Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z4 *

690 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 februari 2006 - 11:27

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0

okej, behöver hjälp....

ska fixa upp min projektor i taket imorgon, bovärden ska komma med slagborr å allt å hjälpa mig. så jag tänkte att jag packar up takfästet å skruvar ihop det så att jag är klar till imorgon. då upptäcker jag att skruvarna som är med är för smala för hålen i z4:an. okej, tänkte jag.vad nu. sen upptäcker jag att det finns två olika skruvar med för att fästa i projektorn, en smal å en tjockare. tyvärr så var den tjockare precis för smal, typ 0,00001 mm lr så. så den går inte att använda. det finns ytterligare en sort skruv med, för att fästa på ett annat ställe. denna passar i projektorns hål men inte i "armarna" som ska fästas i projektorn med hjälp av skruvarna. det skulle nog gå att fixa om man tar å borrar upp armarna lite, men då måste jag ju ändå fixa nya skruvar till det andra stället.

vete fan hur man ska göra. ska jag försöka lämna tillbaka takfästet(är ju öppnat nu så det kan bli lite surt), borra å modda det så det passar lr något annat?

ps. det är ett vogel epc-4010, som ni hittar här

Synd att jag inte såg detta tidigare :)
Jag har ett Vogel-fäste och haft både Z2 och Z4 där. Bara att köpa M5-skurvar så är problemet löst!
Inga problem, lätt fixat, ut och handla bara! :)

Postad 10 februari 2006 - 16:41

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
vart hittar man dem då? på närmsta järnhandel lr finns det smidigare alternativ?

Postad 10 februari 2006 - 17:25

Gäst_nilfisk_*
  • Gäst_nilfisk_*
  • 0
Du har ingen Coop Bygg&Trädgård i närheten

Postad 10 februari 2006 - 20:33

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
nä, det är det jag inte har. en "hemma" butik däremot. men nu vet jag ju vilka skruvar jag ska ha. bara ut å leta :)

Postad 10 februari 2006 - 23:21

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0

nä, det är det jag inte har. en "hemma" butik däremot. men nu vet jag ju vilka skruvar jag ska ha. bara ut å leta smile.gif

Kommer ihåg att jag svor coh begav mig till närmaste Maxi och hittade dem där...:)

Postad 11 februari 2006 - 16:25

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
tack för hjälpen.
tyvärr så blir det iaf att borra lite i takfästet, skruvarna är precis för stora för att gå igenom armarna å ner i z4:an. filar bort lite färg så blir det nog bra=)

Postad 11 februari 2006 - 17:39

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0

tack för hjälpen.
tyvärr så blir det iaf att borra lite i takfästet, skruvarna är precis för stora för att gå igenom armarna å ner i z4:an. filar bort lite färg så blir det nog bra=)

Ajdå. Min skruvar passade perfekt, eller rättare sagt jag tog så långa så att huvudena hmnande ovanför skåran så att säga. Kanske bättre så att inte "förstöra" armarna?
Hoppas iaf att det blir bra! :)

Postad 11 februari 2006 - 20:15

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
mm, så tänkte jag med. så jag tog extra långa skruvar. men det blev ändå för tight i själva "hålet i skåran". skruvens huvud är fortfarande ovan "skåran"

det var alltså botten hålet som var för smalt för "rätt" skruv.....
men det vara bara å borra upp det hålet lite, syns inte att det är moddat ens :)

Postad 13 februari 2006 - 22:28

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
nu är den äntligen uppe i taket :D stör mig inte alls på fläkten som jag var rädd för. min dator låter fortfarande mer å eftersom den agerar mediaspelare så är det som det är :angry:

däremot så hatar jag min lägenhet. det är en nybyggd sak (byggdes från grunden å blev klar sept 2005) med ny fin standard på betongen(för att vara mer ljudabsorberande antar jag), typ betong på steroider. knappt så en slagborr tuggar igenom skiten. å alla dessa armeringsjärn *grrrrrr*...

men men, nu är det bara kabelkanalerna kvar att fixa upp. sen är min hemmabio upp and running=)

Postad 14 februari 2006 - 11:35

trifix
  • trifix
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Hur viktig är en en pixel och lampgaranti i dagens läge ?

