Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server *

1845 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server Eng (OEM) (Operativsystem) 1 8,8 (9) Inga priser
HP MediaSmart Server EX470 500GB (NAS-servrar) 1 8,62 (15) Inga priser
HP MediaSmart Server EX475 1TB (NAS-servrar) 0 6,5 (1) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9 (20) Inga priser
SSI SI-1348RS (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Acer EasyStore H340 1.5TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 3TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
HP MediaSmart Server EX490 1TB (NAS-servrar) 1 7 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 2TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
HP StorageWorks X510 1TB (NAS-servrar) 1 7,5 (1) Inga priser
HP Data Vault X311 2TB (NAS-servrar) 5 7,8 (4) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
12 relaterade trådar

Postad 13 februari 2009 - 06:45

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0
Min WHS-burk har ju funkar kanon jättelänge nu, men nu har det dykt upp ett problem.

Den tappar kontakten samt startar om var annan timme.

Upptäckte det för några veckor sedan när jag kollade film. Jag var tvungen att starta om Netshare. Sen efter två timmar frös bilden när jag kollade på film. Gick till min andra dator och såg att den lilla ikonen vid klockan var grå och att burken hade startats om. Jag har gått in i Event viewern och där står det bara "The previous shutdown at xx:xx was unexpected."

Det knepiga är att det är vid tillfällen då den har balanserat diskarna.

Postad 13 februari 2009 - 06:57

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
Unexpected shutdown känns ju igen efter strömavbrott. Kanske nån komponent som under balansering gör att nätagg eller UPS inte orkar leverera?

Har du kollat om datorn blåskärmar? Om du kunde få ut en dumpfil från minnet skulle det underlätta betydligt. (My computer -> properties -> advanced -> startup & recovery: bocka bort automatically restart (så du märker att felet uppstått :-) och se till att write debugging info är satt till kernel eller small memory dump.

I annat fall hade jag börjat att testa minnen och strömförsörjning, lite svårt kanske att testa själva nätagget... :\

Postad 13 februari 2009 - 14:37

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0
ett program jag använt mig av för att komma åt grejer på krashade diskar är GetDataBack for NTFS ( http://www.runtime.o...ry-software.htm ) dock så krävs ju att datorn startar upp med disken i kopplad. man kan ju testa i en annan dator eller usblåda. Dock kan ju en disk rasa av olika anledningar tex filllokeringstabellen kan bli skadad eller sektorer paja men går den fysiskt sönder är det värre. hårddisken i min bärbara totalhavirerade å allt är borta. har backup iom WHS på det mesta.

Jizzler: Om jag inte fattat det helt fel så ska det väl inte ligga filer på systemdisken om man har flera diska i om nu inte man har lagrat mera än vad som rymms på diskarna i poolen? datan man lägger till ska väl flyttas ut till lagringsdiskarna och det ska som jag fattat det bara ligga fejkade filer på systemdisken? Annars kan man ju inte byta ut systemdisken om den pajar.
Får hoppas att nästa version eller någon uppdatering av WHS gör så man kan backuppa systempartitionen.

Postad 13 februari 2009 - 15:47

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0

Unexpected shutdown känns ju igen efter strömavbrott. Kanske nån komponent som under balansering gör att nätagg eller UPS inte orkar leverera?

Har du kollat om datorn blåskärmar? Om du kunde få ut en dumpfil från minnet skulle det underlätta betydligt. (My computer -> properties -> advanced -> startup & recovery: bocka bort automatically restart (så du märker att felet uppstått :-) och se till att write debugging info är satt till kernel eller small memory dump.

I annat fall hade jag börjat att testa minnen och strömförsörjning, lite svårt kanske att testa själva nätagget... :\

Tack för tipset....

Jag har ställt in nu som du skriver ovan. Men en grej, det ballar ur 12:14, 14:14 etc, alltså varannan timme. Balanseringen gör väl WHS varje timme har jag för mig. Ska bli spännande o se vad som händer nu 16:14.

Postad 13 februari 2009 - 15:52

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0

Mycket intressant, Dreadlock!

Jag sitter med en HP EX470, 500gb OS-disk i botten och sedan har jag adderat 3st 1TB-diskar. Sedermera är 500gb-disken fylld först och ovanpå denna ligger sedan ytterligare 3TB. Således är det en något kritisk situation som uppstått i och med att WHS nu flaggar för att OS-disken är på väg att dö (unhealthy i console). WHS tycker att jag ska köra "Repair" på den men det vågar jag inte av rädsla att förlora filer - hellre byter jag ut skräpet. Jag är därför nyfiken på vad som händer med filerna som finns på den del av OS-disken som ingår i poolen. Att duplicera dessa går inte då det som bekant inte går att spegla disk för disk utan endast delar av poolen. Vad hände med de filer som var en del av poolen du hade på OS-disken som "rasade"?

ALLT som du har speglat oavsett om det ligger på systemdisken eller inte kommer att återskapas om du kör en repair. Det som du inte har speglat försvinner förstås, tex program/plugins som du har installerat. Men bara du har speglat dina filer så kan du vara lugn.

Postad 13 februari 2009 - 18:43

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0
hmm Den startade inte om när jag hade kryssat ur "auto restart". Precis 16:14 gjorde den så. 2 timmar efter.

Vart kan jag hitta minnesdumpen?

Redigerat av Unregisteredbf364490, 13 februari 2009 - 18:44.

Postad 13 februari 2009 - 20:53

Waldorf
  • Waldorf
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Är ingen fan av Nortons produkter men i denna tråd verkar det finns tips om hur du hittar till rätt del i programmet.

Det som dem pratar om i den länken är att man ska gå in under general rules och göra det som jag redan har gjort utan resultat tyvärr :/ får kanske kasta ut norton och köra något annat, vet du eller någon annan ett bra program som erbjuder antivirus och brandvägg i samma program ?

Postad 13 februari 2009 - 22:35

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Det som dem pratar om i den länken är att man ska gå in under general rules och göra det som jag redan har gjort utan resultat tyvärr :/ får kanske kasta ut norton och köra något annat, vet du eller någon annan ett bra program som erbjuder antivirus och brandvägg i samma program ?

Jag skall inte ge mig in i fejd men Nortons hemprodukter ställer bevisligen till med problem - överallt. Brandväg är överkurs om du har router och inte är "helt dum i huve" och håller dina system patchade. Dvs du behöver inte en brandvägg *till*

Antivirus är en annan sak, det bör man ha. AVG exvis på klientwer, och för WHS Avast! om man rattar mkt via rdp (avast! har en bundle som är mkt prisvärd om man har WHS och många klienter -- googla)

Postad 13 februari 2009 - 23:11

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

hmm Den startade inte om när jag hade kryssat ur "auto restart". Precis 16:14 gjorde den så. 2 timmar efter.

Vart kan jag hitta minnesdumpen?

Felåt min otydlighet, fast det står ju i dialogen du var och klickade i/jag hänvisade till, att dump går till %SystemRoot%\MEMORY.DMP, dvs normalt c:\windows.

Jag är inget MS.proffs som kan debugga deras filer men OM du får en bluescreen indikerar ju det iaf att windows kernel hinner känna av att det går käpprätt åt vänster. Om en debugfil (DMP) skapas kan man dra in den och gissa hejvilt :P

Har man tur och god Windowskunskap kan man ibland direkt härleda felet. Ibland alltså, ibland blir man inte klokare alls.

En intro till dmp:s hittar du här.
Om du får en .dmp och inte får till det trots ovan länk så ul:a en small memory dump.

Får du ingen .dmp har du tråkig felsökning vad gäller hårdvara/el, precis allr kan vara fel.

EDIT: När servern ändå är down. Ta ut alla kablar och sätt i dem igen, plocka ut minneskretsar och sätt i dem igen (detta är inget skämt som supporten ibland kommer med, ibland kan en reseat på en minneskapsel gör maskinen frisk igen, man ifrågasätter lätt detta tips tils det löser alla problem, been there..)

Redigerat av maxxess, 13 februari 2009 - 23:26.

Postad 13 februari 2009 - 23:43

Morn
  • Morn
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Så idag hände det som inte fick hända. Fel på systemdisken. Hela systemet blev segt och ostabilt (100% Hardware interrupts). Enligt Event Viewer var det "bad sector" på systemdisken. Jag hade ingen lust eller tid att installera om, jag skulle få besök och då vill man inte vara utan sin server. Jag rusade till Netonnet och köpte en identisk hårddisk, gjorde en cloning mha Acronis. Nu startar WHS upp igen, snabb som vanligt. Men tyvärr klagar den över några korrupta filer, saknade dll-filer, consolen går inte starta. Jag antar att jag ska kunna fixa det med lite tid och jobb.

Den felaktiga disken var en Samsung 1TB, inte särskilt gammal. Tröttsamt att få fel på den. Får se om den går att rädda.

Vad jag försöker säga med allt det här är, någon slags backup av systemdisken är ett måste i framtiden!
Lycka till!

Postad 14 februari 2009 - 00:44

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Så idag hände det som inte fick hända. Fel på systemdisken. Hela systemet blev segt och ostabilt (100% Hardware )Jag rusade till Netonnet och köpte en identisk hårddisk, gjorde en cloning mha Acronis. Nu startar WHS upp igen att rädda.

Vad jag försöker säga med allt det här är, någon slags backup av systemdisken är ett måste i framtiden!
Lycka till!

Det du gjort är skolexmepel på hur man inte gör. Att kallclona en disk skall ju fungera, men hur kunde du klona den om det var fel på den? Du inser väl att D.\ is da shit för hela din filstruktur så om systemdisken verkligen HAR fel så bör diskpoolen gås igenom - vilket väldigt långsamt sker vid en reinstall.

Jag är en stor fan av Acronis TI och har köpt det till mina datamaskiner på jobbet men efter påläsning inser man att det ínte är ngt för WHS. Med WHS får man tänka precis som på jobbet: a) backupa all data på c: (exvis mailserver i mitt fall) :) se till att ha programvara tillgänglig (exvis själva mailservern).

Kör man inte customprogram (normalfallet, nått annat äe ju inte supportat :P är det ju inte svårare än att skita i allt och köra reinstall.

Jag rekommenderar ingen att försöka klona systemdisken, bättre med en reinstall då.

Postad 14 februari 2009 - 12:16

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0
ahh Jag har löst det! Min Evaluation Copy har gått ut. Knepigt då det i Windows Home Server Settings står att min utvärderingsversion går ut 2009-03-30, dvs om 1,5 månad.

Men när jag kollade igenom loggarna såg jag ett meddelande som dök upp precis en timme innan systemet bootar om.

The Evaluation period for this installation has expired. This system will shutdown in 1 hour. To restore access to this installation to Windows, please upgrade this installation using a licensed distribution of this product.

Eftersom datorn stod i en garderob utan skärm har jag inte sett detta pop-up-meddelande utan den har bara bootat om. Trodde dock som sagt att jag hade till 2009-03-30 på mig då det står så. :-)

EDIT: När ni lägger på en riktig licens eller en ny 120-dagars, formatterar den om systemdisken eller "kör" den bara på ett nytt WHS?

Redigerat av Unregisteredbf364490, 14 februari 2009 - 12:31.

Postad 14 februari 2009 - 12:32

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

ahh Jag har löst det! Min Evaluation Copy har gått ut.

No offense, men.... http://lmgtfy.com/?q...ed shutdown&l=1

Postad 14 februari 2009 - 12:34

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0
hehe jo jag känner mig dum...

Jag sökte på massor men hittade inget. :P

Postad 14 februari 2009 - 16:56

Morn
  • Morn
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Jag rekommenderar ingen att försöka klona systemdisken, bättre med en reinstall då.

Jag medger att min lösning var kortsiktig, jag ville bara få igång det direkt och få tillgång till mina filer. En långsiktig lösning blir såklart en ominstallation.

Det underliga nu är att jag har kopplat den trasiga disken till en annan dator och kört chkdsk och andra program på den, utan att hitta några fel eller bad blocks. Så helt plötsligt är den ok? :P

Postad 14 februari 2009 - 18:07

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Jag medger att min lösning var kortsiktig, jag ville bara få igång det direkt och få tillgång till mina filer. En långsiktig lösning blir såklart en ominstallation.

Det underliga nu är att jag har kopplat den trasiga disken till en annan dator och kört chkdsk och andra program på den, utan att hitta några fel eller bad blocks. Så helt plötsligt är den ok? :)

Ladda ned testprogram från tillverkaren (tex SeaTools från Seagate).
Ett enda bad block kan få en dator att flippa ur totalt, hände mig på jobbet strax före jul. Efter att seatools reparerat ett ynka block som fick hela min workstation att hänga så.. lade jag disken på hyllan och skrev en lapp att "gratis 500gb finnes" :P (Den passerar all tester numera, efter att SeaTools fått micka på disken)

Postad 14 februari 2009 - 18:21

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

EDIT: När ni lägger på en riktig licens eller en ny 120-dagars, formatterar den om systemdisken eller "kör" den bara på ett nytt WHS?

C: och D: ("diskpoolens index" ) blåses vid reinstall/upgrade. All data i diskpoolen blir kvar och läses om/indexeras om under setup. Ev. oduplicerad data som WHS tvingats lagra på D: blir ett minne blott (EDIT: här spekulerar jag lite, minns inte om jag testade exakt detta scenario innan jag köpte WHS - se början av denna tråd).
Denna procedur går inte att undvika vid reinstall eller uppdatering av programnyckel (löjligt av MS!)

Redigerat av maxxess, 14 februari 2009 - 18:24.

Postad 14 februari 2009 - 18:36

Unregistered61268c5c
  • Unregistered61268c5c
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Hej hej
Jag har precis flyttat till ny lägenhet och håller på att få liv i min whs igen, men den beter sig konstigt tycker jag.
Den starta upp som vanligt, jag kan pinga den och nå den via remote desktop men den dyker inte upp i nätverket i vista, jag kommer alltså inte åt min shares och de enda jag gjort efter flytten är att uppgradera routern till en DIR 655.
//mrpink

Postad 14 februari 2009 - 18:49

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
Jag tillhör den skara som ALDRIG bläddrar i "networok neighbourhood". Normalt är det en NBT-fråga och att alla maskiner är med i samma workgroup.

start -> \\server
start -> run -> \\server

Högerklick "My computer" -> map network drive -> \\server\myshare (reconnet at logon)

Det finns betydligt enklare sätt att nå din WHS än att bläddra i nätverket.
Byt ut \\server mot din maskins namn, eller använd den interna ip-adressen, exempelvis \\192.168.0.50

Postad 15 februari 2009 - 01:12

jg83610
  • jg83610
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Efter ha följt tråden ett tag bestämde jag mig för att ladda hem och installera 120-dagars versionen. En fullt fungerande XP-pc med 4 diskar blåstes. Denna pc:n är routern kopplad till. Då jag pysslade med annat under installationen vet jag inte om några felmeddelande dök upp under processen.

Problemet är att WHS inte hittar routern/internet, det lokala nätverket. För övriga datorer funkar internet (trådbunden iMac och 2 trådlösa bärbara pc).

I inställningarna står det:
Router IP address: not found
Home server IP address: 127.0.0.1
Home Server physical address: not found
Configure Router är gråmarkerat
Verifying that your router supports UPnP standards - har ändrat i routern, gjorde ingen skillnad

Nätverksanslutningar:
LAN or High-Speed Internet:
1394 connection

I Device manager så har ett antal controllers under "Other devices", exempelvis Ethernet controller och Network controller gula frågetecken.

Jag är verkligen inte tillräckligt bra på nätverk, har googlat och letat, men hittar inte - beror väl på att jag inte vet exakt vad jag ska söka efter. Saknas drivrutiner? Är det rätt nätverkskort? Kan ngn utifrån uppgifterna ovan hjälpa mig.

Postad 15 februari 2009 - 12:10

Unregisteredd75d0848
  • Unregisteredd75d0848
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
hoppa...du har inte fått någon IP från din router ens. Du har nog fel på nätverkskort, nätverkskabel, eller hela routern. Lyser det några lampor vid nätverkskontakten eller lyser lampan i routern som din server är kopplad till.
För du kör väl inte trådlöst från servern ?

Postad 15 februari 2009 - 12:14

petsi
  • petsi
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Efter ha följt tråden ett tag bestämde jag mig för att ladda hem och installera 120-dagars versionen. En fullt fungerande XP-pc med 4 diskar blåstes. Denna pc:n är routern kopplad till. Då jag pysslade med annat under installationen vet jag inte om några felmeddelande dök upp under processen.

Problemet är att WHS inte hittar routern/internet, det lokala nätverket. För övriga datorer funkar internet (trådbunden iMac och 2 trådlösa bärbara pc).

I inställningarna står det:
Router IP address: not found
Home server IP address: 127.0.0.1
Home Server physical address: not found
Configure Router är gråmarkerat
Verifying that your router supports UPnP standards - har ändrat i routern, gjorde ingen skillnad

Nätverksanslutningar:
LAN or High-Speed Internet:
1394 connection

I Device manager så har ett antal controllers under "Other devices", exempelvis Ethernet controller och Network controller gula frågetecken.

Jag är verkligen inte tillräckligt bra på nätverk, har googlat och letat, men hittar inte - beror väl på att jag inte vet exakt vad jag ska söka efter. Saknas drivrutiner? Är det rätt nätverkskort? Kan ngn utifrån uppgifterna ovan hjälpa mig.

Det verkar som att ditt nätverkskort inte är installerat, testa att ladda om drivrutiner till det

Postad 15 februari 2009 - 16:33

jg83610
  • jg83610
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Det verkar som att ditt nätverkskort inte är installerat, testa att ladda om drivrutiner till det

Tack, så var det. Knappade in datorns serienummer på Fujitsi-Siemens hemsida och laddade hem drivisen för nätverkskortet. Nu har jag kontakt med omvärlden igen. :)
Återstår följande ? i device manager, ska dessa rättas till, eller?
Multimedia Audio Controller, Multimedia Controller, Multimedia Video Controller, Network Controller, PCI Simple Communications Controller, SM Bus Controller

Postad 15 februari 2009 - 18:29

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0
hmm Provade idag att stoppa i 120-dagarsskivan och göra en reinstall med en ny nyckel jag fått från Microsoft men se det gick inte...

Can not upgrade from this version of WHS. Only fresh installation is supported due to a fundamental change in operating environment.

Please copy your data from the server to a different computer or a USB drive and boot from WHS DVD for a complete reinstall.

Jaha då är det alltså hårdkodat i 120-dagars trialen att man inte ska kunna lägga på en till när den är slut.

Fråga då: Om jag gör en fresh install på en ny hårddisk som jag stoppar i. Försvinner då det som jag har speglat i min gamla WHS-setup? Jag hade allt speglat på den setupen. Eller ligger det kvar så att jag kan flytta över materialet från alla diskar en och en till den nya.

Jag vet att det enklaste bara vore att köpa en skiva och göra en reinstall, men jag tänkte prova lite alternativ först. :)

Postad 15 februari 2009 - 18:59

Morn
  • Morn
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

C: och D: ("diskpoolens index" ) blåses vid reinstall/upgrade. All data i diskpoolen blir kvar och läses om/indexeras om under setup. Ev. oduplicerad data som WHS tvingats lagra på D: blir ett minne blott (EDIT: här spekulerar jag lite

Jag hoppas verkligen inte att det är så! Nästan alla mina filer verkar ligga på D:, utan duplicering. Jag vill inte gärna förlora allt vid en reinstall bara för att filerna ligger på "fel" disk. Finns det något sätt att "tvinga över" filerna från systemdisken till resterande diskar, så en reinstall kan göras mer riskfritt?

edit: Jag hittade ett sätt att fixa det här
men det hjälpte inte mig då flera services inte är igång längre.

Redigerat av Morn, 27 februari 2009 - 17:09.

Postad 15 februari 2009 - 19:07

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0
@Morn: Filer man är rädd om ska man ju egentligen duplicera/spegla. Är det filer som du är rädd om SKA de speglas. Då behöver du inte vara rädd för att de ska försvinna.

Postad 15 februari 2009 - 19:16

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Frågan är vart den skriver array-indexet. Jag har inget speglat och om jag hade tryckt i en ominstallation borde den spara allt från d?

Postad 16 februari 2009 - 18:37

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2 834 inlägg
  • 0
Ingen som vet varför man inte kan fjärrstyra Spotify på WHS? Fel på ljudkortet säger den :blink: Fast jag vet att den funkar prima!

Redigerat av Timpolanen, 16 februari 2009 - 18:37.

Postad 17 februari 2009 - 16:47

Morn
  • Morn
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

@Morn: Filer man är rädd om ska man ju egentligen duplicera/spegla. Är det filer som du är rädd om SKA de speglas. Då behöver du inte vara rädd för att de ska försvinna.

I det fall servern består av endast en hårddisk är det alltså total förlust av data som gäller vid en reinstall? Det låter lite skumt, tycker jag.

Postad 17 februari 2009 - 22:00

Metalking
  • Metalking
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Nu behöver jag hjälp. Jag har skaffat Whs 120 test varianten då jag har hört att Whs skall vara så jäkla bra.

Nu har jag spenderat åtskilliga timmar med att pröva installera Squeezenter version 7.4 för Whs, men det blir fel vid installationen. Jag istallerade versionen innan 7.3 någonting innan men fick ej då upp någon logga så jag kunde starta programmet efteråt.

Jag avinstallerade 7.3 versionen och installerade 7.4 fyra men det blir fel vi installationen.

Jag får upp följande ruta:

Bifogad fil  Felmeddelande.jpg   30,6K   1 Antal nerladdningar

Jag har startat om Whs och tagt bort filen och lag in den igen. Jag har laddat hem den igen och prövat men samma fel. Och sen kommer det även upp en ruta med följande text om jag cancelerar precis innan felrutan kommer upp:

"The selected add-in failed to install. The error code 1603. Please contact the add-in author for assistance"

Kan någon hjälpa mig? Finns det någon återställningfunktion i Whs som i Xp?
Jag slänger snart ut Whs och slänger in något annat Server Os eller en Nas.

Hoppas någon klarar lösa detta...

Mvh
M

Postad 17 februari 2009 - 22:17

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
wiki.wegotserved.comhittar du ett hack som gör att systemåterställning går att använda på WHS. Tyvärr går det nog inte att göra så här i efterhand! En annan sak som kanske kan hjälpa dig är ett add-in som rensar ut gamla add-ins....!

Postad 18 februari 2009 - 10:22

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Nu behöver jag hjälp. Jag har skaffat Whs 120 test varianten då jag har hört att Whs skall vara så jäkla bra.

Nu har jag spenderat åtskilliga timmar med att pröva installera Squeezenter version 7.4 för Whs, men det blir fel vid installationen. Jag istallerade versionen innan 7.3 någonting innan men fick ej då upp någon logga så jag kunde starta programmet efteråt.

Mvh
M

Vad är "Sequeezecenter for WHS"? Hur gör du när du försöker installera? Fick du bort 7.3 och gick den i sådana fall också som en service? Screenshoten du bifogade indikerar ju att setup i någon form gått såpass långt att en service för squeeze skapas..

Jag kör 7.3.2 av SQZ och jag har uppgraderat ett flertal gånger, det funkar hur bra som helst. Jag installerar genom att ladda ned/föra över setup till servern, och sedan via RDP-inloggning köra igång setupen på servern. Om du gör på det viset fungerar vanlig felsökning, dvs det är inget speciellt för WHS utan samma lösning som för XP mfl.

Fel 1603 betyder "fatal error" och ger ingen ledtråd..

Ingen som vet varför man inte kan fjärrstyra Spotify på WHS? Fel på ljudkortet säger den :) Fast jag vet att den funkar prima!

Samma fel som ett par 10-20 meddelande bakåt i tråden? De kan inte hantera det virtuella ljudkort som skapas över en RDP-förbindelse?

Postad 18 februari 2009 - 13:19

Unregistered79461a6e
  • Unregistered79461a6e
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Jag tänkte köpa ett ex av windows home server

vilket av dom här är det jag ska ha ?

Microsoft Windows Home Server URP1 Eng (OEM)

Microsoft Windows Home Server Eng (OEM)

vad är urp1 `

Postad 18 februari 2009 - 13:23

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Jag tänkte köpa ett ex av windows home server
vad är urp1 `

Update Rollup 1 == PP1 (som i sin tur är tillägget Power Pack som innehåller fixar + lite nya funktioner). PP1 är fri att ladda ned och kommer genom Windows Update. Om priset inte är högre är det således självklart bättre att installera "URP1" direkt då det är den senaste releasen.

Postad 18 februari 2009 - 15:06

Waldorf
  • Waldorf
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
jag får inte utorrent addinet att fungera, är det någon som kan beskriva exakt hur man ska göra steg för steg ?

Postad 18 februari 2009 - 17:34

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0

ALLT som du har speglat oavsett om det ligger på systemdisken eller inte kommer att återskapas om du kör en repair.

Mitt problem ligger tyvärr i att jag har en en pool på dryt 3TB. Av dessa befinner sig c:a 450gb på den OS-disk som nu flaggas som trasig (se tidigare inlägg) och jag vet inte vilken data detta är. Att duplicera är således väldigt svårt; jag har inte drygt 3TB ledigt för att duplicera hela min pool och jag vet heller inte vilka delar av min pool som ligger på den enligt konsolen "unhealthy" OS-disken på 500gb. Moment 22 :)

Det som du inte har speglat försvinner förstås, tex program/plugins som du har installerat. Men bara du har speglat dina filer så kan du vara lugn.

Program/plugins är inget värt i sammanhanget, däremot min diskpool. Jag kan inte köra remove på OS-disken och jag vet heller inte vilka filer som finns på den. Allt jag vet är att den är "unhealthy" i konsolen och att WHS vill att jag kör repair på den - en procedur som riskerar att skada filer på disken. Som tidigare nämnt vet jag inte hur jag ska duplicera dessa...argh, börjar efter ett par lyckliga år nu att tröttna på WHS. Sumpar jag min pool är det många timmars jobb och en sjuhelsikes massa data som ryker. Känns ärligt talat som att jag hamnat i en sits som MS inte riktigt tänkt på när de utvecklat WHS. Surt sa räven.

Postad 18 februari 2009 - 23:32

Metalking
  • Metalking
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Tack Life för tipset om systemåterställnings applikationen till Whs och det add-in som rensar gamla add-in. Skall testa dessa senare.

Maxxes
Du undrade vad Vad är "Squeezecenter for WHS"? Hur gör du när du försöker installera samt om jag fick bort 7.3 och gick den i sådana fall också som en service?

Genom länken nedan som jag fann på We Got Served forumet om jag inte missminner mig fick jag tag i SqueezeCenter-7.4-25035-whs.

Squeezecenter

När jag installerar gör jag på följande sätt:
Tankar ner filen, loggar in på Windows Home Servern Control och lägger över filen i add-in mappen som ligger i Software mappen. Därefter går jag in i settings på server genom Windows Home Servern Control och i Add-in availible väljer jag att installera filen.

När jag avinstallerar väljer jag i uninstall istället och sen när det är klart går jag in i Add-in mappen och deletar filen.

Såg nu att det låg en nyare beta produkt som kom upp inatt. Kanske skall prova den och se om SqueezeCenter vill starta.

maxxes, tack för informationen om vad felmeddelandet, sånt har jag ingen aning om.

Mvh
M

Postad 19 februari 2009 - 00:15

Tobbeswim
  • Tobbeswim
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Ok, dags att köpa en licens...var gör jag det bäst och vad ska man välja. Jag hoppas att jag inte behöver riskera de filer som ligger på min server nu? Har speglat de viktigaste men har fortfarande 6 tb film...
Hur installerar jag?

mvh

Tobbeswim

Postad 19 februari 2009 - 08:54

Unregistered79461a6e
  • Unregistered79461a6e
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja veta vad ni kör med för hårdvara i era burkar

jag har sett att en del kör med dual e2140 och andra med kanske en amd 4850E

behövs verkligen en dual core för o bara skicka eller kan man ta en slö amd ??

vad ska man tänka på juh mer godis desto bättre ?

Postad 19 februari 2009 - 08:58

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1 862 inlägg
  • 0
En modernare dator är väl att rekommendera. Men självklart duger nog en äldre version också. Personligen kör jag på Xp Pro ihop med Filezilla server eftersom min burk bara står och kör torrents ändå.

Postad 19 februari 2009 - 10:37

Unregistered79461a6e
  • Unregistered79461a6e
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

En modernare dator är väl att rekommendera. Men självklart duger nog en äldre version också. Personligen kör jag på Xp Pro ihop med Filezilla server eftersom min burk bara står och kör torrents ändå.

Jag ville veta vad du hade för grejer i din dator inte vad du hade för operativsystem

Postad 19 februari 2009 - 11:44

petsi
  • petsi
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag kör en amd , LE-1300 på 2,3 GHz, funkar bra för det jag gör iaf.

Postad 19 februari 2009 - 23:04

Metalking
  • Metalking
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Fick Squeezebox att funka med den nya programvaran.

Otroligt skönt att ha musiken på servern som står på 24/7 istället för att starta upp datorn varje gång man vill
lyssna på musik.

/M

Postad 20 februari 2009 - 18:13

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Fick Squeezebox att funka med den nya programvaran.
Otroligt skönt att ha musiken på servern som står på 24/7 istället för att starta upp datorn varje gång man vill
lyssna på musik.

Rock on eller hur man nu säger ;-) Sqz är ofantligt bra om man har en server, oavsett OS. En av mina absoluta favoriter sedan WHS (där man kan ha musiken spridd över många diskar) och Boom (som ger perfekt lagom ljud i vardagsrummet när man inte vill ha en dator förutom servern i klädkammaren påslagen).

Hur gjorde du? (Intresseklubben). Jag har inte ens kollat vad WHS-versionen är för nått, men varför krångla till det när man kan logga in och installera som på vilken Windowsburk som helst? Självklart vill inte MS att man använder servern såhär, men att installera Sqz på det viset är ingen skillnad från hur man gör på en XP-klient. Next -> next osv..

EDIT: Eftersom du gillar betas :( Kolla in Squeezeplay när du vill spela upp via dator. Ännu en klar favorit hos mig!

Redigerat av maxxess, 20 februari 2009 - 18:14.

Postad 20 februari 2009 - 18:50

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Jag hoppas verkligen inte att det är så! Nästan alla mina filer verkar ligga på D:, utan duplicering. Jag vill inte gärna förlora allt vid en reinstall bara för att filerna ligger på "fel" disk. Finns det något sätt att "tvinga över" filerna från systemdisken till resterande diskar, så en reinstall kan göras mer riskfritt?

Data på systemdisk är inte kollat vid reinstall i syfte att byta lic.nyckel eller av annat skäl, dvs jag har aldrig testat en reinstall på ett fungerande system.

https://www.minhembi...s...t&p=1727989
https://www.minhembi...s...t&p=1732450
(allt inom en och samma sida.. Kul att bläddra tebax och ser hur "korkade" frågor man hade och vilka vaneföreställningar man hade googlat sig fram till -- you suck maxess *S* :(

Vad gäller D: så har jag aldrig testat scenario reinstall för att se om D: behålls avseende data lagrad där (att C: rensas är ju uppenbart). Bara att köra in WHS i VWM och prova - jag kommer inte att göra det då jag inte har data på D:
Näste man till rakning :-)

Postad 21 februari 2009 - 01:27

Metalking
  • Metalking
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Rock on :-)

Hur jag gick tillvägaguide:
Jag laddade hem "SqueezeCenter-7.4-25091-whs.msi" från Squeezecenter beta

Loggade in på servern genom min bärbara och förde över SqueezeCenter filen till add-in mappen under software
och därefter gick jag in i settings på servern genom Windows Home Server Console från min bärbara och klickade
på installera. När installationen var klar fick jag logga ut och logga in igen, sen fungerade det bara.

Klämlådan är guld, har den kopplad till ett par Dfeld högtalare
Blir kanon ljud.
Skall prova Squeezeplay.

Vill gärna köra över Windows home Server Console vid installation eftersom jag inte har någon skärm kopplat till den servern (Så illa tvungen, därför passade beta versionen) :-D.

/M

Postad 21 februari 2009 - 06:06

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Rock on :-)

Hur jag gick tillvägaguide:
Jag laddade hem "SqueezeCenter-7.4-25091-whs.msi" från Squeezecenter beta
Loggade in på servern genom min bärbara och förde över SqueezeCenter filen till add-in mappen under software

Hur jag hade gjort (rent spontant): start run -> mstsc /admin (på Vista-klient). Skriva in adressen tilll min server och få upp dess desktop, starta Firefox och ladda ned Squeezecenter-inte-för-whs. Köra setup: next -> konfigga som servevice next -> next osv..

Även om man inte är datorfreak så skadar det inte att använda RDP mot servern nån gång då och då, IMHO (WHS är ju bortsett från diskhantering trots allt bara en vanlig Server 2003 - WHS console är bara ett nödvändigt ont :-)

Eftersom du inte nämnde Squeezeplay så har du en positiv överraskning till, speciellt när din bärbara inte är hemma och du vill lyssna på musik (inget trams med webbrowser om man inte tvunget vill)

EDIT: off-topic ON: Enda störande elementet är att jag med iPod inte kan streama musik från min server. Man kan styra allt via iPeng men man vill ju ha musiken strömmande...)

Redigerat av maxxess, 21 februari 2009 - 06:25.

Postad 21 februari 2009 - 09:53

Unregistered0d88e7f5
  • Unregistered0d88e7f5
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Är det någon som gör någon form av TV-server på sin WHS?

Har har funderingar på att flytta över MediaPortal på servern och bara använda HTPCn som klient.

Postad 23 februari 2009 - 21:23

Unregistered79461a6e
  • Unregistered79461a6e
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Är det någon som gör någon form av TV-server på sin WHS?

Har har funderingar på att flytta över MediaPortal på servern och bara använda HTPCn som klient.

jag hade inte tänkt ha den som tv server utan mer som en server där jag streamer filmer till en popcorn =) ''

Postad 27 februari 2009 - 10:24

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Jag kör my-tv's databas och all lagring på min whs - streamar till hTPC

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.