Postad 30 April 2013 - 18:13
lite rolig info/rykte: Har en bekant som var i Danmark och då besökte han Mikkeller baren. Då sa dem på Mikkeller att dem letar lokal i Stockholm. grymt om det blir av!
Vore skoj om det blev verklighet. Jag hoppades på att de skulle öppna en pub i Stockholm redan förra gången. Måste erkänna att det kändes snopet när det blev ytterligare en pub i Köpenhamn.
Så ölsvammels bikerbira fick guld. Kul!
Tackar
Postad 01 May 2013 - 07:53
Fick för mig att ölen det stod om där hette nåt annat, eller minns jag fel? Det kanske finns flera hembryggarstefan från Örebro som det gått bra för på SM...
I vilket fall; grattis!
Redigerat av A Haddock, 01 May 2013 - 07:55.
Postad 01 May 2013 - 19:41
Postad 02 May 2013 - 04:16
Postad 03 May 2013 - 12:38
Staropramen? Weihenstephaner?
Redigerat av dhanjel, 03 May 2013 - 12:51.
Postad 03 May 2013 - 14:36
Postad 03 May 2013 - 15:04
Nanny State är bra för att vara alkoholfri, men jag dricker nog hellre vatten ändå...
true dat
Postad 03 May 2013 - 16:48
Postad 03 May 2013 - 17:05
Citerar mig självVilka öl är era favoriter när det gäller det alkoholfria sortimentet? För de dagar man är chaufför
Staropramen? Weihenstephaner?
"Kan rekommendera deras (hantverksbryggeriet) nya lättöl kusken som ligger på 2,2%, om man vill ha en god öl men fortfarande vara körbar. Passar mig perfekt när man är sugen på något gott men inte vill slå runt under veckorna. Dricker inte lättöl annars men detta var riktigt bra
Postad 03 May 2013 - 19:07
Surly Darkness, Three Floyds Dark Lord, Cigar City Hunahpu (2011, 2012, 2013), Firestone Walker diverse godbitar.. osv osv osv
Postad 04 May 2013 - 21:51
Nu är man uppe i 6 kassar öl med hem också
Postad 05 May 2013 - 21:06
Vid lite högre ABV finns det en del bra öl bl.a. den som Bergman123 nämner. Många hantverksbryggerier har sin egna variant. En Riktig Lättöl, är en av Strömsholms bästa öl t.ex. Sen har även danskarna en del bra låg ABV-öl.
Postad 06 May 2013 - 13:28
Men som andra sagt, det finns godare saker att välja på då.
Postad 08 May 2013 - 08:55
Postad 10 May 2013 - 17:28
Någon som har druckit någon av dom ?
Är någon god ?
En av dom kostade 73 spänn. Känns lite dyrt för en bira om den är äcklig.
Bifogad fil(er)
Postad 10 May 2013 - 17:38
Postad 10 May 2013 - 18:32
K:rlek har jag druckit och jag tyckte den var riktigt bra, stark 4:a av 5. Brewers Brown ska jag testa imorgon.
Tog den först. Helt okej, men lite mesig.
Har ju gått ner några Modus och Torpedo ett tag nu, så det är min referens.
Postad 10 May 2013 - 18:44
lite svårt att jämföra dom. Kärlek tycker jag är väldigt bra men den har en mer blommig humlekaraktär än modus och torpedo som mer är citrus och persika osv.
Postad 10 May 2013 - 18:45
Den här hände inte så mycket varken i näsan, i munnen, på väg ner, eller efter..
Postad 10 May 2013 - 19:03
Själv gillar jag:
Punk IPA - Svag för att vara en ipa på sina 5.6
Bedarö bitter - 4.5% men ändå smakrik.
Redigerat av Unregistered6fb5a100, 10 May 2013 - 19:04.
Postad 10 May 2013 - 19:07
Hittade fyra bira på någon egen hylla i grannbyn idag.
Någon som har druckit någon av dom ?
Är någon god ?
En av dom kostade 73 spänn. Känns lite dyrt för en bira om den är äcklig.
Den franska till vänster är helt ok, men den smakar inte så vasst som man väntar sig av en 73-kronors öl. Å andra sidan kan man få ge 73 kr för en stor stark på "fel" restaurang
Oppigårds är nästan alltid bra, så även Brewes Brown, även om jag tycker att de har sorter som är roligare, som t.ex. Amarillo och Single Hop Ale.
