Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - HTC Touch Pro *

572 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
HTC Touch Diamond (Mobiltelefoner) 9 7.361904 (104) Inga priser
HTC Touch Pro (Mobiltelefoner) 7 8.499998 (17) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 01 March 2009 - 11:55

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Om någon missat:

NU finns den nya ROM-versionen för oss svenskar också! Man kan ladda ner den här: http://www.htc.com/w...p...2&dl_id=501

Jag har inte testat än, skall precis göra det nu :P

Wish me luck.

Postad 02 March 2009 - 03:50

bgmate
  • bgmate
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Inte direkt någon imponerande lista på vad den nya ROMen innehåller. Inget av de "problem" jag stött på heller. Någon som vet om den innehåller fler saker som gör det värt en uppgradering?

1. The display of TouchFLO 3D sometimes may appear cracked.
2. When taking a picture, the auto focus function may malfunction in some circumstances.
3. In some circumstances, the preview screen will become black after taking picture.
4. In some circumstances, the device may hang while loading TouchFLO 3D.
5. When hanging up a phone call, there may be a delay in the display response

Postad 02 March 2009 - 08:10

henel321
  • henel321
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Inte direkt någon imponerande lista på vad den nya ROMen innehåller. Inget av de "problem" jag stött på heller. Någon som vet om den innehåller fler saker som gör det värt en uppgradering?

Det är VÄLDIGT mycket mer som är fixat än det där eftersom det är en helt ny WM-bygg under. Jag kör just engelsk, men det är samma ändringar i den svenska. ROMen är mycket snabbare än standard och du har bland annad Slide-to-answer som default och lite andra ändringar.

...lite konstigt faktiskt att de har publicerat en så kort change list faktiskt.

//H

Postad 02 March 2009 - 10:07

Grotesco
  • Grotesco
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Är det värt att uppgradera då?

Postad 02 March 2009 - 10:11

henel321
  • henel321
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Är det värt att uppgradera då?

Definitivt... Jag tyckte telefonen i grundutförande var seg och j-ig.. Jag har kört egenhackade ROM:ar för att få telefonen vettig... Just nu kommer jag nog köra officiell firmware ett tag, den är så pass bra.

//H

Postad 02 March 2009 - 10:28

Grotesco
  • Grotesco
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Jag måste bara vänta tills jag kommer hem då jag inte har ActiveSync installerat på datorn på jobbet (synkar över 3G istället) Och jag "får" inte installera ActiveSync på jobbadatorn. Får slänga in den på en pc hemma istället. Finns det någon bra backup-program? Fast egentligen tror jag att jag har allt som jag "behöver" på minneskortet.

Postad 02 March 2009 - 10:33

ja-jo
  • ja-jo
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Är det någon som uppdaterat sin svenska ROM? Är det bara att köra en Sprite-backup, uppgradera och sen läsa tillbaka backupen och allt är som innan, förutom alla buggar? Annars måste jag gå igenom och dokumentera alla inställningar som jag gjort innan jag uppgraderar.

Kanske står detta någon annanstans, men jag frågar ändå.

/jan

Postad 02 March 2009 - 18:35

luncano
  • luncano
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Letar efter en sms vänlig mobil och har därför kollat på mobiler med tangentbord och fastatnat för HTC Touch Pro. Men är lite orolig att den ska vara svårbegriplig eftersom den använder windows mobile. Har iofs hört att de använder ett eget gränssnitt.
Är mobilen svår att förstå? Är inte helt pantad när det gäller teknink men inte heller grymt duktig.

Postad 02 March 2009 - 19:11

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Det vore intressant att höra om någon testat den senaste radion till denna modell, Radio 1.12.25.19.

Har visserligen inte Touch Pro utan dess syskon X1 och har precis installerat den föregående radion för Pron (anpassad till X1 naturligtvis) och noterat förbättrad täckning.

Därför vore det intressant med omdömen om den nyaste versionen.

Postad 02 March 2009 - 20:02

henel321
  • henel321
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Det vore intressant att höra om någon testat den senaste radion till denna modell, Radio 1.12.25.19.

Jupp, jag har kört den.. Jag gick dock tillbaka till 1.12.25.16 eftersom .19 drog mycket mer batteri när man körde BT-headset hela dagen av någon konstig anledning.

X1:an och TP beter sig lite olika radiomässigt så tyvärr kan man inte dra några säkra slutsatser om en fungerar bra på den ena tyvärr. (telefonerna har ju inte riktigt likadan hårdvara eller mjukvara även om de är lika.)

Positivt är ju dock att TouchFlo snart finns inportat i X1-romarna, kan ju vara skönt att slippa de där hemska panelerna och få ett vettigare interface på den annars trevliga hårdvaran... :)

//H

Postad 02 March 2009 - 20:19

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Använd PIM backup..Gratis..Grymt om man vill ha kvar alla sms/mms å annat

Man bör inte köra en hel backup efter man bytt ROM.
Går säkert bra för det mesta men.

luncano

Tror inte du får så stora problem bara du ger dig själv nåra dagar att vänja dig.

Redigerat av moparman, 02 March 2009 - 20:20.

Postad 02 March 2009 - 20:29

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Jupp, jag har kört den.. Jag gick dock tillbaka till 1.12.25.16 eftersom .19 drog mycket mer batteri när man körde BT-headset hela dagen av någon konstig anledning.

X1:an och TP beter sig lite olika radiomässigt så tyvärr kan man inte dra några säkra slutsatser om en fungerar bra på den ena tyvärr. (telefonerna har ju inte riktigt likadan hårdvara eller mjukvara även om de är lika.)

Positivt är ju dock att TouchFlo snart finns inportat i X1-romarna, kan ju vara skönt att slippa de där hemska panelerna och få ett vettigare interface på den annars trevliga hårdvaran... :wacko:

//H

Jag har dumpat panelerna. Nu väntar jag på att Rapidshare skall godta min nedladdning av Touch HD-albumet.:)

TouchFlo 3D-2 kommer jag att testa när det är klart till fullo med landscapestödet.

Annars är min uppfattning att SPB Pocket Plus, SPB Mobile Shell och SPB Phone Suite är en mycket rekommendabel kombination. Samt Advanced Task Manager mappad till en knapp (har lagt den på panelknappen).

WkTask är också mycket bra att lägga in, perfekt att kunna hantera avstängning etc genom att trycka på krysset i hörnet.

Postad 02 March 2009 - 21:23

henel321
  • henel321
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

TouchFlo 3D-2 kommer jag att testa när det är klart till fullo med landscapestödet.

Annars är min uppfattning att SPB Pocket Plus, SPB Mobile Shell och SPB Phone Suite är en mycket rekommendabel kombination. Samt Advanced Task Manager mappad till en knapp (har lagt den på panelknappen).

WkTask är också mycket bra att lägga in, perfekt att kunna hantera avstängning etc genom att trycka på krysset i hörnet.

Jupp, väntar också tålmodigt på att de första Touch Pro 2-rom:arna ska komma ut på XDA... Det lilla man sett ser klart positivt ut.

SPB-verktygen är ju nästan ett måste för att X1:an ska vara "vettig". Jag vet ingen på jobbet som kör utan dem. Inget bra betyg för S-E eftersom det är snudd på det enda det gjort i den..

//H

Postad 02 March 2009 - 23:16

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Att ersätta panelerna med SPB är ju rätt logiskt. Panelerna kan vara bra i teorin men faktum är att SPB Mobile Shell ju är en avsevärt bättre produkt eftersom den effektiviserar hela gränsnittet.

Har man dessutom lagt in en anpassad startskärm med Shell och Pocket Plus, PhoneSuite, samt CommMgrPro och har QuickMenu för startmenyn - då har man ett optimalt redskap. Behovet av flera startskärmar är därefter minimalt. I praktiken räcker det med standardskärmen samt Shells variant.

Har raderat allt panelrelaterat i min lur. Nu när jag hittat rätt med startskärmen är behovet eliminerat.:blink:

Ytterligare ett program att rekommendera är AcbPowerMeter. Perfekt graf över batteriförbrukningen. En fråga finns dock (har inte testat AcbTaskManager): kan den task managern visa batteriförbrukning per program?

Saknar info på utvecklarens hemsida om det.

Postad 03 March 2009 - 19:38

Expandy
  • Expandy
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Vad tycker ni om pekskärmen? Har använt den lite i butik utan penna och jag missar hela tiden samt lyckas inte scrolla i menyer. Har inte detta felet i iPhone. Vanesak eller behövs penna samt träning?

Liknande med X1?

Postad 03 March 2009 - 22:30

henel321
  • henel321
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Vad tycker ni om pekskärmen? Har använt den lite i butik utan penna och jag missar hela tiden samt lyckas inte scrolla i menyer. Har inte detta felet i iPhone. Vanesak eller behövs penna samt träning?

Enda gången jag använder penna är när jag ska resetta telefonen för att flasha... (D.v.s behöver trycka in den i "resethålet". :) )

Så, nej, jag har inga problem med pekskärmen. Kan dock hålla med om att scrollbaren till höger kan kännas lite okänslig ibland för att den är så liten, inte lika självklart som på Iphone.

Postad 04 March 2009 - 09:34

Grotesco
  • Grotesco
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Definitivt... Jag tyckte telefonen i grundutförande var seg och j-ig.. Jag har kört egenhackade ROM:ar för att få telefonen vettig... Just nu kommer jag nog köra officiell firmware ett tag, den är så pass bra.

//H

Installerat! ;) Än så länge har jag inte märkt någon jättestor skillande förutom att svara/lägg på nu är men slidefunktion, istället för knappar. Men jag svarar ju oftast i bluetoothheadsetet...
Sen har jag ju lagt på mina tweaks med "DiamondTweak", och "Advanced Config"

Postad 04 March 2009 - 09:37

henel321
  • henel321
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Testade Core Player idag, och för mig hackar den... ;)

Ska se om HTC support kan ge någon hjälp...

....eller så läser man tidigare i tråden och ser hur man löser det. :)

Det ÄR en firmware issue. Kan dock inte svara på om det fungerar med den nya svenska, men det fungerar fortfarande finfint i den nya engelska åtminstone.

//H

Postad 04 March 2009 - 14:08

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Nu finns en ny Google Maps, 3.0
slå in www.google.com/gmm på din mobil så e det bara att ladda ner ;)

Postad 05 March 2009 - 14:17

Expandy
  • Expandy
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Enda gången jag använder penna är när jag ska resetta telefonen för att flasha... (D.v.s behöver trycka in den i "resethålet". :P )

Så, nej, jag har inga problem med pekskärmen. Kan dock hålla med om att scrollbaren till höger kan kännas lite okänslig ibland för att den är så liten, inte lika självklart som på Iphone.

Jag har nu lekt med en HTC Touch Pro som tydligen inte har blivit lika misshandlad som ett demoexemplar. Var som dag och natt, mycket stor skillnad och mycket lite problem. Känns som en mycket härlig mobil. :D

Postad 07 March 2009 - 09:25

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Nån mer än jag som har problem med SMS/MMS, när jag skapar en ny mapp, som t.ex. "Gumman" och jag flyttar över alla meddelanden jag fått från gumman till den nyskapade mappen så kan jag inte längre öppna å läsa dessa meddelanden längre.

Har uppdaterat till senaste ROM'en och har inga andra problem med nallen just nu.
Är det ett HTC Touch Pro problem eller mera ett WM6,1 probem?

Tips emottages tacksamt!
P.S. då jag flyttat tillbaka meddelandena till inkorgen igen så går det åter att öppna dom igen.

Postad 07 March 2009 - 17:16

henel321
  • henel321
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Nån mer än jag som har problem med SMS/MMS, när jag skapar en ny mapp, som t.ex. "Gumman" och jag flyttar över alla meddelanden jag fått från gumman till den nyskapade mappen så kan jag inte längre öppna å läsa dessa meddelanden längre.

Fungerar finfint i min. Dock har jag stängt av den där värdelösa "trådade" standardvyn och har vanlig messagingvy.

//H

Postad 08 March 2009 - 06:43

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Fungerar finfint i min. Dock har jag stängt av den där värdelösa "trådade" standardvyn och har vanlig messagingvy.
//H

Hmm, jag har inte heller den trådade utan ändrade omgående till vanlig visning, problemet e dock där och det e väldigt irriterande.

En annan j-igt irriterande grej är att när jag under samtal får ett SMS el. ett alarm blir aktivt så tjuter det rakt ut i högtalaren så att jag måste be min motpart att vänta medans jag stänger av ljudsignalen, ska det verkligen vara på det viset? I alla lurar jag haft förut så har det bara blivit ett "blipp" i örat om nån aktivitet startat under pågående samtal. Finns det nån inställning för att ändra detta?
/Robban

Redigerat av n@bboR, 08 March 2009 - 06:45.

Postad 08 March 2009 - 08:55

henel321
  • henel321
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Hmm, jag har inte heller den trådade utan ändrade omgående till vanlig visning, problemet e dock där och det e väldigt irriterande.

En annan j-igt irriterande grej är att när jag under samtal får ett SMS el. ett alarm blir aktivt så tjuter det rakt ut i högtalaren så att jag måste be min motpart att vänta medans jag stänger av ljudsignalen, ska det verkligen vara på det viset? I alla lurar jag haft förut så har det bara blivit ett "blipp" i örat om nån aktivitet startat under pågående samtal. Finns det nån inställning för att ändra detta?

Skumt, jag har inte något av beteendena.

Det är inte så att du råkat sätta på "repetera signal" på meddelandeljud eller liknande?

//H

Postad 08 March 2009 - 10:16

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Skumt, jag har inte något av beteendena.

Det är inte så att du råkat sätta på "repetera signal" på meddelandeljud eller liknande?
//H

Löste problemet med undermappar i SMS, jag avinstallerade programmet "SmileySms 1.68" och vips så fungerade det igen!

Ljudet direkt ut i högtalarna under pågående samtal rår jag inte på, fruktansvärt irriterande problem, under "Inställningar"/"Ljud och meddelanden" så har jag t.ex. om jag tittar på "Påminnelser" ibockat Spela upp ljud, visa meddelande på skärmen, blinka under och vibrera, och under "Aktivera ljud för" har jag det 3 översta ibockade.
Finns ju inte direkt nån ruta för "skrik ut i högtalaren under pågående samtal" som e ibockad :(
Tack för att du alltid försöker hjälpa till henel321 ;)
/Robban

Postad 08 March 2009 - 11:29

ja-jo
  • ja-jo
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Nu har jag gjort uppdateringen till senste svenska ROM efter diverse problem med backup/restore med Sprite. Jag uppgrade först till senaste Sprite (6.5.x) för 10US$ eftersom jag läst att det var problem med den version av Sprite som följde med telefonen. Nu var det ändå en del problem med restore, bla gick det inte att köra level 1 restore utan jag fick köra level 2. Dessutom återställdes inte kontakter och kalenderposter (det stod i manualen att ALLT skulle sparas). Kanske beror det på att jag synkar telefonen mot min Debian Linux och kör inte Active Sync. Nu funkar telefonen bra igen, jag var även tvungen att installera om ett antal applikationer.

Jag har ett problem med att telefonen inte ställer om sig till landscape-mode eller tvärtom när jag drar ut/skjuter in tangentbordet. Är det någon annan som märkt detta problem, eller beror det på min backup/restore/installerade program?

/Jan

Postad 10 March 2009 - 17:34

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Jag har ett problem med att telefonen inte ställer om sig till landscape-mode eller tvärtom när jag drar ut/skjuter in tangentbordet. Är det någon annan som märkt detta problem, eller beror det på min backup/restore/installerade program? /Jan

Hmm, det låter ju helskumt, har du gjort en reset och problemet fortfarande kvarstår så kan det vara dags att skicka in den... /Robban

Postad 13 April 2009 - 17:54

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Ngn som vet hur CorePlayer fungerar med den senaste svenska ROM:en?

Känns ju onödigt att köpa om det inte flyter...

ps. Om det fungerar bra, skall man då ladda ner versionen till Smartphone eller till Pocket PC?

Och om INTE Coreplayer är att rekommendera, vad använder man då? . ds.

Redigerat av Unregistered9f972b61, 14 April 2009 - 12:07.

Postad 14 April 2009 - 10:44

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Man ska inte köra backup när man byter rom..

Kör en hard reset och se om det funkar

Postad 14 April 2009 - 17:09

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag kan rekommendera alla att trimma sin lurar med följande saker:

1. Ny ROM baserad på Rhodium med nya TF3D.
2. Advanced Config med filcache 8 MB, system filter cache 4 MB, glyph cache minst 32 KB eller 128 KB.
3. Se till att SIM-strömspar och minneskortströmspar är aktiverat i Advanced Config.

Vad blir då resultatet?

Jo, nallen flyger fram bokstavligt talat. Det blir som en helt annan lur och stock-ROM känns mycket begränsat i jämförelse. Bara ett litet tips till alla som är sugna på en snabbare och smidigare sak.

Postad 14 April 2009 - 18:29

henel321
  • henel321
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

1. Ny ROM baserad på Rhodium med nya TF3D.

Håller inte med... Välja ny ROM ja, Rhodium Manilla/TF3D njae... Ursprungsmjukvaran från TP2 är beta och det blir ju inte bättre av upplösningsändringarna för att kunna köra den på Raphael. Jag har haft mängder med stabilitetsrelaterade småbuggar, och fel relaterade till upplösningsändringarna (från WVGA -> VGA) framförallt med TF3D i landskapsläge.

Jag gick själv tillbaka till en "standard" TF3D på en läckt AT&T rom, den fungerar ruskigt bra.

WM 6.5 betorna lovar också MYCKET gott, nog för att de är lite buggiga ännu men de är MYCKET snabba...

//H

Redigerat av henel321, 14 April 2009 - 18:31.

Postad 14 April 2009 - 19:16

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Har visserligen ingen Raphael (Touch Pro) utan en Kovsky (X1) men de senaste buildsen av Rhodiums TF3D2 fungerar utmärkt, dock med förbehållet att jag enbart kan uttala mig om WVGA. Men stabiliteten är god och jag upplever luren som avsevärt stabilare.

Jag talar då om en ROM jag gjort själv med Topaz-komponenter.

Ytterligare en sak som kan göras är att öka pagepool på sin ROM. Det i kombination med Advanced Config-inställningar är helt klart ett rejält lyft.

Postad 14 April 2009 - 19:20

henel321
  • henel321
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Har visserligen ingen Raphael (Touch Pro) utan en Kovsky (X1) men de senaste buildsen av Rhodiums TF3D2 fungerar utmärkt, dock med förbehållet att jag enbart kan uttala mig om WVGA. Men stabiliteten är god och jag upplever luren som avsevärt stabilare.

Ja, kör du med en X1:a har du inte alls de problemen som man har med en Touch Pro (som ju ändå tråden handlar om... :-p ) -- just att anpassa för VGA är problematiskt.

Men förhoppningsvis får man ordning på det.. Framförallt ser jag dock fram emot att WM6.5 blir stabilt och releaseat. Det kommer betyda mycket för prestandan.

//H

Postad 14 April 2009 - 19:26

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
När det gäller WM 6.5 finns det en Build kallad 21500 ute som enligt uppgifter skall vara tämligen stabil. Tydligen börjar det bli ordning på systemet och håller tidsplanerna lär det finnas läckta officiellt stabila Builds (som släpps till tillverkarna) till sommaren.

Postad 23 April 2009 - 07:44

kolvas
  • kolvas
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jag har fått ett nytt problem sen senaste uppdateringen, jag kan inte byta bakgrundsbild längre.
Kan man lägga in egna signaler till larm? jag hittar inte till t.ex min musik och lägga in mitt egna ljud där.

Postad 27 April 2009 - 11:58

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Jag gjorde en ROM-uppdatering till senaste versionen, efter uppdateringen så har tangentbordslåset slutat att fungera (via lägg på lurs knapen). Någon annan som råkat ut för samma problem?

Postad 27 April 2009 - 18:11

henel321
  • henel321
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Jag gjorde en ROM-uppdatering till senaste versionen, efter uppdateringen så har tangentbordslåset slutat att fungera (via lägg på lurs knapen). Någon annan som råkat ut för samma problem?

Tyvärr en känd bugg.. :) Fixad i senare version, tyvärr inget som är släppt publikt i Europa.

//H

Postad 26 May 2009 - 20:48

SnowMad
  • SnowMad
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej

Jag har problem med laddningen på min Touch Pro.
När telefonen är igång och jag stoppar in laddaren så laddar den i ca 10min, sen slutar den att ladda. Det är ingen höjdare när man tex. sitter i bilen och kör TomTom.

Problem nr 2.
Jag installerade Spb Mobile Shell i telefonen och efter det så sjönk batteritiden drastiskt, trots att jag använde telefonen på samma sätt som tidigare. Avinstallerade det men det gjorde ingen skillnad. Kan det en ren tillfällighet att batteriet kastade in handduken samtidigt som jag inst. Spb?
Jag tycker även att telefonen blir varmare än tidigare.

Jag fick telefonen i december och har inte gjort någon typ av uppdateringar.

Mvh
Martin

Postad 11 June 2009 - 15:33

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
Hej på er!

Kan nån begripa vad som hänt med min display enligt bifogad bild.
Upptäckte det i morse och tror inte den råkade ut för något igår kväll, men vad är det? fukt? har den blivit klämd? hjälp!

Bifogad fil  IMG_1662.JPG   1.78MB   0 Antal nerladdningar

Postad 13 June 2009 - 11:30

Unregisterede88d0536
  • Unregisterede88d0536
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hjälp försöker byta min ringsignal för sms/mms men mina "egna" signaler kommer inte med i rulllistan . Är det någon som vet var man måste lägga signalerna för att dom sa dyka upp i rulllisten . Det är ju inga problem att byta till en egen signal när det ringer den lägger man ju bara i mappen my documents/mina ringsignaler då dyer den ju upp så den går att välja .

Postad 16 July 2009 - 09:39

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
En fråga:
Om jag uppgraderar min StockRom till en t.ex. WM 6.5
kan jag använda min backup från "Microsoft My Phone"?
Jag menar, är det fortfarande samma format på datan i t.ex. kalender, kontakter Etc. som det är i WM 6.1?

Är lite orolig för att förlora rubbet om jag inte kan ta en fungerande backup efter en uppgradering.

Nån vänlig själ som vet?
/Robban

Postad 16 July 2009 - 09:57

henel321
  • henel321
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Om jag uppgraderar min StockRom till en t.ex. WM 6.5
kan jag använda min backup från "Microsoft My Phone"?
Jag menar, är det fortfarande samma format på datan i t.ex. kalender, kontakter Etc. som det är i WM 6.1?

Är lite orolig för att förlora rubbet om jag inte kan ta en fungerande backup efter en uppgradering.

Det _SKA_ fungera. Men både 6.5 och Myphone är ju fortfarande beta så några garantier finns ju definitivt inte, det beror ju på vilken hemkokt ROM du råkar köra.

....om du nu är orolig varför inte köra en stabil 6.1-rom istället?

Jag själv kör 6.5 nu men med Touch Pro Touchflo, alltså inte Rhodium som jag tycker är på tok för buggigt, 6.5 har en del problem, men det är inget som jag tycker stör i det vanliga arbetet faktiskt.

//H

Postad 16 July 2009 - 10:27

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Tack henel321!
Snabb å hjälpsam som vanligt! :) :lol:

Kanske t.o.m. PIM Backup skulle funka?

Främsta anledningen till att jag vill testa en hemkokt rom e allt småstrul som jag har nu, t.ex. en j-igt irriterande grej är att när jag under samtal får ett SMS el. ett alarm blir aktivt så tjuter det rakt ut i högtalaren så att jag måste be min motpart att vänta medans jag stänger av ljudsignalen, ska det verkligen vara på det viset? I alla lurar jag haft förut så har det bara blivit ett "blipp" i örat om nån aktivitet startat under pågående samtal.

Ibland (kanske beror på S2U2) så kan jag inte svara då telefonen ringer, S2U2 verkar hindra det emellanåt.

Flera ggr./vecka så får jag återigen kryssa i "visa meddelanden på skärmen" för den rutan bockar ur sig själv...

Helt enkelt för många irritationsmoment.

Postad 16 July 2009 - 10:36

henel321
  • henel321
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
:)

Då ska du nog titta på en 6.1-rom, 6.5 och Rhodium har mycket problem med just S2U2 just nu och det finns en hel del buggar relaterat till det.

Visa meddelanden, problem med S2U2 och "blipp i örat" har jag inte haft på de engelska rom:ar jag har kört.

Jag själv kör just nu Monx, Romeos, men han har inte sina publikt på XDA längre (jag tyckte dock det var värt att donera en hundralapp för att få en underhållen 6.1-version - http://romeos.monx.biz/) - tyvärr är det ju väldigt få underhållna 6.1-romar nuförtiden, då väldigt få verkar prioritera stabilitet framför "tuffa features som inte funkar..."....

//H

Redigerat av henel321, 16 July 2009 - 10:36.

Postad 16 July 2009 - 10:52

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Tack för tipsen!

Jag har absolut inga problem med att donera en slant, speciellt inte om man t.o.m. får underhåll "med på köpet"

Är det lätt att hitta, du vet, typ svenska teckenuppsättningar Etc. så man fortfarande kan använda å, ä & ö?

Om man blir medlem där å donerar en slant, kan man då växla fritt mella olika ROM'ar å lattja runt/lära sig lite?

Postad 16 July 2009 - 12:21

henel321
  • henel321
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Jag har absolut inga problem med att donera en slant, speciellt inte om man t.o.m. får underhåll "med på köpet"

Är det lätt att hitta, du vet, typ svenska teckenuppsättningar Etc. så man fortfarande kan använda å, ä & ö?

Om man blir medlem där å donerar en slant, kan man då växla fritt mella olika ROM'ar å lattja runt/lära sig lite?

Mmm, jag har använt hans ROM:ar så länge så jag tyckte det kändes vettigt. :)

Svensk/norsk teckenuppsättning finns om i den här tråden och finns även på XDA, det är bara en CAB att installera och starta om luren så får man svenskt tangentbord.

Japp, man kan växla hej vilt.. Det viktiga är ju förstås att man har Hard-SPL:at telefonen till att börja med. Dessutom kan man behöva göra en security unlock (inte detsamma som SIM/operatörs-lås, så en telefon kan vara obunden operatösmässigt, men security locked) för att kunna uppgradera radiodel till den man vill..

Rekommenderar att läsa på lite på XDA-forumet om flashning av Raphael innan du ger dig in på det.

....men det absolut viktigaste är förstås att inte glömma att göra Hard-SPL innan, för då har du en dyr tegelsten framför dig....

//H

Postad 16 July 2009 - 12:37

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Tackar allra ödmjukast för all bra info du delar med dig av!
Trevlig sommar :)
/Robban

Postad 25 July 2009 - 15:17

n@bboR
  • n@bboR
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
@henel321:

Har nyss donerat till monx men det tar väl ett tag innan man får tillgång till downloaden, men jag provar lite med energy rom 6,5 och har förtvivlat testat nedanstående tips för att få tangentbordet svenskt igen men inget funkar.
Så fort jag trycker på FN-knappen så startar kalendern så just nu funkar ingen av de gröna tecknen.
Har du nåt tips?

1. Install a Registry Editor program if you already don't have one. I use PHM Registry Editor found here: http://pocketland.de....M.cab&id=22357
2. Go to HKEY_LOCAL_MACHINE\HARDWARE\DEVICEMAP\KEYBD
3. Search for Curlang
4. Change the value of Curlang to 1044 (means Norwegian-bokmål)
5. Soft-Reset
6. Enjoy!

Postad 25 July 2009 - 20:14

henel321
  • henel321
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Så fort jag trycker på FN-knappen så startar kalendern så just nu funkar ingen av de gröna tecknen.
Har du nåt tips?

Eftersom jag enbart bryr mig om "fysiska" tangentbordet och helt skippar "onscreen" och T9 så installerar jag bara denna - XDA JCEspi2005 Norwegian Input Raphael.cab : (Är egentligen bara ett enkelt registry hack som du redan försökt dig på, men det är ju smidigt med en cab som fixar det.)
http://forum.xda-dev...amp;postcount=3
http://forum.xda-dev...mp;d=1237818367

Vill man ha fungerande onscreen-tangentbord och T9 är det en lite längre process enligt denna postning, jag tycker det är för jobbigt.. :-D
http://forum.xda-dev...ad.php?t=498337

//H

Postad 26 July 2009 - 00:54

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Vill man ha fungerande onscreen-tangentbord och T9 är det en lite längre process enligt denna postning, jag tycker det är för jobbigt.. :-D
http://forum.xda-dev...ad.php?t=498337

Någon som kan bekräfta att detta fungerar för att få T9 med svenska tecken och svensk ordlista? Fungerar det då även på en Xperia X1 tro? Kämpade som bara den med att få till det på min X1a nämligen innan jag gav upp X1an...provade miljoner olika varianter och ingen fungerade till 100% (eller ens 80%)

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.