* Officiell tråd - Nikon D40/D40x *
1328 svar till detta ämne
Postad 07 December 2007 - 16:38
cebonit
-
cebonit
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Nån som har bra tips på en väska som rymmer enbart D40 med 18-55 objektivet? Vill ha en smidig väska för bara kameran. De väskor jag sett är med extra utrymmen för blixt och grejer. Skulle vilja ha en av varje, beroende på vad man ska göra.
<{POST_SNAPBACK}>
Lowe Pro Apex 110 AW har jag och den funkar bra. http://www.lowepro.c...pex_110_AW.aspx
<{POST_SNAPBACK}>
Tackar, ska kolla på den.
Tyckte den va schysst, fast jag hittade inte något ställe man kan beställa den på, hjälp(?). Eller om nån utav er kan föreslå en liknande väska.
Här finns den. För övrigt ett mycket bra ställe att handla på: http://www.cyberphot...article=Apex110
Redigerat av cebonit, 07 December 2007 - 16:40.
Postad 07 December 2007 - 16:42
edde1
-
edde1
-
Användare
-
-
208 inlägg
Nån som har bra tips på en väska som rymmer enbart D40 med 18-55 objektivet? Vill ha en smidig väska för bara kameran. De väskor jag sett är med extra utrymmen för blixt och grejer. Skulle vilja ha en av varje, beroende på vad man ska göra.
<{POST_SNAPBACK}>
Lowe Pro Apex 110 AW har jag och den funkar bra. http://www.lowepro.c...pex_110_AW.aspx
<{POST_SNAPBACK}>
Tackar, ska kolla på den.
Tyckte den va schysst, fast jag hittade inte något ställe man kan beställa den på, hjälp(?). Eller om nån utav er kan föreslå en liknande väska.
Här finns den. För övrigt ett mycket bra ställe att handla på:
http://www.cyberphot...article=Apex110
Cyberphoto är världsklass när det gäller kundbemötande. Är säljare själv och vet vad jag snackar om. Dom har hjälpt mej en hel del när posten ställt till det och när jag skulle reklamera min blixt. Gick lika smidigt som att åka till en butik och reklamera. Kostade inte heller mej något extra vilket inte alltid är självklart.
Postad 08 December 2007 - 12:24
Unregistereddf48638b
-
Unregistereddf48638b
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Hej alla d40/d40x ägare!!!
Har precis införskaffat mig den här fantastiska kameran som är lätt att hantera även för en amatörfotograf som aldrig har haft en systemkamera innan.Nu till mitt problem bilderna blir kanon fina i de flesta lägen, men så fort jag ska ta bilder på rörliga motiv på tex barn som springer,hundar som leker mm,blir bilderna suddiga.Har läst manualen ett antal gånger,och där rekomenderas sport läget, har testat detta ett antal gånger utan nåt bra resultat.
Tacksam för alla svar som jag kan få av alla er duktiga fotografer där ute.
Postad 08 December 2007 - 12:34
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
En blixt och ett ljusstarkt objektiv, vet inte hur det funkar på Nikon, men kan du ställa iso-värdet manuellt på sportläget så testa att dra upp det en del. Annars kör på manuellt läge med högre ISO.
Postad 08 December 2007 - 12:54
Unregistereddf48638b
-
Unregistereddf48638b
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Detta objektiv paketet har jag,Nikon D40X + 18-55/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6.
Ska testa med att höja iso först.Några tips på objektiv som lämpar sig just för rörliga motiv, som sagt amatör på området. Tack för ett snabbt svar på förra frågan.
Postad 08 December 2007 - 12:57
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Väldigt ljussvaga objektiv. Ett fast 50mm 1.8 vore kanske inte dumt, om du klarar dig utan zoom dvs, sen inte att förglömma att bilderna blir bra mycket bättre än med de objektiv du kör med nu rent bildmässigt =)
Postad 08 December 2007 - 13:10
Unregistereddf48638b
-
Unregistereddf48638b
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Tack för svaren,får nog bli ett nytt objektiv då :-)för det funkade inte när jag höjde iso,blev suddigt.
Postad 08 December 2007 - 13:11
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Jag är på intet sätt någon fotoexpert heller, får hoppas någon annan kan ge lite mer hjälp
Postad 08 December 2007 - 14:42
edde1
-
edde1
-
Användare
-
-
208 inlägg
Om bilderna bli suddiga på rörliga föremål så måste slutartiden snabbas på. Det gör du lättast genom att ställa den i S läget. Där väljer du slutartid själv. Sedan är det bara att testa sej fram vad för slutartid som behövs för att fixa en skarp bild. När du snabbar på slutartiden så minskar även ljusinsläppet. Då är det blixt eller hög iso som gäller. Ibland får man ställa ison högt för att få den bild man önskar och det kan bli grynigt, men det är ju bättre än ett suddigt resultat. Det bästa är trotsallt ett snabbare objektiv. Tex ett 50mm 1.8 som redan nämnts.
MVH
Postad 08 December 2007 - 15:38
ekke
-
ekke
-
Veteran
-
-
2466 inlägg
Problemet med sport är att man ofta till isolera utövarna , då krävs det förstoring. 300 f/2.8 tex  tyvärr är det inget att tänka på för oss vanliga dödliga. Kan man stå ut med 50 mm så är 50 /1.4 perfekt! riktigt ljusstarkt och man kan komma ner i 1/1000 som behövs för att frysa snabba sportbilder, ibland kan iofs lite rörelse oskärpa vara på sin plats, ger mer liv åt bilden.
Postad 09 December 2007 - 10:14
Unregistereddf48638b
-
Unregistereddf48638b
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Ok så om jag har förstått det rätt så ska det objektiv paketet som jag redan har dvs 18-55/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6 användas vid bra ljusförhållande tex ute,och 50mm 1:8 när som helst även vid sämre ljusförhållande och rörliga motiv,eller. Tackar för alla svar som jag redan fått.
Postad 09 December 2007 - 12:00
dagas
-
dagas
-
Forumräv
-
-
502 inlägg
Svårt att välja mellan Nikon D40 och Pentax K100D båda verkar väldigt bra men har sina fördelar respektive nackdelar...
Postad 09 December 2007 - 17:01
Juzam
-
Juzam
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Ok så om jag har förstått det rätt så ska det objektiv paketet som jag redan har dvs 18-55/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6 användas vid bra ljusförhållande tex ute,och 50mm 1:8 när som helst även vid sämre ljusförhållande och rörliga motiv,eller. Tackar för alla svar som jag redan fått.
Stämmer fint det. Du skall dock veta att 50mm inte är ett AF-S, dvs du kommer inte att få autofokus på det utan får fokusera manuellt. Kanske kan vara kämpigt om du nu samtidigt skall följa människor som springer t.ex.
Postad 09 December 2007 - 19:41
Unregistereddf48638b
-
Unregistereddf48638b
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Ok så om jag har förstått det rätt så ska det objektiv paketet som jag redan har dvs 18-55/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6 användas vid bra ljusförhållande tex ute,och 50mm 1:8 när som helst även vid sämre ljusförhållande och rörliga motiv,eller. Tackar för alla svar som jag redan fått. Stämmer fint det. Du skall dock veta att 50mm inte är ett AF-S, dvs du kommer inte att få autofokus på det utan får fokusera manuellt. Kanske kan vara kämpigt om du nu samtidigt skall följa människor som springer t.ex.
Jo det är sant tänkte med på det,men nu är en sådan beställd:-)Jag kanske inte nämde att objektivet inte bara ska användas till rörliga motiv(mest barn som inte kan sitta still:-)) utan vanligt också.Det var snarare så att jag reagerade över hur suddiga bilderna blev med de objetiven som jag har hemma just när jag testade sport läget,eftersom i manualen skulle detta vara bästa alternativet.Men om nu bilderna blir ännu bättre med ett ljusstarkt objektiv på vanliga porträtt så är jag nöjd.Återkommer när jag har testat lite hoppas man blir nöjd:-).Tack än en gång för alla svar.
Postad 09 December 2007 - 23:18
Walkir
-
Walkir
-
Veteran
-
-
1812 inlägg
Skaffade ett Nikon AF 50mm F1.8 på MediaMarkt i Lund idag (1290:-). Har inga som helst problem att fokusera manuellt med det. Bra känsla i objektivet i förhållande till priset. Klart skönare fokusering än mitt 55-200 VR. Fokusindikatorn i sökaren hjälper också till när man vill hitta fokus snabbt.
Postad 10 December 2007 - 16:09
cebonit
-
cebonit
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Skaffade ett Nikon AF 50mm F1.8 på MediaMarkt i Lund idag (1290:-). Har inga som helst problem att fokusera manuellt med det. Bra känsla i objektivet i förhållande till priset. Klart skönare fokusering än mitt 55-200 VR. Fokusindikatorn i sökaren hjälper också till när man vill hitta fokus snabbt.
Lägg gärna upp en bild om du har tid. Jag är också intresserad av ett ljusstarkare objektiv, och detta verkar ju klart prisvärt.
Postad 10 December 2007 - 16:36
Juzam
-
Juzam
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Tack, bra att veta! Det är ju onekligen ett intressant objektiv att ha.
Postad 10 December 2007 - 17:07
edde1
-
edde1
-
Användare
-
-
208 inlägg
Här är en hel del bilder tagna med Nikkor 50mm F1.8 Finns en del intressanta diskussioner i gruppen också om man vill lära sej mer =) http://flickr.com/groups/nikkor50mm18/http://www.edmir.tk
Redigerat av edde1, 10 December 2007 - 17:15.
Postad 11 December 2007 - 20:37
Unregistered1355
-
Unregistered1355
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hej allesammans!
Jag skrev en tråd i december om D80.
Nu är det så att jag är tolv och har svårt att få ihop så mycket pengar.
Men mitt intresse för fotografering har ännu inte slocknat.
Pappa sa nu att en D40 inte var omöjligt till julklapp.
Nu har jag lite funderingar över kameran.
Hadde tänkt mig kitet med kamerahuset och 18-55mm objektivet.
Sedan köpa till ett minneskort anntingen ett 1GB kort eller ett 4-8 GB kort det är SD/SDHC som gäller.
Sedan funderade jag på en ryggsäck med datorfack från LowePro.
Kanske ett Hama star 65 stativ ochså och efter man lärt sig lite några objektiv och kanske en sb-400 blixt.
Hoppas ni har svar vad som behövs och vad som är rätt och fel.
Ha dé gött
Postad 11 December 2007 - 21:55
Unregistered1355
-
Unregistered1355
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hej!
Jag funderar också jätte mycket på D40.
Jag hadde tänkt mig kameran med 18-55mm objektivet
köpa en LowePro ryggsäck till ett stativ hama star 62 minneskort anntingen 1GB eller 4-8GB.
När man sedan har fått ihop några slantar kanske ett 70-300 mm VR objektiv och sb-400 blixten vad kan behövas mer??
Är 18-55mm objektivet ett vidvinkel objektiv och vad är de två olika objektiven 70-300mm 18-55mm bra till??
/Snart en D40
Postad 11 December 2007 - 22:52
Walkir
-
Walkir
-
Veteran
-
-
1812 inlägg
Är 18-55mm objektivet ett vidvinkel objektiv och vad är de två olika objektiven 70-300mm 18-55mm bra till??
Kolla in denna länken ang. olika brännvidder (mm): http://www.tamron.co...-comparison.php18mm på 18-55 objektivet är på gränsen till vidvinkel enligt mig. Detta då den faktiska brännvidden motsvarar 27mm (man räknar ofta x 1.5) på en vanlig filmkamera. Följande saker hade jag köpt direkt till kameran: Hoya UV-filter (främst för att skydda objektivet): http://www.cyberphot...?article=183052Skärmskydd till Nikon D40/D40x: http://www.screengua...products_id=414Som minneskort hade jag valt ett snabbt kort (Sandisk Extreme III) och nöjt mig med 2GB (som rymmer över 300 bilder i RAW-format). Fördelen med endast 2GB är även att korten fungerar i alla kortläsare. Köper du istället 4GB (SDHC) så finns risken att kortet inte fungerar i framkallningskiosker, på internetcaféer eller andra ställen där du vill kunna komma åt dina bilder.
