Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sharp LC32/37-GA8E/GD8E, GA9E/GD9E

652 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 oktober 2006 - 12:53

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Det verkar också som detta problemet inte är unikt för 8 och 9 serien. I USA finns det rapporter om samma problem som vi har på de nya 1080 apparaterna. Jag har ingen länk tillgänglig och orkade inte läsa allt. Jag läste iaf en rapport om det hela. AVSforumets tråd är ju svår att häng med i, den växer ju rätt så fort...

/Bäckman

<{POST_SNAPBACK}>

Problem med VGA ?

Postad 23 oktober 2006 - 13:27

Charlatan
  • Charlatan
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

1. Ett svagt högfrekvent flimmer i vissa färgfält. Det verkar ha med backlight att göra.
2. Automatisk omkoppling av Aspect Ratio. Det rapporteras fungera hos andra person men jag får det inte att rocka.
(3. Dator via VGA skalas till 767 linjer.)

/Bäckman

Funderingar och frågor på din nummerlista.

1. Finns nåt speciellt sätt att hitta detta? Jag har inte märkt något och skulle vara intressant o se om det även gäller mig.

2. Vad menar du med att AR inte auto kan koppla om? är det WSS:en som inte funkar för dig eller vad är det du menar?

3. Inte så mkt att säga om denna för det har ju alla märkt som kopplat datorn till tvn.. Jag kan inte verifiera att det är just 767 linjer, men pixelmappat blir det inte..

Postad 23 oktober 2006 - 13:33

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0

Det verkar också som detta problemet inte är unikt för 8 och 9 serien. I USA finns det rapporter om samma problem som vi har på de nya 1080 apparaterna. Jag har ingen länk tillgänglig och orkade inte läsa allt. Jag läste iaf en rapport om det hela. AVSforumets tråd är ju svår att häng med i, den växer ju rätt så fort...

/Bäckman

<{POST_SNAPBACK}>

Problem med VGA ?

<{POST_SNAPBACK}>

Skall nog vara via HDMI om jag inte minns fel. Jag ska försöka leta reda på inlägget senare i kväll.

/Bäckman

Postad 23 oktober 2006 - 19:50

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0

Funderingar och frågor på din nummerlista.

1. Finns nåt speciellt sätt att hitta detta? Jag har inte märkt något och skulle vara intressant o se om det även gäller mig.

2. Vad menar du med att AR inte auto kan koppla om? är det WSS:en som inte funkar för dig eller vad är det du menar?

3. Inte så mkt att säga om denna för det har ju alla märkt som kopplat datorn till tvn.. Jag kan inte verifiera att det är just 767 linjer, men pixelmappat blir det inte..

<{POST_SNAPBACK}>

1. Nja, det är inte alltid det dyker upp. Oftast ser man det tydligast i någon mörkare färg. På min tv kommer det fram tydligast när man har backlighten på -3 eller -4. Just där man vill ha backlighten när man har lite ljusare omgivning...

2. Japp, WSS funktionen.

3. Det kommer en ny programvara till TVn om några dagar som ska fixa detta. Jag har en kontakt på Sharp som hjälper mig att driva detta. Han har begärt mjukvaruuppdatering för 8 och 9 serien ifrån Sharp.

Problem med VGA ?

<{POST_SNAPBACK}>

Här är länken till AVSforum. Jag läste vidare i tre sidor och sen orkade jag inte läsa längre. Jag ska ta och ställa frågan i GE1 och XD1 trådarna.

/Bäckman

Redigerat av Stefan Bäckman, 23 oktober 2006 - 19:51.

Postad 23 oktober 2006 - 19:56

breakman
  • breakman
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Fick följande svar från min Sharp kontakt i dag:

Mjukvaran som kommer gäller 9-serien men jag har begärt samma uppdatering till 8-serien. Om de efterföljande modellerna är påverkade av detta vet jag för tillfället inte.

För tillfället är den enda info jag har fått att den nya mjukvaran löser skalningsproblemet. Troligtvis så får jag mer info mär jag får tillgång till mjukvaran.

Ang EDID så tror jag inte att det kommer något stöd för 1360 alt 1366 då dessa upplösningar inte ligger inom VESA-normen.

Uppdateringsförfarandet är inte bestämt ännu.

/Bäckman

<{POST_SNAPBACK}>

Kan någon förklara för mig varför Sharp skriver PC anslutning W-XGA och läser man om WXGA på Wikipedia så står det:

Wide XGA (WXGA) is a set of non standard resolutions derived from the XGA display standard by widening it to a wide screen aspect ratio. Usually WXGA is understood to refer the a 1366 x 768 resolution with an aspect ratio of 16:9. As of 2006 this is the most popular resolution for liquid crystal display televisions and HD ready plasma flat panel displays.

Other resolutions have also been labeled as WXGA, ranging from a resolution of 1280 to 1366 horizontal pixels by 720 to 800 vertical pixels. These are the most common resolutions (ordered by number of pixels): 1280×720, 1280×768, 1280×800, 1360×768, and 1366×768. WXGA is commonly used by LCD TV sets and computer monitors for widescreen presentation. The 1360x by nnn resolutions commonly apply to LCD TVs while the 1280 by nnn resolutions are found mostly in notebooks/laptops.

1280×720 provides perfectly square pixels at an aspect ratio of 16:9, while the additional pixels in 1280×768 and 1280×800 must be ignored to give the 16:9 ratio without vertical stretching of the image. 1360×768 and 1366×768 come very close to 16:9, displaying exactly square pixels if 1360×765 pixels of the display are used.

720p, the HDTV video mode, is a related standard, measuring 1280×720 pixels.

1440×900 resolution displays have also been found labeled as WXGA, however they fall under the label WSXGA or WXGA+.

Det känns som att det är nått som inte stämmer...

Postad 23 oktober 2006 - 20:07

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0

Fick följande svar från min Sharp kontakt i dag:

Mjukvaran som kommer gäller 9-serien men jag har begärt samma uppdatering till 8-serien. Om de efterföljande modellerna är påverkade av detta vet jag för tillfället inte.

För tillfället är den enda info jag har fått att den nya mjukvaran löser skalningsproblemet. Troligtvis så får jag mer info mär jag får tillgång till mjukvaran.

Ang EDID så tror jag inte att det kommer något stöd för 1360 alt 1366 då dessa upplösningar inte ligger inom VESA-normen.

Uppdateringsförfarandet är inte bestämt ännu.

/Bäckman

<{POST_SNAPBACK}>

Kan någon förklara för mig varför Sharp skriver PC anslutning W-XGA och läser man om WXGA på Wikipedia så står det:

Wide XGA (WXGA) is a set of non standard resolutions derived from the XGA display standard by widening it to a wide screen aspect ratio. Usually WXGA is understood to refer the a 1366 x 768 resolution with an aspect ratio of 16:9. As of 2006 this is the most popular resolution for liquid crystal display televisions and HD ready plasma flat panel displays.

Other resolutions have also been labeled as WXGA, ranging from a resolution of 1280 to 1366 horizontal pixels by 720 to 800 vertical pixels. These are the most common resolutions (ordered by number of pixels): 1280×720, 1280×768, 1280×800, 1360×768, and 1366×768. WXGA is commonly used by LCD TV sets and computer monitors for widescreen presentation. The 1360x by nnn resolutions commonly apply to LCD TVs while the 1280 by nnn resolutions are found mostly in notebooks/laptops.

1280×720 provides perfectly square pixels at an aspect ratio of 16:9, while the additional pixels in 1280×768 and 1280×800 must be ignored to give the 16:9 ratio without vertical stretching of the image. 1360×768 and 1366×768 come very close to 16:9, displaying exactly square pixels if 1360×765 pixels of the display are used.

720p, the HDTV video mode, is a related standard, measuring 1280×720 pixels.

1440×900 resolution displays have also been found labeled as WXGA, however they fall under the label WSXGA or WXGA+.

Det känns som att det är nått som inte stämmer...

<{POST_SNAPBACK}>

Vad är det som inte stämmer? Man kan ju skicka en 1360 eller 1366x768 upplösning till tvn. Bara för ett det inte finns med i EDID informationen så betyder det ju inte att det inte fungerar. Det vore dock mycket enklare för oss konsumenter om den fanns med i EDID. :)

/Bäckman

Postad 23 oktober 2006 - 21:00

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 0
Angående uppgradering... Jag läste i en tråd om GD8 på avforums.com där vissa ägare hade problem med att EPG'n hängde sig. Den mest driftige ägaren låg på Sharp UK och fick en uppgradering skickad till sig på ett kort som jag antar han stack in i en CA-modul och anslöt till teven. Sharp skickade också med ett förbetalt returkuvert som han skulle skicka tillbaks med kortet i när uppgraderingen var klar. Verkar ju vara ett smidigt förfarande...

//P

Postad 23 oktober 2006 - 21:04

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0

Angående uppgradering... Jag läste i en tråd om GD8 på avforums.com där vissa ägare hade problem med att EPG'n hängde sig. Den mest driftige ägaren låg på Sharp UK och fick en uppgradering skickad till sig på ett kort som jag antar han stack in i en CA-modul och anslöt till teven. Sharp skickade också med ett förbetalt returkuvert som han skulle skicka tillbaks med kortet i när uppgraderingen var klar. Verkar ju vara ett smidigt förfarande...

