Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Popcorn Hour A-110/B-110 *

2236 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 October 2008 - 17:53

Unregistered36021db2
  • Unregistered36021db2
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
när jag använder myihome så funkar inte iso eller img filer! alltså det funkar inte att byta namn på filen!

Postad 12 October 2008 - 18:15

Kent83
  • Kent83
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Popcorn H 110 Världens sämsta media utdelare?

Ja skulle nästan vilja påstå det. Har ett toppen fungerande nätverk hemma med HTPC och hela kittet, och allt fungerar utmärkt.

Sedan har jag läst så mycket om att popcorn skulle vara så bra och enkel att ha att göra med, så jag skaffade mig en sådan igår och kopplade in den på nätverket i sovrummet där jag saknar HTPC.

Det enda som den klarar av är att dela ut Filmer som ligger i windows egna Delat / Filmer mapp. Den hittar inget alls på mina andra diskar där det finns hur mycket filmer som helst. Inte heller hittar den tomma mappar i Delat / filmer, eller genvägar, så man kan inte göra en enkel genväg till t ex F:/ .

När jag sedan försöker hitta nått i popcorn under Setup/Network Share och sedan väljer någon dator så står det att det inte finns några filer delade, men det finns som sagt massor som är delat och funkar prefekt.

Vet någon hur man ställer in denna, för manualen är ju riktigt kass, eller blir det till att slänga den och ta en HTPC istället som funkar ?

Hade verkligt hoppats att popcorn skulle vara enkel och bra.

//Kent

Postad 12 October 2008 - 18:30

Unregistered035dce0b
  • Unregistered035dce0b
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0
Ja har A-100 å efter en timmes jobb så ä den numera helt jädra underbar å klarar allt ja vill den ska kunna,xvid,iso,mkv via nätverk.Tror inte A-110 ä sämre.Kör htpc ja med men denna är mycket lättare å mindre men inte lika användbar givetvis,men till sorummet är den briljant!

Redigerat av Unregistered035dce0b, 12 October 2008 - 18:33.

Postad 12 October 2008 - 18:31

Unregistered36021db2
  • Unregistered36021db2
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Popcorn H 110 Världens sämsta media utdelare?

Ja skulle nästan vilja påstå det. Har ett toppen fungerande nätverk hemma med HTPC och hela kittet, och allt fungerar utmärkt.

Sedan har jag läst så mycket om att popcorn skulle vara så bra och enkel att ha att göra med, så jag skaffade mig en sådan igår och kopplade in den på nätverket i sovrummet där jag saknar HTPC.

Det enda som den klarar av är att dela ut Filmer som ligger i windows egna Delat / Filmer mapp. Den hittar inget alls på mina andra diskar där det finns hur mycket filmer som helst. Inte heller hittar den tomma mappar i Delat / filmer, eller genvägar, så man kan inte göra en enkel genväg till t ex F:/ .

När jag sedan försöker hitta nått i popcorn under Setup/Network Share och sedan väljer någon dator så står det att det inte finns några filer delade, men det finns som sagt massor som är delat och funkar prefekt.

Vet någon hur man ställer in denna, för manualen är ju riktigt kass, eller blir det till att slänga den och ta en HTPC istället som funkar ?

Hade verkligt hoppats att popcorn skulle vara enkel och bra.

//Kent

Bara att installera myihome och sedan lägga till mapparna du vill ha!

Postad 12 October 2008 - 18:37

K-E Larsson
  • K-E Larsson
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
'*Pappahårding*'

ISO/img funkar inte via HTTP...Myihome.

Kent83

Har du läst guiden från Kjell & Company

Redigerat av K-E Larsson, 12 October 2008 - 18:38.

Postad 12 October 2008 - 18:40

Kent83
  • Kent83
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

'*Pappahårding*'

Kent83

Den har jag inte läst. Har bara haft tillgång till den som följde med i kartongen. Men ska titta i den, och installera detta myihome få kanske det fungerar bättre.

Men dåligt av tillverkaren att inte upplysa om att det behövs från början tycker jag. Men bara det funkar i slutändan så får man väll vara nöjd.

Postad 12 October 2008 - 18:48

K-E Larsson
  • K-E Larsson
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Men dåligt av tillverkaren att inte upplysa om att det behövs från början tycker jag. Men bara det funkar i slutändan så får man väll vara nöjd.

I Wikin så står det också en del nyttigt.
Att göra en instruktionsbok i papper som är up to date är nästan omöjligt till PCH då den utvecklas med snabb takt hela tiden...det skulle bli oerhört dyrt.

Postad 12 October 2008 - 18:54

Kent83
  • Kent83
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

I Wikin så står det också en del nyttigt.
Att göra en instruktionsbok i papper som är up to date är nästan omöjligt till PCH då den utvecklas med snabb takt hela tiden...det skulle bli oerhört dyrt.

