Intressant hur stora skillnader det är ibland, hur många liter är motorn på?
Det är bara 2.3L, men av någon anledning drar de mycket i början. Det är inte många långkörnings mil heller, blandat och stadskörning ![]()
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 17 November 2018 - 15:02
Det är bara 2.3L, men av någon anledning drar de mycket i början. Det är inte många långkörnings mil heller, blandat och stadskörning Postad 17 November 2018 - 15:04
Och då får man inte vara nyfiken på varför det skiljer sig så mycket? Postad 17 November 2018 - 15:06 Jo visst. Har jag sagt att du inte får? Alla bilar drar olika. Många faktorer som påverkar vettu Komiskt bara rent generellt att folk kan lägga 500k på en bil men klagar på förbrukning... Redigerat av mikkiz, 17 November 2018 - 15:09. Postad 17 November 2018 - 15:13
Självklart, själv har jag lärt mig sortera "terrängen" på forumet Redigerat av mcmike, 17 November 2018 - 15:15. Postad 17 November 2018 - 15:26
Skriver man så som du gjorde så är det lätt att ta det så. Men inte klagar jag på att min bil lätt kan dra över 2L milen, sportbil o allt det där....
Jag har en äldre 986 som har gått 27700 mil, rullar än 718 BS som jag köpte förra året parkerade jag i skogen ganska omgående när jag undvek en älg Så valet på ny bil blev en 718 CS o den har jag snart haft i ett år o den har snart gått 3000 mil.
Ang bensinförbrukning, håller man sig runt lagliga hastigheter drar den runt 0,7 milen och det ska inte mycket för att det ska dra iväg över 1,5L På bana hamnar man över 3L Postad 17 November 2018 - 15:49 Var inne på Autoexperten idag angående min parkeringssensor som inte fungerar. inga problem sa dom, det kollar vi med en gång. dom körde in bilen och kopplade upp med datorn och felsökte helt utan kostnad. Det är service det
Dom hittade att det var ena backkameran som var ur funktion.
Han sa att det är mycket möjligt att det går på garantin eftersom bilen inte är så gammal.
Gick därför in på Fords sida för att kolla hur länge nybilsgarantin gäller och hittade detta. Men vad är skillnaden mellan 5 års garantin och nybilsgarantin egentligen? jag förstår inte riktigt vad som skiljer dom åt ? Bifogad fil(er)Postad 17 November 2018 - 16:03
Missade den här, blandad o stad drar ju så det är kanske inte så konstigt Postad 17 November 2018 - 16:16
Sportbil haha Postad 17 November 2018 - 16:23
Nej det är inte så konstigt
Oj det lät inget roligt Postad 17 November 2018 - 16:28
Hittade detta i min performance pärm Bifogad fil(er)Redigerat av mcmike, 17 November 2018 - 16:30. Postad 17 November 2018 - 16:34
men jag förstår fortfarande inte när nybilsgarantin gäller och när 5 års garantin gäller. eller har man 5 års garantin automatiskt så länge man gjort alla servicar ? min bil har gått under 7000 mil så det är ju lugnt när det gäller det i alla fall.
ska i alla fall höra med ford om dom fixar detta då. jag har ju inte gjort något med bilen som har orsakat felet så då borde dom åtgärda det. Vore ju riktigt nice om jag slipper betala Postad 17 November 2018 - 16:38
Du har 2 års garanti från fabriken, sedan träder den förlängda garantin in enligt bifogade dokument Redigerat av mcmike, 17 November 2018 - 16:38. Postad 17 November 2018 - 16:54
Okej så man har alltid 5 år med andra ord. Om man sköter den som man ska. Hade varit enklare om dom vara skrev det istället 😀 Postad 17 November 2018 - 17:09
Nej man kan välja bort den när man tar ut en ny! Jag blev erbjuden att göra det, skulle få bilen 2tkr billigare då
Eller att du själv tog reda på det innan köp Redigerat av mcmike, 17 November 2018 - 17:10. Postad 17 November 2018 - 17:10
Både jag o hustrun klarade oss med mindre blåmärken, bilen blev det däremot bara skrot av, lyckades kila in den mellan två träd så den blev ganska mycket smalare. Hade vi träffat älgen istället hade det säkerligen slutat på ett helt annat sätt..... Postad 17 November 2018 - 17:20
aha men jag har inte köpt bilen ny. jag har ingen aning alltså vad bilen har för garanti. så har första ägaren inte köpt någon extra garanti så har jag bara två år alltså? snålt. Kia har ju 7 års nybilsgaranti. Redigerat av andreassofus, 17 November 2018 - 17:21. Postad 17 November 2018 - 17:49 självklart håller man hastigheten. Köra fort som dårar är fånigt. De önskar jag höga böter.😃 Postad 17 November 2018 - 20:54
Eeeexakt Postad 17 November 2018 - 21:33
Jag har aldrig varit över 1.0 liter i snitt vid tankning. Brukar ligga på ca 0.90. En storstad gör ju en hel del skillnad på förbrukningen. Postad 17 November 2018 - 22:10
Där är min inte ännu iallafall, tankar även 98 okt Redigerat av mcmike, 17 November 2018 - 22:23. Postad 17 November 2018 - 22:42
Ok jag tankar 95 och den har gått ca 1400 mil nu. Postad 18 November 2018 - 08:26
Är väl snarare att man förväntar sig att den ska dra vad tillverkaren säger, inte 50% mer, det är en ganska stor skillnad..
