Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Marantz SR7002/8002 *

1089 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 April 2008 - 17:55

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Får inte till min Audyssey-kalibreringen riktigt på min 7002.
Tycker att ljud är lite tunnt med mycket diskant och lite bas.

Har gjort 6 punkts mätning två gng samt läst trådarna här och även på avsforum.
Avståndet blev bättre vid andra mätningen t.o.m. sub avståndet stämmde, efter jag ställt sub enl tips tråden på avs forum.

Har testat att ställa alla hgt till small ( efter auto kal. var dom satta till large ), blev lite bättre.
Har även testat att ställa LFE till 80 hz och även 100 hz ( 60 hz efter Auto kal. )

Finns något mer att göra ?

PS. min frontar är Canton RC-K som jag tror ska gå ner till 33 hz enl spec., måste vrida upp volymen till -24 db för att få lite tryck.

Redigerat av ljudnisse, 06 April 2008 - 21:40.

Postad 07 April 2008 - 07:56

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Får inte till min Audyssey-kalibreringen riktigt på min 7002.
Tycker att ljud är lite tunnt med mycket diskant och lite bas.

Avståndet blev bättre vid andra mätningen t.o.m. sub avståndet stämmde, efter jag ställt sub enl tips tråden på avs forum.

Har testat att ställa alla hgt till small ( efter auto kal. var dom satta till large ), blev lite bättre.
Har även testat att ställa LFE till 80 hz och även 100 hz ( 60 hz efter Auto kal. )

Finns något mer att göra ?

PS. min frontar är Canton RC-K som jag tror ska gå ner till 33 hz enl spec., måste vrida upp volymen till -24 db för att få lite tryck.

Dude, kolla tidigare inlägg i tråden! Det inträffar en bugg som sänker subben med 9db när man kalibrerar med Audyssey för 7002/8002.

Marantz arbetar på en firmware-uppdatering som ska lösa detta och beräknar bli klara slutet av april, men till dess får du alltså, manuellt, höja subben med +9db. Det fungerar finfint för mig! Kolla även tråden nedan för korrekta inställningar och mätningar med Audyssey, hoppas dessa kan hjälpa dig ytterligare (de har hjälpt mig som tusan)! :)

Har en fråga ang buggen.

Är det inte bara att ställa upp värdet på subben efter man kört rumskalibreringen?

Jo, jag har löst det så iallafall (+9db för SW efter Audyssey-kalibreringen)! Det enda som kan vara jobbigt med detta är att man måste justera ner basen igen (- 9db) när man INTE kör i ngt av EQ-lägena, som t ex bitstreama Dolby True HD. Men eftersom jag kör PCM för det mesta inkl Audyssey-EQ påslaget är detta inte ngt stort problem. Fler tips angående kalibrering och korrekta inställningar hittar du här:

http://www.avsforum....89#post13428689

Redigerat av ajzman, 07 April 2008 - 08:01.

Postad 07 April 2008 - 09:47

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Tack ajzman, men allt detta kännde jag redan till, skrev att jag läst "alla" trådar i ämnet, sorry om jag var otydlig i min fråga.
Efter Auto-kal. står min sub till + 3.5 db med bra fart i suben, men tycker ändå ljudet är tunnt :)

Tacksam om ni skriver om ni kör SMALL eller LARGE på era hgt, ok vilken hgt ni har.
Även hur ni delar suben 60, 80 eller 100 hz.

Redigerat av ljudnisse, 07 April 2008 - 09:59.

Postad 07 April 2008 - 10:16

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Tack ajzman, men allt detta kännde jag redan till, skrev att jag läst "alla" trådar i ämnet, sorry om jag var otydlig i min fråga.
Efter Auto-kal. står min sub till + 3.5 db med bra fart i suben, men tycker ändå ljudet är tunnt :)

Tacksam om ni skriver om ni kör SMALL eller LARGE på era hgt, ok vilken hgt ni har.
Även hur ni delar suben 60, 80 eller 100 hz.

Aha, OK...

Jag kör Small på mina högtalare med 160Hz delning (Audyssey räknade ut detta värde, och även om jag spontant kan tycka att det låter "högt", så är jag riktigt nöjd, körde 120 Hz innan, men det låter ta mig tusan bättre nu!)

By the way, jag fick MYCKET bättre bas efter att jag ändrat frontarna från Large --> Small, så om du gjort detta + höjt subben +9db borde det bli bättre. Annars vet jag tyvärr inte... Vilket EQ-läge kör du på dock? Personligen använder jag Audyssey-läget till allt film- och spelmaterial och tycker det låter tiptop!

Postad 07 April 2008 - 10:49

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
160 Hz låter väl högt värde, vad har du för hgt, jag fick 60 hz efter auto kal. men har testat 80 & 100 hz.

Jo jag ädrade också från large => small efter jag läst avsforum tråden.

Har mest kört på A-EQ läget, men jag har bara haft min 7002 i ca en vecka, nå väl jag får testa vidare.

Tack ajzman.

Postad 07 April 2008 - 14:00

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

160 Hz låter väl högt värde, vad har du för hgt, jag fick 60 hz efter auto kal. men har testat 80 & 100 hz.

Har mest kört på A-EQ läget, men jag har bara haft min 7002 i ca en vecka, nå väl jag får testa vidare.

Tack ajzman.

Hey, no problem mate! :)

Jag har dessa högtalare:
https://www.prisjakt...ukt.php?o=62411
som ger ett riktigt bra tryck i ljudet, trots att de "bara" är satelliter. De är föregångare till denna modell:
http://www.hifikit.s...dex.php?id=2467

Här finns en hel del lyssningsintryck också:
https://www.minhembi...howtopic=116619
där bl a trådskaparen faktiskt kör på 160 hz delning:
"Ska tillägga att jag kör med frontarna fullrange och ska göra det med centern också när jag fått ordning på kablaget (kan göra det med elac-subbensuttag även om jag just nu kör med onkyons doublebass)
Sen har jag justerat EQ´n till BASS +6 och TREBLE -2
Subben är ställd på 160 HZ delning"

Själv är jag en riktig novis gällande delningsfrekvenser o dyl, men hos mig låter det faktiskt oerhört bra med 160 Hz (som Audyssey rekommenderar), även om det känns som ett högt värde...

Hoppas du får till ljudet iaf, du kan ju alltid prova att höja subben några snäpp till..? :P

Redigerat av ajzman, 07 April 2008 - 14:01.

Postad 07 April 2008 - 14:04

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Tack ajzman.

Föresten, kom på en annan grej! Om du kör Audyssey läget ska du slå av THX Re-Eq! Annars kan den ta bort en del effekter som Audyssey-läget använder, enligt nedan:

Editorial Note on Choosing the Correct Audyssey EQ Mode
When enabling the EQ it’s important to select the proper type for your system. The “Audyssey” EQ mode introduces a slight high frequency roll-off to restore the balance between direct and reflected sound while the “Flat” setting still uses the MultEQ filters in the same way as the “Audyssey” curve, but it does not apply a high frequency roll-off. The “Flat” setting is more appropriate for small or highly treated rooms in which the listener is seated in close proximity to the loudspeakers while the “Audyssey” mode is more appropriate for lively large open rooms.

It is recommended for all rooms when the receiver is in “Cinema” THX processing mode to use the “Flat” setting as it allows THX re-equalization to operate exactly as it was intended. If you instead use “Audyssey” in conjuncture with THX re-EQ, than you will essentially be rolling off the high frequencies twice causing too much attenuation and potentially compromising sound quality.

http://www.audioholi...ci-system-setup

Redigerat av ajzman, 07 April 2008 - 14:06.

Postad 07 April 2008 - 20:08

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0

Vad menas med det ? :) Ska man flytta runt den 6 gånger eller mäta på samma plats 6 gånger ?

mvh F

Postad 07 April 2008 - 20:14

shampo
  • shampo
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Vad menas med det ? :) Ska man flytta runt den 6 gånger eller mäta på samma plats 6 gånger ?

mvh F

Hej Granne

vad jag fattade som när jag läste manualen är att man mäter på 6 olika lyssningsplatser. Dock så körde jag bara 3 st, och det verkar fungera också.

//Fredrik

Postad 07 April 2008 - 23:11

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Japp 6 platser.
Jag utgick från "bästa platsen i soffan" och körde efter detta:
The right approach is to start the first measurement in the main listening seat and then move 2' (approx) to the left and right of that. Then, repeat three more positions about 2' in front of the first three. The last two (if you have an 8 position system) should be taken about 1 ft away from the starting position and maybe slightly behind it depending on where the seat is relative to the back wall.

Postad 08 April 2008 - 07:17

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0

Vad menas med det ? :wacko: Ska man flytta runt den 6 gånger eller mäta på samma plats 6 gånger ?

mvh F

Hej Granne

vad jag fattade som när jag läste manualen är att man mäter på 6 olika lyssningsplatser. Dock så körde jag bara 3 st, och det verkar fungera också.

//Fredrik

Okej misstänkte det för jag körde nog fyra gånger på samma ställe. Ska prova lite mer när den kommer hem.

Postad 09 April 2008 - 15:20

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Fick min 8002 idag :P Men jag måste ju vara den dummaste, ja får inget ljud ur den :) Har kopplat mina aparater (CD HD-box, PS3 och Apple TV) med HDMI inget ljud från någon.

Postad 09 April 2008 - 15:34

ironsten
  • ironsten
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
kan man bi-ampa nån av dessa? Som man kan me Onkyo 875 tex.

Postad 09 April 2008 - 15:50

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

• 1281 inlägg
  • 0
Japp båda.

kan man bi-ampa nån av dessa? Som man kan me Onkyo 875 tex.

Postad 09 April 2008 - 15:58

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

Fick min 8002 idag :D Men jag måste ju vara den dummaste, ja får inget ljud ur den :) Har kopplat mina aparater (CD HD-box, PS3 och Apple TV) med HDMI inget ljud från någon.

Löste sig, man kan tydligen inte ta in ljudet via HDMI. :P

Postad 09 April 2008 - 16:10

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Löste sig, man kan tydligen inte ta in ljudet via HDMI. :P

??
Jooo, det är klart du kan, jag kör t ex både PS3an och Toshiba EP35 med endast HDMI-sladd och de levererar både bild och ljud perfekt!

Du måste ev dock ställa in detta för din 8002:a , kolla i manualen så hittar du säkert detta ganska kvickt! :)

Postad 09 April 2008 - 16:34

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Dur har rätt, hittade den inställningen. Behövde få igång den snabbt, snart Bollibomba och det är viktiga saker. Blir en lång natt att lusläsa manualen :)

Hittills är jag nöjd, bättre bild och ljud än tidigare setup.

Postad 10 April 2008 - 09:06

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Som sagt ljud och bild är bra, men vem har Marantz haft som utvecklat gränssnittet för inställningar? Det är det värsta jag varit med om :D :) Dom borde skicka sina utveklare till Cupertino och lära sig från Steve, hans företag kan det här med användarvänlighet. :D

Postad 10 April 2008 - 09:17

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Som sagt ljud och bild är bra, men vem har Marantz haft som utvecklat gränssnittet för inställningar? Det är det värsta jag varit med om :D :) Dom borde skicka sina utveklare till Cupertino och lära sig från Steve, hans företag kan det här med användarvänlighet. :D

Vänta bara tills du kommer till multizon med lineout, där blir det omöjligt att förstå. 2 olika sidor som hänvisar till varandra och bara talar om ca hälften av det du behöver veta. Det blir en oänlighetsloop av sidbyte. :lol:

Postad 10 April 2008 - 18:08

masong
  • masong
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
har haft min ett tag nu och man är väl inte den bästa på att förstå manualer, kalibrering och alt annat, vill ju helst bara plugga i en sladd så skall allt funka, jaja, följande problem.
1.knäpper i högtalaren när man tex byter kanal eller kapitel på dvd, ingen annan som har det problemet? prova med att vrida ner volymen i botten, jag får ett lågt knäppljud innan volymen är helt borta, ingen mer? fel på min?
2. har läst om problemet med bas men fattar ändå inte , gjort 6 punktskalibreringen, höjt upp basen med 9db(gjort det dock efter kalibrering, kanske det som är felet) iallafall så får jag nada bas när jag ser film(audyssy), vridit på basen på max men den hörs knappt, dock om jag trycker på knappen direct på dosan så flåsar basen igång men jag tycker ljudet på filmen blir helt anorlunda?vad gör knappen direct igentligen?
3.vad skall man ställa frontarna på small eller large? det sitter 2st 10 i mina men vll ändå att subben skall göra det mesta.
baktill på frontarna står det max 150 w, 4 ohm och 30-20000 htz , kan även välja m jag vill sätta högtalarkabeln uppe eller nere i högtalaren, satt den i den nedre om detta har ngn betydelse. det var väl allt tror jag, har alltid fått hjälp med dessa prylar förut men pga flytt så finns inte den hjälpen att få längre och insruktionsboken säger mig inte ett skvatt. så om ngn orkat läsa igenom dessa rader och vet mer än mig så vore jag tacksam för svar.

Postad 11 April 2008 - 18:34

blodapelsin
  • blodapelsin
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Jag väntar på en sr 8002 och en dv 7001. Börjar bli riktigt otålig.

Postad 11 April 2008 - 22:06

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0

Jag väntar på en sr 8002 och en dv 7001. Börjar bli riktigt otålig.

Min är restad till den 14:e och då kommer min 8002 till Sverige :)

Postad 13 April 2008 - 22:40

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Min är restad till den 14:e och då kommer min 8002 till Sverige ;)

Va ni gnäller, min svarta 8002 kommer i maj ... beställde i februari. Så... smaka på den.

:P

Redigerat av shuriken, 13 April 2008 - 23:22.

Postad 14 April 2008 - 10:25

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

har haft min ett tag nu och man är väl inte den bästa på att förstå manualer, kalibrering och alt annat, vill ju helst bara plugga i en sladd så skall allt funka, jaja, följande problem.
1.knäpper i högtalaren när man tex byter kanal eller kapitel på dvd, ingen annan som har det problemet? prova med att vrida ner volymen i botten, jag får ett lågt knäppljud innan volymen är helt borta, ingen mer? fel på min?
2. har läst om problemet med bas men fattar ändå inte , gjort 6 punktskalibreringen, höjt upp basen med 9db(gjort det dock efter kalibrering, kanske det som är felet) iallafall så får jag nada bas när jag ser film(audyssy), vridit på basen på max men den hörs knappt, dock om jag trycker på knappen direct på dosan så flåsar basen igång men jag tycker ljudet på filmen blir helt anorlunda?vad gör knappen direct igentligen?
3.vad skall man ställa frontarna på small eller large? det sitter 2st 10 i mina men vll ändå att subben skall göra det mesta.
baktill på frontarna står det max 150 w, 4 ohm och 30-20000 htz , kan även välja m jag vill sätta högtalarkabeln uppe eller nere i högtalaren, satt den i den nedre om detta har ngn betydelse. det var väl allt tror jag, har alltid fått hjälp med dessa prylar förut men pga flytt så finns inte den hjälpen att få längre och insruktionsboken säger mig inte ett skvatt. så om ngn orkat läsa igenom dessa rader och vet mer än mig så vore jag tacksam för svar.

Jag har en Marantz 7002 och har sett att om man ställer frontarna på large, så hoppas Sw in på mix, vilket inte fungerar bra för mig i.a.f, Så ställer man ner frontarna på small så blir de *** på Sw så få flåsar den på. Vet dock inte om detta är det ultimata sättet, men har inte foskat i det så mycket heller. Har bara haft den i några dar och håller fortfarande bara på o spelar in den =D Riktigt skön förstärkare måste tilläggas, Fasstnade direkt för den silver. Bra snygg

Postad 21 April 2008 - 20:00

Valentinic
  • Valentinic
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Jag köpte mig en 7002:a för ett par veckor sedan! Kör den tillsammans med ett par RS6or, BrFx bak, samt en gammal center som skall bytas ut inom en snar framtid !

Är otroligt nöjd med stärkaren! Synd bara att man inte har mer tid att njuta av film! Trodde jag skulle se mest på film, men oj vad kul det var att lyssna musik igen ! ;) :(

Det jag egentligen undrar är hur ni har ställt in Lip-syncen? Har höftat in lite på 30ms. Har ni något bra knep för att få det sådär perfekt som man vill ha det ?

Postad 22 April 2008 - 09:00

ajzman
  • ajzman
  • Forumräv

• 957 inlägg
  • 0

Jag köpte mig en 7002:a för ett par veckor sedan! Kör den tillsammans med ett par RS6or, BrFx bak, samt en gammal center som skall bytas ut inom en snar framtid !

Är otroligt nöjd med stärkaren! Synd bara att man inte har mer tid att njuta av film! Trodde jag skulle se mest på film, men oj vad kul det var att lyssna musik igen ! :P :)

Det jag egentligen undrar är hur ni har ställt in Lip-syncen? Har höftat in lite på 30ms. Har ni något bra knep för att få det sådär perfekt som man vill ha det ?

Svårt det där med Lipsyncen, eftersom det beror på vilken sorts skärm du har... På min gamla Samsung måste jag t ex ställa upp den till 50ms för visst filmmaterial, för att få bra/korrekt lipsync, men för nyare skärmar (inkl HDMI 1.3) borde man inte behöva ngn sync alls (antar jag?).

Viktigt dock att man stänger av syncen om man lirar t ex Singstar på PS3/PS2, för annars blir det "mindre bra" resultat där (i princip ospelbart)...

Jag har en Marantz 7002 och har sett att om man ställer frontarna på large, så hoppas Sw in på mix, vilket inte fungerar bra för mig i.a.f, Så ställer man ner frontarna på small så blir de *** på Sw så få flåsar den på. Vet dock inte om detta är det ultimata sättet, men har inte foskat i det så mycket heller. Har bara haft den i några dar och håller fortfarande bara på o spelar in den =D Riktigt skön förstärkare måste tilläggas, Fasstnade direkt för den silver. Bra snygg

Om man ställer frontarna på "Large", så bör man ställa subben på "BOTH" i stället för "MIX", vilket ger ett mycket bättre resultat (IMHO), kolla i manualen för mer info! :D

Postad 23 April 2008 - 19:20

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

??
Jooo, det är klart du kan, jag kör t ex både PS3an och Toshiba EP35 med endast HDMI-sladd och de levererar både bild och ljud perfekt!

Du måste ev dock ställa in detta för din 8002:a , kolla i manualen så hittar du säkert detta ganska kvickt! :P

Berätta vilka inställningar du har.... jag har fan provat allt :blush:

Lyckades ju få bild och ljud samtidigt och tänkte: "JA!", men nu när jag satt upp projjen i taket så får jag ingen bild längre B) och då har jag ingen annan bild att tillgå heller eftersom PS3an är satt till HDMI ut :blush:

Postad 23 April 2008 - 23:06

Unregisteredd61b78dd
  • Unregisteredd61b78dd
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Hmm, Om jag inte missminner mig så är Direct (eller Pure Direct) en profil där förstärkaren struntar i alla dsp effekter och kastar ut den råa stereosignalen på fronthögtalarna. Skillnaden på bioljudet lär ju bli markant då center och surrounder plötsligt tystnar. :P

Mina frontar har jag alltid som large och basen som both. Sen kan man ju skruva på delningsfrekvensen för basen, det gör man på samma ställe i menyn typ, vill man att bashornet skall humma med i musiken så höjer man delningen och vill man bara ha stampet så sänker man typ.

När du säger uppe eller nere på högtalaren så antar jag att du menar att den har två par med anslutningar, det övre brukar gå till mellanregister/diskant medans det undre går till baselement, syftet är att man då kan biwira/biampa sina högtalare om andan faller på (mer om detta på andra ställen på forumet). Högtalare levereras nästan alltid med dessa par bryggade med en liten plåtbit eller en kabelslinga, då kvittar det vilket par du ansluter dina högtalarkablar till.

//Frater

Postad 24 April 2008 - 07:23

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0

Va ni gnäller, min svarta 8002 kommer i maj ... beställde i februari. Så... smaka på den.

:P

Jag lider med dig... Vi får in ett gäng svarta 8002 snart så får du problem med leveransen vet du. ;-)

Postad 24 April 2008 - 11:05

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Lyckades ju få bild och ljud samtidigt och tänkte: "JA!", men nu när jag satt upp projjen i taket så får jag ingen bild längre ;) och då har jag ingen annan bild att tillgå heller eftersom PS3an är satt till HDMI ut ;)

dessutom har min OSD försvunnit från SR7002an, trots att det är inställt :P

Är ju hemma och sjuk idag och har projen i taket, PS3an med GT5p och B&W runtom nyinspelat och så vidare.. vill få ut nåt av sjukdomen :P

Hjälp mig med inställningarna för HDMI så jag både får ljud och bild, snaaaaaaaaaaaaaaaaaabbt! ;)

[edit] funkade nu, utan att jag ändrat nåt.. känns tryggt det här B)

[edit2] nu funkar det inte igen? Verkar som om det glappar, typ; ljudet kommer ibland och ibland inte; bilden är helt borta nu.. som sagt; inga förändringar gjorda? Kan det vara PS3an som inte orkar skicka ut?

[edit3] var glapp... vilken smart kontakt de har kommit på B)

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 24 April 2008 - 13:18.

Postad 24 April 2008 - 15:20

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

dessutom har min OSD försvunnit från SR7002an, trots att det är inställt B)

Är ju hemma och sjuk idag och har projen i taket, PS3an med GT5p och B&W runtom nyinspelat och så vidare.. vill få ut nåt av sjukdomen ;)

Hjälp mig med inställningarna för HDMI så jag både får ljud och bild, snaaaaaaaaaaaaaaaaaabbt! B)

[edit] funkade nu, utan att jag ändrat nåt.. känns tryggt det här ;)

[edit2] nu funkar det inte igen? Verkar som om det glappar, typ; ljudet kommer ibland och ibland inte; bilden är helt borta nu.. som sagt; inga förändringar gjorda? Kan det vara PS3an som inte orkar skicka ut?

[edit3] var glapp... vilken smart kontakt de har kommit på ;)

[edit4] vafan, vad är det för skit.. allt bakom ratten eller?

Postad 24 April 2008 - 15:55

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

dessutom har min OSD försvunnit från SR7002an, trots att det är inställt B)

Är ju hemma och sjuk idag och har projen i taket, PS3an med GT5p och B&W runtom nyinspelat och så vidare.. vill få ut nåt av sjukdomen ;)

Hjälp mig med inställningarna för HDMI så jag både får ljud och bild, snaaaaaaaaaaaaaaaaaabbt! B)

[edit] funkade nu, utan att jag ändrat nåt.. känns tryggt det här ;)

[edit3] var glapp... vilken smart kontakt de har kommit på ;)

[edit4] vafan, vad är det för skit.. allt bakom ratten eller?

[edit5] tydligen, sätter man på stärkaren sist så funkar det :P

[edit6] borde kunna radera några av mina inlägg som är irad pga nån anledning, sbr, typ

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 24 April 2008 - 16:03.

Postad 26 April 2008 - 18:06

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Jag lider med dig... Vi får in ett gäng svarta 8002 snart så får du problem med leveransen vet du. ;-)

Det är ju faktiskt bra att veta! Jag tänker inte vänta hela maj, vill ha den senast i mitten av maj typ. Så säg gärna till så fort du har fått in en så jag vet att de finns ute...!

tack på förhand =)

Postad 27 April 2008 - 14:26

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0
Är det inte dags för förstärkaren att tappa i pris lite snart?

Har en smärtgräns på 10 för 7002 och typ 12,5 för 8002an ;) sen slår jag till direkt

Postad 27 April 2008 - 16:33

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

Har en smärtgräns på 10 för 7002 och typ 12,5 för 8002an ;) sen slår jag till direkt

Ah det hade inte varit fel, speciellt inte nu när man väntat så länge. Erik, nu har du en till "in" här ;)

Postad 27 April 2008 - 19:44

Zugar
  • Zugar
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0
Har en Marantz SR7002 och undrar hur man bytar mellan de fem HDMI ingångarna? Har alltså flera grejor kopplade in till Marantzen och sedan vidare till tvn men jag får endast HDMI 1 bild inte när jag sätter på tillexp Tvix som är hdmi 2, hur bytar jag mellan dem? ;)

Postad 27 April 2008 - 20:32

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0

Har en Marantz SR7002 och undrar hur man bytar mellan de fem HDMI ingångarna? Har alltså flera grejor kopplade in till Marantzen och sedan vidare till tvn men jag får endast HDMI 1 bild inte när jag sätter på tillexp Tvix som är hdmi 2, hur bytar jag mellan dem? :D

Det är 4 hdmi ingångar på marantzen. 2 av dem är ut, alltså dessa ska till olika bildvisare. Du kan inte koppla din tvix i utgången..

Postad 27 April 2008 - 21:10

Zugar
  • Zugar
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0

Det är 4 hdmi ingångar på marantzen. 2 av dem är ut, alltså dessa ska till olika bildvisare. Du kan inte koppla din tvix i utgången..

Ja du har helt rätt men jag har kopplat det rätt men undrar hur man byter mellan hdmi ingångarna? Alltså har kopplat en utgång till ming tv och sen har jag PS3 på ingång 1 och tvix på ingång 2, hur byter jag mellan dessa?

Postad 27 April 2008 - 21:52

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Ja du har helt rätt men jag har kopplat det rätt men undrar hur man byter mellan hdmi ingångarna? Alltså har kopplat en utgång till ming tv och sen har jag PS3 på ingång 1 och tvix på ingång 2, hur byter jag mellan dessa?

växla mellan TV och DVD... tror det är standard på ingång 1 och 2.. annars går du in på meny -> func input (typ) och ställer in HDMI-ingångarna där.

Postad 27 April 2008 - 22:58

Zugar
  • Zugar
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0

växla mellan TV och DVD... tror det är standard på ingång 1 och 2.. annars går du in på meny -> func input (typ) och ställer in HDMI-ingångarna där.

Jag vill veta hur jag växlar mellan PS3 (HDMI Ingång 1) och TViX (HDMI Ingång 2) på Marantzen!

Postad 28 April 2008 - 00:25

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Jag vill veta hur jag växlar mellan PS3 (HDMI Ingång 1) och TViX (HDMI Ingång 2) på Marantzen!

Det beror på till vilken funktion du tilldelat knapparna. Detta står i manualen hur du gör grundläggande inställningar.

Postad 28 April 2008 - 10:28

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0

Har en smärtgräns på 10 för 7002 och typ 12,5 för 8002an :D sen slår jag till direkt

Ah det hade inte varit fel, speciellt inte nu när man väntat så länge. Erik, nu har du en till "in" här :P

Jag hade ju både 7002an och Onkyos 805 hemma för ett bra tag sedan. Tyckte om 7002an långt mer och skrev en liten recension om det också :lol:
Tyvärr så har jag mina prisgränser B)

Redigerat av Mahti, 28 April 2008 - 10:29.

Postad 28 April 2008 - 11:26

Zugar
  • Zugar
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0

Det beror på till vilken funktion du tilldelat knapparna. Detta står i manualen hur du gör grundläggande inställningar.

Jag har inte gjort några sådana inställningar, vad är grundinställningen? :D

Postad 29 April 2008 - 10:13

mocus
  • mocus
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
Tja

Tryck på "AMP" o sen på > så ser du HDMI 1 och HDMI 2 i displayen.
Så enkelt!

Lycka till!

Postad 30 April 2008 - 07:57

shantideva
  • shantideva
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hej!!

Har nån hört nått om update till 8002/7002 för att lösa buggarna?

Mvh:\Shanti

Postad 01 May 2008 - 18:46

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Tja

Tryck på "AMP" o sen på > så ser du HDMI 1 och HDMI 2 i displayen.
Så enkelt!

Lycka till!

Citatet ovan är för olika utgångar/bildvisare ex tv och projektor.
Om du vill visa olika saker på samma bildvisare ex tvix och ps3 så gör du följande.
Längst ner på fjärren har du knappar med tv, dvd, vcr osv. Jag har för mig att hdmi 1 default är tv och hdmi 2 är dvd. tryck 2 ggr på tex tv så väljs den ingången. Du behöver inte trycka i snabb följd.

Redigerat av Magne, 01 May 2008 - 18:46.

Postad 02 May 2008 - 00:29

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Nu har jag inte flera HDMI-grejer in så jag vet inte hur det funkar egentligen.. Men om jag går på func.input i menyn på marren och ställer in DVD -> HDMI 1 och TV -> HDMI 2 så borde den väl växla mellan HDMI-ingångarna om man växlar mellan DVD och TV... min DVD är ställd på HDMI-1 och jag har DVD som source, får ljud och bild från min PS3 då, som är inkopplad på HDMI1.

RTM är inte så dumt faktiskt även om den är skräpigt skriven.. Dessutom skrev jag ju vad andra skrivit senare också, TV är default HDMI1 och DVD default HDMI2.

har du tex någon optisk eller koax in också på ingång ett eller två, kanske det kan bli kajko eventuellt.

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 02 May 2008 - 00:35.

Postad 04 May 2008 - 18:50

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0
Den första som ser att svarta Marantz 8002 kommit till lagret i nån butik (online eller "offline", spelar ingen roll) – HOJTA TILL! ;)

För då vet jag att det är riktigt nära... som en liten förfest än direkt till själva festen (telefonsamtalet som säger: "Tjena, din Marantz 8002 har kommit).

Hehe! :)

Postad 05 May 2008 - 10:20

blodapelsin
  • blodapelsin
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej efter att ha haft denna förstärkare ett tag så tänkte jag dela med mig av mina tankar om den.

Jag hade liksom många som har skrivit här i slutet av tråden lite problem med den i början. Dels med att bilden via HDMI försvann ibland. Det som jag kom fram till var att det vid alla tillfällen berodde på mig själv, antingen så hade jag ställt in den på "direct-läget" då den kopplar förbi videodelen. Eller så berodde det på att jag hade glömt att byta mellan output 1 och 2. Mellan TV och projektorn alltså.

Det som jag inte tycker om med den är att man inte kan skicka ut bild på båda utgångarna samtidigt, skillnaden är egentligen ara att du får ett knapptryck till men det känns lite onödigt bara.

Sen tycker jag att de medföljande fjärrkontrollerna inte är bra, jag löste det med en Harrmony 1000. Vart mycket smidigare.
Skulle kanske varit lite med pulver också man vill ju gärna spela högt när det låter bra.

På plus sidan så tycker jag att de låter väldigt bra. Ser dessutom jäkligt bra ut. Smidigt att kunna koppla allt med hdmi kablar. Överlag är jag mycket nöjd med förstärkaren.

-anläggningen består av marantz 8002, dvd marantz 7001, ps 3, comhem humax hd-box, pro-ject rpm 5, sb3, anthony gallo reference 3.1

Redigerat av blodapelsin, 05 May 2008 - 10:21.

Postad 05 May 2008 - 18:42

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0
Nu har även jag min 8002a :P (lugn, det är den silvriga!)

Dags att packa upp!
Synd att jag har så ont om tid bara, har inte tid att ställa in den alls efter den kommit på plats.
Får bara kolla så det kommer ljud ur den :)

Och beställa en Tvix 6500 antagligen :lol:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.