Är det någon här som testat den första versionen av Iphone med Dension Ice>Link, har en sådan i bilen för min Ipod och det vore perfekt om Iphonen kunde användas istället.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 04 juli 2008 - 16:15
Är det någon här som testat den första versionen av Iphone med Dension Ice>Link, har en sådan i bilen för min Ipod och det vore perfekt om Iphonen kunde användas istället.
Postad 04 juli 2008 - 18:32
Postad 04 juli 2008 - 19:43
Ingen som har tänkt beställa Iphone 3g från IO (international-orders.com) ?
Är detta en sida att lita på ? Har sett namnet i ett antal trådar och diverse forum, men aldrig någon som bekräftat att det funkar.
Och priset på 299$ låter lite för bra för att vara sant ? Var man inte tvungen att binda upp sig direkt i butiken i USA för att köpa 3g varianten ?
Postad 04 juli 2008 - 19:55
Ingen som har tänkt beställa Iphone 3g från IO (international-orders.com) ?
Nja, litar inte riktigt på IO's pris "$299" för 8GB-versionen när AT&T förmodligen ska sälja den för $599...

Postad 04 juli 2008 - 22:29

För mej lät abonnemanget "Till Vänner" bra tills jag såg detta: http://www.telia.se/...riser_16jan.pdf
Datatrafik för samtliga prisplaner så står det i kolumnen "Fastpris":
Hastighet i mobilnätet (3G / edge) , upp till 0,38 Mbit/s.
Hastighet i surfzoner för Homerun (wlan) , upp till 2 Mbit/s.

Enligt prislistan för "Imini" http://www.telia.se/...e_prislista.pdf
så får man upp till 7,2 Mbit/s när du tar emot data. Upp till 0,38
Mbit/s när du skickar data via 3G / gsm (edge)
Upp till 54 Mbit/s i Telia Surfzon (wlan).
Alltså väsentlig skilldnad i hastighet mellan abonnemangen.
Kan någon kolla så jag har fattat det hela rätt och inte missuppfattat.
En annan sak jag retar mej på i deras oöverskådliga prissättningar är detta med "om du surfar via Surfport", vad menas egentligen med det? Gäller det bara sidorna som finns på surfport eller räcker det att ha surfport som "Startsida" eller...??
Postad 05 juli 2008 - 09:28
Ponera att jag skaffar en Iphone med iMini. Jag ringer sällan mer än max 100 minuter i månaden från mobilen. Jag smsar max 100 sms i månaden. Den delen som blir lite känsligare är ju den som gäller internetanvändning. Lär nog använda den mycket hemma via mitt trådlösa nätverk.
Min första fråga är: hur snabbt kommer man upp i 100mb datatrafik. Säg att jag surfar max 2 timmar per månad på blandade sidor. Vet tex att Aftonbladets sida tar hem grymt mycket data då den laddar upp en massa bilder på en gång.
Nästa fråga: Telia säger att när 100mb är förbrukat är maxtaxan 9kr/dygn. Säg att jag efter förbrukad maxtaxa surfar/använder GPS vid tio olika dagar på en månad... innebär det att jag utöver månadskostnaden 299 kronor får betala 9x10 kronor för de tio dagarnas "extra användning". Dvs min månadskostnad landar i snitt på 400 kronor i månaden?
EDIT: Ser nu att Telia skrivit under 9kr/dygn "20 kr/mb"... hur hänger det ihop med maxtaxa 9kr/dygn... förvirrande!
Fråga 3: Kan man på något sätt se i sin Iphone hur många mb data man förbrukat?
Tack på förhand!
Redigerat av Unregisterede2f66bdc, 05 juli 2008 - 09:42.
Postad 05 juli 2008 - 09:43
Så som du skrivit om du surfar i två timmar så gör du minst av med dina 9kr för det dygnet.
Då har du 9kr x 10 = 90kr extra på din månadsfaktura.
Jag som själv ringer och smsar väldigt lite tar hellre telia mobil 99 med tillägget fri surf.
Osäker på hastigheten med data i telias nät men det känns billigare.
Postad 05 juli 2008 - 10:07
Som jag ser det så kostar 1Mb datatrafik 20kr men man betalar som mest 9kr / dygn.
Så som du skrivit om du surfar i två timmar så gör du minst av med dina 9kr för det dygnet.
Då har du 9kr x 10 = 90kr extra på din månadsfaktura.
Jag som själv ringer och smsar väldigt lite tar hellre telia mobil 99 med tillägget fri surf.
Osäker på hastigheten med data i telias nät men det känns billigare.
Tack för tipset! Det är nog det abbonemanget som borde passa mig bäst!
Ringa: Knappast för mer än 99 kr i månaden. Om jag inte räknar helt galet kan jag för den summan under en månad ringa 38 samtal under totalt 100 minuter (samtalskostnad: 0,69x100=69 kronor) (öppningsavgift: 0,79x38=30 kronor)
Surfa/använda gps: 199 kr/månad
Smsa: Skickar kanske max 50 stycken/månad: (0,69x50= 34,50 kronor)
Totalt 332,50 kronor i månaden för användningen av en Iphone3g 16GB som kostar 4220 kronor. Låter ju galet bra!

