Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic PT-AX100 *

639 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#501

Postad 01 oktober 2007 - 21:20

denon1
  • denon1
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Så har man då fått sin fösta projektor och den verkar funka fint, bilden är kanon! Har dock inte trimmat in den än så det går nog att tuna lite till.
Ett problem dock som jag sett är att bilden är "konisk". Först trodde jag att projetorn hängde snett så jag justerade lite och under kanten blev då rak, men insåg då att överkanten blev sned.

Nån som känner igen detta? Vad är orsaken och Hur kan man komma tillrätta med det?

//AE

#502

Postad 02 oktober 2007 - 07:16

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Så har man då fått sin fösta projektor och den verkar funka fint, bilden är kanon! Har dock inte trimmat in den än så det går nog att tuna lite till.
Ett problem dock som jag sett är att bilden är "konisk". Först trodde jag att projetorn hängde snett så jag justerade lite och under kanten blev då rak, men insåg då att överkanten blev sned.

Nån som känner igen detta? Vad är orsaken och Hur kan man komma tillrätta med det?

//AE

<{POST_SNAPBACK}>


Jag känner igen att jag har läst om detta på AVS-forum och jag har för mig att det kan bero på
att projjen inte är i exakt vinkelrät position gentemot duken

elis

#503

Postad 02 oktober 2007 - 08:51

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Så har man då fått sin fösta projektor och den verkar funka fint, bilden är kanon! Har dock inte trimmat in den än så det går nog att tuna lite till.
Ett problem dock som jag sett är att bilden är "konisk". Först trodde jag att projetorn hängde snett så jag justerade lite och under kanten blev då rak, men insåg då att överkanten blev sned.

Nån som känner igen detta? Vad är orsaken och Hur kan man komma tillrätta med det?

//AE

<{POST_SNAPBACK}>


Jag känner igen att jag har läst om detta på AVS-forum och jag har för mig att det kan bero på
att projjen inte är i exakt vinkelrät position gentemot duken

elis

<{POST_SNAPBACK}>

Precis, jag har AX-100 och bilden har varit konisk, men när jag hängde upp projjen i taket och justerade den så den var plan (varken lutar i sidled eller "fram-bak"-led) så blir bilden korrekt. Ett vattenpass kan vara ett tips att använda.

#504

Postad 02 oktober 2007 - 09:05

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Jag tror även att det är så att om man har en tänkt rak linje från linsen så ska den träffa duken
i 90 graders vinkel

edit: Den här vinkeln menar jag, alltså vrid inte projjen

Bifogad fil  Vinkel.JPG   19,54K   0 Antal nerladdningar

elis

Redigerat av eliselis, 02 oktober 2007 - 09:15.


#505

Postad 02 oktober 2007 - 09:30

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Det stämmer elis, jag missade det.
Hade varit grymt nice med ett bra takstativ när man ska göra dom här justeringarna. Typ med små rattar där man kan ställa in "tilten" och att vrida projektorn. Sen vore det inte fel om projektorn hade inbyggda vattenpass och varför inte lasermått riktade mot duken :angry:

#506

Postad 02 oktober 2007 - 10:05

denon1
  • denon1
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Tackar för tipsen! Ska testa och återkommer med resultat.

#507

Postad 02 oktober 2007 - 21:27

Unregisteredc78e8bc8
  • Unregisteredc78e8bc8
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Jaha, valet står mellan AX100 och AX200. Lutar mer och mer åt AX100 PGA priset.


Då såg jag att Inwarehouse säljer den för runt 9000kr. Dom har även en duk som heter;
Multibrackets Screen motordriven 16:9

Gain 1.0 och kostar 3500kr för en 108" Motordriven duk.


Då är valet mellan den och Kingpins 16:9 (104")duk som kostar 5000kr.
Frågan är om Kingpin har "dropdown" (dvs längre svart duk så man får ner bilden) Vilket inte den från inwarehouse har...?

Och är kvaliten den samma på dom två?

#508

Postad 03 oktober 2007 - 19:32

denon1
  • denon1
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Så har man då fått sin fösta projektor och den verkar funka fint, bilden är kanon! Har dock inte trimmat in den än så det går nog att tuna lite till.
Ett problem dock som jag sett är att bilden är "konisk". Först trodde jag att projetorn hängde snett så jag justerade lite och under kanten blev då rak, men insåg då att överkanten blev sned.

Nån som känner igen detta? Vad är orsaken och Hur kan man komma tillrätta med det?

//AE

<{POST_SNAPBACK}>


Jag känner igen att jag har läst om detta på AVS-forum och jag har för mig att det kan bero på
att projjen inte är i exakt vinkelrät position gentemot duken

elis

<{POST_SNAPBACK}>


Tackar. Precis detta var problemet. Jag riktade den något åt höger och nu är bilden perfekt. Det som jag tycker var lite lustigt att bilden faktiskt inte var helt konisk utan konisk bara i nederkant (om ni fattar). I vilket fall så ser det bra ut nu.

//Denon

#509

Postad 03 oktober 2007 - 19:43

denon1
  • denon1
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Jaha, valet står mellan AX100 och AX200. Lutar mer och mer åt AX100 PGA priset.


Då såg jag att Inwarehouse säljer den för runt 9000kr. Dom har även en duk som heter;
Multibrackets Screen motordriven 16:9

Gain 1.0 och kostar 3500kr för en 108" Motordriven duk.


Då är valet mellan den och Kingpins 16:9 (104")duk som kostar 5000kr.
Frågan är om Kingpin har "dropdown" (dvs längre svart duk så man får ner bilden) Vilket inte den från inwarehouse har...?

Och är kvaliten den samma på dom två?

<{POST_SNAPBACK}>


Köpte själv en motordriven Kingpin 90" (16:9) för 3400 på NetonNet och är helnöjd. Dock så fick jag börja med att skruva isär den, för nederänden på duken hade hamnat fel vid monteringen.
Denna har har dropdown vilket är perfekt för att få ner den till lagom höjd.

#510

Postad 04 oktober 2007 - 06:56

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Testade blueray från en PS3 igår med AX100:an. Tyvärr fick jag såna där horisontella streck då och då över bilden. Inte kul. Funkar det bra för någon annan med PS3 + AX100?

#511

Postad 04 oktober 2007 - 18:29

fAkkfAcE
  • fAkkfAcE
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Testade blueray från en PS3 igår med AX100:an. Tyvärr fick jag såna där horisontella streck då och då över bilden. Inte kul. Funkar det bra för någon annan med PS3 + AX100?

<{POST_SNAPBACK}>



Jag har kört ps3:an på projjen i ca 40 timmar nu, och jag har inte sett några streck än.

#512

Postad 04 oktober 2007 - 22:59

robert_06_
  • robert_06_
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Hej!

Är det nån som vet var man kan finna en längre nätsladd till projektorn? Har den takmonterad och skulle behöva en längre sladd än originalet som följer med.

#513

Postad 05 oktober 2007 - 06:19

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Elfa har i alla fall en 3-meters, kanske går att få tag på en längre ngn annanstans

Jag kunde inte länka direkt till den produktsidan så jag tog en skärmdump...

Bifogad fil  Sladdst_ll.JPG   55,68K   0 Antal nerladdningar

Annars kan du ju alltid skarva kabeln och få den exakt så lång som du behöver...

elis

#514

Postad 05 oktober 2007 - 06:51

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Testade blueray från en PS3 igår med AX100:an. Tyvärr fick jag såna där horisontella streck då och då över bilden. Inte kul. Funkar det bra för någon annan med PS3 + AX100?

<{POST_SNAPBACK}>



Jag har kört ps3:an på projjen i ca 40 timmar nu, och jag har inte sett några streck än.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du spelat eller kört bluray? Är bara när jag kört bluray som jag fick strecken.

#515

Postad 05 oktober 2007 - 09:46

henke s
  • henke s
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0

Är det nån som vet var man kan finna en längre nätsladd till projektorn? Har den takmonterad och skulle behöva en längre sladd än originalet som följer med.

