Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dustin AB/Dustin home AB, vad kan vi göra bättre?

1017 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 februari 2008 - 14:29

Unregistered1273
  • Unregistered1273
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
En sak som är konstig för mig som är Student är att CSN-kortet inte verkar funka när man ska handla hos er som Student?
Ni använder er tydligen av studenkortet.se...
Måste man verkligen skaffa det för att utnyttja eran rabatt?

Redigerat av Unregistered1273, 21 februari 2008 - 00:19.

Postad 25 februari 2008 - 11:12

Unregisterede17a1a50
  • Unregisterede17a1a50
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Det ser ut att ljusna nu även för mig, tack ska du ha för att du tog dig tiden att kolla på mitt fall mikaelc.

Sitt med killarna och tjejerna i supporten några timmar och visa hur kundbemötande verkligen ska gå till! :blink:

Det ljusnade för mig med efter att jag fick kontakt med MikaelC, jag delade ut rätt mycket ris i forumet, och jag tycker att MikealC skötte ärendet mycket snyggt till slut.

Men det som stör mig är att jag fortfarande har en svartvit 14-tummare i vardagsrummet, efter två veckor! Jag kontaktade ju kundtjänst och fick bekräftat att dom tagit emot min TV, och att dom skulle skicka den Nya reserverade TVn så fort "dom hunnit titta" på min TV... 6 dagar har snart gått...
Man får ju olika svar varje gång man ringer, ibland har dom tagit emot TVn, ibland frågar dom om jag är säker på att jag skickat in TVn (Kom igen nu, jag skulle nog komma ihåg om jag skickat en pall på 50-kilo med lastbil...), ibland ska dom kolla hur det går och ringa upp men sen hör man inget, ibland ska dom skicka den idag... Hur blir det egentligen Dustin?

Läget har gått från ljust till lite skymning igen...

Redigerat av Unregisterede17a1a50, 25 februari 2008 - 14:13.

Postad 29 februari 2008 - 13:55

Unregisterede17a1a50
  • Unregisterede17a1a50
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Ja! Den nya TVn kom så äntligen i Tisdags (26/2). Glädjen blev dock kortvarig... TVn har svåra problem med "Clouding", inte Dustins fel så klart, men otroligt störande att behöva skicka tillbaka den här TVn också... Den här gången har jag begärt att få häva köpet och få pengarna tillbaka, vilket dom verkar gå med på, p.g.a allt strul.
Jag har tappat förtoendet för Samung när det gäller LCD-TV, så jag kommer att skaffa en TV av ett annat farikat.

Jag är ändå rätt nöjd med kontakten med Dustin, även om en del personer inte borde jobba på kundtjänsten. Inga nämnda, inga glömda, men dom flesta vet vem jag hoppas inte kommer att svara när jag ringer kundtjänsten...

/Henrik

Redigerat av Unregisterede17a1a50, 29 februari 2008 - 13:56.

Postad 12 mars 2008 - 14:23

Unregisterede17a1a50
  • Unregisterede17a1a50
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Ja! Den nya TVn kom så äntligen i Tisdags (26/2). Glädjen blev dock kortvarig... TVn har svåra problem med "Clouding", inte Dustins fel så klart, men otroligt störande att behöva skicka tillbaka den här TVn också... Den här gången har jag begärt att få häva köpet och få pengarna tillbaka, vilket dom verkar gå med på, p.g.a allt strul.
Jag har tappat förtoendet för Samung när det gäller LCD-TV, så jag kommer att skaffa en TV av ett annat farikat.

Jag är ändå rätt nöjd med kontakten med Dustin, även om en del personer inte borde jobba på kundtjänsten. Inga nämnda, inga glömda, men dom flesta vet vem jag hoppas inte kommer att svara när jag ringer kundtjänsten...

/Henrik

Jaha så var det dags igen... Strul, strul och åter STURL...!
Jag mailade er på Dustin och ville ha mina pengar tillbaka, för TVn jag jag fick var även denna gång defekt vid leverans. Jag skickade även med bilder på hur TV-bilden såg ut i mailet (Se mitt album här på Minhembio), kundtjänsten tyckte det var självklart att det var fel på den, och jag skickade tillbaka den.
NI skulle konstatera att det var fel på den HOS ER och skicka tillbaka mina pengar. Men vad händer... Ni kollar inte hos er som det var sagt utan skickar den vidare till Powermill som i sin tur ska felsöka minst en vecka eller två eller tre.

Jag fattar inte att kundtjänsten lovar massa saker som de sen bara skiter i.

Jag blir så trött på den här soppan!! Sitter fortfarande här med en gammal 19-tummare undrar om jag kommar att få tillbaka mina 12300 kr...
14 veckor har jag strulat med er, nu får det va nog!!

Edit: 15 veckor...

Redigerat av Unregisterede17a1a50, 18 mars 2008 - 10:36.

Postad 12 mars 2008 - 15:25

Alarma
  • Alarma
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Jag är jättenöjd med dustinhome men stör mig på att man skickar småsaker i rätt stora kartonger. Vore mycket bättre att kunna skicka i jiffybags eller liknande, borde vara mer ekonomiskt för er och jag slipper gå till posten! Ingen biggy direkt, men fortfarande tycker jag det vore vettigt! ;)

Redigerat av Alarma, 12 mars 2008 - 15:26.

Postad 12 mars 2008 - 16:38

NiklasK
  • NiklasK
  • Lärjunge

• 452 inlägg
  • 0
Tänkte ställa en fråga till Dustin. Jag beställde en Logitech Universalfjärr för 1 vecka sedan och valde att betala med kontokort. Pengarna reserverades direkt (5/3) på kontot och drogs nästföljande dag (6/3).

När jag inte hade hört något från er på fredagen ringde jag bara för att se om produkten var restad. Då fick jag meddelande att min betalning hade blivit avslagen då jag saknade täckning på kontot. Jag försökte förklara för kundtjänst att jag såg mitt kontoutdrag framför mig och att pengar fanns och att ni även hade dragit pengarna. Kundtjänst skulle undersöka detta och återkomma till mig.

Jag ringde igen idag 12/3 då jag inte hade hört något och jag fick samma besked igen att jag hade saknat pengar på mitt konto. Jag förklarade igen att pengar hade funnits och att ni även hade dragit pengarna. Fick besked igen att ni skulle undersöka saken.

Då jag är lite orolig att detta faller mellan 2 stolar igen undrar jag hur jag egentligen skall gå tillväga?

MVH
Niklas Karlsson

Postad 16 mars 2008 - 12:49

mikaelc
  • mikaelc
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Hej!

Det är nu ca två år sen jag startade den här tråden och det har varit grymt roligt att få era åsikter om allt! Under de två åren har jag bytt jobb internt på Dustin två gånger och nu börjar det tyvärr bli lite för mycket annat att hålla koll på, det börjar mao bli dags att lämna över till någon annan som sitter lite närmare verksamheten och kunderna

Han kommer att svara på samma typer av frågor som jag gjort och han kommer att presentera sig i veckan.

Tack för denna tid och fortsätt komma med åsikter!

Mvh
Mikael Carinci

Postad 16 mars 2008 - 21:33

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Jag har ett litet förslag på förbättring som jag inte tror att någon tagit upp (kan ha missa det). Jag har för mig att jag har läst på Dustin Homes hemsida att ni har speciella erbudanden för studenter, typ lite lägre pris på utvalda bärbara datorer och gratis frakt. Problemet är att jag inte hittar hur jag som student (och redan registrerad kund) kan registrera mig som student. Alltså mitt förslag är:

Gör det lättare för oss studenter att registrera oss, så vi kan ta del av de student rabatter ni erbjuder. Kanske en ruta där man kan skriva in sitt Mecenat- eller studentkorts nummer?

Väl Mött!
/Skorpan

Postad 17 mars 2008 - 14:28

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1 862 inlägg
  • 0
en förbättring som jag kan se med dustinhome.se är att man ska kunna göra en returförfrågan/RMA på en produkt direkt via sitt konto och inte behöva skicka ett mail till kundservice för att begära om ett returnummer..Lite tråkigt att skärmen på min laptop för 5000kr håller på att lägga av när den inte ens är 2månader gammal--

Postad 17 mars 2008 - 17:04

Unregisteredbb11a81e
  • Unregisteredbb11a81e
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Klockrent, Dustin! Köpte en 52" LCD-TV hos en torsdag 04.XX på natten. Den var framme fredag nästa dag med dör till dör leverans trots att det stog i er beskrivning att det inte ingår. Snabb leverans, bra pris och kundtjänst har jag inte behövt inte ringa än. För det har ni en 10:a!

/Micael

Postad 17 mars 2008 - 17:14

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Klockrent, Dustin! Köpte en 52" LCD-TV hos en torsdag 04.XX på natten. Den var framme fredag nästa dag med dör till dör leverans trots att det stog i er beskrivning att det inte ingår. Snabb leverans, bra pris och kundtjänst har jag inte behövt inte ringa än. För det har ni en 10:a!

/Micael

Att leveranserna är klockrena är ju ett faktum och har varit så i många år. Det är när något ska åt andra hållet problemen kommer.
Som sagt, leveransmässigt ser inte jag hur något kan bli bättre i alla fall. Skulle vara att man kan välja att skicka fler saker som brev istället för dyra paket, riktigt irriterande om man ska köpa något litet.

49:- i frakt för ett compact flash känns lite sisådär.

Postad 19 mars 2008 - 19:49

Juri M
  • Juri M
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Hej!

Jüri Martoja heter jag, som kommer att representera Dustin Home och Dustin AB på detta forum. Som en liten presentation kan jag introducera mig som en problemlösare med huvudfokus på kundservicerelaterade äranden.

MikaelC har format den här tråden till vad det är idag, och jag ser ingen anledning till att ändra något i ett väl fungerande koncept. Så fortsätt gärna med att tycka till om allt gällandes Dustin som är bra eller mindre bra. Det går givetvis lika bra att PM:a mig.

Kommer att imorgon gå igenom de inlägg som Mikael inte hunnit svara på, så nej ni är inte bortglömda :wub:

Med vänliga hälsningar,
Jüri Martoja

Dustin AB
Problemlösare

Postad 20 mars 2008 - 07:00

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Skönt att höra att ni fortfarande kommer att vara aktiva här :rolleyes:

Postad 20 mars 2008 - 08:59

Juri M
  • Juri M
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Muppi: Olycklig timing för ärandet, som andra har påpekat det så gäller Sony Ericssons DOA i sju dagar från fakturadatumet. Verkstäderna och tillverkare kan aldrig generellt bekräfta när man packade upp / startade igång enheterna för första gången, så eventuella DOA-garantier räknas alltid från fakturadatumet. Returlappar som skrivs ut (speciellt sådana som är adresserade direkt från dig till t.ex. Anovo) skickas i regel alltid samma dag eller senast dagen efter. De skrivs ut manuellt och skickas i vanliga kuvert. Anovo har i övrigt numera en egen tjänst för bl.a. Dustin för fraktsedelsutskick och felanmälan som finns på www.anovo.se/dustin

Cliddo: Så länge man är student, dvs att man pluggar på universitet eller högskola så kan man ringa in och bli reggad med csn kortet också.

Alarma: Vi skickar allting i paket av flera anledningar, först och främst är det väldigt mycket enklare att spåra vanliga paket. Det är säkrare rent fraktmässigt, de är försäkrade med försäkringar som inte skulle fungera med vanliga brev / jiffybags. Vi håller på undersöker möjligheterna för andra fraktsätt vid försändelser där det är lämpligt.

NiklasK: Märkligt, om detta fortfarande inte har löst sig så får du gärna PMa eller maila mig ditt ordernummer på [email protected], så kollar jag upp det.

DrPepper & SirSkorpan: Våra webb är under en ombyggnadsfas, så det är inte omöjligt att de funktioner ni efterfrågar dyker upp. Jag har vidarebefodrat synpunkterna till de berörda!

Postad 20 mars 2008 - 12:23

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0

Cliddo: Så länge man är student, dvs att man pluggar på universitet eller högskola så kan man ringa in och bli reggad med csn kortet också.

Om man går på Komvux och innehar ett CSN-kort, vad gäller då?

MVH Christer

Postad 25 mars 2008 - 12:31

Juri M
  • Juri M
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Om man går på Komvux och innehar ett CSN-kort, vad gäller då?

MVH Christer

Hej!

Har kollat runt med våra säljare och det som gäller är universitet / högskola. Är man osäker kring detaljerna för sitt specifika CSN-kort så kan man kontakta säljarna via telefon / mail.

Postad 25 mars 2008 - 14:57

r_mattsson
  • r_mattsson
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Hej

Jag har bara en fråga ang. en retur jag skickat in till er. (DustinHome) Jag skickade det med företagspaket den 27 feb, vilket innebär att ni hade det den 28 feb. Jag har ringt ett par gånger och frågat vad som händer med returen med ingen vet säkert.
Om ett par dagar har det gått en månad sedan ni tog emot min retur, är det normalt att det tar så lång tid?

Mvh Robert Mattsson

Postad 25 mars 2008 - 15:02

Juri M
  • Juri M
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Hej

Jag har bara en fråga ang. en retur jag skickat in till er. (DustinHome) Jag skickade det med företagspaket den 27 feb, vilket innebär att ni hade det den 28 feb. Jag har ringt ett par gånger och frågat vad som händer med returen med ingen vet säkert.
Om ett par dagar har det gått en månad sedan ni tog emot min retur, är det normalt att det tar så lång tid?

Mvh Robert Mattsson

Hej!

PM:a eller maila mig ditt ordernummer / ärandenummer så kollar jag upp det på direkten :)

Du når mig på [email protected]

Postad 26 mars 2008 - 14:24

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Hej

Mvh Robert Mattsson

Hej!

PM:a eller maila mig ditt ordernummer / ärandenummer så kollar jag upp det på direkten :)

Det här är sånt som får en att ändra sin uppfattning om dustin i en handvändning. Kundkontakt med snabb respons direkt i ett forum!! Grymt bra, kanske ska beställa från dustin ändå...? =)

Postad 01 april 2008 - 15:58

Unregisterede17a1a50
  • Unregisterede17a1a50
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Hej

Mvh Robert Mattsson

Hej!

PM:a eller maila mig ditt ordernummer / ärandenummer så kollar jag upp det på direkten ;)

Det här är sånt som får en att ändra sin uppfattning om dustin i en handvändning. Kundkontakt med snabb respons direkt i ett forum!! Grymt bra, kanske ska beställa från dustin ändå...? =)

Eller också inte, ska man behöva gå in på ett forum och fråga vad som händer, eller ska kundtjänsten tala om vad som händer med ens beställningar/returer/pengar m.m...?
Jag tycker det är bra av Dustins representanter i detta forum att lösa problemen, men dom borde inte behöva ta rätt på sina kollegers dåliga arbete (Kundtjänsten).
Jag kommer inte att handla något mer från Dustin. Som många sagt, så länge du inte behöver rekamlera nåt så är säkert Dustin jättebra.
För mig tog det nästan fem månader från att jag bestälde en TV tills att jag tröttnat på att skicka den fram och tillbaka till Dustin, och jag fått tillbaka mina pengar. Och enligt dom så var dom väldigt generösa som gick med på att häva köpet, trotts att det var tredje gången jag skickade tillbaka TVn pga tillverkningsfel...

Postad 01 april 2008 - 18:42

Juri M
  • Juri M
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Eller också inte, ska man behöva gå in på ett forum och fråga vad som händer, eller ska kundtjänsten tala om vad som händer med ens beställningar/returer/pengar m.m...?
Jag tycker det är bra av Dustins representanter i detta forum att lösa problemen, men dom borde inte behöva ta rätt på sina kollegers dåliga arbete (Kundtjänsten).
Jag kommer inte att handla något mer från Dustin. Som många sagt, så länge du inte behöver rekamlera nåt så är säkert Dustin jättebra.
För mig tog det nästan fem månader från att jag bestälde en TV tills att jag tröttnat på att skicka den fram och tillbaka till Dustin, och jag fått tillbaka mina pengar. Och enligt dom så var dom väldigt generösa som gick med på att häva köpet, trotts att det var tredje gången jag skickade tillbaka TVn pga tillverkningsfel...

Jag personligen jobbar på kundservice också, forumdelen är bara en av mina arbetsuppgifter. I övrigt hanterar jag kundservicerelaterade äranden.

En reklamation är per definition "ett meddelande varigenom ena parten i ett avtal påpekar dröjsmål, fel eller brist i exempelvis en vara eller tjänst och förbehåller sig rätt att göra anspråk, oftast ekonomiskt, på grund av detta." Man kan redan i definitionen utläsa att det inte alltid är lika smidigt som vanliga garantiäranden, då det är ett flertag steg som måste passeras (ofta mellan flera parter) innan man kommer fram till en lösning. Vi jobbar givetvis på att göra även den processen så enkel som möjligt.

