* Officiell Tråd - Navigon 8110 *
1217 svar till detta ämne
Postad 07 July 2008 - 16:21
Dolittle
-
Dolittle
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Vad som däremot är tråkigt med backupen är att jag inte hittat något sätt att göra den inkrementell. Har jag 4 gig med mp3-filer på minneskortet och det enda som uppdaterats är lite rutter och log-filer som skapats så är det trist att behöva ta en backup på kanske 6 gig när det kanske bara är 200 KB som är förändrat. 
Du behöver inte använda Fresh för att göra backupen, du kan använda vilken filhanterare som helst. Själv använder jag Total Commander (från http://www.ghisler.com) och kopierar bara de kataloger jag vill. När den sedan säger att filerna redan finns väljer jag "Skriv över äldre" så kopieras just bara de förändrade filerna.
Postad 07 July 2008 - 17:00
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
UNdrar hur text-speech funktionen fungerar. Jag har nämligen 2110 MAX (där man kan köpa till detta via navigon fresh så småningom).
Jag tycker mest att rösten säger, "om 400m - håll till höger", "nu - ta den högra avfarten", "sväng till vänster". Europa vägarna verkar den redan uttal redan på 2110, t.ex. "ta till höger upp på E 6". Och ibland säger den "ta till höger in på den angivna vägen", men det sistnämnda säger den typ bara när man ska svänga in på min lokalgata hemma. Så min fråga är: Är det bara "ta höger in på den angivna vägen" (som är ett ovanligt meddelande) som kommer innehålla ett korrekt uttal av gatan (typ "ta höger in på kungsgatan"), eller använder den gatunamn regelbundet i guidningen? T.ex. när man ska följa skyltar (texten som popar upp i övre delen på skärmen) eller vi varje sväng?
INte en enda 8110 ägare som orkade svara på denna?
Postad 07 July 2008 - 18:04
Dolittle
-
Dolittle
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Så min fråga är: Är det bara "ta höger in på den angivna vägen" (som är ett ovanligt meddelande) som kommer innehålla ett korrekt uttal av gatan (typ "ta höger in på kungsgatan"), eller använder den gatunamn regelbundet i guidningen? T.ex. när man ska följa skyltar (texten som popar upp i övre delen på skärmen) eller vi varje sväng?
8110:n använder gatunamn regelbundet, ja.
Postad 07 July 2008 - 19:06
ubjork
-
ubjork
-
Rookie
-
1 inlägg
Införskaffade en 8110 igår .. uppgraderade till 7.0.8 omgående .. skulle inte ha gjort det utan att tagit backup . Den tok kraschade.. och vill inte starta upp!
Så det är bara att skicka in den .. 1 dag gammal! .. klart Windows CE 5.0 ..
Redigerat av ubjork, 08 July 2008 - 14:58.
Postad 07 July 2008 - 21:22
DigiMannen
-
DigiMannen
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Idag slog jag till på en 8110, måste säga att det var coolt med lane assist & 3D topografi, jag vill inte skänka bort min 7000 som jag varit supernöjd med, den får nu bli inventarie i min husbil istälet
Postad 07 July 2008 - 21:35
Navigo
-
Navigo
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Tack för hjälpen!
Har nu "genomfört" backup med Navigon Fresh programmet. Följde instruktionerna och valde som jag blivit rådd ovan ang källan; Vad händer? Efter en synnerligen lång tid med min mycket snabba dator är backupen klar - ja, det står Klar på en knapp som jag trycker på - då jag tror att jag då kommer att ledas vidare DIT jag vill lägga backupen - på en av mina Lacie-hd:ar. Men icke! Det är "färdigt" och jag återvänder till översiktsmenyn.
Vid kontroll verkar innehållet vara kvar i navigatorn i alla fall ...
Är det någon av er som använt "Säkra och återställafunktionen" i Navigon Fresh-programmet och kan tala om - steg för steg - vad som händer hos er?
Eftersom jag använt datorer sedan 1982 (sic!) verkar det underligt att det här skall vara så knepigt ... men det kanske är annorlunda med navigatorer ;o)
Postad 08 July 2008 - 00:14
Pirelli
-
Pirelli
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Är det någon av er som använt "Säkra och återställafunktionen" i Navigon Fresh-programmet och kan tala om - steg för steg - vad som händer hos er?
Du få tyvärr inte välja vart du vill spara backupen men den hamnar under "Mina Dokument\NAVIGON\NAVIGON Fresh\backup" i en folder med dagens datum. Det går ju att flytta undan den därifrån för att säkra den från eventuell krasch av C-driven men man måste lägga tillbaks den för att kunna göra en restore.
Postad 08 July 2008 - 00:30
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Tack för hjälpen! Har nu "genomfört" backup med Navigon Fresh programmet. Följde instruktionerna och valde som jag blivit rådd ovan ang källan; Vad händer? Efter en synnerligen lång tid med min mycket snabba dator är backupen klar - ja, det står Klar på en knapp som jag trycker på - då jag tror att jag då kommer att ledas vidare DIT jag vill lägga backupen - på en av mina Lacie-hd:ar. Men icke! Det är "färdigt" och jag återvänder till översiktsmenyn. Vid kontroll verkar innehållet vara kvar i navigatorn i alla fall ...
Eftersom jag använt datorer sedan 1982 (sic!) verkar det underligt att det här skall vara så knepigt ... men det kanske är annorlunda med navigatorer ;o)
Men vad är det som är knepigt? Ja, den har gjort en backup nu av ditt minneskort, och självklart är innehållet på minneskortet också kvar! Det är väl tur det, det är ju inte meningen att den ska tömma kortet när du gör en backup. Eller har jag missförstått dig? Sen att du inte får välja vart du ska spara backup-filerna på är väl en självklarhet ur användarvänlighet från Navigon. Den sparas förmodligen i Navigons programmapp kanske, eller kanske under din användare i Windows, ingen aning faktiskt, men tanken är nog att en icke-datorkunnig svensson ska kunna återställa sin navigator på ett smidigt sätt om den börjar krångla. Bara trycka på "Återställ" istället för att hålla på att leta efter den backup som han/hon gjorde för ett halvår sedan. Då skulle nog Navigon Support få en del samtal som "Jag försöker göra en återställning men datorn hittar inte backuppen, vet ni vart den är?"... ;P Om du vill göra en backup till din externa HDD så är det väl bara att kopiera innehållet på minneskortet till en tom mapp på din externa HDD och döpa den till "Navigon 8110 Backup" eller dylikt? EDIT: Tog lång tid på mig att skriva inlägget märker jag  Pirelli hann svara ljusår före mig...
Redigerat av shapic, 08 July 2008 - 00:32.
Postad 08 July 2008 - 08:48
Navigo
-
Navigo
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Stort tack Pirelli för tydligt och informativt svar! Då flyttar jag backupen till Lacien och flyttar tillbaka den när jag skall jobba med den. Kan nämna att filen hittades under Dokument (dit den tydligen hittat själv och lagt upp en mapp) och f ö på samma sätt som Du skriver Pirelli - men jag kör med Vista på denna dator ;o). Kommer att fösöka använda mig av Dolittles intressanta tips ovan: " Du behöver inte använda Fresh för att göra backupen, du kan använda vilken filhanterare som helst. Själv använder jag Total Commander (från http://www.ghisler.com) och kopierar bara de kataloger jag vill. När den sedan säger att filerna redan finns väljer jag "Skriv över äldre" så kopieras just bara de förändrade filerna. " Det verkar vara ett tidsbesparande sätt.
Postad 08 July 2008 - 09:04
Navigo
-
Navigo
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Till er alla, Vad tror ni om att skapa några "undertrådar" som behandlar särskilda ämnen? T ex skulle min senaste Backup-fråga kunna vara en sådan tråd och heta Navigon 8110 Backup . Om man börjar varje sådan "undertråd" med Navigon 8110, så kommer de att ligga under huvudtråden ... även om detta aldrig brukar fungera utan en moderator i forumet ;o) Jag tänker mig att vi nya behöver redogörelser/instruktioner av typen " for dummies". En sådan hade i alla fall hjälpt mig att förstå hur jag skulle göra, alt. vad jag gjorde, utan att förstå det.
Postad 08 July 2008 - 12:07
Jojo66
-
Jojo66
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag köpte en 8110 för lite över en månad sedan och här kommer lite feedback.
Har problem med laddningen. Laddar inte med kabeln ansluten till hållaren men den fungerar så länge jag har motorn igång. Laddar inte och slutar att fungera när batteriet tagit slut när jag har kabeln direkt ansluten till gps:en.
Har skummat lite i forumet och märkt att flera har haft samma problem.
Har inte vridit på armen över huvud taget.
Vad beror det på? Är det fel på kabel, gps eller vad?
Kom just hem från en resa i europa. Med uppdatering 7.0.7 installerad.
låste sig när jag körde in i Brennerpasset mellan Österrike och Italien, återställde genom att trycka in knappen på undersidan. låste sig direkt igen ett antal gånger med en helt vit skärm. tog bort 3Dvisningen och den började fungera igen. Kan det vara bergskedjorna som stör?
En del tokiga vägval i Tyskland och Italien men oftast rätt. Färjan Sassnitz-Trelleborg, fel vägval efter bron till Sassnits. Ombyggnad av vägen.
Stod i en enorm bilkö efter Berlin på väg söderut efter att en lastbil vält och spridit ut sin last på vägen.
Totalt över fyra timmar i kön som långsamt ringlade sig fram. Gps:en gav mig en alternativ väg förbi kön men med allt flera gps:er i bilarna så ökar trycket på dom så kallade "genvägarna" av alla som får rådet att köra samma väg förbi köerna vilket får till följd att det går ännu långsammare om man väljer "genvägen". Ett moment 22 med fler gps:användare. Så håll dig till vägen eller välj en egen väg förbi köer.
