Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 November 2018 - 17:12

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0
Tack för svar 👍

Ska kolla på lite såna grejer inför våren.

Postad 02 November 2018 - 17:20

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Har äldre Bahco krafthylsor liknande dessa som är plastöverdragna, har fungerat ypperligt senaste 10 åren.

https://www.clasohls...r-Bahco/41-1356

Postad 02 November 2018 - 17:46

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0

Jag byter hjul i en kompis garage och där finns tryckluftsdriven mutterdragare, jag har en batteridriven mutterdragare med 1/2"-fattning för hylsor, jag använder ingen av dem när jag byter hjul! :)

Användande av mutterdragare gör att man väldigt lätt skadar fälgarna utvändigt (jag har haft en rätt allvarlig diskussion med "min" verkstad om detta....). Dessutom är risken stor att man drar skruvar/muttrar för hårt, och därmed skadar gängorna.

Vill man ändå använda mutterdragare så kan man använda en momentstav, som begränsar åtdragningsmomentet: http://www.swedol.se...ntstav-1-2.html
Vilket åtdragningsmoment man ska ha bör framgå av bilens instruktionsbok.

För att minska risken för skador på fälgarna är det bra att använda långa hylsor med plast (nylon) på utsidan, typ de här: http://www.swedol.se...hylsor-set.html

Själv använder jag oftast ett vanligt fälgkors. Går runt och lossar alla skruvar först, sitter någon hårt tar jag en hylsa på ett sådant här ledhandtag: http://www.swedol.se...457-610-mm.html

Sen hissar jag upp ett hjul åt gången och använder bara fälgkorset när jag byter. Det går snabbt att snurra ut resp. in skruvarna, så jag anser inte att det finns mycket tid att spara här med en mutterdragare. Dessutom så bör man ändå använda t.ex. fälgkors för att se till att skruv (eller mutter) går rakt på gängan i början. Drar åt lite lagom hårt med fälgkorset innan jag ställer ner varje hjul.

När jag har bytt alla hjul tar jag en hylsa på en momentnyckel och ställer den på 130 Nm, sen går jag runt och drar alla skruvarna till rätt moment. Jag har en sån här: http://www.swedol.se...ckel-ampro.html (60-340 Nm)

Så min uppfattning är att en mutterdragare inte tillför särskilt mycket vid hjulbyte, om man prioriterar skadefria fälgar och korrekt åtdragna skruvar/muttrar. Om det bara ska gå snabbt kan det kanske vara bra att ha. :)

Kan tillägga att jag använder såväl tryckluftsdrivna som batteridrivna mutterdragare en hel del i mitt jobb och tycker de är jättebra till mycket, men just vid byte av hjul tycker jag inte att de tillför något.

Tänk även på att smörja skruvarna vid varje hjulbyte, med t.ex. kopparpasta eller Molykote G1000.

Edit: La till citat då det kom ett par inlägg mellan.

Om man misslyckas med att använda mutterdragare är det handhavande fel och inget annat, annars skulle varje verkstad stå med fälgkors för att undvika skador. En rätt inställd mutterdragare drar också perfekt vid varje tillfälle och bidrar inte till ökad risk för skador.

Sen finns det absolut ingen anledning att smörja bultarna, tvätta dom rena räcker. Enligt många är smörjad bult också en orsak till att bultarna blir lösa över tid om man inte efterdrar vid senare tillfälle.

Postad 02 November 2018 - 18:11

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Smörja på hjulbultar är som att tigga om problem.

Torka av och se till att dom är rena istället och glom inte hålen I fälgarna också.

Hade problem med en fälg på min bil som lossnade hela tiden.

Trodde grannen var sur på mig eller nått.

Sen åkte jag och tog av hjulet för att se om det var nått galet.

Då hade idioterna klenat med nån smörja på bultarna som hamnat på själva konan.

gjorde rent bade fälg och bultar sen var problemet borta.

Så till dom på verkstaden jag hade bytt hjulen på att dom inte skulle klena med sån skit.

Då fick jag svaret att sånt gjorde dom aldrig för det var inte alls bra.

Men då förklarade jag att det kan vara bra att upplysa personalen om det.

Byter hjul själv numera och föredrar att lossa med mutterdragaren men drar alltid åt med fälgkors.

Redigerat av Turtle, 02 November 2018 - 18:13.

Postad 02 November 2018 - 18:15

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Om man misslyckas med att använda mutterdragare är det handhavande fel och inget annat, annars skulle varje verkstad stå med fälgkors för att undvika skador. En rätt inställd mutterdragare drar också perfekt vid varje tillfälle och bidrar inte till ökad risk för skador.

Sen finns det absolut ingen anledning att smörja bultarna, tvätta dom rena räcker. Enligt många är smörjad bult också en orsak till att bultarna blir lösa över tid om man inte efterdrar vid senare tillfälle.

Ja, det är just det, handhavandet. :) Många tror att de ska dra allt det går med mutterdragaren, vilket vanligtvis är för hårt. När folk som själv skriver att de har "noll koll" frågar är detta en stor risk, varför jag inte kan se en mutterdragare som en vettig investering.

Angående skador på verkstäder är det inte alls ovanligt att det slarvas där. Jag har som sagt haft en diskussion med min verkstad om detta, då de en gång fått ersätta mig för skador de gjort. Förutom att de kör hylsorna i hålen så de blir svarvade i öppningen så har de ibland så bråttom så de stöter i hylsan bredvid och slår bitar ut lacken på fälgarna. 

Om man ska ha mutterdragare som drar perfekt till ett inställt moment varje gång så pratar i om en helt annan prisklass än de som diskuteras här. På jobbet använder jag gärna en mutterdragare, ofta inställd på ett lägre moment, för att dra in skruvar jämnt. Sen drar jag dem slutligt med momentnyckel, för hand.

De flesta momenttabeller baseras på anoljade skruvar, vilket brukar vara att föredra. Ska man vara petig så brukar skruvtillverkarna ha olika tabeller för om skruvarna är smorda med olja eller t.ex. grafitbaserat fett. 

Hjulskruvar, och muttrar på alla moderna bilar brukar ha en kona som gör att de låser bra mot sätet i fälgen. Även smorda skruvar sitter då säkert. Äldre bilar, som inte har koniska skruvar eller muttrar, kan ha vänstergängade skruvar på ena sidan. :)

Vid andra tillämpningar där skruvförband behöver låsas använder man med fördel låsvätska eller låsbrickor. På en bil är det även bra att smörja för att undvika att skruvar/muttrar rostar fast.

Här kan man exempel på hur låsbrickstillverkaren Nord-Lock anger olika åtdragningsmoment för olika smörjmedel resp. torra skruvar: https://www.nord-loc...ic2.pdf?newtab=

Ser att Turtle skrev samtidigt här nu. Självklart ska man inte smörja konan, ett tunt lager längst ut på gängan räcker. Jag har alltid smort mina hjulskruvar och drar sedan med rätt moment, aldrig varit med om en lös skruv till något hjul.

Postad 02 November 2018 - 18:46

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0
Att ge rådet ”smörja skruvarna” kan ju tolkas hur som helst. Jag förespråkar dock alltid att skippa smörj helt då det inte behövs.

Men mitt bästa råd är att låta någon annan göra det, har alla däck till mina bilar på hotell, smidigt som tusan.

Postad 02 November 2018 - 19:20

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Är väl bara att gå till källan: https://www.ford.se/...ioner/prestanda

Den finns både som manuell och automat, bilden du länkade ser ju inte ens ut att vara samma bil om man tittar på bilden med automat.

attachicon.gifford-focus_st-eu-4_FOC_M_L_33108-16x9-2160x1215-optional-automatic-6-speed-transmission.jpg.renditions.small.jpeg

Edit, bilden som du länakde ser mer ut som den för Ford Edge ST.

attachicon.gif2019-Ford-Edge-ST-Interior_o.jpg

Det där på Fords hemsida är inte den nya Focus ST:n.
Den nya ST:n ser ju helt annorlunda ut invändigt.

Här är nya Focus ST invändigt som ju är samma bild som mcmike postade.

2019-ford-focus-st-spy-shots--image-via-s-baldauf-sb-medien_100676680_h.jpg

Redigerat av Depeche, 02 November 2018 - 20:40.

Postad 03 November 2018 - 10:30

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Angående Kia stinger GT, så lyfter man tydligen ur motorn vid den 6 servicen enligt säljaren. Fast det är ju inte så dyrt, bara 25" kostar den  :rolleyes:

Är väl bara att gå till källan: https://www.ford.se/...ioner/prestanda

Var ju inte direkt rätt källa  ;)

Redigerat av mcmike, 03 November 2018 - 10:31.

