Tack, det blir en liten skillnad när jag sätter på Night mode on dock men denna ska nog inte vara på hela tiden tror jag. Ska fortsätta pilla på inställningarnaFörstärkaren kanske skickar en för svag signal till basen, så ja small. Får du inte bra bas med denna på 10kvm så lär det vara något fel på den..
XTZ 99 W10.16
(Subwoofers)
|
8
|
(137)
|
Inga priser |
Postad 31 August 2013 - 17:40
Postad 31 August 2013 - 17:51
Ska fortsätta pilla på inställningarna
Ja och flytta runt basen lite för och se om du upplever någon skillnad..
Postad 01 September 2013 - 10:03
En vanlig sak jag märkt med Yamaha och XTZ Sub är att Yamahan sänker basen i botten på inställningarna.
Jag fick i början inget tryck, men då märkte jag i efterhand att det var förstärkaren som sänkt till -10 i volym för subwoofer.
Kolla om förstärkaren ställt subwoofern på något galet vis.
Postad 01 September 2013 - 10:55
Postad 01 September 2013 - 11:04
Postad 01 September 2013 - 13:03
Dock är detta med night mode på. Själv har jag på det hela tiden vare sig jag kollar på film eller lyssnar på musik då det låter väldigt platt och svagt annars. Det är väl inte meningen att man ska ha på detta hela tiden?
Har lyckats fixa til det lite bättre genom att öka bass och subben till ungeför max i förstärkaren. Ska kanske inte vara så men funkar bättre nu
Redigerat av ricke3, 01 September 2013 - 13:09.
Postad 01 September 2013 - 13:15
Volyminställning är kalibrerad mot 72dB eller vad det var med hjälp av min nya onkyo tx-nr818.
Postad 01 September 2013 - 13:20
Jag har höjt trebble lite också så man hör det mesta rätt bra. Vid film är jag dock tvungen att öka centern för annars hör man inte dialogerna riktigt
Postad 02 September 2013 - 12:54
Skulle iofs kunna stänga av subben helt, men isf måste jag väl hålla på och ändra i förstärkaren varje gång? I annat fall kommer väl crossover-inställningarna göra att frontarna inte spelar något under ex 100Hz? Eller tänker jag fel? Har en Yamaha 671 f.ö. Tänkte först att det måste finnas nåt ljudläge som utesluter subben (endast) men det har jag iaf inte sett hittills. Har också höjt gain en bra bit ovanför det kalibrerade värdet. Ska man kanske dra upp ännu mer och sänka volymen på subben istället? Eller låta subben sköta crossover? Men det verkar som om Yamahan kräver att man väljer en crossover-frekvens och kan inte köra fullt register till frontarna samtidigt som subwoofern är aktiverad i inställningarna? Eller har jag missat något?
Postad 02 September 2013 - 13:11
Postad 02 September 2013 - 13:11
Varför har du inte subben igång 24/7? Eller manuellt slår på ON/OFF.Hur tycker ni att auto-on funkar på subben? I mitt fall är det ju vanliga TV-sändningar som gäller 95% av tiden minst, med rätt så bristfällig bas i sändningen, och jag tycker att det blir en jäkla massa knäppande av och på för subben, säkert tio gånger per kväll. Måste väl vara skadligt för elektroniken att slå av och på så ofta eller?
Skulle iofs kunna stänga av subben helt, men isf måste jag väl hålla på och ändra i förstärkaren varje gång? I annat fall kommer väl crossover-inställningarna göra att frontarna inte spelar något under ex 100Hz? Eller tänker jag fel? Har en Yamaha 671 f.ö. Tänkte först att det måste finnas nåt ljudläge som utesluter subben (endast) men det har jag iaf inte sett hittills. Har också höjt gain en bra bit ovanför det kalibrerade värdet. Ska man kanske dra upp ännu mer och sänka volymen på subben istället? Eller låta subben sköta crossover? Men det verkar som om Yamahan kräver att man väljer en crossover-frekvens och kan inte köra fullt register till frontarna samtidigt som subwoofern är aktiverad i inställningarna? Eller har jag missat något?
Enligt mig så måste man i många fall offra volym, gain osv för att AUTO ska fungera bra. Så istället för att ändra på ljudet så tar man och har subwoofern igång eller manuellt startar och stänger.
Postad 02 September 2013 - 14:02
Postad 02 September 2013 - 14:18
Eller ännu bättre, ett master-slave uttag med receivern som Master. Så har jag kopplat halva biorummet, mycket smidigt.Sätt subbarna och receivern på en gemensam fjärrbrytare, problem solved.