Postad 05 juli 2008 - 10:26
Är den bunden till Telia så köper jag en på pappas abonnemang som har mer än 3 månader kvar (hans abonnemang borde alltså inte påverkas något) och sedan kör jag med nått telia abonnemnag i 12 månader, som det enligt uppgift av en Telia-försäljare, ska ta innan man kan ta bort operatörslåset. När operatörslåset är borta kan jag sen återgå till mitt vanliga abonnemnag, eller kanske fortsätta med Telia beroende på vad de har för priser då.
Vill hur som helst inte binda upp mig i 18 månader med de priser Telia har idag....
Postad 05 juli 2008 - 10:27
Läste nånstans att Iphone ligger uppkopplad "hela" tiden.
Jag kommer inta att surfa...förutom kanske hemma via wlan.
Då borde ju jag kunna fortsätta med mitt Telia till vänner med endast 69:-/mån
Postad 05 juli 2008 - 10:39
Jag har samma funderingar som dig, jag tänker köpa telen till fullpris då pappa har mer än 3 måndader kvar på sitt abonemang hos telia. Vilket gör att jag inte behöver binda mig i 18 månader, sedan kommer jag skaffa Telia Max 25 utan Fastpris på datatrafiken. Ska se hur mycket man kommer anvädna internet för att om de behövs lägga till fastpris senare.Kommer fri surf att att vara ett måste för Iphone...?
Läste nånstans att Iphone ligger uppkopplad "hela" tiden.
Jag kommer inta att surfa...förutom kanske hemma via wlan.
Då borde ju jag kunna fortsätta med mitt Telia till vänner med endast 69:-/mån
Tycker det är synd att man inte kan skaffa T.ex. det långsamare mobila bredbandet (0.36Mbit) eller kväll & helg som komplement. För jag kommer knappast dra ner några filer via 3G isf använder man Wlan, det är mest för att kunna surfa/msn när man är på resande fot.
Postad 05 juli 2008 - 14:12
Jag blir inte klok på Telias priser
![]()
För mej lät abonnemanget "Till Vänner" bra tills jag såg detta: http://www.telia.se/...riser_16jan.pdf
Datatrafik för samtliga prisplaner så står det i kolumnen "Fastpris":
Hastighet i mobilnätet (3G / edge) , upp till 0,38 Mbit/s.
Hastighet i surfzoner för Homerun (wlan) , upp till 2 Mbit/s.![]()
Enligt prislistan för "Imini" http://www.telia.se/...e_prislista.pdf
så får man upp till 7,2 Mbit/s när du tar emot data. Upp till 0,38
Mbit/s när du skickar data via 3G / gsm (edge)
Upp till 54 Mbit/s i Telia Surfzon (wlan).
Alltså väsentlig skilldnad i hastighet mellan abonnemangen.
Kan någon kolla så jag har fattat det hela rätt och inte missuppfattat.
En annan sak jag retar mej på i deras oöverskådliga prissättningar är detta med "om du surfar via Surfport", vad menas egentligen med det? Gäller det bara sidorna som finns på surfport eller räcker det att ha surfport som "Startsida" eller...??
Jag ringde telia och frågade vad "Prisavtal Fastpris" var för hastighet och fick svaret turbo 3g.
Blev oxå hänvisad till sidan http://www.telia.se/...mp;type=PRODUCT
överst på den står det "Med en mobil som stöder turbo-3g, 3g, edge eller gprs......och för bekvämt fastpris finns Prisavtal Fastpris.
Din prislista är lite gammal oxå

Redigerat av Unregisterede92885bb, 05 juli 2008 - 14:34.
Postad 05 juli 2008 - 16:19
Postad 05 juli 2008 - 17:02
Kommer det kosta att använda den inbyggda gps:en , jag mennar altså kommer den använda sig av abonnemangets Fria mb? TACK!
Ja självklart

Postad 05 juli 2008 - 17:57
Kommer det kosta att använda den inbyggda gps:en , jag mennar altså kommer den använda sig av abonnemangets Fria mb? TACK!
Satellit-trafiken är kostnadsfri men i o m att man kommer använda Google Maps i telefonen som nyttjar datatrafik för att uppdatera kartan så kommer det att dras av den i abonnemanget inkluderade datatrafiken. Skulle man dock haft kartor "onboard", dvs lagrade i telefonens minne, så skulle det inte kostat en krona.
Postad 05 juli 2008 - 18:14
Satellit-trafiken är kostnadsfri men i o m att man kommer använda Google Maps i telefonen som nyttjar datatrafik för att uppdatera kartan så kommer det att dras av den i abonnemanget inkluderade datatrafiken. Skulle man dock haft kartor "onboard", dvs lagrade i telefonens minne, så skulle det inte kostat en krona.
Dock hade nog själva telefonen kostat en herrans massa mer pengar då google-maps kartorna tar riktitgt stor plats... Kör själv "mapsoffline" till min iPhone och det programmet sparar de kartor som är i cachen och dessa sparfiler blir riktigt stora..!
Postad 05 juli 2008 - 19:06
Jag ringde telia och frågade vad "Prisavtal Fastpris" var för hastighet och fick svaret turbo 3g.
Blev oxå hänvisad till sidan http://www.telia.se/...mp;type=PRODUCT
överst på den står det "Med en mobil som stöder turbo-3g, 3g, edge eller gprs......och för bekvämt fastpris finns Prisavtal Fastpris.
Din prislista är lite gammal oxå, här är en nyare http://www.telia.se/...iser_16juni.pdf
Tack för den prislistan!
Nu får det nog bli "till Vänner" med "Prisavtal Fastpris

Postad 05 juli 2008 - 19:33
Postad 05 juli 2008 - 20:05
Det borde väl vara självklart ?
Postad 05 juli 2008 - 20:08
Går det inte att lägga in vilket gps program man vill ?
Det borde väl vara självklart ?
Varför borde det vara självklart? För det första så måste det vara utvecklat så att det fungerar i Apples plattform och sedan så kommer ju mjukvarorna att spridas via AppleStore.
Postad 05 juli 2008 - 20:40
Så funkar det ju till WM tex...
Edit
Vill du köra TomTom?
Garmin?
IGO ?
Bara installera...Så tycker jag det ska funka

Redigerat av moparman, 05 juli 2008 - 20:41.
Postad 05 juli 2008 - 20:53
Så länge de företagen gör en version för iPhone så kommer det att fungera, gör de inte en iPhone-version så kommer det inte att fungera.Därför att det borde väl vara upp till användaren vilket gps program man vill använda ?
Edit
Vill du köra TomTom?
Garmin?
IGO ?
Bara installera...Så tycker jag det ska funka
Postad 05 juli 2008 - 21:00
Möjligt men detta är mjukvaror som ska fungera på en stabil plattform, dvs allt annat än WM

Postad 05 juli 2008 - 21:52
Redigerat av shapic, 05 juli 2008 - 23:19.
Postad 05 juli 2008 - 22:02
Jag är övertygad om att det kommer komma "traditionell navigations-mjukvara.. Bl.a. TomTom har ju redan utvecklat ett program för iPhone. Får bara hoppas att de får släppa det.
Det tror jag också. Har du någon länk som bekräftar detta att TomTom har utvecklat mjukvara för iPhone?
Postad 05 juli 2008 - 22:30
Det tror jag också. Har du någon länk som bekräftar detta att TomTom har utvecklat mjukvara för iPhone?
Här är en t.ex. http://gizmodo.com/5...completely-dead
Postad 05 juli 2008 - 23:38
Postad 05 juli 2008 - 23:43
Vad "tjänar" nu på att ha inbyggd Gps ? den första iphonen hade men ju tillgång till googlemaps är det inte lite samma sak då ? TACK!
GPS=Global Positioning System= Kan veta "exakt" (ca 5-10m nogrannhet) vart i världen du befinner dig och visa detta på en karta, t.ex. GoogleMaps, och även uppdateras efterallt du förflyttar dig. I första iPhone så hade man själva kartan, men inget GPS-chip som kunde placera ut din position på kartan.
Dock finns det i första iPhone "LocateMe"-funktion som kunde visa dig på en karta med en nogrannhet på typ 500m-1km.. med andra ord inte så nogrant och heller inte så användbart.
Postad 06 juli 2008 - 09:12
Postad 06 juli 2008 - 09:20
Andra generationens iPhone positionerar dig utifrån satelliter på exakthet upp till 3m.
Att jämföra de olika metoderna är som att jämföra fartkapaciteterna hos en moppe kontra F1-bil.
Postad 06 juli 2008 - 22:01
Tacksam för seriösa svar från folk som vet.
Postad 06 juli 2008 - 22:02
Det gick inte att boka när jag frågade dem.vet någon om de är mäöjligt att boka Iphone i butiken lr inte? Läst på andra forum att folk har bokat den. är de bara humbug?
Postad 06 juli 2008 - 22:02
Det är inte möjligt att förboka iPhone av telia. Kö äre som gäller:)vet någon om de är mäöjligt att boka Iphone i butiken lr inte? Läst på andra forum att folk har bokat den. är de bara humbug?
Postad 06 juli 2008 - 23:03
Är mycket intresserad av både Iphone 3G och Samsung Omnia och undrar varför jag ska välja Iphone?
Samsung Omnia har ju bättre spec vad gäller flera viktiga funktioner som ex.vis kamera, FM-radio, videoformat etc., den verkar också ha ett mycket trevligt User Interface som ju är Iphones stora grej. Kan egentligen inte se någon funktion som Iphone är bättre på, än möjligtvis UI.
Dessutom, med Samsung Omnia så behöver man inte vara låst till Telia, utan kan fritt välja operatör!
Fördel för Iphone är att den kommer ut strax och Omnia först i oktober.
Har jag missat något eller beror det stora intresset på Iphone 3G bara på grund av att deras första telefon blev en sån succe?
Postad 06 juli 2008 - 23:27
Hej!
Är mycket intresserad av både Iphone 3G och Samsung Omnia och undrar varför jag ska välja Iphone?
Samsung Omnia har ju bättre spec vad gäller flera viktiga funktioner som ex.vis kamera, FM-radio, videoformat etc., den verkar också ha ett mycket trevligt User Interface som ju är Iphones stora grej. Kan egentligen inte se någon funktion som Iphone är bättre på, än möjligtvis UI.
Dessutom, med Samsung Omnia så behöver man inte vara låst till Telia, utan kan fritt välja operatör!
Fördel för Iphone är att den kommer ut strax och Omnia först i oktober.
Har jag missat något eller beror det stora intresset på Iphone 3G bara på grund av att deras första telefon blev en sån succe?
Den stora hypen kring iPhone kommer nog forcera fram många, många, många sköna applikationer till iPhone. Det tycker jag är en stor fördel.
Postad 07 juli 2008 - 06:34
Själv köper jag förmodligen en iPhone på fredag.
Postad 07 juli 2008 - 08:09
De svarade att butikerna själva fick välja om man kan boka eller ej. Så de finns några butiker i sverige som man kan boka i. Dock ej i stockholm verkade de som. ska ringe affärerna när de öppnar 10 idag och fråga om e finns någon affär i stockholm där man kan boka.
Jag hör av mej om de finns någon affär som man kan boka ifrån annars kan ni alla utgå från att de är först till kvarn.
Postad 07 juli 2008 - 08:11
Ja, men köp Fastpris för 199:-/mån och surfa obegränsat (5GB max 7.2Mbit) och får gratis tillgång till Homerun.
Fem gig kommer man väl upp i rätt fort när man youtube:at, lyssnat på radio, kollat webb-TV och annat streamat en månad? Eller?
...Sitter just nu med en Nokia N80 som jag ska elda upp så fort jag fått mig min iPhone. Om man vill kolla klockan efter den varit låst ett så tar det oftast ett jäkla bra tag innan den vaknar till liv igen. Säkert fem sekunder. Det kanske inte låter som mycket men det är rätt frustrerande när man vill titta tiden och
0...
1...
2...
3...
4...
5 ah, sedär, en klocka! Kändes rätt trögt för ett tag sen när ett par söta tjejer frågade vad klockan var och jag tog fram telefonen, tittade på den och ... ... ... ... ... ... -Halv sju! Precis som jag var pucko och försökte luska ut vad siffrorna betydde. (O:
Sen har det hänt att ringsignalens pitch och hastighet saktat ner precis som när man släcker en skivspelare. Helt galet, förstår inte hur det ens är möjligt?! Webbläsaren spontandör ibland, eller säger att minnet är slut trots att den är nystartad, inget annat är igång och det borde finnas mer tillräckligt. Usch! Hatet mot den är så sanslöst stort. Funderar på om jag inte måste lägga den på tunnelbanespåret för att vara säker på att den ska dö?
Så... nog om hatet, let's bring out the love instead!
Redigerat av peppe eng, 07 juli 2008 - 08:47.
Postad 07 juli 2008 - 08:16
Hela mobilen stänger av sig om jag lyssnar mer en 20 min på musik och internet har sin egen vilja, den startar och stänger av sig när den vill. Men snart är de Iphone som gäller!!

Postad 07 juli 2008 - 08:50
Postad 07 juli 2008 - 09:08
Har ringt runt i alla stockholms butiker och alla svara samma sak!!
Alla information om att de går att boka en är falskt!
MVH
Cedric
Redigerat av cedricth91, 07 juli 2008 - 09:10.
Postad 07 juli 2008 - 09:12
Du får surfa så mycket du vill, men de stryper hastigheten efter 5GB. Nu är det ju också tyvärr så att man kan än så länge inte koppla upp datorn via BT så 5GB via en mobil är faktiskt ganska mycket. Speciellt om du har wifi hemma och har tillgång till homerun på en del platser. Tror nog att batteriet tar slut fortare än man hinner upp i den kvoten (iPhonen drar duktigt med batteri)Jag funderar på att skaffa Bingo+Prisavtal FastPris då det ger en rätt rimlig månadskostnad som överensstämmer med mina telefonvanor. Sitter just nu med Comviq Kompis Kontant vilket inte är det allra ekonomiska ändå. Ringer inte sådär våldsamt mycket, men surfar gärna. Och kommer nog surfa bra mycket mer när man får ett vettig lur! Homerun är ju rätt smutt om man bor i t ex Stockholm! Men...
Fem gig kommer man väl upp i rätt fort när man youtube:at, lyssnat på radio, kollat webb-TV och annat streamat en månad? Eller?
......

Postad 07 juli 2008 - 09:26
IPHONE GÅR EJ ATT BOKA I NÅGON BUTIK I HELA SVERIGE!!!!
Har ringt runt i alla stockholms butiker och alla svara samma sak!!
Alla information om att de går att boka en är falskt!
MVH
Cedric
Så alla Sveriges butiker ligger i Stockholm

Postad 07 juli 2008 - 09:33
Men det vet du väl? Det finns ingenting utanför Stockholm, Stockholm är SverigeSå alla Sveriges butiker ligger i Stockholm

Postad 07 juli 2008 - 09:37
Men det vet du väl? Det finns ingenting utanför Stockholm, Stockholm är Sverige
.
Nu sätter vi oss alla i en ring och sjunger "Stockholm i mitt hjärta"

Nä nog offtopic nu, någon som lyckats förboka? isf vilken butik?
Postad 07 juli 2008 - 10:04
Men de sa i de olika butikerna att iphone går inte att boka på någon telia butik i hela sverige.
Fick de svaret på teila kundtjänst också.
Men de kommer finns ca300-500 iphone i varje butik så de finns gott om de till alla oss nördar:D gissar på ännu mer i stockholms, malmös och göteborgs butiker.
Postad 07 juli 2008 - 10:11
Hmm, jag funderar på vilken butik man borde ta här i Malmö. Finns ju tre stycken varav en öppnar klockan 8.... Några fler från Malmö här?okey de var nog lite dåligt formulerat.
Men de sa i de olika butikerna att iphone går inte att boka på någon telia butik i hela sverige.
Men de kommer finns ca300-500 iphone i varje butik så de finns gott om de till alla oss nördar:D gissar på ännu mer i stockholms, malmös och göteborgs butiker.
Postad 07 juli 2008 - 10:12
okey de var nog lite dåligt formulerat.
Låter bra det, då får man hoppas att kön inte är allt för lång på Fredag

Postad 07 juli 2008 - 10:19
Jag har Tele2 idag. Vill byta operatör i samband med när jag tecknar nytt avtal med Telia, men jag vill gärna ha kvar mitt eget telefonnummer!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar