Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Navigon 2110 Max *

1049 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 December 2008 - 13:41

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Lider verkligen med ni som har haft problem. Har själv varit i samma sits med andra produkter (vem har inte det?) och då är jag inte så rolig att ha att göra med :ph34r:. När det gäller min 2110 så hade även jag fatal application error men enbart när jag satte in usb sladden. En uppgradering av mjukvaran löste det. Men annars fungerar den felfritt. Tar mig fram och tillbaka till mina resmål utan problem. Så jag är väldigt nöjd med min enhet. Jag har gnällt tidigare om POI och det är väl fortfarande en issue. Men det är något jag kan leva med. Man får hoppas att ryktet stämmer med en uppdaterat POI hantering som Franz nämde tidigare i tråden..

Postad 02 December 2008 - 17:53

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Lider verkligen med ni som har haft problem. Har själv varit i samma sits med andra produkter (vem har inte det?) och då är jag inte så rolig att ha att göra med :ph34r:. När det gäller min 2110 så hade även jag fatal application error men enbart när jag satte in usb sladden. En uppgradering av mjukvaran löste det. Men annars fungerar den felfritt. Tar mig fram och tillbaka till mina resmål utan problem. Så jag är väldigt nöjd med min enhet. Jag har gnällt tidigare om POI och det är väl fortfarande en issue. Men det är något jag kan leva med. Man får hoppas att ryktet stämmer med en uppdaterat POI hantering som Franz nämde tidigare i tråden..

Tyvärr finns inga trovärdiga nyheter ang. Poi-hantering för 2110max och 8110.
Både Navigon och Navigating.de har fått många påstötningar från olika håll.
Navigon är fortfarande tysta i den här frågan och hur Navigating's annonserade "basic POI-Warner"
skall fungera med MN7 kan vi bara gissa.
Om det hela drar ut på tiden, så blir väl försäljningssiffrorna avgörande.
Det vore intressant att veta hur många ägare av 2110max och 8110 verkligen behöver en
avancerad Poi-hantering. "Discomega" skrev att han kan klara sig med den befintliga
funktionen. Det kan även jag.

/Franz

Postad 02 December 2008 - 19:16

Goran2
  • Goran2
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Behöver avancerad POI...
Tja, jag överlever väl utan det, men det vore smidigt att kunna lägga in egna eller importera från andra källor.

För övrigt är jag rätt nöjd med min 2110max just nu. Inga nya FAE efter uppgraderingen för ett par månader sedan.
Fast jag har inte satt den på några större prov med långa resor förståss. Hade problem med att den gjorde underliga vägval på sensommaren.

Postad 02 December 2008 - 20:29

Unregistered1620
  • Unregistered1620
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
När jag lämnade in min Navigon nr 2 efter FAE då undrade service killen vilka konstiga val jag hade gjort i navigatorn. Det enda konstiga kan vara att jag hade kopplat in körjournalen (det var det viktgaste för mig). Jag vet inte om ni andra använder körjournalen på Era. Jag var också nöjd med navigatorn och tycker att helheten var bra förutom FAE, Inet och Navigon.
Jag har skickat fyra brev till Navigon [email protected] men jag har än idag på en hel månad inte fått ett enda svar. Är det service eller självmord? Garmin har iallafall en service enhet söder om Göteborg. Jag kan acceptera att saker och ting går sönder men om ingen kan fixa det inom rimlig tid med rimliga medel då är det företaget ute för mig. i Början på nitiotalet köpte vi på Ericsson I Mölndal in bara Nokia PC. Våren och hösten kom det problem. Nokia sa att det inte fanns några problem och låtsades som ingen ting. Hörde av andra PC avdelningar och dessa hade samma problem. Hösten 91 slutade vi köpa Nokia och gick över till Dell. Säljaren bad mig om att köpa Nokia men för oss var det tvärr stopp. HP hade också problem med nätagregat med vissa maskiner. Jag tog reda på vilka det var och meddelade HP och dom kom på stört och bytte alla aggregat. Det var service. dell hade också bra service. Nu ?
Köpte en Compaq Laptop men det var det värsta. Ingen kunde ta det. Hotline till Compaq hade endast Siba. Jag fick tag på detta nummer och det blev ett elände. Med mycket bråk så fick jag en helt ny dator. Men skall man behöva torpedera ett företag för att få rätt när man har rätt innan? Dålig image och goodwill. Navigon tycks inte excistera ej heller Thomas på supporten på Navigon.
Jag håller mig ifrån Navigon. Jag gillar inte Garmin skärmen. Lite "kalle anka" serie tidning i displayen men om servicen är schyst och man får hjälp så varför inte? Det ända som är kass med garmin är attdom har ingen körjournal som Navigon har. Däremot kan man få ut en lista med max 10000 waypoints eller vad det nu heter som man sedan tar in i ett program som man sedan kan sortera det hela. Bra dåligt vet ej.
Jag tycker att telia mobil lan med Eniro karta och vägbeskrivning räcker. så slipper jag problem och det fungerar.