Nu verkar det funka med myIhome. Dock så är det en sak som inte fungerar.

"vanliga" Filmer funkar perfekt, men när jag kör mina 720p och 1080p så kommer det inget ljud.

Någon som vet vad det kan vara? Det är .mkv filer.

Postad 12 October 2008 - 18:57

Unregistered36021db2
  • Unregistered36021db2
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

'*Pappahårding*'

Kent83

Tackar du är en ängel! Den instruktionsboken gjorde skillnad!

Är inget nätverksgeni!

Postad 12 October 2008 - 19:21

zwalter
  • zwalter
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0

'*Pappahårding*'

Kent83

Såg att de uppdaterade fw genom att ha popcornen ansluten till internet. Men då jag inte tänkte ha det så undrar jag om det går att uppdatera firmware genom ett usb-minne?

Postad 12 October 2008 - 19:38

Lacariuz
  • Lacariuz
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Fungerar undertexter ( srt och Sub ) med popcorn hour?

Postad 12 October 2008 - 19:40

Unregistered035dce0b
  • Unregistered035dce0b
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0
srt ja,sub vet ej körbara srt

Postad 12 October 2008 - 20:01

misse_
  • misse_
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hejsan har skaffat en pch a-110 och haft den i snart ett dygn.. fungera helt okej men har inte fått... mitt internet ännu så inte kunna att använda den fullt ut ännu. (använder mitt 3G nu när ja skriver alltså) Har haft XBMC tidigare som mediacenter och i den kunde man byta textstil på textningen.. ja upplever inte att textstilen som är nu är direkt bra upplever den som jobbig fatkistl.. någon som vet om man kan byta ut den? eller kan man lägga in ny filmspelar program typ... ja jämför ju bara men XBMC där kunde man ju hitta lite apps här och där och lägga in... hej

Postad 12 October 2008 - 21:06

K-E Larsson
  • K-E Larsson
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Såg att de uppdaterade fw genom att ha popcornen ansluten till internet. Men då jag inte tänkte ha det så undrar jag om det går att uppdatera firmware genom ett usb-minne?

Det går utmärkt...ladda ner fimwaren här och följ istruktionerna som står på sidan.

Postad 12 October 2008 - 21:09

K-E Larsson
  • K-E Larsson
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Nu verkar det funka med myIhome. Dock så är det en sak som inte fungerar.

"vanliga" Filmer funkar perfekt, men när jag kör mina 720p och 1080p så kommer det inget ljud.

Någon som vet vad det kan vara? Det är .mkv filer.

Du får utveckal det lite mer...vad är det för ljudformat...AC3 eller DTS?
Hur tar du ut ljudet...analogt, koaxial eller HDMI?

Postad 12 October 2008 - 21:20

Erna113
  • Erna113
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hur är det nu, funkar musikuppspelningen så himla dåligt som det tidigare påpekades?

Postad 12 October 2008 - 22:09

Kent83
  • Kent83
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Du får utveckal det lite mer...vad är det för ljudformat...AC3 eller DTS?
Hur tar du ut ljudet...analogt, koaxial eller HDMI?

kör via hdmi. Ljudformatet har jag inte riktigt koll på. Jag har bara valt att spela upp mkv filen som ligger på datorn. Som sagt, vanliga filer som divX funkar fint, men mvk vill inte spela upp ljud.

Kör myihome på datorerna.

Postad 12 October 2008 - 22:46

Pedja
  • Pedja
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Som jag skrev innan i tråden utan svar. Finns det inte externa håddiskar med inbyggt trådlöst nätverkskort och usb utgång? hade varit perfekt för en som hatar sladdar.

Hei!

Ser att det va mkt snack utan att man kom fram att det finns USB WiFi N modul att köpa till Popcorn 110 .
Beställde en 110 på Dustin Home nyss, i firmware update info på tillverkarens sida nändes ju att en del chipset tillverkare bundna kort kommer att fungera direkt.

Har ju en av D-Link, en Linksys N (Cisco) och en Belkin N1 USB trådlösa kort, meddelar här om vilken om det funkar med den inskrivna drivrutinerna i den senaste firmware. Men, först måste jag få hem den, (onsdag).

Latest Atheros WiFi driver v3.2.0.17
detta fins i den senaste Firmware

Firmware från september bjuder på:

7. WiFi driver
- Atheros USB 11n driver added
- added wpa_supplicant and new zd1221 driver
- WiFi setup page updated to support new scanning method and USB hotplug
- Enable Atheros USB WiFi detection for different vendor and product IDs.

Redigerat av Pedja, 12 October 2008 - 22:51.

Postad 12 October 2008 - 22:52

Henrik___
  • Henrik___
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag fick min Popcorn Hour A110 igår. Jag startade med att uppdatera till senaste firmware och allt gick fint. Såg flera filmer igår - både iso och divx - och jag är nöjd.

För att stänga av apparaten (samt tillkopplad My Book 500 G) i natt så drog jag ur strömkabeln. Idag när jag tänkte se film så satte jag i strömkabeln och den orange-färgade powerlampan lyste. Jag antog att allt var ok, men till min förvåning så får jag inte upp någon bild på tvn.

Jag har prövat att göra reset hundrasjuttioelva gånger och likaså har jag dragit ur strömkabeln och satt i ett otal gånger. Ingenting sker. Popcorn Hour svarar heller inte på fjärrkontrollen. Den är helt död.

Om någon kan hjälpa mig så skulle jag vara hemskt tacksam!

Tack så mycket på förhand!

Postad 13 October 2008 - 07:45

K-E Larsson
  • K-E Larsson
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

kör via hdmi. Ljudformatet har jag inte riktigt koll på. Jag har bara valt att spela upp mkv filen som ligger på datorn. Som sagt, vanliga filer som divX funkar fint, men mvk vill inte spela upp ljud.

Kör myihome på datorerna.

hmm...borde också frågat om du kör ljudet till TVn eller en förstärkare.

Men jag utgår från att du kör ljudet till TVn...om så så måste ljudet nermixas till två kanaler.
mkv filer brukar ha AC3 (DD) eller DTS ljud men i dagsläget går det bara att nermixa AC3 till två kanaler...
DTS kommer att kunna nermixas...troligen i nästa firmware...för Syabas har pricis skrivit på dom licenser som krävs.

Redigerat av K-E Larsson, 13 October 2008 - 08:02.

Postad 13 October 2008 - 09:46

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

• 770 inlägg
  • 0

Jag fick min Popcorn Hour A110 igår. Jag startade med att uppdatera till senaste firmware och allt gick fint. Såg flera filmer igår - både iso och divx - och jag är nöjd.

För att stänga av apparaten (samt tillkopplad My Book 500 G) i natt så drog jag ur strömkabeln. Idag när jag tänkte se film så satte jag i strömkabeln och den orange-färgade powerlampan lyste. Jag antog att allt var ok, men till min förvåning så får jag inte upp någon bild på tvn.

Jag har prövat att göra reset hundrasjuttioelva gånger och likaså har jag dragit ur strömkabeln och satt i ett otal gånger. Ingenting sker. Popcorn Hour svarar heller inte på fjärrkontrollen. Den är helt död.

Om någon kan hjälpa mig så skulle jag vara hemskt tacksam!

Tack så mycket på förhand!

Detta låter onekligen tråkigt... jag kommer köpa min idag och kommer att stänga av strömmen på den varje kväll med en strömbrytare. Jag hoppas inte detta är ett vanligt fel. Någon annan som upplever samma problem när dom stänger av sin popcorn hour och därefter med strömdosan i golvet? Ni alla kanske har den på 24/7 :)

Redigerat av Midnight, 13 October 2008 - 09:47.

Postad 13 October 2008 - 10:58

soulboy
  • soulboy
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Hei!

Ser att det va mkt snack utan att man kom fram att det finns USB WiFi N modul att köpa till Popcorn 110 .
Beställde en 110 på Dustin Home nyss, i firmware update info på tillverkarens sida nändes ju att en del chipset tillverkare bundna kort kommer att fungera direkt.

Har ju en av D-Link, en Linksys N (Cisco) och en Belkin N1 USB trådlösa kort, meddelar här om vilken om det funkar med den inskrivna drivrutinerna i den senaste firmware. Men, först måste jag få hem den, (onsdag).

Latest Atheros WiFi driver v3.2.0.17
detta fins i den senaste Firmware

Firmware från september bjuder på:

7. WiFi driver
- Atheros USB 11n driver added
- added wpa_supplicant and new zd1221 driver
- WiFi setup page updated to support new scanning method and USB hotplug
- Enable Atheros USB WiFi detection for different vendor and product IDs.

Hej allihop, detta blir mitt första inlägg här. Först vill jag bara säga tack för all bra support som finns.

Jag har köpt en https://www.prisjakt...kt.php?p=304217 vilken rekommenderas på networkmediatank forumet. Men precis som många andra rapporterar krashar Popcornen alldeles för ofta. Hoppas detta blir bättre i en senare firmware. Så tills vidare kör jap på med en Linksys WRT54gl med dd-wrt som brygga (vilket fungerar alldeles utmärkt).

Jag har kört dels mot en äldre Netgear router wgt634u, men kör nu mot en ny wnr3500...

Redigerat av soulboy, 13 October 2008 - 13:08.