Tänkte slå till på en Z4:a men vill helst köpa den i sverige även om den är billigast på Pipro (med bästa garantierna också).

Webhallen har den för 16200 men har ingen garanti alls. Sen har vi hembiobutiken som har den för 17500 med deras pixel och lampgaranti.

Vad har Sanyo Z4 för "vanliga" garantier?

Postad 14 februari 2006 - 14:20

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0
2 år. Men lägg för guds skull 200 extra på att få ett år/750 timmar och noll döda pixlar de första sex månaderna. Inget att spara på, bara dumt om du frågar mig :angry:

Postad 14 februari 2006 - 14:45

Unregistered32aa326d
  • Unregistered32aa326d
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Vad har Sanyo Z4 för "vanliga" garantier?

<{POST_SNAPBACK}>

Har läst att alla dessa tilläggs "garantier/försäkringar" ofta är helt onödiga eftersom den garantin som ingår enligt lag ofta är mer omfattande än många tror. Eller har jag helt fel?

"Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt." - http://www.konsument...ngArticleId=125

Här kan du läsa om Z4´ans garanti

http://www.sanyo.de/...y/eng/start.asp

Redigerat av Unregistered32aa326d, 14 februari 2006 - 14:53.

Postad 14 februari 2006 - 18:43

trifix
  • trifix
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

2 år. Men lägg för guds skull 200 extra på att få ett år/750 timmar och noll döda pixlar de första sex månaderna. Inget att spara på, bara dumt om du frågar mig :P

<{POST_SNAPBACK}>

Vad menar du med "lägg på 200 extra" ? Vart ?

Postad 14 februari 2006 - 21:20

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0

Det är väl ungefär den summa som skiljer mellan en Z4 och en Z4sv? Inte säker på summan, men sist jag kollade prisjakt var den svenska t o m billigare. Du frår den för 16470 kr av Biobanditen med svensk garanti. Alltså 750h/ett år, det som kommer först. Dessutom 6 mån pixelgaranti. Så det skulle väl inte vara mkt att tveka på väl?

Postad 14 februari 2006 - 21:24

trifix
  • trifix
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Z4:an ligger ju under SV kategorin vad det gäller Webhallen. Undrar hur säker den informationen är för när jag ringde till Webhallen idag kunde dom inte alls svara på vilken garanti projektorn har (vilket ju är rätt märkligt måste jag säga)

Postad 15 februari 2006 - 13:32

boozer
  • boozer
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Z4:an ligger ju under SV kategorin vad det gäller Webhallen. Undrar hur säker den informationen är för när jag ringde till Webhallen idag kunde dom inte alls svara på vilken garanti projektorn har (vilket ju är rätt märkligt måste jag säga)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag va inne i deras butik på Sveavägen nu på lunchen och frågade exakt om detta och de erbjuder ingen ytterligare garanti på lampan än den som Sanyo har (90 dagar eller 300 timmar).

Postad 15 februari 2006 - 13:40

trifix
  • trifix
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Jaha då åkte Webhallen bort ifrån listan då med andra ord....

Postad 15 februari 2006 - 17:23

boozer
  • boozer
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Det är väl ungefär den summa som skiljer mellan en Z4 och en Z4sv? Inte säker på summan, men sist jag kollade prisjakt var den svenska t o m billigare. Du frår den för 16470 kr av Biobanditen med svensk garanti. Alltså 750h/ett år, det som kommer först. Dessutom 6 mån pixelgaranti. Så det skulle väl inte vara mkt att tveka på väl?

<{POST_SNAPBACK}>

Men det här med "svensk garanti" på 750h/ett år, vad är det egentligen?
Trodde garantin på 750h/ett år som tex. hembiobutiken.se har är något som de erbjuder som en service till sina kunder och inte en "svensk garanti" ?

Postad 15 februari 2006 - 17:39

trifix
  • trifix
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Det finns enligt hembiobutiken 2 företag som tar in Sanyo i sverige. Det ena är Wiktors AV Line och dom ger en SVG på sina Sanyo Z4. Hembiobutiken köper förövrigt av det andra företaget men har då sin egen garanti istället.