// ChriG
Postad 11 May 2013 - 06:07
Precis som Sgart redan påpekat så är det svårt att jämföra dessa. Utöver det han nämner så är det olika stilar du jämför. Mikkeller K:rlek är en APA och de andra är IPA respektive Extra IPA. De ska helt enkelt ha både mer beska, humlearom och alkohol än Mikkellers öl. Om du ska jämföra med något så ta t.ex. Sierra Nevada Pale Ale eller Oppigårds Amarillo.
Angående Bieré Nouvelle som nämnts ovan. Förvänta dig ingen smakbomb, det är inte tänkt som någon smakbomb. Det är något så ovanligt som en Biere de Garde (öl att spara), om du inte provat det tidigare så är det lite som en alkoholstark saison. Dock utan brett om jag inte minns helt fel.
På tal om öl med mindre sprit, ibland vill man ju dricka några öl även om man har saker att göra dagen efter. Vad har ni för tips i "mycket smak, lite sprit" kategorin?
Själv gillar jag:
Punk IPA - Svag för att vara en ipa på sina 5.6
Bedarö bitter - 4.5% men ändå smakrik.
Finns många bra runt 5%. Fullers London Porter är en grym porter t.ex. Men om du vill gå ännu lägre så har många svenska hantverksbryggerier ett par 3,5% och de brukar vara riktigt bra. Tillgängligheten på dessa beror mycket på vart du bor.
Postad 11 May 2013 - 11:23
Precis som Sgart redan påpekat så är det svårt att jämföra dessa. Utöver det han nämner så är det olika stilar du jämför. Mikkeller K:rlek är en APA och de andra är IPA respektive Extra IPA. De ska helt enkelt ha både mer beska, humlearom och alkohol än Mikkellers öl. Om du ska jämföra med något så ta t.ex. Sierra Nevada Pale Ale eller Oppigårds Amarillo.
Angående Bieré Nouvelle som nämnts ovan. Förvänta dig ingen smakbomb, det är inte tänkt som någon smakbomb. Det är något så ovanligt som en Biere de Garde (öl att spara), om du inte provat det tidigare så är det lite som en alkoholstark saison. Dock utan brett om jag inte minns helt fel.
Okej. Jag är väldigt färsk på det här med bira. Har nästan uteslutande bara druckit lagerpiss.
Nu för tiden funkar det utmärkt när jag redan är packad, eller när det är svinvarmt och gräset ska klippas.
Då är det gott med en iskall lagerpiss.
Det är ju det senaste året jag börjat dricka "bättre" öl, och Modus och Torpedo var ju dom jag sprang på direkt, och jag vet fortfarande inte om någon med mer smak i ?
Du har kanske något bra tips på bira med ännu större smakexplosion ? Gärna mycket beska.
Fick ju tips av någon längre bak i tråden. Kommer inte ihåg vad dom hette. Beställde på bolaget, men tyckte att dom var mesigare än Modus och Torpedo.
Postad 11 May 2013 - 12:24
Postad 11 May 2013 - 15:10
Hade du testat Mohawk Extra IPA? Amager Envy du hade där var ju jävligt besk, värre än jag orkar med nästan
Mohawk har jag inte testat. Är den bra ?
Är Envy besk alltså !!?
Postad 11 May 2013 - 16:20
Men det är inte så mycket mer ? Beska men ingen övrig explosion. Den var helt klart god. Jättelång besk eftersmak.
Men den är nog ändå inte i klass med Modus enligt mej..
Tror att det är svårt för mej att hitta mer prisvärda öl än Modus och Torpedo faktiskt..
Postad 11 May 2013 - 17:26
Postad 11 May 2013 - 19:26
Amager verkar ha en tendens att överdriva beskan i sin öl. Den flaska Wookie IPA jag drack var vidrig, smakade som beska droppar. Men jag drack den senare på fat och då hade den en helt annan smak, mycket humligare och mer balanserad. En annan öl med kraftig beska är Stone Ruination. Men även den varierar en hel del. Mikkeller 1000 IBU är rätt kraftig också, men får man en färsk flaska Ruination så är den rätt kraftig.
Postad 11 May 2013 - 19:28
Drack precis en Anders DIPA också, och den är alltid bra. Värt att notera är att sista maj är sista dagen den går att beställa styckvis. Den säljer för bra och kommer bara att gå att köpa i kolli efter det... Systembolagets logik är fantastisk.
Postad 11 May 2013 - 22:58
Tror att det är svårt för mej att hitta mer prisvärda öl än Modus och Torpedo faktiskt..
Skall testa dessa 2 och se om jag kommer på någon som är lik i karaktär
Har testat Torpedo, men det var ett tag sen och jag kommer ärligt talat inte ihåg hur den smakade.
