Jag har också köpt mitt system (11 zoner) från USA för ca $5100 inklusive frakt. Betalde via PayPal och säljaren var mycket bra.
//mjensen
11 zoner, det är grymt Själv har jag 2 zoner nu, helt fantastiskt, kör ett par B&Q XT2 med ZP120 och en S5 i köket, grymmt ljud... Just beställt ny CR200 kontroll från usa 1900:- inkl frakt.
Någon som kan rekommendera ett ställe att handla från, ska man köpa från sonos.com eller finns det någon på ebay som man vågar handla av?
Och är det exakt samma prylar man köper här? Dom går ju att ställa om till 230V men är dom komptibla med svenskköpta produkter?
Jag köpte mina prylar från en affär som jag hittade på eBay, men vi gjorde affären utanför eBay för att det skulle bli billigare.
Bruksanvinsning och språk i systemet är på svenska, det enda mindre problemet är transformatorn till CR200, den hade amerikanska kontakter, men jag hade en reseadapter som fungerade. NU tror jag inte att vilken reseadapter som helst fungerar, men jag hittade den här, som liknar min. Till enheterna köpte jag nya vita sladdar på Kjell & Co, men du kan lika gärna klippa ev den amerikanska och skruva dit en svensk.
Någon som kan hjälpa mig att pilla lite på detta, försöka fatta vad tusan som gör att Sonos inte sväljer?
Hej!
Har för egen del pillat en del med detta sedan tidigare och fått det att funka bra. Testade min princip med Ekot vilket funkade! Jag använder mig av länken: http://www.sr.se/web...P...3&IsBlock=0
Utifrån din egen information ovan där du skriver att man kan se att det är senaste avsnittet genom att gå till SRs poddarkiv på länken: http://sverigesradio...px?programid=83 Det vi får reda på av länken är att Ekot har programid=83. Ändra XXXX i min länk till 83 och lägg denna länk i favoriter i Sonos så har du hela tiden det senaste Ekot-programmet i Sonos. Samma princip bör funka på samtliga SR´s program, jag har iaf inte stött på något program där det inte funkar ännu. Det är egentligen bara att hitta SR´s programid för det aktuella programmet. Ovanstående funkar iofs precis lika bra i VLC, windows media player mfl.
Har för egen del pillat en del med detta sedan tidigare och fått det att funka bra. Testade min princip med Ekot vilket funkade! Jag använder mig av länken: http://www.sr.se/web...P...3&IsBlock=0
Utifrån din egen information ovan där du skriver att man kan se att det är senaste avsnittet genom att gå till SRs poddarkiv på länken: http://sverigesradio...px?programid=83 Det vi får reda på av länken är att Ekot har programid=83. Ändra XXXX i min länk till 83 och lägg denna länk i favoriter i Sonos så har du hela tiden det senaste Ekot-programmet i Sonos. Samma princip bör funka på samtliga SR´s program, jag har iaf inte stött på något program där det inte funkar ännu. Det är egentligen bara att hitta SR´s programid för det aktuella programmet. Ovanstående funkar iofs precis lika bra i VLC, windows media player mfl.
Skriv gärna om ovanstående funkar för dig!
Jorå, jag får det att funka om jag lägger till länken du föreslår ovan som en radiokanal. Sonos ropar då på URLen och Sveriges Radios server svarar då med: <ASX version="3.0"> <entryref href="http://sverigesradio...tle=Del 1 av 1" /> </ASX> det vill säga en dynamiskt genererad Windows Media .ASX playlist, och denna har Sonos (radio-uppspelare) inget problem att tolka då den som steg 2 då återigen ropar på Sveriges Radio med URLen: http://sverigesradio...itle=Del 1 av 1 som pekar rakt på den Eko Nyheter-sändning som var den senaste vid tiden för skrivandet av detta foruminlägg.
Allt vackert så, men det jag *helst* vill ha är en playlist på min NAS som gör motsvarande grej, dvs *inte* lägga upp en URL i Sonos lista av favoritradiostationer. Jag vill ha en playlist som jag kan kombinera med andra playlists och/eller "lösa" musikfiler. Jag vill slippa hoppa mellan Sonos "radio-läge" och "musikfil-läge" så at säga.
Några tips om detta? Jag har inte fått Sonos att spela upp playlists som innehåller URLar, bara playlists som pekar rakt på musikfiler på hemmaservern.
Men tack iaf för din URL, som podradio funkar den ju fint!
Redigerat av toppenkillen, 17 October 2010 - 23:43.
Allt vackert så, men det jag *helst* vill ha är en playlist på min NAS som gör motsvarande grej, dvs *inte* lägga upp en URL i Sonos lista av favoritradiostationer. Jag vill ha en playlist som jag kan kombinera med andra playlists och/eller "lösa" musikfiler. Jag vill slippa hoppa mellan Sonos "radio-läge" och "musikfil-läge" så at säga.
Några tips om detta? Jag har inte fått Sonos att spela upp playlists som innehåller URLar, bara playlists som pekar rakt på musikfiler på hemmaservern.
Men tack iaf för din URL, som podradio funkar den ju fint!
OK, då förstår jag vad du menar! Har faktiskt inte tänkt på det men nu har du väckt mitt intresse och jag vill också kunna blanda musik från min NAS med radio. Detta måste utforskas vidare! Hojta till om du har någon framgång!
Det här kanske är en dum fråga, men jag frågar ändå.
Analoga utgången på Sonos Zoneplayer ZP90 reagerar inte en mikrometer på volymjusteringar va?
Eller har jag fattat det fel? Jag tänker: ingen förstärkare - ingen volymförändring...
Funderar på att koppla ihop ett par trådlösa Audio Pro-högtalare med Sonos-systemet och letar efter vilken av ZP90 och ZP120 som torde göra jobbet bäst...
Det här kanske är en dum fråga, men jag frågar ändå.
Analoga utgången på Sonos Zoneplayer ZP90 reagerar inte en mikrometer på volymjusteringar va? Eller har jag fattat det fel? Jag tänker: ingen förstärkare - ingen volymförändring...
Funderar på att koppla ihop ett par trådlösa Audio Pro-högtalare med Sonos-systemet och letar efter vilken av ZP90 och ZP120 som torde göra jobbet bäst...
Volymen regleras digitalt i sonosen och kommer att fungera med både den digital och analoga utgången. Och det är ZP90 som du ska ha pga att Audio pro högtalarna måste vara av aktiv variant (inbyggt slutsteg) pga att dom e trådlösa. ZP120 har inbygd förstärkare vilket du inte kommer ha någon användning av.
Någon som kan rekommendera ett ställe att handla från, ska man köpa från sonos.com eller finns det någon på ebay som man vågar handla av?
Och är det exakt samma prylar man köper här? Dom går ju att ställa om till 230V men är dom komptibla med svenskköpta produkter?
Om du nu skall ha ett litet ekonomiskt äventyr för dig på eBay så var försiktig. För närmare ett år sen var det en snubbe inne här på tråden som påstod att han hade en kontakt på eBay som krängde Sonos för halva priset. När jag kontaktade honom tyckte han att jag skulle skicka ett mail till en helt anonym adress där personen ifråga fanns. När jag hade invändningar mot ett sånt förfarande blev han helgrinig och tyckte att då jag fick skylla mig själv om jag inte ville köpa för halva priset... Sen försvann han från tråden. Så kolla verkligen upp det tilltänkta företaget genom att exempelvis googla och se om företaget existerar och om det gör det, vad andra tycker om det. Handla dessutom enbart om företaget har ett PayPal konto. Samt, men inte minst, KÖP ALDRIG AV EN PRIVATPERSON!
Själv köpte jag ett BU250 för $875 från www.digitalcraze.com, dock vet jag inte om de skickar till Sverige, då jag är i USA i nuläget. Det tog lite tid innan de fick bundeln i lager, men utöver det gick det ganska smidigt. Det som var ett plus var att de mejlade mig telefonnummer så att jag kunde ringa och prata med dem om leveranstider och dylikt.
Om du nu skall ha ett litet ekonomiskt äventyr för dig på eBay så var försiktig. ..... Handla dessutom enbart om företaget har ett PayPal konto. Samt, men inte minst, KÖP ALDRIG AV EN PRIVATPERSON!
Jag bestämde mig för att inte chansa och köpte på en lokal ljud butik istället Om jag hade fått betala moms å tull så tjänar man ju inte så mycket och ett + för garanti å så fick jag allt på en gång.
Önskar att jag hade tänkt till och fixat lite mer för ljudet när vi renoverade, men det får helt enkelt bli ett par S5 där det inte funkar att ha en "vanlig" uppställning.
Önskar att jag hade tänkt till och fixat lite mer för ljudet när vi renoverade, men det får helt enkelt bli ett par S5 där det inte funkar att ha en "vanlig" uppställning.
Det började med att jag skulle byta golv i hallen på nedrevåningen, slutade med nytt golv (i hela nedrevåningen), nya garderober, ny belysning som jag va tvungen att ta ner taket för så då blev det högtalare i alla rummen oxå Så som du säger man vill inte riva taket alltför många gånger.
Finns det en sonos app för android som är likadan som den för ipad för styrning av spotify med sonos? Finns ju billiga android-surfplattor att köpa i så fall.
Finns det en sonos app för android som är likadan som den för ipad för styrning av spotify med sonos? Finns ju billiga android-surfplattor att köpa i så fall.
Jag har också sökt, men jag hittade inte mer än det du hänvisar till, vilket inte säger ett skit om den appen är lika bra som den till Ipad vad det gäller styrningen av just spotify till Sonos.
För att förtydliga min fråga (som jag tyckte var klar från början men tydligen inte):
Finns det någon app till android för att styra spotify i sonos som är lika bra som appen till ipad?
Jag undrar alltså om det finns en likadan app framtagen till surfplattor med android i samma storlek som ipad.
Jag undrar alltså om det finns en likadan app framtagen till surfplattor med android i samma storlek som ipad.
Nope, det finns inte. Det kommer heller inte att komma detta året enligt SONOS. Men de kommer att lansera en eftersom de har förstått att Android blivit stort..
Någon som kan beskriva ljudkvaliteten när man spelar upp spotify premium i en Zoneplayer 90 i ett stereo eller hemmabio system?
Går det att jämföra med CD/FLac kvalitet?
Låter det bättre än om man spelar upp spotify ifrån ett budget ljudkort?
Mvh Valldabo
Spotify använder sig av Ogg Vorbis av hög kvalitet, ca 320 kbps ("q9"-kvalitet). Läs mer här.
CD/FLAC är ju helt lossless, dvs utan förstörande komprimering. Vorbis använder sig, likt mp3, av förstörande komprimering. Vorbis i 320 kbps låter dock *väldigt* bra så det krävs nog en del jämförande för att ens märka någon skillnad mot FLAC.
Så, för att "svara" på din första fråga: Skaffa en Vorbis 320/q9-låt (eller konvertera en FLAC till detta) och lyssna/jämför själv.
Fråga #2: Ja, är väl det enkla svaret. Sonos knöcklar gissningsvis upp Vorbis/Spotify-låten mha standard libvorbis, dvs antagligen samma sw som du skulle ha använt för att låta din dator spela upp låten. Frågan är då vilken analogdel / D/A-omvandlare du litar mest på; Sonos eller EPA-ljudkortets? Med Sonos lär du väl dessutom skicka över ljudet digitalt till din hemmabio och D/A-omvandla där. (Obs att uppknöcklingen av Vorbis görs i Sonos, som sedan skickar över ljudet i PCM till hemmabion, dvs okomprimerat.)
Redigerat av toppenkillen, 25 October 2010 - 21:12.
Tryck på stjärnan, så röstar du för att dom ska fixa Spotufy-stöd till Andronos. Fler röster = mer attention.
Har klickat för att ge attention, men tror inte att det har direkt påverkan då Andronos ju inte är ngn officiellt stödd Sonos-mjukvara. Spotify lär knappast släppa eventuellt nödvändig kod/bibliotek till en 3e-partsutvecklare.
Indirekt så kan dock röstningen nå fram till och påverka Sonos så att de får tummen ur att utveckla även en Andoid-app vid sidan av sin iPhone-app.
Jag skulle vilja ha lite hjälp av er som är insatta i SONOS system. Vi bor i ett stort hus med två våningar. I ett arbetsrum står modem/router och en stationär dator. Vid denna lyssnar vi gärna på musik, mest via Spotify. Vi har två laptops också och ibland kopplar vi en till den vanliga "stereo" (en förstärkare kopplad till två hyfsade högtalare) som står i ett annat rum, och kör Spotify där. Det här känns rätt fattigt i dagsläget, särskilt som vi vistas mest i det jättelika köket, där vi bara har en liten radio. Man skulle vilja spela där också, och på sommarn är vi väldigt mycket på altanen ute. Jag vill kunna spela musik från Spotify först och främst, men kontakt med den stationära datorns mp3or och radio vore också nice.
Hur löser man detta bäst? Och vilka delar behövs? Jag har en Iphone men det har inte min fru, så nån form av fjärr måste jag väl också tjacka.
Vi har ungefär samma upplägg, och som vi har tänkt så blir det först ett BU250-paket som innehåller en ZP120 (inbyggd förstärkare), en ZP90 (utan förstärkare) samt en CR200 (controller) och en S5 (inbyggda högtalare).
Min grundsetup blir då ZP90 i hemmabion kopplad till förstärkaren, ZP120 kopplad till två högtalare i vardagsrummet, samt S5an i köket. Sen kommer vi komplettera med ytterliggare komponenter för fler rum, men har inte helt kommit fram till om jag vill ha S5or eller mer kompletta stereosetuper.
Det du bör tänka på är om du inte kommer vilja ha en zoneplayer stående där du har routern behöver du en Zonebridge (BR100) för att koppla upp ditt Sonosnät mot ditt nätverk (och internet).
Det du kan göra om du vill spara lite pengar kan ju vara att köpa en Ipod Touch som kontroll istället för att köpa bundeln med CR200, det borde kunna bli något billigare.
Volymen regleras digitalt i sonosen och kommer att fungera med både den digital och analoga utgången. Och det är ZP90 som du ska ha pga att Audio pro högtalarna måste vara av aktiv variant (inbyggt slutsteg) pga att dom e trådlösa. ZP120 har inbygd förstärkare vilket du inte kommer ha någon användning av.
Skriv igen om något var oklart.
Tack, då blev det lite klarare. Jag ställer en fråga till dock för att vara helt klar: Ponera att jag kopplar ett par Audio Pro Lv2 till en ZP90. Kommer jag kunna justera volymen via exempelvis en Iphone/Ipad/Ipod touch eller måste jag justera volymen separat på högtalarna?
Vill komma så nära friheten som möjligt och kunna justera allt från min kommande iPad.
Tack, då blev det lite klarare. Jag ställer en fråga till dock för att vara helt klar: Ponera att jag kopplar ett par Audio Pro Lv2 till en ZP90. Kommer jag kunna justera volymen via exempelvis en Iphone/Ipad/Ipod touch eller måste jag justera volymen separat på högtalarna?
Vill komma så nära friheten som möjligt och kunna justera allt från min kommande iPad.
Tack igen!
Via Sonos app för Iphone etc så kan du justera volymen ut från ZP90, oavsett om du använder den analoga eller digitala utgången på Sonosen.
Detta är mitt första inlägg i denna tråd, som är i längsta laget.
Undrar om någon kan vara vänlig och skriva exakt vilka Sonos-delar jag behöver för att få Spotify in i stereon? Har läst lite kort här och på Hihi-klubben men fattar faktiskt ingenting. Mycket förstår jag mig på men nätverk och trådlöst har aldrig varit min femma.
Detta är mitt första inlägg i denna tråd, som är i längsta laget.
Undrar om någon kan vara vänlig och skriva exakt vilka Sonos-delar jag behöver för att få Spotify in i stereon? Har läst lite kort här och på Hihi-klubben men fattar faktiskt ingenting. Mycket förstår jag mig på men nätverk och trådlöst har aldrig varit min femma.
Tack!
3 saker/funktioner behöver du för att bygga ett SONOS-system för att få Spotify i Stereon: 1) En SONOS-enhet som du ansluter med nätverkskabel till ett nätverksuttag för att ansluta ditt SONOS-system till Internet. 2) En SONOS-enhet som du ansluter till stereo. Detta är din "spelare". 3) Någonting att styra ditt system med eftersom SONOS-enheterna inte har annat än volymknappar.
