SVS PB12-Plus/2
(Subwoofers)
|
1
|
(13)
|
Inga priser | |
SVS PB13-Ultra
(Subwoofers)
|
4
|
(13)
|
Inga priser | |
SVS PB12-Plus
(Subwoofers)
|
6
|
(12)
|
Inga priser | |
SVS PC13-Ultra DSP
(Subwoofers)
|
1
|
(4)
|
Inga priser |
SvS Basar (540 inlägg)
|
8 år sedan |
Nytt slutsteg pb13 ultra (10 inlägg)
|
9 år sedan |
Bästa subwoofer för film (398 inlägg)
|
10 år sedan |
1xPV1D vs 1xSVS PB13 Ultra vs 1xSVS PC13 Ultra VS 2xSB2000 VS 1xSB13 Ultra (145 inlägg)
|
11 år sedan |
Byta ut svs pc13-u mot 2 subar, Tips&förslag mottages. (45 inlägg)
|
11 år sedan |
svs klubben (13 inlägg)
|
11 år sedan |
Tidningen HemmaBios test: "Bäst bas för 15.000kr" (500 inlägg)
|
11 år sedan |
SVS PC 13 Eller Velodyne DD 12/DD10 (270 inlägg)
|
12 år sedan |
SV Subwoofers-klubben (743 inlägg)
|
12 år sedan |
velodyne dd18plus vs JL f113 (4 inlägg)
|
14 år sedan |
Nya subbar till biorum? Har nu Cascade 15 (4 inlägg)
|
14 år sedan |
Sub med livekänsla och dynamik (48 inlägg)
|
18 år sedan |
Bass Management Module för subwoofer (16 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 14 June 2010 - 17:16
Postad 18 June 2010 - 18:38
Det var värst vad tyst det var i den här tråden helt plötsligt? Sitter du och njuter av det lågfrekventa mullret Niklas? Och hur har det gått för han som köpte den tredje ultran?
Jodå det har bara gått fint, fått till inställningarna hyfsat nu iaf, klart att det går att få till snyggare. Men nu skall jag sluta skruva på ett tag och bara njuta istället.
Han med den andra subben skulle skriva här när han har tillfälle, han har bara lite andra förutsättningar än vad jag har, milt sagt. Ni kommer nog få se vad jag menar framöver
Fick nyss syn på att det är den berömda arkenmässan i göteborg i år, självklart skall man dit.
Och vad passar inte bättre än att bjuda in L sound till mässan, skickade dom nyss ett mail.
Håller tummarna stenhårt för att dom kan komma så alla andra får höra deras saker.
Redigerat av Evil Homer, 18 June 2010 - 18:37.
Postad 18 June 2010 - 19:12
Postad 21 June 2010 - 09:44
Väldigt bra initiativ Niklas. Be dem ta med ett gäng svarta PB13 Ultra så kan jag köpa en eller två till mässpris
It´s done
Postad 24 June 2010 - 20:45
Kan ni inte berätta lite mer om skillnaderna mellan instlällningarna
Tex 20 och 16 inställningen
Postad 24 June 2010 - 21:05
Har läst hela tråden nu
![]()
Kan ni inte berätta lite mer om skillnaderna mellan instlällningarna
Tex 20 och 16 inställningen
Menar du dom olika tuningfrekvenserna?
Du förlorar i outpot om du tunar den lägre, jag kör mina i 20Hz läget, alltså en plugg.
Redigerat av Evil Homer, 24 June 2010 - 21:07.
Postad 24 June 2010 - 21:18
OkMenar du dom olika tuningfrekvenserna?
Du förlorar i outpot om du tunar den lägre, jag kör mina i 20Hz läget, alltså en plugg.
Det kanske är skillnad på PB12 och 13
Jag skall bara ha plugg i vid 16hz och ingen plugg vid 20hz
Men då är det 20hz läget man skall köra alltså
Postad 24 June 2010 - 21:25
Ok
Det kanske är skillnad på PB12 och 13
Jag skall bara ha plugg i vid 16hz och ingen plugg vid 20hz
Men då är det 20hz läget man skall köra alltså
Skall och skall, jag gillar att ha rejäl outpot och mycket headroom.
Men så kollar jag på film på ordentlig volume mellan varven med, tunar du den lägre så har du lite flackare kurva nedåt, men den klarar inte av att spela lika högt. Medans min tuning så går kurvan brantare nedåt.
Blev lite snurrigt förklarat, men tror du är med på hur jag menar.
Redigerat av Evil Homer, 24 June 2010 - 21:26.
Postad 24 June 2010 - 21:32
Förstår jag dig rätt så är det din egen tweak och det blir bra
Jag har inte vågat köra in en plug, då det hängde en varningslapp lapp på subben
att man inte skulle använda pluggarna med annan inställning än vad som manualen anger
Inte för att jag förstår vad som skulle hända
Om man inte använder PEQ, så skall de stå längst till vänster ?
Redigerat av cedergren, 24 June 2010 - 21:34.
Postad 24 June 2010 - 21:39
Jo
![]()
Förstår jag dig rätt så är det din egen tweak och det blir bra
Jag har inte vågat köra in en plug, då det hängde en varningslapp lapp på subben
att man inte skulle använda pluggarna med annan inställning än vad som manualen anger
Inte för att jag förstår vad som skulle hända
Om man inte använder PEQ, så skall de stå längst till vänster ?
Ursäkta, jag kör visst 15Hz tuningen
Min egen?
Nopps, jag har kört enligt manualen. Men dom olika tuningarna har olika för och nackdelar.
Vill du ha mera pulver i botten men även förlora i ljudtryckskapasitet, så skall du köra på lägsta tuningen.
Vill du ha mer ljudtrycks kapasitet och inte behöver det absolut lägsta i fekvenserna så ta tuningen över istället.
Mina går tillräckligt lågt som dom är tunade just nu, och jag har peakar på en bit över 120db när jag lirar som högst när jag tittar på film, det blir för mycket även för mig som är basnarkoman.
Redigerat av Evil Homer, 24 June 2010 - 21:43.
Postad 24 June 2010 - 21:49
Då blev det ju rätt med pluggarna
Tolkar jag dig rätt så når man längre ner med 15/16hz läget och en plugg
än vad man gör med 20Hz och ingen plugg. Men man förlorar lite tryck i de övre registerna
Redigerat av cedergren, 24 June 2010 - 21:51.
Postad 24 June 2010 - 21:55
Okey
Då blev det ju rätt med pluggarna
Tolkar jag dig rätt så når man längre ner med 15/16hz läget och en plugg
än vad man gör med 20Hz och ingen plugg. Men man förlorar lite tryck i de övre registerna
Har du inte 10hz 15hz och 20hz tuning som vi med som stora subbarna menar du?
10hz = lägst i frekvens, lägst spl
15hz = ett mellanting mellan dom båda
20hz = högst spl men faller av brantare och tidigare
PEQ skall du bara pilla med när du har hittat din peak i rummet, alltså mäta dig till. Enligt min mening iaf, helt omöjligt att lyssna sig till och få bra resultat.
Redigerat av Evil Homer, 24 June 2010 - 22:07.
Postad 25 June 2010 - 00:06
Men det räcker långtm, bara höja volymen så spelar den som 3 PB13
Du svara de inte på om PEQ är disabled när man har reglagen längst till vänster (alla tre)
Postad 25 June 2010 - 00:40
Nej jag har seled/16hz/20hz/25hz
Du svara de inte på om PEQ är disabled när man har reglagen längst till vänster (alla tre)
Ja, då är PEQ disabled.
Postad 26 June 2010 - 20:14
Nej jag har seled/16hz/20hz/25hz
Så hur har det gått, mätt något?
Postad 27 June 2010 - 19:52
Postad 27 June 2010 - 22:29
Jag är så förbaskat nöjd med min subba
Den andra "subban"
Hon hade ingen aning om att jag köpt den och höll på att dö när hon såg den
- Så stor den är sa flickan
Kompromissen blev att det skall få stå en mycket stor blomma ovanpå
Naturligvis på ett speciellt underlägg (som jag inte vet var jag skall finna)
Jag förstår henne då den står i vår "salong"
SOm sagt, den är underbar och jag behöver inte mäta, då jag hör hur bra den låter och med det är jag nöjd.
Jag är faktiskt mycket dålig på att mäta och har inte alls många andras kunskaper inom detta område.
Men jag har ett mycket gott musiköra och det har visat sig att jag kan stämma en gitarr mer exakt än de
nya digitala stäminstrumenten i en miljö men många andra ljud. Det fixar inte intrumenten, men mitt öra gör.
Jag kan alltså särskilja ljud bland andra ljud på ett ganska unikt sätt ( säger andra musiker )
Edit: Den som sålt sin SVS på blocket, har nog en sursubba hemma
Redigerat av cedergren, 27 June 2010 - 22:30.
Postad 28 June 2010 - 00:05
Naturligvis på ett speciellt underlägg (som jag inte vet var jag skall finna)
SOm sagt, den är underbar och jag behöver inte mäta, då jag hör hur bra den låter och med det är jag nöjd.
Jag är faktiskt mycket dålig på att mäta och har inte alls många andras kunskaper inom detta område.
Men jag har ett mycket gott musiköra och det har visat sig att jag kan stämma en gitarr mer exakt än de
nya digitala stäminstrumenten i en miljö men många andra ljud. Det fixar inte intrumenten, men mitt öra gör.
Jag kan alltså särskilja ljud bland andra ljud på ett ganska unikt sätt ( säger andra musiker )
Det finns såna där gummiaktiga mattor som man kan lägga på instrumentpanelen i sin bil, greppar otroligt bra utan att klister. Skall se om inte lillhjärnan vill vakna så jag kan komma på vad det heter
Mäter man inte så blir det väldigt svårt att använda PEQ delen som finns, jag skulle vilja säga nästan omöjligt att få det så bra som det går att få till med mätinstrument.
Postad 28 June 2010 - 19:59
Det finns såna där gummiaktiga mattor som man kan lägga på instrumentpanelen i sin bil, greppar otroligt bra utan att klister. Skall se om inte lillhjärnan vill vakna så jag kan komma på vad det heter
Mäter man inte så blir det väldigt svårt att använda PEQ delen som finns, jag skulle vilja säga nästan omöjligt att få det så bra som det går att få till med mätinstrument.
Jag skall köpa mig lite mätutrustning till höstrusket, men inte för att jag tror att jag kommer få mycket bättre ljud utan för att förvissa mig om att mitt hörselsinne och musiköra är så bra som jag tror. Om inte, så kommer hela världen rasa och sedan kommer jag jaga den optimala mätningen och bli lika tokig som er
Nej, du har nog rätt i att det är omöjligt att använda PEQ utan instrument, precis som att det är omöjligt att kalibrera en projektor utan instrument.
Postad 29 June 2010 - 21:30
Jag skall köpa mig lite mätutrustning till höstrusket, men inte för att jag tror att jag kommer få mycket bättre ljud utan för att förvissa mig om att mitt hörselsinne och musiköra är så bra som jag tror. Om inte, så kommer hela världen rasa och sedan kommer jag jaga den optimala mätningen och bli lika tokig som er
![]()
Nej, du har nog rätt i att det är omöjligt att använda PEQ utan instrument, precis som att det är omöjligt att kalibrera en projektor utan instrument.
Hade vart väldigt roligt att se xtz room analyzer mot dyrare finare utrustning, får se hur mycket del felar. Eller den kanske inte felar alls.
Postad 16 September 2010 - 16:01
Hmmpz bio/musikrum
Postad 22 September 2010 - 17:28
Postad 24 September 2010 - 08:16
Postad 25 September 2010 - 14:12
Postad 25 September 2010 - 14:17
Hej allihopa om ni är på väg att beställa en SVS sub så PMa mig med vad ni ska köpa så kan jag fixa ytterligare 5% rabatt om vi kommer upp i 5000€, alla betalar var för sig och frakt till var och en.
Vad hamnar priset på Ungefär?
Postad 25 September 2010 - 19:29
Vad hamnar priset på Ungefär?
Ta priset på det du tänker beställa och dra av 5% eller 7,5% om du beställer 2st, jag vet ju inte vad du ska beställa så det går ju inte att svara på.
Postad 25 September 2010 - 23:06
Här är en länk till brorsans galleri. Han har dubbla PB13-ultra i sitt rum just nu. Dom ska snart bytas ut mot Ino Audio´s Profundus Y-4 basmoduler. Ska bli väldigt intressant att få höra skillnaden mellan dessa system.
Hmmpz bio/musikrum
Postad 25 September 2010 - 23:14
Om han inte ångrar sig och behåller PB13.Killar, varför inte kolla med denna killen om dom två PB-13-ultra som snart lär komma ut på marknaden?
Fast har man bett IÖ om hjälp m,ed rummet har man nog bestämmt sig för subb redan innan åxå - utan de av IÖ-klanen så hyllade märningarna och testerna.
Vilken uppställning han än har så är jag avis.
Postad 27 September 2010 - 08:19
Jag börjar bli rejält sugen på en SVS PB13-Ultra. Min fråga är då kan man ha en denna i en lägenhet? Det verkar ju vara mycket möjligheter för inställningar så man borde väl få till den så att den inte piskar sönder hela huset?
Även om du inte har den högt ställd så går dom djupare än dom flesta andra subbar, risken är att grannens porslin står och skakar utan att han har en aning om vart det kommer ifrån
Men om du vet med dig att du kan hålla igen på volymeratten så varför inte.
Postad 27 September 2010 - 09:05
Jag börjar bli rejält sugen på en SVS PB13-Ultra. Min fråga är då kan man ha en denna i en lägenhet? Det verkar ju vara mycket möjligheter för inställningar så man borde väl få till den så att den inte piskar sönder hela huset?
Enligt mig så bör man inte använda SVS basar i lägenhet, alls.
Det är som att köpa en Lamborghini och bara få köra på 50väg...
Postad 27 September 2010 - 09:29
Enligt mig så bör man inte använda SVS basar i lägenhet, alls.
Det är som att köpa en Lamborghini och bara få köra på 50väg...
Kör du alltid lagligt?
Håller väl med i viss mån, jag känner mig själv för väl. Hade JAG bott i lägenhet så hade jag inte vågat skaffa en SVS.
Postad 27 September 2010 - 09:42
Redigerat av MKarlsson74, 27 September 2010 - 09:44.
Postad 27 September 2010 - 10:07
Nja, man kanske skulle köpa en mindre SVS men jag ser ingen mening att köpa en sunkig sub istället för SVS. Sen så är ju lågdistad bas väldigt "svårt" att få till utan att välja stora lösningar. Så även på tämligen låga nivåer så kommer det låta renare. Man måste ju inte utnyttja basen till max, då har man redan bevisat att man behöver fler/större basar. Det bästa är ju om basarna gå på tomgång när man spelar max vad man kan/får.
Kan hålla med, hade det funnits plats och funnits pengar så hade jag utan att tveka slängt på 2 st pb13u till.
Var det inte så att om man ställer dom på varann så vinner man 6db?
12db till hade ju inte vart helt fel, just för att ha massor av headroom och låta dom gå på tomgång.
Postad 27 September 2010 - 12:00
När man vet vilket monster man kan släppa lös.....
Jag är glad att jag bor i villa, för hela huset skakar när jag kör med min, då har jag bara en pc12plus!
Postad 27 September 2010 - 12:23
Om han inte ångrar sig och behåller PB13.
Fast har man bett IÖ om hjälp m,ed rummet har man nog bestämmt sig för subb redan innan åxå - utan de av IÖ-klanen så hyllade märningarna och testerna.
Vilken uppställning han än har så är jag avis.
Jag kan meddela att dom ska säljas. Det är redan ett par stycken som har hört av sig tydligen. Skicka ett PM till honom om någon är intresserad.
/Christian
Postad 27 September 2010 - 13:48
Kan hålla med, hade det funnits plats och funnits pengar så hade jag utan att tveka slängt på 2 st pb13u till.
Var det inte så att om man ställer dom på varann så vinner man 6db?
12db till hade ju inte vart helt fel, just för att ha massor av headroom och låta dom gå på tomgång.
Ungefär 6 dB vid varje fördubbling av element (vid dessa låga frekvenser).
Postad 13 October 2011 - 06:46
Postad 13 October 2011 - 09:29
Postad 13 October 2011 - 10:47
men jag kommer inte in i gruppköpstråden, jag behöver något lösenord till det vilket jag inte har. vilken admin ska jag höra av mig till för att få ett lösen in dit?
Postad 13 October 2011 - 11:09
Om du har lite is i magen så kommer det snart en svensk återförsäljare, bara hålla tummarna för att priserna inte sticker iväg nu.det är ju alltid något, samtidigt så slipper man vara ensam och övergiven =)
men jag kommer inte in i gruppköpstråden, jag behöver något lösenord till det vilket jag inte har. vilken admin ska jag höra av mig till för att få ett lösen in dit?
Postad 13 October 2011 - 12:50
Postad 13 October 2011 - 12:52
Om du har lite is i magen så kommer det snart en svensk återförsäljare, bara hålla tummarna för att priserna inte sticker iväg nu.
Postad 13 October 2011 - 13:11
Postad 13 October 2011 - 13:16
tjaaa, då vete tusan. det tar ju redan två veckor att få en valfri sub skickad från norge. tror ni priserna skulle ligga i samma klass eller lägre i sverige? lägre om man ska tro konsumentindex om man skriver så =D
Postad 13 October 2011 - 13:18
vi har gått inn i samarbeid med en ny forhandler i Sverige som skal være L-Sounds eneforhandler. Mer om dette snart!
Postad 13 October 2011 - 13:18
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
SvS Basar
63 filmer
177 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?