Postad 15 februari 2006 - 17:50

Palle
  • Palle
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
trifix: Spring in till hemmabio.se (gamla CinemaConcept) på Kungsholmen. Där har de Sanyo med bra garantier. Där kan du även få bra demo innan du handlar.

(Kungsholmsgatan17)

Postad 18 februari 2006 - 20:38

Andreas
  • Andreas
  • Expert

• 493 inlägg
  • 0
Vilka takstativ passar till Sanyo PLV-Z4? Inhandlade ett vogel EPC 4010 idag men när jag skulle montera det visade det sig att monteringshålen var för små på stativet.
(Förslag på hyllor och andra möjligheter kan också vara intressant)

Redigerat av Andreas, 18 februari 2006 - 20:39.

Postad 18 februari 2006 - 23:53

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
det hände mig också. men jag tog å borra upp hålen (vanlig borr för typ 250kr) i stativet lite och använde mig utav m5 (tror det var m5, men kanske m6) skruv som du kan hitta i närmsta järnaffär. efter det fungerade det kanonbra.

det var för övrigt lirsa som tippsade mig om det lite tidigare i tråden...

lycka till!

Postad 19 februari 2006 - 13:48

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Har en liten undran om varför det sägs att Z4 inte kan hänga upp och ner? att fläkten måste gå för fullt i den positionen?
Finns säkert redan uttalanden om detta i tråden, ber om ursäkt i såna fall.

Postad 19 februari 2006 - 14:46

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0
Ja det är för att fläkten går för fulla muggar då, vilket tydligen är störande högljutt!

Postad 19 februari 2006 - 14:49

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
fast jag har den uppfattningen att du ska vara extremt känslig för att störa dig på fläktljudet...

Postad 20 februari 2006 - 20:38

trifix
  • trifix
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Woow. ser att hbb.se har sänkt priset med 1000 till 16500. Då blir det att beställa därifrån :angry:

Postad 25 februari 2006 - 00:57

trifix
  • trifix
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Har idag för första gången blivit ägare till en projektor - En Sanyo Z4.

Men ganska snart började problemen hopa sig. Dock inget fel på projektorn utan en massa frågor runt i kring.

1. Jag kör bilden direkt på en vitmålad vägg och får helt ok bild måste jag säga. Tyvärr märkte jag att ju mörkare det blev ute desto mer skiftade svärtan i bilden vid olika sekvenser. Efter ett tag insåg jag att bilden reflekteras i taket och skapar "ambient" ljus som vattnar ur bilden. Högerklickar jag tex fram menyn i PowerDVD i fullskärmsläge så försvinner en massa svärta i bilden. Nu är det så tyvärr att bilden sitter bara några cm nedanför takkanten och att flytta den mera neråt blir svårt eftersom tv'n då står i vägen. Jag har tänkt att om nån månad eller så köpa duk för att om inte annat få en avmaskad bild för nu inser jag att det skulle kännas bättre med en svart ram runt bilden. Frågan är då om en duk reflekterar mindre ljus än en vitmålad vägg ? (väggen är målad i en helmatt färg).

2. Jag matar just nu projektorn med en DVI signal via HDMI adapter ifrån datorn. Problemet här är att jag får vita "skuggor" kring vissa objekt. Tex får jag det runt muspekaren och ikoner nere vid klockan. Har inte märkt av det i film än så länge men å andra sidan har jag kollat ganska lite på film och mest glott på OS idag via 10 meter BILLIG komposit. Har givetvis pillat på varenda inställning på projektorn utan att få bort det. Minskar jag skärpan så försvinner det en aning men inte helt. Det är nog snarare så att skuggan smetas ut istället och blir inte lika hårt definierad.

Bild på problemet

Här syns den vita skuggan väldigt tydligt. Samma sak på tex Arkiv menyerna osv i ett vanligt windowsfönster.

Kör med Supra 8 meter DVI och en Supra DVI till HDMI adapter.