Postad 02 December 2008 - 20:39

Unregistered1620
  • Unregistered1620
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Med anlednng till Mobil lan så hade jag en trevlig episod på Bäckebol i söndags. När jag kom tillbaka efter att ha lämnat tillbaka "gula" juleljusslinga så bilen brevid hade sin högra dörr vid öppen. Ingen i bilen eller närheten. Jag var tvungen att stänga till dörren för att jag skulle komma in i min bil men jag kollade reg nr XXX XXX och knappade in detta i min mobil och skickde detta som en SMS till vägverket. Det kom tillbaka namn och adress etc. Jag hade min laptop med 3G mobil lan på 7,2 m/bit och tog upp eniro och sökte på namnet och området. Tre alternativ kom upp och jag ringde med min mobil och sa att deras dörr var öppen och olåst och att det var bäst för dom att låsa bilen. Tro det eller ej men dom kom på stört förmodligen från det nyöppnade Media Markt. Vad man kan göra med en lite PC i bilen! därför tror jag att jag skall istället för att köpa en dyr navigator köper jag en vanlig liten 10 tum dator med 3G mobil lan. Jag kan då koppla in en GPS puck och spara alla positioner som jag får när jag kör som jag sedan kan sortera som jag bäst tycker. Jag får allt i ett. Denna PC lär få vara kvar i bilen. Vill barnen se på film så är det bara starta DVD:n. Man kan titta på TV, Internet eller stänga av den om man så vill.

Postad 02 December 2008 - 21:27

skräppa
  • skräppa
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Med anlednng till Mobil lan så hade jag en trevlig episod på Bäckebol i söndags. När jag kom tillbaka efter att ha lämnat tillbaka "gula" juleljusslinga så bilen brevid hade sin högra dörr vid öppen. Ingen i bilen eller närheten. Jag var tvungen att stänga till dörren för att jag skulle komma in i min bil men jag kollade reg nr XXX XXX och knappade in detta i min mobil och skickde detta som en SMS till vägverket. Det kom tillbaka namn och adress etc. Jag hade min laptop med 3G mobil lan på 7,2 m/bit och tog upp eniro och sökte på namnet och området. Tre alternativ kom upp och jag ringde med min mobil och sa att deras dörr var öppen och olåst och att det var bäst för dom att låsa bilen. Tro det eller ej men dom kom på stört förmodligen från det nyöppnade Media Markt. Vad man kan göra med en lite PC i bilen! därför tror jag att jag skall istället för att köpa en dyr navigator köper jag en vanlig liten 10 tum dator med 3G mobil lan. Jag kan då koppla in en GPS puck och spara alla positioner som jag får när jag kör som jag sedan kan sortera som jag bäst tycker. Jag får allt i ett. Denna PC lär få vara kvar i bilen. Vill barnen se på film så är det bara starta DVD:n. Man kan titta på TV, Internet eller stänga av den om man så vill.

Hej i vilket syfte har detta inlägg????

Postad 03 December 2008 - 20:04

Unregistered1620
  • Unregistered1620
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Köp inte en navigator för dyra pengar när ni kan köpa en pc och få flera funktioner med långt flera möjligheter än vad en dyr navigator förmår att göra. ALLT I ETT!

Postad 03 December 2008 - 23:00

Unregisteredf01c457b
  • Unregisteredf01c457b
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Kan man få aktiv hållare till denna GPS? Som 8110 har.
Vilka Navigon-modeller har aktiv hållare?

Postad 04 December 2008 - 09:53

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Kan man få aktiv hållare till denna GPS? Som 8110 har.
Vilka Navigon-modeller har aktiv hållare?

Titta på Brodit's hållare för 2110max:
http://www.brodit.se/images/277020.jpg

/Franz

Postad 04 December 2008 - 15:06

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Alla kanske inte följer 8110 tråden:

Det jag kan bekräfta är att en lösning för POI inmatning ligger på ritbordet och att det kommer att förverkligas under 2009. Mer än så kan jag ej kommentera.

Utan att skriva något i sten bör det vara en lösning som stödjer alla våra produkter med MN7 mjukvaran.

Mvh

NAVIGON Sverige

Postad 04 December 2008 - 15:44

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Alla kanske inte följer 8110 tråden:

Det jag kan bekräfta är att en lösning för POI inmatning ligger på ritbordet och att det kommer att förverkligas under 2009. Mer än så kan jag ej kommentera.

Utan att skriva något i sten bör det vara en lösning som stödjer alla våra produkter med MN7 mjukvaran.

Mvh

NAVIGON Sverige

Låter mycket lovande! Tack för informationen.

Postad 04 December 2008 - 20:13

Unregistered1620
  • Unregistered1620
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jag talade med Navigon igår den 3 dec om att dom kunde ta över kartorna som jag betalade för men att mina navigatorer bara visade FAE. Tyvärr vill dom inte ta tillbaka kartorna. Men jag kunde sälja kartorna eller ge bort dom till mer behövande. Dom skulle då flytta över registreringen från mig och över till den nya ägaren. Enligt Navigon support så var inte kartorna kopplade specifikt till en specifik maskin med ett specifikt serienr eller något sådant. Jag käne mig dock lurad att jag köpte kartor och jag är og glad att jag inte betalade fullt pris för dom. ARN tar inte upp ärenden som är under 1000 kr.
Tackar för mig för någon navigon blir det inte någonsin.

Postad 05 December 2008 - 17:58

Unregisteredf01c457b
  • Unregisteredf01c457b
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Varför finns inte det en aktiv hållare till 2110 max? Skulle vara guld värt! Gillar den svarta färgen och den silvriga varianten som är på 8110 är inte aktuell. Står just nu mellan Tomtom 730T eller 2110 Max, vad har ni för åsikter mellan dessa?

Postad 05 December 2008 - 18:56

bezzz
  • bezzz
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Q4 Tankas nu :(

Postad 05 December 2008 - 19:24

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Har nu tankat ner Q4 och installerat de nya kartorna på mina två SD-kort (original + backup). Det verkar som Navigon/Navteq inte har fått med de senaste rondellerna eller fartkamerorna hemmavid. Det var illa. Även om rondellen kom redan sept/okt-08 och kamerorna i slutet av nov-08, så borde de veta om dessa byggnationer och ha lite framförhållning.

Ska kolla om de nya fartkamerorna vid Pukavik och Ysane finns med på Navigons fartkamerorlista nästa gång jag kör förbi där (förmodligen imorgon bitti). Vill ju inte vänta ytterligare ett kvartal innan Navigon/Navteq behagar att uppdatera sina kartor och fartkamerorinformation.

Inte heller Mörrumsån finns utmärkt på kartan och detta trots att jag påpekade denna fadäs redan i somras.

Ber att få återkomma i ärendet.

Postad 05 December 2008 - 19:27

järker
  • järker
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0
Hmm, såg precis att någon tankar Q4-kartorna så jag tänkte göra detsamma men har stött på lite problem.

När jag ska öppna Navigon Fresh så kommer det upp ett fönster om att uppdatera Fresh 1.4.6 till Fresh 1.4.8 och väljer då att göra detta, men när jag gjort det så varnar F-secure att det är Navigon Fresh 1.4.7 som försöker ansluta till internet, skumt eller hur ?

Nåväl, jag tillåter detta och när jag då ska klicka på fortsätt efter att valt download kartor så kan jag inte klicka på fortsätt, det enda som händer är att "tankesnurran" går igång, men den slutar inte snurra, har hållit på 10 minuter nu.

Fler som råkat ut för detta ?

Jag tänkte att man kanske kunde få se om Q4 finns åtminstone.

Postad 05 December 2008 - 19:41

järker
  • järker
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0
Jag svarar mig själv, efter mycket trixande så har jag nu fått se att Q4 ligger ute iaf, men den snurrar fortfarande, är det hög trafik mot deras server kanske ?

Postad 05 December 2008 - 19:52

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Jag svarar mig själv, efter mycket trixande så har jag nu fått se att Q4 ligger ute iaf, men den snurrar fortfarande, är det hög trafik mot deras server kanske ?

visst är det mycket trafik på servern, det finns också uppdateringar för 8110 och 7210 modellerna.

/Franz

glömde påpeka att Fresh's produktversion heter egentligen 1.4.7.9, därför F-secure's reaktion.

Redigerat av Kuenring, 05 December 2008 - 20:01.

Postad 05 December 2008 - 20:14

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Har nu tankat ner Q4 och installerat de nya kartorna på mina två SD-kort (original + backup). Det verkar som Navigon/Navteq inte har fått med de senaste rondellerna eller fartkamerorna hemmavid. Det var illa. Även om rondellen kom redan sept/okt-08 och kamerorna i slutet av nov-08, så borde de veta om dessa byggnationer och ha lite framförhållning.

Ska kolla om de nya fartkamerorna vid Pukavik och Ysane finns med på Navigons fartkamerorlista nästa gång jag kör förbi där (förmodligen imorgon bitti). Vill ju inte vänta ytterligare ett kvartal innan Navigon/Navteq behagar att uppdatera sina kartor och fartkamerorinformation.

Inte heller Mörrumsån finns utmärkt på kartan och detta trots att jag påpekade denna fadäs redan i somras.

Ber att få återkomma i ärendet.

Tyvärr får du nog komma ner på jorden vad gäller kartmaterialet :(
1. Du har ganska höga krav om du tror att ändringar som gjordes i slutet av november -08 ska finnas med i Q4 kartorna. För det första så baseras det på Navteq material från Q2 2008 (2 kvartals fördröjning) och sedan ska det dessutom ha upptäckts av Navteq vilket kan ta tid. Absolut tidigast Q2 2009 kommer du se nya vägar som byggs nu, troligvis ännu senare
2. Fartkamerorna ingår tydligen inte i själva kartan utan är egentligen en special POI. Det är oklart huruvida POI uppdateringar ingår eller inte, men när jag la in Q3 2008 så ändrades inte POI. Däremot så står det att man får POI om man köper en separat karta så de kanske ingår, men uppdateras mer sällan (årsbasis). Det är inte säkert att man får fartkamerorna med.
Det starkaste argument för att fartkameror INTE ingår är att Navigon faktiskt säljer just fartkameror som en separat produkt:
http://www.navigon.c...bscription/1170
2110 Max finns med i listan och det man får är en uppdatering/månaden under ett år för 299:-
Det skulle dock vara intressant hur detta fungerar.
-Får nya kunder nyare fartkamera placeringar eller kommer alla få 2008 under hela 2110max livslängd så länge man inte köper extrapaketet?
-Ingår fartkamerorna i fresh maps?
-Eller är det så trots allt att fartkamerorna ingår i kartuppdateringarna, men inte lika ofta som om man köper paketet?
-Alla dessa frågor gäller även vanliga POI.

Postad 05 December 2008 - 21:45

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

-Eller är det så trots allt att fartkamerorna ingår i kartuppdateringarna, men inte lika ofta som om man köper paketet?
-Alla dessa frågor gäller även vanliga POI.

Enligt uppgifter från Navigons kundtjänst (tror jag att det var) så ingår fartkameroruppdateringen i kartpaketet. Skillnaden gentemot fartkamerorabonnemanget är att med kartorna kommer uppdateringen endast en gång per kvartal, istället för varje månad.

Postad 06 December 2008 - 16:39

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Såg idag att Q4 varken innehålelr de nya rondellerna, de nya fartkamerorna eller de nya hastighetsbegränsingarna som infördes i spet-08. Bad, really bad, även om jag kan ha en viss förståelse för att det inte är lätt att få med alla uppdateringar. Men alla nya hastighetsskyltar borde rimligtvis finnas med i den nya Q4, annars är den funktionen i navigatorn bortkastad.

Postad 06 December 2008 - 16:44

järker
  • järker
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0
Jag är glad att vår väg som "bara" funnits i 5 år äntligen finns med, dock endast 1 av 35 husnummer och det är ett av de senast färdigställda husen man kan välja, mycket märkligt att det ska ta sån tid.

Postad 06 December 2008 - 17:53

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Såg idag att Q4 varken innehålelr de nya rondellerna, de nya fartkamerorna eller de nya hastighetsbegränsingarna som infördes i spet-08. Bad, really bad, även om jag kan ha en viss förståelse för att det inte är lätt att få med alla uppdateringar. Men alla nya hastighetsskyltar borde rimligtvis finnas med i den nya Q4, annars är den funktionen i navigatorn bortkastad.

kartversion "Q4/2008" är en intern beteckning hos Navigon och har ingenting med Navteqs egna versioner att göra.
Att vissa vägar mm har öppnats i september betyder inte att Navigon har fått tillgång till
den informationen. Sedan tar det ju tid att anpassa råmaterialet till de olika programversionerna.
Jag tror inte att dessa nyheter från september 2008 kommer att vara med i Q1/2009 om den versionen
blir tillgänglig tidigare än mars 2009.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 06 December 2008 - 17:57.

Postad 06 December 2008 - 20:23

golleman
  • golleman
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Vill bara dela med mig av att det går att slå på bla GPGSA och GPGSV för 2100/2110 Max. De gps sentences behövs bla för att Garmin MXT ska hitta satelliterna. Du behöver komma åt registret, men har du en upplåst enhet är det en småsak att fixa till. Även andra sentences går att slå på. Jag testade bara fram GPGLL, GPVTG, GPGGA, GPGSA, GPGSV och GPRMC.

Jag har skrivit utförligare info här
http://www.gpspassio...a...685

Redigerat av golleman, 06 December 2008 - 20:25.

Postad 07 December 2008 - 15:55

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0

kartversion "Q4/2008" är en intern beteckning hos Navigon och har ingenting med Navteqs egna versioner att göra.
Att vissa vägar mm har öppnats i september betyder inte att Navigon har fått tillgång till
den informationen. Sedan tar det ju tid att anpassa råmaterialet till de olika programversionerna.
Jag tror inte att dessa nyheter från september 2008 kommer att vara med i Q1/2009 om den versionen
blir tillgänglig tidigare än mars 2009.

/Franz

Hej!!

Har du hittat några problem med Q4/2008 t.ex någon bugg???

Postad 07 December 2008 - 16:16

osvanberg
  • osvanberg
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har problem med att få in/hem ny Q4 kartorna.

Jag har en 2110max som jag tidigare i höst köpt 2års kartuppdateringar till för 199kr (med rabatten som medföljer).

Tidigare har jag tagit hem Q3, gick bra. I Navigon fresh, my content, har det fram till nu funnits två versioner av Q3, en gratis och en för 99 euro. Nu idag finns bara Q3 gratis verisonen kvar och Q4 är markerat med 99 euro.

