Kör en duk som är 2.70 bred, i 2.35:1 läge. Hade varit skönt att kunna zooma ner till 1.85 så man kan bibehålla höjden på filmen. Förstår ni hur jag menar?
* Officiell tråd - InFocus X10 *
InFocus X10
(Projektorer)
|
1
|
(32)
|
Inga priser |
Kommentarer till Färdiga bion (gamla lägenheten) av lovek (139 inlägg)
|
9 år sedan |
Problem med Infocus X10... (0 inlägg)
|
13 år sedan |
Infocus x10 mot dagens utbud (31 inlägg)
|
13 år sedan |
Optoma HD70 R.I.P ny 1080p ? (2 inlägg)
|
16 år sedan |
Optoma HD80, InFocus X10 eller BenQ W5000? (22 inlägg)
|
17 år sedan |
Infocus X10 eller Epson TW-1000? (46 inlägg)
|
17 år sedan |
Uppgradering (10 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 03 May 2009 - 21:30
Kör en duk som är 2.70 bred, i 2.35:1 läge. Hade varit skönt att kunna zooma ner till 1.85 så man kan bibehålla höjden på filmen. Förstår ni hur jag menar?
Postad 23 May 2009 - 11:26
en fråga angående dlp regnbåge e de bara omkring text eller?
mvh
Hej,
Jag var och såg på min livs första DLP projektor (Infocus X10) in action på Hifi-Klubben igår. Jag såg regnbågar över hela bilden och fick rejält ont i ögonen efter 5 minuters tittande (kändes som mina ögon vart överansträngda drygt 2-3 timmar efter). Var en riktig obehaglig upplevelse.
Vilket var riktigt synd då jag tyckte att denna projektor hade ett riktigt bra tryck i bilden och visade detaljer riktigt utomordentligt bra på filmen "I Am Legend" som demades.
Postad 15 June 2009 - 21:34
glöm det, jag hittade måtten i den engelska manualen
Redigerat av sct124nsky, 16 June 2009 - 20:29.
Postad 19 June 2009 - 16:33
Postad 20 June 2009 - 10:34
Nu till min fundering, grön primär ligger ganska off rel REC709 och grön saturering från vitt till grönt böjer av?!? Är detta ens möjligt, ska inte grön primär ligga snett över från magenda sekundär genom vitpunkten, man ser att grön saturering börjar på rätt spår sen viker den av drastiskt, ngn som vet varför? Testat alla tänkbara justeringar avseende gamut och colorspace utan lycka, både i X10 och grafikkort.
Hjälp! Grön ser inte optimal ut på film, de e en viktig färg tycker jag
Mvh Love Kull

Postad 20 June 2009 - 11:07
Det var överkurs
Men jag är intresserad av hur mycket du fick pilla på inställningarna OOTB?
Givetvis skiljer det på rum, signaler m.m. Men ändå, hade varit kul att veta.
Beror på vem man frågar
Detta är mina inst på PJ:
Gamma: Film
Contrast: 50
Brightness: 49
Gain: 45 52 43
Bias: 51 50 51
Sen en hel del småpill med VideoEqualizer för att få till det sista, dvs stoppar Ni in mina värden ovan är det inte alls säkert det blir bra utan vidare kalibrering i mjukvara på datorn.
Postad 24 June 2009 - 14:09
Ett tips för studenter är att Dustinhome.se säljer denna för 13 892 kr (med studentrabatt).
Står på dustin att man måste (studera på universitet eller högskola) någon som vet om det funkar när man studerar på gymnasium nivå ?
Redigerat av BlueAce, 24 June 2009 - 14:10.
Postad 24 June 2009 - 15:18
Gäller inte gymnasium nivå.
Jag märkte att bilden bleckade igen på hdmi signal med popcorn.
Såg att den var inställd som "RGB video" som auto.
Vid "RGB" verkar bilden bli som vanligt igen, men vad är egentligen rätt?
Ok där ser man, någon som vet hur mycket billigare det blir med studentrabbat ?
Postad 27 June 2009 - 07:56
Jag har haft precis samma problem som er, var inne på Hifi klubben och frågade om dom visste vad det kunde vara men dom hade ingen aning. Köpte den på Elgiganten och frågade givetvis där också och dom visste inget. Fick iaf lämna in den på service och fick en helt ny projektor efter 2 veckor. Får se hur länge den här håller.
Postad 27 June 2009 - 09:23
Gäller inte gymnasium nivå.
Jag märkte att bilden bleckade igen på hdmi signal med popcorn.
Såg att den var inställd som "RGB video" som auto.
Vid "RGB" verkar bilden bli som vanligt igen, men vad är egentligen rätt?
Ställ PCH på 16-235 i video inställningarna, det funkade då för mig. För DVD byter min PCH/X10 till YCrCb tydligen, tyvärr skickar nog PCH flagga för BT.709 för det är vad X10 väljer iaf, läst ngt om detta problem med PCH och jag tror det kommer en ny FW ang detta. Annars tycker jag PCH är grym tillsammans med X10.
Postad 29 June 2009 - 19:05
Tycker min nya projektor låter mer än den gamla, trist!
Redigerat av maximm, 01 July 2009 - 19:31.
Postad 02 July 2009 - 17:45
Postad 10 July 2009 - 08:36
Postad 10 July 2009 - 10:23
Haft den sedan oktober/november 2008.
Fredrik
ISF certifierad
CHIEF
Postad 10 July 2009 - 14:10
Postad 10 July 2009 - 16:25
Postad 15 July 2009 - 11:16
Jag har ett STORT problem, X10 tillsammans med en Popcorn Hour A-110 är ingen kul erfarenhet (oavsett vad jag sagt tidigare).
Har enorma problem med jidder i bilden vid panoreringar, oavsett format och inställningar. Effekten kan beskrivas som det man ser när kameran panorerar mycket fort, som om det saknades bildrutor för att göra en mjuk övergång, vilket oxå är fallet vid snabba panoreringar. MEN vad jag har problem med är även låååångsamma panoreringar, det som är statiskt i samma bild är helt ok men inte det som rör sig, blir släpande skuggor som bara den. Testat alla tänkbara kombinationer av kablage, HDMI, komponent, korta, långa, med/utan AVR i mellan, gemensam jordpunkt för alla enheter, olika uppdateringsfrekvanser (native 24/50/60 beroende på källa), uppdaterat popcorn hour's FW till olika versioner, t.o.m. bytt ut min popcorn då jag trodde det var fel på den iom att det inte är några problem att anv. en PC som källa.
Jag skulle vilja veta om det är fler där ute som använder en X10a tillsammans med en popcorn hour och vad Era erfarenheter är med denna kombination. Vansinnigt irriterande detta och vill gå till botten med det.
Mvh Love Kull
Postad 15 July 2009 - 12:33
Postad 09 August 2009 - 10:02
Som det är nu när man ställer om ps3´an till HDMI och byter till hdmi på x10´an så får jag bara meddelandet
HDMI källa
Ställer in bild.
sen slår den om till
HDMI källa
Ingen bild
Sen står den och switchar mellan dom två meddelanden for ever and ever, så får jag ställa x10´an på komponent och hålla in on/off knappen på ps3´an tills den går till 576i inställningen.
Vet inte om det här nämnts tidigare men sökte på x10 och handshake och har inte fått upp någe nyttigt.
Kan nämna att jag har provat att slå av HDMI DDC utan resultat.
plz some1 help me får ont i huvudet av 576i på komponent
Postad 09 August 2009 - 14:36
Postad 10 August 2009 - 19:45
Postad 11 August 2009 - 15:12
Undrar lite vad man gör med handshake problemen mellan x10 och ps3´an?
Som det är nu när man ställer om ps3´an till HDMI och byter till hdmi på x10´an så får jag bara meddelandet
HDMI källa
Ställer in bild.
sen slår den om till
HDMI källa
Ingen bild
Sen står den och switchar mellan dom två meddelanden for ever and ever, så får jag ställa x10´an på komponent och hålla in on/off knappen på ps3´an tills den går till 576i inställningen.
Vet inte om det här nämnts tidigare men sökte på x10 och handshake och har inte fått upp någe nyttigt.
Kan nämna att jag har provat att slå av HDMI DDC utan resultat.
plz some1 help me får ont i huvudet av 576i på komponent
Läs mina gamla inlägg... Hade exakt samma problem som dig och löste det till slut genom att köpa en förstäkare att köra HDMI-signalen genom. Verkar vara det enda som hjälper. Har varit i kontakt med Infocus om det. Fick även en ny projektor, men det vara samma sak med den.
Edit: genom att skifta mellan HDMI- och kompositingången på projektorn, fick jag alltid bild, men jag kunde få hålla på ett bra tag.
Redigerat av Unregistered41753, 11 August 2009 - 15:13.
Postad 12 August 2009 - 08:18
Postad 14 August 2009 - 14:28
Läs mina gamla inlägg... Hade exakt samma problem som dig och löste det till slut genom att köpa en förstäkare att köra HDMI-signalen genom. Verkar vara det enda som hjälper. Har varit i kontakt med Infocus om det. Fick även en ny projektor, men det vara samma sak med den.
Edit: genom att skifta mellan HDMI- och kompositingången på projektorn, fick jag alltid bild, men jag kunde få hålla på ett bra tag.
Hopp tack för det hjälpte inte ett skvatt har en hdmi 1.3 signal förstärkare 1m ifrån ps3´an och 3m ifrån x10 om man kollar kabellängd beter sig precis som tidigare. Någon annan som har något förslag?
Postad 14 August 2009 - 16:53
Har nu ändå tvingats dra 1 komponentkabel utöver HDMI till projjen. Trist men nödvändigt. Det lilla man får glädja sig åt är att trots 10 m komponentkabel ser jag en helt OK bild, inga störningar p g a längd el dyl.
Mvh/Henrik
Postad 16 August 2009 - 11:37
Postad 17 August 2009 - 22:14
Ser ut så här:
https://www.minhembi...c_id=238296.jpg
riktigt störigt
Postad 18 August 2009 - 00:36
Har du fått det för andra gången?
Vad är oddsen för det, när man kör med DLP.
Rengör inte själv om du har garanti kvar.
Borde han ha, enligt supporten har man 2 års garanti.
Postad 18 August 2009 - 21:55
Man vill ju inte ha mindre timmar kvar på lampan efter bytet...
Postad 21 August 2009 - 14:25
Någon som vet hur det går med mina lamp timmar när man får en utbytes projektor?
Man vill ju inte ha mindre timmar kvar på lampan efter bytet...
Du får ju en ny projje med ny lampa som utbyte?
Postad 22 August 2009 - 13:58
Postad 22 August 2009 - 15:52
Tja då får vi se då
har precis beställt en hdmi förstärkare borde ha den imorgon eller på fredag och om det funkar så lär ni inte se mig på ett tag
Thx either way knogen.
Jag köpte alltså en ny hemmabioförstärkare, med HDMI in- och utgångar... Alltså inte en renodlad HDMI-förstärkare, om det nu var en sån du köpte. Man behöver nog något som processar signalen så att säga...
Postad 22 August 2009 - 18:53
Postad 22 August 2009 - 22:36
Postad 22 August 2009 - 22:41
18/8 11:11:48 Fick jag svar att de skulle byta ut den
21/8 xx:xx:xx Fick jag min nya projektor
Mycket snabbt jobbat av infocus, så ska service se ut.
Postad 23 August 2009 - 08:37
Fick detta svar från Infocus;
"Vi jobbar med Sony för att kunna komma fram till en lösning på detta.
Det har visat sig att många kunder som har projektorer har haft problem med Sony’s senaste version av PS3.
De folk som har 40gb konsolen har inte haft några problem alls med att sätta upp bild med HMDI.
Enda lösningen idag är att köpa en HMDI booster som gör signalen starkare.
Det finns även en inställning i X10 som du kan se över.
Meny à inställningar à service à HMDI DCC <on/off>"
Jag ska testa den nya "slim", hoppas den funkar bättre än min fete 80gb
hoppas det annars trist ju det är ju fet roligare spela spel på projektorn än trågigt liten tv
Postad 26 August 2009 - 12:33
Mer bilder i galleriet
Postad 29 August 2009 - 19:39
http://www.kabelgiga...lar.asp?id=1699
Den där var det som funkade för mig
Hoppas att det hjälper om det är fler som har bekymmer.
Postad 10 September 2009 - 21:35
1. I ett rum med 240 i takhöjd och fästet som länkas ovan (linsen hamnar 21 cm under taket) börjar bilden enligt infocus kalkylator 73 cm från taket. Om man då har linsen 470 cm från duken får man 130 cm hög bild (104" diagonalt) vilken låter som en normalstor bild. Men då blir det bara 37 cm kvar till golvet. Är inte det ganska lågt? Har alla ni som köpt x10 vinklat upp den (och fått icke-rektagular bild) ? Eller har ni fet takhöjd? När jag tittar på dukar är det många som inte har så mycket blackdrop som 73 cm... Vad hittade ni sådan duk om ni har takhöjd/rum som jag?
2. Det verkar finnas ett antal återförsäljare i tyskland som säljer x10 för strax över 9000. Senast jag kollade blev det 10 med lite moms och frakt, men den kostar ändå minst 14 hos billigast i Sverige. Någon som köpt den från Tyskland? Framgång? Vad är tricket här, varför denna prisskillnad? Den finns inte på andra projektorer, bara på X10.
3. Denna projektor rosas mycket innan här i tråden, och på projektorreviews. Men frågan är hur detta står sig nu? Har det kommit nya projektorer som gör att denna inte är lika outstanding bild för pengarna som snubben på projectorreviews och folk i tråden menar, eller gäller detta fortfarande?
Redigerat av caterpilar, 10 September 2009 - 21:38.
Postad 11 September 2009 - 07:39
2. Sämre garantier, lägre moms etc etc.
3. Ja den är fortfarande svinigt bra.
Postad 11 September 2009 - 22:58
Postad 15 November 2009 - 00:53
Kan det vara så kallad "colourbanding" eller är det något hårdvarufel?
Någon här med liknande problem ?
Postad 15 November 2009 - 11:47
Har fått lite problem med min X10a, konstiga färger i mörka scener. Det ser ut som att färgerna blir uppdelade.
ja, jag tror jag har samma fenomen på min.
På min ser det ut som om färgerna är utsmetade (svårt att förklara).
Det försvinner en del när jag sätter på Brilliant Color, men jag har inte haft det förr.
Inget jag har noterat. Hur gamla är era apparater och hur lång brinntid?
Kan man "simulera" eller försöka tvinga fram detta på något sätt?
Redigerat av Falcy, 15 November 2009 - 11:48.
Postad 15 November 2009 - 13:29
Har även bytat lampan vid 3200 timmar. Kan inte minnas att det har varit så här innan.
Colour_banding_example01.png 18.47K
3 Antal nerladdningarVänstra bilden visar hur det kan se ut , men det märks mest i ansikte eller i mörka scener.
Postad 15 November 2009 - 14:40
Har fått lite problem med min X10a, konstiga färger i mörka scener. Det ser ut som att färgerna blir uppdelade.
Haft det problemet två gånger nu :-). Är inne på min 4:e X10 och den uppvisar inte längre de problemen yey!
Postad 15 November 2009 - 20:19
Men det känns som ett fabriksfel enligt mig.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Kommentarer till Färdiga bion (gamla lägenheten) av lovek
33 bilder
649 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?