Men kul är det! Blev en resa till norska gränsen och tillbaks igår... Postad 18 November 2018 - 08:31
Min 451 hk V8 har snittat 1,05 i år under 940 mil medan tillverkarens deklaration är 1,25 så en hel del mindre är ju trevligt.
Mina mil är blandad körning för övrigt. Ska dock sägas att tillverkarna som optimerat för NEDC har uppgiter på förbrukning som alltid är ca 30% lä gre än vad du kan uppnå i verkligheten, nya WLTP är mer likt verkligheten men kan nog betecknas som vid försiktig körning! Det betyder också att 50% mer är helt normalt med bil deklarerad efter NEDC om du ibland använder hästkrafterna. 30% alltid och sedan lite moms för lek... Redigerat av junkan, 18 November 2018 - 08:33. Postad 18 November 2018 - 09:13 Tittade på Cops inatt. De stoppade en bil som enligt plåtarna skulle vara en vit ford. Det var nu en röd ford. Vet inte om man gör likadant i sverige. Men hur funkar det om man nu råkar ha folierat bilen till en annan färg? Postad 18 November 2018 - 10:05
Bor i en lite stad, den kanske behöver ha sig en omgång för att det ska lossna haha
Det lär inte vara några problem, syns väl vid kontroll Postad 18 November 2018 - 10:21
Jo men kan ju bli en väldans massa kontroller. Typ du blir stoppad varje gång en polis ser bilen. Farsan hade en bekannt som byggde en "chopper" som blev stoppad varje gång polisen såg den o tvingade honom att åka in o kontrollmäta den. Man tröttnar efter 15-20ggr.
En helt annan fråga. tidningen bilsport har jämnfört Polo Gt mot Fiesta ST är testet värt att köpa tidningen för eller ger det ingenting?? Verkar som Ford valt en 3cylindrig motor i STn är inte det lite att pressa det hela för mycket? 3cylindrar o kräma ur 200hk. NU är jag dåligt insatt men spontant låter det som man ligger nära gränsen för vad som är hållbart. Postad 18 November 2018 - 10:42
Finns inte epa i stan som har rätt färg, polisen "bryr sig inte" det finns inga resurser.! Nej jag tror personligen inte det skapar några extra kontroller.!
Den hade jag velat se, har du en bild? Postad 18 November 2018 - 10:46
Jag har testat nya Fiesta ST:n och kan verkligen rekommendera en körning. Sjukt rolig med otrolig väghållning, lite goCart känsla! Hurvida motorn kommer att "hålla" eller inte lär nog tiden utvisa framöver Redigerat av mcmike, 18 November 2018 - 10:46. Postad 18 November 2018 - 11:23
Mycket av dagens teknik kommer direkt från motorsport o idag används minimala motorer med en massa effekt. Ett bra ex är Porsches LMP1 919, med WEC flödes restriktion får dom ut ~500 Hp ur en 4:a på 2L, utan över 700 Hp (!) Och klarar sådana maskiner att köra runt på Le Mans i 24h så betvivlar jag inte en sekund att Fiestans motor kommer att överleva. Postad 18 November 2018 - 11:48
Ford ingenjörerna har ju "misslyckats" tidigare, så jag är lite mera ödmjuk ännu. Besitter å andra sidan inte heller kunskap i ämnet.! Postad 18 November 2018 - 11:58
Då har dom nog lärt sig, sådana klantigheter kostar långt mer än vad man kanske tror. Ett skadat varumärke är den sämsta reklamen man kan tänka sig! Postad 18 November 2018 - 11:59
Att producera små hållbara motorer med mkt effekt är inget svårt, problemen kommer i efterhand när kunderna kräver 3000mil service, finns ingen motor eller motorolja i världen som mår bra av det.
En överladdad bil ska byta olja efter 1500mil max, tidigare ifall du ofta kör hårt eller om bilen dra tungt ofta. En motor utan överladdning kan man åka ca 2000mil med. Postad 18 November 2018 - 12:02
Bra skrivet!! Och det är ganska förvånande att dom flesta märkena har första servicen runt 3000mil. På min 718 är det samma men jag har redan bytat olja 2ggr. Postad 18 November 2018 - 12:07
RS:en har 2000mil intervall, kommer själv att byta var 500:e mil eller 6 månader har jag tänkt Redigerat av mcmike, 18 November 2018 - 12:13. Postad 18 November 2018 - 12:35
Tyvärr inte. Detta var väldigt länge sedan tror t.o.m det var på 70-talet. 1970 talet alltså.... Postad 20 November 2018 - 16:36 vet inte om frågan hör hit egentligen men jag gör ett försök
finns det någon youtubekanal som handlar om folk som fyndar bilar som dom sen renoverar till nyskick? tänkte att man fick följa med på resans gång och dom berättar vad dom gör och allt sånt. Vet att jag sett nåt sånt program på tv nån gång men kommer inte alls på va det heter.
Såg här om dagen ett par klipp på tuben om en som köpte en audi r8 från ett försäkringsbolag som har okända skador när han köpte den. Sen renoverade han den. Ganska kul att titta på.
Någon som har tips på bra youtubekanaler om liknande saker så tipsa gärna Postad 20 November 2018 - 16:49 Kan tyvärr inte tipsa om någon kanal, brukar bara klicka på ett klipp få första sidan på youtube (kanske kollat lite många i den stilen) TV-programmet du tänker på skulle jag dock vilja påstå är ”Wheeler dealers”. Har för mig att mekanikern (Ed?) skaffade en youtubekanal sedan när han bröt sig loss. Edit: Han hette tydligen Edd https://m.youtube.co...m3RijOx6NsMU8Sg Redigerat av MartinAberg, 20 November 2018 - 16:51. Postad 20 November 2018 - 17:18
Inte exakt vad du söker men dessa killar bygger om en Mini så den får en drivlina från en Toyota Celica turbo med fyrhjulsdrift, dom är riktigt duktiga och ganska roliga ibland.
https://m.youtube.co...obsessionmsport Postad 26 November 2018 - 11:12
Bad Obsession är ju kanske inte en ren renovering, de bygger i princip en hel bil från grunden. Så är man intresserad av ingenjörskonst så är det extremt tillfredsställande att titta på.
Tavarish är en snubbe som köper billiga lyx och sportbilar som han renoverar upp. Hyfsat intressant emellanåt. EricTheCarGuy har ganska ingående klipp på allt möjligt som har med reparationer att göra. Han har bl.a. ett par projekt där han köper en billig bil och fixar i princip ALLT. Finns en hel del andra också, bara söka så finner du allt möjligt, men just dom skulle jag rekommendera. Sen har Ed China från Wheeler Dealer satt upp en egen kanal, vet dock inte om han kommit igång med något vettigt ännu eller om han lagt den på is!? Postad 26 November 2018 - 13:03 En annan kanal jag nyss börjat titta på är "goonsquad". Dom köper upp kvaddade sportbilar och resaurerar dom.
https://www.youtube....2vjhu4kZSxFO5mA Annars finns det ju de vanliga programmen som gått på tv (huruvida dessa på på YT vet jag ej:
Overhaulin Car S.O.S Fast N´Loud Kindig Customs
Här finns en lång lista på likn program. https://www.imdb.com/list/ls070925151/ Postad 29 November 2018 - 22:04 Har en WV Passat kombi -12 som jag köpte i sommras och först nu är det dags att använda parkeringsvärmare men man undrar en sak
Startid är det när jag ska iväg eller när det ska börjar värma bilen?? Postad 29 November 2018 - 22:22 Jag TROR det är när den ska vara klar, men jag låter det vara osagt. Testa att sätt den 10 minuter innan den ska vara klar så märker du om det börjat bli kallt igen eller om den fortfarande kör 😇 Postad 29 November 2018 - 22:36
haha jag gjorde det idag för morgondagen så vi få se Synd att WV inte har online manualer. Hade inte Audi heller dock hade Volvo det Postad 29 November 2018 - 22:45
Det är planerad avgångstid som man ställer in. Postad 29 November 2018 - 23:45
På mina Golfar har det varit när värmaren ska starta, var nog likadant på Passaten jag hade som hyrbil för ett år sen.
Ett tips, se till att ställa in värmartiden på 60 min så du slipper komma ut till en kall bil. Postad 01 December 2018 - 15:16
Har en ny BMW 220d gran tourer och försöker få spotify att funka genom bilens iDrive system, men har ännu inte lyckats. Har en Oneplus3, med BMW Connected installerat och senaste version av Spotify. Telefonen är kopplad med BT till bilen med funktionalitet för telefon, musik och appar. Spotify dyker upp i applistan under Connected Drive, men när jag klickar på den för att starta hoppar bara iDrive till en helt blank sida. Någon som har en idé?
Bifogad fil(er)Postad 01 December 2018 - 21:02 Chansar i det blå nu, men har du testat med en offlinelista? Kanske kan vara som så att telefonen måste ha musiken ”lokalt”. Redigerat av MartinAberg, 01 December 2018 - 21:03. Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars
2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
|
Trendande produkter |