Postad 12 May 2013 - 00:52
Va ?Kan skriva under på allt Stefan skriver, annat än att jag fick kanonbra Wookie på flaska
Drack precis en Anders DIPA också, och den är alltid bra. Värt att notera är att sista maj är sista dagen den går att beställa styckvis. Den säljer för bra och kommer bara att gå att köpa i kolli efter det... Systembolagets logik är fantastisk.
Så kan man ju inte göra, hur tänkte dom där ?
Postad 12 May 2013 - 15:37
Bifogad fil(er)
Postad 12 May 2013 - 18:27
Amager IPA går att beställa styckevis från systemet.
Postad 13 May 2013 - 11:09
Sitter och sippar på Envyn nu.
Den var det REJÄL beska i.
Men det är inte så mycket mer ? Beska men ingen övrig explosion. Den var helt klart god. Jättelång besk eftersmak.
Men den är nog ändå inte i klass med Modus enligt mej..
Du har alldeles rätt i att det är svårt att hitta mer prisvärda öl än Modus och Torpedo.
Du kan ju beställa ett kolli Oppigårds Thurbo DIPA, där har du rejäl beska. För mycket enligt mig på en öl som skulle vara jättebra om det inte vore för att beskan tar över lite för mycket.
Har för övrigt precis lagt en beställning på fatutrustning, nu ska det tappas på fat så man har något gott att bjuda på under sommaren.
Tänkte faktiskt sno lite från ditt recept på Monkarillon Stefan då jag tyckte den var riktigt fräsch, välhumlad och god. Dock med lite annan humle bland annat. Tänkte köra sekundären direkt i fatat och torrhumla där.
Postad 14 May 2013 - 17:38
Har för övrigt precis lagt en beställning på fatutrustning, nu ska det tappas på fat så man har något gott att bjuda på under sommaren.
Tänkte faktiskt sno lite från ditt recept på Monkarillon Stefan då jag tyckte den var riktigt fräsch, välhumlad och god. Dock med lite annan humle bland annat. Tänkte köra sekundären direkt i fatat och torrhumla där.
Skoj med fat, det ger en extra dimension till den egna ölen tycker jag.
Ja gör gärna det, hör av dig hur det blev.
Postad 14 May 2013 - 17:54
Yes. Ska skicka dig nån flaska av både den och dubbeln också.Skoj med fat, det ger en extra dimension till den egna ölen tycker jag.
Ja gör gärna det, hör av dig hur det blev.
Postad 14 May 2013 - 18:02
Tog mig en ST Eriks APA i helgen.
Riktigt fin öl med lagom beska.
Just den har faktiskt blivit lite av en favorit för mig. till en början köpta jag IPAn en hel del, men numer följer det alltid med några APAs istället.
TIPS: släng med en Jaipur IPA nästa gång du handlar på bolaget, snudd på magiskt god faktiskt.
Postad 14 May 2013 - 19:51
TIPS: släng med en Jaipur IPA nästa gång du handlar på bolaget, snudd på magiskt god faktiskt.
Den tyckte jag var helt okej.
Postad 17 May 2013 - 18:45
Absolut! Ska kika in denJust den har faktiskt blivit lite av en favorit för mig. till en början köpta jag IPAn en hel del, men numer följer det alltid med några APAs istället.
Denna funkar alltid
Bifogad fil(er)
Redigerat av hifimarcus, 17 May 2013 - 18:46.
Postad 17 May 2013 - 19:25
Jag gillar dessa skarpt både original och rom varianten.
Postad 17 May 2013 - 19:36
Det är något med dom jag inte gillar, svårt o säga exakt vad. Dom är om inte annat snygga att titta påVad tycker öl herrarna om innis&gunn?
Punk IPA blev kvällens andra, en ganska fruktig och inte så besk IPA.
Notera glaset som är frostat efter nån minut i frysen*
Bifogad fil(er)
Redigerat av hifimarcus, 17 May 2013 - 19:38.
Postad 17 May 2013 - 20:05
Romvarianten är bland det äckligaste jag druckit.Vad tycker öl herrarna om innis&gunn?
originalet går om man druckit mycket annat innan
Postad 17 May 2013 - 20:21
Fy f*n i h*****e vilken äcklig öl. Minns inte namnet, någon annan kanske vet vilken sort jag talar om?
För övrigt avnjuts en St Eriks APA för tillfället.
Postad 17 May 2013 - 21:31
Romvarianten är bland det äckligaste jag druckit.
originalet går om man druckit mycket annat innan
Me like.... men mina krav är väl inte så höga som jag trodde då jag sitter i skrivande stund o tvingar ner medvilligt KUNG i svalget
Redigerat av robert293, 17 May 2013 - 21:34.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
12 bilder
14 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?