<{POST_SNAPBACK}>

Om nu kontakten ser ut som den eliselis länkar till så borde det funka bra med Dustins kablar. Där finns det 5 meters och 10 meters, ifall inte 3 meter räcker. :)

Mvh Henke

#516

Postad 05 oktober 2007 - 09:47

frhape
  • frhape
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0
Jag fick också sådana streck när jag körde "Flags of our father" från PS3 till min LGPC51 plasma TV. Denna TV kan liksom Panasonic AX-100 "ta emot" 24fps.

Kan det ha något med PS3:an att göra eller kan det ha något med att bildvisarna inte kan hantera 24fps ordentligt.?

#517

Postad 05 oktober 2007 - 09:51

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Jag fick också sådana streck när jag körde "Flags of our father" från PS3 till min LGPC51 plasma TV. Denna TV kan liksom Panasonic AX-100 "ta emot" 24fps.

Kan det ha något med PS3:an att göra eller kan det ha något med att bildvisarna inte kan hantera 24fps ordentligt.?

<{POST_SNAPBACK}>

En kompis kör bluray med Ps3 till en Sony D3000 och får inga streck...

#518

Postad 05 oktober 2007 - 10:54

fAkkfAcE
  • fAkkfAcE
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Testade blueray från en PS3 igår med AX100:an. Tyvärr fick jag såna där horisontella streck då och då över bilden. Inte kul. Funkar det bra för någon annan med PS3 + AX100?

<{POST_SNAPBACK}>



Jag har kört ps3:an på projjen i ca 40 timmar nu, och jag har inte sett några streck än.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du spelat eller kört bluray? Är bara när jag kört bluray som jag fick strecken.

<{POST_SNAPBACK}>


Har både spelat och kollat på bd film, har sett 5 bd filmer och några dvd och inga streck vad jag sett.

#519

Postad 05 oktober 2007 - 11:31

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0
Jag har samma grön/lila streck.

Det blir värst om jag använder inställningen YCbCr, kan blinka till allt från var femte minut till en gång i kvarten till 2 gånger per film. :)

Kör jag RGB istället så kan jag oftast se en hel film utan att det inträffar.

#520

Postad 05 oktober 2007 - 11:41

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Lät ju bra fAkkfAcE. Det jag provat är en bd-film, hdmi för bilden och optisk för ljudet. Fick ett grönlila streck (laserblixt?) kanske var 20e minut men ibland oftare, en gång med bara några sekunder mellan två "blixtar".

#521

Postad 06 oktober 2007 - 09:10

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 953 inlägg
  • 0
Har också haft det problemet med 1080p/24hz... men det verkar vara som det är PS3an som spökar där... när jag kör 1080p/50 HZ är det inga problem. För jag har läst att andra kört Blu-Ray spelare i 180p/24hz till projektorn utan problem... ;)

Det är HDMI 8 m Supra kabel jag har...

Redigerat av Garrett, 06 oktober 2007 - 09:11.


#522

Postad 06 oktober 2007 - 13:29

Brumbrum14
  • Brumbrum14
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Någon som vet hur lång tid det tar innan man får tillbaka sin projektor från reparation hos elektronikservice ?

Har råkat ut för det roliga iris problemet.

#523

Postad 08 oktober 2007 - 10:56

Unregisteredf3991eca
  • Unregisteredf3991eca
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0
När jag kopplade in HDMI från min nya phillips 5960 till ax100:an så skiftar bilden mellan signal från dvd'n samt ingen signal alls, bara den vanliga blåa panasonic-skärmen om ni förstår vad jag menar.
Är det dvd'n det är fel på, kabeln eller projektorn månntro? Har itne kunnat pröva med en annan kabel än, och denna är från claes ohlson, noname mao.

#524

Postad 10 oktober 2007 - 11:55

Insanewithmybody
  • Insanewithmybody
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Jag funderar på om det är värt att köpa denna projektor att ha att titta på tv genom i tvrummet?
Hur långt ifrån duken bör denna projektor stå för att bilden ska bli bra?

Jag har nämligen inte så stort avstånd mellan väggarna

#525

Postad 10 oktober 2007 - 14:17

Unregisteredc78e8bc8
  • Unregisteredc78e8bc8
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Inte för att göra reklam, men kolla på HBBs hemsida (hembiobutiken), dom har det skrivet hur långt du "måste" ha för att uppnå en viss tum...

#526

Postad 10 oktober 2007 - 14:49

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 953 inlägg
  • 0
"För att se om projektorn passar i din hembio följer här en kort lista med avstånd mellan projektor och duk där du kan se vilken storlek bilden får (bild i 16:9-format):
Avstånd -> Bildstorlek
1.8 - 3.7 m -> 60 tum
2.4 - 4.9 m -> 80 tum
3.1 - 6.2 m -> 100 tum
3.7 - 7.4 m -> 120 tum
4.6 - 9.3 m -> 150 tum
6.2 - 12.4 m -> 200 tum"


:)

#527

Postad 11 oktober 2007 - 15:43

Unregisteredb8273d68
  • Unregisteredb8273d68
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Vit eller grå duk? AX100 och 200 är ju mycket ljusstarka och det skulle tala för en grå duk men om man har t.ex. Cinema-lägen på mellan 257-800 ANSI lumen är det då någon vits med grå duk?

#528

Postad 13 oktober 2007 - 12:43

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0
har precis samma fråga som smed46..

Vad kör ni med för dukar folks?

#529

Postad 13 oktober 2007 - 14:49

ilstallione
  • ilstallione
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Kör med en Dreamscreen 92" grå duk, sitter ca 3,7m från duken, kastavstånd ca 3,5m, vita väggar och tak samt endast persienner att mörklägga tre fönster som sitter på sidovägg från duken sett.
Jag är helnöjd! Visst blir det sämre bild på dagen med endast persienner men helt klart sevärt enligt mig så grå duk rekommenderar jag verkligen.
Jag har inget att jämföra med men projektorn är ljusstark så det räcker för mina behov. Kör i eco-mode på lampan och bilden inställd på dynamisk. Har kollat med lite färg och gråskalor från HEPC´n och det ser helt ok ut, dock är det där väldigt olika från person till person.
Köp köp :)

#530

Postad 24 oktober 2007 - 12:09

fAkkfAcE
  • fAkkfAcE
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Tänkte höra vad som är att föredra när man inte använder projjen, låta den stå på standby eller dra ur kabeln? Jag har min på standby hela tiden och det hörs ett svagt surrande från den, det hörs bara om det är väldigt tyst och man står nära.

#531

Postad 24 oktober 2007 - 16:11

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Dra ur kabeln? det räcker väl med att stänga av den på baksidan ;)

#532

Postad 24 oktober 2007 - 17:41

Vergerus
  • Vergerus
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Har haft den här projektorn i ett halvår nu och är överlag mycket nöjd med bilden, men eftersom det är min första har jag inte så mycket att jämföra med. Ett par frågor till andra användare:

1) Skärpa/upplösning: har en 100 tums grå duk på 4-5 meters avstånd, och tycker att bilden kan bli lite kornig eller suddig på föremål under naturlig storlek, medan naturlig storlek eller större oftast blir fantastiskt bra. Det skiljer sig förstås åt mellan olika DVD:s, men även på annars riktigt bra skivor är det så. Är det något man får räkna med, givet dukens storlek och avståndet, så länge man inte har en Bluray/HD-spelare, eller kan det ha något med den där ”smooth screen”-tekniken att göra?

2) Skiftningar i rött/grönt eller varmt/kallt: på svartvita filmer kan man ofta se en skiftning i bildens ton från varm till kallt, antingen från höger till vänster eller uppe/nere, mer eller mindre tydligt beroende på bildläge (Cinema 1 osv.). Det är i och för sig rätt svagt, och öht inte märkbart när man ser färgfilm, men kan bli lite störande när man väl fått syn på det. Läste i ett inlägg på den här trådens första sida att man noterat något liknande på en preliminär version, men det är ju inte vad jag har. Är det kanske ett fel som går att åtgärda, eller är det ett allmänt problem med projektorer? (Är inte så pigg på att skicka in den på service igen efter att ha fått det där lilla iris-problemet löst…)

Redigerat av Vergerus, 24 oktober 2007 - 18:05.


#533

Postad 24 oktober 2007 - 18:04

Vergerus
  • Vergerus
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Efter att ha läst lite vidare i den här och andra trådar besvarar jag min andra fråga själv, för att bespara andra besväret: färgskiftningar förekommer tydligen inte så sällan på LCD-projektorer – och eftersom min bara gått drygt 300 timmar lär det inte ha något att göra med att panelen åldras. Nu är det visserligen bara synligt i svartvitt, men blir det värre får det väl bli en ny reparation…

#534

Postad 24 oktober 2007 - 19:41

fAkkfAcE
  • fAkkfAcE
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Dra ur kabeln? det räcker väl med att stänga av den på baksidan :(

<{POST_SNAPBACK}>



Jag kommer inte åt på baksidan, men frågan kvarstår vad är bäst? att ha den i standby eller inte.

#535

Postad 24 oktober 2007 - 23:33

Vergerus
  • Vergerus
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Kör med en Dreamscreen 92" grå duk, sitter ca 3,7m från duken, kastavstånd ca 3,5m, vita väggar och tak samt endast persienner att mörklägga tre fönster som sitter på sidovägg från duken sett.
Jag är helnöjd! Visst blir det sämre bild på dagen med endast persienner men helt klart sevärt enligt mig så grå duk rekommenderar jag verkligen.
Jag har inget att jämföra med men projektorn är ljusstark så det räcker för mina behov. Kör i eco-mode på lampan och bilden inställd på dynamisk. Har kollat med lite färg och gråskalor från HEPC´n och det ser helt ok ut, dock är det där väldigt olika från person till person.
Köp köp :(

<{POST_SNAPBACK}>



Vilken duk som är bäst beror kanske också på hur och när man ska använda projektorn. När jag jämför grå och vit duk (köpte den senare för att ha en avmaskad i 4:3 format) i helt nedsläckt rum, där man nästan måste köra på eco-mode för att inte få ont i ögonen, är det inte lätt att se någon skillnad: möjligen ger den vita duken till och med lite bättre, klarare bild ibland, medan den grå kan upplevas som lite skum eller dämpad (fast man kan ju öka ljusstyrkan, jag har bara jämfört i de förinställda lägena).

I ett ljusare rum borde det däremot vara en fördel med grå duk, då man kan öka ljusstyrkan (normalläget) och/eller ha något av de förinställda dagslägena på utan att tappa alltför mycket i kontrast och svärta. Så grå duk lär man inte förlora något på, men kanske inte heller vinna så mycket om man har bra möjlighet att släcka ned.

#536

Postad 25 oktober 2007 - 01:43

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
En grå duk förlorar man alltid på om den inte heter FireHawk, enligt många som vet vad dom talar om... :(

#537

Postad 25 oktober 2007 - 05:46

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Dra ur kabeln? det räcker väl med att stänga av den på baksidan :(

<{POST_SNAPBACK}>



Jag kommer inte åt på baksidan, men frågan kvarstår vad är bäst? att ha den i standby eller inte.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag ser då inte någon nackdel med att ha den i standby, bara fördelar, tror att det var Panna 700
som hade problem med vertical banding som kunde avhjälpas med att stänga projjen med
huvudbrytaren på baksidan, men jag ser då inga sådana problem med AX-100

Dessutom har AX-100/AX-200 väldigt låg förbrukning i standby, 0,08W

elis

#538

Postad 25 oktober 2007 - 06:41

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
I manualen står det att man ska dra ut nätsladden när man har projektorn avstängd! Antagligen så är det väl bara den vanliga överdrivna stilen på säkerhetsrekommendationer. Men kanske är projektorer är känsligare för strömspikar än förstärkare tänkte jag?

#539

Postad 25 oktober 2007 - 06:48

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Om man inte har tänkt använda projjen på lång tid... (enl manualen), men det står väl så på i
stort sett alla elektroniska komponenter
Börjar det åska och dundra eller när jag åker på semester då brukar jag dra ur sladden

elis

#540

Postad 26 oktober 2007 - 13:56

fAkkfAcE
  • fAkkfAcE
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Bra, då fortsätter jag att ha min på standby. Om man ska vara borta en längre tid brukar jag ändå dra ur kablarna till all elektronik.

#541

Postad 26 oktober 2007 - 16:32

wessen
  • wessen
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Ang. pixelmappningen R-G-B.

Hur stor acceptans ska man ha när det gäller pixelmappning för de tre 3xLCD ( R-G-B ) överlappningen?
När jag kör testbilden eller fryser en svart bild med vita bokstäver och kollar på pixlarna som borde vara vita så är överlappar de inte varandra bra. 25%-50% av röda går till vänster om pixeln och 25%-50% av blå går till högerom pixeln vilket gör att intrycket blir allmänt suddigt och dassigt. Ska ta en när bild och posta.

Hur har ni andra det med pixelöverlappningen av de tre färgerna? Kan man justera detta - hittar ingenting i menyn men det finns kanske en hemlig servicemeny? :-)

Garantin går ut till jul så jag måste skynda mig att "klaga" om den anses som sämre än specen.

#542

Postad 26 oktober 2007 - 17:30

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Om du menar med 25-50% menar 1/4 till 1/2 pixels förskjutning så är det rätt bra måste jag säga...
Servicemeny finns men ngn konvergensjustering finns inte där, däremot lite annat, du kan bl a kolla
vilka tempvärden projjen ligger på (ju lägre värde desto högre temp) och justera flicker

För att komma åt servicemenyn trycker du på fjärren:
power, pil höger,pil upp, pil ner, pil upp, pil ner, enter

elis

#543

Postad 05 november 2007 - 11:36

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0
Halloj,

Hur är det egentligen med autoiris problemet på AX100? Är det mindre föremommande på de ex som säljs nu eller? Har kollat på avsforum.com, men har inte lyckats lista ut hur det ligger till. Kanske har jag letat för dåligt? Vad vet jag... ;)

Det står mellan Pannan och Sanyo PLV-Z5 och jag vet fanimej inte hur jag ska göra! Hade nästan bestämt mig för Z5, men nånstans finns ändå suget efter Pannan eftersom den överlag fått så jäkla bra omdömmen. Om autoiris problemet fortfarande är lika vanligt förekommande på nuvarande produktion så är det dock helt klart en stor nackdel. Speciellt då Pannan bara har 1 års garanti mot Z5'ans 3 år...

//P

#544

Postad 05 november 2007 - 11:38

ippo
  • ippo
  • Beroende

  • 1 267 inlägg
  • 0

Ang. pixelmappningen R-G-B.

Hur stor acceptans ska man ha när det gäller pixelmappning för de tre 3xLCD ( R-G-B ) överlappningen?
När jag kör testbilden eller fryser en svart bild med vita bokstäver och kollar på pixlarna som borde vara vita så är överlappar de inte varandra bra. 25%-50% av röda går till vänster om pixeln och 25%-50% av blå går till högerom pixeln vilket gör att intrycket blir allmänt suddigt och dassigt. Ska ta en när bild och posta.

Hur har ni andra det med pixelöverlappningen av de tre färgerna? Kan man justera detta - hittar ingenting i menyn men det finns kanske en hemlig servicemeny? :-)

Garantin går ut till jul så jag måste skynda mig att "klaga" om den anses som sämre än specen.


Är det inte detta som Smoothscreen-tekniken bygger på?

#545

Postad 05 november 2007 - 13:37

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
Själv hoppas jag verkligen har fått ett ex som iris problemet är åtgärdat på.
Beställde ju min den 25 Oktober.

Skulle också vilja veta om Panasonic rättade till problemet på deras senare batch(som jag hoppas jag fått)

// Cineoholic

#546

Postad 05 november 2007 - 13:42

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Halloj,

Hur är det egentligen med autoiris problemet på AX100? Är det mindre föremommande på de ex som säljs nu eller? Har kollat på avsforum.com, men har inte lyckats lista ut hur det ligger till. Kanske har jag letat för dåligt? Vad vet jag... ;)

Det står mellan Pannan och Sanyo PLV-Z5 och jag vet fanimej inte hur jag ska göra! Hade nästan bestämt mig för Z5, men nånstans finns ändå suget efter Pannan eftersom den överlag fått så jäkla bra omdömmen. Om autoiris problemet fortfarande är lika vanligt förekommande på nuvarande produktion så är det dock helt klart en stor nackdel. Speciellt då Pannan bara har 1 års garanti mot Z5'ans 3 år...