Redigerat av Walkir, 11 December 2007 - 22:53.
Postad 12 December 2007 - 08:18
edde1
-
edde1
-
Användare
-
-
208 inlägg
Köper du kittet med 18-55mm objektivet så är Nikons 55-200VR ett bra val att forsätta på. Då täcker du in 18-200mm. Nikkor 70-300VR är perfekt om man har Nikons 18-70mm som brukar levereras med D80 om jag inte minns fel.
Har själv 18-55 och 55-200Vr och är supernöjd. Dom två kompleterar varandra perfekt.
Redigerat av edde1, 12 December 2007 - 12:30.
Postad 12 December 2007 - 17:08
Unregistered1355
-
Unregistered1355
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Tack för de här svaren.
Jag själv tyckte att era tips var bra.
ca 300 bilder räcker nog för mig och är det snabbt så är det ju en fördel.
Tycker också att objektiv tipset var bra och billigare men det här med väska har jag ångrat mig lite.
Får jag plats med ett objektiv och blixt i crumplers nikon axelväska.
Postad 13 December 2007 - 15:14
edde1
-
edde1
-
Användare
-
-
208 inlägg
Tack för de här svaren. Jag själv tyckte att era tips var bra. ca 300 bilder räcker nog för mig och är det snabbt så är det ju en fördel. Tycker också att objektiv tipset var bra och billigare men det här med väska har jag ångrat mig lite. Får jag plats med ett objektiv och blixt i crumplers nikon axelväska.
En bra fråga om det får plats. Jag har för mej att det ska gå att klämma ner en D40 med objektiv på och ett extra objektiv i. Ska mejla nikon och fråga. Fick svar därifrån sist också. Det är väskan "Crumpler That" Nikon Edition vi pratar om då. Om man läser på Webbhallen som säljer den så står det följande "The jfirst fruits ofj the partnership jare the ultra cool Nikon-Crumpler lthej ‘This’ & the ‘That’ bags. Both lbags can fit one compact jSLR body,j two llenses jsuchi as the AF-S DXi 18-55 jor the AF-S DX i55-200 and an external speedlight." Ser med andra ord lovande ut=)
Postad 13 December 2007 - 16:26
Unregistered1355
-
Unregistered1355
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Tack för de här svaren. Jag själv tyckte att era tips var bra. ca 300 bilder räcker nog för mig och är det snabbt så är det ju en fördel. Tycker också att objektiv tipset var bra och billigare men det här med väska har jag ångrat mig lite. Får jag plats med ett objektiv och blixt i crumplers nikon axelväska.
En bra fråga om det får plats. Jag har för mej att det ska gå att klämma ner en D40 med objektiv på och ett extra objektiv i. Ska mejla nikon och fråga. Fick svar därifrån sist också. Det är väskan "Crumpler That" Nikon Edition vi pratar om då.
Om man läser på Webbhallen som säljer den så står det följande
"The jfirst fruits ofj the partnership jare the ultra cool Nikon-Crumpler lthej ‘This’ & the ‘That’ bags. Both lbags can fit one compact jSLR body,j two llenses jsuchi as the AF-S DXi 18-55 jor the AF-S DX i55-200 and an external speedlight."
Ser med andra ord lovande ut=)
´ Hej! Tack för att du tagit din tid och kollat lite fakta. Det är precis den väskan jag behöver liten och kompakt.
Postad 13 December 2007 - 16:32
Unregistered1355
-
Unregistered1355
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Ännu en fråga till dig edde1
Vilka sorters objektiv är 55-200Vr och 18-55 och vad är dem bra till för fotografering???
Postad 13 December 2007 - 19:43
edde1
-
edde1
-
Användare
-
-
208 inlägg
Ännu en fråga till dig edde1
Vilka sorters objektiv är 55-200Vr och 18-55 och vad är dem bra till för fotografering??? 
Tjena! Om man ska börja med 18-55mm så är det ett bra budget allroundobjektiv. Den är lagomt på allt. Den har fått väldigt bra betyg för att vara en "kittlens" alltså ett medföljande objektiv vilket tydligen inte brukar hålla någon högre klass. 18-55 objektivet fungerar fint alltifrån landksap till macro även om det inte är ett riktigt macro objektiv så tar man hyfsade närbilder med det endå. I denna prisklassen så kan man inte klaga. Sedan så har vi systerobjektivet 55-200VR som är ett lysande komplement till 18-55. Jag brukar ha det på för det mesta när jag går ute. Innomhus så fungerar den inte speciellt bra eftersom den inte är ljusstark. Det är det som brukar skilja dom lite dyrare objektiven åt. Men för dom pengarna kan man inte begära mycket mer. Båda objektiven har fin skärpa och det har nämnts ofta i olika resentioner. Att tänka på är att båda objektiven har filtergänga 52mm så man behöver inte köpa olika storlekar på Uv filter mm vilket sparar en del slantar. Klistrar in lite länkar där ni kan läsa lite mer om dom Nikkor 18-55mm http://www.kenrockwe...on/18-55-ii.htmNikkor 55-200VR (finns även videorecention i länken) http://www.cameralab...DX_55-200mm_VR/Min egna sida med blandat från Nikon D40+18-55 och 55-200VR http://www.edmir.tkFyll gärna på ni andra om jag missat något. MVH Eddie
Redigerat av edde1, 13 December 2007 - 19:46.
Postad 13 December 2007 - 21:19
Unregistered4a2e7abb
-
Unregistered4a2e7abb
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Hej alla d40/d40x ägare!!! Har precis införskaffat mig den här fantastiska kameran som är lätt att hantera även för en amatörfotograf som aldrig har haft en systemkamera innan.Nu till mitt problem bilderna blir kanon fina i de flesta lägen, men så fort jag ska ta bilder på rörliga motiv på tex barn som springer,hundar som leker mm,blir bilderna suddiga.Har läst manualen ett antal gånger,och där rekomenderas sport läget, har testat detta ett antal gånger utan nåt bra resultat. Tacksam för alla svar som jag kan få av alla er duktiga fotografer där ute.
Hej, jag har fotat en del fotboll med skapligt resultat på sportläget och med Auto-ISO på med 55-200VR. Jag skulle rekommendera att du sätter dig in i exakt hur ISO-Auto och Sport-läget egentligen fungerar. Sportläget verkar fungera så att det försöker hålla 1/1000 sek och största bländare och varierar ISO-värdet upp till det högsta värdet som är inställt i ISO-auto. När den nått det högsta inställda ISO-värdet ökar exponeringstiden när det blir mörkare. Därför är det viktigt att ställa in ett vettigt högsta ISO-värde på ISO-Auto. Det finns tyvärr två olika saker i menyerna på D40 som kallas ISO-auto fast det har olika funktion. Se kameramanualen men även Ken Rockwells förklaring av Auto-ISO här: http://www.kenrockwe...performance.htmEtt enbensstativ är också alltid bra att ha, även om man inte drar ut det helt och ställer det på backen så stabiliserar det en hel del bara av att vara fastskruvad under kameran och utdraget bara en sektion eller två.
Postad 14 December 2007 - 09:11
diamondo
-
diamondo
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jag var inne på Audio Video igår, de säljer denna kamera för 3995:- om man byter in en fungerande digitalkamera. Har man ingen skruttkamera hemma kan man köpa en där för 200 spänn.
Jag hade tänkt köpa longzoomaren Panasonic FZ18 (kompaktkamera) men nu när man får en systemkamera för samma peng så vet jag inte hur jag ska göra.
D40 verkar riktigt prisvärd...
Postad 14 December 2007 - 09:53
edde1
-
edde1
-
Användare
-
-
208 inlägg
Jag var inne på Audio Video igår, de säljer denna kamera för 3995:- om man byter in en fungerande digitalkamera. Har man ingen skruttkamera hemma kan man köpa en där för 200 spänn.
Jag hade tänkt köpa longzoomaren Panasonic FZ18 (kompaktkamera) men nu när man får en systemkamera för samma peng så vet jag inte hur jag ska göra.
D40 verkar riktigt prisvärd...
Panasonics kameror håller riktit hög kvalite. Glaset i dom är tillverkade av Leica. Leica för övrigt har dom absolut finaste objektiven i världen men det är inte många som känner till dom. HAr själv provat en del FZ7, FZ8 och FZ50 och kan säga att den stora fördelen med dom är brännvidden. har du 12x zoom eller 15x som finns nu så har du en brännvidd mellan ca 20-500mm i stora drag. Det är rätt extremt. Men jag tycker inte dom kommer upp i samma nivå bildmässigt som en DSLR. Sedan så saknar jag snabbheten i dom när man behöver ta många bilder snabbt. Men som allt annat är det en smaksak=)
Postad 14 December 2007 - 18:18
Unregistereddf48638b
-
Unregistereddf48638b
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Hej alla d40/d40x ägare!!! Har precis införskaffat mig den här fantastiska kameran som är lätt att hantera även för en amatörfotograf som aldrig har haft en systemkamera innan.Nu till mitt problem bilderna blir kanon fina i de flesta lägen, men så fort jag ska ta bilder på rörliga motiv på tex barn som springer,hundar som leker mm,blir bilderna suddiga.Har läst manualen ett antal gånger,och där rekomenderas sport läget, har testat detta ett antal gånger utan nåt bra resultat. Tacksam för alla svar som jag kan få av alla er duktiga fotografer där ute.
Hej, jag har fotat en del fotboll med skapligt resultat på sportläget och med Auto-ISO på med 55-200VR. Jag skulle rekommendera att du sätter dig in i exakt hur ISO-Auto och Sport-läget egentligen fungerar. Sportläget verkar fungera så att det försöker hålla 1/1000 sek och största bländare och varierar ISO-värdet upp till det högsta värdet som är inställt i ISO-auto. När den nått det högsta inställda ISO-värdet ökar exponeringstiden när det blir mörkare. Därför är det viktigt att ställa in ett vettigt högsta ISO-värde på ISO-Auto. Det finns tyvärr två olika saker i menyerna på D40 som kallas ISO-auto fast det har olika funktion. Se kameramanualen men även Ken Rockwells förklaring av Auto-ISO här: http://www.kenrockwe...performance.htm Ett enbensstativ är också alltid bra att ha, även om man inte drar ut det helt och ställer det på backen så stabiliserar det en hel del bara av att vara fastskruvad under kameran och utdraget bara en sektion eller två.
Hämtade ut mitt Nikon AF 50/1,8 D objektiv i går,har inte hunnit testa det ute än, men inomhus märkte jag att skillnaden var stor mellan objektiven,inga problem alls att ta rörliga bilder med af50/1,8 även på auto.Men det är säkert inte lika stor skillnad utomhus med bättre ljusförhållande,och bättre inställningar :-),men som sagt ska jämföra lite mer i morgon.
Postad 14 December 2007 - 18:39
Unregistered1355
-
Unregistered1355
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag ställer frågan igen för jag tycker att jag inte fått något bra svar på den.
Vad är 55-200VR objektivet bra till.
Porträtt,makro,landskap???????????
Postad 14 December 2007 - 20:34
edde1
-
edde1
-
Användare
-
-
208 inlägg
Jag ställer frågan igen för jag tycker att jag inte fått något bra svar på den. Vad är 55-200VR objektivet bra till. Porträtt,makro,landskap???????????
Fungerar bäst när du vill komma närmare föremål ute i naturen tex eller när du fotar sport mm. Macro fungerar inte så bra som 18-55mm eftersom närgränsen inte är så bra. Prorträtt fungerar den perfekt till också. Duger svaret?
Postad 15 December 2007 - 10:33
Unregistered1355
-
Unregistered1355
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag ställer frågan igen för jag tycker att jag inte fått något bra svar på den. Vad är 55-200VR objektivet bra till. Porträtt,makro,landskap???????????
Fungerar bäst när du vill komma närmare föremål ute i naturen tex eller när du fotar sport mm. Macro fungerar inte så bra som 18-55mm eftersom närgränsen inte är så bra. Prorträtt fungerar den perfekt till också.
Duger svaret?
Tack så mycket! Ett jätte bra svar. Vill bara säga att du är mycket duktig inom foto området. MVH/ Andreas
Postad 15 December 2007 - 18:29
edde1
-
edde1
-
Användare
-
-
208 inlägg
Lungt, bara att fråga på! Vill flagga för min grupp på FlickR.com som heter Nikon D40/X Sverige. Rätt så nystartat så vi är bara 17 pers som diskuterar allt kring D40 och utrustning. Ta en titt om ni vill http://flickr.com/gr...ikond40sverige/
Postad 24 December 2007 - 11:30
dudek
-
dudek
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
D40 säljs för 3990 kr under mellandagarna, på Expert.
D40X säljs för 5490 kr på Elgiganten under mellandagarna. 500 kr presentkort på köpet.
Har ni fler tips?
Postad 24 December 2007 - 12:00
Unregisteredc0be16a0
-
Unregisteredc0be16a0
-
Användare
-
-
120 inlägg
"D40 säljs för 3990 kr under mellandagarna, på Expert.
D40X säljs för 5490 kr på Elgiganten under mellandagarna. 500 kr presentkort på köpet."
Kanonpris.... beställde en D40X från Elgigantens hemsida precis, var runt och skulle köpa en igår (för 6290:-) men fanns inte på något Elgiganten i Sthlm.
Nu slipper man stå och köa i onödan i mellandagarna.
Postad 24 December 2007 - 15:18
edde1
-
edde1
-
Användare
-
-
208 inlägg
Bra tips. Köp en D40 och lägg mellanskillnaden på ett objektiv. 4mpix mer gör inte bilderna bättre=)
Smaksak som allt annat.
Lite off men läste igår att D40x klarar bara 1/200 Sec när man kör med blixt och att D40 gör 1/500 Sec med blixt som max. Rätt konstigt. Blir mycket svårare att frysa objekt med D40x när man kör med blixt. Någon Med D40x som kan tala om detta stämmer?
God Jul!
Postad 24 December 2007 - 16:31
dattacine
-
dattacine
-
Användare
-
-
163 inlägg
Sugen på en D40 eller D40x och tänkte köpa till ett 55-200 VR också.
Om man bortser från prisskillnaden som ändå är rätt liten på 1000kr. Vilken av kamerorna är den bättre egentligen?
Antar att Mpix mest är marknadsföring gentemot 400D, men samtidigt kanske det finns nån behållning av det samt lite snabbare sekvensbildtagning. Å andra sidan kanske den har lite mer brus vid samma ISO, eller?
D40x går ner till ISO 100 och D40 till 200.
Vilken skulle ni rekommendera?
Redigerat av dattacine, 24 December 2007 - 17:16.
Postad 24 December 2007 - 19:29
edde1
-
edde1
-
Användare
-
-
208 inlägg
Sugen på en D40 eller D40x och tänkte köpa till ett 55-200 VR också.
Om man bortser från prisskillnaden som ändå är rätt liten på 1000kr. Vilken av kamerorna är den bättre egentligen?
Antar att Mpix mest är marknadsföring gentemot 400D, men samtidigt kanske det finns nån behållning av det samt lite snabbare sekvensbildtagning. Å andra sidan kanske den har lite mer brus vid samma ISO, eller? D40x går ner till ISO 100 och D40 till 200.
Vilken skulle ni rekommendera?
Jag rekomenderar D40. Det med Bruset stämmer alldeles riktigt. Mindre brus i D40 än i D40x och D80 enl något test jag läst. Att D40x är lite snabbare tror jag ingen märker på det lilla. Enligt det senaste jag hört så säljer dom mycket mer D40 än D40x. Är inte värt dom extra pengarna. Själv så hade jag klarat mej med 4mpix som inte skriver ut placher som man sätter upp som reklam osv. Spelar inte pengarna någon roll så kör på D40x.
Postad 25 December 2007 - 14:15
tops
-
tops
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Hej och god fortsättning alla. Tänkte skaffa ny DSLR och har lite funderingar på objektiv. Tanken är att köpa en D40x och har kikat lite på detta Tamron Objektiv. Läste specen och det verkar som Autofucus inte funkar med Nikon. Så det blir till att leta upp nån annan lins. Har ni nåt bra tips? Vill ha ett ljusstarkt i samma prisklass (runt 4000) Hur funkar det medAF? Såg ett Tamron 18-250 med inbyggd motor, är det det som krävs för att funka med Nikon?
