Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic TH-50PX8

918 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 augusti 2008 - 20:38

DerStrudel
  • DerStrudel
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
@ jimmiboy..

ställ den i BIO läge o häften på ljus o kontrast o spela på.
har kört mer eller mindre marton på den här tv'n med min PS3.. satt o lirade igenom condemdned 2 samt Devil May Cry 4 torsdag-söndag.. klarade båda spelen.. tv'n stod på dygnet runt mer eller mindre..
inte hänt nått..

Har sett flere i tråden som har koblet til xbox/ps3 med bra resultat, så tror det skal gå greit. Selv får jeg mitt eksemplar på tirsdag, og kan avlegge rapport da. B)

Postad 10 augusti 2008 - 22:34

LmnT
  • LmnT
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Var hittade du den till det priset?

stod på prisjakt att den kostade 10999 för några dar sen men på experts nätbutik stod det 12999 så jag mailade dem.

fick som svar att kampanjen var slut men att dem skulle ordna rabatt till mig så jag fick den till det priset. sedan går internetpriset ner 1000 :- så jag sparar en tusing där också och får slutpriset 10000 (+ frakt). :P

lite snurrigt men ni kanske fattar. :lol:

Postad 10 augusti 2008 - 23:20

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Smilfink

Bilderna på din TV ser ju riktigt bra ut, är det efter du kalibrerat den?
Syns detaljer i svarta/mörka fält nu?
Sett att en del verkar inte ha det, men med rätt inställning, som du verkar ha, framkommer detaljerna?

Annars är jag i tagen på att köpa en ny tv, och denna är intressant trots att det inte e full hd.
Men storleken och priset lockar =)

Tänkt använda TVn till PS3/Xbox 360, nån som har erfarenhet av det på denna TV?

Gjorde inställningarna så bra det bara går på teven. Man får dra ner både kontrast och ljusstyrka ganska långt!
Sedan så ökade jag gammavärdet från HTPCn som jag kör allt igenom, film, teve osv..

Gammavärdet tillät mig få fram fler nyanser av svart utan att lysa upp hela bilden och få ett "blaskit" resultat. Blev kanonbra i slutändan!

Har man inte en källa som går att kalibrera så blir det väl tuffare, men jag är inte jättemissnöjd med hur bilden var "out-of-the box" heller.. Var väl bara egentligen i vissa filmer där det riskerade vara väl mörka scener ofta.

Lycka till, det är en kanonfin teve iaf.

Postad 10 augusti 2008 - 23:52

Stroker_user
  • Stroker_user
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Smilfink

Bilderna på din TV ser ju riktigt bra ut, är det efter du kalibrerat den?
Syns detaljer i svarta/mörka fält nu?
Sett att en del verkar inte ha det, men med rätt inställning, som du verkar ha, framkommer detaljerna?

Annars är jag i tagen på att köpa en ny tv, och denna är intressant trots att det inte e full hd.
Men storleken och priset lockar =)

Tänkt använda TVn till PS3/Xbox 360, nån som har erfarenhet av det på denna TV?

Har idag kört en del Metal Gear Soild 4 på playstation 3 på min px8 via hdmi och audioqest hdmi kabel och det ser riktigt bra ut =) kört dvd film med och finns inget att klaga på

Postad 11 augusti 2008 - 00:55

KingX
  • KingX
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Gjorde inställningarna så bra det bara går på teven. Man får dra ner både kontrast och ljusstyrka ganska långt!
Sedan så ökade jag gammavärdet från HTPCn som jag kör allt igenom, film, teve osv..

Gammavärdet tillät mig få fram fler nyanser av svart utan att lysa upp hela bilden och få ett "blaskit" resultat. Blev kanonbra i slutändan!

Har man inte en källa som går att kalibrera så blir det väl tuffare, men jag är inte jättemissnöjd med hur bilden var "out-of-the box" heller.. Var väl bara egentligen i vissa filmer där det riskerade vara väl mörka scener ofta.

Lycka till, det är en kanonfin teve iaf.

