Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ölsmakare?

7654 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 April 2013 - 17:15

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Vart ska du i Italien? Rom har ju en av världens bästa pubar, Ma Che Siete Venuti a Fa (stor risk att jag skrev fel här). Men vet att det finns många bryggpubar och annat ute i landet, har en bekant som reser till Italien en gång om året och dricker öl och vad jag vet åker han sällan till Rom.

jag ska åka runt i Toscana så jag jag kommer besöka Florens och Pisa bland annat sen även en tur ut till rivieran.
Rom blir för långt bort.

Postad 06 April 2013 - 20:07

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
Postad bild

den här var nice att dricka i solnedgången ;)

Postad 07 April 2013 - 12:44

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0

jag ska åka runt i Toscana så jag jag kommer besöka Florens och Pisa bland annat sen även en tur ut till rivieran.
Rom blir för långt bort.

Då är det ju rödtjut som gäller, all the way ;)

Postad 07 April 2013 - 13:09

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Nu har vi äntligen fått Bishops Arms i Örnsköldsvik!

25 olika fatöl, 130 olika flasköl och 275 olika Single malt Whiskey.

Såg dessutom att Örnsköldsvik har det största utbudet i Sverige av Amerikansk öl!

Postad 07 April 2013 - 18:25

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Rom blir för långt bort.

Jag tror att det är i det området som min bekanta brukar röra sig i. Kan kolla med han om han har några tips. Annars fanns det gott om ölställen i det området om man kollar på Ratebeer. Florens (Firenze på italienska va?) har bl.a. en bryggpub med bra betyg.

Italienarna är riktigt bra på öl, så jag skulle definitivt inte begränsat mig till vin. Såvida man inte är intresserad av vin förstås.

Postad 07 April 2013 - 18:35

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Spännande. Ska se om jag hittar något bra hak med bra öl , blir tröttsamt att dricka rödvin hela tiden. :)

Postad 08 April 2013 - 12:18

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Dessutom är det så att vinet som produceras i Toscana är ganska lätta viner...kan vara ok att dricka som sällskapsvin och till pasta men sällan något som är tungt och komplext.

Angående öl så finns det som sagt var mer än vad man tror även om Rom är att föredra framför t ex Pisa och Florence (som heter Firenze på italienska ja!).
Precis som Squeeze nämnde så är Ratebeer en väldigt bra sida att kolla på.
Jag var på en "brewpub" i Pisa som hette La loggia (tror jag) helt ok med några bra öl, ät dock inte där! Maten var verkligen inget att hurra över.
Dom som jag var på i Florence kom jag inte ihåg vad dom hette men kolla på Ratebeer som sagt var.

Sen var jag på bryggeriet Birra Amiata också och det var riktigt bra, supertrevliga och dom tyckte det var kul med ölintresserade svenskar då de flesta svenskar som är Italien är där för vinets skull. Deras Contessa har ju funnits på Systembolaget och den är bra.

Fel tråd kanske men när det gäller mat i Italien finns det betydligt fler ställen/turistfällor med dålig/icke prisvärd mat än ställen med bra mat.
Försök undvik de mest "trafikerade" gatorna och använd Tripadvisor som guide. Då kan man hitta några riktiga guldkorn!

Postad 11 April 2013 - 07:06

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0
Drack en Amager Gluttony igår. Mycket god. Amager e verkligen bra på öl.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpg   988.95K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av beat_strandh, 11 April 2013 - 07:09.

Postad 11 April 2013 - 10:30

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Dessutom är det så att vinet som produceras i Toscana är ganska lätta viner...kan vara ok att dricka som sällskapsvin och till pasta men sällan något som är tungt och komplext.

Angående öl så finns det som sagt var mer än vad man tror även om Rom är att föredra framför t ex Pisa och Florence (som heter Firenze på italienska ja!).
Precis som Squeeze nämnde så är Ratebeer en väldigt bra sida att kolla på.
Jag var på en "brewpub" i Pisa som hette La loggia (tror jag) helt ok med några bra öl, ät dock inte där! Maten var verkligen inget att hurra över.
Dom som jag var på i Florence kom jag inte ihåg vad dom hette men kolla på Ratebeer som sagt var.

Sen var jag på bryggeriet Birra Amiata också och det var riktigt bra, supertrevliga och dom tyckte det var kul med ölintresserade svenskar då de flesta svenskar som är Italien är där för vinets skull. Deras Contessa har ju funnits på Systembolaget och den är bra.