Postad 05 November 2018 - 12:42

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0

Angående Kia stinger GT, så lyfter man tydligen ur motorn vid den 6 servicen enligt säljaren. Fast det är ju inte så dyrt, bara 25" kostar den  :rolleyes:

"Bara" 4000/7000 per service varannat/1000 mil till 72 månader. Sedan japp, 6k servicen sticker iväg, men man avpolleterar nog efter ett par år. :P

Sen kommer kamkedjan någon gång.. :)

Redigerat av Unregistered8c5802be, 05 November 2018 - 18:09.

Postad 05 November 2018 - 12:57

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Nån som kan tipsa om bra webshop som säljer tillbehör till BMW. Är på jakt efter gummimattor och bagagerumsmatta och det behöver inte vara original, men bra kvalitet är ett krav. Har självklart googlat redan och surfat runt lite på första träffarna, men nån som har egen erfarenhet får gärna komma med tips. Grejerna är till en nyinköpt 220 d xdrive Gran Tourer.

Jag köpte bagagerumsmatta till min F31 från Hova.com. Bättre än orginal som har fickor vilket gör att den inte är plan hela vägen ut till hjulhusen.

Postad 05 November 2018 - 15:05

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Jag köpte bagagerumsmatta till min F31 från Hova.com. Bättre än orginal som har fickor vilket gör att den inte är plan hela vägen ut till hjulhusen.

Tack för tipset! Verkar dock som jag fått säljaren att skicka med kupémattor och bagagerumsmatta i priset. Trodde inte det skulle gå på en ny lagerbil som redan var sänkt med 150k, men ibland ska man ha lite tur...

Postad 05 November 2018 - 17:43

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

Har gokarten inne hos Porsche för lite omvårdnad, lånebil den här gången blev en sprillans Cayenne hybrid.

Det är utan tvivel den snabbaste buss jag har kört.

Det är den första hybriden jag kör och jag blev verkligen positivt överraskad.

4 mil på ren eldrift är ju kanske inte mycket men i hybridläget så ser man bokstavligen hur bränsleförbrukningen ökar markant.

Postad 08 November 2018 - 18:56

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Planeras för en Audi TT med fyra dörrar! Känns spontant som en mindre version av A5.an!

https://www.autoexpr...hsY4C0hhulggeyA

Postad 08 November 2018 - 20:09

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 1
Längtar till våren...
Detta var sista turen för året.
Bifogad fil  F1293C71-4B0D-43B2-9DB7-774DD71532C8.jpeg   180.39K   0 Antal nerladdningar

Postad 09 November 2018 - 00:16

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Planeras för en Audi TT med fyra dörrar! Känns spontant som en mindre version av A5.an!

https://www.autoexpr...hsY4C0hhulggeyA

Den va då inte vacker

Postad 09 November 2018 - 03:43

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
Amerikanarna har börjat få upp kvalitetskänslan, åker för tillfället en GMC Yukon (i princip en lite upphottat Chevrolet Tahoe). Åker riktigt gött om än lite gungigt, det mesta man kan önska i utrustningsväg förutom ett vettigt bagage (som iof inte är ett problem men baksätet fällt) men hade chansen att byta upp till XL versionen. Blir en Camaro nästa gång om jag endast åker med grabben.

Bifogad fil  B0485583-C427-415E-8F30-43C69A5B8AE2.jpeg   187.68K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av lobo, 09 November 2018 - 03:45.

Postad 09 November 2018 - 07:38

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

Den va då inte vacker

Biulden är ju bara en Mockup som sidan själv har gjort.

Dock kan jag inte se meningen med att lägga till ett baksäte, det förstör hela grejen med att vara en Roadster....

Postad 09 November 2018 - 11:04

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Amerikanarna har börjat få upp kvalitetskänslan, åker för tillfället en GMC Yukon (i princip en lite upphottat Chevrolet Tahoe). Åker riktigt gött om än lite gungigt, det mesta man kan önska i utrustningsväg förutom ett vettigt bagage (som iof inte är ett problem men baksätet fällt) men hade chansen att byta upp till XL versionen. Blir en Camaro nästa gång om jag endast åker med grabben.

attachicon.gifB0485583-C427-415E-8F30-43C69A5B8AE2.jpeg

Har oftast hyrt Cadillac när vi varit där och dom har haft bra kvalitetskänsla länge. Förra generationen av Tahoe/Yukon var gammalmodig och plastig. Inte kört nya, men den skall som du säger vara mycket bättre.

Camaron och Challengern har vi kollat på, helt okej om man bara är två, men dom föll pga att vi båda hade fullstora resväskor vilket kan vara knepigt att klämma in i bagaget. Så senast blev det Cadillac CTX med 6 (!!!) miles på mätaren när vi fick den. :)

Jäklar vad sugen man blev att roadtrippa där borta nu! :) Brukar bli minst en gång per år, men i år blir ett mellanår tyvärr.

Postad 09 November 2018 - 11:53

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Biulden är ju bara en Mockup som sidan själv har gjort.
Dock kan jag inte se meningen med att lägga till ett baksäte, det förstör hela grejen med att vara en Roadster....

Doh....

Postad 10 November 2018 - 00:34

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0

attachicon.gifB0485583-C427-415E-8F30-43C69A5B8AE2

Aldrig hängt med klagomålen på jänkarna, imho, de har alltid vart stora på komfort. Körde Buick/Chrysler/Cheva från 80 tal till 90 tal, var som sedanvagnar med säten som en livmoder.. :P Kanske låter fel, men, sådan komfort.... Hade köpt en Buick om de fanns här, lätt.

Sen att vissa modeller behövde åka in på verkstad varannan månad, tja, inbyggda fel för att tjäna pengar tror jag. :\

Postad 10 November 2018 - 00:52

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0

Aldrig hängt med klagomålen på jänkarna, imho, de har alltid vart stora på komfort. Körde Buick/Chrysler/Cheva från 80 tal till 90 tal, var som sedanvagnar med säten som en livmoder.. :P Kanske låter fel, men, sådan komfort.... Hade köpt en Buick om de fanns här, lätt.

Sen att vissa modeller behövde åka in på verkstad varannan månad, tja, inbyggda fel för att tjäna pengar tror jag. :\

Dock länge varit riktigt kassa interiört, plastigt och plottrigt.

Postad 10 November 2018 - 06:56

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0
Som en av replikerna i The Ranch: "I'm starting to feel like an old Ford... or a new Chevy."

Hade Mustang som hyrbil i USA och det var rätt plastigt. Visserligen inget som störde mig då jag var lyrisk avatt få köra Mustang i USA, vilket varit ett av mina mål i livet (aim small).

Postad 12 November 2018 - 11:33

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Det är rätt stor skillnad mellan framförallt märken men även mellan olika modeller.

De mindre och billigare Chrysler, mm har hållit i princip samma kvalitet som en Opel av samma årsmodell, på gott och ont.

Sen har jag märkt att de i USA med varmare klimat och lite andra gummiblandningar i däcken går mycket mjukare och tystare där borta.

Samma bil här en kylig vinterdag rasslar ganska rejält överallt! :)

Postad 13 November 2018 - 19:29

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Bifogad fil  20181016_164404.jpg   168.04K   2 Antal nerladdningar

Hade rejät otur med denna bil men nu är den som ny igen.

Sitter ju mini cooper S motorn i dessa och först fick jag byta hela kamkedjan o spännare mm.

Sen råkade jag ut för igenkoksade insugsventiler  :angry:

Men nu är han som ny igen och nyligen kommit hem nymappad o klar.

Just detta med igenkoksade ventiler.

Ni som har direktinsptrutning med ialf 10k på mätaren eller så...Kolla upp detta.

Bilen går så jäkla mkt bättre efter en blästring.

Redigerat av robert293, 13 November 2018 - 19:40.

Postad 13 November 2018 - 21:11

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

attachicon.gif20181016_164404.jpg

Hade rejät otur med denna bil men nu är den som ny igen.

Sitter ju mini cooper S motorn i dessa och först fick jag byta hela kamkedjan o spännare mm.

Sen råkade jag ut för igenkoksade insugsventiler  :angry:

Men nu är han som ny igen och nyligen kommit hem nymappad o klar.

Just detta med igenkoksade ventiler.

Ni som har direktinsptrutning med ialf 10k på mätaren eller så...Kolla upp detta.

Bilen går så jäkla mkt bättre efter en blästring.

Låter ju helfel att så mycket måste göras på en motor som "bara" har gått 10K?

Postad 13 November 2018 - 21:31

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Det e ju peugeot

Postad 14 November 2018 - 04:38

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

• 663 inlägg
  • 0
Direktinsprutning är skit ur det avseendet, insugsventilerna sotar igen pga att dom aldrig får någon bränsle på sig som gör rent dom.

Redigerat av id_t83, 14 November 2018 - 04:39.

Postad 14 November 2018 - 16:18

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Låter ju helfel att så mycket måste göras på en motor som "bara" har gått 10K?

8500 mil.
Ja man kan tycka detta men är standard på dessa motorer.
Felkonstruerad kedjespännare och igenkoksandet är inte unikt för denna bil utan problemet finns generellt idag med direkt insprutning....Men sura pengar oavsett.

Det e ju peugeot

Fast bilen är helt ok....Inte Varit några problem alls.
Tyvärr valde de en BMW spis till dessa RC.

Direktinsprutning är skit ur det avseendet, insugsventilerna sotar igen pga att dom aldrig får någon bränsle på sig som gör rent dom.

Precis!

Postad 14 November 2018 - 19:38

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0
Leveransbesked på min beställda V60 T8: 1 maj-19
Härligt att han något att se fram emot!

Postad 14 November 2018 - 20:42

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Skulle vilja påstå att taket förstör roadster känslan  ;)

Postad 14 November 2018 - 23:56

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0

cq5dam.web.600.450.jpeg

En vecka senare, så tycker jag fortfarande enormt om bilen. Fick plats med alla fyra sommar däck i bak.. :P Sitter enormt skönt, allt känns bra, tyst och fin gång. Har lekt med gasen ett par gånger, min mage tror att det är bäst att vänta till nästa sommar och torra vägar, mina kalsonger klagade med.

Tror dock att .9-1.1 i förbrukning är en glädjekalkyl, nu kör jag bara 4 mil per dag, men ligger allvarligt över detta, minst på 1.3-1.4. Som tur är så fungerar detta med, eftersom jag inte kör några längre sträckor, med det är ju en ganska rejäl diff.

Det som jag förvånas över, där många klagat, är just kupeen, den är tyst, allt material känns bra, ingen som rasslar. Allt man tar i känns rejält, och gediget.

maxresdefault.jpg

Men framför allt, förarsätet känns som man sitter i en livmoder.. :o Vill köra mer och mer. :)

Det mest komiska inträffade häromdagen, när vi skulle åka en längre tur och svängde in på McDonalds.. såg en till Kia i bakspegeln, frugan sa, det är en till Stinger bakom oss.. :P Fast den var röd.... :)

Redigerat av Unregistered8c5802be, 15 November 2018 - 00:05.

Postad 15 November 2018 - 20:21

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0

Går förbrukningen ner efter några 1000 mil ?

Postad 16 November 2018 - 11:58

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

tyst och fin gång.

Den är lite för tyst, det ska låta lite :rolleyes:

men ligger allvarligt över detta, minst på 1.3-1.4. Som tur är så fungerar detta med,

Demo bilen här hemma ligger på 1.7 liter per mil enligt ÅF. Kanske inte så oväntat :D

Men framför allt, förarsätet känns som man sitter i en livmoder.. :o

Det håller jag med om, fast den vill man ju också krypa ut till slut :P

Vill köra mer och mer. :)

Förstår känslan och dig :)

Har idag satt på v-däcken, så nu får det vita "guldet" komma när det vill. Det bästa är att den nu är inskörd enligt rekommendationerna, äntligen :) Trodde tpms skulle reagera , men ingen reaktion efter bytet?

Bifogad fil(er)

Redigerat av mcmike, 16 November 2018 - 13:58.

Postad 16 November 2018 - 12:26

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Vinterdäcken satt riktigt snyggt!

Vad är det för däck? Dimension?

Postad 16 November 2018 - 12:57

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Vinterdäcken satt riktigt snyggt!

Vad är det för däck? Dimension?

Tack, det är original fälgarna som sitter på nu. Det är Michelin X-ice North däck, 235/35/19"  :)

Postad 16 November 2018 - 13:12

Tribbe
  • Tribbe
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Köpte Michelin X-ice North däck till caddyn jag med, hoppas de är bra. Svårt att se på dina bilder men jag köpte med dubb. De kanske bara finns med dubb.. Jag har dock aningen mindre däck än dig :)

Postad 16 November 2018 - 13:22

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Köpte Michelin X-ice North däck till caddyn jag med, hoppas de är bra. Svårt att se på dina bilder men jag köpte med dubb. De kanske bara finns med dubb.. Jag har dock aningen mindre däck än dig :)

Jag hade inte så många alt att välja på från Ford handlaren av denna dimension, ja det är med dubb här också  :)

Redigerat av mcmike, 16 November 2018 - 13:23.