//P

<{POST_SNAPBACK}>

Det var ju smidigt. Synd bara för alla oss GA ägare som inte har något common interace att ansluta kortet till... :)

/Bäckman

Postad 23 oktober 2006 - 21:16

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 0
Ahhhh...sorry, så långt tänkte jag inte! :)

//P

Postad 23 oktober 2006 - 23:31

eddieguy
  • eddieguy
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Bäckman:

Får du fram flimmret även på VGA-ingången?.... jag får flimmret på ALLA ingångar, komponent hdmi etc... men inte på VGA... har inte lyckats få fram det hur jag än ställer in och vrider och vänder på allt :) ...däremot syns det tydligt på alla andra ingångar..

Verkar ju en aning skummt... om det berodde på backlighten i sig så borde det ju vara på samtliga ingångar...

Postad 25 oktober 2006 - 21:43

lillegorenje
  • lillegorenje
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Detta kanske är en fråga som borde ställas i HTPC-tråd, men kör här först, kanske ngn vet.

Har lånat DVD-spelare av brorsan (gammal Pioneer med scart-utgång (RGB)). Jag kör Editmans 169 kalibreringsskiva. När jag kollar gråskalenivåerna så kan jag få det till att urskilja nivå 5 (är inte det lite väl bra för en LCD? :blink: ) med brorsans DVD-spelare, men när jag kollar med min dators DVD-spelare, så ser jag nivå 10 som lägst urskiljbara nivå.

I den andra änden ser jag alla nivåer (dvs jag kan urskilja ända upp till vitt 255) på bägge källorna.

Vad betyder detta? Har jag ställt in ngt fel på PCn?

PC-DVD kör jag med media player classic, med nvidias pure-video drivrutiner för dvd-avkodning, inställt på VMR9. Graffe-kortet är ett geforce 6800 LE överklockat (såklart).

PS Har gjort ett deinterlacingtest som Pacman efterfrågade, med Editman 169:s flätningstest. Sharpen presterar riktigt bra vad jag kan se, verkar som om den deinterlacar helt godkänt, ser inga jaggies. Ska testa imorgon med riktiga filmer (Gladiator och Finding Nemo) för att bekräfta.

Postad 26 oktober 2006 - 12:57

lillegorenje
  • lillegorenje
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Goda nyheter, fellow Sharp-nördar och gula pillertrippare (aka pacman).

Verkar definitivt som om min 32GA9 klarar att deinterlaca från en interlaced källa. Har använt brorsans gamla scart(RGB)-DVD-spelare (den har absolut ingen egen deinterlacing). Testat med 2 "riktiga" filmer: Gladiator (kap 12) och Finding Nemo (kap 6, båten).

Gladiator klarar den briljant!
Nemo klarar den godkänt, kan se lite linjer, men de ser jag även när jag kör över datorns dvd med nVidias Purevideo-drivrutiner (som ska vara bra vad jag hört!) igång.

Kändes fint. Brorsan satt bredvid. Han har en Panasonic PV60 och sa att det ser inte klokt ut på samma scener på hans tv med samma DVD-spelare :blink:

Postad 26 oktober 2006 - 14:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Bra info lillegorenje!! PodMicke bekräftar desamma med BV8-modellen i den här component-tråden. (kräver dock att filmläget är påslaget - vet inte om desamma gäller GA9)

Ang Editmans deinterlacetest så skiljer sig det från att köra filmer som Nemo och Gladiator. Detta eftersom Editmanstest är videobaserat (vad jag kan se iaf - kan ha fel, har hänt förr :D ) medans filmerna är filmbaserade. Om Editmans test ser bra ut utan "jaggies" så har GA9 RIKTIGT bra videodeinterlaceing! Congrats!

Ang. nivåerna ska du kunna se alla nivåer. Det har inget med displaytekniken att göra utan bildbehandlingen i tv:n, dvs man kan ställa samma krav på LCD som nått annat. Om du inte kan se nivåerna beror det på kanske någon av följande orsaker:
1 - olika inputs kräver olika inställningar av brightness (detta har du säkert kollat när du jämförde)
2 - tv:n har nått hyss för sig och skevar till gammakurvan, kan tänka mig att truD gör det. prova om du ser nån skillnad med truD avslaget
3 - tv klipper, av någon annan anledning, nivåer nära svart.
4 - pc klipper nivåer, god knows why. kan inget om pc. :blink:

Tyvärr är editmans skiva i PC RGB format vilket för att du bara kan kontrollera att nivåerna 16-235 visas (dvs det som är 0 på editmans skiva är egentligen digital 16 - nån som hängde med? B) ) . Editmans skiva innehåller alltså inte det man vanligen kallar blacker-than-black (<16 digitalt) och whiter than white (>235 digitalt). Jajja, inte hela världen.

pillertrippare... :D :D

Postad 26 oktober 2006 - 14:46

lillegorenje
  • lillegorenje
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Ang. nivåerna ska du kunna se alla nivåer. Det har inget med displaytekniken att göra utan bildbehandlingen i tv:n, dvs man kan ställa samma krav på LCD som nått annat. Om du inte kan se nivåerna beror det på kanske någon av följande orsaker:
1 - olika inputs kräver olika inställningar av brightness (detta har du säkert kollat när du jämförde)
2 - tv:n har nått hyss för sig och skevar till gammakurvan, kan tänka mig att truD gör det. prova om du ser nån skillnad med truD avslaget
3 - tv klipper, av någon annan anledning, nivåer nära svart.
4 - pc klipper nivåer, god knows why. kan inget om pc.  :blink:

Tyvärr är editmans skiva i PC RGB format vilket för att du bara kan kontrollera att nivåerna 16-235 visas (dvs det som är 0 på editmans skiva är egentligen digital 16 - nån som hängde med?  B) ) . Editmans skiva innehåller alltså inte det man vanligen kallar blacker-than-black (<16 digitalt) och whiter than white (>235 digitalt). Jajja, inte hela världen.

pillertrippare...  :D  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Bra tips där, ska kolla upp lite mer.
Trodde att Editman gjorde en skiva med btb och wtw... kan förklara en del iofs om det inte är det... bäst jag frågar honom för säkerhets skull... REFUND! :D

Postad 26 oktober 2006 - 15:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Ska egentligen inte uttala mig tekniskt om editmans skiva, det kan han säkert bättre än mig, men jag körde den på en spelare jag vet inte lämnar BTB och WTW och då kunde jag se allt från 0-255, skulle jag inte gjort om den var i Studio-RGB.

Postad 27 oktober 2006 - 08:35

lillegorenje
  • lillegorenje
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Det löste sig, det var en pc-grej, bytte till Zoomplayer som kan använda ffdshow, ffdshow ställde jag in så att nivå 16-235 "stretchas" ut till 0-255. Vips så kunde jag urskilja alla nivåerna på Editmans skiva utan problem och filmer fick mkt finare svärta (och vitt blev vitare) :P

Du har rätt i att Editmans skiva inte har wtw och btb, histogrammet i ffdshow avslöjade att bara nivå 16-235 användes. Kanske är lite missvisande av Editman att använda 0-255 som mått på gråskalan, kanske borde använda procent? Är lite ny på det här med wtw och btb, samt alla inställningar på PCn som har med det att göra, så förlåt mig om jag har fel.

Ett halvår efter att man köpt tvn och fortfarande har man inte tweakat allt till perfektion, man lär sig ngt nytt varje vecka känns det som :D

Redigerat av lillegorenje, 27 oktober 2006 - 08:37.

Postad 27 oktober 2006 - 08:50

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Hej, jag var inne på HiFi-klubben igår och såg denna Sharp LC37GA8ES, och jag måste säga att den hade den bästa analoga bild jag sett på en lcd. Den kostade 14790:-, enbart 1800 mer än en Samsung LE32R72B som jag först var intresserad av. Tror att jag kommer att slå till på den efterföljade modellen Sharp LC37GD9E som då bara skulle kosta 200:- extra. Men de hade inte den uppe, bara i kartong, så jag ska dit och titta igen. Den verkar vara den perfekta "kompromissen" för mig, eftersom jag idag bor i ett comhem-hus men planerar att flytta om några år. Den kan jag ju också utnyttja till boxer om jag då vill. Fick jämfört den med andra lcd med analog mottagning och den var (som väntat) klasser bättre än t.ex. en Sony KDL-40W2000 med full HD. Den var riktigt, riktigt dålig i analogt. Men suverän i HD, kosta dock 28k…

Efter att ha funderat hur jag vill ha det en lång tid nu, så tror jag äntligen att jag har hittat en TV som jag tycker vara ett bra val. Då med tanke på att den ska funka med vanlig analog signal, ska fungera om jag flyttar till hus och är dessutom stor nog att se med dvd i bioformat. :D

Måste bara dit och kolla nogrannare om några dagar. Det var faktiskt en väldigt vettig försäljare att prata med. Ska söka upp honom igen. :P Vet att det finns många åsikter om HiFi-kubbens personal, men jag har mestadels haft tur med dem. Fast jag har även träffat ett skräckexemplar som jag nu hoppas har gått i pension eller slutat, för jag har inte sett honom sen flytten in till Hansakompagniet. Har man väl hittat någon man tycker är bra, ska man försöka hålla sig till dem.