Redigerat av tops, 25 December 2007 - 14:26.
Postad 25 December 2007 - 18:34
edde1
-
edde1
-
Användare
-
-
208 inlägg
Hej och god fortsättning alla.
Tänkte skaffa ny DSLR och har lite funderingar på objektiv. Tanken är att köpa en D40x och har kikat lite på detta Tamron Objektiv. Läste specen och det verkar som Autofucus inte funkar med Nikon. Så det blir till att leta upp nån annan lins. Har ni nåt bra tips? Vill ha ett ljusstarkt i samma prisklass (runt 4000) Hur funkar det medAF? Såg ett Tamron 18-250 med inbyggd motor, är det det som krävs för att funka med Nikon?
Japp det är deras första med Inbyggd af. Kolla även sigmas alternativ med HSM i slutet för dom fungerar också med D40. Själv föredrar jag bara Nikkor objektiv. Här en lista på Nikkor objektiv https://www.prisjakt...113719#resultat
Postad 26 December 2007 - 10:15
tops
-
tops
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Inte helt lätt att bestämma sig.
Vill gärna ha Nikon D40/D40X men då är utbudet av gluggar
begränsat om man vill ha AF. Hittar ingen bra zoomlins som går
ner till f2.8 ~17-50. Kanske blir tvungen att skaffa Cannon D400 istället
fördelen där är ju ett större utbud av gluggar.
Postad 26 December 2007 - 10:25
paccc
-
paccc
-
Användare
-
-
196 inlägg
Sigma har iaf uppdaterat sina linser
Postad 26 December 2007 - 14:44
tops
-
tops
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Tack.
Sigman ser ju klart intressant ut.
Undrar hur den står sig i jämförelse till Tamron....
Postad 28 December 2007 - 01:07
Unregistered962b578c
-
Unregistered962b578c
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Nån som köpt KPS ögonmussla som ger 35% större sökare? Är det värt nästan 700 riksdaler?
Postad 28 December 2007 - 13:50
herge
-
herge
-
Användare
-
-
203 inlägg
då har man äntligen köpt sig en D40x!
Tänkte länge köpa D40 men när dom hade den för 5500:- och man fick ett presentkort på 500:- på köpet på elgiganten så tyckte jag det var lika bra att slå till på en D40x istället. Köpte ett minneskort för presentkortet så man kan ju säga att jag bara betalat 5000 för kameran.
Har inte hunnit plåta så mycket ännu, bara ca. 130kort som jag tagit under tiden jag lärt mig lite inställningar men tänkte ta med kameran ut i helgen och låta den få jobba lite  Min första ordentliga kamera så man har ju lite att lära sig minst sagt.
Bifogar ett kort på en av våra slöa katter tagen med D40x:en.
Postad 28 December 2007 - 15:01
Babelfish
-
Babelfish
-
Rookie
-
9 inlägg
Tjosan. Har nyligen köpt en D40 och sitter nu och tittar lite smått på tillbehör, så som motljusskydd och UV-filter. Men jag begriper mig inte på vad det är för mått det står på produkterna, t ex. 52mm, 77mm osv. Vad är det för mått jag ska ha till just min kamera?
Postad 28 December 2007 - 16:12
paccc
-
paccc
-
Användare
-
-
196 inlägg
Hej,
Ditt 18-55 mm objektiv ska ha ett 52 mm filter.
UV-filter är inte bra till någonting förutom för att skydda objektivet från repor.
- är de dyra kanske du ska lägga pengarna i fickan och ta fram dem igen om du tappar linsen i framtiden
Polariodfilter kan vara bra mot visst vattenblänk och disiga dagar på semestern men kanske inte är oumbärligt.
Med en blixt som
eller ett objektiv med annan räckvidd kanske du kan ta helt andra bilder.
Postad 28 December 2007 - 16:59
Babelfish
-
Babelfish
-
Rookie
-
9 inlägg
Ah, ser man på 
Tack för hjälpen!
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|