Men på det hela taget så har det fungerat bra.
Postad 08 July 2008 - 13:22
Navigo
-
Navigo
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Har problem med laddningen. Laddar inte med kabeln ansluten till hållaren men den fungerar så länge jag har motorn igång. Laddar inte och slutar att fungera när batteriet tagit slut när jag har kabeln direkt ansluten till gps:en. Har skummat lite i forumet och märkt att flera har haft samma problem. Har inte vridit på armen över huvud taget. Vad beror det på? Är det fel på kabel, gps eller vad?
Är inte helt säker på om jag fattar Dig rätt ..., men; Kan det vara så enkelt att ett av problemen handlar om att det inte finns ström i cig-uttagen om ej motorn är påslagen. Har en känsla av att det är så det fungerar på en av våra bilar - en Volvo S60.
Postad 08 July 2008 - 13:26
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1887 inlägg
Samma för mig på min SAAB9-3. Det är väl till för att inte batteriet ska dras ur.
Postad 08 July 2008 - 13:29
Jojo66
-
Jojo66
-
Rookie
-
3 inlägg
Jo det stämmer att det inte finns ström i uttaget när inte motorn är igång men problemet är att om jag har en urladdad gps så laddar den inte upp sig via uttaget, den fungerar däremot under tiden motorn är igång men laddas inte upp. Om jag kopplar kabeln direkt till gps.en så funkar den bara under tiden gps:ens batteri räcker, dvs den får ingen strömmatning via kabeln om den är direktansluten.
Postad 08 July 2008 - 13:59
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Jo det stämmer att det inte finns ström i uttaget när inte motorn är igång men problemet är att om jag har en urladdad gps så laddar den inte upp sig via uttaget, den fungerar däremot under tiden motorn är igång men laddas inte upp. Om jag kopplar kabeln direkt till gps.en så funkar den bara under tiden gps:ens batteri räcker, dvs den får ingen strömmatning via kabeln om den är direktansluten.
Även om det låter som att det är något slags fel på din enhet så tror jag inte att det är det, jag har nämligen snarlika upplevelser med min 2110 MAX. Problemet där är att det tar vääääldigt lång tid att ladda gps:en om man samtidigt använder den. Verkar som att all ström som den får under en körning går till att hålla den påslagen, som att strömmen inte räcker till för att BÅDE hålla den påslagen samt ladda batteriet. Jag måste köra många, många mil för att få min laddad. EDIT: Läste om din sista mening i ditt inlägg, och det måste ju vara något fel på din enhet/laddkabel då förmodligen.
Redigerat av shapic, 08 July 2008 - 14:01.
Postad 08 July 2008 - 17:18
Jojo66
-
Jojo66
-
Rookie
-
3 inlägg
För övrigt så är inte den rostfria ramen någon höjdare. Besvärliga reflexer som bländar vid skarpt solsken.
Hade föredragit mattsvart plast eller liknande, det blir nog till att sätta på mattsvart tejp på översta ramen.
Postad 08 July 2008 - 21:31
New Player
-
New Player
-
Veteran
-
-
1586 inlägg
Då var en 8110 beställd. Behövde en gps till semester då det blir rätt mycket bilkörning. Ska åka Göteborg - Jönköping - Stockholm - Luleå och sen hem igen. Jag återkommer med intryck i början av nästa vecka när jag kommit fram till Lule.
Postad 09 July 2008 - 00:41
aMpari
-
aMpari
-
Amatör
-
-
93 inlägg
För övrigt så är inte den rostfria ramen någon höjdare. Besvärliga reflexer som bländar vid skarpt solsken. Hade föredragit mattsvart plast eller liknande, det blir nog till att sätta på mattsvart tejp på översta ramen.
Har märkt samma sak, ska även jag testa att tejpa lite på överkanten.
Postad 09 July 2008 - 09:59
Marantz Sr 9600
-
Marantz Sr 9600
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Ja kan det vara så att TMCn störs av värmeslingor i vindrutan? Har två bilar, en med och en utan. Har otroliga problem att få täckning av TMC med bilen som har värmeslingor.
Ni som har problem med TMC, har ni värme i rutan? 
Postad 10 July 2008 - 10:39
maynard
-
maynard
-
Användare
-
-
121 inlägg
Så var det då dags att införskaffa sig sin första GPS inför sommarens besök i göteborg.
Har följt med i tråden och vet ungefär vad man kan vänta sig när man packar upp 8110.
Jag är lite nyfiken på hur bra FM sändaren fungerar när man kör mp3.or?
Kikade lite i någon av garmin trådarna där dom flesta verkar mindre nöjda med vad den
presterar, då det klagas på lätt bakgrundsbrus etc.
Postad 10 July 2008 - 14:49
cas
-
cas
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hej!
Mina erfarenheter av 8110-an som mp3/wma-spelare genom FM-sändaren är enbart goda, jag har inte haft problem med bakgrundsbrus där jag har kört (i Göteborg och Bohuslän). Bra ljud helt enkelt!
F.ö. vill jag passa på och tacka dem som bekräftade att 8110-an fungerar som handsfree till SonyEricsson P1i. Jag har nu fått min att fungera också - det var bra att veta att mina försök skulle lyckas bara jag inte gav upp. Min misstanke är att en "factory reset" hade god inverkan, men jag är inte säker...
Någon har tidigare hävdat att maskinen inte simulerar förflyttning genom t.ex. Tingstadstunneln när GPS-kontakten bryts. Min erfarenhet är att om man håller på med en navigering så fortsätter markören att röra sig längs vägen medan man befinner sig i tunneln. Om man å andra sidan inte navigerar utan bara "följer med på kartan" utan att navigera någonstans så stannar markören vid ingången av tunneln och hoppar fram till utgången då man nått dit och 8110-an får kontakt med satelliterna igen.
Det skall förresten bli intressant att se när den nya motorvägsbiten på E6 mellan Småröd och Håby kommer med i en kartuppdatering. Som det är nu så blir 8110-an mycket förvirrad när man plötsligt befinner sig i vad den tror är obanad terräng och uppmanar enträget till den ena U-svängen efter den andra.
Postad 10 July 2008 - 14:56
maynard
-
maynard
-
Användare
-
-
121 inlägg
Tack för svaret ang FM sändare
Ser ut som maynard sticker iväg till mediamarkt efter jobbet och införskaffar sig en 8110
såg i reklambladet i dagens tidning att dom kör 3990:-
Postad 10 July 2008 - 17:49
New Player
-
New Player
-
Veteran
-
-
1586 inlägg
Blir galen på min 8110 snart. Jag har kommit så långt att jag gjort en backup sen är det tvärstopp. Försökt att uppdatera den i en timme nu utan att hitta vad som är fel.
Registreringen är det bara att fylla i mail och lösenord? För det är det enda jag gjort. Men när jag ska uppdatera kommer det upp en ruta "Ett fel har uppståt. Fel i filhämtning från FTP-server. Kontrollera att internetanslutningen fungerar".
Nån som haft samma problem och kan hjälpa mig?
EDIT: Kan det vara så enkelt att deras server ligger nere? Lägligt isf...
Redigerat av New Player, 10 July 2008 - 17:57.
Postad 10 July 2008 - 22:05
aMpari
-
aMpari
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Blir galen på min 8110 snart. Jag har kommit så långt att jag gjort en backup sen är det tvärstopp. Försökt att uppdatera den i en timme nu utan att hitta vad som är fel.
Registreringen är det bara att fylla i mail och lösenord? För det är det enda jag gjort. Men när jag ska uppdatera kommer det upp en ruta "Ett fel har uppståt. Fel i filhämtning från FTP-server. Kontrollera att internetanslutningen fungerar".
Nån som haft samma problem och kan hjälpa mig?
EDIT: Kan det vara så enkelt att deras server ligger nere? Lägligt isf...
Kolla så att ingen brandvägg blockerar internetåtkomsten.
Postad 10 July 2008 - 22:30
New Player
-
New Player
-
Veteran
-
-
1586 inlägg
Det har jag kollat redan. Jag kommer lite länge på uppdateringen nu men efter ett tag kommer ett fel meddelande på tyska
Postad 10 July 2008 - 22:35
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Hej! Mina erfarenheter av 8110-an som mp3/wma-spelare genom FM-sändaren är enbart goda, jag har inte haft problem med bakgrundsbrus där jag har kört (i Göteborg och Bohuslän). Bra ljud helt enkelt! F.ö. vill jag passa på och tacka dem som bekräftade att 8110-an fungerar som handsfree till SonyEricsson P1i. Jag har nu fått min att fungera också - det var bra att veta att mina försök skulle lyckas bara jag inte gav upp. Min misstanke är att en "factory reset" hade god inverkan, men jag är inte säker... Någon har tidigare hävdat att maskinen inte simulerar förflyttning genom t.ex. Tingstadstunneln när GPS-kontakten bryts. Min erfarenhet är att om man håller på med en navigering så fortsätter markören att röra sig längs vägen medan man befinner sig i tunneln. Om man å andra sidan inte navigerar utan bara "följer med på kartan" utan att navigera någonstans så stannar markören vid ingången av tunneln och hoppar fram till utgången då man nått dit och 8110-an får kontakt med satelliterna igen. Det skall förresten bli intressant att se när den nya motorvägsbiten på E6 mellan Småröd och Håby kommer med i en kartuppdatering. Som det är nu så blir 8110-an mycket förvirrad när man plötsligt befinner sig i vad den tror är obanad terräng och uppmanar enträget till den ena U-svängen efter den andra.
Ang. FM-sändaren: Jag kör i Göteborg dagligen och det är inte bakgrundsbrus jag upplever vid de elektroniska hastighetsskyltarna, utan ljudet försvinner och istället sprakar det för en sekund. Jag tycker teorin ang. problem under/bredvid elektroniska skyltar stämmer när jag kör omkring i stan (exempelvis E6:an mot Oslo vid Tingstadstunneln har en massa sådana skyltar hängande ovanför filerna). Jag vill gärna att någon annan testar detta och ser om det är endast min enhet som är extra känslig eller om det är ett generellt problem. Tack på förhand! mvh Martin
Postad 10 July 2008 - 22:50
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
INte en enda 8110 ägare som orkade svara på denna?
Hej! Jag körde från Göteborg till Glommen (i ett litet samhälle i närheten av Falkenberg) idag. 8110:an nämner alla gator här i Göteborg, även ganska små gators namn. Dock vet jag att den inte nämnde den minsta vägen ner till en liten badplats i Glommen, även om den skrev namnet i displayen. Så det hela hänger nog på hur hur lokal gata det är. Som exempel kan nämnas att den nämner en liten enkelriktad gata i närheten där jag bor (Brushanegatan i Göteborg). Du kan ju se på Eniro hur liten/stor den är: http://kartor.eniro....p...stq=0&pis=0Personligen är jag nöjd med nivån med guide:ningen. mvh Martin
Redigerat av eztoril, 10 July 2008 - 22:53.
Postad 11 July 2008 - 05:54
Unregistered4c5d2d22
-
Unregistered4c5d2d22
-
Rookie
-
6 inlägg
Hej, Vill bara informera alla glada Navigonägare att ny version är på gång. Jag maila supporten i början på denna vecka med följande frågor: 1. Utökning av att söka POI's inom omkrets. Jag vill kunna utöka omkretsen till längre än 10 km. Kör man en bit ut och söker efter ett ex. apotek så är risken stor att det ligger längre bort än 10 km. 2. Ange Lat/Long koordinator direkt 3. Importera eller ange egna POI's. (Även jag ville dra mitt strå till stacken att påverka utv. Ju fler som efterfrågar desto större chans att de tar det på allvar, tror jag) 4. Historik på vad som åtgärdas i resp. version. Detta svar fick jag idag från Navigon: Hej,
Tack för ditt e-mail. Det kommer en uppdatering för att kunna lägga in koordinater i slutet av sommaren. Dina övriga synpunkter översätter jag till tyska och skickar vidare till våra produktutvecklare. Med vänliga hälsningar,
Thomas __________________ Navigon Support Team
Det låter ju bra. En efterfrågad punkt är nu behandlad, så det är väl bara att försöka påverka dom (med mail och annat) så att även övriga punkter ex. om egna POI's kommer i en framtida version. De var ialla fall inte helt negativa till övriga punkter. POSMannen
Postad 11 July 2008 - 09:55
aett
-
aett
-
Rookie
-
5 inlägg
Ett adhoc-inlägg gällande Navigon 8110 och frågor kring SD-kort, storlek med mera.
SD-KORT
Jag har ägnat en stund åt att läsa ett 50-tal inlägg och sett återkommande frågor om SDHC.
Kan inte Navigon Support Team ta på sig uppdraget att utvärdera vilka storlekar på SD-kort som funkar?!?
Idag finns det SD-kort på 16 GB
Bekräftat är att SD-kort (SDHC) 8 GB fungerar, dock är det inte klargjort om det går att adressera minne över 4 GB.
Detta bör kunna bekräftas genom att fylla minnet och "spela" alla MP3 låtar.
Då konstaterat är att SDHC kort på 8 GB går att läsa i Navigon 8110, kan med stor säkerhet antas att även det senaste 16 GB korten också fungerar. Detta pga. att alla SDHC kort bygger på specifikationen SDA 2.0 (Secure Digital Association).
I korthet innebär SDA 2.0 att filsystemet på kortet är FAT32 istället för FAT16 som på kort med mindre än 4 GB (SDA 1.0).
COMMUNITY DRIVEN NAVIGATION DATA
Idén om att dela POI av POSMannen är ju strålande men den behöver ju inte sluta där.
Vore det inte utmärkt trevligt om det gick att ha användardefinierad kartinformation också?
Man skulle kunna tänka sig att man väljer vilka "betrodda" källor man vill hämta kartinformation av och i navigatorn skulle man kunna dela upp dessa källor i lager som aktiveras för att renderas "visas" på navigatorn. Där skulle man också då ange vilken prioritet som varge lager har i det fall informationen är dubblerad.
Detta är högst ogenomtänkta idér som behöver processas vidare men ett smart drag av Navigon hade varit att släppa specifikationen på hur data lagras så Open Source communityn kan börja skriva lite applikationer för att tex. planera färdvägar i kartprogram på datorn, kanske nått spännande interface till Google Earth. Möjligheterna är oändliga och det skulle stärka Navigons redan ledande plats på marknaden.
Redigerat av aett, 11 July 2008 - 10:15.
Postad 11 July 2008 - 12:56
Marantz Sr 9600
-
Marantz Sr 9600
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Fungerar bra. Lite svag i diskanten. Märker skillnad när jag kör min SE G 900 med kabel. Någon som vet hur man får den att blanda alla låtar på minneskortet Så var det då dags att införskaffa sig sin första GPS inför sommarens besök i göteborg. Har följt med i tråden och vet ungefär vad man kan vänta sig när man packar upp 8110.
Jag är lite nyfiken på hur bra FM sändaren fungerar när man kör mp3.or?
Kikade lite i någon av garmin trådarna där dom flesta verkar mindre nöjda med vad den presterar, då det klagas på lätt bakgrundsbrus etc.
Postad 11 July 2008 - 13:38
New Player
-
New Player
-
Veteran
-
-
1586 inlägg
Jag testade att uppdatera min 8110 på en annan dator och det går bra. Jag har inte haft några andra problem med min dator så jag fattar inte varför Navigon fresh inte funkar. Blir väl nån konflikt med nåt annat program eller dylikt. Får göra en ominstallation omgående.
Postad 11 July 2008 - 14:42
Calimero1
-
Calimero1
-
Rookie
-
1 inlägg
Tankade ner Navigon fresh från deras hemsida o det fungerar alldeles utmärkt.
Kör med ett Kingston 8gb SDHC minne o det fungerar som det ska.
Nöjd Navigon 8110 ägare
Mvh
Calimero
Postad 11 July 2008 - 23:51
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Ett adhoc-inlägg gällande Navigon 8110 och frågor kring SD-kort, storlek med mera.
SD-KORT Jag har ägnat en stund åt att läsa ett 50-tal inlägg och sett återkommande frågor om SDHC. Kan inte Navigon Support Team ta på sig uppdraget att utvärdera vilka storlekar på SD-kort som funkar?!? Idag finns det SD-kort på 16 GB Bekräftat är att SD-kort (SDHC) 8 GB fungerar, dock är det inte klargjort om det går att adressera minne över 4 GB. Detta bör kunna bekräftas genom att fylla minnet och "spela" alla MP3 låtar. Då konstaterat är att SDHC kort på 8 GB går att läsa i Navigon 8110, kan med stor säkerhet antas att även det senaste 16 GB korten också fungerar. Detta pga. att alla SDHC kort bygger på specifikationen SDA 2.0 (Secure Digital Association). I korthet innebär SDA 2.0 att filsystemet på kortet är FAT32 istället för FAT16 som på kort med mindre än 4 GB (SDA 1.0).
COMMUNITY DRIVEN NAVIGATION DATA Idén om att dela POI av POSMannen är ju strålande men den behöver ju inte sluta där. Vore det inte utmärkt trevligt om det gick att ha användardefinierad kartinformation också? Man skulle kunna tänka sig att man väljer vilka "betrodda" källor man vill hämta kartinformation av och i navigatorn skulle man kunna dela upp dessa källor i lager som aktiveras för att renderas "visas" på navigatorn. Där skulle man också då ange vilken prioritet som varge lager har i det fall informationen är dubblerad. Detta är högst ogenomtänkta idér som behöver processas vidare men ett smart drag av Navigon hade varit att släppa specifikationen på hur data lagras så Open Source communityn kan börja skriva lite applikationer för att tex. planera färdvägar i kartprogram på datorn, kanske nått spännande interface till Google Earth. Möjligheterna är oändliga och det skulle stärka Navigons redan ledande plats på marknaden.
Jag vill inta ta någon cred från dig, men det är väl precis det där som TomTom redan uppfunnit? MapShare har de haft sedan länge...  P.S. navigon har lite med kartan i sig att göra...det är navteq som står för materialet
Postad 12 July 2008 - 08:39
maynard
-
maynard
-
Användare
-
-
121 inlägg
Jag testade att uppdatera min 8110 på en annan dator och det går bra. Jag har inte haft några andra problem med min dator så jag fattar inte varför Navigon fresh inte funkar. Blir väl nån konflikt med nåt annat program eller dylikt. Får göra en ominstallation omgående.
Det blev ett köp i torsdags och nu har jag stött på samma problem när jag ska uppdatera med "navigon fresh" ska pröva med min andra dator där jag kör XP och se om det hjälper. Förresten om man vill ändra adress för vad som är "hem" hur gör jag det??
Postad 12 July 2008 - 09:26
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Det blev ett köp i torsdags och nu har jag stött på samma problem när jag ska uppdatera med "navigon fresh"
ska pröva med min andra dator där jag kör XP och se om det hjälper.
Förresten om man vill ändra adress för vad som är "hem" hur gör jag det??
När du lägger till en ny favorit, finns ett val om du vill att den nya favoriten ska vara hemadress eller inte. Default är inte. mvh Martin
Postad 12 July 2008 - 15:47
aett
-
aett
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag vill inta ta någon cred från dig, men det är väl precis det där som TomTom redan uppfunnit? MapShare har de haft sedan länge... 
P.S. navigon har lite med kartan i sig att göra...det är navteq som står för materialet
Hmm... ok, har Navigon redan detta med MapShare teknologin menar du?! Det har jag missat i så fall. Som Du säger är det inte Navigon som tar fram kartmaterialet men jag gissar att det är Navigon som gör presentationsprogramvaran som visar kartan och det är ju den som måste kunna hantera ytterligare kartinfo från användare.
Postad 12 July 2008 - 15:50
aett
-
aett
-
Rookie
-
5 inlägg
Nu är Navigon 8110 testad med 16GB SDHC kort från Transcend.
Allt funkar ok.
Så vi kan alltså anta att Navigon är helt SDA 2.0 complient och därför även kan läsa 32GB SDHC kort.
Redigerat av aett, 12 July 2008 - 16:12.
Postad 13 July 2008 - 10:44
New Player
-
New Player
-
Veteran
-
-
1586 inlägg
Jag har nu kört med 8110 från Göteborg - Jönköping - Sthlm - Luleå ca 150 mil.
* På min enhet så försvann ljudet ett par gånger, oftast så var det när jag stängde av FM-sändaren som ljudet försvann. Fick då göra en reset på knappen så kom ljudet tillbaka igen.
* Jag tycker den säger till tidigare om fartkameror än min förra Navigon PNA7000T, vilket är positivt.
* 3D kartorna var inte så imponerande efter min resväg.
* Jag blev inte bländad av ramen som en del skrivit att de blivit.
* När jag har gps:en i sin medföljande påse så råkar jag slå på enheten när jag bär den hela tiden, sen när jag ska ta ut den ser jag att den är på.
* Sambon höll på bli galen varje gång gps:en sa E4
* Annars var det bara lite fel hastighetsbegränsningar inlagt här och där efter E4an.
* En väldigt skum sak hände i Sthlm. Jag är på södra sidan av Sthlm och ska till E4 på norra sidan mot Luleå. Då lurar gps:en mig att köra igenom stan så jag hamnar på Sveavägen! Jag hade gps:en inställd på snabbaste vägen. Kan aldrig tänka mig att det är snabbaste vägen. Kortaste möjligtvis men jag har ingen aning.
Postad 13 July 2008 - 11:48
Ume-Anders
-
Ume-Anders
-
Användare
-
-
105 inlägg
Hörde just att i månadsskiftet juli/augusti så kommer nya kartuppdateringen...
Postad 13 July 2008 - 12:13
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Nu är Navigon 8110 testad med 16GB SDHC kort från Transcend. Allt funkar ok. Så vi kan alltså anta att Navigon är helt SDA 2.0 complient och därför även kan läsa 32GB SDHC kort.
Har deu testat att fylla minnet samt spela upp samtliga låtar så att man vet till 100% att den kan adressera upp till 16GB (32GB)? mvh Martin
Postad 13 July 2008 - 18:23
Navigo
-
Navigo
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Som jag skrivet tidigare är jag van vid gps-plotter i segelbåten. Där lägger jag sällan in något "resmål" utan använder plottern som sjökort, där jag ser var båten befinner sig - och där jag i okända vatten självklart också har det vanliga sjökotet till hands.
Nu kommer min fråga, som förmodligen ligger på dummie-nivå, men jag hittar inte funktionen hur jag än läser i manualen:
Hur gör jag för att använda 8110:an på liknande sätt som min gps-plotter i båten? - alltså att den bara visar kartan och var bilen befinner sig under tiden jag kör.
Beskriv gärna enkelt - steg för steg - hur jag gör för att gå direkt till detta läge - tack!
(I morgon kör vi på överraskningsresa med ett par vänner och jag vill inte avslöja direkt vart vi skall.)
Postad 13 July 2008 - 18:54
eztoril
-
eztoril
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Som jag skrivet tidigare är jag van vid gps-plotter i segelbåten. Där lägger jag sällan in något "resmål" utan använder plottern som sjökort, där jag ser var båten befinner sig - och där jag i okända vatten självklart också har det vanliga sjökotet till hands.
Nu kommer min fråga, som förmodligen ligger på dummie-nivå, men jag hittar inte funktionen hur jag än läser i manualen: Hur gör jag för att använda 8110:an på liknande sätt som min gps-plotter i båten? - alltså att den bara visar kartan och var bilen befinner sig under tiden jag kör.
Beskriv gärna enkelt - steg för steg - hur jag gör för att gå direkt till detta läge - tack!
(I morgon kör vi på överraskningsresa med ett par vänner och jag vill inte avslöja direkt vart vi skall.)
Jag har ingen kanonfin lösning (det kanske någon annan har?), men en sak du kan göra ar att skapa en rutt till ett mycket tidigt delmål (som ex.vis kan ligga vid resans första korsning). Efter att du då nått din delmålsdestination, kommer enheten sluta navigera, men visa med en pil på kartan var du befinner dig. Lycka till! mvh Martin
Redigerat av eztoril, 13 July 2008 - 18:54.
Postad 13 July 2008 - 20:10
Pirelli
-
Pirelli
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Det är faktiskt inte så svårt: 1. Slå på den 2. Tryck på "Navigation" 3. Tryck på "Alternativ" 4. Tryck på "Visa karta" Mvh, L-I Som just nu hatar sin 8110 för den tål inte att vara i solen.
Postad 13 July 2008 - 20:17
Navigo
-
Navigo
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Stort tack Eztoril och Pirelli!
Kunde ge mig fasen på att det var så enkelt
Morgondagen är räddad!
Men vad var det där med solen? Det vore intressant att veta mer om.
Postad 13 July 2008 - 20:33
Pirelli
-
Pirelli
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Stort tack Eztoril och Pirelli! Kunde ge mig fasen på att det var så enkelt Morgondagen är räddad!
Men vad var det där med solen? Det vore intressant att veta mer om.
NP. Jag körde från Lysekil tur och retur till Laxå under gårdagen. På väg dit så hängde den sig lite då och då i grafiken men fortsatte att ge instruktioner under en tid. En reset får igång den igen men att plocka ur och i den ur hållaren är ganska bökigt samtidigt som man kör bil och den är monterad så lågt som möjligt. Upptäckte till min glädje att om man tar ur minneskortet så startar den också om och talar om att man skall sätta i det så då slapp jag rycka ur den ur hållaren. När jag väl hade kommit ut på e20 vid Götene så hade jag solen i ryggen och då funkade den hela vägen till Laxå. Sedan när jag skulle tillbaka så hann enheten bara tala om hur många kilometer jag skulle fortsätta framåt på vägen innan den hängde sig för då hade jag solen i ögonen. Startade om den ett antal gånger tills jag tröttnade på det och tänkte kyla ner den genom att sätta den framför mittventilen på bilen där det hela tiden blåser kall AC-luft. När jag ändå hade klämt fast den där så prövade jag om jag fick in några satelliter och det fick jag, saknade bara TMC-mottagning. Då fungerade den hela vägen tillbaks till Götene och där gick solen i moln så då kunde jag sätta den i hållaren och få den att fungera hela vägen hem. Skall ringa Navigon-supporten i morgon och fråga om det är en feature eller möjligtvis ett måndagsexemplar trots att jag köpte den på en tisdag för 2 veckor sedan.  /L-I
Postad 13 July 2008 - 23:41
New Player
-
New Player
-
Veteran
-
-
1586 inlägg
Även om du köpte den på en tisdag så kan den fortfarande vara tillverkad på en måndag
Postad 14 July 2008 - 07:45
aett
-
aett
-
Rookie
-
5 inlägg
Har deu testat att fylla minnet samt spela upp samtliga låtar så att man vet till 100% att den kan adressera upp till 16GB (32GB)?
mvh Martin
Ja men vist är det just det jag har testat och det var mest för att vara övernitisk. Det är mer av en fråga funkar/funkar inte alls då det kommer till SDHC eller vanlig SD, som jag skrivit innan så är det kortläsaren och filsystemet det kommer an på. Kan kortläsaren läsa SDHC så är det filsystem FAT32 på minneskorten och den kan därför adressera 32GB.
Postad 14 July 2008 - 07:53
aett
-
aett
-
Rookie
-
5 inlägg
Har märkt samma sak, ska även jag testa att tejpa lite på överkanten.
Vad sägs om att måla lite med en svart spritpenna, detta fäster på aluminium och gör ytan matt, dessutom kommer den borstade finishen att finnas kvar.
Postad 14 July 2008 - 11:05
olanbi
-
olanbi
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Är det någon som har samma problem med beräkning av ankomsttider? Jag har kört bla Göteborg-Grebbestad samt Göteborg-Marstrand i veckan och trots att min 8110 är inställd på snabbaste väg och snabb bil ?? och kör hyfsat enligt trafikregler så räknar den fel på dessa rutter med ca en halvtimme från start. Allteftersom man närmar sig sutdestinationen så räknar den ner så att det sämmer när jag närmar mig men det intressanta är ju att veta från start. Har tidigare haft flera GPS och senast Garmin Nüvi 760 som nästan stämde på minuten från start.
Postad 14 July 2008 - 19:19
inji
-
inji
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Nu har jag haft min 8110 i ca en vecka, och har både åkt till Norge och en bit i Sverige också. Mina intryck än så länge är goda, detta är dessutom min första GPS, så jag kanske inte har vart så kräsen. Jag har inte råkat ut för några hängningar på min enhet, än så länge. Det enda som är lite negativt är väl att menyerna känns lite ologiska, men sånt vänjer man ju sig vid också  Är det någon som har samma problem med beräkning av ankomsttider?
Visst räknar den lite mer än den tiden det tar, det gör den, men jag tycker det är bättre att den räknar att man är framme lite senare än vad man är istället för tvärtom.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|