//P


Jag har läst på AVS att projjar tillverkade från och med slutet av juli ska vara utrustade med den nya förbättrade
autoirisen, samma som sitter i AX-200
om det verkligen är så och att den funkar bättre än den gamla typen får vi väl hoppas

elis

#547

Postad 05 november 2007 - 13:49

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Ang. pixelmappningen R-G-B.

Hur stor acceptans ska man ha när det gäller pixelmappning för de tre 3xLCD ( R-G-B ) överlappningen?
När jag kör testbilden eller fryser en svart bild med vita bokstäver och kollar på pixlarna som borde vara vita så är överlappar de inte varandra bra. 25%-50% av röda går till vänster om pixeln och 25%-50% av blå går till högerom pixeln vilket gör att intrycket blir allmänt suddigt och dassigt. Ska ta en när bild och posta.

Hur har ni andra det med pixelöverlappningen av de tre färgerna? Kan man justera detta - hittar ingenting i menyn men det finns kanske en hemlig servicemeny? :-)

Garantin går ut till jul så jag måste skynda mig att "klaga" om den anses som sämre än specen.


Är det inte detta som Smoothscreen-tekniken bygger på?


Nej
Smoothscreen skapas med hjälp av något slags prisma som gör att pixlarna "sväller" för att minska mellanrummet
mellan pixlarna
Konvergensfel mellan de tre LCD-panelerna lider i stort sett alla LCD-projjar av i störrre eller mindre omfattning

elis

#548

Postad 05 november 2007 - 13:51

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

  • 921 inlägg
  • 0
Tackar för det svaret.

En följfråga till er lite mera insatta då, kan man se detta på serienumret ex.
Alternativt står det på projektorn vilket manufacturer date eller dylikt(kommer iofs kolla när jag kommer hem ifrån jobbet)
Alternativt, skriver de kanske detta i service menyn?

Mvh.
Cineoholic

#549

Postad 05 november 2007 - 13:53

eliselis
  • eliselis
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Finns en lapp under projjen där tillverkningsmånad står...

elis

#550

Postad 05 november 2007 - 17:06

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Halloj,

Hur är det egentligen med autoiris problemet på AX100? Är det mindre föremommande på de ex som säljs nu eller? Har kollat på avsforum.com, men har inte lyckats lista ut hur det ligger till. Kanske har jag letat för dåligt? Vad vet jag... :wub:

Det står mellan Pannan och Sanyo PLV-Z5 och jag vet fanimej inte hur jag ska göra! Hade nästan bestämt mig för Z5, men nånstans finns ändå suget efter Pannan eftersom den överlag fått så jäkla bra omdömmen. Om autoiris problemet fortfarande är lika vanligt förekommande på nuvarande produktion så är det dock helt klart en stor nackdel. Speciellt då Pannan bara har 1 års garanti mot Z5'ans 3 år...

//P


Jag har läst på AVS att projjar tillverkade från och med slutet av juli ska vara utrustade med den nya förbättrade
autoirisen, samma som sitter i AX-200
om det verkligen är så och att den funkar bättre än den gamla typen får vi väl hoppas

elis


Har nu läst igenom trådarna på AVS och jag tolkar det som att de började sätta in irisen från AX200 i AX100 som garantiåtgärd from juli. Men om nyproducerade AX100 har den nya irisen eller inte framgår inte enligt mig. Har ställt en fråga där för att se om nån vet med säkerhet hur det lligger till. Eventuellt svar postar jag här. Hoppas att senare AX100 har den nya irisen annars lär det bli en Z5 för mig. Inget nerköp det heller vad jag förstår, men av nån anledning har AX100 kopplat nåt slags grepp på mig... <_<

//P



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.