Hoppas att sharpen visar sig vara så bra som de flesta av er tyckt. Jag blev faktiskt imponerad själv… I så fall kan jag snart kasta ut min gamla tjock-TV. Hade varit strålande!!

Thomas

Redigerat av Thomas S., 27 oktober 2006 - 08:52.

Postad 27 oktober 2006 - 23:16

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
En fråga om kontrasten. Jag vet att man inte ska bry sig om siffror i specen, såsom t.ex. kontrasten, men LC37GD9E har ett kontrasttal på 1200:1 vilket inte är så högt om man jämför med andra apparater. Vad har kontrasttalet för betydelse i verkligheten? (Det är ju ändå det som räknas…) Har någon av er som har denna TV upplevt problem med tittande i dagsljus? :) Eller den är lika bra som andra LCD-skärmar? Kanske bara är lite dumt prat från en nybörjare på LCD, men upplys mig gärna.

Tack på förhand

T

EDIT: Jag har fått svar på frågan om kontrast efter att letat på flera andra saker i forumet.

Redigerat av Thomas S., 29 oktober 2006 - 12:41.

Postad 29 oktober 2006 - 10:12

Unregistered96d31ba3
  • Unregistered96d31ba3
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Jag måste få fråga: har du fått nåt svar från din kontakt än Bäckman?

Postad 30 oktober 2006 - 14:38

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Tjoho! Nu har jag också kravlat mig ur crt-träsket och beställt en Sharp LC37GD9E, hoppas att den är lika bra som den verkade vara i butiken. :D Bara att vänta tills de ringer upp mig, så att jag kan hämta den. Skyyyndae eer poo, HiFi-klubben!! :)

Thomas

Postad 30 oktober 2006 - 20:24

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0

Jag måste få fråga: har du fått nåt svar från din kontakt än Bäckman?

<{POST_SNAPBACK}>

Nope, jag skickade en påminnelse i fredags men har inte hört något än.

Dessutom hade jag precis läst 46/52XD1ans manual och där hänvisas det till att skärmen enbart stödjer vesa upplösningar från datorn. En av dom uppräknade är upplösningarna är 1360x768 och killen på Sharp påpekade i ett tidigare mail att 1360x768 via EDID på VGA ingången inte kommer att komma med i mjukvaruuppdateringen (till bl.a GA9an) pga att det inte är en VESA upplösning...

Vi får se vad svaret blir.

/Bäckman

Postad 31 oktober 2006 - 21:23

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 0
Risk för en noob-fråga nu... :lol:

Vad ska man använda för signaler för att 3D kamfiltret i Advanced menyn ska vara valbart? Det är varken aktivt på inbyggd DVB-T eller DVD via komponent. Inte för att jag vet om jag behöver det, men det skulle ju vara kul att veta i vilka lägen det går att använda...

//P

Postad 31 oktober 2006 - 21:31

Charlatan
  • Charlatan
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Risk för en noob-fråga nu...  :lol:

Vad ska man använda för signaler för att 3D kamfiltret i Advanced menyn ska vara valbart? Det är varken aktivt på inbyggd DVB-T eller DVD via komponent. Inte för att jag vet om jag behöver det, men det skulle ju vara kul att veta i vilka lägen det går att använda...

//P

<{POST_SNAPBACK}>

analog tv :lol:

Postad 31 oktober 2006 - 22:16

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 0
Aha...då har man lärt sig nåt idag med! Tackar för det...

//P

Postad 03 november 2006 - 13:30

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Fick min TV igår och kopplade in den, men vilket antiklimax! :angry: :) Den stannade bara vid inställd analog signal en kort stund, sedan klippte den bilden ett ögonblick eller så hoppade den vidare och sökte signaler från de olika AV-ingångarna. Den kunde också sätta igång text-TV utan att jag rörde vid någon knapp. Provade även att ta bort batterierna från fjärren, men ingen skillnad… Likadant var det om jag körde en film på DVD. Kanske det fungerar via HDMI, men det har jag inte på den gamla dvd:n som jag har nu. Har tänkt byta dvd-spelare ganska snart, men det ska ju fungera ändå… :)

HiFi-klubben skötte det bra tyckte jag. De ersatte mig för transporten dit med den trasiga TV:n, och ska skicka mig en ny apparat senare idag. Kändes nästan bra att felet fanns kvar när den kopplades upp i butiken, så att jag inte gjort något idiotiskt fel… Ett högst ovanligt problem antar jag, så jag hoppas att nästa funkar bra. Kunde iaf konstatera att det inte förekom något pixelfel och att den analoga mottagningen var helt ok. Ibland förvånansvärt bra men ibland dålig, beroende på vilket program som sändes. Ibland var det t.o.m. bättre än min gamla crt 28". (Ja, den är nästan på väg att lägga av helt… :lol: )

Bara den nya kommer innan helgen… ;)

Ingen annan som varit med om något liknande?

T

Edit: (Det var en LC37GD9E.)

Redigerat av Thomas S., 03 november 2006 - 13:31.

Postad 03 november 2006 - 14:05

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0
Hej allihop.

Nu har mjukvaran kommit. Jag fick följande meddelande från Sharp supporten.

Nu finns den nya mjukvaran tillgänglig. Dock så måste apparaten in på verkstad för att uppgraderas.

De serviceverkstäder som för tillfället har tillgång till den nya mjukvaran är:

TOMI elektronik, 08-186170
Bild&Ljudservice 013-356250
TV-trim 031-847200

Jag vet själv inte hur jag ska ställa mig till att skicka in den på verkstad. Jag ska väl inte behöva bekosta något iaf. Borde ju helt klart vara billigare att skicka ut en snubbe med en laptop och fixa det på 5 minuter hemma hos mig än att skicka apparaten fram och tillbaka.

Som sagt jag har varken orkat eller hunnit ta tag i det hela. Nästa vecka åker jag dessutom till Taiwan en vecka och när jag landar i Sverige igen så är det bara att packa om för två veckors semester i Thailand. :angry: :)

/Bäckman

Postad 03 november 2006 - 14:30

lillegorenje
  • lillegorenje
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Hej allihop.

Nu har mjukvaran kommit. Jag fick följande meddelande från Sharp supporten.

Nu finns den nya mjukvaran tillgänglig. Dock så måste apparaten in på verkstad för att uppgraderas.

De serviceverkstäder som för tillfället har tillgång till den nya mjukvaran är:

TOMI elektronik, 08-186170
Bild&Ljudservice 013-356250
TV-trim 031-847200

Jag vet själv inte hur jag ska ställa mig till att skicka in den på verkstad. Jag ska väl inte behöva bekosta något iaf. Borde ju helt klart vara billigare att skicka ut en snubbe med en laptop och fixa det på 5 minuter hemma hos mig än att skicka apparaten fram och tillbaka.

Som sagt jag har varken orkat eller hunnit ta tag i det hela. Nästa vecka åker jag dessutom till Taiwan en vecka och när jag landar i Sverige igen så är det bara att packa om för två veckors semester i Thailand. :angry: :)

/Bäckman

<{POST_SNAPBACK}>

Underbart! Det var goda nyheter, globetrottern!

Har precis ringt verkstan i Link där jag bor. Kommer lämna in TVn nästa vecka. De kommer inte och hämtar den (har 32 tummarn), så jag får låna bil av ngn kompis. Glömde fråga hur lång tid det skulle ta. Men det vet jag ju nästa vecka förhoppningsvis, hoppas på 5 min :)

Postad 03 november 2006 - 14:34

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
OK, glädjande besked för mig. HiFi-klubben ringde precis och berättade att de skämdes lite för att de inte kunde TV:n riktigt. (Ny modell för dem sa han.) Men mycket trevlig säljare, han berättade att den var inställd på "demo-mode", vilket då skulle ge exakt de "symptomen" som jag beskrev tidigare. Han ville absolut inte ge mig skulden för det hela. (Jag vet inte heller om jag skulle ha råkat komma åt det läget…) Den fungerar iaf alldeles utmärkt och han ska packa ner den och skicka hem den till mig igen. Har den förhoppningsvis om en halvtimme… :angry: :)

Skönt att ha köpt den hos en lokal seriös handlare… Tack Gert!

T

Postad 04 november 2006 - 11:52

Tobiazzz
  • Tobiazzz
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Tjena, spännade att det finns en uppgradering. Fick du (Bäckman) någon klarhet i vad denna nya releasen löser för problem?

/Tobias

Postad 04 november 2006 - 16:23

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0
Nej, det enda jag fått är att den ska lösa upplösningsproblemet.

/Bäckman

Postad 06 november 2006 - 10:33

lillegorenje
  • lillegorenje
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Grr... har pratat med service igen. Det kommer ta flera arbetsdagar var deras svar. De vägrar göra det direkt, även om det går fort. Betyder att jag kommer vara helt utan tv flera dagar om jag lämnar in den... klarar man det är frågan? :)

Postad 06 november 2006 - 11:17

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0
Ska man behöva tolerera det??? Vad har man för rättigheter?

/Bäckman

Postad 06 november 2006 - 11:29

lillegorenje
  • lillegorenje
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Ska man behöva tolerera det??? Vad har man för rättigheter?

/Bäckman

<{POST_SNAPBACK}>

Kan man kräva lånetv?

Postad 07 november 2006 - 08:50

Tobiazzz
  • Tobiazzz
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hej på er alla, jag tänkte ta kontakt med företaget i Sthlm som har nya mjukvaran tillgänglig under dagen, för att se vad de har att säga. De kanske har nån beskrivning av den nya mjukvaran så man kan få reda på vilka problem den fixar till.

För övrigt så läste jag lite snabbt på Sharps hemsida vad som står om vår modell, där står det ju att pc-anslutningen ska klara w-xga, är inte det lite falskt?

Stämmer ju inte överens med vad som står i manualen när man väl får hem tv'n, likaså har ju Sharp svarat Bäckman att 1370x768 inte ska finnas med i EDID på VGA.

Desto mer man tänker på det, desto mer vill man ju att TV'n ska klara av det korrekt.

/Tobias

Postad 07 november 2006 - 08:51

Unregisteredbb65a4a6
  • Unregisteredbb65a4a6
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Ni som har problem med upplösningen har ni provat dvi-hdmi kabel? Istället för vga kabel. Tror nämligen att grafikkortet automatiskt känner av upplösningen på skärmen? Det gör den iaf på mina 2 när jag kör dem digitalt via datorn.

Redigerat av Unregisteredbb65a4a6, 07 november 2006 - 08:52.

Postad 07 november 2006 - 11:00

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0

Hej på er alla, jag tänkte ta kontakt med företaget i Sthlm som har nya mjukvaran tillgänglig under dagen, för att se vad de har att säga. De kanske har nån beskrivning av den nya mjukvaran så man kan få reda på vilka problem den fixar till.

För övrigt så läste jag lite snabbt på Sharps hemsida vad som står om vår modell, där står det ju att pc-anslutningen ska klara w-xga, är inte det lite falskt?

Stämmer ju inte överens med vad som står i manualen när man väl får hem tv'n, likaså har ju Sharp svarat Bäckman att 1370x768 inte ska finnas med i EDID på VGA.

Desto mer man tänker på det, desto mer vill man ju att TV'n ska klara av det korrekt.

/Tobias

<{POST_SNAPBACK}>

Jag påpekade lite fint att 1360x768 står som en VESA upplösning i manualen till XD1 serien. Killen på Sharp har påstått att det inte är någon VESA upplösning och därför är den inte med. Han skulle kolla vidare med Spanien om det kan fixas eller inte.

/Bäckman

Postad 07 november 2006 - 11:46

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

Ni som har problem med upplösningen har ni provat dvi-hdmi kabel? Istället för vga kabel. Tror nämligen att grafikkortet automatiskt känner av upplösningen på skärmen? Det gör den iaf på mina 2 när jag kör dem digitalt via datorn.

<{POST_SNAPBACK}>

Nackdelen är då att TVn kapar av pixlar på alla sidorna och du får inte 1:1 pixelmappat.

Postad 07 november 2006 - 11:53

Unregisteredbb65a4a6
  • Unregisteredbb65a4a6
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nackdelen är då att TVn kapar av pixlar på alla sidorna och du får inte 1:1 pixelmappat.

<{POST_SNAPBACK}>

Okej, så det går inte lösa då helt enkelt?

Postad 07 november 2006 - 19:28

Unregisteredbb65a4a6
  • Unregisteredbb65a4a6
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Hej!

Precis packat upp och installerat min nya Ga9. Allt fungerar bra förutom att jag inte får dvdn på komponent ingången att fungera. Dvdn fungerar jättebra med scarten. Men inte med komponent.

Komponent sladden är en Home cinema ifrån cleas ohlson. Dvdn är en denon 1730.

Bilden blir helt svart någon som har någon ide?

/D.J

Postad 07 november 2006 - 20:52

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 0

Hej!

Precis packat upp och installerat min nya Ga9. Allt fungerar bra förutom att jag inte får dvdn på komponent ingången att fungera. Dvdn fungerar jättebra med scarten. Men inte med komponent.

Komponent sladden är en Home cinema  ifrån cleas ohlson. Dvdn är en denon 1730.

/D.J

<{POST_SNAPBACK}>

Skickar DVD'n progressiv signal? I så fall måste du ställa in teven på progressiv. Eller är möjligen teven inställd på progressiv, men DVD'n skickar interlaced? Nåväl...jag tror iaf på en mismatch mellan DVD och teve på progressiv/interlaced...