Fel tråd kanske men när det gäller mat i Italien finns det betydligt fler ställen/turistfällor med dålig/icke prisvärd mat än ställen med bra mat.
Försök undvik de mest "trafikerade" gatorna och använd Tripadvisor som guide. Då kan man hitta några riktiga guldkorn!

Tack för mycket bra tips brittan. Ska kika in puben i pisa, även kolla ratebeer och tripadvisor.
Maten kommer vi äta på dom mindre orterna runt om i toscana så mycket som möjligt då maten oftast är både bättre och billigare där.

Sorry för OT :)

Postad 11 April 2013 - 17:24

leroj
  • leroj
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Någon som har några säkra kort på vilka öl man bara måste prova nu i helgen när det brakar av för Öl och whisky mässa i Göteborg?

Redigerat av leroj, 11 April 2013 - 17:24.

Postad 12 April 2013 - 14:05

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Drack en Amager Gluttony igår. Mycket god. Amager e verkligen bra på öl.

Jag har en i kylen hemma. Det blir en trevlig fredagsöl hoppas jag på.
Jag anser för övrigt att Dale Pale Ale är en fullträff till skillnad från Deviant Dale´s som mest var spritig och obalanserad.

Postad 12 April 2013 - 14:49

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

Jag har en i kylen hemma. Det blir en trevlig fredagsöl hoppas jag på.
Jag anser för övrigt att Dale Pale Ale är en fullträff till skillnad från Deviant Dale´s som mest var spritig och obalanserad.

hehe då kanske du kan få lite lite problem med Gluttony då den är alkoholstark dock tycker jag den är välbalanserad men det tyckte jag även om Deviant ;)

Postad 14 April 2013 - 20:24

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Igår hade Uppsala Hembryggarförening vårpub. Ojoj, mycket gott dracks det. Bäst var dock en kriek, en spontjäst cider och en rökig veteöl! Tror tyvärr inte nån av dom kommer med till SM. Såg för övrigt att det blir 122 öl till Folkets Val!

Postad 15 April 2013 - 07:45

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0
Rökig veteöl låter ju onekligen annorlunda och intressant även om dom få rököl jag druckit inte riktigt har varit i min smak. Känns så fel när ölen smakar källarrökt skinka.

Postad 15 April 2013 - 15:15

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Jag kan nog tänka att det inte är så himla dumt faktiskt. Weihenstephaner är jättegott och en del Rauschbier likaså. Kanske ingen dum kombination. Annars slank det ner bla. en Oppigård Amarillo i helgen. Smakade riktigt bra. Har kommit fram till att nästan all min favoritöl luktar ananas, kan det stämma? Är det något i IPA som drar åt det hållet?

Postad 15 April 2013 - 17:22

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Drack några Mikkeler - american dream i fredags, riktigt trevlig överraskning. Blir till att beställa en laddning :)

Postad 15 April 2013 - 19:30

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Annars slank det ner bla. en Oppigård Amarillo i helgen. Smakade riktigt bra. Har kommit fram till att nästan all min favoritöl luktar ananas, kan det stämma? Är det något i IPA som drar åt det hållet?

Det är med största sannolikhet humlen även om en del jästsorter har en del fruktiga toner. Veteölsjäst har ju t.ex. ofta en ton av skumbanan. Oftast hittar man annanas i humlesorter från Nya Zeeland, men även en del amerikanska sorter drar åt det hållet. Sen kan det vara vissa associationer du gör själv, jag har t.ex. inget minne av annanas i amarillo. Men å andra sidan har jag hört en del beskriva humlesorter som fruktiga när jag upplever de mer som tallbarr och tvärtom. Simcoe har jag t.ex. upplevt lukta både kraftigt av persika och kraftigt av kattpiss.

Postad 16 April 2013 - 11:29

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

hehe då kanske du kan få lite lite problem med Gluttony då den är alkoholstark dock tycker jag den är välbalanserad men det tyckte jag även om Deviant ;)

Gluttony var god.

Postad 19 April 2013 - 19:42

Unregistered8344c668
  • Unregistered8344c668
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
http://www.svtplay.s...n-stora-olresan

om ni missat... lite småkul nörderi + lite tips från Italien.

Jag tänker rösta på sojakillen i slutet som nästa statsminister, en geni av sällan skådat slag!!

Postad 19 April 2013 - 20:12

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Tyckte det var ett lite splittrat program, spretade åt alla håll. Hoppas det tar sig.