Postad 16 November 2018 - 14:22

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Har idag satt på v-däcken, så nu får det vita "guldet" komma när det vill. Det bästa är att den nu är inskörd enligt rekommendationerna, äntligen :) Trodde tpms skulle reagera , men ingen reaktion efter bytet?

Reagerar inte för mig heller.

När jag köpte RS:en så sa försäljaren att jag får åka in till Ford så de får däcken att snacka med bilen.

Har inte gjort detta än så får ingen reaktion efter däckbyte.

Postad 16 November 2018 - 14:30

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

halvljuset har gått sönder på ena sidan på min bil. ser också att den där lilla positionslampan precis bredvid  som bara glöder lite svagt också har slutat att lysa.  Någon som vet på rak arm om dom är seriekopplade eller så så det är därför den inte lyser eller har det slumpat sig så att båda lampor gått sönder precis samtidigt? 

bilen är en ford focus 2014 om det är av intresse :)

Postad 16 November 2018 - 16:17

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Reagerar inte för mig heller.

När jag köpte RS:en så sa försäljaren att jag får åka in till Ford så de får däcken att snacka med bilen.

Har inte gjort detta än så får ingen reaktion efter däckbyte.

Ok, fick intrycket av att det var känsligt systemet!  Det var å andra sidan inte svårt att återställa själv, enligt google då :)

Redigerat av mcmike, 16 November 2018 - 16:20.

Postad 16 November 2018 - 17:26

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

halvljuset har gått sönder på ena sidan på min bil. ser också att den där lilla positionslampan precis bredvid som bara glöder lite svagt också har slutat att lysa. Någon som vet på rak arm om dom är seriekopplade eller så så det är därför den inte lyser eller har det slumpat sig så att båda lampor gått sönder precis samtidigt?
bilen är en ford focus 2014 om det är av intresse :)

Båda är trasiga, du har nog inte noterat positionsljuset innan bara.

Postad 16 November 2018 - 17:30

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Båda är trasiga, du har nog inte noterat positionsljuset innan bara.

alright. då får jag köpa en sån liten lampa också. :)

Postad 17 November 2018 - 01:29

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0

Demo bilen här hemma ligger på 1.7 liter per mil enligt ÅF. Kanske inte så oväntat :D

Yikes!! :)

Hoppas på en nedåtgående trend ju mer bilen blir inkörd, men, aja, att ha roligt får kosta lite, man lever bara en gång. :P

Postad 17 November 2018 - 09:58

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Hoppas på en nedåtgående trend ju mer bilen blir inkörd, men, aja, att ha roligt får kosta lite, man lever bara en gång. :P

Det hoppas jag med och ja det roliga får kosta :) RS:en snittar idag ca 1.2 liter, trots lugn inkörning :rolleyes:

Redigerat av mcmike, 17 November 2018 - 09:58.

Postad 17 November 2018 - 10:01

bahama
  • bahama
  • Forumräv

• 977 inlägg
  • 0

Gissar på att "demo" bilen inte har nån lugn körning. Folk tenderar att kräma på rejält vid provkörningar.

Men 1,7 låter väldigt högt.

Postad 17 November 2018 - 11:30

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Vill ha en id Buzz.
Kommer inte förrän -22 tyvärr.Bifogad fil  2C9F8ED0-1694-4C63-9178-9E051E652CD1.jpeg   151.64K   0 Antal nerladdningar

https://www.topgear....kswagen-id-buzz

Postad 17 November 2018 - 13:58

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

Det hoppas jag med och ja det roliga får kosta :) RS:en snittar idag ca 1.2 liter, trots lugn inkörning :rolleyes:

Hur tusan kör du :D

Jag kom aldrig över 1L milen när jag körde in Caymanen och jag tog det inte super lugnt dock aldrig över 4500rpm.

Postad 17 November 2018 - 14:49

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Hur tusan kör du :D

Jag kom aldrig över 1L milen när jag körde in Caymanen och jag tog det inte super lugnt dock aldrig över 4500rpm.

För lugnt tydligen, ej över 4000rpm  :) Får rätta mig lite, det har sjunkit till 1.09L milen nu såg jag :P

Postad 17 November 2018 - 14:53

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

För lugnt tydligen, ej över 4000rpm  :) Får rätta mig lite, det har sjunkit till 1.09L milen nu såg jag :P

Intressant hur stora skillnader det är ibland, hur många liter är motorn på?

Postad 17 November 2018 - 15:01

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Köper bilar för 400-500k. Spela roll om den drar 1 el 1.2

Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Bing (1)
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.