Postad 13 October 2008 - 12:17

Liverpoolarn
  • Liverpoolarn
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Detta låter onekligen tråkigt... jag kommer köpa min idag och kommer att stänga av strömmen på den varje kväll med en strömbrytare. Jag hoppas inte detta är ett vanligt fel. Någon annan som upplever samma problem när dom stänger av sin popcorn hour och därefter med strömdosan i golvet? Ni alla kanske har den på 24/7 :)

Jag stänger av min varje kväll med strömbrytare och den startar så fint varje dag sen!

Postad 13 October 2008 - 12:40

sennah05
  • sennah05
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag köpte en TP-Link N USB Adapter standard (TL-WN821N) från webshoppen eftersom Popcorn har hårdvaru stöd för den. Fungerar helt okay.

Streamar mest xvid filmer och serier. Fungerar dock dåligt med isos/vobs via wifi, det hackar för det mesta då. Om jag kopplar in via kabel så fungerar även isos vettigt.

Redigerat av sennah05, 13 October 2008 - 13:49.

Postad 13 October 2008 - 12:57

Pedja
  • Pedja
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

TP-Link N USB Adapter standard (TL-WN821N)

Är detta samma hardware som i denna?

http://www.dustinhom...5010186678.aspx

Menas det att man kan inte hitta nått så man kan steama ca: 50Mbps i data troughput???

mvh / Pedja

Postad 13 October 2008 - 13:57

sennah05
  • sennah05
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Menas det att man kan inte hitta nått så man kan steama ca: 50Mbps i data troughput???

mvh / Pedja

(såg att jag felaktigt skrivit webhallen i mitt inlägg, var webshoppen jag menade, har redigerat)

Vet inte om det är samma hårdvara som den där, men förmodligen är de snarlika. På popcorns egna hemsida/forum så hade dom förut enbart stöd för exakt TP-link usb adaptern, men är ju säkert så att även andra kan fungera.

TP-link adaptern är iaf billigare, 309:-

Vet inte vad jag har för trådlös hastighet mot popcornen, men den verkar enbart räcka till att streama xvids i mitt fall.

Postad 13 October 2008 - 14:04

Unregistered6cc2d963
  • Unregistered6cc2d963
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
En fråga om myihome, vilken port ska man välja i inställningarna? som standard när man instalerat det är det port 8000 men ska man ändra den och till vilken?

Postad 13 October 2008 - 14:31

jimmpa83
  • jimmpa83
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Tja..

Köpte mig precis en popcorn A-110 och nu har jag uppgraderat den och installerat alla nmt program på den, Och förrt över lite *.iso filer och *.mkv filer och *.avi men det är bara avi filerna som jag får ljud på inga iso eller mkv filer fungerar det med. Har kopplat bara en HDMI kabbel mellan Popcorn-A110 och Onkyo-606 för vad ja vet ska det gå köra med bara HDMI kabeln. Har ändrat på popcorns ljudinställningar allt till digital-raw och hdmi-ljud på och 5.1. Och kollat med Onkyoens inställningar med att den är på HDMI2 Auto..

/Jim

Postad 13 October 2008 - 17:15

Caveo
  • Caveo
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Vet inte om det är samma hårdvara som den där, men förmodligen är de snarlika. På popcorns egna hemsida/forum så hade dom förut enbart stöd för exakt TP-link usb adaptern, men är ju säkert så att även andra kan fungera.

Jag tror att Popcorns egna USB adapter fungerar. B)

Finns en tråd om den på NMT forumet.

Säkert samma som TPlink adaptern men "Brandad" till Popcorn. Ser onekerligen lika ut.

TPlink

PC WN-100

Redigerat av Caveo, 13 October 2008 - 17:35.

Postad 13 October 2008 - 18:03

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

mvh / Pedja

+40Mbps klarar PCH:n om inte processorn får jobba för hårt med uppackningen eller med andra applikationer som torrents, 50Mps klarar den nog inte åtminstone inte med aktuell firmware - och absolut inte via trådlöst.

Postad 13 October 2008 - 18:23

Pedja
  • Pedja
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
OK.. hur är det med wired conection?
Har ju en Linksys WRVS4400N router riktigt nära till TVn där man tänkt sig att platsera spelaren.
Torrent ska jag inte använda, har ju denna funktion redan i QNAP TS-101 som jag tänkt mig streama ifrån.

Därigenom har jag 6MB/sec i trougtput (48Mbps) utan problem. Räcker detta för att få en 1080p stream utan störningar?