Postad 19 April 2013 - 21:31

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0
Jag tycker att det var ett bra program. Soya-Bernt är redan en klassiker och det var lite kul när han halsade vinet framför ögonen på den gamle gobben. Lite skitnödigt på ölprovningen kanske men i övrigt trevligt på dom flesta sätt och vis.

Postad 22 April 2013 - 19:02

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Öl som tema i "Fantasterna" på tv4 nu :)

Postad 22 April 2013 - 20:32

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Vilket skämtprogram då :D

Aja... gjorde ju inga fler intresserade av bra öl i alla fall, mer till mig!

Postad 23 April 2013 - 11:54

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0
Samma skämmiga nivå på vissa av frågorna som när det var Star Wars-fantaster som gjorde upp. "Omöjliga frågan" var ju allt annat än omöjlig och finalfrågan var ju bara löjlig, vem fanken har koll på vilka industrilager som sålde bäst på bolaget 2011?

Postad 23 April 2013 - 16:46

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Samma skämmiga nivå på vissa av frågorna som när det var Star Wars-fantaster som gjorde upp. "Omöjliga frågan" var ju allt annat än omöjlig och finalfrågan var ju bara löjlig, vem fanken har koll på vilka industrilager som sålde bäst på bolaget 2011?

Haha ja "Omöjliga Frågan" fick mig att skaka lite på huvudet. T.o.m jag som novis lyckades gissa rätt på den.

Postad 23 April 2013 - 20:54

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Stora ölresan: nu tar det sig tycker jag, betydligt bättre....

Postad 24 April 2013 - 06:17

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0
Jag gillade förra avsnittet av Ölresan också men det här var nog snäppet bättre, trots avsaknad av gubbar som häller soya i ölen. Kommer garanterat sitta bänkad nästa vecka. Fantastiskt mycket bättre än Fantasterna. ;)

Postad 25 April 2013 - 12:37

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
På lördag är det SM i hembryggd öl i Eskilstuna. Är det någon mer än jag och BrittBastard som ska dit? Ni kanske t.o.m. tävlar? Jag kommer själv ha med två öl i Folkets Val. En Biker-IPA som har namnet Hops of Anarchy och ett Monster.

Postad 25 April 2013 - 12:41

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Vad utmärker en Biker-IPA. Smaklös, vulgär och illaluktande? :P

Postad 25 April 2013 - 12:45

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Vad utmärker en Biker-IPA. Smaklös, vulgär och illaluktande? :P

Haha något sånt. Nu blev den ärligt talat inte så Biker-aktig. Hade velat haft en kraftig beska med en hel del grapefruit, tallbarr, gräs och örter. Nu blev den istället jävligt fruktig med en förhållandevis lätt beska. Men jag har bara provat den purfärsk så de fruktiga tonerna kan ha lagt sig lite, har märkt att den variant vi jäste med Conan-jäst utvecklades positivt på några veckor.

Postad 26 April 2013 - 06:50

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

NUU kan inte käften längre hållas! Efter år av förberedelser - 25 närmare bestämt - kommer det nu änltigen att pumpas ut Hermanöl över riket! Naturligtvis inte vad skit som helst, utan fantastiskt öl bryggt av Sveriges bästa mikrobryggeri Strömsholms Brygghus!

Vi smyglanserar en laddning under Stockholms Internationella Seriefestival i Kulturhuset på lördag - "Behemotian Bastard" och "People's Beer" - "Bitter & Kränkt" kommer i slutet på sommaren!

I Systembolagets beställningssortiment i Juni om alla maskinerier mal åt rätt håll! (People's Beer i en butik nära dig, naturligtivs)

Postad bild

Redigerat av MrSpokk, 26 April 2013 - 06:51.

Postad 26 April 2013 - 07:05

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Haha fan vilka sköna etiketter. Jag gillar normalt serie-stuket på etiketter men det blir ju inte sämre med Herman heller.

Postad 26 April 2013 - 09:31

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Ett givet köp!

Postad 26 April 2013 - 09:32

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Ja man måste ju pröva :)

Imorgon blir det premiär på Brewdog Stockholm iaf. Ska bli kul!

Postad 26 April 2013 - 09:34

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Imorgon blir det premiär på Brewdog Stockholm iaf. Ska bli kul!

Nu blev jag jelly...

Postad 26 April 2013 - 09:57

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

• 1625 inlägg
  • 0
Hermanöl låter lite kul. Någon som testat något från Strömsholms?

Postad 26 April 2013 - 10:01

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Nu blev jag jelly...

