Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - HDI Dune Base/Prime/Center

1515 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dune BD Prime (Blu-ray & DVD-spelare) 2 6.5 (1) Inga priser
Dune HD Center (Mediaspelare) 4 7.5 (1) Inga priser
Dune HD Base 3.0 (Mediaspelare) 1 8.777776 (8) Inga priser
Dune BD Prime 3.0 (Blu-ray & DVD-spelare) 2 7.571428 (6) Inga priser
Dune BD Prime 3.0 500GB (Blu-ray & DVD-spelare) 2 (0) Inga priser
Dune HD Smart H1 (Mediaspelare) 1 7.749998 (3) Inga priser
Dune HD Smart D1 (Mediaspelare) 3 9.416666 (11) Inga priser
Dune HD Smart B1 (Mediaspelare) 1 8.249998 (3) Inga priser
Dune HD Max (Mediaspelare) 4 8.999998 (6) Inga priser
Dune HD Duo (Mediaspelare) 3 7.5 (1) Inga priser
Dune HD TV-303D (Mediaspelare) 4 8.75 (3) Inga priser
Dune HD Base 3D (Mediaspelare) 4 8.821428 (27) Inga priser
8 relaterade trådar

Postad 15 April 2011 - 09:26

Unregistered1425
  • Unregistered1425
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0

Om displayen inte går att stänga av så undrar jag om det som visas i displayen scrollas eller är fast samt om displayen kan upplevas som störande när Smart:en står synligt i en tv-bänk nedanför tv:n?

Om man sätter värdet för "Show titles during playback" till "Nej" så visas bara löptiden på filmen. Vet inte riktigt vad MartinP666 har för konfiguration, maskin eller firmware, men på min HD Max (FW 110225_1222) visas alltid den totala löptiden för såväl vanliga filmfiler (AVI) som för BD-iso och DVD-iso.

En lite extrem variant annars är att du öppnar chassit och helt enkelt löder loss/klipper av kablarna till displayen :) ?

Synd att displayen ser ut som något från en VHS-spelare från 80-talet med sitt billiga gröna utseende.

En annan reflektion är att menyvalet "Setup" på Dune översätts till "Titel" på svenska istället för t ex "Inställningar". Får inte riktigt ihop den associeringen.

Postad 15 April 2011 - 09:48

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Tack för två bra svar.

Total löptid känns väl ok om det visas, men hade nog ändå helst sett att displayen gick att stänga av helt vid just uppspelning. Eftersom spelaren kommer stå synlig i tv-bänken så vill jag helst ha elektronik som inte tar fokus från själva bilden.

Håller annars med om att displayen ser lite föråldrad ut, och det är väl kanske delvis därför jag har funderingar på om man inte borde köra på exempelvis H1 eller B1 utan display. Om smart-enheterna hade haft något modernare display samt kanske en liten lucka framför anslutningarna etc så tror jag utseendet hade fått sig ett rejält lyft.

För närvarande är väl H1 det mest intressanta alternativet för mig tror jag. Ska fundera vidare lite. :)

/Martin

Redigerat av masaba, 15 April 2011 - 09:48.

Postad 16 April 2011 - 12:08

Unregisteredab09a1aa
  • Unregisteredab09a1aa
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Jag köpte nyligen en Smart D1 och är sjukt nöjd! Enkel att installera och uppdatera. Laddar snabbt flmer, även en BD-ISO där den kör fulla menyer. HD-ljud släpper den igenom till recievern också.

Har dock ett par frågor:

1. Går det att installera Spotify på den och hur går man då tillväga?

2. Jag är lite grön på det här med ljud. Vilken av "decoded" eller "bitstrem" ska man välja som inställning under "Ljud"? Ska man ha "bitstream" för BD-ISO och "decoded" för DVD-ISO?

Tusen tack på förhand!

Postad 16 April 2011 - 12:52

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0
Inget jag använder själv - så jag vet inte om/hur bra det funkar

Colonel:

Det är väl Spotify mappen som gäller har jag för mig, du märker väldigt snabbt om du lagt den rätt eller inte. Står ju rätt tydligt i hjälpfilen:

Instruktion för Streaming av Spotify på HDi Dune (skall även fungera med andra audio-program)

Ladda ner följande:

- DSBridge, hämtas på: http://code.google.com/p/dsbridge/
- Lame_enc.dll, hämtas t.ex. på: http://www.dll-files...hp?dll=lame_enc
Packa upp de olika programvarorna.

Installation:

1. Lägg ner: dsbridge.ini, dsound.dll och lame_enc.dll i ditt Spotify bibliotek
2. Lägg in snabbvalet för "radion" Spotify Streaming i ditt radio-bibliotek på din HDi Dune.
3. Gå in via din dator och redigera filen "dune_folder" i "Spotify Streaming" biblioteket.
4. Ändra raden: "media_url=http://192.168.1.64:8124" byt ut IP-numret dvs 192.168.1.64 mot det IP-nummer som din
dator har som du kör Spotify på. Ett IP-nummer ser ut så här: xxx.xxx.xxx.xxx.
5. Det är möjligt att du ev behöver starta om dator o Dune, inte helt säkert dock.
6. Kör igång Dune:en välj Spotify Streaming, när du sedan startar Spotify så kommer ljudet via din Dune från
den stereo den är kopplad till! Stänger du ner Spotify Streaming så återgår ljudet till din dator!

Lycka till!!

Återkom om det är något strul!

Har du en förstärkare som klarar av att koda ljudformaten så skickar du ljudet som bitstream, ren data. Har du inte en förstärkare som kan koda ljudformaten du använder så låter du Dune´en göra jobbet, genom att välja decode i spelaren.

Postad 16 April 2011 - 12:58

Unregisteredab09a1aa
  • Unregisteredab09a1aa
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Inget jag använder själv - så jag vet inte om/hur bra det funkar

Har du en förstärkare som klarar av att koda ljudformaten så skickar du ljudet som bitstream, ren data. Har du inte en förstärkare som kan koda ljudformaten du använder så låter du Dune´en göra jobbet, genom att välja decode i spelaren.

Tusen tack för hjälpen! Ska ge mig på att försöka lägga in Spotify enligt instruktionerna. Återkommer med resultatet senare.

Har en Onkyo-reciever så då kör jag bitstream helt enkelt.

Redigerat av Unregisteredab09a1aa, 16 April 2011 - 13:23.

Postad 16 April 2011 - 15:13

Unregistered1425
  • Unregistered1425
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Har börjat ge mig på Movienizer och yaDIS och det är rejäla trösklar för att komma igång med dessa. Dessutom verkar det väldigt svårt att få till det med svenska omslag och texter. Att sitta med varje film en och en och mata in all denna information känns tröstlöst med över 2000 DVD-iso på NAS:en. För min del spelar det ingen roll, men för mina barn är det trist (6 och 8 år) eftersom de kan läsa (svenska) väldigt bra. Någon som har ett tips på vad man kan göra? Tvix med Tvixie var en fröjd jämfört med detta.

Postad 16 April 2011 - 16:18

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0

Har börjat ge mig på Movienizer och yaDIS och det är rejäla trösklar för att komma igång med dessa. Dessutom verkar det väldigt svårt att få till det med svenska omslag och texter. Att sitta med varje film en och en och mata in all denna information känns tröstlöst med över 2000 DVD-iso på NAS:en. För min del spelar det ingen roll, men för mina barn är det trist (6 och 8 år) eftersom de kan läsa (svenska) väldigt bra. Någon som har ett tips på vad man kan göra? Tvix med Tvixie var en fröjd jämfört med detta.

Och varför fortsätter du inte använda Tvixie till din Dune för?

Postad 18 April 2011 - 12:35

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Jag har gjort så att jag kör yaDIS till alla mina filmer och serier, och barnfilmerna har jag lagt i en egen share med en egen ikon på home screen. I den mappen har jag lagt varje film i en egen folder, i varje folder en jpg med omslagsbild (mass-konverterade alla bilder till 300x225 med Fotosizer), sedan har jag en dune_folder.txt där jag lagt till settings för all_children, dvs. för alla undermappar, så att samtliga försöker använda folder.jpg. Jag ordnade även så att filen startas direkt när man klickar på foldern, dvs. man får inte upp info om varje film utan man ser bara omslagen. Tycker det räcker för barnfilmerna.

Postad 19 April 2011 - 14:31

Unregistered1425
  • Unregistered1425
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0

Och varför fortsätter du inte använda Tvixie till din Dune för?

Jaha, bara att sätta sig med manualen för dune_folder.txt - tillbaka till ruta 1...

Postad 25 April 2011 - 16:06

Unregistered70c204f0
  • Unregistered70c204f0
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Jag har nu kommit så långt att den inbyggda disken inte räcker längre utan fått trycka in en extern också. Finns det nåt enkelt program som listar filmerna A-Ö trots att de ligger på olika diskar????. Enklast möjliga duger fint åt mig

Postad 25 April 2011 - 18:20

Unregistered1425
  • Unregistered1425
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0

Finns det nåt enkelt program som listar filmerna A-Ö trots att de ligger på olika diskar????

Tror inte det; Du får upp de enheter som Dune identifierat, dvs har du x enheter (läs hårddiskar) så får du upp x enheter i användargränssnittet. Du kanske kan hacka detta i operativsystemet, men det skulle jag inte rekommendera om du inte har örnkoll. Låter som det är dags att fundera på NAS.

Postad 25 April 2011 - 18:36

Unregistered1425
  • Unregistered1425
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Sådär, då har man äntligen fått till dune_folder.txt så att gränsnittet ser ut som på TVIX:en. Inget man snöt ur näsan direkt. Hittade en bra manual för syntaxen om någon är intresserad. Dags att titta lite närmare på yaDIS som ser väldigt fint ut med bl a möjlighet att bläddra genom kategorier.

Postad 26 April 2011 - 09:48

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Jag har nu kommit så långt att den inbyggda disken inte räcker längre utan fått trycka in en extern också. Finns det nåt enkelt program som listar filmerna A-Ö trots att de ligger på olika diskar????. Enklast möjliga duger fint åt mig

Om du gör ett externt index så borde det gå att lösa.

Om du t.ex jämför med hur yaDIS bygger upp indexet, det blir en katalogstruktur som ligger helt separat, skiljt från själva mediafilerna. Sedan finns det, för varje filmfil etc., en dune_folder.txt vars media_url pekar på en mediafil. Det spelar ingen roll om dessa mediafiler ligger på en och samma hårddisk eller spridda över flera diskar.

Man måste inte använda just yaDIS för detta, men det var på det sättet jag lärde mig hur man kan göra.

Postad 26 April 2011 - 11:02

Unregistered1425
  • Unregistered1425
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Svårt att se att funktionaliteten i dune_folder.txt och/eller yaDIS kan betecknas som "ett enkelt program". Jag är som sagt för dåligt insatt i yaDIS, men jag tycker att det är ganska knöligt att komma igång med dessa. Visst kan man säkert lösa uppgiften, men enkelt skulle jag inte kalla det.

Postad 26 April 2011 - 20:07

Unregistered70c204f0
  • Unregistered70c204f0
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Svårt att se att funktionaliteten i dune_folder.txt och/eller yaDIS kan betecknas som "ett enkelt program". Jag är som sagt för dåligt insatt i yaDIS, men jag tycker att det är ganska knöligt att komma igång med dessa. Visst kan man säkert lösa uppgiften, men enkelt skulle jag inte kalla det.

Det behöver inte vara enkelt, men enkelt duger :D
yaDis gör jobbet alltså??? Ska kolla detta

Postad 16 May 2011 - 08:49

Unregistered7e1dc52c
  • Unregistered7e1dc52c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Ny firmware från Dune:

HDI Dune has released a firmware update which brings a lot of improvements and new
functions to all models of Dune media players.

The firmware update has version number 110511_2007_beta and beta status.

As always, this firmware update is provided for all generations of Dune media
players, including both all new models and all outdated/discontinued models
(14 different models based on 3 different platforms: Sigma Designs 863x,
864x, and 865x):
- Dune HD Ultra
- Dune HD Mini
- Dune BD Prime
- Dune HD Center
- Dune HD Base
- Dune HD Base 2.0
- Dune BD Prime 3.0
- Dune HD Base 3.0
- Dune HD Max
- Dune HD Smart H1
- Dune HD Smart D1
- Dune HD Smart B1
- Dune HD Duo
- Dune HD Lite 53D

The new firmware version includes a completely new graphical interface (with more
advanced graphics, animation effects, support for skins, new main menu style,
weather widget, many other user interface improvements), support for CUE-sheets,
support for MKV-chapters, new improved version of DVD engine, SHOUTCast and
RadioTime services (thousands of free Internet radio stations), and many other
new features and improvements.

For Dune models based on the Sigma Designs 864x and 865x platforms, the new
firmware version also includes extended support for controlling the player
via USB mouse and keyboard, support for Dune HD Qwerty RF remote, and some
other features and improvements.

The firmware update can be downloaded and installed via either the built-in online
firmware upgrade function of Dune media players, or using the official Dune
firmware web site:
http://dune-hd.com/firmware

/V-man

Postad 16 May 2011 - 19:27

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0
Nytt utseende - kan man ju tycka vad man vill om, kul att det händer nått iaf.

En sak som jag verkligen har saknat med Dune som dom har lagt till. Nu spelar den upp flera videofiler i sträck, utan att man behöver trycka igång va enda fil - lycka.

Sen vet jag inte om man vill ha en väder-widget som talar om att det är varmt o soligt ute när man placerat sig i soffan för att avnjuta lite tv-serier.

Postad 17 May 2011 - 08:28

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Nytt utseende - kan man ju tycka vad man vill om, kul att det händer nått iaf.

En sak som jag verkligen har saknat med Dune som dom har lagt till. Nu spelar den upp flera videofiler i sträck, utan att man behöver trycka igång va enda fil - lycka.

Det har varit möjligt innan också, fast det är möjligt att de ändrat vad som är default. Jag brukar ha inställningarna så att jag spelar en fil med enter och alla filer med play.

Sen vet jag inte om man vill ha en väder-widget som talar om att det är varmt o soligt ute när man placerat sig i soffan för att avnjuta lite tv-serier.

Bara att stänga av den om man inte vill se den :)

Postad 17 May 2011 - 09:32

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
Beställde precis en Dune HD Smart B1. Har tröttnat på att min PS3a vägrar svälja MKV och alla "corrupted data" meddelanden. Får välan se om den här levererar bättre.

Postad 17 May 2011 - 14:29

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Ny firmware från Dune:
... massor med text...
http://dune-hd.com/firmware

/V-man

Tack för den västman! Hade tänkt börja uppdatera min Dune prime 3.0 . Har aldrig satt mig in i det innan. Måste man ta alla ihop i turordning?

Postad 17 May 2011 - 19:06

Unregistered7e1dc52c
  • Unregistered7e1dc52c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Tack för den västman! Hade tänkt börja uppdatera min Dune prime 3.0 . Har aldrig satt mig in i det innan. Måste man ta alla ihop i turordning?

Du behöver bara lägga in den senaste. Sedan ca 1 år tillbaka kan man uppgradera fw direkt från menyn. Är din befintliga fw äldre så laddar du bara ner filen på ett usb-minne och kör filen.

/V-man

Postad 17 May 2011 - 20:15

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 915 inlägg
  • 0
Behåller den nya FW befintlig konfiguration för bild, ljud och sökvägar? Eller måste man bereda sig på att "göra om allt"

/Lennart

Redigerat av LJN, 17 May 2011 - 20:16.

Postad 17 May 2011 - 20:56

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Behåller den nya FW befintlig konfiguration för bild, ljud och sökvägar? Eller måste man bereda sig på att "göra om allt"

/Lennart

De flesta sådana inställningar var kvar efter uppgradering, det var några smågrejer som jag fick göra om bara men inget relaterat till sökvägar eller annat krångligt.

Postad 18 May 2011 - 08:30

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Wow... HDi, sicka gubbar!!

Jag har en "gammal" HDi Dune Prime 1.0, laddade på den nya firmwaren (betan)...

Det nya gränssnittet var ju definitivt ett fall framåt... Fantastiskt med ett företag som altid har med sina äldre maskiner när de gör nya firmware! Känns som jag kommer använda den mer igen nu!

;)

Postad 18 May 2011 - 12:19

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
Woups! Glömde visst kolla en grejj... Kan Dune HD Smart B1 spela upp .ISO filer? ;)

EDIT: tror jag svarade på det själv...

Video file formats: MKV, MPEG-TS, MPEG-PS, M2TS, VOB, AVI, MOV, MP4, QT, ASF, WMV, Blu-ray-ISO, BDMV, DVD-ISO, VIDEO_TS

Redigerat av Unregistered8147b14e, 18 May 2011 - 12:25.

Postad 18 May 2011 - 18:37

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Woups! Glömde visst kolla en grejj... Kan Dune HD Smart B1 spela upp .ISO filer? :lol:

EDIT: tror jag svarade på det själv...

Video file formats: MKV, MPEG-TS, MPEG-PS, M2TS, VOB, AVI, MOV, MP4, QT, ASF, WMV, Blu-ray-ISO, BDMV, DVD-ISO, VIDEO_TS

Ja du svarade själv. Jag kan tillägga om du får en "img" fil, så kan du döpa om den till "iso" det funkar kanon ;)

Postad 18 May 2011 - 21:57

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0

Ja du svarade själv. Jag kan tillägga om du får en "img" fil, så kan du döpa om den till "iso" det funkar kanon :)

Det låter ju toppen! och nu kom det ett par frågor till.

Klarar Dune av att spela upp en .mkv fil som innehåller flera subtitles?
Klarar Dune av att spela upp en .mkv fil med externa subtitles som t.ex. .srt och .ssa?

EDIT: Hoppas det iallafall, för nu har jag lagt en hel eftermiddag med att konfigurera yaDIS i väntan på leverans av Dune HD smart B1.. :)

Redigerat av Unregistered8147b14e, 18 May 2011 - 22:05.

Postad 19 May 2011 - 07:02

Unregisterededfb6b6e
  • Unregisterededfb6b6e
  • Lärjunge

• 351 inlägg
  • 0
Subtitle formats: SRT (external), SUB (MicroDVD) (external), text (MKV), SSA/ASS (MKV, external), VobSub (MP4, MKV, external SUB/IDX), PGS (Blu-ray, TS, MKV)

iaf på D1an

Postad 19 May 2011 - 11:06

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
Har nu suttit ett par timmar och konfigurerat den, j*vlar va fint allting funkar! Blu-ray spelaren är inte högljudd, spelar det jag matat den hitills med iallafall. dvd iso's är inga problem, mkv med externa undertexter, mkv med interna undertexter... rubb och stubb!

Det som gav mig huvudvärk var Installationen av yaDIS. jag kunde INTE få det att funka, den svalde inte URL'erna jag matade den med, men efter ett tag så insåg jag problemet. yaDIS MÅSTE installeras på en USBsticka/USBhårddisk/internal storage, vilket jag inte hade på min Dune HD Smart B1.

Sagt och gjort, jag lade in yaDIS på en USBhårddisk och sen fungerade det kalas! begränsningen är att linux-kerneln i DUNEspelarna blev förbannade när man först försökte mounta till yaDIS och sedan mounta till videofilen. Bara en SMB-connection i taget tar den.

så om du skall slänga in yaDIS, se till att inte lägga det på en nätverksenhet! Det kanske sparar några timmars hårslitande för någon. :)

Redigerat av Unregistered8147b14e, 19 May 2011 - 18:03.

Postad 19 May 2011 - 18:21

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1649 inlägg
  • 0
Hej,

Finns det någon ägare av en Smart D1 som kan bekräfta att den kan hantera flera NAS (shared storages) över NFS och att det funkar bra med "Network Browser" att bläddra i mappar på dem?

/Micke

Postad 20 May 2011 - 08:25

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Det som gav mig huvudvärk var Installationen av yaDIS. jag kunde INTE få det att funka, den svalde inte URL'erna jag matade den med, men efter ett tag så insåg jag problemet. yaDIS MÅSTE installeras på en USBsticka/USBhårddisk/internal storage, vilket jag inte hade på min Dune HD Smart B1.

Sagt och gjort, jag lade in yaDIS på en USBhårddisk och sen fungerade det kalas! begränsningen är att linux-kerneln i DUNEspelarna blev förbannade när man först försökte mounta till yaDIS och sedan mounta till videofilen. Bara en SMB-connection i taget tar den.

så om du skall slänga in yaDIS, se till att inte lägga det på en nätverksenhet! Det kanske sparar några timmars hårslitande för någon. :)

Jag kör yaDIS över nätverk utan problem... fast det kan vara struligt att få till sökvägen rätt, som jag skrev för ett tag sedan i den här tråden (max 1-2 sidor bakåt).

Postad 20 May 2011 - 15:30

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0

Jag kör yaDIS över nätverk utan problem... fast det kan vara struligt att få till sökvägen rätt, som jag skrev för ett tag sedan i den här tråden (max 1-2 sidor bakåt).

Det funkar för NFS, är det det du använder? men inte till SMB, om det ligger på samma share, enligt den här informationen.

This is a DUNE firmware issue, where the version of Linux kernel used by the Dune cannot access two SMB shares on the same server at the same time.
See the firmware release notes (version 100307_2100_beta):

- When playing a playlist consisting of items pointing to different
network shares, the player automatically unmounts/mounts network
shares as needed (in particular, it correctly unmounts a SMB share
before accessing another SMB share pointing to the same SMB server,
in order to avoid the limitation that Linux kernel can not work
with multiple SMB shares of the same SMB server simultanesouly).

So it tries to unmount the index share to play the movie, but since the files are still in use (you are looking at the index), it can't unmount, so it cant mount the movie share to play the movie. Thus the message "cannot access file <whatever>"

The solution (at least, to me) is to put the index on a thumbdrive and stick this drive in a USB port of the DUNE. You can browse the index on the thumbdrive, and start watchinig movies (from this index) stored on the smb share.

Postad 20 May 2011 - 15:33

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Det funkar för NFS, är det det du använder? men inte till SMB, om det ligger på samma share, enligt den här informationen.

Jo det stämmer, jag kör NFS. Men det verkar ju sjukt osmidigt att tvingas ha indexet på en USB-sticka, åtminstone för mig som lägger in nya videofiler praktiskt taget dagligen.

Men varför vill man köra SMB när det finns möjlighet att köra NFS?

Postad 20 May 2011 - 18:29

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0

Jo det stämmer, jag kör NFS. Men det verkar ju sjukt osmidigt att tvingas ha indexet på en USB-sticka, åtminstone för mig som lägger in nya videofiler praktiskt taget dagligen.

Men varför vill man köra SMB när det finns möjlighet att köra NFS?

för att jag har ingen aning om hur man sätter upp en NFS-server och ingen aning om vilken serverprogramvara man måste ha.

sen så är det ju så att dune delar ut USB-hårddisken på nätverket så att uppdatera yaDIS gör man över nätet utan att "plocka bort" usbsticken/hårddisken :lol:

Postad 21 May 2011 - 03:34

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

för att jag har ingen aning om hur man sätter upp en NFS-server och ingen aning om vilken serverprogramvara man måste ha.

sen så är det ju så att dune delar ut USB-hårddisken på nätverket så att uppdatera yaDIS gör man över nätet utan att "plocka bort" usbsticken/hårddisken :lol:

Okej, jag förstår. Om du skulle vilja testa NFS kan jag rekommendera Hanewin NFS Server, den var väldigt enkel att installera och konfigurera. Bara att fråga här i tråden om du vill ha hjälp med något i så fall.

Postad 21 May 2011 - 09:05

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
Fördelen med NFS är överföringshastigheten va? jag har för mig det i alla fall.

Postad 21 May 2011 - 12:43

Nightrider-xXx
  • Nightrider-xXx
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0
har tankat ner den nya mjukvaran till min dune base 3.0 och är mycket nöjd :lol: men när jag skulle spela upp banditrock så fick jag upp Fel kod 16, kan man fixa till detta? om det nu går hur går jag tillväga?

Postad 21 May 2011 - 23:16

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
Hade ett litet men ändock irriterande "hack" i bilden typ varannan sekund. ställde om bildläget från 1080p@24 till 1080p@23,9XX, och sepåfan, bilden blev helt stabil!

Nu är man ju lite nyfiken varför 1080p@23,9XX funkade klockrent medans 1080p@24 inte gjorde det. min TV skall klara av 24Hz står det i speccen. Och vad är 23,9XXHz för märklig uppdateringshastighet??

Postad 22 May 2011 - 10:48

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Hade ett litet men ändock irriterande "hack" i bilden typ varannan sekund. ställde om bildläget från 1080p@24 till 1080p@23,9XX, och sepåfan, bilden blev helt stabil!

Nu är man ju lite nyfiken varför 1080p@23,9XX funkade klockrent medans 1080p@24 inte gjorde det. min TV skall klara av 24Hz står det i speccen. Och vad är 23,9XXHz för märklig uppdateringshastighet??

Anledningen är helt enkelt att materialet du kollade på är inspelat i 23,976p och inte exakt 24p. Det är tydligen en framerate som är anpassad till NTSC-tv:s på något sätt.
Wikipedia 23,976p

Postad 22 May 2011 - 16:51

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Fördelen med NFS är överföringshastigheten va? jag har för mig det i alla fall.