3. Allt material jag hittills kört via datorn har funkat utan problem förutom 720p klipp ifrån Apples trailersida. Klippen tappar den vertikala synken och tearing uppstår om man kör dom i fullskärmsläge.

4. Vad är att föredra, kalibrera bilden på datorn eller på projektorn eller spelar det ingen roll ? Känns som om man har 1000 inställningsmöjligheter och att hitta rätt lär ta sin lilla tid :P Tips är välkomna för bra inställningar osv.

5. Lite OT men here it goes: Finns det nått man kan göra så att man kan ha Xbox/Xbox360 inkopplat i både projektor och lcd tv'n samtidigt med komponent utan att behöva byta kablar ? Eller är det kört ? Insåg ju rätt snabbt att det nog kommer bli en del spelande på projjen även fast utgångspunkten var film och inget annat. Körde igång 360'n och kunde knappt slita mig ifrån PGR3 pga den maffigt stora bilden. "Men varför inte köra allt på projjen ?" säger ni. Ja jag vill ju spara på den och tänkte begränsa spelandet till att inte köra sportspel på den eftersom det kan jag lika gärna köra på tv'n (spelar rätt mycket sportspel).

Till sist måste jag säga att jag verkligen är SUPERNÖJD med mitt inköp. Det som är negativt är alla merkostnader för att kunna köra projektor för min egen del (och säker nästan alla andras också).

5 meter komponent till Xbox360 (nu står den på skrivbordet bara nån meter ifrån projektorn med ljudet kopplat via datorn. FAN va den låter när den kom upp ifrån tvbänken.)

8-10 meter coaxialkabel ifrån datorn till förstärkaren. Kör just nu med en 3 meters tosslink som ligger sträckt över golvet och är som gjord för att snubbla på.

RGB till VGA adapter för Comhemboxen. Komposit SUGER :)

Duk....vet inte ens vad jag ska ha. Tips är välkomna. Ska ha en fast duk på runt 85-90 tum.

Mindre tvbänk så duken kan flyttas ner en aning, dels för reflektioner i taket och dels för att tittvinkeln är lite väl hög.

Någonstans att göra av centerhögtalaren. Just nu hatar jag min B&W center som känns förbannat stor eftersom det är svårt att göra av den någonstans eftersom man inte kan ställa den ovanpå tv'n längre. Blir väl förmodligen att köra nån låg och bred stereo/tvbänk där centern får plats i bänken istället (saknades 1 CENTIMETER för att den skulle få plats i nuvarande tvbänk).

Postad 25 februari 2006 - 09:00

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
kalibrera projektorn, inte datorn. sen så ska du naturligtvis göra så på alla projjens ingångar.
några sidor längre bak kan du hitta bra inställningar att utgå ifrån.

sen angående att ljuset reflekteras i taket är lite svårt. med en riktig duk kommer det nog att bli lite bättre eftersom vissa dukar är rikningskänsliga, alltså att ljus från sidorna å uppifrån inte reflekteras lika bra som ljus rätt framifrån. men enda riktiga lösningen är att "mörklägga taket" (måla lr på annan finurligt sätt göra det mörkare med hjälp av tyg lr liknande).

angående de vita konturerna kring muskpekaren så kan det vara en inställning. kommer inte ihåg vilken exakt men det är i de avancerade menyvalen där man kan välja autoiris off/auto. där har du tre menyalternativ med bla "black stretch" (lr liknande), alternativen är iaf off, l1, l2, l3. ställ alla de på off (förutom auto irisen som kan vara på auto (lr heter det on, är inte hemma nu så jag kan in tekolla heller)) å se om det blir någon skillnad... annars vette fan va det är.

lycka till! :P

Postad 25 februari 2006 - 11:23

Unregisteredc07133db
  • Unregisteredc07133db
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Hur gör man, eller går det att tilta bilden åt sidorna?

Mkt tacksam för svar!

/Daniel

Postad 25 februari 2006 - 12:17

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0

Mkt tacksam för svar!

/Daniel

felpost? lr, vad? :P

Postad 26 februari 2006 - 11:46

Unregisteredc07133db
  • Unregisteredc07133db
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Mkt tacksam för svar!

/Daniel

felpost? lr, vad? :)

<{POST_SNAPBACK}>

Näe, undrade bara om det går att vrida på bilden! alltså tilta den åt sidorna? eller är det bara fötterna man får ratta med?

/Daniel

Postad 26 februari 2006 - 12:07

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
nä, mig veterligen går det inte att tilta bilden åt sidorna. isf får du använda fötterna under z4:an för å justera det. det enda som finns i inställningarna är keystone, som du använder ifall du har projektorn takmonterad å bilden blir ojämn på sidorna.

Postad 26 februari 2006 - 18:15

nashua
  • nashua
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Trifix:
2. Precis som sades innan skall något med "transient" vara off i advanced menyn. Dessutom får man dra ner sharpness några snäpp för att ytterligare förbättra det. -6 tror jag att jag har. Dock så försvinner det inte helt. Kör man med vga-kabeln så finns inget sånt här. Det måste vara något skumt digitalt edge-enhancement filter som projektorn lägger på när man använder HDMI-ingången.

5. *Edit* Hmm, läste visst lite fel på denna.

Redigerat av nashua, 26 februari 2006 - 18:17.

Postad 27 februari 2006 - 13:29

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0

Någonstans att göra av centerhögtalaren. Just nu hatar jag min B&W center som känns förbannat stor eftersom det är svårt att göra av den någonstans eftersom man inte kan ställa den ovanpå tv'n längre. Blir väl förmodligen att köra nån låg och bred stereo/tvbänk där centern får plats i bänken istället (saknades 1 CENTIMETER för att den skulle få plats i nuvarande tvbänk).

Varför använda center till projektor över huvud taget? Kör fantomläge istället - det bör du väl ha frontar som är bra nog till?

Center behövs mest om man har liten bild för att fokusera ljudet till där bilden är - det vore konstigt med en så stor centrumljudbild på en liten tv... men på en proj är ofta att köra utan center att rekommendera.

Postad 27 februari 2006 - 13:36

trifix
  • trifix
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Nu har jag lekt av mig över helgen och blir bara mer och mer nöjd.

Nu har jag dels köpt mörkläggningsgardiner så nu blir det kolsvart i lägenheten sen har jag även satt upp svart tyg i taket framför projektorn. Svärtan blev mycket bättre fast jag ska nog försöka hitta ett tyg som absorberar ännu mer ljus. Till sist så ska jag måla om mina garderobsdörrar i en matt färg för studsar det mycket ljus eftersom dom är målade med en helblank färg.

I övrigt blev jag mer och mer missnöjd med bilden tills jag insåg att det inte är projektorn utan materialet som är problemet. Körde bla National Treasure (R3) och Castaway (R2swe) och bilden såg inte alls bra ut. Bilden var grisig helt enkelt och såg ut som om man lagt på ett brusfilter eller liknande. Drog efter det ner en massa HDWMV demos ifrån MS sida och satt bara och gapade. Då fick man direkt den där biokänslan pga den högre detaljrikedomen. Testade till sist Titanic SE och blev då riktigt nöjd med bilden. Nu förstår jag även att EE på en projektor verkligen är ett sånt **** som folk säger, ser ju inte klokt ut.

Det enda negativa jag kan komma på nu är att lampan i en projektor ska vara så känslig. Lite trist är det allt att man nästan måste göra det till en högtidsstund varje gång man drar igång. Hade den hållt bättre vetefan om jag inte hade kastat ut tv'n och bara kört projektor istället.

Postad 27 februari 2006 - 21:27

gyllis
  • gyllis
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0

Center behövs mest om man har liten bild för att fokusera ljudet till där bilden är - det vore konstigt med en så stor centrumljudbild på en liten tv... men på en proj är ofta att köra utan center att rekommendera.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var det konstigaste jag hört på länge :( Självklart har man center för att få en bra upplösning på ljudbilden. Skulle tro att 99% av alla med proj har en center.

Postad 28 februari 2006 - 08:06

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0

Varför använda center till projektor över huvud taget? Kör fantomläge istället - det bör du väl ha frontar som är bra nog till?

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm... undra då varför ALLA biografer har center då? Dom har ju rätt stor bild. Det finns tom en del biografer som kör ljudformatet SDDS som använder sig av 3st center högtalare.

Center skall man ha.

//Micke

Postad 28 februari 2006 - 08:50

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
det är ju bara å ta bort centern när du kör dd5.1 så märker du att all dialog försvinner. klart man ska ha center :(

Postad 28 februari 2006 - 13:28

trifix
  • trifix
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Måste ju faktiskt säga att iden med att ta bort centern inte är helt fel. Ljudbilden på dialogen blir ju bredare som bättre stämmer överens med det man ser på den stora bilden. Med en center så kommer ju dialogen ifrån mitten av bilden även om personen i fråga kanske sitter längst ute i bildkanten. Nu får man också tänka på att jag sitter ganska nära högtalare och duk vilket gör att ljudbilden blir ännu snävare vad det gäller dialogen/centern. Som nu står centern ca 30cm till vänster om mitten och bara den lilla skillnaden är klart störande. Hade man haft ett större rum hade skillnaden inte varit lika stor. Jag sitter i runda slängar 2½ meter ifrån högtalarna. Ett annat alternativ är att sätta den i den nedre hyllan på tvbänken och sen vinkla den uppåt, vad sägs om det ?

Detta kommer inte att vara något problem i framtiden men det dröjer säkert 2-3 månader innan en ny tvbänk kan inhandlas och vill ha nån gratis alternativlösning så länge bara....

Postad 28 februari 2006 - 15:01

Unregistered32aa326d
  • Unregistered32aa326d
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Köpte en Z4 ifrån pipro och hämtade ut den igår.
Beställde en "pipro tunad" och betalade för det, men vad jag kan se så fick jag en otunad.

I orderbekräftelsen stod det att jag skulle få ett dokument på mailen med de "unika inställningarna dom gjort" inom några dagar men det fick jag inte. Hade tyvärr inte möjligheten att påpeka detta för pipro då jag har varit i trysil på semester i en vecka och kom hem igår.

Skyddsplasten runt projektorn är helt orörd.

Har mailat den svenska pipro agenten och hoppas på en snabb lösning.
Anledningen till att jag beställde ifrån pipro var ju just att jag vill ha en något förinställd.

/mvh Niclas Söderberg

Postad 28 februari 2006 - 15:04

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
levereras inte pipros tunade projektorer med ett färgfilter också? jaja, men det ska ju bara vara å höra av sig till dom å få det fixat....

Postad 28 februari 2006 - 15:12

Unregistered32aa326d
  • Unregistered32aa326d
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

levereras inte pipros tunade projektorer med ett färgfilter också? jaja, men det ska ju bara vara å höra av sig till dom å få det fixat....

<{POST_SNAPBACK}>

Det hade jag totallt glömt bort.

Bara hoppas på en snabb och smidig lösning.

Edit: Får ta på mig dumstruten. Tog bort plasten idag och där satt visst "färgfiltret".
Så det var ju bra. Nu vill jag bara ha en lapp med inställningarna dom har gjort.

Redigerat av Unregistered32aa326d, 28 februari 2006 - 20:11.

Postad 01 mars 2006 - 11:35

trifix
  • trifix
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Vet att en del säkert vrider på sig nu men jag frågar ändå :huh:

Hur bra/dålig bild får men med en lågbudget 10m komponentkabel. Är J*VLIGT sugen på en sladd mellan stärkaren och projektorn så jag kan köra Xbox/Xbox360 men ekonomin tillåter inga större utsvägningar. Har kollat på en 10m HAMA på elgiganten/fyndbörsen för 299 spänn. Vad tror ni om den ?

Postad 01 mars 2006 - 15:04

lgoo
  • lgoo
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej på er är ny här på forumet, och jag måste bara säja att jag har lärt mej mer här om projjar på några dagar än vad jag har gjort under några månaders besök på olika Hemmabiobutiker :huh:

Har några funderingar, Jag tänker köpa en Sanoy Z4 projektor och behöver en passande duk.
Kommer att placera projektorn på en vägghylla, avståndet mellan duk och projektor blir 5 meter.
Avståndet mellan duk och sittplats är även det 5 meter.
Rummet har vitt tak och ”mellan” ljusa väggar, och går att mörklägga rätt så bra.
Hade först tänkt mej en 88 tums duk men fick rådet att välja en större pga. Att ”titt” avståndet är så långt från duken.
Och en 106 tums motordriven Kingpinduk med gain 0,85 verkar vara ett bra alternativ.
Men jag undrar om projektorns ljusstyrka kommer att räcka till med ett så långt avstånd mellan duk och projektor? Tänkte köpa en tunad Z4 från Pipro med färgfilter, men jag såg i ett tidigare inlägg från Pacman att detta även påverkar ljusstyrkan så jag är lite tveksam där...
Om det inte skulle fungera är alternativet en duk med högre gain, eller är det bättre att ta en mindre dukstorlek för den bästa bilden?
Hoppas någon kan hjälpa mej.

Postad 01 mars 2006 - 16:32

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1 740 inlägg
  • 0
lgoo: nu är det lite spekulationer från min sida. Men, eftersom du ska sitta så långt bort som 5 m från duken så är ju en stor duk att föredra. så om det inte blir ljusstarkt tillräckligt för en 106" med .85 i gain skulle jag nog gå på samma storlek men testa med en större gain.

och till dig trifix, den 10 meter hama kabeln räcker naturligtvis för at få en bra bild. men skulle du testa en 10m för 1000kr samtidigt skulle du nog märka skillnad. men inget att bry sig om. det hela är ju rätt så enkelt, funktionalitet jämte pris. å hama kabeln kommer sannerligen räcka....

Postad 02 mars 2006 - 08:05

Unregistered7ca1fdd4
  • Unregistered7ca1fdd4
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
logo: Kör själv Z4:an på ett avstånd av 4.5 meter och sitter även på det avståndet. Kör en 106" duk med gain 0.9 och tycker det funkar bra. Har aldrig upplevt att den har varit för ljussvag. Såg t.ex. hockeyfinalen när jag inte hade mörklagt något och även det var inga problem :-)

Mvh,
Tommy

Postad 02 mars 2006 - 11:26

lgoo
  • lgoo
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Det låter ju lovande Tommy ;) Vilket fabrikat har du på duken? Och vad kör du för läge på lampans ljustyrka på det avståndet?

Postad 02 mars 2006 - 20:50

Unregistered7ca1fdd4
  • Unregistered7ca1fdd4
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Köpte en Actual Wall Screen från Fyndbörsen...Den får duga för mig så länge...

Brukar köra olika lägen...men kör mest i eco-läget...

Mvh,
Tommy

Postad 03 mars 2006 - 09:44

trifix
  • trifix
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
HJÄLP!!!

Skulla kalibrera projektorn igår med DVE och märkte att bilden via HDMI ifrån datorn klipper bort en MASSA svart. Jag pratar inte nu om blacker than black utan svart utöver det. På den bilden i DVE med en gråskala i mitten och 3 streck på vardera sida så visas inte dom där 3 strecken överhuvudtaget. Kör jag däremot in skivan i Xbox360 så visas iaf dom 2 närmsta sträcken, blacker than black visas givetvis inte.

Kör jag ljusstyrkan i PowerDVD tex så visas alla sträcken men då känns det som att man tar fram information på fel sätt i bilden....

Nån som har nått bra svar på detta ?

Kan även säga att alla 3 strecken syns på min dator LCD som är kopplad med VGA ifrån samma dator.

Tyckte väl att detaljerna i det svarta såg lite märkligt ut på projektorn ifrån början men väntade med att säga något tills jag hade kalibrerat den på rätt sätt....

Postad 03 mars 2006 - 13:43

nashua
  • nashua
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
trifix:
Skulle kunna vara följande inställning som du har satt fel:
"The picture chain used PC Levels which is the HDMI L2 setting on the Z4. L1 uses video levels and crops RGB 16 and below."

L2 skall du alltså använda.

Redigerat av nashua, 03 mars 2006 - 13:45.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.