/Pedja

Postad 13 October 2008 - 19:08

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Så här delar jag ut mina filer till PCH i Vista 64 Ultimate:
Gäller om man har en Hårdisk i PCH

0. Välj "Installation" i menyn till vänster på eran PCH (Jag har döpt om min till PCH).
1. Gå till NMT Applikationer
2. Starta Samba Server
3. Återvänd till eran dator och klicka er in på Nätverk (min ikon ligger på skrivbordet).
4. Dubbel klicka nu på ikonen(inte den med Mac adressen efter) med samma namn som eran PCH heter
(original tror jag det var PCH-A110).
5. Nu kan det dröja en liten stund men sedan öppnas ett fönster där dom frågar efter USERNAME och PASSWORD.
6. Använd dessa uppgifter om ni inte har ändrat något i PCH Username = nmt Password = 1234
7. Nu kommer ni in i en mapp där det för mig finns 2 st ikoner den ena heter "share" och den andra "skrivare",
vad nu den har där att göra.
8. Höger klicka nu på share mappen och välj i menyn "Anslut nätverksenhet"
9. Nu öppnas fönstret "Anslut nätverkenhet" och här väljer du vilken betäckning du vill att din PCH ska ha i
Windows.
10. Välj nu tex "P" och tryck på Slutför.
11. Gå nu till "Dator" ikonen (som jag har liggandes på skrivbordet) och dubbelklicka. Om allt gått rätt till så
borde det nu finnas en Nätverplats som heter "P"
12. Dubbel klicka nu på enheten "P" och ni är inne i PCH.
13. Nu är det bara att börja tanka över filer.

Hoppas att jag varit tydlig nog och att ni får detta att fungera. För mig fungerar det perfekt förutom att efter en omstart av datorn så måste jag åter logga in på Poppen men det är ju bara att dubbel klicka på "P" och åter fylla i lösen och användare.

Blackis

Redigerat av Unregistered1fbed4ce, 14 October 2008 - 10:40.

Postad 13 October 2008 - 19:15

misse_
  • misse_
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
nu har jag beställt TL-WN821N för att testa.
Återkommer direkt när jag fått hem dongeln för att bekräfta eller gråta om det fungera som det skall

hej hopp

Postad 13 October 2008 - 19:33

soulboy
  • soulboy
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Ni som får trådlöst att fungera stabilt med TL-WN821N eller Popcorn Hours "egna" dongle får gärna dela med Er vad Ni kör för Router och vilken kryptering/säkerhet ni kör.

Diskussionen och frågorna pågår ju även här: http://www.networked...p...&order=desc

Jag kan (då och då) använda samba, nfs, ftp, upnp... Men den crashar reglbundet.

Tacksam för tips på lösning.

Redigerat av soulboy, 13 October 2008 - 19:38.

Postad 13 October 2008 - 20:52

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

• 770 inlägg
  • 0
Någon som fattat hur man surfar på PCH 110? Klickar jag på knappen TITLE på fjärrkontrollen så kan jag skriva in en URL adress men sidorna som visas är konstiga. På NMT så säger dom att man ska klicka på Edit på en tom ruta under Webbtjänster, men det gäller bara PCH 100. Varför jag undrar är för att jag vill kunna lägga in en Quicktime trailers länken på mina Videos.. Någon som kan tipsa om hur man gör det på ett enkelt sätt? Vore grymt tacksam B)

Postad 13 October 2008 - 22:14

anxxxcar
  • anxxxcar
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej
Fick hem min popcorn A-110 i fredags och fick efter lite pillande igång de flesta funktioner.
Har kollat på allskönes typ av film och det verkar som den slukar allt.
Var lite orolig att den inte skulle ta filerna från min Canon HG10 men det funkade klockrent!
Har dock några problem jag inte kommit underfund med.
Tacksam ifall nån orkar hjälpa med några tips!

1) PCH vägrar att öppna vissa mappar med jpg-bilder som jag har på min PC under mina bilder (utdelad mapp).
Står när jag trycker på Enter: "Förfrågan kunde ej utföras, och på Play: "Can't open file".
Detta gäller endast vissa mappar... en del funkar. ???

2) Har tryckt i en "HD640GB Seagate SATA-300 7200.11 32 MB" hårddisk i PCH:n
Av någon anledning startar denna med ca 10-15 min mellanrum hela tiden! Även när jag släckt ned PCH:n samt stängt av datorn. Lite jobbigt att lyssna till när man inte använder PCH:n! ???

3) Vad skriver man i sökfältet på torrentnedladdningssidan om man t.ex. vill starta en nerladdning från Pirate Bay eller likn. Tacksam för exempel.

//I det stora hela LYCKLIG PCH-ägare!

Redigerat av anxxxcar, 14 October 2008 - 15:13.

Postad 13 October 2008 - 23:28

Mengman
  • Mengman
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hejsan! Fick min pch idag och satte genast in min seagate 500gb s-ata hårddisk i den. Men jag lyckas inte med formateringen.

när man ska formatera så frågar den ju om man ska installera nåt med hjälp av internet eller via usb...

Eftersom jag inte har den kopplad till internet så får det bli med usb - min fråga är då var jag hittar filerna som ska in på usb-minnet, jag antar att det har med ext2/ext3 att göra. Har sökt på nätet utan att hitta dessa.

Om jag lyckas få hdd:n formaterad borde det väl gå att koppla pch:n till datorn och föra över filer på detta sätt, eller?

Tacksam för svar!

Postad 14 October 2008 - 05:52

Unregistered1fbed4ce
  • Unregistered1fbed4ce
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Det går utmärkt...ladda ner fimwaren här och följ istruktionerna som står på sidan.

Hejsan! Fick min pch idag och satte genast in min seagate 500gb s-ata hårddisk i den. Men jag lyckas inte med formateringen.

när man ska formatera så frågar den ju om man ska installera nåt med hjälp av internet eller via usb...

Eftersom jag inte har den kopplad till internet så får det bli med usb - min fråga är då var jag hittar filerna som ska in på usb-minnet, jag antar att det har med ext2/ext3 att göra. Har sökt på nätet utan att hitta dessa.

Om jag lyckas få hdd:n formaterad borde det väl gå att koppla pch:n till datorn och föra över filer på detta sätt, eller?

Tacksam för svar!

Länken ovan finner du det du söker.

Postad 14 October 2008 - 08:36

sennah05
  • sennah05
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Ni som får trådlöst att fungera stabilt med TL-WN821N eller Popcorn Hours "egna" dongle får gärna dela med Er vad Ni kör för Router och vilken kryptering/säkerhet ni kör.

Diskussionen och frågorna pågår ju även här: http://www.networked...p...&order=desc

Jag kan (då och då) använda samba, nfs, ftp, upnp... Men den crashar reglbundet.

Tacksam för tips på lösning.

Jag har en D-Link DIR-655 och ett TL-WN821N. Kör med WPA2 kryptering med lösenord.

Att konfigurera och få det att fungera med Popcornen var egentligen inga problem.

Bara ställa in Popcornen på Automatisk IP tilldelning för WIFI, SAVE, sen gå in under Nätverksinställningar och välja WPA2 (+AES har jag för mig) och skriva in lösenordet, SAVE och sen var det klart.

Kunde se min dators workgroup och utdelade katalog och kunde spela upp filmer. Men upplevde att det blev snabbare sökning om jag manuellt la in sökvägen till min utdelade katalog via smb://datornamn/katalognamn. Dessutom så fungerade subtitels (srt) och isos enbart om jag la upp sökvägarna manuellt, fungerade icke om jag bara sökte mig in via workgroupen till katalogen.

Postad 14 October 2008 - 09:06

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 651 inlägg
  • 0

OK.. hur är det med wired conection?
Har ju en Linksys WRVS4400N router riktigt nära till TVn där man tänkt sig att platsera spelaren.
Torrent ska jag inte använda, har ju denna funktion redan i QNAP TS-101 som jag tänkt mig streama ifrån.

Därigenom har jag 6MB/sec i trougtput (48Mbps) utan problem. Räcker detta för att få en 1080p stream utan störningar?

/Pedja

Beror på flera saker, som hur många applikationer har du igång i PCH:n (egentligen allt utom Samba och nån till, bör vara av för max prestanda) och hur filmen är kodad. Ska är den hårdkomprimerad (mycket rörelse och förändring) får den nog svårt att hinna med 48Mps rådata, kör du dessutom DTS dekodningen i PCH:n istf extern dekodning i förstärkaren blir det ännu svårare.

Frågar du istället klarar PCH:n att packa upp en 1080p mkv i allmänhet utan att hacka så är svaret ja. Tyvärr är många filmer på nätet utanför dessa specar (L5.1 kodning är t.ex. vanlig trots att den inte hör hemma i hemmabion)

För 720p har jag aldrig sett problem, men 1080p ligger närmare gränsen och kräver så mycket mer av PCH:n

Postad 14 October 2008 - 11:48

Razoooor
  • Razoooor
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Beror på flera saker, som hur många applikationer har du igång i PCH:n (egentligen allt utom Samba och nån till, bör vara av för max prestanda) och hur filmen är kodad. Ska är den hårdkomprimerad (mycket rörelse och förändring) får den nog svårt att hinna med 48Mps rådata, kör du dessutom DTS dekodningen i PCH:n istf extern dekodning i förstärkaren blir det ännu svårare.

Frågar du istället klarar PCH:n att packa upp en 1080p mkv i allmänhet utan att hacka så är svaret ja. Tyvärr är många filmer på nätet utanför dessa specar (L5.1 kodning är t.ex. vanlig trots att den inte hör hemma i hemmabion)

För 720p har jag aldrig sett problem, men 1080p ligger närmare gränsen och kräver så mycket mer av PCH:n

Jag har gjort diverse tester, och tyvärr uppstår det ganska lätt problem när man försöker streama tyngre
filmer (1080p, DTS-MA/HD) via nätverk till Popcornen. Kör t.ex. gigabit-nätverk hemma (1000Mbit) och det
räcker inte för att stream 1080p filmer felfritt. Flaskhalsen är nätverksdelen i Popcornen som bara klarar
runt 30-48 Mbit, samt share-typen Samba som t.ex. Microsoft använder. Samba-sharen är inte optimal
för tung streaming, utan där rekommenderar jag NFS-share typen.