Tänker tvärtom jag. En ******** massa folk bara. Visst, dom kommer säkert ha en och annan "specialare" men man kommer få vänta en kvart på att få köpa öl.
Bättre att vänta någon vecka eller så. Specialöl kommer dom nog alltid ha mer eller mindre.

Jag väljer SM 10 gånger av 10 framför öppningen av BrewDog Bar.

Hermanöl låter lite kul. Någon som testat något från Strömsholms?

Ja, nästan alla. Men den enda jag tycker är bra är deras "En riktig lättöl" men den är riktigt bra! Deras melodi är kanske att satsa på lågalkoholköl.

Postad 26 April 2013 - 10:20

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

• 789 inlägg
  • 0
När jag åker utomlands så brukar jag alltid kolla innan om det finns några bryggerier/producenter av öl (eller whiskey) eller om det finns en omtalad pub med stort utbud av öl (eller att det är bryggeriets egna pub). Skall till Berlin nu i mitten av april. Någon som har något tips på vart man kan gå och dricka lite god/fin öl?

Postad 26 April 2013 - 11:49

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Tänker tvärtom jag. En ******** massa folk bara. Visst, dom kommer säkert ha en och annan "specialare" men man kommer få vänta en kvart på att få köpa öl.
Bättre att vänta någon vecka eller så. Specialöl kommer dom nog alltid ha mer eller mindre.

Så tänkte jag också och tänkte skita i att åka. Men eftersom dom inte fått sitt serveringstillstånd kommer det bli en sluten tillställning, alltså inget insläpp klockan 15 som det var sagt :)
Så det är aktieägare +1 och sen lite andra vänner och bekanta kan jag tänka mig, massa brewdogfolk och sånt.

Postad 26 April 2013 - 12:04

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Så tänkte jag också och tänkte skita i att åka. Men eftersom dom inte fått sitt serveringstillstånd kommer det bli en sluten tillställning, alltså inget insläpp klockan 15 som det var sagt :)
Så det är aktieägare +1 och sen lite andra vänner och bekanta kan jag tänka mig, massa brewdogfolk och sånt.

OK, lite bättre. But still...baren lär finnas kvar. SM är det bara en gång om året. ;)

Postad 26 April 2013 - 13:38

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

• 2237 inlägg
  • 0
Ikväll blir det till att testa ett lokalt öl från Helsinge Ångbryggeri, nämligen Helsinge Rököl.
Så här beskriver dom själva denna öl: En mörk öl med inslag av rökighet och tjära (jämför med rökig whisky). Ölet är känt som "Rauchbier" i Tyskland. Perfekt till korven och skinkan efter att fiskenäten lagts ut. Tjänar på att lagras i sitt fat. Fem maltsorter används: rökt malt, pilsnermalt, ljus och mörk karamellmalt samt rostad malt.

Postad 26 April 2013 - 13:54

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Ikväll blir det till att testa ett lokalt öl från Helsinge Ångbryggeri, nämligen Helsinge Rököl.
Så här beskriver dom själva denna öl: En mörk öl med inslag av rökighet och tjära (jämför med rökig whisky). Ölet är känt som "Rauchbier" i Tyskland. Perfekt till korven och skinkan efter att fiskenäten lagts ut. Tjänar på att lagras i sitt fat. Fem maltsorter används: rökt malt, pilsnermalt, ljus och mörk karamellmalt samt rostad malt.

Rökig öl låter inte bra. Du får ge ett omdöme sen.

Postad 26 April 2013 - 14:26

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Rökig öl låter inte bra. Du får ge ett omdöme sen.

Det är ju fantastiskt :)
Köp en Aecht Schlenkerla Rauchbier nästa gång du är på bolaget.

Däremot tvivlar man ju på Helsinge ångbryggeri, det mesta man provat från lokala sortimenten har varit dåligt eller extremt dåligt med några undantag :)

Postad 26 April 2013 - 14:58

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

• 2237 inlägg
  • 0

Det är ju fantastiskt :)
Köp en Aecht Schlenkerla Rauchbier nästa gång du är på bolaget.

Däremot tvivlar man ju på Helsinge ångbryggeri, det mesta man provat från lokala sortimenten har varit dåligt eller extremt dåligt med några undantag :)

Har fått runt 3.8-4 av 5 i nästan alla tester jag läst, så den verkar inte vara så pjåkig =)

Postad 26 April 2013 - 18:41

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

• 2237 inlägg
  • 0
Och här kommer min recension som lekman =)

Öppnad flaska luktar mycket tjära och jakt, bidoft av rökt korv.
Häller upp ölen i ett glas och den är realtivt mörk med ett tunt skum som ganska snabbt blir ett tunt skal.

Första smakupplevelsen:
Det smakar rök, men en angenäm röksmak, inte alls påträngande eller tjock.
Eftersmaken är lugn, lite mildare röksmak, men inget som tar något från ölen alls.

Andra smakupplevelsen:
En mild röksmak som sedan övergår till en mild ale.
Tänk en Kilkenny med lite rökt bacon på toppen så har vi smaken ungefär.

Detta är en öl som vill vara flera saker.
Den vill vara en smakrik kraftig öl, samtigt som en lättdrucken lager.
Funkar det? Delvis. den svaga röksmaken är ja eller nej.
Är man en lagom öldrickare som vill testa lite nytt till grillen i sommar, då skall man köpa denna och njuta, så bra är den.
Är man en van öldrickare som testat allt från Bud till Sirapstjocka stours så känns den rätt "Meh".

Sammanfattning:
Det är en lättdruck ale med röksmak som inte skäms för sig utan snarare imponerar.

Postad 29 April 2013 - 11:33

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Nu var det väl i o f s bara jag och Stefan som var på SM (eller?) men här är samtliga vinnare:

Svensk mästare i hembryggd öl

Anders Wendler, Spånga - Caspers Yolle Schwarz - Schwarzbier

Domartävlingen

Klass 1 - ljus lager

Guld Helles Bock/Majbock Majkrock Tomas Andersson och Patrik Andersson Silver Tysk pilsne Fuchsbau Lager Martin Jonsson Brons Dortmunder export A simple Dortmunder Colin Nordström

Klass 2 - Mörk Lager

Guld Schwarzbier Caspers Yolle Schwarz Anders Wendler Silver California Common Beer Hoven Droven Gustav Hylén Brons Münchner dunkel Münchner Dunkel #1 Henrik Skifs

Klass 3 Mild Ale

Guld Skotsk ale 70/- & 80/- Skarbäckslunds Skotte Gustav Edman Silver Irländsk red ale Red Hare Örjan Berglund, Håkan Karlsson och Anna Nilsson Brons Engelsk ordinary bitter Hammersmith Bridge Bitter Bo Ström och Per Ström

Klass 4 Karaktärsfull Ale

Guld Brown ale (amerikansk) F-n Far From Water Stefan Backlund Silver Engelsk best bitter Den tjocke bittre bonden Henrik Lindqvist Brons Brown ale (amerikansk Soil of Slaka 2 Henrik Lindqvist

Klass 5 Kraftig Ale

Guld Barley Wine Hilding Special Doble-Doblw Klas Welin Silver IPA Tropical Conan Anders Nilsen Brons Dubbel IPA Hej på Dej Oskar Frodin

Klass 6 Veteöl

Guld Övriga klassiska veteöl - Grätzer Gretas Lilla Grätzer Karl Janred, John Wattström och Linus Lundquist Silver Dunkelweizen Evil M Johan André, Staffan Ulfberg, Annika, Fredrik, Livia och Malva Almgren Brons Weizen/Weissbier sydtysk typ Maltazard Johan André, Staffan Ulfberg, Annika, Fredrik, Livia och Malva Almgren

Klass 7 Mild Stout/Porter

Guld Brown Porter Slaka by Dusk 3 Henrik Lindqvist Silver Porter Porter Plutt Jim Skullman Brons Oatmeal stout Roberts Porter Robert Siirilä och Carin Eriksson

Klass 8 Kraftig Stout/Porter

Guld Imperial stout Burnout Milos Savic Silver Foreign stout Björnskogens Stout Jonas Hardestam Brons Imperial Porter Important, Mrs Brown Jakob Carlström, Niklas Stenlås och Lars Callert

Klass 9 Belgisk och Fransk Ale

Guld Saison Cinq céréales Saison Jonas Andersson Silver Ljus stark belgisk ale Alltid fredag Henrik Lindqvist Brons Bière de Garde En garde Mikael Granath Heders Saison Säg det med sång Saison Klas Welin

Klass 10 Syrlig öl

Guld Fruktlambik Framboister Jonas Carlfjord Silver Lambik Angel Spit Hampus Olofsson Brons Berliner weisse Today Your Love, Tomorrow the World Hampus Olofsson Heders Fruktlambik In Verum Cassis Fredrik Ståhl

Klass 11 Specialöl

Guld Kryddöl - Cream Ale kryddad med rostad jalapen Jalapeno Cream Ale Thomas Lantz och Mikael Terner Silver Modifierade öl Knäckebröl Fredrik Ståhl Brons Modifierade öl Illegal Wit Jakob Carlström

Folkets val

Klass 1 - Lager

• Guld - Nr 104 Gambrinius Amarillo Single, Hans Pettersson och Jerry Westlund, Hammarö
  • Silver - Nr 115 CMEs Husbock, Mattias Engblom, Solna
  • Brons - Nr 101 Tiger Lager (Mossens Köksbryggeri), Bo Ström, Lars Sundberg, Per Ström och Per Thoren, Haninge
Klass 2 - Ale

• Guld - Nr 232 Hops of Anarchy, Stefan Eriksson, Daniel Bjunge, Åke Eriksson, Per Fust, Örebro
  • Silver - Nr 226 Oak Village Pale Ale, Erik Wiktelius och Peter Sandblad, Uppsala
  • Brons - Nr 233 Pisse-Nisse, Patrik Andersson, Lund
Klass 3 - Specialöl

• Guld - Nr 337 Indexooutofbounds Oak Aged Imperial Vanilla Stout, Hannes Gruber, Malmö
  • Silver - Nr 346 Black Lemon Licorice IPA, Anders Granberg, Örebro
  • Brons - Nr 326 Solid Resin, Andreas Lundgren, Fredrik Brenkle, Klas Dahlén, Örebro
INKA - Nyskapandepriset

Truly Illegal Wit - Jacob Carlström
Domarnas motivering
Är det en öl eller kanske en dekokt på saker som skulle kunna ha blivit en öl? Oavsett vad, är detta öl helt utan malt och med malört istället för humle. En lysande innovation helt i linje med INKA prisets intentioner.
LAHS - Bästa lågalkoholölet

• Guld - Nr 325 Kattguld, Fredrik Ståhl, Elisabeth Ståhl, Frösön
  • Nr 111 Gabba Gabba Hey! Jonas Carlfjord, Nyköping
  • Nr 324 Kellermeister IPAL, Per-Ola Roos, Järfälla
Grönöling - bästa nybörjare

Hoppenheimer- Martin Jonsson, Magnus Vasilis, Jonas Wetterlund
Domarnas motivering
Bryggt på den riktiga västkusten, med inspiration från amerikanska västkusten. En välvårdad APA med fruktig balans som nog är bryggd i labbet.
Etikettävlingen

Hops of anarchy - West coast biker IPA - Stefan Eriksson

Själv gillade jag bäst Monster, Solid Resin och Frövis Brown Ale. Tråkigt att det inte fanns några spontanjästa bland Fokets Val dock. Får väl ligga på Jacob lite till nästa år. Postad bild
Bästa DIPAN var Doomsday tycker jag även om jag gillade "Hej på Dig Oskar" också.
APA:n Oak Village Pale Ale var riktigt bra.
Överlag tycker jag dock att ölen var lite sämre än förra SM:et men att lokaler och det runt omkring var bättre.

Otroligt kul med LAHS (låg alkohol, hög smak)-klassen också! Bravo SHBF!

Nästa år är det i Linköping så ni MHB:are som bor där, gå!

Postad 29 April 2013 - 15:25

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Riktigt kul att träffas igen Brittan. Kul att du gillade ölen vi hade med (ska vidarebefodra åsikten om Brown Alen). Tyvärr hann jag inte prova så mycket själv så kommer inte uttala mig om några favoriter. Missade de flesta som tog medalj i Folkets Val t.ex. Men av de jag provade så var det en jämn och hyfsat hög kvalité, tyvärr prickade jag in två stycken bottennapp, den ena så pass dålig att jag fick springa och spola ur glaset riktigt ordentligt. Det var säkert 5-6 år sedan jag drack något av den kalibern.

Postad 30 April 2013 - 09:22

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 1
lite rolig info/rykte: Har en bekant som var i Danmark och då besökte han Mikkeller baren. Då sa dem på Mikkeller att dem letar lokal i Stockholm. grymt om det blir av! :)

Postad 30 April 2013 - 09:28

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Intressant och inte alls omöjligt! Själv har jag dock inte hört nåt om det men dom expanderar ju även utanför Danmark. Vore ju skitkul. Snacka om att BrewdogBar, Akkurat och dom andra får konkurrens om det blir av.

Postad 30 April 2013 - 10:38

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Så ölsvammels bikerbira fick guld. Kul!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.