För oss andra, eller de av oss som vill förbättra, är det nog ISF som gäller.. finns itne mkt annat o komma undan med..
Testade o öka gamman i min BD30 men fanns inte så mkt steg så det lixom hände så mkt..

hade varit kul med ngn före och efter bild från din sida sett.. bilderna du har ser riktigt bra ut .. men hade varit kul med o jämföra dom inann du höjjer gamman och sedan en där du höjt gamman..

Och smilis.. vet inte om det var du som skrev om det.. efter att jag nämt d. men du har nite kört BD utgåvan på Cloverfield?
Den filmen bråkar rätt FETT med bilden på px8an.. iaf på min TV... Annars har jag faktsikt fått till lite bättre bild ändå ut från BD30n... finns juh lite o pilla på med den iaf.. så det e inte så dumt.. hihi

Redigerat av KingX, 11 augusti 2008 - 00:58.

Postad 11 augusti 2008 - 12:21

foppa212
  • foppa212
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Är det någon som hört hur lång leveranstid Dustinhome har på Tv:n?

Sen undrar jag om det ingår väggfäste i köpet hos Dustinhome?

Postad 11 augusti 2008 - 17:30

zobar
  • zobar
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Är det någon som hört hur lång leveranstid Dustinhome har på Tv:n?

Sen undrar jag om det ingår väggfäste i köpet hos Dustinhome?

Tror den kommer in mitten på augusti och väggfäste (+hdmikabel) var det kampanj på, vilket är borttaget nu iaf... Så svaret är nog Nej, det ingår inte väggfäste (för tillfället). Fast du kan alltid fråga dem om du får ett på köpet=)

Postad 12 augusti 2008 - 02:35

LaResistance
  • LaResistance
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Jag har kört DVE med min PX8 i ett helt nedsläckt rum och visst fan blev det skillnad, en ENORM sådan. Iaf enligt mig ;)

Är någon intresserad av en screenshot på hur jag har ställt in min TV så postar jag bilden här (om det nu kan vara till någon hjälp vill säga).

Postad 12 augusti 2008 - 07:42

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Jag har kört DVE med min PX8 i ett helt nedsläckt rum och visst fan blev det skillnad, en ENORM sådan. Iaf enligt mig ;)

Är någon intresserad av en screenshot på hur jag har ställt in min TV så postar jag bilden här (om det nu kan vara till någon hjälp vill säga).

And the $$$ question... where is the screenshot?

Postad 12 augusti 2008 - 08:01

jimmiboy
  • jimmiboy
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
DVE....kalibreringsskiva? *rookie* =)
Nån som rekommenderas?

O ja, likt ovan inlägg, intressant o se dom där bilderna, var dom nu är =)

Detaljer i mörka fält som försvinner antar jag kan bero lite på att PX8 har färre gråskalor än PX80 och PZ-apparaterna?

Postad 12 augusti 2008 - 08:15

KingX
  • KingX
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

DVE....kalibreringsskiva? *rookie* =)
Nån som rekommenderas?

O ja, likt ovan inlägg, intressant o se dom där bilderna, var dom nu är =)

Detaljer i mörka fält som försvinner antar jag kan bero lite på att PX8 har färre gråskalor än PX80 och PZ-apparaterna?

Nu är det dock som så att folk som kör med HTPC vinenr ut ganksa mkt detaljer genom o kalibrera gamma ställningarna från HTPC sidan...
Så känns mer som att Pansonic har snabbat på lite väl mkt i frabrikerna för att kunna pressa pristet ytterligare.

Postad 12 augusti 2008 - 10:50

_ms_
  • _ms_
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Jag har kört DVE med min PX8 i ett helt nedsläckt rum och visst fan blev det skillnad, en ENORM sådan. Iaf enligt mig :)

Kan du inte lägga in vilka ändringar du gjort?

Någon som kör TV tillsammans med en Popcorn Hour och gjort inställninger i popcornspelaren?

Postad 12 augusti 2008 - 11:03

ski3r
  • ski3r
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
jag är också intresserad av vilka inställningar ni kör med.

och en antagligen dum fråga, var kan jag se hur många timmar tv'n har körts?

Postad 12 augusti 2008 - 17:23

bubu
  • bubu
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Jag funderar på att köpa denna tvn, då den verkar vara riktigt bra!

Men jag har ett avstånd till min tv på ca 2,8 meter... Är detta för nära för denna tvn? Vad anser ni? Riskerar bilden att bli dålig på detta avståndet??

Funderar på om det blir bättre med en Panasonic TH-42PX80...

Jag kör med en ps3 där jag spelar spel, blu-ray filmer och dvd-filmer...

Postad 12 augusti 2008 - 18:23

LaResistance
  • LaResistance
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

jag är också intresserad av vilka inställningar ni kör med.

och en antagligen dum fråga, var kan jag se hur många timmar tv'n har körts?

Du trycker pil nedåt på TV'n samtidigt som du trycker 000 på fjärrkontrollen, då kommer du in i servicemenyn och där står antal timmar.

Stämmer inte kombinationen så sök i denna tråden. Har för mig att det var här jag hittade det.

Postad 12 augusti 2008 - 18:31

KingX
  • KingX
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Jag funderar på att köpa denna tvn, då den verkar vara riktigt bra!

Men jag har ett avstånd till min tv på ca 2,8 meter... Är detta för nära för denna tvn? Vad anser ni? Riskerar bilden att bli dålig på detta avståndet??

Funderar på om det blir bättre med en Panasonic TH-42PX80...

Jag kör med en ps3 där jag spelar spel, blu-ray filmer och dvd-filmer...

Jag personligen skulle inte sätta mig närmare än 3m från vilken hd ready 50" som helst..

Postad 12 augusti 2008 - 18:33

LaResistance
  • LaResistance
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Okej här är bilden. Alla justeringarna är gjorda i ett mörkt rum med en Marantz DV6600 DVD (HDMIkopplad).

Hoppas den kan vara till någon nytta, jag märkte en enorm skillnad jämfört med hur min TV var innan.
TV'n är körd i över 100h i "snålläge".

Okej här är bilden. Alla justeringarna är gjorda i ett mörkt rum med en Marantz DV6600 DVD (HDMIkopplad).

Hoppas den kan vara till någon nytta, jag märkte en enorm skillnad jämfört med hur min TV var innan.
TV'n är körd i över 100h i "snålläge".

Bifogad fil(er)

Postad 12 augusti 2008 - 21:21

zobar
  • zobar
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Mailade Dustin ang. leveranstid och kampanj på väggfäste/HDMI och fick följande svar:

Hej
Vi har tyvärr inte fått något datum på när tvn beräknas komma i lager igen.
Kampanjen med HDMI kabel och väggfäste gäller inte längre.

Vänliga hälsningar
Cecilia Lundblad
Dustin home AB
Sälj

Postad 12 augusti 2008 - 22:16

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Det där med inställningar är väldigt olika minsann..

Här är mina för bluray-filmtittande jämfört mot dina som du postade... milsvid skillnad som synes.. (vid tv kör jag normal-läget med längre staplar på allt)

https://www.minhembi...c_id=243677.jpg

Får iofs ta i beaktning att min kanske väl låga ljusstyrka beror på kompensering av en ökad gamma från ca 1.0 till 1.3 (+30% i realiteten?)

Åtminstone på mitt exemplar av teven så ser färgtemp: normal direkt felaktigt ut. Med blåstick i alla vita toner, ungefär som teveapparater i alla tider fått oss att tro att äkta vit på något sett skulle se ljusblått ut.. Byt till varm färgtemp och kolla på teve en hel mysig hemmakväll så att du vänjer in dig.. När du sedan växlar tillbaka till en annan färgtemp så kommer du tycka likadant (kanske)...

Redigerat av Unregistered548843e2, 12 augusti 2008 - 22:20.

Postad 12 augusti 2008 - 22:42

myrn
  • myrn
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Kör både marksänd digitaltv och analog tv. Vill slippa byta antenn på baksidan. Köpte en fördelare för att ansluta båda antennerna men signalerna blir för dåliga.
Hur löser jag detta? Vad behövs?

Postad 12 augusti 2008 - 22:49

KingX
  • KingX
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Det där med inställningar är väldigt olika minsann..