//P

Redigerat av peppelito, 07 november 2006 - 20:53.

Postad 07 november 2006 - 21:25

Unregisteredbb65a4a6
  • Unregisteredbb65a4a6
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

Hej!

Komponent sladden är en Home cinema  ifrån cleas ohlson. Dvdn är en denon 1730.

/D.J

<{POST_SNAPBACK}>

Skickar DVD'n progressiv signal? I så fall måste du ställa in teven på progressiv. Eller är möjligen teven inställd på progressiv, men DVD'n skickar interlaced? Nåväl...jag tror iaf på en mismatch mellan DVD och teve på progressiv/interlaced...

//P

<{POST_SNAPBACK}>

Löste det nu :blink:

Postad 08 november 2006 - 08:48

lillegorenje
  • lillegorenje
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Har inte lämnat in tvn än. Dels har jag för mkt att göra på jobbet för att hinna innan stängningsdags. Dels så vill jag inte skiljas från tvn för länge (skulle ta 5-10 dagar sa de att fixa, antagligen snabbare då det är enkel service). Inget kul att vara tv-lös i höstmörkret. Får se hur jag gör, men just nu avvaktar jag. Kanske åker in om ca 2 veckor då jag har tillgång till bil, men man känner sig lite smått lurad, att behöva bli av med tvn flera dagar.

Redigerat av lillegorenje, 08 november 2006 - 08:50.

Postad 08 november 2006 - 09:47

Unregistered8e1f5d3c
  • Unregistered8e1f5d3c
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Jag är lite osäker på vad mjukvaruupdateringen gör. Men jag om jag har förstått det hela rätt så har den bara betydelse om man kopplar tv till datorn? En annan fråga, någon som vet vilken panel som sitter i GA8?

Postad 08 november 2006 - 10:32

Unregistereddb174944
  • Unregistereddb174944
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Det är Sharps egna paneler av ASV-typ som sitter i GA8:an (ASV är Sharps egna utveckling av VA-tekniken).

Postad 09 november 2006 - 11:26

Tobiazzz
  • Tobiazzz
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hej på er alla, synd att vår tv-modell inte finns med i detta test. Hade varit spännande och se domen på den. Eller kanske rent utav hade varit väldigt deprimerande, inte många sharp modeller som får godkänt nämligen, lite synd.

http://www.hometheat...meup//1106hook/

/Tobiaz

Postad 09 november 2006 - 11:47

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Den som ligger närmast svenska modellerna är väl D40.

Postad 09 november 2006 - 17:31

Unregistered50f6cfe1
  • Unregistered50f6cfe1
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Såg ni testen i M3 där Sharp LC37gde fanns med? Den fick inte alls bra kritik - förvånande måste jag säga! Man är väl helt enkelt amatör och förstår sig inte på sånt här med platt-tv:s.... :) :) :(

Postad 09 november 2006 - 23:17

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Såg på hockey tidigare ikväll (på SVT) med analog signal via comhem, och var förvånad att den kunde ge så bra bild. Inte mycket till eftersläpningar vad jag kunde se. Var mycket nöjd. Men det beror såklart på vilken signal eller sändning som man ser. Första gången jag såg på hockey dock, men insåg ändå att så länge det ser ut på det viset, så väntar jag med digitala signaler... :)

Postad 10 november 2006 - 10:53

Unregistered50f6cfe1
  • Unregistered50f6cfe1
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Jag får ett vitt vertikalt streck till höger om kanallogotyperna i översta vänstra hörnet av skärmen. Det konstiga är att fenomenet bara uppstår på SVT:s kanaler - inte på övriga. Är det bara jag som ser det här? Ser ut som ett ljusgenomsläpp, men då borde det väl synas på alla kanaler??? Strecket är ca 10 cm långt på min GA8... :wub:

Postad 10 november 2006 - 11:10

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Jag får ett vitt vertikalt streck till höger om kanallogotyperna i översta vänstra hörnet av skärmen. Det konstiga är att fenomenet bara uppstår på SVT:s kanaler - inte på övriga. Är det bara jag som ser det här? Ser ut som ett ljusgenomsläpp, men då borde det väl synas på alla kanaler??? Strecket är ca 10 cm långt på min GA8...  :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Nä, det problemet har jag inte på min (LC37GD9E), det kan ibland synas "skuggor" från kanalloggorna, men inte från SVT eller TV4 (eller dansk som jag också har), utan bara från de med sämst signaler (dvs. 3:an, 5:an, 6:an, eurosport, discovery och MTV). Har du analoga signaler eller digital-TV?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.