Postad 03 September 2013 - 12:26
Ska experimentera med gain. Att ha den på drar väl mer ström (om standby nu fungerar ordentligt). Slå av och på manuellt var väl det första jag tänkte, men då blir väl resultatet att jag inte kommer att få några frekvenser under ex 100Hz alls enligt crossover-inställningar. Förefaller som endast dyrare förstärkare från Yamaha kan ha igång en crossover OCH mata de andra högtalarna fullt ut samtidigt.Varför har du inte subben igång 24/7? Eller manuellt slår på ON/OFF.
Enligt mig så måste man i många fall offra volym, gain osv för att AUTO ska fungera bra. Så istället för att ändra på ljudet så tar man och har subwoofern igång eller manuellt startar och stänger.
Aha, du tänker så ja. Sätta den på ON permanent och köra på master-slave. Ska testa detta. Har redan ett sånt uttag i tv-bänken bara för att kunna driva fläktar bakom dator, receiver + LED-belysningen jag klistrat på baksidan av TVn. Min enda reservation är att jag använt master-slave under många år med tveksamma resultat, de flesta har gått sönder och en pajade t.o.m. en CRT-skärm som jag hade kopplat in genom att oavbrutet slå av och på en i snabb serie. En billig 120mm fläkt är väl ungefär vad jag är villig att satsa. Men jag kan ju testa nån månad och ha det under uppsikt. Kanske går att spara ytterligare några W jämfört med standby också, kommer inte riktigt ihåg siffrorna.Eller ännu bättre, ett master-slave uttag med receivern som Master. Så har jag kopplat halva biorummet, mycket smidigt.
Synd att 12V "Trigger out" inte funkar.
Postad 13 September 2013 - 08:57
Någon som vet var man ska dela frekvensen så att det blir bra med mina 95.24?
Postad 13 September 2013 - 10:11
Om du vill ha något nättare (för att blidka frugan) med liknande prestanda så finns ex. REL T5. Men den kostar lite mer, 5k.Tänkte köpa mig en sån här sub, verkar helt klart vara mest "bang for the buck". Det jag funderar på är om jag ska ha den mattsvarta för att matcha med mina 95.24 som jag har som frontar, eller om jag ska ha den vita för att matcha tv-bänken (Bestå från IKEA) och väggarna som är vita. Då frugan inte är helt förtjust i en sådan "klump" så passar kanske vitt bättre om den smälter in mer, alltså inte syns lika tydligt. Vad säger ni som har den vita, är ni nöjda mer ert val?
Postad 13 September 2013 - 10:18
Jag är väldigt nöjd med finishen på mina vita subbar,sen är du ju inte sämre än att dom spelar på bra oxå..så vilken färg du väljer är nog huggit som stuckitTänkte köpa mig en sån här sub, verkar helt klart vara mest "bang for the buck". Det jag funderar på är om jag ska ha den mattsvarta för att matcha med mina 95.24 som jag har som frontar, eller om jag ska ha den vita för att matcha tv-bänken (Bestå från IKEA) och väggarna som är vita. Då frugan inte är helt förtjust i en sådan "klump" så passar kanske vitt bättre om den smälter in mer, alltså inte syns lika tydligt. Vad säger ni som har den vita, är ni nöjda mer ert val?
Redigerat av MikeVKR, 13 September 2013 - 10:23.
Postad 13 September 2013 - 11:28
Tack för tipset... men prislappen är nog ännu viktigare för henne än designenOm du vill ha något nättare (för att blidka frugan) med liknande prestanda så finns ex. REL T5. Men den kostar lite mer, 5k.
Fick veta att det dröjer minst 6 veckor innan Fyndbörsen får hem vita så får nog bli en svart ändå... känner inte att jag har lust att vänta så länge faktiskt.Jag är väldigt nöjd med finishen på mina vita subbar,sen är du ju inte sämre än att dom spelar på bra oxå..så vilken färg du väljer är nog huggit som stuckit
Postad 13 September 2013 - 11:53
nä har du dessutom svarta högtalare i övrigt så blir det nog snyggast med svarta ändå..Tack för tipset... men prislappen är nog ännu viktigare för henne än designen
Hon är inte så värst förstående när det kommer till elektronik, tycker bara det kostar en massa :/
Fick veta att det dröjer minst 6 veckor innan Fyndbörsen får hem vita så får nog bli en svart ändå... känner inte att jag har lust att vänta så länge faktiskt.
