Hej,
Vad hade ni för fel på era boxar?
//JB
Jag hade alltid en svart kant under bilden, verkar som att hela bilden var förskjuten i höjdled.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
6 relaterade trådar
Postad 21 May 2008 - 11:58
Jag hade alltid en svart kant under bilden, verkar som att hela bilden var förskjuten i höjdled. Postad 22 May 2008 - 11:26
Om du inte har någon garanti kvar på comhem boxarna så kanske du kan ta ur hårddisken och sätt in den i en vanlig dator. Sen kan du kopiera 'skiten'. Annars gör du som jag gjorde. Formaterade hela hårddisken och skyllde på att det kan hända om den är i inspelningsläge och strömmen går. Testa om du vågar. Postad 26 May 2008 - 20:35
Vilken kabel skall man ha till dessa boxar? har idag scart, blir det bättre bild med scart-komponent (Y'PbPr)?
Postad 28 May 2008 - 15:58 Hej Jag har idag fått min utbytesbox så nu är den installerad och uppgraderad via nätet till ver 0.8. Nu återstår bara att se hur allt fungerar, vid en första koll så fungerar fortfarande inte BiB mellan SVT1 och SVT2. Vi får se? Funkar allt hos er andra Postad 28 May 2008 - 21:07
Har haft lite problem tidigare med missade inspelningar och hängningar även med senaste mjukvaran 0.8.6
men gjorde så här för nån vecka sedan, 1, Gjorde en fabriksåterstälning. 2, Laddade ner mjukvaran på nytt genom att starta om boxen och direkt när det står 8888 i displayen trycker men på D (blå knapp) och meny då startar nedladdningen på nytt. 3, Gjorde en fabriksåterställning igen Efter att jag gjort detta har boxen fungerat helt felfritt även BiB mellan svt1 och svt2 funkar. //JB Postad 29 May 2008 - 16:27
Är det någon som har haft "seg-fjärrkontrolls-problemet" som kan bekräfta/dementera att det ska fungera i senaste versionen av prg.varan?
Postad 29 May 2008 - 21:48
Fick en utbytesbox idag efter ca 7 veckors väntan, kopplade in den, uppdaterade programvaran och och fann att det var precis som med den gamla, superseg fjärrkontroll och en svart kant under bilden hela tiden.
Jag är j*vligt less på detta nu Postad 02 June 2008 - 17:19
Har nu testat utbytesboxen över helgen en del och den missar fortfarande inspelningar samt B-i-B fungerar ej efter ett tag.
Har även en svart kant nertill på en centimeter, denna hade jag ej på min förra box. Dessutom har nu har helt plötsligt hårddisken börjat låta, man hör när den läser och skriver. Och ja, jag har gjort fabriksåterställning samt nerladdning av senaste mjukvaran. Vet ej vad som skall bli nästa steg? Jag funderar! Någon som har ett tips? Postad 02 June 2008 - 19:48
Okej, en till som har problem med svart kant under bilden, jag trodde nästan att jag var ensam om det problemet Jag undrar också vad man skall göra??? Att prata med sagemsupporten känns helt meningslöst då dom bara säger åt en att ladda ned den senaste mjukvaran igen och göra en fabriksåterställning och när det inte det fungerar insinuerar dom att jag har fel på min tv som dock fungerar perfekt med min gamla Dilogbox. Att skicka in boxen på service en tredje gång ställer jag mig ganska tveksam till då det tog 7 veckor att få tillbaka en ny utbytesbox andra gången och då behäftad med med samma problem. Andra gången jag fick tillbaka boxen med samma fel ringde jag Boxer och ville häva köpet men dom sa att det inte gick då jag bundit upp mig i 24 månader när jag beställde boxen. Är på g att ge upp och köra vidare med en svart kant undertill, är dock lite orolig för att det kan bli nån permanent inbränning eller snedslitage på skärmen (Min tv är en Panasonic PX70) då den understa centimetern alltid är svart vid tv tittande.!!??? Fjärrkontrollen är lika seg fortfarande och hårddisken knattrar en del men det stör mig inte så mycket. Mvh/ Postad 02 June 2008 - 22:08
Kan det hjälpa med komponentutgågen? Tyvärr så verkar det som om den aldrig skickas med, men jag fick en när jag mailade till ([email protected]) Kabeln ska följa med står det på Sagems hemsida. Postad 03 June 2008 - 08:28
Är det någonting i den här stilen man behöver?? http://www.digitaltv...odukt.php?p=994 ??? Eller vad är det för sorts adapter dom skickar med?? Kan i nuläget inte hitta nån info om komponentsladd på Sagems hemsida? Mvh/ Postad 03 June 2008 - 09:35 Det är ungefär en sådan här de skickar med: http://www.digitaltv...odukt.php?p=629 Postad 03 June 2008 - 11:02
Men den ger väl bara bildsignaler?? ljudet får man plocka ut separat då eller??, hade det funnits vanlig rca utgång för ljudet på boxen hade det ju inte varit nåt problem men det finns det ju inte.. Postad 03 June 2008 - 12:09 Jag tror att du kan få ut ljudet där också (stereo) men tar själv ut ljudet via den digitala utgången så jag är inte säker. Postad 09 June 2008 - 20:54
Fjärrkontrollen... Ett skämt eller?
Är det någon mer än jag som tycker fjärren till dessa boxar fungerar kass? Kan man åtgärda det på något sätt? Mvh Martin Postad 10 June 2008 - 06:25
Fjärrkontrollen är kass och mig veterligen finns det inget att göra åt saken. Mvh/ Postad 11 June 2008 - 14:40 Svar från Sagem support: Det är ett problem vi arbetar med tillsammans med tv tillverkare, för att få våra boxar att fungera ordentligt med alla Plasma tv. Problemet är att ljuset från tv:n stör. För att se det själv kan du försöka dra ner ljusstyrkan på tv:n. Detta är givetvis inte heller en lösning... Se mitt tidigare inlägg om saken... Postad 17 June 2008 - 18:00
Jag har fått min box swapad dvs utbytt mot en ny med 250Gb HD. Det sorgliga är att den har samma fel som tidigare: Missar inspelningar i alla fall om boxen är på och man tittar på en annan kanal. P-i-P fungerar ej efter en stunds tittande . Man får "Ingen bild tillgänglig". Jag tolkar dessa fel som att bägge tunerna är upptagna för det försvinner om jag startar om boxen.
Dessutom har jag på denna fått en rand längst ner i bild på 1cm som är helt svart. Snälla ni svara: Fungerar era, är det lönt att skicka tillbaka den en ytterligare gång? Har även varit i kontakt med Boxer för att häva detta köp (få tillbaks dom pengar jag betalade) men dom vill att jag skall gå via ARN. En aning konstig inställning då jag vill behålla mitt abonnemang men ha en fungerande box. // Thomas Postad 19 June 2008 - 13:30
Jag ville också häva köpet när jag fick tillbaks en utbytesbox med exakt samma fel som föregångaren, men det var kalla handen från Boxers sida, tänkte gå vidare med det men känner nu att jag inte orkar längre efter flera månaders ringande och skickande av boxar fram och tillbaka.. Mina problem är den svarta randen under bilden + att fjärrkontrollen är kass, får trycka som en idiot för att den skall ta, fungerar hysfat att byta kanal men skall man in i menyerna och hoppa runt så blir man ju galen. Får hoppas att man vänjer sig Postad 20 June 2008 - 20:54 Kommer ny mjukvara om några veckor, har testat i två veckor nu som alpha testare. Randen längst ner är mjukvarurelaterat, de ska fixa det vet jag men inte till denna mjukvara som kommer snart, men till september kommer det en release till där de skulle fixa till det. Postad 23 June 2008 - 09:27 vet du om fjärrkontroll-problemet ska vara löst i den nya programvaran? Postad 23 June 2008 - 10:24
mycket av broblemen värkar sitta i fjärrkontrollen. kör nu med en logitech harmony one, som bara missar 1 av 10 komandon på min 64160, har även en panasonic plasma skärm med den avstängd så tar boxen alla komandon även med orginalkontrollen. men alla andra aparater en har funkar det med tv på, så dom kan inte skylla på att det är tv´s fel som sagem gör.
Postad 23 June 2008 - 11:27 Jag har för mig att jag har ställt denna fråga förr, ska dubbelchecka igen med min kontakt, jag har inga problem med min i alla fall. Vad är det som spökar för er mer specifikt? Fungerar en universal fjärr perfekt, till skillnad mot den som hänger med boxen? Postad 23 June 2008 - 13:51 Nope, jag har samma problem med en Philips Pronto multifjärr som med org.fjärren. Har även provat med fjärren till en gammal PVR6280 och den beter sig på samma sätt som org.fjärren. Den gjorde dock inte det när jag hade PVR-boxen (och jag har inte bytt teve) så felet kan inte vara fjärren, utan antingen IR-mottagaren eller programvaran i DVR-boxarna. Jag har heller inget minne av att jag störde mig på fjärren innan den numer ökända juluppdateringen. Mao borde det peka på ett mjukvarufel... Men jag kan bekräfta att det har något att göra med plasma-teven. För stänger jag av teven funkar det felfritt (iaf verkar det så, svårt att säga när man inte ser vad som händer). Postad 23 June 2008 - 17:10 Tack Story! Ska vidarebefodra denna info till min kontakt, den är guld värd för dem tror jag för att kunna reproducera felet, vad har du för fabrikat på tv´n kan vara bra att veta om de vill testa. Postad 24 June 2008 - 07:44 Det är en Panasonic Viera plasma, TH-37PA30. maruder100 har också en Panna-plasma... Kanske en röd tråd här..? Postad 24 June 2008 - 19:56
Jag har en Panasonic 42" plasma px70 och min fjärr fungerar också dåligt..... Postad 26 June 2008 - 21:28 min tv är en panasonic 37"pa 50. det roliga med panasonic är att dom inte ändrat på sina koder till fjärren på minst 10 år, har nämligen en så gammal pansonic med, som jag kan köra med den nya tv´s fjärr på. även gammal fjärren på nya. sen har min bror en sagem pvr 6240 (min är en dvr 64160)och panasonic 37"pa 50 inga problem allas med fjärren eller seg motagare, var därför jag köpte en sagem,som ja ifs inte ångrar nu när jag köpt harmoni onefjärrkontrollen, undra varför logitec harmoni one funka så mycket bättre, är det för den sänder så mycket starkare än orginal kontrollen,harmoni one startar även tvén i sovrumet som stå väggen mot tv rummet när jag startar tv i tv rummet. sen är det den hära svart randen ner till på blir mindre om man kör pal istället för rgb, bildmäsigt märker jag ingen skillnd på bild kvaliten på min tv.ett lite tips tiller som har lcd eller plasma angående inbränningar. Redigerat av Unregistereddceea937, 26 June 2008 - 21:52. Postad 01 July 2008 - 18:06
Igår så upptäckte jag att den svarta kanten inte finns på 6+3 ,kanske fler oxå. svt och 4ans kanaler har. HAr dock inte kollat alla övriga kanaler.
Ngn fler som har samma ? Postad 05 July 2008 - 02:51
Fick hem min nya Panasonic PX80 Plasma idag, har samma problem som ni andra, seg fjärr(både original och Logitech Harmony den lilla) och svart kant nertill i bilden, mindre med Pal men då får jag lite lite text-tv info (svarta o vita "pluttar" över halva drygt överkanten) I överkant istället mot om jag kör med RGB.
FIXA SAGEM!!! Får byta box annars Postad 11 July 2008 - 16:25
Hej på er alla, jag fick i veckan en version 0.8.7F med lite fixar jag märker att den lilla svarta linjen längst ner är fixad. Sedan så märker jag att fjärren är mer reaktiv. Jag pratade med min kontakt på Sagem och han förklarade att problemet med fjärren ligger inte i boxen utan drivrutiner från chipstillverkaren (ST) de har fått nya drivrutiner av dem och dessa ska vara implemterade i den nya versionen. De får inte spela ut mjukvaran i Juli pga att det är semester tider och Teracom är inte fullt bemannade så det gör inga utspelningar i Juli pga detat. Men i Augusti någon gång ska de få tid att spela ut denna, de väntar svar från Teracom.
Ville bara hålla er uppdaterade! Postad 20 July 2008 - 20:40
Morsning!
Har haft en SAGEM DVR 64250SL-T SW sedan i höstas och har, givetvis, upplevet de flesta av problemen som tas upp i den här tråden. Vid ett tillfälle hade jag även boxen inne på någon form av "uppdateringsservice" som säljaren och Sagem kallade det. Det enda resultat jag kunde märke efter den rundan var att jag ABSOLUT INTE skall försöka läsa text-tv via boxen. Har den inte hängt upp sig innan så gör den det efter ett par minuters läsning och allt som återstår är att rycka kontakten. Vilket i sin tur känns som en förbannat korkad lösning för övrigt. Vem vet vad som händer med komponenterna när man gör sånt? Varför har inte elektroniska prylar en avstängningsknapp längre förresten? Moving on... Idag råkade jag ut för en intressant grej med boxen. Den bara tvärvägrar att spela in. Närmast märkte jag det för att den missat att spela in ett program under natten. När jag sen provar att spela in ett program på morgonen så skiten den helt enkelt i det. "Märkligt", tänker man då och provar spela in i "live läge" som det heter. Vips! En ruta dyker upp och tala snällt om att hårddisken är full. Attans häftigt! En hårddisk som är full trots att den i inspelningslistan indikerar att 55% av disken är ledigt. Raderade lite i listan bara för att vara på säkra sidan och provade på nytt. Samma resultat. Raderade lite till och provade ytterligare en gång. Samma resultat. Ryckte strömmen och väntade en stund. Drog igång fanstyget och provade igen... SAMMA RESULTAT! Har någon annan drabbats av detta? Eller något liknande? En sak är säker. Jag har inte råd att köpa en ny box och jag köpte faktiskt det som räknades som "det bäst på marknaden". Trots detta har jag aldrig i mitt liv upplevt en produkt som krånglat som denna. Vad sysslar Sagem med? Bränner sina kunder i rask takt och hoppas att vi glömmer till nästa gång? Skulle de ge bort deras produkter gratis skulle jag i dagsläget inte ta emot erbjudande utan bett vederbörande att stoppa upp det någonstans. //Papi Postad 21 July 2008 - 10:37 Det låter som om du har fel på din box! Skulle rekommendera att skicka in den på service, detta är inga fel som ligger i mjukvara. Låter som om du har något härdvarufel... Min går som tåget med den aktuella mjukvaran 0.8.6 Postad 24 July 2008 - 06:36
Har du testat med fabriksåterställning? /Putte Postad 26 July 2008 - 18:40
Ojojoj vad trubbel alla verkar ha med denna box... Ska sanningen fram så var jag mer nöjd med min gamla enkla Dilog 355. FIck dock ett fint erbjudande nu när ja skaffade C+. Sagem dvr 64160 för 495:- extra. Fick den igår fredag ( 25/7). Det är version 0.8.6 på den och allt ser ok ut än så länge men fjärrkontrollen är helt åt ****. Hade den först iofs väldigt nära min plasma, läste här att den kunde störa så jag flyttade den längst ner i stereohyllan så jag riktar kontrollen under bordet. Det har blivit bättre men den är ändå fruktansvärt seg om man jämför med ALLA andra fjärrstyrda apparater jag använt. Kommer detta bli bättre eller ska ja byta tillbaka till min dilog? Skulle faktiskt överleva utan hdd. Sega menyer är ju liksom det värsta som finns.
Postad 26 July 2008 - 20:57 Är det en panasonic plasma du har? har slälv en billig phocus plasma men min fjärrkontroll funkar riktigt bra kan rikta den åt alla håll bara jag inte håller handen precis framför den så funkar den. Postad 27 July 2008 - 15:32
Hej!
Fick ett erbjudande från Boxer att binda abonnemanget i 24mån och få en Sagem 64160 för 995 :- Det som får mig att fundera lite på saken är att folk verkar vara lite missnöjda med sina Sagem-boxar samt att den bara har stöd för mpeg2-komprimering. Jag vet heller inte hur pass viktigt det är att ha stöd för mpeg4 i den då det antagligen kommer att dröja länge innan man har någon nytta av det? Kan tilläggas att jag bara har basutbudet och inga hd-kanaler samt en tjock-tv =) Vad tror ni? //Janne Postad 28 July 2008 - 12:52
Jupp... Testade med fabriksinställningar på min box. Flera gånger faktiskt när det inte fungerade. Hade till och med boxen urkopplad i över ett dygn på Sagem supportens råd. Det fungerade inte heller.
Tröttnade helt i dag (Måndag) och gick ner med boxen till försäljaren för att få iväg den på service. Vi får se vad som händer härnäst. Jag tror inte folk är missnöjda med boxen som sådan. När den funkar "går den som tåget", men när det strular så gör den det med besked. //Papi Postad 06 August 2008 - 07:59
Ang Fjärrkontroll:en som inte fungerar så verkar inte Sagem vara ensam om problemet.
Min granne har en Philips 47" Tv med en Canal Digital HD-PVR 250G (Fast det kanske är en förklädd Sagem?) box. Han har samma problem Fjärrkontrollen fungerar inte när TV:n är i gång. Stänger han av TV:n så funkar fjärren klock rent.! Han har även en utan HD och den fungerar utmärkt. Enligt Canal Digital så är de medvetna om problemet och jobbar på att lösa det. En uppdatering kommer i höst som ev åtgärdar detta problem. Fast detta är inget som Canal Digital är öppna med direkt. Först så fick han reklamera boxen & fjärr. Så fick han en ny uppsättning som heller inte fungerar. Just nu så har Canal Digital postat en ny Fjärr till honnom, hur många tror att denna (3:e ) fjärr kommer att fungera? När han sedan kom på att det fungerar utmärkt när han stänger av TV:n så säger supporten att de är medvetna om problemet.. Postad 06 August 2008 - 09:15 Canal Digitals HD PVR box tillverkas av Sagem... Men själv har jag inga problem vare sig med Canal Digital boxen eller min Sagem DVR box. Postad 11 August 2008 - 14:43
Nu har skiten börjat krångla igen. Nästan alltid kanjag bara spela in på en kanal. Startar jag om boxen fungerar det att spela in på två kanaler ett tag. Var det inte något med då de lokala sändningarna började sända? Inte åtgärdat?
Tur att det är sommar så man inte tittar så mycket. /Putte Postad 11 August 2008 - 18:47
Har du hört om Teracom semestrat färdigt än? Postad 12 August 2008 - 15:00 Ja vi är fler som undrar.... Flyttade in min Sagembox lååångt in i hyllan så den skärmas av från min Panasonic plasmas "strålning" och fjärren blev mycket bättre... Men har ju den svarta linjen kvar, och problem med att min PX80 inte alltid klarar att fylla ut bilden med det som kommer från Sagemboxen, lite Text-TV-krafs ser det ut som att jag har i överkant och ibland även svarta kanter på sidorna. När det fyller ut "helt" är ju den svarta linjen längst ner kvar ändå... Edit: Jag kör Compisit ut, hittade en inställning i TVn nåt med Overscan, bilden blev större och vips fattade TVn vad den skulle göra med bilden när olika program med lite olika format skickas till den. Inga mer svarta kanter, dock blev bilden något grynigare men det beror väl på att den blev större gissar jag. Redigerat av slotrat, 13 August 2008 - 10:34. Postad 14 August 2008 - 16:15 Talade med min kontakt under veckan, Teracom ska vara tillbaka nu och de väntar på datum och det lär bli här under Augusti, datumet inte spikat än. Så fort han får det så kommer han att informera mig och självklart er. Versionen kommer att heta 0.8.8 officiellt. Postad 16 August 2008 - 18:32
Jag har aldrig haft problem med fjärren förrän min gamla TV gick sönder just före OS, och jag köpte platt-TV !!
Problemet är dock inte större än att jag måste rikta fjärren lite tydligare mot boxen för att något ska hända. Ställde sedan boxen lite snett bakom TV:n och nu verkar det ännu bättre. I övrigt har boxen funkat helt utmärkt efter sista uppdateringen i våras. Är helnöjd med boxen !! Postad 18 August 2008 - 12:28
Jag har läst på lite om ämnet (plasmateve och IR-störningar) och det är tydligen väldigt vanligt.
Redan 2006 släppte TiVo version 3 av sin burk och råkade ut för samma problem som vi verkar ha nu med DVR-boxarna. Lösningar på problemet verkar vara att placera boxen så den hamnar "bakom" teven, vilket kan vara omöjligt om man har en vägghängd TV. Eller att skärma av IR-mottagaren mha bakplåtspapper eller liknande. Jag ska själv hem ikväll och experimentera lite med några halvgenomskinliga material. Men det är rätt skrämmade att problemet verkar ha funnits på marknaden ungefär lika länge som det funnits plasmaskärmar och att tillverkarna av IR-mottagare inte tar större hänsyn till det. Postad 18 August 2008 - 12:48
Då e vi tillbaka till 80-talet när man fick tejpa upp aluminiumfolie under tv:n så VHS-spelaren inte skulle ge störningar på tv-bilden. Teknikens under! Postad 21 August 2008 - 20:21
Nu börjar jag bli sur. Nu har boxen gått tillbaks till det strulet många hade med att den inte började spela in föränn man gick in på kanalen. (Om man tittar på en annan kanal samtidigt), Om boxen däremot är avstängd så brukar det fungera. Går nästan aldrig att spela in på två kanaler och picure in picture slutar fungera efter ett par minuter. Får väl göra tre/fyra fabriksåterställningar. Fungerade förra gången. Tycker annars att boxen har fungerat bra för mig ett tag. /Putte Redigerat av Unregistered1284f43c, 21 August 2008 - 20:22. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |