Nää kom igen nu, vi ska väl inte behöva komma över o piska dig för att få vår nyfikenhet stillad tills imorrn
Auzen X-Fi HomeTheater 7.1 vs Asus Xonar HDAV1.3
Asus Xonar HDAV1.3
(Ljudkort)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe
(Ljudkort)
|
5
|
(7)
|
Inga priser | |
Asus Xonar HDAV1.3 Slim
(Ljudkort)
|
4
|
(5)
|
Inga priser | |
Auzentech X-Fi Home Theater HD
(Ljudkort)
|
6
|
(2)
|
Inga priser |
Tappar HDMI-signal från Asus Xonar HDAV1.3 (3 inlägg)
|
15 år sedan |
Ljudkortet som ger hemmabioförstärkarna en rejäl match? (67 inlägg)
|
16 år sedan |
ultimata multimediamaskinen (7 inlägg)
|
17 år sedan |
Införskaffining av HTPC (14 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 02 July 2009 - 19:08
Nää kom igen nu, vi ska väl inte behöva komma över o piska dig för att få vår nyfikenhet stillad tills imorrn
Postad 03 July 2009 - 05:07
Postad 03 July 2009 - 08:16
Har inte hört talas om applied computer innan - hur funkade det att handla från dem?
Jag gjorde på ett ganska krångligt sätt för att jag beställde som privatperson. Såg först inte ut som om man kunde beställa som privatperson men sen gick jag in i supportchaten och då sa han jag pratade med där att jag skulle maila över mina uppgifter till honom så kunde han fixa det(vilket jag gjorde). Sen var det bara att betala med PayPal.
Hade heller inte hört talas om dem tidigare men efter att ha läst på AVS att några hade gjort lyckade köp från dem så körde jag helt enkelt bara.
Ska testa kortet ikväll efter jobbet!
Postad 03 July 2009 - 09:15
"Hej,
Tyvärr kunde inte Asus reparera ditt kort, så vi återbetalar 2744,- till ditt kort idag. Så du har pengarna på ditt konto inom 2-3 bankdagar. Amentio beklagar det inträffade.
Vänligen
Amentio AB
"
Så tillbaks till ruta 1, får väl bli ett slim då om det nånsin kommer till Sverige
Postad 03 July 2009 - 19:01
Postad 03 July 2009 - 22:23
Vad gick frakten på?
$40.26 men som sagt typ 1600:- totalt är ju ett kap.
Postad 04 July 2009 - 07:43
Så man kan stänga av Splendid funktionen på HDAV1.3 Deluxe rev9?
Har sett endel rapporter som säger det, men även de som påstår att det inte går. Skulle vara intressant att prova själv.
$40.26 men som sagt typ 1600:- totalt är ju ett kap.
Tull och moms, fick du betala sådant också?
Postad 04 July 2009 - 11:23
Har sett endel rapporter som säger det, men även de som påstår att det inte går. Skulle vara intressant att prova själv.
Tull och moms, fick du betala sådant också?
Det känner jag inte till något om
Postad 05 July 2009 - 17:35
Postad 05 July 2009 - 19:06
Postad 06 July 2009 - 18:33
Postad 06 July 2009 - 19:17
Följer det med en "bracket" för både fullsize och lowprofile med HDAV slim kortet så man kan använda det till alla typer av chassin?
Japp, det är korrekt uppfattat!
Postad 06 July 2009 - 20:02
Postad 07 July 2009 - 15:34
Postad 07 July 2009 - 16:25
Postad 07 July 2009 - 17:53
Ah, det har du ju rätt i. Borde ju inte ha någon DAC alls. Hmmm...Slim kortet har väll inte ens analoga utgångar så det borde väll inte ens sitta en DAC tycker jag?
Postad 08 July 2009 - 01:59
Front-Panel Header:
Supports analog audio playback / recording up to 109dB SNR
Så det behövs väl nån form av dac iaf, men lär inte vara högsta kvalitet kanske.
Postad 09 July 2009 - 17:15
Postad 14 July 2009 - 19:24
det jag vill veta är om Jag bör lägga 1600kr på ljudkort eller vänta tills moderkorten kan avkoda lika bra som Xonar.
för jag vill ha Topp of the line HTPC med äkta BluRay funktioner... inget 1080p bild och sedan skit Dvd Ljud
utan Full HD ljud och Bild.
vad tror ni?
p.s min nuvarande reciver klarar inte av att dekoda True HD och Dts HD men jag ska köpa en Onkyo sr606 eller sr607
Postad 15 July 2009 - 15:07
Postad 16 July 2009 - 01:59
Hittade infon efter lite sökande.
Cirrus Logic CS4382A sitter tydligen på Auzen-kortet, medans Xonar sitter det Burr-Brown 1796. Varför snålar Auzen på sina DACar. Har iof Burr-Brown 1796 DACar för varje kanal min hemmabioförstärkare.
Vad jag hört så är detta Cirrus Logic CS4382A samma DAC som sitter på Marantz flaggskepp AV8003 Processor så, så mycket sämre än Burr-Brown 1796 kan den väl ändå inte vara. Eller?
Hur som hellst. Är det någon som har en uppfattning hur dena DAC står sig mot ett M-audio 24/96 kort?
Postad 17 July 2009 - 05:40
och när jag kör via HDMI så äre väll så att det är upp till Recivern att av koda ljudet medans när jag kör analogt så sitter det på ljudkortets ansvar. det skulle betyda att om jag köper ett Auzen X-Fi HomeTheater 7.1 eller Asus Xonar HDAV1.3 Delux så kan jag få bättre ljud om jag kör analogt till min Sony reciver från 1998 "inget high end här inte" än om jag kör dessa kort digitalt till en Reciver som tex Onkyo sr-607?? rent ut sagt har jag en dyr reciver bör jag köra digital från ljud kortet och har jag grymt ljud kort med analoga utgångar så gör jag bäst i att göra om min revicer till ett STEG som inte dekodar ett skit Right? nu vet ju inte jag vem som har bäst dekodnings kretsar om det är mer kvalite i ljud korten än i Onkyos men ni kanske fattar vad jag menar.
Tack på för väg...
Postad 17 July 2009 - 07:13
Hjälp nu blir jag snurrig.... Det beror inte på semester ölen =) Utan detta lilla Xonar HDAV 1.3 som stödjer Dolby True HD och DTS HD men hur funkar det om jag bara kan ge kortet Dolby digital 5.1 som bästa ljud källa? Klarar den då av att ta upp det??? eller är det ett ren odlat HD kort? det skulle ju då betyda att jag ändast har nytta av detta kort när jag ser på Bluray DVD:er och inte när jag ser på vanlig DVD eller dyligt och för att få till bästa DD 5.1 eller dts 5.1 så måste jag likt förbannat köra vi Moderbordets ljud kort? fast vad är då Coaxialen på Slimkortet bara för?
och när jag kör via HDMI så äre väll så att det är upp till Recivern att av koda ljudet medans när jag kör analogt så sitter det på ljudkortets ansvar. det skulle betyda att om jag köper ett Auzen X-Fi HomeTheater 7.1 eller Asus Xonar HDAV1.3 Delux så kan jag få bättre ljud om jag kör analogt till min Sony reciver från 1998 "inget high end här inte" än om jag kör dessa kort digitalt till en Reciver som tex Onkyo sr-607?? rent ut sagt har jag en dyr reciver bör jag köra digital från ljud kortet och har jag grymt ljud kort med analoga utgångar så gör jag bäst i att göra om min revicer till ett STEG som inte dekodar ett skit Right? nu vet ju inte jag vem som har bäst dekodnings kretsar om det är mer kvalite i ljud korten än i Onkyos men ni kanske fattar vad jag menar.
Tack på för väg...
Från tillverkarens sida:
Audio
•Supports IEC60958 2-channel PCM or IEC61937 compressed audio (Dolby® Digital, DTS, etc.)•Supports 8 channels, 192 kHz PCM or High bit rate audio (Dolby® Digital Plus, Dolby True HD, DTS-HD Master Audio)
//PZ
Postad 17 July 2009 - 18:51
Postad 17 July 2009 - 18:55
Postad 17 July 2009 - 19:11
men fråga NR2 kommer DD 5.1 att låta bättre från detta kort än om jag köper ett ljudkort för 200kr tex TerraTec Aureon 5.1 PCI???
Postad 17 July 2009 - 19:29
okej skönt. då är det fortfarande ett KICK ASS kort som pallat allt digitalt men inte Analogt. men fråga NR2 kommer DD 5.1 att låta bättre från detta kort än om jag köper ett ljudkort för 200kr tex TerraTec Aureon 5.1 PCI???
Nu blir jag förvirrad? Vad menar du med att den inte spelar analogt? Har ju inbygt DAC för analogt ut. Måste väl hantera vanligt 2.0 analogt eller?
Postad 17 July 2009 - 20:15
Postad 17 July 2009 - 20:17
Tror han menar analoga utgångar för 5.1 dvs, ingen intern avkodning till 5.1 diskreta analoga kanaler.
OK, tackar!
Postad 17 July 2009 - 20:38
på ett som ska fungera. Bara hoppas att allt gör det nu också.
Postad 17 July 2009 - 23:05
Ja nu har jag äntligen beställt ett slim kort, som jag har väntat
på ett som ska fungera. Bara hoppas att allt gör det nu också.
Mitt fungerar nu alldeles utmärkt! Installera bara rätt drivrutin samt patchen från asus download sida(patchen löste en del problem jag hade med MCE trots att det stod att den bara var för spel).
Postad 18 July 2009 - 15:39
HDAV Slim-kortet presenterar sig i Windows som 2 olika ljudenheter, "speakers" och "S/PDIF". "Speakers" har ingenting med högtalare att göra, utan innebär att man kan skicka upp till 8-kanals LPCM ut på HDMI-porten. Med den inställningen fungerar Asus-kortet precis som den inbyggda HDMI-enheten på mitt moderkort.
Men för att få TMT att bitströmma HD-ljud måste jag ha Windows-ljudinställningen på Xonar HDAV S/PDIF. Och gissa en gång - eftersom Windows ser den som S/PDIF får jag med den inställningen bara ut max 2-kanals LPCM från Media Center.
Med andra ord måste jag hålla på och växla Windows ljudinställningar beroende på om jag vill spela upp en BD i TMT3 resp använda Media Center som vanligt.
Varför i h-e har Asus gjort en drivrutin som presenterar sig som en S/PDIF-enhet - år 2009?
Någon annan som har detta kort och fått det att funka ordentligt med "speakers"-inställningen?
Redigerat av Unregistered33aea5f7, 18 July 2009 - 15:53.
Postad 18 July 2009 - 15:51
OK, nu sitter jag här med mitt nyinstallerade Slim-kort och börjar bli riktigt sur. Det visar sig nämligen att jag måste ha Windows-ljudenheten inställd på "Xonar HDAV Speakers" för att kunna få ut multikanals LPCM via HDMI-porten på samma sätt som direkt via HDMI-porten på mitt moderkort (Gigabyte 9400-baserat). Men då får jag ingen bitstreaming av HD-ljud i TMT3.
För att få TMT at bitströmma måste jag ha Windows-ljudenheten inställd på Xonar HDAV S/PDIF. Och gissa en gång - eftersom Windows ser den som S/PDIF får jag bara ut 2-kanals LPCM från Media Center.
Med andra ord måste jag hålla på och växla Windows ljudinställningar beroende på om jag vill spela upp en BD i TMT3 resp använda Media Center som vanligt.
Enligt Asus ska man ha Windows ställt på "speakers" och TMT3 på "HDMI Pass through" och då ska man få bitstreaming. Men det fungerar inte. Asus har alltså gjort en produkt som presenterar sig som en S/PDIF-enhet - år 2009.
Någon annan som har detta kort och fått det att funka ordentligt med "speakers"-inställningen?
Du har väl varit inne i mces inställningar och angett hur många högtalare du har?
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 18 July 2009 - 15:53.
Postad 18 July 2009 - 16:01
Du har väl varit inne i mces inställningar och angett hur många högtalare du har?
Visst. Som jag sa funkar Media Center som det ska om jag använder "Asus HDAV Speakers" som ljudenhet. Då får jag ut 7.1 LPCM men TMT bitströmmar inte med den inställningen. Ska jag spela upp en BD i TMT3 måste jag gå in och ändra till "HDAV S/PDIF" i Windows ljudinställningar, då får jag perfekt resultat vid BD-uppspelning (med TMT inställt på HDMI Passthrough) inklusive bitströmning av HD-ljudspåren.
Med "speakers" inställt i Windows måste jag ställa in TMT3 på "7.1 speakers" annars blir det tyst. Då får jag väl iofs ut avkodad PCM utan nedsampling, men jag vill ha bitströmmarna det var därför jag köpte kortet.
Så hur jag än vänder och vrider på det hela måste jag ha två olika Windows-ljudinställningar:
- All uppspelning utanför TMT3: Windows inställt på "speakers" ---> full 8-kanals LPCM vid uppspelning av t ex mkv med multikanals FLAC. Men ingen bitstreaming av DD eller DTS från någon källa.
- Uppspelning i TMT3: Windows inställt på S/PDIF ---> bitstreaming
Argh.
Postad 18 July 2009 - 17:22
Visst. Som jag sa funkar Media Center som det ska om jag använder "Asus HDAV Speakers" som ljudenhet. Då får jag ut 7.1 LPCM men TMT bitströmmar inte med den inställningen. Ska jag spela upp en BD i TMT3 måste jag gå in och ändra till "HDAV S/PDIF" i Windows ljudinställningar, då får jag perfekt resultat vid BD-uppspelning (med TMT inställt på HDMI Passthrough) inklusive bitströmning av HD-ljudspåren.
Med "speakers" inställt i Windows måste jag ställa in TMT3 på "7.1 speakers" annars blir det tyst. Då får jag väl iofs ut avkodad PCM utan nedsampling, men jag vill ha bitströmmarna det var därför jag köpte kortet.
Så hur jag än vänder och vrider på det hela måste jag ha två olika Windows-ljudinställningar:
- All uppspelning utanför TMT3: Windows inställt på "speakers" ---> full 8-kanals LPCM vid uppspelning av t ex mkv med multikanals FLAC. Men ingen bitstreaming av DD eller DTS från någon källa.
- Uppspelning i TMT3: Windows inställt på S/PDIF ---> bitstreaming
Argh.
Windows inställning behöver inte alltid vara samma som du ställt in i mce. Jag kör ljudet ute i windows i 2.0 analogt medans jag kör ljudet inne i mce via spdif. I W7 kan man dessutom i mce välja att man kör ljud via hdmi. Det gick inte i vista men om man i vista ställt in ljudet i windows som hdmi och ställer in spdif i mce så får man dd/dts bitstreamat via hdmi.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 18 July 2009 - 17:27.
Postad 18 July 2009 - 17:58
Windows inställning behöver inte alltid vara samma som du ställt in i mce. Jag kör ljudet ute i windows i 2.0 analogt medans jag kör ljudet inne i mce via spdif. I W7 kan man dessutom i mce välja att man kör ljud via hdmi. Det gick inte i vista men om man i vista ställt in ljudet i windows som hdmi och ställer in spdif i mce så får man dd/dts bitstreamat via hdmi.
Jo men med Windows uppspelningsenhet ställd till S/PDIF - enda sättet för mig att få TMT att bitstreama över huvud taget via Xonar-kortet - har man satt en global begränsning för allt som använder Windows audiofunktioner till det som S/PDIF klarar dvs 2-kanals PCM eller bitströmmad DD/DTS. Att ställa Media Center på HDMI eller 7.1 spelar då ingen roll.
Problemet är ju att Asus har gjort en drivrutin som skapar ett S/PDIF-device i stället för ett HDMI-device och därmed får Windows att tro att det har ett "tak" vid S/PDIF-prestanda.
Mitt omedelbara problem är att TMT3 inte bitstreamar när Windows är inställt på 7-1-högtalare trots att det är sagt att det ska fungera så.
Postad 18 July 2009 - 18:04
Jo men med Windows uppspelningsenhet ställd till S/PDIF - enda sättet för mig att få TMT att bitstreama över huvud taget via Xonar-kortet - har man satt en global begränsning för allt som använder Windows audiofunktioner till det som S/PDIF klarar dvs 2-kanals PCM eller bitströmmad DD/DTS. Att ställa Media Center på HDMI eller 7.1 spelar då ingen roll.
Problemet är ju att Asus har gjort en drivrutin som skapar ett S/PDIF-device i stället för ett HDMI-device och därmed får Windows att tro att det har ett "tak" vid S/PDIF-prestanda.
Mitt omedelbara problem är att TMT3 inte bitstreamar när Windows är inställt på 7-1-högtalare trots att det är sagt att det ska fungera så.
Måste vara något i xonars drivrutiner isf, olika program kan använda olika ljudinställningar oavsett vad man ställt i globalt i windows eftersom att det ljudkort jag har i mce inte ens har nån analog anslutning så är inte mce helt beroende av den globala inställningen. Det är därför man spscifikt måste gå in i ljudinställningar i mce för att det ska bli korrekt.
Tycker det låter solklart att windows avkodar om du ställer 7.1 globalt i windows och inte anger att du ska använda spdif eller hdmi. Och du måste fortfarande gå in i ljudinställningarna i mce och ställa in spdif där också och antal högtalare.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 18 July 2009 - 18:08.
Postad 18 July 2009 - 20:24
Postad 18 July 2009 - 22:06
Scenario A:
- Ställ in Windows uppspelningsenhet på Xonar "speakers"
- Starta Media Center, ställ in högtalarkonfigurationen på HDMI, 7.1-högtalare. Detta får Windows att på egen hand ställa om uppspelningsenhet till "Xonar SPDIF passthrough"...
- Gå in i Live-TV och ställ in en kanal (t ex SVT1) som sänder i Dolby Digital. Xonar bitströmmar perfekt.
- Stoppa Live TV, starta TMT3 inuti Media Center och se till att audio är inställt på HDMI Passthrough.
- Starta en Blu-ray, välj ett HD-ljudspår. Xonar bitströmmar perfekt.
- Stoppa BD-avspelningen och gå ur TMT.
- Gå tillbaka till Live TV, samma kanal som innan. Fortfarande perfekt bitströmning av DD.
- Stoppa Live TV. Starta Mediabrowser och spela upp en MKV. All audio är nu 2-kanals PCM oavsett verkligt ljudspår (multikanals FLAC, DTS, DD) - föga förvånande eftersom Windows uppspelningsenhet är SPDIF.
Scenario B:
- Ställ in Windows uppspelningsenhet på Xonar "speakers"
- Starta Media Center, ställ in högtalarkonfigurationen på analog mini plug, 7.1-högtalare. Windows ändrar inte sin uppspelningsenhet den här gången.
- Gå in i Live-TV och ställ in en kanal (t ex SVT1) som sänder i Dolby Digital. Windows avkodar till multikanals PCM.
- Stoppa Live TV, starta TMT3 inuti Media Center och se till att audio är inställt på HDMI Passthrough.
- Starta en Blu-ray, välj ett HD-ljudspår. Xonar bitströmmar perfekt.
- Stoppa BD-avspelningen och gå ur TMT.
- Gå tillbaka till Live TV. Nu har jag inget ljud alls, det är helt tyst. Receivern indikerar ingen audiosignal alls (alla högtalarindikeringar släckta). Samma sak med allt ljud i Media Center.
- Gå tillbaka till TMT, spela upp BD. Fortfarande perfekt bitströmning.
- Enda sättet att få tillbaka ljudet i Media Center är nu att ändra ljudinställningen till SPDIF eller HDMI. Då är jag tillbaka i steg 2 i scenario A ovan. Scenario B kan repeteras med samma resultat varje gång.
Så om jag har Media Center inställt på analoga högtalare, Windows på Xonar "speakers", och TMT3 på HDMI passthrough, skickar Xonar ut avkodad LPCM i Media Center och bitström i TMT3.
Men efter avslutning av TMT3 har jag inte längre något ljud i Media Center.
Detta ser exakt likadant ut i Vista-32 och Win 7 RC. Samma Asus-drivrutin, "game-patchen" inlagd.
Tack, Asus...
Redigerat av Unregistered33aea5f7, 18 July 2009 - 22:08.
Postad 18 July 2009 - 23:14
Så om jag har Media Center inställt på analoga högtalare, Windows på Xonar "speakers", och TMT3 på HDMI passthrough, skickar Xonar ut avkodad LPCM i Media Center och bitström i TMT3.
Men efter avslutning av TMT3 har jag inte längre något ljud i Media Center.
Det problemet känner jag däremot igen även om jag inte haft xonar så har jag haft problem med codec när man stänger tmt får rätt ofta en grön bild när jag startar livetv, verkar mer som ett tmt-problem än ett drivrutinsprooblem. TMT verkar inte släppa taget riktigt när det stängs ner.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 18 July 2009 - 23:18.
Postad 19 July 2009 - 07:41
Mitt fungerar nu alldeles utmärkt! Installera bara rätt drivrutin samt patchen från asus download sida(patchen löste en del problem jag hade med MCE trots att det stod att den bara var för spel).
Ok, låter bra. Just nu kör jag Win XP, hoppas det finns bra drivrutiner till det.
Men det lär nog visa sig. Har väntat så länge på att få använda min Pioneer fullt
ut med det nya ljudformaten så jag bara beställde ett, bära eller brista.
Och så måste man ju ställa upp lite på Dreadlock också, att vara testpilot menar jag
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Tappar HDMI-signal från Asus Xonar HDAV1.3
8 bilder
640 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?