Postad 15 September 2013 - 11:19
Fick veta att det dröjer minst 6 veckor innan Fyndbörsen får hem vita så får nog bli en svart ändå... känner inte att jag har lust att vänta så länge faktiskt.
Jag beställde mattsvart för ca 3 veckor sedan då sa dom att det skulle ta 3-4 veckor att få dom.
Postad 15 September 2013 - 19:49
Jag beställde mattsvart för ca 3 veckor sedan då sa dom att det skulle ta 3-4 veckor att få dom.
Jag beställde med en mattsvart. De ska komma i lager på måndag eller tisdag enligt Fyndbörsen. Jag frågade om de vita men alla som kommer in nu är bokade. Men den mattsvarta matchar högtalarna bättre så blir kanske bättre ändå.
Postad 16 September 2013 - 12:36
/Joel
Med vänliga hälsningar / Best Regards: XTZ
Postad 18 September 2013 - 11:18
Är det ett placerings problem tror ni eller gör det så mycket att spela i några timmar?
Tror dessutom det ena elementet är sönder då det skorrar i det men inte på den andra.
Postad 18 September 2013 - 11:28
Jag tycker det var stor skillnad i ljudet under dom första 30 timmarnas inspelning. Ang. skorrning, kolla att elementskruvarna är ordentligt iskruvade.
Postad 18 September 2013 - 11:45
Kolla inställningar på förstärkaren också, frontarna ska vara small t.ex.Fick 2 stycken igår och jag vart inte jätte imponerad. Jag satte freq på hälften volym på max och eq1 on. Hade hyffsad volym när jag satte på transformers och visst basar det men inte så att man blir förvånad. Knappt nån mega skillnad jämfört när jag stänger av dem och sätter mina m65 frontar på large bas.
Är det ett placerings problem tror ni eller gör det så mycket att spela i några timmar?
Tror dessutom det ena elementet är sönder då det skorrar i det men inte på den andra.
Och som megagurka säger, du ska inte behöva ställa volymen på max, kolla samma sak där om inställningarna i förstärkaren satt subwoofer på -10 eller liknande.
Postad 18 September 2013 - 12:30
Det största problemet är nog att du har delningen på 50% och volymen på max. Testa tvärt om! Sedan kör du en Audyssey-kalibrering (om din stärkare kan det).Fick 2 stycken igår och jag vart inte jätte imponerad. Jag satte freq på hälften volym på max och eq1 on. Hade hyffsad volym när jag satte på transformers och visst basar det men inte så att man blir förvånad. Knappt nån mega skillnad jämfört när jag stänger av dem och sätter mina m65 frontar på large bas.
Postad 18 September 2013 - 12:52
Redigerat av Unregistered3891e39c, 18 September 2013 - 12:53.
Postad 18 September 2013 - 13:03
Postad 18 September 2013 - 13:05
Vad har du för receiver?
Postad 18 September 2013 - 13:13
Beror ju helt på vad man jämför med. Dubbla W10.16 bör ge betydligt mer tryck än två M-65 iaf.(ricke) Nu kanske jag låter jävligt negativ här, men med lite snabb läsning känns det kanske lite som att du förväntar dig guld och gröna skogar för en billig sub på 3000kr. (med reservation för att det är grovt felinställt/uppsatt/rum) det är min reflektion iaf... Det kommer inte vara något enormt tryck i den....
Sen är ju placering av subbar och lyssningsposition viktig för bastrycket. För maximal basförstärkning ska subbarna placeras i hörn (ger dock inte nödvändigtvis den bästa basen). Dom bör även placeras på samma avstånd från lyssningspositionen.
P.S. Om man vill fördjupa sig i ämnet kan man t ex läsa detta dokument.
Redigerat av megagurka, 18 September 2013 - 13:17.
Postad 18 September 2013 - 16:44
Hur vet jag om jag delar i förstärkaren eller inte ?
Postad 18 September 2013 - 17:27
du går in i menyn och väljer högtalarinställningar sen kan du börja med och kolla vad subben står på i nivåkalibreringen..Jag har en billig 5 kanal förstärkare som jag fick med när jag köpte mina dynavoice. Är inte hemma just nu så har inte exakta märket.
Hur vet jag om jag delar i förstärkaren eller inte ?
Postad 18 September 2013 - 19:20
Speaker:
Configuration
Front- small
Center- small
Surround-small
Crossover -80hz
Subwoofer Phase -Normal
Extra bass off (går ej ändra)
Level
Front L 0.0db
Front R 0.0db
Center 0.0db
Surround L -1.0db
Surround R -1.0db
Swubwoofer 0.0db
Detta är allt jag hittar som jag kan ändra
Postad 19 September 2013 - 08:25
då måste det vara något annat som spökar..Förstärkaren är en yamaha rx-v473 finns inte så mycket att ändra när man går in i menyerna.
Speaker:
Configuration
Front- small
Center- small
Surround-small
Crossover -80hz
Subwoofer Phase -Normal
Extra bass off (går ej ändra)
Level
Front L 0.0db
Front R 0.0db
Center 0.0db
Surround L -1.0db
Surround R -1.0db
Swubwoofer 0.0db
Detta är allt jag hittar som jag kan ändra
Postad 19 September 2013 - 09:37
Fick 2 stycken igår och jag vart inte jätte imponerad. Jag satte freq på hälften volym på max och eq1 on. Hade hyffsad volym när jag satte på transformers och visst basar det men inte så att man blir förvånad. Knappt nån mega skillnad jämfört när jag stänger av dem och sätter mina m65 frontar på large bas.
Om det skorrar så är nog elementet trasigt tyvärr, bara o skicka in det till fyndborsen o begära ett nytt element.
Hur har du dom placerade och hur stort är rummet du har dom i? Är de vända mot varandra? Då kan det bli utsläckning. Sen tar det lite tid att spela in rent mekaniskt. Det är ju rörliga delar det handlar om. Annars är något på tok fel i rummet eller så har du högre krav än vad dessa kan prestera. Har du provat att plugga lådan på olika sätt?
Postad 19 September 2013 - 09:48
Om det skorrar så är nog elementet trasigt tyvärr, bara o skicka in det till fyndborsen o begära ett nytt element.
Hur har du dom placerade och hur stort är rummet du har dom i? Är de vända mot varandra? Då kan det bli utsläckning. Sen tar det lite tid att spela in rent mekaniskt. Det är ju rörliga delar det handlar om. Annars är något på tok fel i rummet eller så har du högre krav än vad dessa kan prestera. Har du provat att plugga lådan på olika sätt?
Rummet är på ca 20 kvadrat. dom står några cm ifrån frontarna på var sin sida.
Kanske handlar om inspelning och placering endast då. Just nu så har jag teven nästan mitt i rummet för att det blir för långt avstånd annars till soffan. Det är tänkt att jag ska ha upp projektor duk senare så då kommer all utrustning att flyttas också.
Men det är ju inte så att jag får några fönster att börja skaka direkt, knappt så att det känns i soffan heller.
Men det kanske bara är att vänta och se då.
Postad 19 September 2013 - 14:59
Angående skorrande element: skorrade det från början och redan vid låga volymer? kan du ha råkat spela högt? Tyvärr är det lätt hänt att man spelar extra högt om man inte fått till basen och då bränner elementet. Men kan ju haft otur och fått ett trasigt ex. Du får gärna montera ur elementet ur lådan och maila bilder till [email protected]. Ta bild från sidan så att man se talspolen. Har det luktat bränt när du spelat? Eller luktar elementet bränt nu?
Postar en guide över hur man ställer in en subwoofer nedan och även en länk till en video över hur rumskalibreringen fungerar på din hemmareceiver:
För att ställa in subwoofern optimalt bör fasen och volymen ställas in i början. Efter detta kan du finjustera inställningarna och / eller köra en autokalibrering om du har detta. För tyvärr klarar inte hemmabioreceivers av att justera basen helt optimalt med den automatiska kalibreringen. Detta är beroende på en för dålig mikrofon, för begränsade mätalgoritmer och inte tillräcklig processor kraft.
För en hemmabioreceiver kan du vrida upp delningsfrekvensen (Frequency) till max och dela i hemmabioreceiverns inställningar. Då är 80 Hz en standardfrekvens att utgå från och oftast det som är inställt från början. Låt High Pass på subwoofern stå på Off.
Börja sedan med att justera volymen så att subwoofern och fronthögtalarna spelar lika hög volym. Justera därefter fasen (Phase) så ni få så mycket bastryck som möjligt, då är det rätt fas. Nu kan volymen på basen vara hög, vrid då ner den så att det matchar volymen på fronthögtalarna.
När detta är klart kan du finjustera inställningarna och / eller köra en autokalibrering. Det kan t.ex. vara att testa olika volymer, delningsfrekvenser, fas och EQ-inställningar. Tänk på att i en hemmabioreceiver har du möjlighet att göra vissa inställningar där med. Håll lite koll på vart du ställer in vad och gör inställningar på ett ställe, annars kan de ta ut varandra.
Om basen upplevs för bumlig kan du testa att sätta High Pass på On, då spelar subwoofern ingen bas under 40 Hz och basen kan upplevas som tajtare och rappare. I många rum är efterklangstiden lång, så även en bra subwoofer kan låta ”släpig”. Då är det bättre att begränsa nivån i djupbasen för att den gör mer skada än nytta.
För att en subwoofern ska optimeras helt perfekt ska ett mätsystem användas, där vår Room Analyzer II / II Pro är ett klockrent alternativ.
Ett sista tips är att ta dig tid att experimentera med olika inställningar till du har hitta det som passar dig.
http://www.yamaha.co...8634&t=p&def=ag
/Joel
Med vänliga hälsningar / Best Regards: XTZ
Postad 19 September 2013 - 19:06
Postad 20 September 2013 - 06:44
Postad 20 September 2013 - 09:20
Vad var det som blev knas med YPAO, och hur utförde du kalibreringen?jag har sett en fyra fem filmer nu och kan tycka att det börjar bli lite bättre. satte subben på halva volymen i bak och +5.5 i stärkaren. Jag testa att köra ypao men det blev hel knas, speciellt med subben som du sa.
Postad 21 September 2013 - 03:29
Postad 21 September 2013 - 09:16
Det är inget konstigt med det. Mina två W10.16 ligger på -15 dB i Audyssey när jag har volymreglaget på ca 50%.YPAO vill gärna sänka subwoofern till -10. Knäppt är det och flera verkar få samma vid YPAO
Postad 21 September 2013 - 15:39
Postad 21 September 2013 - 22:07
Låter fullt normalt. Det beror ju helt på vad man har satt volym/gain-ratten på på subben. Sätter man den högt kommer YPAO att sänka den mycket. Sätter man den lågt så gör den inte det. Därför brukar man sätta på 50% och låta kalibreringen höja eller sänka (oftast sänka) så mycket den vill. Min ligger på -12 dB har jag för mig.YPAO vill gärna sänka subwoofern till -10. Knäppt är det och flera verkar få samma vid YPAO
Postad 23 September 2013 - 11:06
/Joel
XTZ AB
Sound in Balance
Postad 25 September 2013 - 14:35
Tänkte köpa mig en sån här sub, verkar helt klart vara mest "bang for the buck". Det jag funderar på är om jag ska ha den mattsvarta för att matcha med mina 95.24 som jag har som frontar, eller om jag ska ha den vita för att matcha tv-bänken (Bestå från IKEA) och väggarna som är vita. Då frugan inte är helt förtjust i en sådan "klump" så passar kanske vitt bättre om den smälter in mer, alltså inte syns lika tydligt. Vad säger ni som har den vita, är ni nöjda mer ert val?
Once you go black, there's no turning back!
Och min är mattsvart för det rimmar på.....
Ingen "white trash" hemma hos mig minsann!
Postad 11 October 2013 - 20:04
Postad 13 October 2013 - 15:03
/Joel
Postad 27 October 2013 - 12:45
Märkte rätt så fort att förstärkarens autokalibrering gjorde att sybwoofern mer eller mindre va inaktiv. "Plus" nollställdes och ljudnivån ändrades till -7 om jag inte minns helt fel. Nu vet jag inte om det bara är min Pioneer SC-2022 förstärkare som spökar, men det hjälpte inte heller om jag drog upp ljudnivån till +7 på subwoofern, utan basen kändes fortfarande för låg. Jag fick ta bort MCACC profilen helt och hållet för att subwoofern skulle spela igen.
Jag har dock problem med att ställa in subwoofern så den låter bra och tar gärna emot tips.
Låg bas ger på tok för låg bas, och hög bas ger för hög bas. Lyckas inte att hitta en neutral inställning där. Basen känns även lite fördröjd med resten av ljudet.
I början körde jag med en basplugg i den vänstra porten, men när jag spelade musik så hörde jag ett fladdrande ljud, och efter lite lyssnande så kom jag fram till att det va luftflödet från den öppna porten som skapade ljudet, nästan så att det blev för mkt luft som skulle igenom porten Så jag tog bort baspluggen och nu är det fladdrande ljudet borta mer eller mindre.
Redigerat av dgegseewrt, 27 October 2013 - 12:48.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8
Dynavoice Definition SW-10
12 bilder
51 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?