Just därför är det bra när man får reda på bra respektive mindre bra exempel på hur äranden har skötts, så att vi alltid kan driva denna utvecklingsprocess framåt.

Postad 29 april 2008 - 21:02

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Jaha då var det dags för mig att klaga på Dustin Home's kundtjänst.
Köpte ett nytt moderkort, processor och minne. Allt var frid och fröjd, leveransbesked och leverans snabbt och korrekt.
Under montering av de nyinköpta sakerna, inträffar det som inte kan hända, den medföljande Intelfläktens infästning pajade. Jag har ju faktiskt byggt ett antal datorer utan att hårdvaran går sönder under installationen.

Det skall kanske nämnas att den medföljande fläktens infästning är helt i plast. Självklart vill jag ju ha en ny monterbar processorfläkt av Dustin, där hela kittet köptes. Ja det är väl enklast att visa hur den ser ut.

Bifogad fil  Skadad.JPG   133,57K   0 Antal nerladdningar

Kontaktar kundtjänst via mail och får till svar:
"Detta låter som yttre åverkan och det är dessvärre inget som täcks av garantin"

Nähä så man får inte montera inköpta processorer med medföljande fläkt!!??

Eftersom jag inte kände igen Dustin, som det har varit tidigare (hjälpsamma, trevliga och i alla fall först titta på produkten innan hjälpte till). Så skickar jag ytterligare ett mail, lite mer förbannad men i alla fall i hyffsad ton.

Fick svaret från kundtjänst idag, i alla fall snabbt:
" Låter som om det är fysisk åverkan om produkten har gått sönder när ni monterar enheten.

Enl anvisningar som vi har fått från intel så ska reklamationer på intel-produkter gå direkt via deras egna reklamationsavdelning. Ni skulle självklart kunna testa att ringa in till dom på tel nr: 08 - 445 12 51 och hör vad dom tycker om detta.

Om vi tar in denna och gör en DOA-reklamation så kommer vi att skicka vidare hela enheten till Våra leverantörer/tillverkare som kommer att göra en bedömning om det är fysisk åverkan eller ej."

Plus ytterligare ett mail där man stängt fallet.

Detta svar gör att Dustin kommer att bli av med ytterligare en kund, samt att jag kommer att rekommendera alla företag mfl. som jag jobbar åt att akta sig för att montera saker köpta på Dustin för då gör man åverkan. Vilket enligt deras kundtjänst medför att man inte har någon garanti.

Till slut kan jag ju nämna att efter samtal med Intel, så skickar dom en ny fläkt direkt.

Som sagt var alla kan råka ut för trasiga/dåliga produkter - att välja ett företag som kan hantera det är ju ganska viktigt. Detta gällde en produkt som kan ersättas till en kostnad under 100kr. Hur skall man då våga köpa något för flera tusen.

MVH
SnyggoRik

PS DOA betyder Dead On Arrival vilket den inte var, den bara sprack vid monteringen.

Postad 30 april 2008 - 11:36

Juri M
  • Juri M
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Jaha då var det dags för mig att klaga på Dustin Home's kundtjänst.
Köpte ett nytt moderkort, processor och minne. Allt var frid och fröjd, leveransbesked och leverans snabbt och korrekt.
Under montering av de nyinköpta sakerna, inträffar det som inte kan hända, den medföljande Intelfläktens infästning pajade. Jag har ju faktiskt byggt ett antal datorer utan att hårdvaran går sönder under installationen.

Det skall kanske nämnas att den medföljande fläktens infästning är helt i plast. Självklart vill jag ju ha en ny monterbar processorfläkt av Dustin, där hela kittet köptes. Ja det är väl enklast att visa hur den ser ut.

Kontaktar kundtjänst via mail och får till svar:
"Detta låter som yttre åverkan och det är dessvärre inget som täcks av garantin"

Nähä så man får inte montera inköpta processorer med medföljande fläkt!!??

Eftersom jag inte kände igen Dustin, som det har varit tidigare (hjälpsamma, trevliga och i alla fall först titta på produkten innan hjälpte till). Så skickar jag ytterligare ett mail, lite mer förbannad men i alla fall i hyffsad ton.

Fick svaret från kundtjänst idag, i alla fall snabbt:
" Låter som om det är fysisk åverkan om produkten har gått sönder när ni monterar enheten.

Enl anvisningar som vi har fått från intel så ska reklamationer på intel-produkter gå direkt via deras egna reklamationsavdelning. Ni skulle självklart kunna testa att ringa in till dom på tel nr: 08 - 445 12 51 och hör vad dom tycker om detta.

Om vi tar in denna och gör en DOA-reklamation så kommer vi att skicka vidare hela enheten till Våra leverantörer/tillverkare som kommer att göra en bedömning om det är fysisk åverkan eller ej."

Plus ytterligare ett mail där man stängt fallet.

Detta svar gör att Dustin kommer att bli av med ytterligare en kund, samt att jag kommer att rekommendera alla företag mfl. som jag jobbar åt att akta sig för att montera saker köpta på Dustin för då gör man åverkan. Vilket enligt deras kundtjänst medför att man inte har någon garanti.

Till slut kan jag ju nämna att efter samtal med Intel, så skickar dom en ny fläkt direkt.

Som sagt var alla kan råka ut för trasiga/dåliga produkter - att välja ett företag som kan hantera det är ju ganska viktigt. Detta gällde en produkt som kan ersättas till en kostnad under 100kr. Hur skall man då våga köpa något för flera tusen.

MVH
SnyggoRik

PS DOA betyder Dead On Arrival vilket den inte var, den bara sprack vid monteringen.

Tjena!

DOA betyder lite olika saker i olika sammanhang. Olika produkter har olika DOA-perioder på t.ex. 2 veckor eller en månad. Om en produkt går sönder inom denna tid så räknas det som DOA, oavsett om produkten fungerade i början eller inte.

Om jag har förstått det rätt så fick du kontaktuppgifterna till Intel, som hjälpte dig direkt med problemet? Då Intels fläktar inte kan beställas separat utan måste skickas från Intel i vilket fall som helst så kan jag inte se några problem där. Möjligtvis hade vi kunnat skicka någon annan fläkt istället för denna, men min gissning är att Intels låga fläktar inte har så många motsvarigheter på marknaden.

Du kan maila direkt till mig på [email protected] om du vill att vi kollar över ditt ärande och hittar på någon trevlig lösning B) Annars kan jag bara beklaga att du inte fick den hjälp du förväntade dig.

Med vänliga hälsningar,
Jüri Martoja
Dustin AB

Postad 30 april 2008 - 18:41

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0
Till konsumenter är det faktiskt butikens SKYLDIGHET att hjälpa kunden UTAN att hänvisa till tredje part!

Det Dustinhome skulle gjort var att ta uppgifter och ringt till Intel och skött detta åt kunden.

Nu förutsätter jag att SnyggoRik faktiskt handlade som privatperson, har han handlat som företagare så är Dustins hantering helt ok!

Postad 30 april 2008 - 19:58

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

Till konsumenter är det faktiskt butikens SKYLDIGHET att hjälpa kunden UTAN att hänvisa till tredje part!

Det Dustinhome skulle gjort var att ta uppgifter och ringt till Intel och skött detta åt kunden.

Nu förutsätter jag att SnyggoRik faktiskt handlade som privatperson, har han handlat som företagare så är Dustins hantering helt ok!

så agerar dom mot alla när det gäller garanti så hänvisar dom till tillverkarn

Postad 30 april 2008 - 21:34

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0
Och det är helt åt he...vete så får man inte göra!

Postad 30 april 2008 - 21:49

Juri M
  • Juri M
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Junkan & x-12: Denna fråga har varit uppe ett X antal gånger tidigare. Anledningen till varför butiker över huvudtaget hänvisar till supportinstanserna är att det går snabbare för kunden. Vi hjälper alltid till, precis som ni säger, om kunden vill ha vår hjälp. Problem nummer ett i detta fall är att bedömningen som gjordes på de uppgifter var att skadan på produkten berodde på fysisk åverkan, då den typen av skador på denna produkt i princip aldrig förekommit. Huruvida det var rätt eller fel beslut kan man ju diskutera.

"Problem" nummer två var att ifall vi hade erbjudit kunden möjligheten att skicka in produkten till oss så hade det inneburit leveranstider fram och tillbaka + tillverkarens hanteringstider. Om en serviceinstans kan lösa ett problem direkt gentemot kunden så är det det uteslutet snabbaste sättet att lösa ett problem på.

Men som sagt, vi hjälper alltid till med problemlösning om kunderna så önskar, men vi informerar alltid om det snabbaste sättet först, om vi vet att det finns ett sådant.

Postad 30 april 2008 - 22:29

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Grejen är ju att jag inte fattar att ni "bråkar" om en sån skitsak som en fläkt när man tänker på den negativa "cred" ni får hos kunden, och han kommer att snacka skit om er hos alla sina bekanta. Jag tycker alla företag som beter sig så skjuter sig lite i foten. Jag menar, hur många är det som beställer saker som de facto vill skicka tillbaka dem fast de själva gjort någonting fel vid installation som gör att varan gått sönder? Det måste vara i den yttersta-yttersta marginalen. Dessutom måste ni ju även i dessa fall kunna skicka produkten till tex intel o be om en ny och hävda att det var fel på den, då slipper ni ju hursomhelst ta kostnaden i de flesta av dessa fall som hursomhelst är i marginalen.
Näe, dåligt. Så seriöst, varför bara inte ta in produkten för att titta på den och ge kunden rätt i 99% av fallen. Det skulle ge ruskigt bra cred -> folk vill handla hos er, ni slipper smeknamn som netsuperstore junior.

Redigerat av Unregistered951ada42, 30 april 2008 - 22:34.

Postad 30 april 2008 - 22:49

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Jo, jag handlade som privatperson, den här gången.

Uppgifterna jag lämnade till kundtjänst: "Fick ett litet problem med att Intels orginalkylare sprack i fästet, när jag skulle montera den nya processorn. Jag vill gärna ha den utbytt."

"Problem nummer ett i detta fall är att bedömningen som gjordes på de uppgifter var att skadan på produkten berodde på fysisk åverkan, då den typen av skador på denna produkt i princip aldrig förekommit."

Den här skadan har aldrig uppkommit tidigare därför att tidigare satt "plopparna" som man trycker ner i moderkortet i en metallbygel.

Vad som gör mig riktigt irriterad är att man förutsatte att jag medvetet eller genom okunskap hade förstört infästningen.

När man handlar varor tror man som kund att säljaren vill att man blir nöjd och kan vända sig dit med problem. Som Dustin utvecklar sig, med att hänvisa till någon annan, gör ju att jag som kund kommer att handla där jag får hjälp istället. Det är jag dessutom beredd att betala ett något högre pris för. Nu handlade detta om en liten bagatell (max 100 kr) men hade det rört sig om något dyrare hade man ju känt sig rätt övergiven och rättslös.
Att hänvisa kunden vidare är ett säkert sätt att tappa den kunden. Det är Dustins problem.

En enkel ursäkt att man gjort fel räcker för min del.

MVH
SnyggoRik

Postad 05 maj 2008 - 09:14

Juri M
  • Juri M
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Att hänvisa kunden vidare är ett säkert sätt att tappa den kunden. Det är Dustins problem.

Ja det är ju det som är problemet ibland. Nu finns jag förvisso här för att ta emot åsikter och lösa problem, så jag är öppen för förslag. Frågan är dock om folk föredrar den snabbaste lösningen eller en lösning som alltid kommer från oss direkt. Möjligtvis bägge alternativen?

Den generella uppfattningen vi har är att kunderna föredrar en så snabb lösning som möjligt. Jag personligen har väldigt sällan träffat på kunder som blivit missnöjda över att vi har hänvisat de till respektive support / serviceinstans, då folk vill oftast ha kontakten med de som löser problemet och kan mest om produkten. Samtidigt har vi aldrig nekat service via oss, men då har vi alltid informerat om att det kommer ta längre tid, då vi nästan alltid agerar mellanhand i slutändan.

Dilemmat är att vi som ÅF inte kan ta beslut i garantiäranden / serviceäranden utan att först få hit produkten, kontakta relevant instans, skicka produkten till dom och låta dom bedöma produkten. Även om vissa äranden kan i vissa fall lösas smidigare (som ovan), så finns ju hindret där.

Har ni några förslag om förbättringar på den fronten så får ni väldigt gärna skriva ner dom här eller kontakta mig via mail ([email protected]), så tar jag upp de på våra möten.

Vad som gäller ovanstående fläktärande så beklagar vi den inträffade osmidigheten, och som sagt, du är välkommen att kontakta mig via mail / PM ifall du önskar någon form av kompensation.

Med vänliga hälsningar,
Jüri Martoja
Dustin AB

Postad 05 maj 2008 - 12:04

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

Jo, jag handlade som privatperson, den här gången.

Uppgifterna jag lämnade till kundtjänst: "Fick ett litet problem med att Intels orginalkylare sprack i fästet, när jag skulle montera den nya processorn. Jag vill gärna ha den utbytt."

"Problem nummer ett i detta fall är att bedömningen som gjordes på de uppgifter var att skadan på produkten berodde på fysisk åverkan, då den typen av skador på denna produkt i princip aldrig förekommit."

Den här skadan har aldrig uppkommit tidigare därför att tidigare satt "plopparna" som man trycker ner i moderkortet i en metallbygel.

MVH
SnyggoRik

Det är väl anledningen till att Intel bytte ut direkt utan snack, de har fått flera fall där plasten spruckit och visste om problemet.

Postad 06 maj 2008 - 08:57

Unregisterede17a1a50
  • Unregisterede17a1a50
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Den generella uppfattningen vi har är att kunderna föredrar en så snabb lösning som möjligt. Jag personligen har väldigt sällan träffat på kunder som blivit missnöjda över att vi har hänvisat de till respektive support / serviceinstans, då folk vill oftast ha kontakten med de som löser problemet och kan mest om produkten. Samtidigt har vi aldrig nekat service via oss, men då har vi alltid informerat om att det kommer ta längre tid, då vi nästan alltid agerar mellanhand i slutändan.

Det hade ju kanske varit bra om ni hade ringt till Intel själva och kollat om de kunde skicka en ny fläkt, istället för att ge numret till kunden och säja "ring själv så kanske det går snabbare". man får ju uppfattningen att ni inte har lust att hjälpa till.

Postad 06 maj 2008 - 09:02

Juri M
  • Juri M
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Det hade ju kanske varit bra om ni hade ringt till Intel själva och kollat om de kunde skicka en ny fläkt, istället för att ge numret till kunden och säja "ring själv så kanske det går snabbare". man får ju uppfattningen att ni inte har lust att hjälpa till.

Hej!

Absolut kan vi göra sådana saker, och det gör vi också dagligen om möjligheten finns. Anledningen till varför det inte var så i detta fall var ju att problemet inte såg ut som ett garantiärande. Jag kan dock hålla med om att vi kunde ha kontaktat Intel ändå, och hört deras åsikt om den saken.

Postad 06 maj 2008 - 22:23

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
"Vad som gäller ovanstående fläktärande så beklagar vi den inträffade osmidigheten"
Jag tackar för din ursäkt Juri M.

Det är OK för min del.

MVH
SnyggoRik

Postad 07 maj 2008 - 19:34

froggie
  • froggie
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej!

Jag är lite besviken på dustinhome. Jag köpte en Panasonic PX80 42" plasma TV av Er. Efter ca en vecka observerade jag att den vänstra högtalaren var trasig så jag kontaktade kundtjänst, och jag skickade den på lagning. Fick tillbaka TVn efter 2,5 vecka, och det första jag ser när jag packar upp den är en repa i panelen (repa högst upp i vänster hörn, samt på den svarta lacken). Samma dag som den kom från lagning så går höger högtalare sönder!

Men inte nog med detta, TVn har ett annat allvarligt fel som är ännu värre. Ibland när jag kollar på TV/DVD/popcornhour, ja det kvittar vilken källa bilden kommer från så tappar den signalen på något sätt och förvränger bilden och ljudet. Det brusar och sprakar i tvn när detta händer, så jag blir tvungen att stänga av tvn. När jag startar TVn igen så fungerar inget, kan varken kolla på DVD (scart), kolla på popcornhour (hdmi) eller vanlig tv sändning, enbart menyer fungerar. Låter TVn vara avstängd i ca 5 minuter.. sen funkar det (tills det kommer "störningar"/"förvrängningar" nästa gång). Senaste dagarna händer det här var femte minut, man kan alltså inte använda tvn längre. Försökt kolla lite på hockeyn idag, men det är lönlöst..

Dustinhome vill att jag skickar in TVn på lagning en andra gång och de erbjöd prisavdrag för repan. Men det känns inte bra ändå. Har betalat 10k för en apparat som åker på lagning hela tiden! Det känns som att mitt exemplar är ett så kallat måndagsexemplar, jag har bara hört positiva saker om den, och ingen med samma problem som mig. Nu till min fråga. Kan dustinhome göra undantag? och ge mig en ny TV?

Redigerat av froggie, 07 maj 2008 - 19:45.

Postad 07 maj 2008 - 19:56

Unregisteredcd3cd854
  • Unregisteredcd3cd854
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Okej, jag orkar inte läsa hela tråden.. Jag började lite smått i början.. men orkade inte läsa mer. Vet inte om någon har sagt det tidigare. Men jag efterlyser ett utlämningställe i stockholm, göteborg och malmö precis som komplett/inwarehouse har.

Annars tycker jag väldigt bra om er. Har dock aldrig råkat ut för er kundservice så jag kan inte lämna ett betyg där. Jag är också väldigt noga med att endast handla varor som finns i lager (gäller ooavsätt var jag handlar), så jag har inte heller råkat ut för något annat än otroligt snabba och smidiga leveranser.

Kan säga att när det gäller företagsbiten finns det ingen annan återförsäljare jag litar på mer. Dustin Home är väl det samma.. dock har jag bara handlat där en gång..

Postad 07 maj 2008 - 23:55

Juri M
  • Juri M
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Froggie; Maila mig ditt ordernummer, så kollar jag upp ditt ärande och vad vi kan göra. Jag finns på [email protected]

Postad 10 maj 2008 - 22:02

mwolfman
  • mwolfman
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Läste en del av de första kommentarerna här angående returer och varningar för att handla från dustin.

Det här kanske blir femtioelfte kommentaren åt det här hållet men iallafall:
Jag har handlat hos Dustin och Dustinhome minst 20 gånger, direkt eller indirekt under det senaste året. Har beställt varor så sent som efter halv fem på kvällen (>16:30) och kunnat hämta ut dom på posten dagen efter. Har en kompis som beställde två skärmar från er på vägen hem på kvällen (ca 17:30) och möttes av posten på morgonen (företag).
Hur jäkla nära postens sorteringskontor ni ligger vetef*n men det kan inte vara många meter.

Därutöver har alla paket kommit fram hela och förseglade. Möjligen tycker jag att ni kan dra ner lite på paketstorleken eller skicka med något kul. Fick hem ett USB-minne i en låda som skulle ha räckt till ett m-atx.

Det ni oxå skulle kunna fixa (förutom sänka priset och ha alla varor hemma ;-) ) är att ni fixar så man kan fylla korgen från prisjakt.nu direkt istället för att klicka 20 gånger för att flytta den från prisjakt.nu till er varukorg.
Varför vill jag fylla den först på prisjakt? Jo, jag gör kravspec, sen (nästan) skiter jag i vad det kommer för minnen eller moderkort efter min sortering.

Redigerat av mwolfman, 10 maj 2008 - 22:03.

Postad 12 maj 2008 - 07:55

Juri M
  • Juri M
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
@ mwolfman: Tjena! Snabba och säkra leveranser har alltid varit viktigt för oss, Posten hämtar gods direkt hos oss flera gånger per dag. Anledningen till varför vi envisas med att skicka prylar i kartong beror på de regler och försäkringar vi har hos Posten. Det där med Prisjakt ska jag kolla upp och återkomma om, men om du vill ha en offert på ett system enligt en kravspeclista så kan du alltid kontakta våra säljare och kolla om de kan fixa fram en sådan till dig.

@ jonte_power: Vi har valt att inte ha någon hämtbutik av olika skäl. Dels ligger det i företagets grundprincip att fungera som en ren internetbutik, och det är det vi har satsat på. En annan orsak är att vårt lager ligger i ett avspärrat område i ett tullområde, vilket innebär att det är väldigt svårt att öppna en hämtbutik som ligger i direktanknytning till vårt lager. Om det alltid kommer vara så eller inte kan jag dock inte svara på :unsure:.

Postad 13 maj 2008 - 11:42

mwolfman
  • mwolfman
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Juri M
Dessvärre har ni inte varorna jag söker den här gången.
https://www.prisjakt...46076,s17946342

Postad 13 maj 2008 - 11:44

Juri M
  • Juri M
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Juri M
Dessvärre har ni inte varorna jag söker den här gången.
https://www.prisjakt...46076,s17946342

:)

Bara som fyi; Vi kan alltid kolla om vi kan ta in produkter som våra kunder efterlyser, icke att förglömma.

Postad 13 maj 2008 - 11:51

mwolfman
  • mwolfman
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Ja, den där jädra fläkten är jag förvåna över att håller alls, har monterat 3st nu och jädrar vad man får ta i för att få det all låsa sig. Omöjlig att montera den med moderkoret monterat i lådan, moderkortet böjs så låsanorningen tar imot lådans plåt före låsning.

Skulle rekomendera dustin att be intel om ett gäng extra att ha liggande för liknande fall.

:)
Bara som fyi; Vi kan alltid kolla om vi kan ta in produkter som våra kunder efterlyser, icke att förglömma.

Du kan iallafall glädja dig åt att ni inte är i närheten att bli bortsorterade i filtret :-)

Postad 13 maj 2008 - 11:56

Juri M
  • Juri M
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Ja, den där jädra fläkten är jag förvåna över att håller alls, har monterat 3st nu och jädrar vad man får ta i för att få det all låsa sig. Omöjlig att montera den med moderkoret monterat i lådan, moderkortet böjs så låsanorningen tar imot lådans plåt före låsning.

Skulle rekomendera dustin att be intel om ett gäng extra att ha liggande för liknande fall.

Det där är dock så mystiskt, jag jobbar ju även som hårdvarofelsökare och monterar sådana fläktar dagligen. Har aldrig sett en trasig eller svårmonterad fläkt av den typen.

