Men sant, XE1 är det man skulle ha, men jag vill inte vänta.
* Officiell tråd - Toshiba HD-A1 / HD-XA1 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 12 november 2006 - 20:00
Men sant, XE1 är det man skulle ha, men jag vill inte vänta.
Postad 12 november 2006 - 20:16
Postad 13 november 2006 - 00:12
Det visade sej att man måste använda rak kabel till spelaren, inte korsad vilket jag försökte använda först, utan CAT5 spec. kabel alltså. Jag var tvungen att möblera om lite och dra runt kablar men med CAT5 mellan spelaren och routern och sedan vidare med CAT6 till modemet funkade det direkt.
Det står i manualen men framkommer inte helt glasklart kanske.
Postad 13 november 2006 - 18:29
Dvs sälja min HD-A1

Får bli en ny efter års skiftet nån gång. Tur att man inte hann se King Kong på HD-DVD.
Då hade det blivit ännu jobbigare

Sålde den till Fix här på forumet.
Hoppas du blir nöjd Fix

Blir till att vänja sig till DVD ett tag till

Tur att man har en uppskalande DVD åtminstånde

Postad 13 november 2006 - 19:39
ja det var ju trist. hoppas att du kan vänja dej
Det kommer att bli en lååång rehabilitering

jodå jag överlever. Blir som dags en ny om några månader när ekonomin återställts

Postad 13 november 2006 - 19:55
Sålde den till Fix här på forumet.
Hoppas du blir nöjd Fix
Jag är nöjd :-)
Ska bli super kul att testa den.
Postad 14 november 2006 - 11:31
Postad 16 november 2006 - 17:19
Sålde min A1:a pga att min ekonomi var körd.
Samma dag som jag skickade i väg min spelare så fick jag till slut låna pengar.
Talk about BAD timing

Well får bli att köpa en ny i december.
Fix, har du fått den än? Jag kom in efter inlämningsstopp på posten. Du lär ha den i morrn iallafall

Du lär få en redig film helg iallafall

Postad 16 november 2006 - 20:30
Då hade man lite tur då :-)
Fick spelaren idag, så det ska bli intressant att pilla med den.
Håller på som bäst med att koppla in allt.
Postad 16 november 2006 - 20:57
Hej Svante,
Då hade man lite tur då :-)
Fick spelaren idag, så det ska bli intressant att pilla med den.
Håller på som bäst med att koppla in allt.
Testa Batman Begins först med True HD ljudet

Fy fan. Man skiter nästan på sig av lycka

Postad 19 november 2006 - 10:04
Undrar varför

Svårt att slita sig från spelaren?

Har bokat en spelare nu på dvdirect igen nu när ekonomin ordnade sig

Har varit förjävligt att sitta med DVD igen. Vart tog alla detaljer i bilden vägen

M:I:III på DVD ser ruggigt oskarp ut jämfört med HD-DVD:n.
Och tidigare så har jag alltid tyckt att 5.1 ljudet på DVD varit kanon.
Men efter att ha hört DD+ och True HD så märkar man verkligen att ljudet på DVD är lite "grötigare".
Hoppas dom verkligen får in de nya spelarna nästa vecka.
Tydligen sista leveransen till det priset iallafall. Eller om modellen har utgått nu.
Postad 19 november 2006 - 10:24
Postad 19 november 2006 - 13:20
Har varit dött här nu i tre dagar.
Undrar varför
Svårt att slita sig från spelaren?
Har bokat en spelare nu på dvdirect igen nu när ekonomin ordnade sig
---------
Hoppas dom verkligen får in de nya spelarna nästa vecka.
Tydligen sista leveransen till det priset iallafall. Eller om modellen har utgått nu.
Vad går frakten på?
Postad 19 november 2006 - 13:59
Jag har inte sett så många HD-filmer än på min XA1 då jag är i full färd med att uppgradera projektorn, kan ju inte skada att kunna se filmerna med korrekt upplösning. Dock hindrar det mig inte från att handla friskt så högen med osedda filmer börjar växa nu...
Vart beställer ni era filmer ? Genom svenska återförsäljare eller direkt ifrån USA, gärna lite tipps!
Vem har billigast och säkrast leverans?
Postad 19 november 2006 - 14:07
Amazon kan vara bra på sina "begagnade" skivor. Beställde "Kiss Kiss Bang Bang" därifrån då priset därifrån med frakt skulle bli ca 50kr längre än från axelmusic på den tiden jag beställde den.
Inplastad trots att den är oanvänd.
Beställer man två filmer samtidigt från Amazon ($19.90/st för T3 och Ray t ex för mig sist) så blir det billigare med frakt därifrån än vad det skulle blivit att beställa dom från Axelmusic.
www.yesasia.cm - för japanska utgåvor. Trånar lite efter Goal! men 320kr för den är rätt dyrt. Fast vad har man för alternativ? Blu-ray isf.

Postad 19 november 2006 - 15:58
Redigerat av Mollusk, 20 november 2006 - 00:54.
Postad 19 november 2006 - 16:31
Tänkte prova att beställa från amazon.fr, bla Total Recall och Basic Instinct.
Postad 19 november 2006 - 16:35
Postad 19 november 2006 - 16:39
// Hifighost
Postad 19 november 2006 - 16:47
10% off på Amazon.com, gäller inte detta bara USA? Ser inte iaf nånstans att det skulle finnas nån 10% off på hd-dvd. Har visserligen sett folk på avs prata om det men..
?
Postad 19 november 2006 - 17:09
Postad 19 november 2006 - 18:23
Postad 19 november 2006 - 18:30
Hojta till direkt till axelmusic om nån film försvinner.
Postad 19 november 2006 - 19:04
Jag har iallafall fått 10% erbjudandet, och det positiva är att det gäller i ett år. Dock så åkte jag på tull vid första beställningen som var på 3 skivor.
Från Amazon
Save an additional 10% on every HD DVD you purchase for a year. Simply purchase three HD DVDs in one order, or an HDTV, or an HD DVD player, and you'll save an additional 10% on every HD DVD you buy for a year. See complete details.
Postad 19 november 2006 - 19:45
man kan väl säga att man är riktigt nöjd med sin spelare.
hur har ni era stärkare inställda när ni kör analoga kablar? kör ni över 5.1direkt eller annan inställning?
Postad 19 november 2006 - 23:44
Har precis inhandlat en Audi TT Roadster så då blev jag ju tvungen att slänga in MI:2 för den lilla bildansen i början av filmen - riktigt fin även den filmen!
Postad 20 november 2006 - 19:19
Javisst!Nån som köpt King King än?

(ett äpple på datorn hindrar mig dock att anpassa bilden).
Bifogad fil(er)
Postad 20 november 2006 - 20:40

Bilden på King Kong är GRYM! Den håller definitivt samma eller bättre klass än det bästa jag sett hittills på HD-DVD (Riddick, Seabiscuit och i viss mån MI3) och det finns massor med scener där bilden har 3D effekt och poppar fram ur rutan.
Även om man inte gillar filmen (härlig matinefilm IMHO) så är den värd ett inköp enkom för att dema med.
Postad 21 november 2006 - 18:03

Sen tog jag och avbeställde Basic Instinct också som jag beställt på amazon.fr då Studio-Canals masters verkar vara dåliga. Grymliga inomhusscener nämnde fransosen på avs bl a.

Postad 21 november 2006 - 18:31
Dammit. King Kong. Höll den i mina girigfingrar på dvdirect idag men avböjde då det var den kanadensiska utgåvan. Fyyyy vad jag ogillar kanadensiska utgåvor. (bilingual på omslaget)
Sen tog jag och avbeställde Basic Instinct också som jag beställt på amazon.fr då Studio-Canals masters verkar vara dåliga. Grymliga inomhusscener nämnde fransosen på avs bl a.
Jäkligt synd med Studio-Canals utgåvor. En av mina favvofilmer The Fog släpps ju av dom och jag var på väg att beställa den. Iofs så borde den väl vara lite skarpare än DVD versionen.
Jasså är det en kanadensisk utgåva dom har av King Kong. Kanske därför den är så dyr 340:-
Postad 21 november 2006 - 18:38
Den har ju riktigt bra bild för att vara så gammal säger alla som har den.. Frågan är o Studio Canal har använt den transfern eller om dom har sin master genom hokus-pokus-maskinen och förstört den?
Varför inte beställa den amerikanska?
(edit: the thing, the fog, the whatever? Ähem.

King Kong 340kr på dvdirect?

Hann aldrig så långt som priset förrän jag nobbade den men shit. Lite dyrt. Blir nog att kanske beställa den från en "säker" sajt istället.
...kanske. Gillar fortfarande inte filmen.

Redigerat av ColinZeal, 21 november 2006 - 18:56.
Postad 21 november 2006 - 23:34
Hej igen tack för svaret!! Har några frågor till. Det diskuteras enormt om
vilket av bluray och hddvd som kommer bli standard fromatet! Vilket kommer
bli det? Jobbigt om man i framtiden skall hyra en film och vissa uthyrare
har bluray men inte hddvd osv. Sen läste jag att det är väldigt många
filmbolag som stödjer bluray!!?? Men så läste jag oxå att Sony är ju med i
bilden som vanligt och dom vill ju göra ett speciellt skydd på dessa bluray
skivor och spelare. Så man inte ska kunna bränna skivor från nätet o spela o
så!? Tycker att allt verkar vara en himla röra!
Svar från Samsung:
Ja det får tiden utvisa, jag tror inte att det blir som på 80-talet med VHS och Beta utan
det finns utrymme för båda teknikerna.
Blue Ray har egentligen bara fördelen "SONY" och sitt PS3 som för ut namnet.
Vad beträffar filmbolag så har HD DVD och Blue Ray ca 50/50 , porrbranschen verkar dock
ha valt Blue Ray tack vare det större utrymmet på skivan.
När det gäller utrymmet så kommer det att komma en 45GB skiva till HD DVD i vår, och då har de ingen
fördel där.
Främsta argumenten för HD DVD är:
-Tillverkas med samma utrustning som vanlig DVD= lägre kostander för producering.
- HD DVD "skrivs" djupare i skivan vilket gör den mindre repkänslig
- Bakåtkompatibel med DVD
- Många stora märken har valt HD DVD för den öppna källkoden .Microsoft ,HP, NEC, SANYO, FUJITSU ,HITACHI.
och de kommer bl.a.att ha dem i sina PC´s
Det var några svar från en något partiskt person.
Hälsningar
Mathias West
Ställde även frågan när den kommer:
Den är lanserad from förra veckan , dock kommer den inte att finnas i butik förrän till Jul.
Priset är 6990:-
Tänkte bara ge lite info och uppdatering om Hddvd efersom jag stödjer detta som fan!
Postad 21 november 2006 - 23:56
The Fog? Den som är släppt i USA?
Den har ju riktigt bra bild för att vara så gammal säger alla som har den.. Frågan är o Studio Canal har använt den transfern eller om dom har sin master genom hokus-pokus-maskinen och förstört den?
(edit: the thing, the fog, the whatever? Ähem.)
King Kong 340kr på dvdirect?![]()
Hann aldrig så långt som priset förrän jag nobbade den men shit. Lite dyrt. Blir nog att kanske beställa den från en "säker" sajt istället.
King Kong 262:- på Swedisc.
Postad 22 november 2006 - 11:14
http://cgi.ebay.de/w...03425&rd=1&rd=1
TOSHIBA HD-XA1 HD DVD Player Kostar på sidan ca 4000:- + Frakt med ups 2-3 dagar ca 1000:-
Så ungefär 5000:- skeppat och klart utan tullavgifter osv eftersom vi är med i EU.
Ett tips till dem som tycker den är lite dyr i sverige, ca 9000:- - 10 000:- Mvh Niklas
Postad 22 november 2006 - 12:20
Tänkte ge er lite info för dom som vill köpa den från Tyskland. Jag själv har inget att göra med annonseringen, tänkte ev köpa en själv.
http://cgi.ebay.de/w...03425&rd=1&rd=1
TOSHIBA HD-XA1 HD DVD Player Kostar på sidan ca 4000:- + Frakt med ups 2-3 dagar ca 1000:-
Så ungefär 5000:- skeppat och klart utan tullavgifter osv eftersom vi är med i EU.
Ett tips till dem som tycker den är lite dyr i sverige, ca 9000:- - 10 000:- Mvh Niklas
Det står 'Artikelstandort: CA, Vereinigte Staaten von Amerika' vilket borde betyda att spelaren skickas från USA och du antagligen kommer att få betala moms och ev. tull.
Postad 22 november 2006 - 13:53
Tydligen ska det vara bättre bildkretsar osv på HD-XE1:an, inte för att XA1 var dålig precis

Undrar om det blir långa köer till Mediamarkt när Toshiba släpper sin budgetspelare i Jul i Sverige?
Postad 22 november 2006 - 14:11
The Fog? Den som är släppt i USA?
(edit: the thing, the fog, the whatever? Ähem.)
King Kong 340kr på dvdirect?![]()
King Kong 262:- på Swedisc.
Jag gav 240 kr från Amazon UK, den finns lite billigare på andra engelska siter men de hade den på lager. Inget extramaterial dock, men den har iaf svensk text.
Edit: faktafel!
Redigerat av lungan, 22 november 2006 - 14:17.
Postad 22 november 2006 - 19:04
Mvh
Fredrik
Postad 22 november 2006 - 20:28
Jag har sett att folk hävdar att de filmer (från USA) som släppts hittills inte är regionskodade. Frågan är om man kan veta detta eftersom, vad jag förstått, inga spelare har inbyggd "regionsskydd" ännu.
Jag vill ju inte börja köpa filmer som fungerar på en okodad spelare, för att stå med lång näsa när jag byter spelare efter ett tag.
Postad 23 november 2006 - 01:37
Svårt att sia om framtiden men jag tror det kommer bli exakt samma sak som med dvdspelare. När det väl är regionskodning på alla spelare så går allt att "fixa" för en nätt summa.
fredrikb125:
Kanadensiska versionen går bort för mig.

Postad 23 november 2006 - 10:30
Jag beställde min King Kong på dvdboxoffice, blev ca 215kr.
Mvh
Fredrik
Har dom snabba leveranser där ifrån?
Bra priser iallafall

Postad 23 november 2006 - 10:33
Postad 23 november 2006 - 11:39
Postad 23 november 2006 - 12:54
då fick jag bara ett meddelande på displayen " HDMI error 1" nån annan som haft eller har detta problem?
Innan jag uppdaterade med 2.0 hade jag problemet varje gång jag satte i en skiva. I mitt fall var det "handskakningen" med min Optoma HD72i som inte fungerade. Problemet avhjälptes varje gång genom att trycka "Play" tre gånger i snabb följd.
Med nya VW50 och 2.0 har jag bara upptäckt det en enda gång och det var när HDMI-kontakten var lite för löst instucken i spelaren.
Någon som tänkt byta upp sig från XA1 till EX1 och i sådana fall varför!? Vad får man (förutom reg2-DVD?). Inte "äkta" 1080p (utan omvandling i spelare till "i") än va?
Postad 23 november 2006 - 13:13
peggen:
Svårt att sia om framtiden men jag tror det kommer bli exakt samma sak som med dvdspelare. När det väl är regionskodning på alla spelare så går allt att "fixa" för en nätt summa.
Men man tycker ju att det borde komma snart. Spelarna har ju funnits ute ett tag. Men frågan är vad som är smidigast, egen firmware som ändrar region eller att flasha om driven(lite riskfyllt)?
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar