Vet inte.. Men jag förbokade min box och betalade 549:-. Fick hem den i går ;-)säkert varit uppe förut me nvar hittar man den billigast ?
The Lord of the Rings - Filmtrilogin (Blu-ray)
(Filmer)
|
3
|
(49)
|
Inga priser | |
Sagan Om De Två Tornen (Blu-ray)
(Filmer)
|
2
|
(9)
|
Inga priser | |
Sagan Om Konungens Återkomst (Blu-ray)
(Filmer)
|
2
|
(10)
|
98:- | |
Sagan Om Ringen (2001) (Blu-ray)
(Filmer)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
LOTR: The Fellowship of the Ring (UK) (Blu-ray)
(Filmer)
|
1
|
(1)
|
627:- | |
LOTR: The Return of the King (UK) (Blu-ray)
(Filmer)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
LOTR: The Two Towers (UK) (Blu-ray)
(Filmer)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
The Lord of the Rings Trilogy - Extended Edition (Blu-ray)
(Filmer)
|
3
|
(93)
|
699:- |
Postad 12 July 2011 - 21:44
Postad 13 July 2011 - 04:52
Ok då missuppfattade jag, trodde det rörde sig om hela filmen.
Ja i vissa scener var det väldigt tydligt.
Hela filmen är tintad. De har konstaterat det i avsforum.
Postad 13 July 2011 - 05:23
Tvåan, trots en bättre bild, känns mycket mesigare och inte lika allvarlig som ettan. Får se om intrycken består efter att ha sett del 3 också.
Postad 13 July 2011 - 07:44
Nja det är inte riktigt samma sak ändå för det är inte cyan som pushas genom hela filmen utan färgmättnaden jämfört med normalversionen.Hela filmen är tintad. De har konstaterat det i avsforum.
Postad 13 July 2011 - 19:10
säkert varit uppe förut me nvar hittar man den billigast ?
Vet inte.. Men jag förbokade min box och betalade 549:-. Fick hem den i går ;-)
Inte direkt skarpögda märker jag. Kolla högst upp så kan ni se priser för alla utgåvor.
Postad 13 July 2011 - 19:22
Redigerat av Unregistered2000, 13 July 2011 - 19:30.
Postad 13 July 2011 - 20:04
Det enklaste är väl att hyra innan köp, annars är inte 549kr ingen förmögenhet direkt.
Postad 13 July 2011 - 20:17
screenshotsen säger inte så mycket. Oftast upplagda av personer som inte vet vad de pratar om.Det är väl bara att kolla screenshotsen? Behövs väl ingen särskild kunskap för det.
Hur filmen var tänkt att vara, betyder inte heller så mycket om det visar att tex vitt, grått och blått blir gröntonat. Då är det fel oavsett vilket. Har inte sett BD EE själv, men har hört motsatsen till vad som beskrivs i bla denna tråden och därför öppnade jag denna tråden https://www.minhembi...=0#entry3331325
Men då ingen ännu har skrivit i den, så har väl ingen sett filmen själv ?
Redigerat av Unregistered2000, 13 July 2011 - 20:20.
Postad 13 July 2011 - 20:54
Färgsättningen stämmer inte jämfört med äldre versioner av första filmen.
Inte mycket mer att diskutera om saken faktiskt, utan det är väl upp till var och en om man vill köpa den enda extended bluray versionen som finns ute just nu.
Har jämfört tyska och amerikanska och båda har för annan färgsättning och black crush.
Postad 13 July 2011 - 21:25
100 personer vad. Som sett en Mkv fil på en dator ?Vet inte vad du är ute efter att höra mer än det som redan är sagt av hundratals personer.
Att färgerna inte stämmer med DVD versionen säger inte mycket. Detta är BD och en remastrad version.
Det jag hört och läst från ett fåtal av de som förstår sig på bild, är att denna versionen är det bästa de sett och frånsett ett par mindre delar av filmen är alla färger perfekt. De delar som inte är 100% så som dina 100 personer säger sig veta hur de borde vara, är så som de skall vara enligt de som gjort filmen.
Jag har också läst ett inlägg från en som verkligen kan detta och han säger att den del av filmen man pratat mest om inte alls är så illa som det sägs. Han skriver att det finns en liten ton av grönt, men inte mer. Någon annan påstår att de som ser alla dessa fel, sitter på felinställda displayer och sämre sådana.
Därför ifrågasätter jag det som skrivits och länkats till här i denna och andra trådar
Postad 13 July 2011 - 21:30
Postad 13 July 2011 - 21:37
Det mesta finns också på BDSjälvklart är det den bästa versionen hittills, EE har bara funnits på dvd tidigare.
Annars var det kanske ett kul skämt
För att passera föregående OT inlägg citerar jag från föregående sida.
Vet inte vad du är ute efter att höra mer än det som redan är sagt av hundratals personer.
100 personer vad. Som sett en Mkv fil på en dator ?
Att färgerna inte stämmer med DVD versionen säger inte mycket. Detta är BD och en remastrad version.
Det jag hört och läst från ett fåtal av de som förstår sig på bild, är att denna versionen är det bästa de sett och frånsett ett par mindre delar av filmen är alla färger perfekt. De delar som inte är 100% så som dina 100 personer säger sig veta hur de borde vara, är så som de skall vara enligt de som gjort filmen.
Jag har också läst ett inlägg från en som verkligen kan detta och han säger att den del av filmen man pratat mest om inte alls är så illa som det sägs. Han skriver att det finns en liten ton av grönt, men inte mer. Någon annan påstår att de som ser alla dessa fel, sitter på felinställda displayer och sämre sådana.
Därför ifrågasätter jag det som skrivits och länkats till här i denna och andra trådar
Postad 13 July 2011 - 21:53
Visst är färgerna annorlunda i första delen, personligen tycker jag att det är till det bättre, sedan att skärpan är milsvid bättre än föregående versioner på dvd. De scenerna som finns på TC bd kontra denna bd är också mycket bättre. Upplever ljudet också som mycket bättre, basen sträcker ut mycket lägre än i TC på bd. Tycker att det var lite Avatar varning på TC versionen...
Har sett till halva 2:an och den ökade bit-raten märks verkligen av. Bilden är otroligt detaljerad, dock efter att man har sett ettan så känns bilden som lite feg och ljus. Men den är lämnad med samma karaktär som TC hade. Så puristerna får sitt lystmäte här.
Och jag lovar dig att Extended versionerna har inte funnits på bd förrän tills alldeles nyligen. Om man jämför TC med EE så känns verkligen EE som en helt annan film, det finns så otroligt många bra och förlängda scener som höjer betyget från 3.5 till 5. Plus att EE också är en hel del längre vilket ställer högre krav på utrymme för att kunna bibehålla en hög bit-rate.
Postad 13 July 2011 - 22:04
Kopiera gärna in din text i den tråd som handlar om just denna film
https://www.minhembi...=0#entry3331325
Som du skriver har jag också i stora delar fått det beskrivet och den som letar på nätet efter lite mer kunskapsinriktatde bildforum än detta, kan säkert finna samma information som jag har funnit.
Jag får min imorgon och skall genast spänna ögonen i de delar som tidigare nämnts.
Redig/ Du skriver också att färgerna är bättre i ettan och det är tvärs emot vad många här har påstått.
Vad har du för display och hur är den inställd?
Tomas. Hur upplever du färgerna i tvåan ? Jag har precis sett lite på min TE version och jag hoppas verkligen att EE är bättre än TE. Det som felar i TE är ju framför allt skärpan och så även upplösningen, om vi skall kalla det så.
För att kommentera ditt missförstånd ang tidigare versioner så vet jag att EE inte funnits på BD.
Men då det mesta finns på TE så finns också det mesta på BD och det var så jag menade.
Redigerat av Unregistered2000, 13 July 2011 - 22:12.
Postad 13 July 2011 - 23:24
Alltså åter igen vad är det som är så svårt att fatta? Jag sitter och jämför skivorna på min CG245W som jag kalibrerar dagligen för jobbet.100 personer vad. Som sett en Mkv fil på en dator ?
Du eller dina polare kan omöjligt veta vad PJ anser vara den korrekta eller perfekta färgsättning i och med att det finns två helt olika bearbetning.
Det alla påstår är att det skiljer mellan versionerna vilket du verkar ha extremt svårt att acceptera.
Kvaliten är inte dålig, färgsättningen är bara annorlunda.
Tycker du att den är perfekt så är det väl bara att köpa den och vara glad.
Det är väl högst godtyckligt om man föredrar cyanfärgad snö eller vit snö.
Postad 13 July 2011 - 23:43
Du får nog be om hjälp med att kalibrera din CG245W så att du inte får cyanfärgad snöDet är väl högst godtyckligt om man föredrar cyanfärgad snö eller vit snö.
"mina polare" som du skriver, sitter inte och häckar framför en datorskärm och betraktar film
Film ser man med en mer eller mindre avancerad projektor i ett mörk rum
Denna kalibreras för att se film och det är inget man gör utan instrument och en mycket bred kunskap
Dessa så kallade polare, ser inte cyanfärgad snö så som du och övriga beskriver det i bla denna tråden.
Sedan har du fullständigt missuppfattat mina frågaställningar och kunskap inom området
Det är inte jag som har svårt att fatta, som du skriver. Det är nog du som inte fattat vad det är jag försöker ta reda på och förstå. Men jag skall själv gå igenom filmerna imorgon, om jag får dom. Då vet vi om det är som du och övriga 100 tror eller tycker att det ser ut till att vara
Redigerat av Unregistered2000, 13 July 2011 - 23:47.
Postad 14 July 2011 - 00:19
Kan det ha att göra med din allmäna dryghet kanske?
Du borde kanske även redovisa dina sk. "kunskaper inom området" för att skingra ev tvivel?
Redigerat av masse70, 14 July 2011 - 00:38.
Postad 14 July 2011 - 00:52
Är du igång nu igenOm jag vore du skulle jag ta mig en funderare varför du inte fått ETT enda svar på din egen tråd.
Kan ha att göra med allmän dryghet kanske?
Du kanske bör redovisa dina sk. "kunskaper" här så ingen misstolkar dessa?
Att det inte finns något svar i min tråd kan bero på
A. ingen har sett hela filmen ännu
B. Ingen som sett hela filmen kan påstå att deras display/projektor är kalibrerad
C. De vågar inte skriva sin åsikt pga att de inte kan förklara vad de ser (vilket i så fall är tråkigt)
D. De som många andra skriver sällan och läser istället och är nöjda med det
Du kan ju skriva ett inlägg i tråden och redogöra för dina eventuella kunskaper !
eller varför inte börja med att ställa frågor som rör trådens ämne ?
Det kan ju alltid vara en start för dig, eftersom att detta är ett hembioforum för film och ljudintresserade och inte bara ett Offtopicforum som du tycks tro, med tanke på hur aktiv du är inom den avdelningen.
Kunskap är inte bara att redovisa i tekniska termer vad man har för åsikt i en fråga kring det som detta forum handlar om. Kunskap är också att ställa rätt frågor och ifrågasätta vad andra skriver. Det är det vi andra gör, när du ägnar dig åt att hoppa på andra medlemmar som råkar ha en egen åsikt i en fråga och står upp för den.
Vad kan du själv om hembio
Postad 14 July 2011 - 05:18
Redig/ Du skriver också att färgerna är bättre i ettan och det är tvärs emot vad många här har påstått.
Vad har du för display och hur är den inställd?
Jag har en Pioneer 5090H plasma som jag har ställt in efter dve så gott jag har kunnat. Alltså en relativt liten display.