Postad 14 October 2008 - 12:03

galactus
  • galactus
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

PCH är som jag förstått det ingen höjdare som musikspelare. Roku/Pinnacle Soundbridge ska tydligen funka hyfsat till PCH, men utvecklingen på den är tyvärr nedlagd. Nån som har andra tips kanske? Är ute efter nåt som kan användas direkt till musiksamlingen (mp3) på PCH's HDD, utan hjälp av PC/NAS.

Ingen som har nåt tips?

Postad 14 October 2008 - 12:22

soulboy
  • soulboy
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Jag har en D-Link DIR-655 och ett TL-WN821N. Kör med WPA2 kryptering med lösenord.

Att konfigurera och få det att fungera med Popcornen var egentligen inga problem.

Bara ställa in Popcornen på Automatisk IP tilldelning för WIFI, SAVE, sen gå in under Nätverksinställningar och välja WPA2 (+AES har jag för mig) och skriva in lösenordet, SAVE och sen var det klart.

Kunde se min dators workgroup och utdelade katalog och kunde spela upp filmer. Men upplevde att det blev snabbare sökning om jag manuellt la in sökvägen till min utdelade katalog via smb://datornamn/katalognamn. Dessutom så fungerade subtitels (srt) och isos enbart om jag la upp sökvägarna manuellt, fungerade icke om jag bara sökte mig in via workgroupen till katalogen.

Hej!

Vad jag menade med "att fungera" var inte hur man ställer in det, funkade alldeles utmärkt. Uppmappat och klart från alla håll :-) Problemet är att Popcornen krashar efter en kort stund vid filöverföringar eller strömmande oavsett om det är samba eller ftp från min laptop eller min linuxburk, nfs från min synology etc... Dessutom tar den rackaren med sig hela nätverket så att alla datorer tappar förbindelsen med min router med jämna mellanrum så fort jag har usbstickan (TL-WN821N) i popcornen. Kör WPA TKIP.

Postad 14 October 2008 - 12:52

Unregistered02d8e9f3
  • Unregistered02d8e9f3
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
[OT]

Förlåt för mitt OT; men jag skulle uppskatta lite input då jag går i tankarna att skaffa någon form av media extender och har hamnat i ett dilemma.

Jag har mer eller mindre kommit fram till att "poppen" är ett klart bättre alternativ för mig än TViXen.
Men eftersom jag inte tänker dra tråd till vardagsrummet så är en dongle, jag tror knappast en ny router blir aktuellt, ett måste. Jag lägger i så fall hellre över filerna på popcornens HDD än streamar från datorn om det skulle vara problem att spela filer med högre kvallitet.
Så det innebär alltså att jag behöver punga ut med ytterliggare pengar än för bara popcornen, dvs. 300-500:- för en dongle och också en kostnad för HDD:n beroende på vilken storlek jag väljer.

I mina lite grumliga tankar funderar jag då på alternativet PS3. Den har både Wi-Fi och HDD inbyggt. Plus att jag får en grym Blu-Ray på köpet. Och dessutom får möjligheten att spela spel på den.

Som jag förstår det är det i dagsläget inte möjligt att spela .mkv på den, men det kommer att komma iom. att DivX 7 lanseras. Om det nu inte blir så, av någon outgrundlig anledning att man gör en specialvariant just för PS3.

Men är det något annat jag har missat i min jämförelse? Vad missar jag mer? Jo, en torrentklient väl?

Jag vet inte om jag skulle lägga denna fråga i en PS3 tråd eller denna.

[/OT]

Åsikter? Tack!

Postad 14 October 2008 - 14:19

Razoooor
  • Razoooor
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

I mina lite grumliga tankar funderar jag då på alternativet PS3. Den har både Wi-Fi och HDD inbyggt. Plus att jag får en grym Blu-Ray på köpet. Och dessutom får möjligheten att spela spel på den.

Om du planerar att se filmer nedtankade från "nätet", så tror jag PS3 inte är ett alternativ.
Sony försöker ju uppmuntra att man köper Bluray filmer, inte att man tankar ner dom ..

Postad 14 October 2008 - 15:54

Unregistered02d8e9f3
  • Unregistered02d8e9f3
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Om du planerar att se filmer nedtankade från "nätet", så tror jag PS3 inte är ett alternativ.
Sony försöker ju uppmuntra att man köper Bluray filmer, inte att man tankar ner dom ..

Jag känner att jag kanske gjorde fel som inte startade en egen tråd nu, men tills jag får smisk på fingrarna så kör jag väl på här.

Alltså, vad menar du? Varför skulle det inte vara ett alternativ?
Det enda du inte kan göra idag på en PS3 jämfört med en popcorn är väl att kolla på .mkv filer.
Och ha text utan att streama med Tversity. Eller?

Redigerat av Unregistered02d8e9f3, 14 October 2008 - 15:57.

Postad 14 October 2008 - 17:34

Pedja
  • Pedja
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej!
Fick min maskin idag o körde LAN anslutning till routern. QNAP TS-101 ansluten till routern med.
speed.racer.1080p.bluray.x264-hd1080 finns på NAS enheten o kollar i Ful HD utan avbrott.
Testar med snabbspolning med, upp till 4ggr hastighet fliter det på , 8 grr blir hackig.

Router är som sagt tidigare en Linksys WRVS4400N , dvs alla enheter förutom Popcornen är Gigabitsenheter och CAT6 kabel användes överallt.

Så den trådlösa delen blir inte aktuell för min del.

Körde sammtidigt under mkt rorliga bilder TP test på bredbandskoll.se o ser att min hastighet switchades ner till 20/20 Mbps mot nätet, måste va att Cisco görde prioritering med den inbyggda switchen då man kör uPNP, för att filmen kördes utan minsta avbrott under testet.

Så, här är jag nöjd till 100% med denna konfiguration :)

PS: Körde firmware uppdatering med den inbyggda online tjänsten o funkade klockrent

mvh / Pedja

PSS: Varför funkar inte tillbakaspolning ??? :S med MKV

Redigerat av Pedja, 14 October 2008 - 17:37.

Postad 14 October 2008 - 17:56

K-E Larsson
  • K-E Larsson
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

PSS: Varför funkar inte tillbakaspolning ??? :S med MKV

För att Sigma chipet i dagsläget inte stödjer det...kanske kommer i framtiden.

Postad 14 October 2008 - 18:29

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

• 770 inlägg
  • 0

Hej
Fick hem min popcorn A-110 i fredags och fick efter lite pillande igång de flesta funktioner.
Har kollat på allskönes typ av film och det verkar som den slukar allt.
Var lite orolig att den inte skulle ta filerna från min Canon HG10 men det funkade klockrent!
Har dock några problem jag inte kommit underfund med.
Tacksam ifall nån orkar hjälpa med några tips!

1) PCH vägrar att öppna vissa mappar med jpg-bilder som jag har på min PC under mina bilder (utdelad mapp).
Står när jag trycker på Enter: "Förfrågan kunde ej utföras, och på Play: "Can't open file".
Detta gäller endast vissa mappar... en del funkar. ???

2) Har tryckt i en "HD640GB Seagate SATA-300 7200.11 32 MB" hårddisk i PCH:n
Av någon anledning startar denna med ca 10-15 min mellanrum hela tiden! Även när jag släckt ned PCH:n samt stängt av datorn. Lite jobbigt att lyssna till när man inte använder PCH:n! ???

3) Vad skriver man i sökfältet på torrentnedladdningssidan om man t.ex. vill starta en nerladdning från Pirate Bay eller likn. Tacksam för exempel.

//I det stora hela LYCKLIG PCH-ägare!

Gällande fråga 2, så köpte jag själv en 1TB Seagate SATA II 7200.11 32MB. Installerade den och no problems. Man hör ett klick när hdd startar igång tillsammans med PCH och efter ett par minuter inaktivitet på PCH så klickar hdd till och hdd stängs av (sleepmode av något slag). Börjar man sen klicka runt igen bland PCH menyerna så klickar det till och hdd går igång igen, så håller den på för att spara på ström och värme. Just det där "klickandet" när hdd stängs ner och startas tycker jag är störande, jag vet inte om det är det du menar? Hör du klickandet efter inaktivitet på PCH? :(

Trycker jag på On/Off knappen på fjärrkontrollen så går PCH i sleepmode. Den knappen är inte till för att kunna stänga av PCH, bara sleepmode. Ska man stänga av så trycker man på On/Off knappen på fjärren, väntar i 2 sekunder och sen trycker på DELETE knappen på fjärren så stängs hela PCH helt. Därmed går din HDD inte igång hela tiden som du nämnde. För att sen sätta på PCH, så måste du dra ut strömmen och stoppa tillbaks den, ELLER så klickar du på reset buttom på PCH så går PCH igång igen som vanligt. Men detta vet ni alla redan om, om ni läst NMT sidan :)

Fler som har Seagate som upplever klickandet som störande? :)

Postad 14 October 2008 - 21:15

Unregistered29740
  • Unregistered29740
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Någon som kan bjussa på en guide om hur man får llink att funka så man kan se direkt ur rararkiv, har en hårddisk i pchn som jag för över filer till, alltså allt material ligger på pchns hårddisk, vill bara kunna dra över ett .rar-arkiv och börja se...
hur ska jag göra det?

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.