Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

** Officiell tråd - Antec Fusion **

1389 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
SilverStone Nightjar ST30NF 300W (Nätaggregat) 1 9,4 (14) Inga priser
Antec NSK2400 (Silver/Svart) (Chassin) 4 8,67 (8) Inga priser
Antec Fusion (Silver/Svart) (Chassin) 2 9,06 (30) Inga priser
Antec Fusion Black 430 (Svart) (Chassin) 3 8,78 (22) Inga priser
Antec Fusion 430 V2 (Silver/Svart) (Chassin) 3 8,61 (35) 1 798:-
Antec NSK2480 380W (Silver/Svart) (Chassin) 4 8,56 (26) Inga priser
Antec Fusion Remote (Silver/Svart) (Chassin) 5 8,15 (12) 1 690:-
Antec Fusion Remote Max (Svart) (Chassin) 5 7,25 (11) Inga priser
24 relaterade trådar
atx kort i antec fusion, gjort bortmig (5 inlägg) 13 år sedan
HTPC bygge - Bör jag ändra på något? (21 inlägg) 14 år sedan
Antec black LCD +Mediaportal (28 inlägg) 15 år sedan
Omvandla en Antec Fusion till Full ATX! (16 inlägg) 15 år sedan
Kommentarer till Tyst HTPC Quad core av demoniak (2 inlägg) 16 år sedan
Kommentarer till Tyst HTPC Quad core av demoniak (3 inlägg) 16 år sedan
Plockat ihop en HTPC, något som fattas? (21 inlägg) 16 år sedan
Antec NSK1480 vs Antec NSK2480 (9 inlägg) 16 år sedan
Fjärrkontroll till Antec Fusion 430 (4 inlägg) 16 år sedan
Nätdel i Antec 2480 (4 inlägg) 16 år sedan
Vad för HTPC`/Cube chassie? (7 inlägg) 16 år sedan
Antec Fusion v2 eller OrigenAE H6 (Silver) ? (5 inlägg) 16 år sedan
Passiv kylning till XFX GEFORCE 8800GT 512MB ? (2 inlägg) 16 år sedan
HTPC-bygge - Trasiga delar? :-/ (9 inlägg) 16 år sedan
5.1 utan förstärkare (1 inlägg) 16 år sedan
Klarar jag mig med 300W? (20 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på setup sökes (13 inlägg) 17 år sedan
Mitt inte så unika HTPC projekt.... (6 inlägg) 17 år sedan
Nätverket på min HTPC (3 inlägg) 17 år sedan
Antec fusion plats på sidan? (2 inlägg) 17 år sedan
HD HTPC för ca: 10.000 SEK (11 inlägg) 17 år sedan
HTPC (11 inlägg) 17 år sedan
Ersätta Boxer-box (4 inlägg) 17 år sedan
HTPC-burk (11 inlägg) 18 år sedan

Postad 07 juni 2007 - 23:21

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Då har jag också beställt forumets standard-HTPC.

Jag tog ett TV kort på PCI-e för att kunna slänga i ett ljudkort i framtiden. Dubbla kanaler är mest för att kunna impa på folk.
Verkar allt stämma? Speciellt minnet är lite oklart, finns många varianter.

1,00 ST  326418  Antec Fusion HTPC, micro ATX, aluminium front, 430W Nätaggregat
    1,00 ST  314603  TerraTec Cinergy 2400i DT MCE, DVB-T, PCI-Express 1x, Dual-Tuner
    1,00 ST  312054  Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
    1,00 ST  327715  Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
    1,00 ST  330167  Intel Core 2 Duo E4300 1.8GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt
    1,00 ST  330732  Microsoft Windows Vista Home Premium Svensk OEM DVD 32bit
    1,00 ST  332419  ABIT Fatal1ty F-I90HD, ATI RX1250, HDMI, m-ATX, DDR2, Socket-775, GbLAN, PCI-Ex16
    1,00 ST  310585  Silverstone Nitrogon CPU-Kylare Socket 478/775/754/939/940
    1,00 ST  325549  NEC DVD±brännare AD-5170 IDE vit OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

8.697,01 på komplett.

<{POST_SNAPBACK}>

Minnet är onödigt påkostat (om du inte vill klocka hårt), du kan även ta ett PC5400/5300.
Sedan så den kylaren presterar väl inte sådär jättebra. Många har valt den här på forumet, troligtvis för att få en tyst maskin. Standardkylaren som du får på köpet med CPU:n kyler lika bra. Man får kanske burken lite tystare, men CPU:n och hela burken kommer att bli varmare med en NT-01.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med Dunde angående kylaren, orginalkylaren fungerar bra om du inte ska överklocka rejält.
Men framförallt så blir resonemanget med en tyst (passiv) cpu kylare lite av "sila myggen men svälj elefanterna". Enligt min uppskattning så är chassifläktarna mest högljuda, sedan hårddisk och nätagregat och först på fjärde plats kommer orginalkylaren (vid varvtal på 1500rpm och uppåt så klättrar den på listan men det är vid tyngre belastning, läs video/film uppspelning, och då hör man ändå inget annat än ljudet från högtalarna)
Så om du vill lägga pengar och energi på att få en tystare burk än orginalskicket ska du börja med att byta chassifläktarna alternativt skruva ner hastigheten på dem.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, håller med. Tricoolfläktarna som följer med bör man köra på lägsta de är rätt bullriga annars. Men jag tycker de flyttar duktigt med luft även på lägsta.

Postad 08 juni 2007 - 23:02

Danne
  • Danne
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Har en fråga angående displayen. Vad visar den? Vad kan den visa?
Kan jag se vilket spår som spelas och tiden osv precis som på en stationär dvd-spelare?

Postad 08 juni 2007 - 23:37

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Har en fråga angående displayen. Vad visar den? Vad kan den visa?
Kan jag se vilket spår som spelas och tiden osv precis som på en stationär dvd-spelare?

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan se det mesta. Du väljer själv vad som ska visas med medföljande programvara. Låtnamn är inget problem. Du kan t.ex. se nyheter, sysinfo, nya mail, equalizer.

Redigerat av dunde, 08 juni 2007 - 23:37.

Postad 10 juni 2007 - 22:51

Jajjan
  • Jajjan
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Då har jag också beställt forumets standard-HTPC.

Jag tog ett TV kort på PCI-e för att kunna slänga i ett ljudkort i framtiden. Dubbla kanaler är mest för att kunna impa på folk.
Verkar allt stämma? Speciellt minnet är lite oklart, finns många varianter.

1,00 ST   326418  Antec Fusion HTPC, micro ATX, aluminium front, 430W Nätaggregat
     1,00 ST   314603  TerraTec Cinergy 2400i DT MCE, DVB-T, PCI-Express 1x, Dual-Tuner
     1,00 ST   312054  Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
     1,00 ST   327715  Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
     1,00 ST   330167  Intel Core 2 Duo E4300 1.8GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt
     1,00 ST   330732  Microsoft Windows Vista Home Premium Svensk OEM DVD 32bit
     1,00 ST   332419  ABIT Fatal1ty F-I90HD, ATI RX1250, HDMI, m-ATX, DDR2, Socket-775, GbLAN, PCI-Ex16
     1,00 ST   310585  Silverstone Nitrogon CPU-Kylare Socket 478/775/754/939/940
     1,00 ST   325549  NEC DVD±brännare AD-5170 IDE vit OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

8.697,01 på komplett.

<{POST_SNAPBACK}>

Minnet är onödigt påkostat (om du inte vill klocka hårt), du kan även ta ett PC5400/5300.
Sedan så den kylaren presterar väl inte sådär jättebra. Många har valt den här på forumet, troligtvis för att få en tyst maskin. Standardkylaren som du får på köpet med CPU:n kyler lika bra. Man får kanske burken lite tystare, men CPU:n och hela burken kommer att bli varmare med en NT-01.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med Dunde angående kylaren, orginalkylaren fungerar bra om du inte ska överklocka rejält.
Men framförallt så blir resonemanget med en tyst (passiv) cpu kylare lite av "sila myggen men svälj elefanterna". Enligt min uppskattning så är chassifläktarna mest högljuda, sedan hårddisk och nätagregat och först på fjärde plats kommer orginalkylaren (vid varvtal på 1500rpm och uppåt så klättrar den på listan men det är vid tyngre belastning, läs video/film uppspelning, och då hör man ändå inget annat än ljudet från högtalarna)
Så om du vill lägga pengar och energi på att få en tystare burk än orginalskicket ska du börja med att byta chassifläktarna alternativt skruva ner hastigheten på dem.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, håller med. Tricoolfläktarna som följer med bör man köra på lägsta de är rätt bullriga annars. Men jag tycker de flyttar duktigt med luft även på lägsta.

<{POST_SNAPBACK}>

Sådär, då var den igång. Jag kanske får ta och klocka upp den lite om jag nu har minne som klarar det.
Det tog ett tag att installera Vista. Först stängde den av sig efter att ha laddat från skivan ett tag.
Hittade på nätet tips om att koppla bort alla USB-portar i BIOS, det hjälpte inte.
Jag uppdaterade BIOS till senaste v12 då stängde den av sig direkt vid uppstart om jag inte resetade BIOSet varje gång. Sen hittade jag tips om att öka spänning till minnet, det är bara 1,8v som default, ökade till 2,0, det hjälpte inte heller. Sen ändrade jag spänning till "North bridge", vad nu det är, till 2.0v också, samtidigt ställde jag om så att den inte ska stoppa om den detekterar fel på fläktarna (Inga fläktar är ju matade via moderkortet) och då gick det bra sen, så något av de två sakerna var det nog.

Nu ska jag bara fixa VFDn för den kommer inte igång. Windows säger att den hittar ett Unknown device vid varje uppstart, kanske är den..

/Jajjan

Postad 12 juni 2007 - 07:56

noderfix
  • noderfix
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Nu ska jag bara fixa VFDn för den kommer inte igång. Windows säger att den hittar ett Unknown device vid varje uppstart, kanske är den..

/Jajjan

<{POST_SNAPBACK}>

Det är inte så att du vänt kontakten till USB åt fel håll på moderkortet? Då brukar detta ske.

Postad 12 juni 2007 - 17:53

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

• 2 487 inlägg
  • 0
Tja!
Tycker att detta chassi verkar väldigt lovande då det ingår PSU och dessutom är det väldigt snyggt till ett vettigt pris. Problmet är bara att resten av min anläggning är i svart så frågan är hur bra ett silverchassi skulle passa in. Det är möjligt att det har nämts tidigare här i tråden men jag fick syn på att det fanns ett antec fusion blac https://www.prisjakt...kt.php?p=195246 men detta säljs bara på webhallen och en butik till, hur kommer detta sig? Har det inte börjat säljas än eller är det av någon annan anledning? Om någon på forumet har ett sådant chassi eller kan svara på frågan är jag tacksam /GroKKen

Postad 12 juni 2007 - 18:17

noderfix
  • noderfix
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Tja!
Tycker att detta chassi verkar väldigt lovande då det ingår PSU och dessutom är det väldigt snyggt till ett vettigt pris. Problmet är bara att resten av min anläggning är i svart så frågan är hur bra ett silverchassi skulle passa in. Det är möjligt att det har nämts tidigare här i tråden men jag fick syn på att det fanns ett antec fusion blac https://www.prisjakt...kt.php?p=195246 men detta säljs bara på webhallen och en butik till, hur kommer detta sig? Har det inte börjat säljas än eller är det av någon annan anledning? Om någon på forumet har ett sådant chassi eller kan svara på frågan är jag tacksam /GroKKen

<{POST_SNAPBACK}>

Datumet för när det ska komma är fortfarande lite osäkert men inom 1 månad är det sagt. Jag kan undersöka det lite bättre imorgon och se om jag kan få fram något exakt datum nu......var någon vecka sedan sist jag försökte.

Redigerat av noderfix, 12 juni 2007 - 18:20.

Postad 12 juni 2007 - 18:19

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

• 2 487 inlägg
  • 0
Ojoj det låter ju kanon :lol:

Postad 13 juni 2007 - 10:55

noderfix
  • noderfix
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
6-8 veckor var svaret jag fick idag på när svarta antec fusion skulle landa i sverige....

Postad 15 juni 2007 - 07:32

TomSavini
  • TomSavini
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Sådär, då var den igång. Jag kanske får ta och klocka upp den lite om jag nu har minne som klarar det.
Det tog ett tag att installera Vista. Först stängde den av sig efter att ha laddat från skivan ett tag.
Hittade på nätet tips om att koppla bort alla USB-portar i BIOS, det hjälpte inte.
Jag uppdaterade BIOS till senaste v12 då stängde den av sig direkt vid uppstart om jag inte resetade BIOSet varje gång. Sen hittade jag tips om att öka spänning till minnet, det är  bara 1,8v som default, ökade till 2,0, det hjälpte inte heller. Sen ändrade jag spänning till "North bridge", vad nu det är, till 2.0v också, samtidigt ställde jag om så att den inte ska stoppa om den detekterar fel på fläktarna (Inga fläktar är ju matade via moderkortet) och då gick det bra sen, så något av de två sakerna var det nog.

/Jajjan

Det var det sistnämnda, att inte slå av datorn vid detektering av fel på cpu-fläkt som löste ditt problem. Även jag kör med Silverstone Nitrogon och hade problem att den inte ville vara igång särskilt länge innan min ändring i bios ;)

Då det gäller VFD, har du kopplat in både 4-pinskontakten och USB? Har du lagt in drivrutinerna från Antec Fusion cd-skivan?

Gällande användandet av Passiv kylare tycker jag INTE att det är onödigt då olika fläktar opererar i olika frekvenser och ju fler man får bort desto tystare blir helhetsupplevelsen. Dock bör man, som många påpekat, kasta ut chassifläktarna som ingår direkt och installera bättre sådana. Mitt val föll på Noctua. Sedan har en del upplevt en hög temperatur på Nordbryggan. Detta är ingen fara men vill man vara på säkra sidan och ha svalare komponenter kan jag rekommendera Noctuas chipsetkylare.

Att hårddisken lever om mycket kan jag inte hålla med om. Har en Samsung monterad och jag måste vara inom en halvmeter för att höra denna arbeta, kanske har Ippat dragit fast hårddisken för hårt och missat poängen med gummiupphängningarna? :wub:

Vill man få Fusion riktigt tyst bör man, som Ippat mycket riktigt påpekar, även byta nätaggregatet. Detta är dock inte aktuellt för mig eftersom min HTPC är monterad i en tvbänk fyra meter från lyssningsposition och överröstas väldigt enkelt.

Hur man upplever ljudnivå och vad som kan anses störande är väldigt personligt och beror på många faktorer som rumsstorlek, placering, hörsel, känslighet för ljud/vissa frekvenser osv. Bara för att en Volvo har fyra hjul och en ratt betyder det inte att den automatiskt är ett bättre val än en Ferrari bara för att den är billigare och tar en från plats A till B. Det beror snarare på vad man som användare anser är viktigast och vad man är beredd att betala för detta. <_<

Dessa moddningar gör inte stor skillnad som natt och dag men tillräckligt för att göra mig nöjd. Nästa aspekt, om man vill få den ännu tystare, ställer till mer problem. Dunde nämner det i tidigare inlägg, ju mindre fläktar desto sämre kylning, en sanning svår att komma ifrån. Vill man ha en ljudlös HTPC bör man satsa på mCubed eller liknande lösningar gjorda för passiv kylning från skratch.

Postad 15 juni 2007 - 08:48

Jajjan
  • Jajjan
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Det var det sistnämnda, att inte slå av datorn vid detektering av fel på cpu-fläkt som löste ditt problem. Även jag kör med Silverstone Nitrogon och hade problem att den inte ville vara igång särskilt länge innan min ändring i bios  :wub:

Då det gäller VFD, har du kopplat in både 4-pinskontakten och USB? Har du lagt in drivrutinerna från Antec Fusion cd-skivan?

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, jag ska prova att dra ner spänningen igen.

Jag hade kört installationsprogrammet för VFDn. Men nu fick jag peka ut drivrutinerna på CDn så kom den igång.

Postad 15 juni 2007 - 13:54

KalleStropp
  • KalleStropp
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hur är det med stöd för fjärrkontroll i detta chassi?

Postad 15 juni 2007 - 16:52

TomSavini
  • TomSavini
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Hur är det med stöd för fjärrkontroll i detta chassi?

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns ingen inbyggd IR-mottagare i detta chassi. Köper du Microsoft MCE fjärrkontroll så ingår IR-mottagare via USB-kabel för valfri placering. I övrigt verkar de flesta använda tangentbord/fjärr/mus via bluetooth numera vilket underlättar placering av HTPCn.

Postad 15 juni 2007 - 21:17

ludret
  • ludret
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Någon som vet om optiska utgången på fatal1ty-moderkortet fungerar med 1,5Mbps DTS? När jag försöker spela upp det i en mkv-fil (med ffdshow, har inte ac3filter installerat) så blir ljudet fel. det hackar o blir missljud...

EDIT: Löste det genom att använda ac3filter i post processing

Redigerat av ludret, 17 juni 2007 - 12:35.

Postad 18 juni 2007 - 21:52

samurai
  • samurai
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

+ & - ?
Efter att ha studerat inläggen på detta forum bestämde jag mig för att till att börja med beställa följande setup för min HTPC:

Antec FUSION Media Center Case 430W Micro-ATX v2.0
Abit Fatal1ty F-I90HD
Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4 Box
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB
Samsung Spinpoint T166 HD501LJ 16MB 500GB
Samsung Spinpoint P120 SP2504C 8MB 250GB
Samsung SH-S183A Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R bulk S-ATA

<{POST_SNAPBACK}>

haha fasen vad fult. Tryckte nyss på beställningsknappen med exakt det där i varukorgen (exkl en 250gb samsung) :)

Redigerat av samurai, 19 juni 2007 - 06:41.

Postad 20 juni 2007 - 10:36

Herman3
  • Herman3
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

+ & - ?
Efter att ha studerat inläggen på detta forum bestämde jag mig för att till att börja med beställa följande setup för min HTPC:

Antec FUSION Media Center Case 430W Micro-ATX v2.0
Abit Fatal1ty F-I90HD
Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4 Box
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB
Samsung Spinpoint T166 HD501LJ 16MB 500GB
Samsung Spinpoint P120 SP2504C 8MB 250GB
Samsung SH-S183A Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R bulk S-ATA

<{POST_SNAPBACK}>

haha fasen vad fult. Tryckte nyss på beställningsknappen med exakt det där i varukorgen (exkl en 250gb samsung) :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Tryckte själv "nyss" på beställningsknappen hos Dustin för att komplettera min HTPC med:
- FIREDTV DIGITALTV DVB-T BOXER FIREWIRE MCE
- USB 2.0 & FIREWIRE COMBO PCI-KORT 7-PORTAR
- MICROSOFT OPTICAL DESKTOP ELITE BLUETOOTH 2.0

Har man en gång börjat är det svårt att sluta! :)

Postad 24 juni 2007 - 10:50

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Hejsan!

Kanske är ni trötta på folk som frågar "passar det här" eller "vad tycker ni om detta". Jag har iaf hittat ett moderkort som på pappret verkar bra

http://se.asus.com/p...585&modelmenu=2

Stöd för HDtv, hdmi utgång, intern och extern firewire, s/pdif utgång etc

Ska iaf köra denna i ett Antech Fusion med en FloppyDTV, så den interna firewiren kommer väl till pass. Undrar dock vart jag skall ansuta lådans frontkontakter, där finns väl oxå en firewire och två usb? Hmmmmm

MVH
Henrik

Redigerat av MrNorth27, 24 juni 2007 - 10:54.

Postad 24 juni 2007 - 13:06

Nexexplo
  • Nexexplo
  • Användare

• 238 inlägg
  • 0
Varför inte ansluta ditt floppy-DTV till den externa FireWire-porten?

/Nex :P

Postad 24 juni 2007 - 13:53

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Det kan man ju göra, men det blir i min mening inte lika snygg montering med en kabel som kommer ut från ett hål på baksidan. Bästa hade ju varit att ha två interna portar, en för fronten och en för floppydtv. Får se hur jag gör. MAn har ju inte så jättestor användnig av den bakre firewireporten ändå... Dock verkar ju detta grafikkortet ha bra stöd för HD-material, typ blueray och hd dvd... Har inte tänkt att välja nån supersnabb processor....

/HN

Postad 24 juni 2007 - 18:21

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0
Det finns nu ett "Antec Fusion V2" https://www.prisjakt...kt.php?p=197159. Någon som vet om det är versionen med inbyggd IR-mottagare?

Redigerat av dunde, 24 juni 2007 - 18:21.

Postad 24 juni 2007 - 20:58

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1 470 inlägg
  • 0

Dock verkar ju detta grafikkortet ha bra stöd för HD-material, typ blueray och hd dvd... Har inte tänkt att välja nån supersnabb processor....

<{POST_SNAPBACK}>

räkna tyvärr inte med det. den där kretsen har inte UVD, och har på sin höjd förra generationens videoacceleration (skulle dock tro förrförra, då den bygger på x800), vilket gav högst marginell videoacceleration.

Det finns nu ett "Antec Fusion V2" https://www.prisjakt...kt.php?p=197159. Någon som vet om det är versionen med inbyggd IR-mottagare?

skulle tro det, då det kostar samma som fusion black (och finns lika lite i lager) vilket ska ha de egenskaperna

Postad 25 juni 2007 - 12:21

strobe
  • strobe
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Vilket är det bästa grafikkortet som får plats i detta chassi? Vad är maxlängd som fungerar?

Postad 25 juni 2007 - 13:10

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Vilket är det bästa grafikkortet som får plats i detta chassi? Vad är maxlängd som fungerar?

<{POST_SNAPBACK}>

Vill minnas att 8800GTS var vad som man kom fram till tillbaka i tråden. Men det är väldigt tight...
https://www.minhembi...bild/149903.jpg

Redigerat av dunde, 25 juni 2007 - 13:17.

Postad 26 juni 2007 - 21:00

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Det verkar som att onlinehandlarna får in Antech Fusion v2 i början av juli. Definitivt nåt att satsa och vänta på....

/Henrik

Postad 26 juni 2007 - 22:43

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Det verkar som att onlinehandlarna får in Antech Fusion v2 i början av juli. Definitivt nåt att satsa och vänta på....

/Henrik

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det hade man nog gjort om man ska bygga nu. Alltid är det något skoj man ska vänta på... :)

Redigerat av dunde, 26 juni 2007 - 22:43.

Postad 26 juni 2007 - 22:46

SpaarkX
  • SpaarkX
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
någon som vet ungefär när antec fusion black kommer ? Kollade igenom tråden lite men såg inget.

Postad 26 juni 2007 - 22:54

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
De enda som kan svara på det är nog återförsäljarna, prova släng ett brev till dem?

/Henrik

Postad 27 juni 2007 - 18:35

mefi
  • mefi
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Jag håller också på att för första ggn sätta ihop ett HTPC paket. Har surfat runt säkert 3 månader nu, men det är sjukt svårt att hitta rätt komponenter för den oerfarne.
Än så länge har jag kommit upp med dessa:

Chassi:

Moderkort:

Processor:

Minne:

Grafik:

Brännare:

Hårddisk:

=6.400

sen + ca 1000 för Vista..
(Allt på Komplett)

Nu är det så här - Jag hade en budget på 7.000 kr och jag vet att jag definitivt kommer spränga den när jag sen tittar på tangentbord/mus, ljudkort och så vidare..... (är sugen på
:)) Så jag undrar om folk har förslag på vad jag kan göra för att pressa priset så mkt som möjligt?
Ja, jag vill kunna spela på datorn, men det är absolut inte därför jag köper den. Jag vill kunna se på HD på tvn, lira musik och jobba på den.. Självklart vill jag att den ska vara snabb, men jag behöver inte det bästa av det bästa.

Ang. graffet så har jag väl valt rätt? Ingen fläkt - mindre plats/mindre ljud.
Hårddisk kan jag iofs gå ner på 250 gig känner jag redan nu. Processor vill jag ha på 2 gig, chassit vill jag ha - så det handlar mest om att hitta billigare, men inte sämre, moderkort/grafikkort.
Någon som vill/kan hjälpa?

Postad 28 juni 2007 - 10:09

lppat
  • lppat
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej Mefi

Om du vill komma ner i pris så kan du skippa grafikortet och köra med moderkort Abit Fatal1ty F-I90HD där du får integrerad grafik med hdmi&vga utgångar. Detta är utmärkt att se på film med, till mer krävade spel så kanske det inte är det bästa (jag spelar inte och har dålig koll på detta så andra kan nog ge bättre svar på möjlighten/begränsningarna)

För att få ner priset ytterligar så kan du köra på Antec 2400 chassit, skillnaden är display samt volymknapp.
Min konfiguration kan se se i denna tråd och den är utmärkt som HTPC.

Postad 28 juni 2007 - 13:37

mefi
  • mefi
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Hallå Ippat

Tack försvar.
Ja jag gör nog som du gjort och kör på en Fatil1ty istället utan grafikkort eftersom jag inte vill kunna spela top-of-the-line spel... Ang. chassit så har jag ju tänkt på NSKn också, men jag har vet att Fusion har väldigt tysta fläktar,- är de desamma i NSK?

Är det något jag saknar för övrigt? ex. ljudkort, klarar fatal1ty ett framtida 5.1 hemmabiosyst.?
Vad är detta Audiotrak Prodigy 7.1 LT som du har med i din burk?

tack

edit
Jo förresten, jag såg att du har ett E4300 chip.. ska du överklocka det? Jag är inte teknisk nog att göra det, så min fråga är om jag ska satsa på e6320 eller e4300?

Redigerat av mefi, 28 juni 2007 - 13:39.

Postad 28 juni 2007 - 15:08

Unregistered0384b646
  • Unregistered0384b646
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Jo förresten, jag såg att du har ett E4300 chip.. ska du överklocka det? Jag är inte teknisk nog att göra det, så min fråga är om jag ska satsa på e6320 eller e4300?

<{POST_SNAPBACK}>

Helt klart e4300. Jag kör det själv och har klockat den till 2.8ghz. Inga som helst problem. PM'a om du vill ha hjälp. Standard kylning klarar det utan några som helst problem.

Postad 28 juni 2007 - 15:20

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Hej Mefi

Om du vill komma ner i pris så kan du skippa grafikortet och köra med moderkort Abit Fatal1ty F-I90HD där du får integrerad grafik med hdmi&vga utgångar. Detta är utmärkt att se på film med, till mer krävade spel så kanske det inte är det bästa (jag spelar inte och har dålig koll på detta så andra kan nog ge bättre svar på möjlighten/begränsningarna)

För att få ner priset ytterligar så kan du köra på Antec 2400 chassit, skillnaden är display samt volymknapp.
Min konfiguration kan se se i denna tråd och den är utmärkt som HTPC.

<{POST_SNAPBACK}>

NSK 2400 har väl inte heller den snygga alu-fronten?

Postad 28 juni 2007 - 16:53

mefi
  • mefi
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Helt klart e4300. Jag kör det själv och har klockat den till 2.8ghz. Inga som helst problem. PM'a om du vill ha hjälp. Standard kylning klarar det utan några som helst problem.

<{POST_SNAPBACK}>

sure, men visst måste väl moderkortet och annat kunna klara av det? kan man intepaja grejorna?

och jo du har rätt, alu fronten finns bara på Fusion iofs.. hmm

Postad 28 juni 2007 - 18:38

Unregistered94c655a8
  • Unregistered94c655a8
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
En snabb, enkel och möjligen något nördig fråga,
för att klura ut om detta passar på min vägghylla:

Hur långt är det mellan utsidan av ena foten till kanten på chassit?

Postad 29 juni 2007 - 07:48

lppat
  • lppat
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Hallå Ippat

Tack försvar.
Ja jag gör nog som du gjort och kör på en Fatil1ty istället utan grafikkort eftersom jag inte vill kunna spela top-of-the-line spel... Ang. chassit så har jag ju tänkt på NSKn också, men jag har vet att Fusion har väldigt tysta fläktar,- är de desamma i NSK?

Är det något jag saknar för övrigt? ex. ljudkort, klarar fatal1ty ett framtida 5.1 hemmabiosyst.?
Vad är detta Audiotrak Prodigy 7.1 LT som du har med i din burk?

tack

edit

<{POST_SNAPBACK}>

Det är samma fläktar i de olika lådorna.
Det integrerade ljudet på Fatil1ty klarar ett 5.1 system, använd dock den optiska utgången så recivern får sköta avkodningen från digitalt till analogt eftersom den lär göra det bättre än Fatil1ty.
Angående mit ljudkort Audiotrak Prodigy 7.1 LT så är det utmärkt, http://www.tweakup.dk/article/562/dk/. men om du ska köra Vista så är det inget alternativ eftersom det saknas drivrutiner.
Jag har inte klockat min E4300 eftersom den ändå klarar av uppspelning av HD mtrl samt spela upp DVD & XVID uppskalat med Ffdshow/Avisynth, men om du skulle göra det så är det som andra nämner inga större bekymmer.

Postad 30 juni 2007 - 21:50

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0

Ang. chassit så har jag ju tänkt på NSKn också, men jag har vet att Fusion har väldigt tysta fläktar,- är de desamma i NSK?

<{POST_SNAPBACK}>

Håller inte helt med.
Jag har bytt alla tre fläktarna trots att jag varvade ner chassifläktarna så mycket det gick.

Nu är jag nöjd och kör AC's PWM fläktar från
http://www.pc-coolin...F12025 PWM.html
Funkar kanon att seriekoppla två st iom att alla fläktar kan koppla en fläkt till på sig.

Kör nu fläktarna på ca 600 varv, styrda av Q-fan och BIOS iom att Speedfan inte funkar på mitt P5B-VM..

Någon som vet om man kan köpa den nya IR-VFD modulen som reservdel till sin gamla V1?
(Det verkar inte som att Antec vill sälja enl sin support, men någon levererar ju till dem...)

Postad 30 juni 2007 - 22:57

noderfix
  • noderfix
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

någon som vet ungefär när antec fusion black kommer ? Kollade igenom tråden lite men såg inget.

<{POST_SNAPBACK}>

Någon gång i senare hälften av Juli är det sagt.

Postad 01 juli 2007 - 19:55

swed77
  • swed77
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
http://www.komplett....C2-D992B7DB33B0

Hej, tänkte oxå höra med er vad ni tycker om detta!

Min tanke är att uppgradera med ett grafik och ljud-kort senare + fireDTV

mvh Tomas

Redigerat av swed77, 01 juli 2007 - 19:58.

Postad 01 juli 2007 - 20:37

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

http://www.komplett....C2-D992B7DB33B0

Hej, tänkte oxå höra med er vad ni tycker om detta!

Min tanke är att uppgradera med ett grafik och ljud-kort senare + fireDTV

mvh Tomas

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker definitivt du ska köpa en Core2duo istället. De har bättre prestanda och går svalare än den CPU:n du valt. AMD har helt enkelt inte mycket att sätta emot just nu. Tråkigt eftersom jag själv har en AMD-burk och kört många AMD genom åren, men de förutspås slå tillbaka med K10 som släpps kanske i höst/vinter. Tyvärr så tror inte jag deras nya arkitektur håller måttet riktigt.

Det räcker med ett PC5300/5400 minne om du inte ska brutal-klocka. Burken blir inte snabbare med ett PC6400 minne.

Se till att få version 2 av fusion som har en inbyggd IR-mottagare, om du tycker att det är intressant.

Sedan så kanske jag hade valt en DVD-brännare i silver då resten av burken är alu/silver. Nec/Sony/Optiarc är fina enheter, t.ex. AD-7173. Samsung gör enligt mig inte de bästa optiska enheterna.

Redigerat av dunde, 01 juli 2007 - 20:44.

Postad 01 juli 2007 - 22:05

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Definitivt vänta tills Fusion v2 släpps! Jag ska köpa det svarta chassit, passar bra till min svarta TV.
Nån som har något att säga om vilken dvd-enhet man skall köpa? Ska man satsa på en blu-ray eller hd-dvd eller endast en vanlig dvd dual layer brännare/läsare för 400 spänn? Varför är samsungs läsare/brännare inte bra? Samsung brukar inte släppa nån skit ifrån sig.... (för det mesta). Det vikigaste måste väl vara att spelaren är tyst och vibrations-säker...

/HEnrik

Postad 01 juli 2007 - 23:24

swed77
  • swed77
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Tack för svaret..

Kommer det att följa med någon fjärrkontroll? eller blir det lätt att använda någon annan till den? Har sett sån som går på radio eller nåt! anten på pci kortet! vore ju schysst om man inte behövde rikta den så noga
Jag har oxå tänkt upgradera med blue/HD dvd senare, räknar med att priset kommer sjunka ganska mkt om man orkar vänta 1år eller så.

Postad 01 juli 2007 - 23:29

mefi
  • mefi
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Hej!

Definitivt vänta tills Fusion v2 släpps! Jag ska köpa det svarta chassit, passar bra till min svarta TV.
Nån som har något att säga om vilken dvd-enhet man skall köpa? Ska man satsa på en blu-ray eller hd-dvd eller endast en vanlig dvd dual layer brännare/läsare för 400 spänn? Varför är samsungs läsare/brännare inte bra? Samsung brukar inte släppa nån skit ifrån sig.... (för det mesta). Det vikigaste måste väl vara att spelaren är tyst och vibrations-säker...

/HEnrik

<{POST_SNAPBACK}>

Ville bara flika in att Antec v2 säljs redan? Finns hos SHG, Datorbutiken och Webhallen, säkert fler ställen.
:wub:

Postad 02 juli 2007 - 08:32

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Tack för svaret..

Kommer det att följa med någon fjärrkontroll? eller blir det lätt att använda någon annan till den? Har sett sån som går på radio eller nåt! anten på pci kortet! vore ju schysst om man inte behövde rikta den så noga
Jag har oxå tänkt upgradera med blue/HD dvd senare, räknar med att priset kommer sjunka ganska mkt om man orkar vänta 1år eller så.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag menar att det inte ingår någon fjärr? En multifjärr typ Harmony borde väl iofs fixa det.
Med radio så finns det både RF och bluetooth, och visst de är inte så riktkänsliga. Men det är inte en bra IR-fjärr heller.

Jo, HD/Bluray känns kanske lite väl lyxigt just nu. Man bör helt säkert vänta tills minst andra generationens brännare fins ute.

Postad 02 juli 2007 - 09:48

Unregistered94c655a8
  • Unregistered94c655a8
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Är det verkligen ingen som har en Antec Fusion
som också har en sliten tumstock och en nypa välvilja?

Redigerat av Unregistered94c655a8, 02 juli 2007 - 09:48.

Postad 02 juli 2007 - 13:26

swed77
  • swed77
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
En fråga till dunde eller någon annan :P

Vad skulle du rekomender för processor, moderkort och minnen?
Min tanke är att kunna uppgradera med ett Auzentech HDA Digital X-Meridian 7.1 ljud kort, och ett TV kort, verkar som fireDTV är bäst?!

Senare även blueray dvd
Så om man kan slippa köpa ett bra grafik kort nu utan göra det när man köper blueray spelaren vore kanske ett + Men jag kan även köpa ett nu.

Budget är väl ett så prisvärt som möjligt ;)

MVH / Tomas

Postad 02 juli 2007 - 15:33

TomSavini
  • TomSavini
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Är det verkligen ingen som har en Antec Fusion
som också har en sliten tumstock och en nypa välvilja?

<{POST_SNAPBACK}>

Har både tumstock och en uns välvilja. Ser man chassit rakt framifrån så är det 55mm från ytterkant av vardera chassifot till kanterna av chassit. Det gör att minimibredden för en hylla, om fötterna ska rymmas inom densamma, är exakt 335mm. Hur djup din hylla bör vara beror på hur mycket ventilation och kabelutrymme du och din Antec anses behöva.

Lycka till! ;)

Postad 02 juli 2007 - 19:05

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Min tanke är att kunna uppgradera med ett Auzentech HDA Digital X-Meridian 7.1 ljud kort,  och ett TV kort, verkar som fireDTV är bäst?!

Senare även blueray dvd
Så om man kan slippa köpa ett bra grafik kort nu utan göra det när man köper blueray spelaren vore kanske ett +  Men jag kan även köpa ett nu.

Budget är väl ett så prisvärt som möjligt  ;) 

MVH / Tomas

<{POST_SNAPBACK}>

Moderkort hade jag tagit Abit F-I90HD eller Gigabyte GA-G33M-DS2R. Skillnader mellan korten är: Abit: HDMI och VGA ut men ingen Firewire, skapligt grafikkort. Gigabyte: senaste teknik, Har Firewire men endast VGA-ut, lite kasst grafikkort för spel.

Jag hade nog tagit Gigabyte-kortet och köpt ett separat grafikkort om man vill spela nya spel. Ljudkorten tycker jag räcker till, det är faktiskt riktgit bra ljud om du frågar mig.

Om vi snackar budget på CPU så är det dessa du har att välja mellan: E4300, E2140 eller E2160. E2160 och E2140 är helt nya och jag har inte sett riktigt vad de kan prestera ännu i överklockning med mera. Jag hade kört på en E4300 om inte budgeten överskrids.

Angående minne så är det minst 2 GB som gäller med dagens låga minnespriser. Ta det här t.ex. https://www.prisjakt...ukt.php?p=86436
Vad gäller minnet så ta ett känt märke om t.ex. Corsair, Geil, OCZ, Kingston eller Mushkin.

Hoppas detta hjälpte dig något...

Postad 02 juli 2007 - 23:05

swed77
  • swed77
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Absolut, tack så mkt.

Har iofs en fråga till ; )
Hur lätt är det att starta musik (mp3) på den som finns på hd, utan att sätta på tv?

Postad 03 juli 2007 - 00:26

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

Min tanke är att kunna uppgradera med ett Auzentech HDA Digital X-Meridian 7.1 ljud kort,  och ett TV kort, verkar som fireDTV är bäst?!

Senare även blueray dvd
Så om man kan slippa köpa ett bra grafik kort nu utan göra det när man köper blueray spelaren vore kanske ett +  Men jag kan även köpa ett nu.

Budget är väl ett så prisvärt som möjligt  :D 

MVH / Tomas

<{POST_SNAPBACK}>

Moderkort hade jag tagit Abit F-I90HD eller Gigabyte GA-G33M-DS2R. Skillnader mellan korten är: Abit: HDMI och VGA ut men ingen Firewire, skapligt grafikkort. Gigabyte: senaste teknik, Har Firewire men endast VGA-ut, lite kasst grafikkort för spel.

Jag hade nog tagit Gigabyte-kortet och köpt ett separat grafikkort om man vill spela nya spel. Ljudkorten tycker jag räcker till, det är faktiskt riktgit bra ljud om du frågar mig.

Om vi snackar budget på CPU så är det dessa du har att välja mellan: E4300, E2140 eller E2160. E2160 och E2140 är helt nya och jag har inte sett riktigt vad de kan prestera ännu i överklockning med mera. Jag hade kört på en E4300 om inte budgeten överskrids.

Angående minne så är det minst 2 GB som gäller med dagens låga minnespriser. Ta det här t.ex. https://www.prisjakt...ukt.php?p=86436
Vad gäller minnet så ta ett känt märke om t.ex. Corsair, Geil, OCZ, Kingston eller Mushkin.

Hoppas detta hjälpte dig något...

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns en DVI eller om det var HDMI-reiser att köpa till , men har inte hittat nån som säljer den.

Ah, fanns båda delarna

https://www.prolink-...=ADD-7315-DVI-T

http://shopper.cnet....ml?tag=srch_1_1

http://www.compuvest...advsite=bizrate

Mer info, http://wiki.x.org/wiki/SDVOADD2Cards

Postad 03 juli 2007 - 08:06

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Absolut, tack så mkt.

Har iofs en fråga till ; ) 
Hur lätt är det att starta musik (mp3) på den som finns på hd, utan att sätta på tv?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju inte helt lätt, vet man var låtarna ligger så kan man ju "blind-trycka".

@Dr Cain: OK, jag hade inte sett dessa, kan vara lite svåra att få tag på om man inte får någon bundlad vill säga.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.