Hur fan är det tänkt att funka jag fattar inte?!?!? Nån som vet nåt? Inte ska jag väl måste köpa Q4 för 99 euro?!?

/Ola

Postad 07 December 2008 - 17:12

osvanberg
  • osvanberg
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
[quote name='osvanberg' date='Dec 7 2008, 16:16 ' post='2200739']
Hej,

Jag har problem med att få in/hem ny Q4 kartorna.

Jag har en 2110max som jag tidigare i höst köpt 2års kartuppdateringar till för 199kr (med rabatten som medföljer).

Tidigare har jag tagit hem Q3, gick bra. I Navigon fresh, my content, har det fram till nu funnits två versioner av Q3, en gratis och en för 99 euro. Nu idag finns bara Q3 gratis verisonen kvar och Q4 är markerat med 99 euro.

Hur är det tänkt att fungera?!?!? Nån som vet nåt? För jag ska nu inte köpa Q4 för 99 euro.........

//Ola
Lite mer problem...................

Jag testade o tanka hem 99 euros versionen......... Det gick bra, fick inte upp nåt om betalning etc...
Installerade och allt gick bra. Men nu står min 2110 bara o tuggar vid uppstart av navigeringsfunktionen (där vid jordgloben med Navigon-loggan!??!?) Tips någon?

Redigerat av osvanberg, 07 December 2008 - 18:00.

Postad 07 December 2008 - 20:32

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hej!!

Har du hittat några problem med Q4/2008 t.ex någon bugg???

Hej,

jag brukar inte skynda mig att hämta uppdateringar, men den här gången
gjorde jag ett undantag och allt fungerar bra.
Har bara testat några rutter och inställningar. Eftersom det är endast en uppdatering
av kartmaterialet, så hänger vissa konstigheter kvar (t ex ändras rutten när man inte
tillåter "färjor" även om det inte finns några färjor längs rutten).

/Franz

Redigerat av Kuenring, 08 December 2008 - 11:01.

Postad 07 December 2008 - 21:26

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
--

Redigerat av RedMarathon, 07 December 2008 - 21:49.

Postad 08 December 2008 - 06:55

Unregisteredf01c457b
  • Unregisteredf01c457b
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Nån som har den passiva hållaren från Brodit? Behöver man koppla in kabeln separat eller sitter den i hållaren och "hamnar" i GPS:sen när man sätter den på plats?

Postad 08 December 2008 - 10:44

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

Nån som har den passiva hållaren från Brodit? Behöver man koppla in kabeln separat eller sitter den i hållaren och "hamnar" i GPS:sen när man sätter den på plats?

Separat. Finns bilder tidigare i tråden.

Postad 08 December 2008 - 12:36

LittleLën
  • LittleLën
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hur verkar det med POI´s och liknande i nya uppdateringen ?
Var det endast kartorna som uppdaterades eller va de mer som slängdes in osv?

Bara lite smånyfiken då jag ska beställa en 2110max ikväll eller imorgon, va de tänkt :)

MVH

Postad 08 December 2008 - 14:52

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

Vill bara dela med mig av att det går att slå på bla GPGSA och GPGSV för 2100/2110 Max. De gps sentences behövs bla för att Garmin MXT ska hitta satelliterna. Du behöver komma åt registret, men har du en upplåst enhet är det en småsak att fixa till. Även andra sentences går att slå på. Jag testade bara fram GPGLL, GPVTG, GPGGA, GPGSA, GPGSV och GPRMC.

Jag har skrivit utförligare info här
http://www.gpspassio...a...685

Hej,

Följde länken till gpspassion men blev inte mycket klokare. Vad är det jag får om jag gör som du beskriver i länken?

Postad 08 December 2008 - 14:56

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Bara lite smånyfiken då jag ska beställa en 2110max ikväll eller imorgon, va de tänkt :)

MVH

Verkar enbart vara kartan som är uppdaterad, fast jag har inte sett några ändringar när det gäller de fel som jag har meddelat till Navteq.

Vet inte om databasen över POI's är uppdaterad eller inte, men de felaktigheter som jag anmält till Navteq för drygt ett halvår sedan är dock inte ändrade eller justerade. Svagt.

Hoppas att de nya vägarna och dylikt på vägen mellan Blekinge och Åre är uppdaterade inför nyårsresan, annars är det illa ställt med den utlovade uppdateringen som man redan har betalt för.

Postad 08 December 2008 - 15:01

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

MVH

Hej,

i Q4 har antalet Poi ' s (Sverige) ökat med ca. 1500 till 28.800, dessutom har
antalet kategorier ökat med 6 till 55.
Jag rekommenderar att läsa igenom bidragen gällande 2110max, men även 8110 -tråden
kan vara intressant. Det kan hjälpa dig att bli en nöjd max-ägare.

/Franz

Postad 08 December 2008 - 15:36

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

Hej,

Jag rekommenderar att läsa igenom bidragen gällande 2110max, men även 8110 -tråden

/Franz

Hej! Vad menar du med 6 st kategorier? Jag har 26 st och alltid haft. Bensinstation, Restaurang, Parkeringsplats etc etc.

Postad 08 December 2008 - 15:51

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Hej,

/Franz

Hur många POI's det finns i Q4 hittar jag inte i min navigator, men att det skulle finnas 55 kategorier ser jag dock som osannolikt. I min navigon 2110 max finns det endast 25 kategorier och det är mindre än hälften av de 55 som du nämner.

Samtidigt verkar de fortfarande inte ha fixat den bugg som gör att den automatiska omställningen dag/natt inte styrs av koordinaterna utan av någon annan hemlig och besynnerlig faktor. Om denna funktionen ska fungera automatiskt, så måste den styras utifrån vilka koordinater man befiner sig för tillfället och därmed solens upp- och nedgång där man för tillfället befinner sig.

Postad 08 December 2008 - 16:02

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hej! Vad menar du med 6 st kategorier? Jag har 26 st och alltid haft. Bensinstation, Restaurang, Parkeringsplats etc etc.

Hej,

om man inte vill gå igenom programfilerna, så kan man göra på det viset:

nytt resmål...sök poi...på annan ort...Stockholm.....alla kategorier.
Skrolla igenom antalet. Det finns ett visst antal. Väljer man en mindre ort,
så visas ett färre antal osv.
Sedan finns det gränsöverskridande poi's.

Antalet Poi,s för Q4 kan man också kolla direkt hos Navigon.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 08 December 2008 - 16:11.

Postad 08 December 2008 - 17:46

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Hej,

om man inte vill gå igenom programfilerna, så kan man göra på det viset:

nytt resmål...sök poi...på annan ort...Stockholm.....alla kategorier.
Skrolla igenom antalet. Det finns ett visst antal. Väljer man en mindre ort,
så visas ett färre antal osv.
Sedan finns det gränsöverskridande poi's.

Antalet Poi,s för Q4 kan man också kolla direkt hos Navigon.

/Franz

Ok, jag gick in i menyerna under POI's och där fanns enbart 25 kategorier. Borde det inte finnas alla 55 kategorier under denna menyn?

Postad 08 December 2008 - 19:14

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Hej,

Följde länken till gpspassion men blev inte mycket klokare. Vad är det jag får om jag gör som du beskriver i länken?

Detta möjliggör att bl.a. köra en annan navigationsmjukvara i din Navigon istället för den som följer med, t.ex. Garmin Mobile XT, eller iGo etc.

Vet inte om databasen över POI's är uppdaterad eller inte, men de felaktigheter som jag anmält till Navteq för drygt ett halvår sedan är dock inte ändrade eller justerade. Svagt.

Än en gång, kartorna som Navigon ger beteckningen Q4 är i praktiken kartor som Navteq skapade/ändrade/redigerade under andra kvartalet 2008. I verkligheten har vi hela tiden minst ett halvår gammalt kartmaterial.

Ok, jag gick in i menyerna under POI's och där fanns enbart 25 kategorier. Borde det inte finnas alla 55 kategorier under denna menyn?

Jag tror att när Franz säger 55 kategorier så ingår underkategorierna, och att det på så sätt blir 55 kategorier. T.ex. under kategorin "Restauranger" så finns det i lite större städer underkategorier som t.ex. "Italienska", "Franska", och "Kinesiskt" etc.

Personligen är jag rätt nöjd över denna kartuppdatering och tycker att de ändå gjort ett bra jobb. En rondell som byggdes för inte allt för längesedan är med i denna uppdatering, samt även en motorvägssträcka som öppnades för bara någon månad sedan.

Postad 08 December 2008 - 21:54

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

om man jämför Q3 med Q4, så kan man konstatera att Navigon har gjort
ändringar i de två poi-mapparna som ligger under "Navigon" och "settings"
Den som har lust kan titta i filen "swe-SWE-poicats.ini"
Information om antalet poi's och kategorier hämtade jag för enkelhetens skull från Navigon/Tyskland.
Allt som har med Poi ' s att göra kommer hos mig i andra hand.

Men jag har märkt att det finns i Q4 några nya poi's runt Malmö och Helsingborg.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 09 December 2008 - 12:43.

Postad 09 December 2008 - 10:31

golleman
  • golleman
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0

Detta möjliggör att bl.a. köra en annan navigationsmjukvara i din Navigon istället för den som följer med, t.ex. Garmin Mobile XT, eller iGo etc.

Nja, mitt registerhack gör det möjligt att slå på output av fler protokoll från gps:en än vad enheten gör som default. Har du sedan en upplåst enhet och andra programvaror installerade kan det hjälpa till att få dem att lira, tex GMXT.
Tidigare lösningar på outputproblemet har handlat om ytterligare program som kan göra detsamma (tex KGpsCe), men som har krävt att man scriptar dem vid uppstarta av sitt huvudprogram, vilket har stulat en hel del.

Postad 11 December 2008 - 17:59

Drem
  • Drem
  • Veteran

• 1651 inlägg
  • 0
Hoppas ni ursäktar om jag lånar tråden lite grann då ni verkar ha koll på detta och ingen tråd finns för den modell som jag har köpt. Jag har köpt en Navigon 1200 och jag undrar helt enkelt om jag behöver uppdatera kartan eller göra något annat innan jag sätter igång? Vill poängtera att jag aldrig tidigare använt GPS men är nu tvungen att använda en i jobbet. Kör mest omkring i Göteborg med omnejd.

Postad 12 December 2008 - 09:07

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
Jag antar att du inte fick köpa 2 års uppdateringar för 99 kr med din 1200 modell? Alternativet är att köpa till fullpris på navigons hemsida. Annars bör du nog uppdatera fw via navigon fresh (om man nu har den möjligheten på 1200). Annars är det väl bara ut och tuta :rolleyes:

Redigerat av discomega, 12 December 2008 - 09:38.

Postad 12 December 2008 - 10:20

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hoppas ni ursäktar om jag lånar tråden lite grann då ni verkar ha koll på detta och ingen tråd finns för den modell som jag har köpt. Jag har köpt en Navigon 1200 och jag undrar helt enkelt om jag behöver uppdatera kartan eller göra något annat innan jag sätter igång? Vill poängtera att jag aldrig tidigare använt GPS men är nu tvungen att använda en i jobbet. Kör mest omkring i Göteborg med omnejd.

Eftersom du har en splitterny navigator, kolla gärna vilken kartversion du har. Om det är Q3/2008,
så får du Q4/2008 gratis. Den här garantin gäller endast inom 30 dagar från första aktiveringen av
GPS'en.
Du kan medels FRESH hämta nya kartor. Jag antar att de attraktiva priset (199 kronor) för
2 års uppdateringar gäller inte för modell 1200.

Läs gärna igenom 2110max-tråden. Här finns en hel del inlägg beträffande hantering av minneskort,
backup mm.

/Franz

Postad 13 December 2008 - 17:49

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Navigons ruttberäkningar när det gäller tider är allt annat än friska. Jag har gjort några ruttberäkningar från Eskilstuna till Duved och då valt dels bästa, kortaste och snabbaste vägen dels normalt fordon och snabbt fordon om vart annat.

När jag sedan gör om samma test igen efter några minuter, ger Navigon längre tider än innan. Tidsangivelserna ökar för varje gång med några minuter när jag låter Navigon räkna enligt ovan. Detta är orimligt. Navigatorn borde rimligtvis ge samma tider varje gång jag låter den räkna om samma sträcka, men den på pin kiv lägga på några minuter extra vid varje nygammal beräkning.

Någon som kan förklara detta mysterium? Man kanske borde sätta de som programmerat de logaritmer (eller vad det nu är för något) som Navigons mjukvara använder sig av, på skolbänken igen? B)

Den kortaste vägen blir givetvis kortast, men den snabbaste vägen tar längre tid än den bästa vägen. Besynnerligt.

Redigerat av Macsailor, 16 December 2008 - 08:33.

Postad 15 December 2008 - 21:35

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Är nu riktigt irriterad på ruttberäkningarna och Navigons attityd till förbättringar.

Nu i höst har man fullständigt vräkt ut nya navigatormodeller på marknaden. ALla med mer eller mindre användbara nya funktioner/lull-lull som ser tufft ut i butiken och som används som säljargument
Med andra ord finns det alltså rejält med utvecklingsresurser hos navigon, men som prioriterar "sälj-tjafs" och "coola" grejer istället för att fixa en användbar navigator i grunden.

Det jag menar med ruttgrejen är att man trots mängder av nya kartversioner och ny FW fortfarande dras med allvarliga ruttberäkningsbuggar.
Jag har skrivit om dem innan, men jag tar upp dem igen då de är så allvarliga så det är löjligt.
Ta t.ex. en sån enkel sak som att köra söderut genom tingsstadstunneln i Göteborg mot Malmö.
Det är en av västsveriges absolut mest trafikerade passager och där luras man in i helt fel fil som är omöjligt att komma från p.g.a. heldragit och räcken - och hamnar istället mot Stockholm.
Det finns motsvarande problem i motsatta riktningen då man luras köra av till redbergsplatsen istället för att fortsätta rakt fram.
Det finns mängder av exempel då man luras köra av motorvägen och sedan på igen för att avfarten råkade ligga i en vänsterkurva vilket gör att navigatorn tolkar det som en genväg att köra av och sedan på igen - helt sjukt.
Detta är barnsjukdomar som fanns på 90-talet och tidigt 2000. Jag har själv testkört en del av dessa tidiga system i mitt arbete och sett hur dessa problem försvunnit. Men Navigon fokuserar på annat.

Så ett tips navigon.
Se till att navgatorn ger rätt vägbeskrivningar istället för att lägga till kurvarningar, 3D byggnader och annat lull-lull.
SJälvklart försvarar ni er med att lull-lull säljer och ni måste överleva bla bla.
lull-lul säljer på kort sikt, men när folk sedan märker att grundfunktionerna inte fungerar så väljer de ett annat märke nästan gång - jag är en av dem. Och då var det nog inte så bra prioritering trots allt.

Redigerat av e3henri, 15 December 2008 - 21:36.

Postad 16 December 2008 - 00:07

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Är nu riktigt irriterad på ruttberäkningarna och Navigons attityd till förbättringar.

/massa annan text/

Kan inte annat än hålla med. Har varit väldigt förstående och tålmodig ganska lång tid nu men nu får det vara nog. Lägger ut min navigator på blocket nu och köper en annan så fort jag får sålt den.

Jag är missnöjd pga följande:

-TMC-funktionen är helt bedrövlig. Den varnar inte ens för mig när det är t.ex. vägbygge på rutten jag har valt. Ingen som helst information om det får jag. Jag kan heller inte använda funktionen "Meddelanden längs rutten" som finns att välja för att se om det finns någon tmc-info längs den rutt jag valt; i den rutan är det alltid tomt (0 meddelanden), trots att det i verkligheten är vägbyggen på sträckan jag ska köra. Tittar man under "Visa alla meddelanden" så finns alla meddelanden där, typ 200st, inklusive de som finns på den sträcka jag ska köra... helt värdelöst.

-Ruttberäkningen är ibland helt bedrövlig. Har jag inställt på "Bästa väg" så tycker jag att den borde välja bästa väg också... inte en massa omvägar.

-POI. Katastrofalt gammal poi-databas som mest är i vägen. Mest bara bensinstationer som stämmer. Sen att man inte kan söka efter poi's längs vägen är också bedrövligt.

-Ingen Mac-support. Har gått över till Mac nu och Navigon Fresh finns fortfarande endast för Windows trots att det under en längre tid stått på deras hemsida att en Mac-version är "under utveckling", haha, "under utveckling" precis som allt annat som har med Navigon att göra..

-POI 2. Man kan liskom inte lägga in egna poi's.. Är inte det ganska beundransvärt egentligen? Snart 2009 och man kan inte lägga in egna intressepunkter... herregud. Men just det, det är ju "under utveckling".

I många avseenden en helt underbar navigator, men tyvärr väger de positiva egenskaperna inte mer än de negativa när det kommer till kritan.

Bye bye, Navigon. Ses aldrig igen.

Postad 16 December 2008 - 08:45

Macsailor
  • Macsailor
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Fördelen med Navigon är, som jag ser det, att man för en billig penning får kartuppdateringar under 24 månader. Men där slutar fördelarna. Nackdelen med kartuppdateringarna är att dessa uppdateringar släpar efter alltför långt och att kartorna därmed inte är aktuella när man får de nya uppdateringarna.

Att man inte lyckats få det här med POI att fungera bättre (jag har påtalat flera grova felaktigheter, exempelvis bensinstationer som varit nedlagda i minst tio år finns med på deras POI-lista som aktiva bensinmackar). Likså håller jag med ovanstående om fadäsen att idag inte kunna redigera och lägga in egna koordinater eller POI. Men även här säger de att det är på gång …

Tråkigt att TMC inte fungerar som det ska. Körde i somras på E22:an och fick upp ett meddelande om att var vägarbete någon kilometer innan jag kom fram till själva vägarbetet och då var det omöjligt att välja en annan väg då jag redan var ute på motorvägen. Detta var ett vägarbete som hade funnits där under en längre tid, så det var inte så att trafikmeddelandet skickades ut precis minuetrna innan jag kom fram.

En Mac-version av Fresh skulle vara underbart. Visste inte att de hade en mac-version på gång. Hoppas att de får tummen ur så att jag äntligen kan radera min virtuella Windowspartition från min dator.

Likaså har de fortfarande inte fixat buggen som gör att den automatiska växlingen mellan dag och natt inte fungerar som den ska. Det borde rimligtvis fungera så att den växlar efter de koordinater som du befinenr dig på för tillfället.

Hade jag valt idag med den erfarenhet som jag fått under det senaste halvåret, hade jag förmodligen inte valt en GPS från Navigon. Det hade förmodligen blivit en TomTom. TomTom verkar vara mera öppen för förändringar och tillåter även andra företag och privatpersoner att komma med tredjepartstilläggsprogram.

Redigerat av Macsailor, 16 December 2008 - 08:54.

Postad 16 December 2008 - 18:49

Unregistered01a704d0
  • Unregistered01a704d0
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Finns det inget mer positivt än billiga kartuppdateringar? :wub: Sitter på en nyinköpt, hoppas jag blir nöjd med den. Funkar säkerligen ypperligt till att hitta gator inne i städer iaf, det brukar ju va där det brister :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.