Här är mina för bluray-filmtittande jämfört mot dina som du postade... milsvid skillnad som synes.. (vid tv kör jag normal-läget med längre staplar på allt)

https://www.minhembi...c_id=243677.jpg

Får iofs ta i beaktning att min kanske väl låga ljusstyrka beror på kompensering av en ökad gamma från ca 1.0 till 1.3 (+30% i realiteten?)

Åtminstone på mitt exemplar av teven så ser färgtemp: normal direkt felaktigt ut. Med blåstick i alla vita toner, ungefär som teveapparater i alla tider fått oss att tro att äkta vit på något sett skulle se ljusblått ut.. Byt till varm färgtemp och kolla på teve en hel mysig hemmakväll så att du vänjer in dig.. När du sedan växlar tillbaka till en annan färgtemp så kommer du tycka likadant (kanske)...

Jisses orama smil! Du har verkligen fått sänka nivårnera då.. men ändå vann du mkt i detaljerna och gråskalan var mer korrekt (ser ut så på dina bilder med så)

Gah, längtar verkligen till ISF kalibreringen nu...

har också funderat på det här med normal/varm färgton.. förra modellen som kom så rekkades också varma läget för att komma så nära 6500kelvin som möjligt... normal gav alldeles för höag värden. Men jag har som sagt lukrat en del o itne kommit på ngt bra.. men ska göra som du säger o köra varm ett tag. Dra en hel film, kanske kika på cloverfiled.. den filmen bråkade rejät med tv'n som jag nämnt hundra ggr.. kanske ser betydligt bättre ut på varm läget..

Postad 13 augusti 2008 - 18:13

Unregistered409cb17f
  • Unregistered409cb17f
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Nån som lyckats somna ifrån en statisk dvd-meny.. Gjorde det inatt och nu står det "Dog Whisperer" och "Episode 12, 13.." osv över hela jäkla TV'n, testat köra myrornas krig ett tag men det syns fortf. Tips på hur man kan tänkas få det att fade'a bort..? Tycker det kan ju inte har blivit permanenta inbränningar iom att jag läst om folk som somnat ifrån tv spel o dylikt... ( Oroad, ja... ) :unsure:

Postad 13 augusti 2008 - 18:47

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Nån som lyckats somna ifrån en statisk dvd-meny.. Gjorde det inatt och nu står det "Dog Whisperer" och "Episode 12, 13.." osv över hela jäkla TV'n, testat köra myrornas krig ett tag men det syns fortf. Tips på hur man kan tänkas få det att fade'a bort..? Tycker det kan ju inte har blivit permanenta inbränningar iom att jag läst om folk som somnat ifrån tv spel o dylikt... ( Oroad, ja... ) :unsure:

Fråga, finns det inte som på Pioneers apparater en form av skärmsläckare som automatiskt går igång när man haft statisk bild alltför länge? Om inte så är det dåligt?

Postad 13 augusti 2008 - 20:06

KingX
  • KingX
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Låter allt bra mysko.. du har ingen kalibrerings skiva till hands? isåfall leta upp en helt super vit statisk bvild o dra igång en stund så brukar det allt ordna till sig

Postad 13 augusti 2008 - 22:08

Unregistered409cb17f
  • Unregistered409cb17f
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Kört en Break-In DVD ett tag nu + att jag sett en film i zoom läge så hela skärmen blir täckt av bilden, och vips så är det helt borta.... Puh tack gode gud :unsure:

Postad 15 augusti 2008 - 12:16

jimmiboy
  • jimmiboy
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
KIngX....hur går det med Cloverfield...får du nån ordning på bilden?
Undrar oxå eftersom jag ser du lirar tv-spel på din PX8....funkar bra? Maffigt? =)

Läste nånstans att PX8 inte har så att man kan koppla datorn till?
Om man nu inte har ett lite mer avancerat grafikkort vill säga vilket inte jag har utan tänkte bara ha den som monitor o slösurfa lite på emellanåt...

Postad 15 augusti 2008 - 12:25

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Jaha, det går inte att pixelmappa på px8. Då går den nog tyvärr bort för min del. Funkar pixelmappning på px80 då?

Postad 15 augusti 2008 - 12:31

misc100
  • misc100
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Finns det någon som inte tycker att man skall köpa 50px8 och istället köpa Pio PDP-508XD?

Postad 15 augusti 2008 - 12:32

Salle
  • Salle
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
BTW dom har sänkt priset på denna TV på dustinhome.se så för "studenter" kostar den endast 10500 kr med frakt!

Postad 15 augusti 2008 - 14:57

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Finns det någon som inte tycker att man skall köpa 50px8 och istället köpa Pio PDP-508XD?

Pioneer gen 8 har seriösa buzzingproblem, visst är bilden bättre och inställningsmöjligheterna fler men jag klarar inte av att sitta framför en rakapparat så jag sålde min G8. Surfa runt på nätet, speciellt avsforum, där har de en tråd om problemet. Det är utbrett, vanligt och Pioneer gör inte någonting åt det. Om det inte vore för buzzingen skulle jag själv behållit min G8.

Postad 15 augusti 2008 - 14:57

KingX
  • KingX
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

KIngX....hur går det med Cloverfield...får du nån ordning på bilden?
Undrar oxå eftersom jag ser du lirar tv-spel på din PX8....funkar bra? Maffigt? =)

Läste nånstans att PX8 inte har så att man kan koppla datorn till?
Om man nu inte har ett lite mer avancerat grafikkort vill säga vilket inte jag har utan tänkte bara ha den som monitor o slösurfa lite på emellanåt...

Tror den ser bättre ut faktiskt om man ställer färgton på varm istället för normal som jag hade innan...
verkar som varm ligger närmare 6500K än normal, vilket e lite besynnerligt...

Postad 15 augusti 2008 - 15:02

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Tror den ser bättre ut faktiskt om man ställer färgton på varm istället för normal som jag hade innan...
verkar som varm ligger närmare 6500K än normal, vilket e lite besynnerligt...

Det säger de även om px80 på hdtvtest.. vilket borde även gälla px8

http://www.hdtvtest....2PX80/Settings/

Postad 15 augusti 2008 - 21:22

Unregistered409cb17f
  • Unregistered409cb17f
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Detta svar fick jag från RC ljud & bild i Umeå "Hej Thomas,

Vi har en certifierad ISF-kalibrerare i staben, och priset för en kalibrering ligger på 2.490kr.
Dessvärre går det inte att kalibrera TH-50PX8E då den saknar separata reglage för varje grundfärg."

Postad 16 augusti 2008 - 09:05

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2 665 inlägg
  • 0
Den borde ju gå att kalibrera ändå, men kanske inte 100% optimalt.

Postad 18 augusti 2008 - 00:00

ventilschimpans
  • ventilschimpans
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Kör både marksänd digitaltv och analog tv. Vill slippa byta antenn på baksidan. Köpte en fördelare för att ansluta båda antennerna men signalerna blir för dåliga.
Hur löser jag detta? Vad behövs?

Du kan använda en VHS-bandare till att ta emot de analoga signalerna. Jag har en LG från cirka 2002 och ser ingen direkt skillnad på den och den inbyggda analogmottagaren vad gäller Comhems kanaler.

Föredrar tom analogkanalerna jämfört med Boxers fria kanaler. SVT 1 & 2, TV4 & TV6 har jag bläddrat mellan digital och analog mottagning. Fler smådetaljer vid analogmottagnig, tex i skäggstubb och lövverk kan man se detaljer. Vid digital mottagning är det problem med att detaljer ersätts av enfärgade sjok samt att sjoken eller saker rör sig i när de inte borde. En kind med skäggstubb blir jämngrå och kan röra sig oberoende av resten av ansiktet, likaså näsor eller pannor. Det är små rörelser men klart påtagligt och mycket irriterande. Det påminner mycket om för snålt kodade mpeg4-filer (typ en 3h divx-film på en 700mb cd), men de fria kanalerna borde väl aldrig ha varit mpeg4-kodade innan de tas emot i teven? Liknande "fria rörelser" kan ses vid analogmottagning men i mycket mindre skala.

Jag funderar på om det är fel på teven? Sitter ganska exakt 3m från skärmen. Bor väldigt nära sändaren och har provat med både stark och svag digitalsignal utan skillnad.

Den taskiga detaljnivån i mörka partier är iaf lika dålig vare sig det är analog eller digital teve. Samma med DVD via scart-RGB.

Dålig bild kan man inte blunda för! Att inte kunna se detaljer i skuggor, mörka kalufser och på mörka kläder tycker jag är för dåligt. Jag tycker inte den är värd de 10500:- jag betalde. Surrar Pioneers skärmar för mycket (har ingen personlig erfarenhet om detta) så kanske du ska kolla på Panasonics Z-modeller? Det ska jag göra iaf!

Postad 18 augusti 2008 - 10:38

Alarma
  • Alarma
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Två saker jag inte tycker framkommit i tråden. Pixelmappar den eller inte via hdmi och hur fungerar det med 24p filmer?

Postad 18 augusti 2008 - 10:47

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Vad jag förstått pixelmappar inte px80 eller px8.

Postad 18 augusti 2008 - 11:23

Unregistered468fc156
  • Unregistered468fc156
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Har läst den här tråden med stort intresse och tog fasta på alla rekommendationerna av denna plasma. Tack för det alla som skrivit. Har en liten känsla av att de fall där folk är missnöjda är det inte själva plasman så mycket som annat i kedjan...

Beställde min TH-50PX8 på Expert online (12900:-) och kunde hämta den i butik här i stan i fredags efter drygt ett dygn!! Smidigt.

Upp med den ur lådan och testkörning direkt med Boxer och DVD. Lysande, jag blev hänförd. Som vanligt går det det inte att jämföra med vad jag sett i butik, det är annorlunda hemma i ett mörkt rum. Nu hade jag tidigare en tidig Philips 42" lågupplöst, som jag även den var nöjd med (tills jag förlorade den i en brand). Mycket har dock hänt tekniskt under 4 år, och Panasonicen är ljuvlig. Svärtan är tex. mycket bättre (nu är rymden svart i Star Wars igen...). Inte störs jag av bristen på pianolack, tycker det gråa är snyggt. Behövde inte justera mer än att ta ner färgmättnaden något, då det röda blev lite för bra, speciellt i ansikten.

Ska nu skaffa ett väggfäste. Gärna ett så enkelt som möjligt. Tips mottages tacksamt. Till skillnad Philipsen (där kontakterna satt undertill) tycks det vara lite svårt att nå kontakterna där bak när den väl är på väggen. Kanske ska man sätta 2 scart och två hdmi från början så är det klart? Håller på att bygga hus, och tänkte göra en rymlig kanal i väggen bakom TV:n för att slippa se sladdar.

Postad 18 augusti 2008 - 11:28

Salle
  • Salle
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Har läst den här tråden med stort intresse och tog fasta på alla rekommendationerna av denna plasma. Tack för det alla som skrivit. Har en liten känsla av att de fall där folk är missnöjda är det inte själva plasman så mycket som annat i kedjan...

Beställde min TH-50PX8 på Expert online (12900:-) och kunde hämta den i butik här i stan i fredags efter drygt ett dygn!! Smidigt.

Upp med den ur lådan och testkörning direkt med Boxer och DVD. Lysande, jag blev hänförd. Som vanligt går det det inte att jämföra med vad jag sett i butik, det är annorlunda hemma i ett mörkt rum. Nu hade jag tidigare en tidig Philips 42" lågupplöst, som jag även den var nöjd med (tills jag förlorade den i en brand). Mycket har dock hänt tekniskt under 4 år, och Panasonicen är ljuvlig. Svärtan är tex. mycket bättre (nu är rymden svart i Star Wars igen...). Inte störs jag av bristen på pianolack, tycker det gråa är snyggt. Behövde inte justera mer än att ta ner färgmättnaden något, då det röda blev lite för bra, speciellt i ansikten.

Ska nu skaffa ett väggfäste. Gärna ett så enkelt som möjligt. Tips mottages tacksamt. Till skillnad Philipsen (där kontakterna satt undertill) tycks det vara lite svårt att nå kontakterna där bak när den väl är på väggen. Kanske ska man sätta 2 scart och två hdmi från början så är det klart? Håller på att bygga hus, och tänkte göra en rymlig kanal i väggen bakom TV:n för att slippa se sladdar.

Jag har själv köpt följande väggställ på dustinhome.se http://www.dustinhom...5010095778.aspx 179 kr inkl frakt för studenter! Väldigt stabilt och snyggt ställ för en mycket billig peng!

Postad 18 augusti 2008 - 11:38

Unregistered468fc156
  • Unregistered468fc156
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Tack Salle!

Ja, det där ser ju bra och prisvärt ut (även till fullpris, var ett tag sedan man studerade...). Funderar på att slå till!

Jag behöver inte tiltningen, tänkte montera den lågt i titthöjd från soffan, men kan tiltningen hjälpa för att nå kontakterna?

Postad 18 augusti 2008 - 20:33

zeber
  • zeber
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Väggfäste ingick när jag beställde från dustin (tror att det var det som Salle länkade till) men jag bytte till detta http://www.kjell.com...tem=57337&path=, mest för att få den närmare väggen. Är det någon som vill köpa mitt andra billigt?

Postad 19 augusti 2008 - 06:30

Unregistered468fc156
  • Unregistered468fc156
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
zeber: Det från Kjell & Co. ser ju inte så dumt ut eftersom jag inte behöver tiltning.

Är det gott om plats även för en scart mot väggen? Finns det någon möjlighet att se/komma åt kontakterna utan att lyfta ner TV:n?

Postad 19 augusti 2008 - 12:43

Flytkorken
  • Flytkorken
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har också denna tv, fick den för 10999 på expert i Borlänge. Jag hade tidigare en Samsung 50c96 men panan har betydligt bättre bild och pixlarna ser av någon anledning mindre ut, måste stå ca en halvmeter närmare tv'en för att se pixlarna anser jag.
Jag pixelmappar 1920*1080 i 100hz, har kört ca 20filmer och det förekommer inget flimmer osv. även testat lite 1080p filmer genom ps3an och kanonbild :)
Svärtan var bra ansåg jag, men gjorde som folk sa här och höjde gamman med ca 30% och kompenserade genom att sänka ljusstyrkan på tv'n något och voila! ;)

Hur är de med ghostning/inbränningar på denna? har ni fått något så berätta gärna vad ni gjort och vad ni hade för inställningar och hur ni (eventuellt) fick bort de.

Jag har väll varit väldigt feg iaf. Haft allt på strax under hälften, bytt kanal ofta, inte spelat längre än 15minuter utan att byta kanal ett tag, helt undvikit text-tv osv osv...
kanske lite och ta i kanske :P
Hoppas någon här kan bitch-slappa mig och berätta att jag inte behöver vara så paranoid :P

MVH
//korken

Postad 19 augusti 2008 - 13:36

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Hur är de med ghostning/inbränningar på denna? har ni fått något så berätta gärna vad ni gjort och vad ni hade för inställningar och hur ni (eventuellt) fick bort de.

Har inte sett några som helst antydningar av något av det! Inte ens tillfälliga..

Sovit ifrån datorn typ 3-4 gånger med VMC's blåa skärm med starkt lysande vit text mitt i skärmen utan några som helst problem.

Kör på normalinställningar för tv-tittning ofta så kör på du med de inställningar du trivs med, du behöver nog inte oroa dig för något.

Postad 19 augusti 2008 - 13:53

Unregistered409cb17f
  • Unregistered409cb17f
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Har inte sett några som helst antydningar av något av det! Inte ens tillfälliga..

Sovit ifrån datorn typ 3-4 gånger med VMC's blåa skärm med starkt lysande vit text mitt i skärmen utan några som helst problem.

Kör på normalinställningar för tv-tittning ofta så kör på du med de inställningar du trivs med, du behöver nog inte oroa dig för något.

På min ser man ghosting titt som tätt, allt mellan himmel och jord... Somnade ifrån en dvd meny ca 2 timmar, stod dog whisperer stort över tv'n ett bra tag, fick köra en break-in dvd för att få bort det... Ser jag film med textning så är det svartare i bilden mellan textraderna efter man sett filmen. Ser fortf efter ca 1 v att man kan skymta dog whisperer texten i bilden.. Får väl se om det ger med sig allt eftersom timmarna blir fler på TV'n..

// Thomas

Postad 19 augusti 2008 - 14:09

_ms_
  • _ms_
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Jag pixelmappar 1920*1080 i 100hz, har kört ca 20filmer och det förekommer inget flimmer osv. även testat lite 1080p filmer genom ps3an och kanonbild :)

MVH
//korken

Pixelmappa betyder att du har ett 1:1 förhållande mellan upplösningen på filmen och det som visas på skärmen (dvs ingen omskalning).
Eftersom TVn har en upplösning på 1366*768 går den inte att pixelmappa mot fullHD material.

En liten parantes bara..

Postad 19 augusti 2008 - 14:24

Flytkorken
  • Flytkorken
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Pixelmappa betyder att du har ett 1:1 förhållande mellan upplösningen på filmen och det som visas på skärmen (dvs ingen omskalning).
Eftersom TVn har en upplösning på 1366*768 går den inte att pixelmappa mot fullHD material.

En liten parantes bara..

Aha! liten miss på termen kanske :)
Det är iaf den upplösningen jag matar från datorn och tv'n hanterar omvandlingen bra.

Postad 19 augusti 2008 - 14:48

_ms_
  • _ms_
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Aha! liten miss på termen kanske :)
Det är iaf den upplösningen jag matar från datorn och tv'n hanterar omvandlingen bra.

Ina problem, låter bra att det funkar bra från datorn.
Hur tycker du bilden blir vid vanligt digitalTV sändning? (Jag har inte lyckats hitta någon butik som visar det)

Postad 19 augusti 2008 - 15:29

Flytkorken
  • Flytkorken
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
jag kör med comhem och har ingen hdbox. Men samma här så tycker jag att bilden är bättre än på samsungen. Har kollat en del på OS nu såklart och har inte sett något som stört mig än.

Postad 19 augusti 2008 - 16:46

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Ina problem, låter bra att det funkar bra från datorn.
Hur tycker du bilden blir vid vanligt digitalTV sändning? (Jag har inte lyckats hitta någon butik som visar det)

Jag kan svara på denna, har comhem och ett FloppyDTV-kort, Digital-TV blir för mig normal DVD-kvalité kan man säga. Något mer urvattnade färger, och naturligtvis inte lika skarpt som HD-material, men på det stora hela en helt problemfri bild som är lätt att gilla.

Eftersom bilden skalas upp litegranna så blir inte alla linjer helt knivskarpa som på HD-material, utan det blir lite "trappstegseffekt", vissa små bokstäver blir lite otydliga pga. samma omskalning om man vill vara petig, men inget av det är absolut några större problem, bilden blir mycket mycket bra!

DVD-filmer uppspelade med VMC ser skitbra ut uppskalat till 720p (har inte testat 1080p, men det borde vara samma kvalité)

HD-material ser naturligtvist fantastiskt bra ut, trodde aldrig att jag skulle bli så himla nöjd med tanke på att det var typ den allra billigaste 50" på marknaden. Och jag märker inga som helst judder eller problem i bilden när jag tittar på HD. (1280x720p@50hz -integrerad ATI-krets)

Faktum är att jag har väldigt lite alls att invända om, vilket kanske märks av mina inlägg.

Om det trots allt skulle vara något som är lite störigt så är det att jag inte fått till "hotell-läge", alltså att den går igång och väljer HDMI automatiskt när man slår på HPTC:n, skulle gärna fått till det så jag kan langa bort fjärren i förrådet och bara använda en fjärr - den till HTPCn.

Sen är jag inte allt för kräsen vad gäller ljud från teven, vilket säkert är jättekasst (kör via förstärkare), antal HDMI-ingångar (för jag använder bara en), eller tevens upplösning (Full HD var absolut inget krav)

Finishen tycker jag tvärt emot säkert 99% av alla är att föredra då den är mattsvart, tål inte pianolack och blanka apparater överhuvudtaget. Ser ofta billigt ut och det är störigt med reflektioner, jag vill bara se tevebilden och inte lägga märke till en ful svart ram runt omkring den..

Ett fantastiskt bra köp, är vad denna tv är...

Redigerat av Unregistered548843e2, 19 augusti 2008 - 16:47.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.