* Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **5 *
1805 svar till detta ämne
Postad 02 October 2007 - 14:00
Auron
-
Auron
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Hej allihop!
Sitter här och är mycket intresserad av 605an, men det jag inte riktigt fått någon uppfattning om är:
Kan den skala upp och göra bilden från min digitalbox, som bara har scart ut, något bättre?
Om inte, finns det någon förstärkare i 6000kr klassen som kan det?
Och blir det isf någon synligt skillnad?
Sedan, hur bra högtalare skulle jag behöva för att verkligen kunna höra någon skillnad på vanlig och "HD-ljuden"? Sitter just nu med Jamo D570 frontar + billiga jamo center/surr/sub (som isf ska bytas ut). Tror ni 605an skulle passa till mina högtalare (syftar då speciellt på frontarna)? Och om inte, vilka högtalare passar? Vet inte hur man ska avgöra det iom att jag är nybörjare på det här med ljud.
Har även en Panasonic 42px70 och en PS3a, men de ska det ju inte vara några problem att koppla ihop med 605an.
Tack på förhand!
Postad 02 October 2007 - 15:02
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Om man kopplar in en extern usb hårddisk till 905:an, vilka format kan den då spela upp? Några lossless?
<{POST_SNAPBACK}>
Den klarar "bara" MP3, WMA, WAV och M4A.
Postad 02 October 2007 - 15:03
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Barsk, vad menar du med att Onkyon fungerar som en repeater?
Postad 02 October 2007 - 15:10
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Jag kör en 15m Supra HDMI-HDMI och det är inte några problem. Har även förlängt den med en två meters no name ett par gånger och det är fortfarande inte några problem. Så att 14m skulle vara max för Supra stämmer inte.
<{POST_SNAPBACK}>
Det är säkert riktigt som du skriver, det kan nog funka med långa kablar. Supra garanterar dock 1080p i längder upp till 10m, inte längre. Vet inte om det är anmärkningsvärt iofs.
Postad 02 October 2007 - 16:28
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2340 inlägg
Det är säkert riktigt som du skriver, det kan nog funka med långa kablar. Supra garanterar dock 1080p i längder upp till 10m, inte längre. Vet inte om det är anmärkningsvärt iofs.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har provat att skicka ut 1080p med Supran och det funkar, och det får man ju vara glad över då jag sedan tidigare (men tack ändå) visste att inte garanterar mer än 10 meter.
Postad 02 October 2007 - 21:10
NILOMA
-
NILOMA
-
Användare
-
-
143 inlägg
Var på invigningen av nya Mediamarkt i Lund igår och där hade de hela Onkyos sortiment till avlyssning med ett antal olika högtalarkombinationer (t.ex. KEF-äggen). Bara så att ni vet, ni som bor i de södra regionerna.
<{POST_SNAPBACK}>
Såg du vad de tog för 875?
<{POST_SNAPBACK}>
Vad ville de ha för 705 då?
<{POST_SNAPBACK}>
Tyvärr, det var så mycket folk så jag glömde av att kolla priser etc. Ska göra det nästa gång jag kör förbi (snart).
Postad 02 October 2007 - 21:39
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2340 inlägg
Jag ska dit i morron och köpa lite BD filmer, så ifall jag kommer ihåg så ska jag kolla.
Vad jag vet så ligger alla Onkyo stärkarna på riktpris...
Postad 04 October 2007 - 11:45
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5366 inlägg
...
Redigerat av henke007, 04 October 2007 - 15:42.
Postad 04 October 2007 - 16:03
Fainted1
-
Fainted1
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Ni som tycker att 805:an låter klen - se till att ni kör på >6 ohms-läget. Stor ljudskillnad mot >4 ohms-läget...
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har ett par Dynaudio Audience 72 och de har 4 ohm. Men vågar inte köra på 6 ohms läget. Jag har precis fått hem min 875. Men blir lite sugen när du säger så där. Sen vore det ju bra kul att testa att bridga och köra mer effekt till frontarna men i boken står det ju endast högtalar med 6 ohm eller mer i det läget annars kan det skada förstärkaren med tjocka bokstäver. Så då tror man ju på det, det känns som att de som byggt förstärkern borde veta bäst... Japp hur som helst så är jag väldigt nöjd hittils den låter väldigt bra tycker jag rent spontant. Grym skillnad mot min gamla Nad Förstärkare!
Postad 04 October 2007 - 16:58
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Ni som tycker att 805:an låter klen - se till att ni kör på >6 ohms-läget. Stor ljudskillnad mot >4 ohms-läget...
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har ett par Dynaudio Audience 72 och de har 4 ohm. Men vågar inte köra på 6 ohms läget. Jag har precis fått hem min 875. Men blir lite sugen när du säger så där. Sen vore det ju bra kul att testa att bridga och köra mer effekt till frontarna men i boken står det ju endast högtalar med 6 ohm eller mer i det läget annars kan det skada förstärkaren med tjocka bokstäver. Så då tror man ju på det, det känns som att de som byggt förstärkern borde veta bäst...
Japp hur som helst så är jag väldigt nöjd hittils den låter väldigt bra tycker jag rent spontant. Grym skillnad mot min gamla Nad Förstärkare!
<{POST_SNAPBACK}>
Jag hade också satt den i 4 ohm läget om jag hade dina högtalare. Du tappar visserligen lite kraft men riskerar inte att stärkaren blir överbelastad. Tror nog 875:an har kraft så det räcker ändå.
Postad 04 October 2007 - 17:06
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Har nu kört en aut. inst med mikrofonen. Använde stativ mao "by the book". Blev inte så bra dock. Jag är ju inte ensam om detta och det är inte Onkyo heller. Det verkat vara rätt ofta det inte funkar så bra med de olika systemen för aut. kalibrering.
Jag fick justera lite då den satte ned nivån på subben för mycket. Delningsfrekvenserna gillade jag inte heller utan fick justera manuellt. Dessutom hamnade allt på -db. Tycker faktiskt (hittills utan att ha hunnit lyssna tillräckligt) att den låter bättre med Audyssey av. Är dock nöjd med att slippa ställa in avstånd och nivåer (utom subben då) själv.
Annars är jag fortfarande förtjust i min 905:a och gillar ljudkvaliteten skarpt.
Postad 04 October 2007 - 22:21
jummen
-
jummen
-
Lärjunge
-
-
361 inlägg
hur är Onkyo jämfört med Pioneer i ljud karaktär. Har en Pioneer 2014 nu och gillar skarpt det ljusa och klara ljudet den ger till musik.. Hur låter Onkyon? Kollar lite på 875..
Postad 05 October 2007 - 12:21
Andy72
-
Andy72
-
Användare
-
-
242 inlägg
Då är man även snart ägare av en 605:a jag med :-) Beställde från medianess.de för 4822 inkl frakt i onsdags kväll och fick nu trackingnr att den beräknas leveras av UPS på måndag!
Några frågor:
- Bra ställe där man kan hitta en ipod docka till denna?
- Finns det flera firmware till denna eller skall maskinerna som skeppas nu vara buggfria och genom vilken typ av kabel gör man i så fall uppdateringen??
- Funderar på hur man skall koppla datorljudet till denna, hdmi eller toslink (verkar som många sågar hdmi när man läser tråden, är det så?
Postad 05 October 2007 - 12:33
HiDef
-
HiDef
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Jag har ett Samsung HT-P1200... Jag funderar på att köpa 605an för jag vill kunna byta bas i mitt system då den enligt mig inte ger de rätta trycket......
Kan detta funka? köra med dessa högtalare, köpa 605an och byta sub??
Postad 05 October 2007 - 15:04
pjay1
-
pjay1
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Har en 805 a undrar om kef äggen 2005.2 å undrar om dom går att bi.ampa hittar ingen info
Postad 05 October 2007 - 17:51
Henke811
-
Henke811
-
Användare
-
-
158 inlägg
Hej hej alla!
Har nu fått min 605:a, och allt har funkat fint... men ja har stött på ett problem som ja hoppas nån vänlig själ som pluggat instruktionsboken kan svara på!
Det är som så att när ja skall spela cd skivor i min dvd sony ns76 som är kopplad via hdmi till 605, så får 605:an ingen signal... Förens ja sätter på tvn?
har ja på tvn funkar det fint men inte annars, antar att detta är någon inställningsak som nån kan hjälpa mig med! hej hej!
Redigerat av Henke811, 09 October 2007 - 00:18.
Postad 06 October 2007 - 00:45
Unregisteredd2c0b964
-
Unregisteredd2c0b964
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Drog igång min 805:a igår och är hitills väldigt nöjd med denna uppgradering..
Alla har gått finnemang bortsett från en detaljt,
Subben vill inte hoppa igång, kör den i den lila lågnivå utgången (enligt manual) men den ger inte ifrån sig ett enda brum. Var inga problem med den sketa anderson stärkaren den satt på nyligen.
Är en Audiopro B1.28.
Nån som har en idé på vad som kan göras?
Postad 06 October 2007 - 08:31
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2340 inlägg
Måste bara vara en inställningsfråga. Antingen ändra alla högtalare till Small (kan stå på något annat idag) eller kolla HZ fördelningen.
Postad 06 October 2007 - 11:07
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Barsk, vad menar du med att Onkyon fungerar som en repeater?
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, jag är inte 100% säker, men jag har för mig att Onkyon tar emot HDMI-signalen sen rekonstruerar den signalen på utgången, dvs en repeater och inte bara en dum mellanpropp. Det innebär att om signalen kunde avkodas till 100% på ingången så får du en ny 100%-ig signal på utgången. Rent teoretiskt kunde man alltså köra 10m kabel till onkyon från ex. HD-DVD och sen 10m kabel till projektorn och då få en total kabellängd på 20 m. Nåt som tyder på att den faktiskt rekonstruerar signalen är att det verkar som om jag får en mer kontrastrik bild på onkyo-ut än om jag kör signalen direkt från min HTPC. Om det sen är så att signalen blir bättre eller sämre av detta vete tusan, hade egentligen väntat mig exakt samma resultat oavsett om onkyon är inkopplad eller ej... /Barsk
Postad 06 October 2007 - 11:11
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Har nu kört en aut. inst med mikrofonen. Använde stativ mao "by the book". Blev inte så bra dock. Jag är ju inte ensam om detta och det är inte Onkyo heller. Det verkat vara rätt ofta det inte funkar så bra med de olika systemen för aut. kalibrering.
Jag fick justera lite då den satte ned nivån på subben för mycket. Delningsfrekvenserna gillade jag inte heller utan fick justera manuellt. Dessutom hamnade allt på -db. Tycker faktiskt (hittills utan att ha hunnit lyssna tillräckligt) att den låter bättre med Audyssey av. Är dock nöjd med att slippa ställa in avstånd och nivåer (utom subben då) själv.
Annars är jag fortfarande förtjust i min 905:a och gillar ljudkvaliteten skarpt.
<{POST_SNAPBACK}>
Automatiska kalibrerigen ger lite blandat resultat. Avståndsinst. är perfekt utom för subben som den satte 9,5 m bort (den står på 4m). Delningsfrekvenserna får man nog justera själv, för det blir lite tokigt. Nivåerna verkar rätt ok. Equalizern vete tusan. Ibland tycker jag det blir bättre med, ibland utan. Men jag har ett rätt pissigt klangmatchat system f.n., så den hjälper till med det rätt bra. Har man perfekt matchat system så kanske man kan hoppa över Audyssey-equalizern.
Postad 06 October 2007 - 16:56
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Jag hade samma "fel" med subben tror den satte den på drygt 7 m i mitt fall när den står 3,75m bort. Kan kanske iofs bero på att subben är lite "slö"?
Har inte direkt ett matchat system men tycker ändå (hittills) att det låter bättre utan EQ. Skall testa lite mer.
Postad 07 October 2007 - 12:12
d00mo
-
d00mo
-
Användare
-
-
106 inlägg
Jag har haft min 805 i vecka nu och är mycket nöjd med den. Hög kvallite och mycket bra ljud. Skall man klaga på nått är det 2 saker jag inte är nöjd med.
1. Jag trodde man kunde ställa in uppskalning eller nerskalning men det går ju inte från någon källa att göra.
<{POST_SNAPBACK}> Hmm, analoga källor ska man kunna skala upp till 720p via hdmi-ut. HDMI-källor ska väl gå rakt genom. Eventuellt måste man koppla på uppskalningen i den "gömda menyn" (hidden menu på engelska) som man ska nå genom att trycka på ett par knappar samtidigt. Läste om det nånstans, du får väl googla...
<{POST_SNAPBACK}>
Skalas analoga insignaler alltid upp till 720p (i 605:an) om de sedan skickas ut med HDMI? Blir det sämre bild? (jämfört med om man kopplat in direkt till TV:n) Nån som vet vart man kan hitta manualen till 605?
Postad 07 October 2007 - 14:58
Unregistered0e3a6535
-
Unregistered0e3a6535
-
Forumräv
-
-
692 inlägg
Jag har haft min 805 i vecka nu och är mycket nöjd med den. Hög kvallite och mycket bra ljud. Skall man klaga på nått är det 2 saker jag inte är nöjd med.
1. Jag trodde man kunde ställa in uppskalning eller nerskalning men det går ju inte från någon källa att göra.
<{POST_SNAPBACK}> Hmm, analoga källor ska man kunna skala upp till 720p via hdmi-ut. HDMI-källor ska väl gå rakt genom. Eventuellt måste man koppla på uppskalningen i den "gömda menyn" (hidden menu på engelska) som man ska nå genom att trycka på ett par knappar samtidigt. Läste om det nånstans, du får väl googla...
<{POST_SNAPBACK}>
Skalas analoga insignaler alltid upp till 720p (i 605:an) om de sedan skickas ut med HDMI? Blir det sämre bild? (jämfört med om man kopplat in direkt till TV:n)
Nån som vet vart man kan hitta manualen till 605?
<{POST_SNAPBACK}> Onkyo 605 Manual på engelska
Postad 08 October 2007 - 16:44
tpv917jj
-
tpv917jj
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Jag hade samma "fel" med subben tror den satte den på drygt 7 m i mitt fall när den står 3,75m bort. Kan kanske iofs bero på att subben är lite "slö"?
Har inte direkt ett matchat system men tycker ändå (hittills) att det låter bättre utan EQ. Skall testa lite mer.
<{POST_SNAPBACK}>
Det beror inte på att suben inte är i fas?
Postad 08 October 2007 - 23:05
Unregisteredd2c0b964
-
Unregisteredd2c0b964
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Har 805:an och har grubblat lite på det här med impendans. Man kan ju ställa in rätt grovt om högtalarna är 4 eller 6ohm, nu är det så att mina frontar och center är 8ohm och mina bak högtalare är 4ohm. Vad gör man i detta läge för att få bäst resultat? Kan jag få till 8ohm i inställningar på nått vis? Är ganska novis på den egentliga relevansen på vad impendans påvärkar, motstånd, tungdrivet etc. ingen aning..
Har Audiopro Image 44,22,12 samt subben b 1.28
Postad 09 October 2007 - 00:18
Henke811
-
Henke811
-
Användare
-
-
158 inlägg
Hoppas på svar denna gång.... Tack på förhand!
Hej hej alla!
Har nu fått min 605:a, och allt har funkat fint... men ja har stött på ett problem som ja hoppas nån vänlig själ som pluggat instruktionsboken kan svara på!
Det är som så att när ja skall spela cd skivor i min dvd sony ns76 som är kopplad via hdmi till 605, så får 605:an ingen signal... Förens ja sätter på tvn?
har ja på tvn funkar det fint men inte annars, antar att detta är någon inställningsak som nån kan hjälpa mig med! hej hej!
Postad 09 October 2007 - 06:43
Andy72
-
Andy72
-
Användare
-
-
242 inlägg
Hej hej alla!
<{POST_SNAPBACK}>
Hej, är du säker på att det inte är DVD-spelaren som först skickar ut signal på HDMI-n när den känner en tv-mottagare i andra änden? Möjlighet att testa med annan dvd-spelare? Kollade igen manualen igår och såg att det fanns lite olika inställningar för hdmi, tilll ex om den skulle skicka vidare signalen i standby... testa att switcha dessa och se om det gör någon som helst skillnad...
Postad 09 October 2007 - 13:39
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Hej hej alla!
<{POST_SNAPBACK}>
Hmm om jag minns rätt så ställer du in det i punkt 1 i setup-menyn under input assignment eller vad det kan heta. Där styr du vilken digital-signal respektive ingång ska kopplas till. I ditt fall ska väl exmpelvis CD kopplas till HDMI-1 (eller HDMI-2). Det finns också på fjärren, i vart fall till 805'an en knapp längst ner där man kan växla ingångar till den källa man spelar. Dvs samma som ovan, men man kan ändra under drift s.a.s. Ett tips. Testa att mata onkyon med en vanlig digitalkabel ist. för HDMI. Enligt Mr Linde ska HDMi ha lite problem med jitter i HDMI-överföringen för vanlig 2-kanals PCM (dvs digitalljud). Dvs du kör bilden genom HDMI och ljud genom en vanlig digitalkabel. Enligt Mr Linde ska det bli bättre ljud så. För flerkanalsljud funkar HDMI-digitalöverföringen dock bra. Jag har inte verifierat detta dock, men jag kan intyga att det låter finfint med digitalkabel i vart fall. Den inbyggda DAC'en i Onkyon är finfin. I vart fall på 805'an.
Postad 09 October 2007 - 13:47
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Har 805:an och har grubblat lite på det här med impendans. Man kan ju ställa in rätt grovt om högtalarna är 4 eller 6ohm, nu är det så att mina frontar och center är 8ohm och mina bak högtalare är 4ohm. Vad gör man i detta läge för att få bäst resultat? Kan jag få till 8ohm i inställningar på nått vis? Är ganska novis på den egentliga relevansen på vad impendans påvärkar, motstånd, tungdrivet etc. ingen aning.. 
<{POST_SNAPBACK}>
I 6 ohms läget så jobbar förstärkaren internt med en högre spänning. Om man då lastar förstärkaren med lågohmiga högtalare så kan den bli överbelastad och överhettad. I 4-ohms läge jobbar den med en lägre spänning och överbelastas då inte. Att notera är att de effektsiffror som anges är i motsvarande 6-ohmsläge. I 4 ohmsläge så ger förstärkaren totalt sett lägre effekt (enligt ett ingående test härhär ). Den blir mindre varm och drar mindre effekt i idle-läge också i 4-ohm. Om du sen kan köra i 6-ohmsläge eller ej vet jag inte. Mina är märkta 4-8 ohm och jag har testat båda lägena. Tycker det låter aningen bättre i 6 ohm i 2-kanal. Men i 5.1 så tycker jag det låter bättre i 4-ohm läge. Med fullt driv på alla högtalare så kanske man går i taket i 6 ohmsläget. Men då dina är märkta explicit 4 ohm så tycker jag du ska köra i det läget. Säkrast så.
Postad 09 October 2007 - 14:16
widde
-
widde
-
Beroende
-
-
1211 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> I 6 ohms läget så jobbar förstärkaren internt med en högre spänning. Om man då lastar förstärkaren med lågohmiga högtalare så kan den bli överbelastad och överhettad.
I 4-ohms läge jobbar den med en lägre spänning och överbelastas då inte.
Att notera är att de effektsiffror som anges är i motsvarande 6-ohmsläge. I 4 ohmsläge så ger förstärkaren totalt sett lägre effekt (enligt ett ingående test härhär ). Den blir mindre varm och drar mindre effekt i idle-läge också i 4-ohm.
Om du sen kan köra i 6-ohmsläge eller ej vet jag inte. Mina är märkta 4-8 ohm och jag har testat båda lägena. Tycker det låter aningen bättre i 6 ohm i 2-kanal. Men i 5.1 så tycker jag det låter bättre i 4-ohm läge. Med fullt driv på alla högtalare så kanske man går i taket i 6 ohmsläget.
Men då dina är märkta explicit 4 ohm så tycker jag du ska köra i det läget. Säkrast så.
<{POST_SNAPBACK}>
En så pass tung och dyr stärkare som Onkyo 805 borde inte ha några problem att driva ett par 4 ohms-högtalare... Om de har problem med det så kan ju inte nätdelen vara något vidare? Det som händer när man ställer om till 4ohms-läge är ju att effekten begränsas och det bidrar alltså till sämre ljud. Jag hade förut en receiver med två lägen och jag körde alltid i 8 ohms-läge med 4 ohms-högtalare runt om, och jag märkte aldrig av att receivern mådde illa av det.
Postad 09 October 2007 - 17:46
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Nej den är inte ur fas. Det var bara en teori fr. min sida att om subben inte är rapp så kanske den uppsattas av audyssey som om den står längre bort än den gör. Det kan också vara en bugg i audyssey naturligtvis. Jag har f.ö. en Audio Pro Sub Focus.
Postad 09 October 2007 - 18:08
Unregistered0e3a6535
-
Unregistered0e3a6535
-
Forumräv
-
-
692 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}> Nej den är inte ur fas. Det var bara en teori fr. min sida att om subben inte är rapp så kanske den uppsattas av audyssey som om den står längre bort än den gör. Det kan också vara en bugg i audyssey naturligtvis. Jag har f.ö. en Audio Pro Sub Focus.
<{POST_SNAPBACK}>
Det var lika med min 605:a, den visade ett avstånd till subwoofern som är dubbelt så långt som det faktiska. Får snart en 805:a, är det en mer avancerad Audyssey på den jämfört med 605?
Postad 10 October 2007 - 14:42
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
"Det var lika med min 605:a, den visade ett avstånd till subwoofern som är dubbelt så långt som det faktiska. Får snart en 805:a, är det en mer avancerad Audyssey på den jämfört med 605?"
Vet ej men det är nog samma? Jag har i alla fall 905:an och där funkade alltså audyssey inte så bra. Jag skulle dock inte vilja vara utan autokalibrering helt då det hjälper till bra med avstånd/nivåer. Avseende subben får man dock vara beredd på att justera manuellt uppenbarligen. Tyckte även EQ´n var off. Det blev väldigt basfattigt med Audysseys inställning. Jag kör istället på "OFF" annars finns även alt att manuellt justera EQ´n om man är sugen.
Redigerat av Unregistered8386e6b4, 10 October 2007 - 14:43.
Postad 10 October 2007 - 14:55
Unregistered0e3a6535
-
Unregistered0e3a6535
-
Forumräv
-
-
692 inlägg
Audyssey MultEQ XT på 805 och Audyssey 2EQ på 605, exakt vad som skiljer vet jag ej förutom att 805:an har möjlighet att ställa in fler lyssningspositioner än 605:ans 3st.
Postad 11 October 2007 - 14:43
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Ok, då är den lite mer avancerad i 805:an då. Jag har dock samma i min 905:a.
Postad 11 October 2007 - 14:52
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Audyssey MultEQ XT på 805 och Audyssey 2EQ på 605, exakt vad som skiljer vet jag ej förutom att 805:an har möjlighet att ställa in fler lyssningspositioner än 605:ans 3st.
<{POST_SNAPBACK}>
Nåt mer på subwooferområdet skiljer också. Det här att den ställer in "fler" lyssningspositioner är en sanning med modifikation. Den kan mäta in upp till 8 (tror jag) positioner. Men sen skapar den en genomsnitt av alla dessa som den skapar som inställning. Så bara för att man mäter på 8 ställen så låter det inte perfekt på alla 8 ställen. Men troligen hyffsat i vart fall... /Barsk
Redigerat av Barsk, 11 October 2007 - 14:55.
Postad 11 October 2007 - 16:55
Unregistereda7f4213c
-
Unregistereda7f4213c
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Hejsan! Jag funderar på att köpa 605:an, hur tror ni den passar till XTZ 80 5.1 paketet? Nybörjare som man är. XTZ Tacksam för svar /Benno
Postad 11 October 2007 - 17:05
Unregistered1eaa5478
-
Unregistered1eaa5478
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Kan du tippa över mig i endera riktningen - 875 eller 905...? Jag vet vilka features 905 har, kan bara inte bestämma mig om det är värt 4-5 laxar mer än 875:an. Vad fick dig att välja 905? Tycker du att det var värt stålarna? Tack på förhand...!
Postad 11 October 2007 - 20:19
jummen
-
jummen
-
Lärjunge
-
-
361 inlägg
Ja stod också i valet mellan 875 och 905 man valde 875an tillslut. Tyckte inte att det va värt de extra 4-5 tusen. Nätverksdelen kvittar då jag har datorn kopplad till recivern helatiden ändå. Och extra hdmi ut klarar ja mig utan, även om ja antagligen ska skaffa projje nån gång framöver. Är inte så jobbigt att byta en hdmi kontakt när ja väll ska kolla på film via projjen.. man får mycket roligt för de 4-5 tusen.
Postad 11 October 2007 - 21:16
Unregistered1eaa5478
-
Unregistered1eaa5478
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Ja stod också i valet mellan 875 och 905 man valde 875an tillslut. Tyckte inte att det va värt de extra 4-5 tusen. Nätverksdelen kvittar då jag har datorn kopplad till recivern helatiden ändå. Och extra hdmi ut klarar ja mig utan, även om ja antagligen ska skaffa projje nån gång framöver. Är inte så jobbigt att byta en hdmi kontakt när ja väll ska kolla på film via projjen.. man får mycket roligt för de 4-5 tusen.
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, är inne på samma tankegångar. Det är lite väl mycket deg för de här grejerna plus några få Watt mer. Det blir en Squeezebox och lite till för pengarna man "sparar" genom att gå på 875. Får värpa lite till...
Postad 11 October 2007 - 21:24
jummen
-
jummen
-
Lärjunge
-
-
361 inlägg
Sen är leveranstiden att ta hänsyn till.. Ja beställde en svart 875 nu, får den till veckan. Hade ja beställt 905 så vet dom inte när den skulle komma. Den verkar va slut såld lite överallt.. Iaf den svarta.
Postad 11 October 2007 - 22:55
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
stämmer det att man inte kan överföra COAX/OPT signaler via HDMI utgången???
HDMI audio out gäller alltså bara HDMI ljud från en annan HDMI källa?
I need to know!
Redigerat av Unregistered76636631, 11 October 2007 - 22:56.
Postad 12 October 2007 - 14:46
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Kan du tippa över mig i endera riktningen - 875 eller 905...?
Jag vet vilka features 905 har, kan bara inte bestämma mig om det är värt 4-5 laxar mer än 875:an. Vad fick dig att välja 905? Tycker du att det var värt stålarna?
Tack på förhand...! 
<{POST_SNAPBACK}>
Det som avgjorde för min del var 2 HDMI ut (har proj nu och räknar med ny TV inom kort) samt toroidtrafon (bättre strömförsörjning är värt mycket för mig). Om jag inte prioriterat dessa features hade jag nog nöjt mig med en 805:a som verkar ge mycket "bang for the buck".
Redigerat av Unregistered8386e6b4, 12 October 2007 - 14:50.
Postad 16 October 2007 - 11:35
Butcher_swe
-
Butcher_swe
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Har en liten fråga angående 605, jag har ett par proson twin v8 180w o 4ohm som frontar som jag kommer att bi-ampa, nu undrar jag om 605'n orkar driva dom? är liksom jäkligt sugen o best en sådan ifrån tyskland
ni som äger en 605'a är ni nöjda med den?
Mvh Magnus
Postad 16 October 2007 - 11:58
Mahti
-
Mahti
-
Beroende
-
-
1363 inlägg
Vad kostar 605an i tyskland då? och vad blir det med frakt? vilken butik beställer ni ifrån?
Postad 16 October 2007 - 12:20
Andy72
-
Andy72
-
Användare
-
-
242 inlägg
Vad kostar 605an i tyskland då? och vad blir det med frakt? vilken butik beställer ni ifrån?
<{POST_SNAPBACK}>
Själv beställde jag från Medianess.de, 4822kr (inkl frakt som var 44 euro) drogs från mitt visa kort och ups kom till dörren 3 arbetsdagar senare... priserna varierar lite från dag till dag, men du är ju inne här så det är väl bara att göra en prisjaktsökning!!
Postad 16 October 2007 - 12:25
Andy72
-
Andy72
-
Användare
-
-
242 inlägg
Postad 19 October 2007 - 13:30
m81
-
m81
-
Rookie
-
2 inlägg
Hallå efter många års tittande på olika system. så verkar jag nu äntligen få fingrarna ur arslet.
har sålt av lite papper nu så nu ska dom investeras på annat vis  i livskvalitet
vill ha svar på några frågor
onkyo 905 från tyskland för ca 17000 tillsammans med MA RS serien med RS8 som frontar
och SFX som sateliter och centern ur samma serie tillsammans med Velodyne SPL-800i för ca 25000 som paket.
detta verkar ju vara en klassisk kombination men undrar om jag har överdrivet på förstärkarfronten?
Vill ha power nog att kunna lyssna vid låga volymer med ändå ha punch. Ni vet vad jag menar
vill ha två hdmi utgångar för att senare kunna köpa proje tex. Panasonic PT-AX200
kan man kräma på ordentligt med RS8? om man skulle köpa en sådan fet stärkare som 905 är så vill man ju kunna kräma!!!!
sen så har jag ett stort problem min lgh är jobbigt planerad om man tänker på akustik och placering av högtalare då det är en väldigt öppen planlösning. kommer detta paja allt välljud som kommer ur detta paket. Eller funkar rumskorr i 905 ?
Postad 19 October 2007 - 15:09
Unregistered8386e6b4
-
Unregistered8386e6b4
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Hallå efter många års tittande på olika system. så verkar jag nu äntligen få fingrarna ur arslet. har sålt av lite papper nu så nu ska dom investeras på annat vis i livskvalitet
vill ha svar på några frågor
onkyo 905 från tyskland för ca 17000 tillsammans med MA RS serien med RS8 som frontar och SFX som sateliter och centern ur samma serie tillsammans med Velodyne SPL-800i för ca 25000 som paket.
detta verkar ju vara en klassisk kombination men undrar om jag har överdrivet på förstärkarfronten? Vill ha power nog att kunna lyssna vid låga volymer med ändå ha punch. Ni vet vad jag menar vill ha två hdmi utgångar för att senare kunna köpa proje tex. Panasonic PT-AX200
kan man kräma på ordentligt med RS8? om man skulle köpa en sådan fet stärkare som 905 är så vill man ju kunna kräma!!!!
sen så har jag ett stort problem min lgh är jobbigt planerad om man tänker på akustik och placering av högtalare då det är en väldigt öppen planlösning. kommer detta paja allt välljud som kommer ur detta paket. Eller funkar rumskorr i 905 ?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tycker inte att det är overkill med en Onkyo 905 till de högtalarna. Tvärt om tror jag det skulle kunna fungera mycket bra. Onkyon har rejäl strömförsörjning och rejält med kraft. Detta mår alla högtalare bra av. Ju mer stabil kraft en förstärkare har destå högre kan du "kräma" utan att förstärkaren klipper/lämnar dålig signal som är det som oftast gör att det låter illa eller att högtalaren går sönder (om det sker överhuvudtaget). Jag tror alltså (eller vet) att du kommer få ut mer väljud ur ditt system med en bra förstärkare (som 905 är) än med en billigare (läs sämre). Sedan om du har råd/tycker att det är värt det är naturligtvis upp till dig. Sedan har ju 905 andra features än enbart kraft & väljud. Exempelvis nämner du att du gärna ser 2 HDMI ut. Då finns det inte mycket att välja på som är billigare. Vad gäller rumskorren i 905 så är det en på pappret förnämlig sådan (bland det bästa på marknaden i receiverväg). Tyvärr har det inte funkat bra för mig. Jag har slagit av Audesseys EQ-inställningar då de lät platt och helt enkelt inte bra. Nu kör jag utan "korrigering" vilket låter mycket bättre. Om det är Audyssey (läs om det är fel på Audyssey) som sabbar ljudet när den går in och justerar olika frekvenser eller vad det beror på vet jag ej men som sagt det låter inte bra hos mig. Däremot har jag genom autosetupen fått mycket hjälp med att ställa in avstånd och nivåer varav det senare är svårt enbart med örat enligt mig. Detta hade även en enklare kalibrering än Audysseys klarat av dock. Jag kan också tillägga att jag är mycket nöjd med ljudkvaliteten hos Onkyon. Det är den klart bästa receiver jag ägt. Den presterar mycket bra både i multi- och i 2 kanal. Den ger en underbar upplevelse med filmer och tevetittande på en nivå jag inte hört tidigare. I 2 kanals musiklyssning är den också bra och har fått mig att vilja lyssna på musik via CD igen. Den klarar även att spela mycket högt utan att "krokna". Trots att jag inte blev nöjd med resultatet av rumskalibreringen tvekar jag inte att rekomendera denna receiver.
Redigerat av Unregistered8386e6b4, 19 October 2007 - 17:30.
Postad 20 October 2007 - 23:26
Unregistered1eaa5478
-
Unregistered1eaa5478
-
Lärjunge
-
-
316 inlägg
Men vaffan
Så har man äntligen bestämt sig och sitter med fingret på beställknappen. En 875:a ska det bli (Ethernet porten som lockade mest med 905 visar sig bara kunna ta musik, inte bild...  ), åker till Ty om ett par veckor så passar på att plocka hem den då.
Tror ni man hittar någon som kan garantera leverans?
Icke. De surrar lite lätt om " några veckor" men ingen kan säga säkert. Jag vill inte gärna beställa och de inte lyckas skeppa innan jag åker hem igen. Fasen också.
Firman som verkade mest seriös försökte i alla fall. Men när jag frågade om de inte kunde slänga in en 905 för ett bra pris istället så anade jag asgarvet bakom mailsvaret som löd: "det är mer än 40 pers i kö på en 905 före dig..." 875 hade lite mindre kö.
Kan säga att det grymtas friskt om detta på www.hifi-forum.de
Nåväl, bara att bita i det sura äpplet och låta skicka den hit om några veckor- lite dryg frakt dock då vikten spelar in
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|