En annan fördel är ju att du slipper problemet med att man inte kan mounta två SMB-shares samtidigt... ;)

Postad 22 May 2011 - 21:59

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0

En annan fördel är ju att du slipper problemet med att man inte kan mounta två SMB-shares samtidigt... ;)

Sanning där :P

Postad 24 May 2011 - 11:54

Unregisterededfb6b6e
  • Unregisterededfb6b6e
  • Lärjunge

• 351 inlägg
  • 0
Beställde en Dune HD Smart D1 efter varit missnöjd med kraften i min TViX N1, hoppas den bättre klarar av de 1080p MKVs jag har. Får se i helgen!

Postad 24 May 2011 - 12:08

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Beställde en Dune HD Smart D1 efter varit missnöjd med kraften i min TViX N1, hoppas den bättre klarar av de 1080p MKVs jag har. Får se i helgen!

Är du säker på att det inte är nätverket som är flaskhalsen?

Postad 24 May 2011 - 18:45

Unregisterededfb6b6e
  • Unregisterededfb6b6e
  • Lärjunge

• 351 inlägg
  • 0

Är du säker på att det inte är nätverket som är flaskhalsen?

Provat via extern hårddisk, blev exakt samma lag, de flesta av mina MKVs är ospelbara. Enl killarna på avsforum så ligger N1 på gränsen när det gäller 1080p.
Hoppas på att Dune ska göra mig lyckligare :)

Ps. Även streamat från samma NAS till datorn som fixade det utan problem.

Redigerat av Unregisterededfb6b6e, 24 May 2011 - 18:47.

Postad 24 May 2011 - 18:47

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Provat via extern hårddisk, blev exakt samma lag, de flesta av mina MKVs är ospelbara. Enl killarna på avsforum så ligger N1 på gränsen när det gäller 1080p.

Ja gjorde mig lyckligare min bästa investering ;)

Postad 24 May 2011 - 20:23

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0
Har man gjort om sina bluray´s till mkv med hd-ljud inbakat, så är det många spelare som tycker det blir jobbigt. Att köra en hel iso på en blurayskiva kan funka, men inte om bild och ljud ligger i en mkv-container. Det är inget man behöver oroa sig för som Duneägare. Allt funkar, inga konstigheter - har aldrig varit med om att min BD Prime 3.0 krävt en omstart på någon fil faktiskt, o då har jag haft den i ett år nu. Bekymmerslöst filtittande kan man lugnt påstå.

Redigerat av Sir Mix Alot, 24 May 2011 - 20:31.

Postad 25 May 2011 - 14:26

Unregisterededfb6b6e
  • Unregisterededfb6b6e
  • Lärjunge

• 351 inlägg
  • 0

Ps. Även streamat från samma NAS till datorn som fixade det utan problem.

Sådär ja, fick min D1 idag. Installerade utan problem och inte fasen laggar en enda fil, underbart!
Nu gäller det bara att hitta någon som vill köpa en TViX N1 :]

Postad 09 June 2011 - 18:04

Unregisteredab09a1aa
  • Unregisteredab09a1aa
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Har nu haft min Dune Smart D1 i ca 2 månader och är sjukt nöjd! Spelar upp Blu-Ray ISO med fulla menyer och kristallklar bild. Skickar även HD-ljud obehandlat genom recievern (står DTS-HD etc på displayen). Grymt kompatibel spelare. den 'r heller inte seg som man kan tro på att ladda en Blu-Ray ISO i mitt tycke. Kommer bli ännu snabbare sen med Sigma 8646-chipet.

En enda sak som jag inte tänkt på dock: Den verkar inte ta IMG-filer väl? Är det enda sättet att döpa om dem till .iso helt enkelt?

Postad 09 June 2011 - 18:51

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Har nu haft min Dune Smart D1 i ca 2 månader och är sjukt nöjd! Spelar upp Blu-Ray ISO med fulla menyer och kristallklar bild. Skickar även HD-ljud obehandlat genom recievern (står DTS-HD etc på displayen). Grymt kompatibel spelare. den 'r heller inte seg som man kan tro på att ladda en Blu-Ray ISO i mitt tycke. Kommer bli ännu snabbare sen med Sigma 8646-chipet.

En enda sak som jag inte tänkt på dock: Den verkar inte ta IMG-filer väl? Är det enda sättet att döpa om dem till .iso helt enkelt?

Japp det är så tyvärr, än så länge..

Postad 16 June 2011 - 18:30

Unregistered03b1c43b
  • Unregistered03b1c43b
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
finns det någon vänlig själ som kan färklara hur man får igång internet radion i dune (har en prime 3.0)?

jag har själv försökt att googla men finner inte svaren jag vill ha...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.