1) är en valfri ZonePlayer eller en ZoneBridge. 2) är en valfri ZonePlayer. 1) & 2) kan vara samma SONOS-enhet från vilken du drar kabel till både nätverksuttag och stereo. 3) kan vara en SONOS-fjärr, en iPhone el.iPod Touch eller valfri PC i ditt datornätverk.
Jag skulle vilja ha lite hjälp av er som är insatta i SONOS system. Vi bor i ett stort hus med två våningar. I ett arbetsrum står modem/router och en stationär dator. Vid denna lyssnar vi gärna på musik, mest via Spotify. Vi har två laptops också och ibland kopplar vi en till den vanliga "stereo" (en förstärkare kopplad till två hyfsade högtalare) som står i ett annat rum, och kör Spotify där. Det här känns rätt fattigt i dagsläget, särskilt som vi vistas mest i det jättelika köket, där vi bara har en liten radio. Man skulle vilja spela där också, och på sommarn är vi väldigt mycket på altanen ute. Jag vill kunna spela musik från Spotify först och främst, men kontakt med den stationära datorns mp3or och radio vore också nice.
Hur löser man detta bäst? Och vilka delar behövs? Jag har en Iphone men det har inte min fru, så nån form av fjärr måste jag väl också tjacka.
/Saster Chrindelin
Hej Saster! Jag skulle rekommendera ett par ZonePlayer S5 samt en ZoneBridge. Jag har 3 st S5:or hemma och det är oerhört smidigt. Jag bara flyttar ut den ena på altanen eller i trädgården när jag vill ha musik ute vid poolen på sommaren. Funkar klockrent... Jag körde enbart på Iphonen i början men upptäckte också att min fru inte kunde köra systemet annat än genom datorn när jag var bortrest så det blev till att köpa en fjärrkontroll också! Lycka till... Jag är skitnöjd!!! /Ola
Finns det inget BILLIGT alternativ att kunna höja/sänka volymen på avstånd till S5.an? Billigaste jag har hittat är Sonos CR100 1700kr vilket känns ungefär 1600kr för mycket.
Är det en bra idé att skaffa en ipod touch som lagringsmedia + controller? Kan jag streama musik från ipod touchen till S5.an utan att behöva dockningsstationen som e så dyr? Tänkte att det hade blivit 2 flugor i en smäll då.
Är väldigt trött, så om jag har skrivit nått konstigt så skyller jag på det.
Jag funderar på om man har Sonos och spelar Spotify via sitt Premium konto, kan man inte spela de i t.ex. sin mobil då?
Det går ju inte att spela i datorn och mobilen samtidigt, men funkar de lika med Sonos?
3 saker/funktioner behöver du för att bygga ett SONOS-system för att få Spotify i Stereon: 1) En SONOS-enhet som du ansluter med nätverkskabel till ett nätverksuttag för att ansluta ditt SONOS-system till Internet. 2) En SONOS-enhet som du ansluter till stereo. Detta är din "spelare". 3) Någonting att styra ditt system med eftersom SONOS-enheterna inte har annat än volymknappar.
1) är en valfri ZonePlayer eller en ZoneBridge. 2) är en valfri ZonePlayer. 1) & 2) kan vara samma SONOS-enhet från vilken du drar kabel till både nätverksuttag och stereo. 3) kan vara en SONOS-fjärr, en iPhone el.iPod Touch eller valfri PC i ditt datornätverk.
Lycka till!
Tack så mycket för ditt svar. Tyvärr avvaktar jag nog med Sonos lösning då det blir alltför dyrt för mig.
Är det någon som har koll på om man kan använda Sonos ZonePlayer S5 i ett badrum, eller är det generellt för mycket fukt där? Det hade varit trevligt att ställa in en sådan istället för att bygga in högtalare...
Tänk efter en gång extra innan du lägger pengar på musik i ett badrum
Jag funderar på om man har Sonos och spelar Spotify via sitt Premium konto, kan man inte spela de i t.ex. sin mobil då? Det går ju inte att spela i datorn och mobilen samtidigt, men funkar de lika med Sonos?
Nja, provade att spela via Sonos och sedan appen i iPoden och det går att starta men Sonosen verkade bli utkastad efter en liten stund om man bläddrade runt lite. Verkar vara senast inloggade som har tjing på kontot där med iaf.
Började leka med mitt nyinköpa paket av BU250 och S5 igår. När jag testade spotify på S5 så slutade låtarna att spela efter 15-20 sekunder i S5:an men i controllern rullar tiden på låten.
Fråga: kan det vara spotify som laggar eller kan det vara nåt med det trådlösa nätet? Har en D-link 655 som router som står rätt nära ZP90 som är inkopplad till routern.
Testa flytta S5án närmare ZP90 för att kolla att inte avståndet är för långt. Jag hade lite bekymmer med signalstyrkan mellan kök (ZP120) och vardagsrum (ZP90) tidigare.
Testa flytta S5án närmare ZP90 för att kolla att inte avståndet är för långt. Jag hade lite bekymmer med signalstyrkan mellan kök (ZP120) och vardagsrum (ZP90) tidigare.
Det är bara 3m, med en trävägg som skiljer dom åt. Får väl testa att koppla in en förstärkare på ZP90 och se om samma problem även gäller den, den är ju kopplad med lina till routern.
Ja, det är min erfarenhet det med. Är inte superimpad av Sonos trådlösa del. Tycker mig ha märkt att burkarna verkar vara aningen riktningskänsliga, att de plötsligt får bättre mottagning om man tippar eller vrider på dem. (Men så kan man ju inte ha det.)
Det är bara 3m, med en trävägg som skiljer dom åt. Får väl testa att koppla in en förstärkare på ZP90 och se om samma problem även gäller den, den är ju kopplad med lina till routern.
Själv har jag inga som helst problem med mottagningen. Kör med 2 st ZP90 och en ZoneBridge. Den ena finns i sovrummet 12 meter bort med två tjockta hörnväggar emellan. Testa med och byta kanal manuellt och se om det blir bättre. Funkar ibland på ett vanligt trådlöst nätverk.
Sökt igenom tråden men inte hittat. Fick hem en zonebridge och en s5 från usa idag. Kabeln till s5 var inget problem. Men zonebridgen, ni som köpt i usa. Vad har ni bytt ut strömkabeln mot? Nån som har en länk?
Sökt igenom tråden men inte hittat. Fick hem en zonebridge och en s5 från usa idag. Kabeln till s5 var inget problem. Men zonebridgen, ni som köpt i usa. Vad har ni bytt ut strömkabeln mot? Nån som har en länk?
Jag är oxå intresserad av att veta om ngn känner till var man kan köpa strömmatningen till zonebridgen!
Två st har gett upp för mig Dels den jag fick med när jag köpte på HiFi-klubben (gav upp efter knappt ett år), gick tbx till butiken och bitchade lite - fick då en de hade i butiken - och nu har även den keffat. Grrr!
Jag har zonebridgen undanskuffad nära min fileserver och det är väl säg drygt 30 grader i luften däromkring, men inget extremt. Misstänker ändå att det kan vara värmen som får det lilla switchaggregatet i strömsladden att dö. Kasst. Jag har diverse annan elektronik i samma utrymme (inte minst servern) och där är det no probs.
Jag är oxå intresserad av att veta om ngn känner till var man kan köpa strömmatningen till zonebridgen!
Två st har gett upp för mig Dels den jag fick med när jag köpte på HiFi-klubben (gav upp efter knappt ett år), gick tbx till butiken och bitchade lite - fick då en de hade i butiken - och nu har även den keffat. Grrr!
Jag har zonebridgen undanskuffad nära min fileserver och det är väl säg drygt 30 grader i luften däromkring, men inget extremt. Misstänker ändå att det kan vara värmen som får det lilla switchaggregatet i strömsladden att dö. Kasst. Jag har diverse annan elektronik i samma utrymme (inte minst servern) och där är det no probs.
Sonos har 2 års garanti på grejorna så det är bara maila sonos så borde du få en ny (om du nu inte hat den senare i mer n 2 år...). -har fått byta en zp100 (nätverksdelen pajade) och det kom en zp120 i retur från England
Det står ju både 100-240 volt och 100 volt på adaptern och min kontakt till CR200 ser nästan likadan ut, men jag har inte texten i "rutan". Jag satte på en sådan här, någon som vet om det fungerar även för den här varianten?
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".