Om någon har kvar en strulig fläkt av den typen så får ni gärna hojta till, vore intressant att ta en titt på hur de beter sig till skillnad från alla de andra som har snurrat förbi mitt testbord.

Postad 13 maj 2008 - 12:06

mwolfman
  • mwolfman
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Det där är dock så mystiskt, jag jobbar ju även som hårdvarofelsökare och monterar sådana fläktar dagligen. Har aldrig sett en trasig eller svårmonterad fläkt av den typen.

Om någon har kvar en strulig fläkt av den typen så får ni gärna hojta till, vore intressant att ta en titt på hur de beter sig till skillnad från alla de andra som har snurrat förbi mitt testbord.

Hej igen, det ser ut som en fläkt till en 8200, mao inte kopparkärna (behövs inte). Han som skulle montera ihop datorn klarade inte av att trycka ner piggarna tillräckligt långt för att dom skulle låsa sig. Jag var rädd att knäcka moderkortet vid monteringen men det verkar hålla.

Postad 13 maj 2008 - 16:17

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0
Håller med angående Intel fläkten, den är jobbig montera eftersom det blir såna spänningar, risk man knäcker moderkortet om man monterar fläkten när moderkortet sitter i lådan redan.

Bästa är att montera fläkten när moderkortet är på bänken istället.

Postad 15 maj 2008 - 21:55

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Ett förslag till förbättring;

När man går in och söker på t.ex moderkort och vill ha ett Micro ATX, så måste man veta att produktbeskrivningarna innehåller de olika beteckningar, MATX och M-ATX. Eftersom det inte finns någon färdig undergrupp, så måste man söka med fritext och då är det lätt att missa en del av produkterna ni har.

Det gäller väl speciellt de produktgrupperna som innehåller många varianter. Och det gäller i stort sett alla era produktbeskrivningar, där man vill hitta en specifik egenskap.

MVH
SnyggoRik

Postad 15 maj 2008 - 22:08

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1 862 inlägg
  • 0
Jag har monterat en del Intel Orginal fläktar och jag har då aldrig haft något problem med moderkort som har "krökt" sig eller liknande. Kan hålla med SnyggoRik på vad han skriver en bättre sökfunktion samt kanske ett bättre organiserat meny "träd"

Postad 16 maj 2008 - 08:58

Juri M
  • Juri M
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
God morgon,

Specarna i benämningarna bör egentligen anges på ett och samma sätt för att undvika sök/filterproblem, det går att gå runt detta genom att välja benämnings-sök och söka på *775*m*atx*, då får man upp alla produkter som innehåller värden 775 -> M -> ATX (dvs alla M-ATX kort).

Ska meddela vår produktavdelning om detta.
** Edit **; Det ska komma sökbara mallar, som ger möjlighet att söka på produkter enligt en viss specifikation, t.ex. på moderkort som är av m-atx format och stödjer 667Mhz-DDR2 - så det är på gång.

Mvh,
Jüri Martoja

PS, jag kommer vara på en liten semester t.o.m. den 26:e maj, så en viss fördröjning på svar kan förekomma.

Redigerat av Juri M, 16 maj 2008 - 09:17.

Postad 10 juni 2008 - 13:47

Corpset
  • Corpset
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Som alla andra så saknar jag fri frakt-erbjudandet.

Synpunkter:
* om Apple kommer ut med nya mac-modeller så tjänar Dustin på att sänka priset på de gamla modellerna som finns i lager. Ingen vettig människa köper en gammal utdaterad modell för mer eller lika mycket som en ny med bättre specar. Kontaktade kundtjänst angående detta, men fick inget gehör.
* Skriv gärna ut om de produkter ni säljer är svenska eller inte. Tänkte köpa TV hos er, trots det högre priset, men fick höra att det var gråimporterat av bekanta.

Annars så kan jag säga att mina reklamationer och inköp har fungerat smärtfritt, men att tyvärr är jag inte den lojalaste av kunder, för mina inköp hos er minskade när fri frakt försvann. Innan kunde man ju övertala maken om att man var så nära 500kr-gränsen att man lika gärna kunde köpa lite extra prylar för att komma över gränsen.

Postad 10 juni 2008 - 13:56

Juri M
  • Juri M
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Som alla andra så saknar jag fri frakt-erbjudandet.

Synpunkter:
* om Apple kommer ut med nya mac-modeller så tjänar Dustin på att sänka priset på de gamla modellerna som finns i lager. Ingen vettig människa köper en gammal utdaterad modell för mer eller lika mycket som en ny med bättre specar. Kontaktade kundtjänst angående detta, men fick inget gehör.
* Skriv gärna ut om de produkter ni säljer är svenska eller inte. Tänkte köpa TV hos er, trots det högre priset, men fick höra att det var gråimporterat av bekanta.

Annars så kan jag säga att mina reklamationer och inköp har fungerat smärtfritt, men att tyvärr är jag inte den lojalaste av kunder, för mina inköp hos er minskade när fri frakt försvann. Innan kunde man ju övertala maken om att man var så nära 500kr-gränsen att man lika gärna kunde köpa lite extra prylar för att komma över gränsen.

Hej!

Har vidarebefodrat dessa synpunkter till de berörda. Som en liten notis så brukar det för det mesta stå om produkten i fråga har t.ex. engelska menyer / manualer, och i det stora hela så är "gråimporterade" produkter exakt samma produkter som man köper i Sverige, med enda skillnaden att menyerna kan vara förinställda på engelska och manualerna kan vara på engelska (vilket vad jag vet noteras i specen till de berörda produkterna).

Återkommer när jag får mer respons från de berörda instanserna.

Mvh,
Jüri Martoja
Dustin AB

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.