Tomas. Hur upplever du färgerna i tvåan ? Jag har precis sett lite på min TE version och jag hoppas verkligen att EE är bättre än TE. Det som felar i TE är ju framför allt skärpan och så även upplösningen, om vi skall kalla det så.
Menar du tvåan som i "Sagan om de två tornen" eller som i nya utgåvan av Sagan om ringen boxen? Det är absolut inget fel på bilden i Sagan om de två tornen, det är den klart bästa bilden hittills. Skärpan är väldigt bra, den ser precis så bra ut som jag hade hoppats. Det är bara det att jag föredrar den nya färgsättningen som finns i den första filmen. Skulle jag inte veta hur den första filmen i nya boxen såg ut så skulle den här lilla radanmärkningen inte finnas från min sida. Är väldigt imponerad faktiskt av bildkvalitén så här långt.
Helt klart ett motiverat köp enligt mig!
Postad 14 July 2011 - 08:04
Ja, du också tydligen Maveric..Är du igång nu igen
Hade mina aningar tidigt mha ditt dryga sätt att skriva men fick dom just bekräftade.
Tack, för det var just det jag ville komma fram till med allt detta.
[/ot]
Då jag haft min box i en veckas tid och plöjt igenom det mesta av materialet inkl extramaterialet kan jag bara konstatera följande.
Bilden är i mitt tycke riktigt bra med fin skärpa och tonvis med detaljer. Som många andra redan skrivit om är den dock åt det mörkare hållet vilket för mig passar filmen bra.
Den gröntintning som skrivits spaltmeter om går förvisso att se i vissa scener men är av naturen att jag troligtvis inte skulle varken sett det eller brytt mig om det om det inte vore för att man suttit och letat efter det.
Jag lider inte alls av det eller tycker det är störande på något sätt, dock kan man väl förstå de som vägrar att köpa den pga det. Själv tycker jag det är en bagatell.
Ljudet var som väntat fenomenalt och mäktigt, trots att jag själv bara kör 5.1. Ljudbilden som målas upp är distinkt och välmixad.
För mig är boxen ett välkommet inslag i mediahyllan.
Redigerat av masse70, 14 July 2011 - 08:46.
Postad 14 July 2011 - 09:33
Du är ett troll och har noll kunskap om vad du nu än pratar om.Är du igång nu igen
![]()
Att det inte finns något svar i min tråd kan bero på
A. ingen har sett hela filmen ännu
B. Ingen som sett hela filmen kan påstå att deras display/projektor är kalibrerad
C. De vågar inte skriva sin åsikt pga att de inte kan förklara vad de ser (vilket i så fall är tråkigt)
D. De som många andra skriver sällan och läser istället och är nöjda med det
Uppenbarligen vet du inget om vitbalans eller färgskala.
Att du sedan sitter och säger att ingen har sett hela filmen är bara absurt när man har haft skivorna i 3 veckor.
Hej då och god lycka i livet som foliehatt.
Postad 14 July 2011 - 13:25
Med tanke på de "bildbevis" som finns i div. forum så litar jag mer på det man ser än vad någon försöker övertyga mig om att jag "inte" ser.
Det finns bilder på ex. avsforum där någon har fotat duken och jämnfört de olika filmerna, samma setup, samma kamera, kalibrerad proj. etc.
Ex. jämnfört ROTK's tillbakablickar med samma scener som finns i FOTR.
Vad man kan se är att filmerna bl.a. inte är konsistenta och där FOTR sticker ut.
Från screencaptures så har man kollat färgen och det är grönt (färgvärdet alltså, vilket inte är beroende på vilken monitor eller duk du använder).
Men eftersom du har så bra kontakter med proffsutrustning och lokal så borde det vara en enkel sak att presentera något mer påtagligt än ett påstående ?
En bra början kan ju vara att beskriva utrustningen som används.
Kanske resultatet av senaste kalibreringen med Gamma och CIE chart exempelvis.
Foto på lokal med FOTR EE och någon av de scener på berget, jämnfört ROTK's tillbakablickar med samma scener som finns i FOTR.
Som repeterats här och på många andra ställen så är det inte skärpan etc. som är problemet.
Vad jag förstår så är de flesta aspekter väldigt bra och bättre än TE.
Men med tanke på en så pass stor film så borde även färgerna vara top notch.
Där verkar det finns en hel del att önska (mörk bild, grön snö etc.) och det är inte ok anser jag.
Därför avstår jag från att köpa dessa tills man åtgärdar detta.
Det minsta vore väl en förklaring till varför och "artistic intent" hade funkat om alla filmer hade haft samma "problem".
Men så är inte fallet.
Redigerat av Trasan, 14 July 2011 - 13:27.
Postad 14 July 2011 - 13:43
Hej Trasan@GodochGlad
Med tanke på de "bildbevis" som finns i div. forum så litar jag mer på det man ser än vad någon försöker övertyga mig om att jag "inte" ser.
Visst finns det massor av "bildbevis" för hur bilden kan se ut hos de som tagit bilderna. Men dessa bilder visar inte det jag fått beskrivit av de som nyligen fått filmerna och som just nu gör sina utvärderingar. Bilder kommer naturligtvis läggas ut och jag hoppas jag får se dom själv.
Det jag reagerar över, är den överdrift vad gäller gult och grönt som sägs ha en otrolig negativ effekt i många delar av filmen. Bilder har publicerats både här och på andra forum, som är så fel i färgerna att man förstår att det inte är filmen det är fel på. Antingen är det fotografen, hans kamera eller hans skärm som felar.
Dessa bilder har man sedan spunnit vidare på och fått alla till att tro att de som jobbar med filmen är helt inkompetenta.
Jag har själv sett lite på några snuttar från en kopia och har valt ut de delar man mest pratar om. Jag kan inte se dessa överdrifter. Men min box kommer till utlämningsstället efter klockan 16.00 så jag skall se allt med mina egna ögon ikväll. Tyvärr har jag ingen bra kamera för att ta bilder av en filmduk, men jag skall försöka med det jag har.
Hoppas att fler gör samma sak.
Redigerat av Unregistered2000, 14 July 2011 - 13:44.
Postad 14 July 2011 - 13:54
Just detta är det man dementerar. Mörkare bild är rätt, men det är inte fel på bilden. Detaljerna finns kvar och i ännu större utsträckning i EE än i TE. Bättre duk och projektor samt under rätt förutsättningar i ett biorum kan nog alla till slut hålla med om detta.Där verkar det finns en hel del att önska (mörk bild, grön snö etc.) och det är inte ok anser jag.
Därför avstår jag från att köpa dessa tills man åtgärdar detta.
Grön snö är också fel. Det finns en viss förskjutning, men det är inget som man reagerat på nämvärt. Samma förklaring här. Projektor, duk och rum.
Sedan kan man tycka att filmen borde producerats för sämre förhållanden, så att alla får se de korrekta färgerna och att man inte behöver ha en dyr hembio för att få till det som det är tänkt. Men är man intresserad av film och få korrekt bild, så ser man väl inte film på annat sätt ?
Postad 14 July 2011 - 14:10
Om det är felinställt/kalibrerat hos X person då borde även TTT och ROTK scenerna vara lika galna ?
Det går liksom inte att komma från att FOTR skiljer sig från de andra två i dessa aspekter.
Oavsett hur signalkedjan ser ut eller hur illa/bra det är kalibrerat så har TTT och ROTK samma "färgbalans" medans FOTR drar åt grönt m.m.
Dessutom om man tar en screencapture och man mäter värdet så borde det inte heller visa grönt, vilket det gör.
Redigerat av Trasan, 14 July 2011 - 14:11.
Postad 14 July 2011 - 14:17
Jag kan inte svara på varför det är så eller inte. Men jag kan svara för vad jag själv har sett och ville inte ta upp detta förrän att jag själv fått gå igenom filmen från BD och inte bara några klipp jag fått mig tillsända. Men jag måste lita till vad jag hör från de som jag litar till i denna frågan.
De påstår Inte att att det inte finns en förskjutning åt gult och grönt i vissa delar av filmen. Men de säger att det absolut inte ser som det beskrivs på tex avs forum och att bilderna som lagts upp inte ger filmen en rättvis bild.
Hoppas att du kan låna hem filmen och se detta själv för jag tror du får vänta länge tills att det kommer en ny version av EE om det någonsin kommer.
Postad 14 July 2011 - 15:51
Postad 14 July 2011 - 21:36
Han har inte presenterat ett enda bevis varken tekniskt eller logiskt för sina påståenden.
För det första har han inte ens sett filmen.
För det andra förstår han inte vad färgrymd är.
Han tror uppenbarligen att man sitter och redigerar DI på en projektor.
Dessutom förstår han inte att matroska är en container och x264 och H.264 stödjer exakt samma färgrymd. Haali renderar dessutom automatiskt i BT.709 över 1024px.
Eftersom hans kompis är så teknisk kan han säkert avgöra om spelaren flaggar BT.601 istället.
Om han nu ens lyckas ställa icc rätt och ta fram färgvärde från snöscenerna så blir han först i världen att bevisa att alla recensenter inkl resten av världen är färgblinda.
Åter till ämnet så väntar vi fortfarande på att PJ ska kommentera om det är en medveten färgsättning samt black crush.
Postad 14 July 2011 - 23:07
Nej, det var många som väntade på en ny gladiatorDet gick bra att vänta på Gladiator, har ingen panik med LOTR heller så det är nog lungt.
Men i detta fall, är det inte samma sak. Långt ifrån.
Har precis gått igenom alla kapitel men bara stannat kvar vid en del för att inte ta bort tjusningen med att se den i sin helhet. Jag är övertygad om att det jag tidigare skrivit är som jag sagt och hört och jag skall återkomma med lite foto så snart jag kan.
Postad 14 July 2011 - 23:10
Nej, det var många som väntade på en ny gladiator
Men i detta fall, är det inte samma sak. Långt ifrån.
Har precis gått igenom alla kapitel men bara stannat kvar vid en del för att inte ta bort tjusningen med att se den i sin helhet. Jag är övertygad om att det jag tidigare skrivit är som jag sagt och hört och jag skall återkomma med lite foto så snart jag kan.
Dina foton kommer inte att säga ett dugg då kameran inte kommer att visa hur du upplever bilden, plus att din utrustning påverkar bilden.
Kan man inte dumpa bildrutor direkt från skivan så ska man inte lägga upp några screenshots.
Postad 14 July 2011 - 23:13
Jag vet precis vad allt är som du radar upp i ditt otrevliga inläggXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Men jag förstår inte din fientlighet som uppkommit från den stund jag skrev att jag inte håller med om det som skrivits i denna tråden. Som sagt har jag nu sett det själv och jag står för vart enda ett ord jag skrivit tidigare.
Sedan är det kanske tufft att sitta och svänga med kunskaper om filer som lämpar sig för piratkopiering och komprimering av film. Men om jag får gissa, har du inte ensutrustningen till att ens få ut det bästa av dina nerladdade filmer. Jag pratar kvalite och ser hellre en film i veckan på bättre utrustning, än 10 på en platt-tv
Redigerat av Unregistered2000, 15 July 2011 - 00:11.
Postad 14 July 2011 - 23:20
Dina foton kommer inte att säga ett dugg då kameran inte kommer att visa hur du upplever bilden, plus att din utrustning påverkar bilden.
Kan man inte dumpa bildrutor direkt från skivan så ska man inte lägga upp några screenshots.
En bild som kan visa hur jag ser bilden från min utrustning visar precis det jag upplever om fotona överensstämmer med det jag upplever. Vore mycket märkligt annars.
Helt riktigt så är screeshots bilden tagen direkt från källan, men det finns det gott om här redan och det ena värre än det andra. Intressant är det man får ut från skivan på duk med riktigt utrustning. Inget annat
Det spelar ju ingen roll vad som finns på skivan om man inte kan återge det korrekt med sin tv eller projektor
Om bilden via en korrekt kalibrerad projektor och väl vald duk inte blir så grön som bilderna visar i tråden, har det ju ingen som helst betydelse vad du ser på dina screeshots. Det är vad det blir av det i praktiken som räknas.
Men jag kan förstå att denna filmen inte kommer att upplevas på samma sätt om man sitter vid en okalibrerad tv som dessutom är så fel i färgerna från början att det inte spelar någon roll hur mycket man än försöker kalibrera den.
Jag körde filmen precis på en liten samsung 32" och det var inte vackert vill jag lova. Men så används den bara av mina barn att spela wii på i vanliga fall. Film duger dessa apparater absolut inte till
Skulle heller inte tro att bilden blir så bra på förra generationens budget projjar. Denna filmen kräver lite mer sting och det får absolut inte fela i gråskalan
Redigerat av Unregistered2000, 15 July 2011 - 00:06.
Postad 15 July 2011 - 12:24
Vore jag regissör och ville ändra himlen till svagt cyan, då skulle jag ju inte lägga ett filter över hela bilden, så som det är nu. Jag kan ju i den digitala världen faktiskt bara ändra himlens färg. Är man lat, och har bråttom, då kan jag väldigt lätt bara smälla på ett filter som ger hela bilden en viss tintning. Någonstans där tror jag sanningen finns.
Vilken känsla för ni när ni ser den cyanfärgade snön? Om det nu är rätt att det ska vara cyanfärgad snö, då undrar jag vilken känsla ni tror att PJ ville att man skulle känna?
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 15 July 2011 - 12:25.
Postad 15 July 2011 - 13:13
Skulle heller inte tro att bilden blir så bra på förra generationens budget projjar. Denna filmen kräver lite mer sting och det får absolut inte fela i gråskalan
Fast dina argument fallerar på flera sätt:
1. Filmerna är inte konsistenta, så om du får rätt på FOTR så blir det fel på TTT och ROTK
2. Om nu WB/PJ skulle ha gjort som du säger att man behöver riktigt bra grejer och riktigt bra kalibrering så har de kapat bort 99.9% av hela marknaden.
Mao vad du pratar om utan att precisera något är ex. en JVC D-ILA eller motsvarande och Stewart duk, kalibrerad av en duktig kalibrator med tillhörande utrustning ?
Detta är lätt över 100k i prylar och konsulttid för en vanlig svensson.
3. Det är inte ett par scener utan det har rapporterats att det är hela filmen men vissa scener ser värre ut än andra, ex. sluttexten går också i grönt.
Postad 15 July 2011 - 16:34
Googlade runt och hittade en som verkar hålla på att göra en edit utan kvalitetsförlust.
Inte en helt manuellt färggraderad edit, men han har tagit bort det "gröna filtret".
Eftersom detta skulle klassas som "piratkopiering" antar jag att jag inte kan posta en länk till det forumet, men jag ska i alla fall länka hans före och efter-bilder.
http://img198.images...hiporiginal.jpg
http://img810.images...wshipfixed3.jpg
Det syns väldigt tydligt att originalet är grönaktigt, speciellt i snö och på den blåa himlen som blivit blågrön.
Postad 15 July 2011 - 17:01
Postad 15 July 2011 - 17:25
Det enda jag ser är att den är lite mörkare, alltså som att det är senare på dagen ungefär, absolut inte grönt och det gäller både på min tv och stillbilderna på imacen.
Postad 15 July 2011 - 18:14
Visar bara att din utrustning inte är korrekt inställd. 27" är fabrikskalibrerad på 6100K vilket är för lågt och gamut kring 74%. Går förövrigt inte att hårdvarukalibrera korrekt utan att installera div hack. Dessutom gissar jag på att du inte ställt in icc profil för systemet heller. Innan v 10.6 ligger gamma på 1.8 också.Det är ju inte särskilt stora skillnader på Imac 27tum på de där bilderna. Jag föredrar fortfarande den nya versionen. Är det verkligen bara jag som inte tycker att snön är grön på den nya versionen?
Det enda jag ser är att den är lite mörkare, alltså som att det är senare på dagen ungefär, absolut inte grönt och det gäller både på min tv och stillbilderna på imacen.
Redigerat av Unregistered577c6879, 15 July 2011 - 18:15.
Postad 15 July 2011 - 19:52
Postad 15 July 2011 - 20:57
Har ställt in min AE2000 själv, utgår från COLOUR1 läget och har sen ställt in bilden med hjälp av DVE skivan.
Redigerat av Dr. Zaius, 15 July 2011 - 22:55.
Postad 16 July 2011 - 06:10
http://www.component...h...0418&st=210
Där uttalar sig bland annat Wolfy som i mina ögon är en riktigt kunnig och intresserad i tv och projektorvärlden.
Postad 16 July 2011 - 08:28
Hos mig ser det bra ut på projektorn, snön upplevs som vit och himmlen blå. Enda gången jag tycker bilden drar lite svagt åt grönt är när Saruman och Gandalf är inne i tornet, men tycker inte det ser konstigt eller fel ut.
Har ställt in min AE2000 själv, utgår från COLOUR1 läget och har sen ställt in bilden med hjälp av DVE skivan.
Jag vet inte vad Colour 1 har för färgtemperatur, men det finns en möjlighet att den är felaktig. Sedan är det som sagt väldigt lätt att vänja sig vid "fel" färger.
Postad 16 July 2011 - 09:10
Postad 16 July 2011 - 10:21
Färgvärdet ljuger helt enkelt inte och det är rådata man ska mäta.
Att sitta och jämföra mellan olika bildvisare är totalt meningslöst pga färghantering.
Sen kan ni debattera i en evighet hur många % grönt är för mycket för er smak då det är helt godtyckligt.
Det är grönare än alla andra versioner vilket jag ser att även Wolfy konstaterar på sidan innan.
Postad 16 July 2011 - 11:28
Sedan så är det ju som Trebban sade: Hjärnan vänjer ju sig väldigt fort. Så det absolut viktiga är ju i så fall är att skärpa är på topp och att den inte är DNR:ad.
Postad 16 July 2011 - 17:36
Ser man på den utan att ha något att jämföra med går det säkert bra ändå, som du säger.Ja men frågan var ju inte om screenshots utan hur mycket man störs sig på det när man tittar på filmen, vilket naturligtvis är helt individuellt så därför råder jag alla som vill se den förlängda versionen att titta själva och inte bara sitta och glo på screenshots. Ni kanske till och med tycker som jag att den ändrade färgen faktiskt är till godo.
Om det ändrade är till godo eller inte råder det olika meningar om, speciellt eftersom det är uppenbart att det
inte bara lagts till en "grönt filter" över hela bilden, utan var och en scen har även färggraderats på nytt först.
Syns speciellt här:
http://blubrew.com/w...06/titles11.jpg
http://blubrew.com/w.../06/titles1.jpg
I den scenen har de ju lagt till mer cyan också, verkar det som.
Det där "gröna filtret" ligger liksom ovanpå hela filmen, speciellt i de ljusaste delarna av bilden. (Snön t.ex)
+ Att bilden ser smått underexponerad ut.
Hade det inte varit för det gröna och underexponeringen tror jag de flesta hade accepterat den nya färggraderingen.
Bioversionen av FOTR var DNR:ad men extended är ju tagen från en bättre källa och är helt ren, så där är det inget negativt iallafall!Sedan så är det ju som Trebban sade: Hjärnan vänjer ju sig väldigt fort. Så det absolut viktiga är ju i så fall är att skärpa är på topp och att den inte är DNR:ad.
Postad 28 July 2011 - 00:47
Vad tycker ni om fotr nu när ni har sett den själva?
Postad 28 July 2011 - 10:28
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
The Lord of the Rings Trilogy
1 bild
1291 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?