Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - HK AVR155, 255, 355 *

1737 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Harman Kardon AVR 155 (Surroundförstärkare) 1 7 (5) Inga priser
Harman Kardon AVR 255 (Surroundförstärkare) 1 8,14 (116) Inga priser
Harman Kardon AVR 355 (Surroundförstärkare) 1 8,82 (32) Inga priser
59 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 1 år sedan
Harman/Kardon AVR-255 delvis död :o. Hur hände detta? (18 inlägg) 8 år sedan
Samsung UHD TV till gammal Harmar/Kardon förstärkare - hur koppla? (7 inlägg) 9 år sedan
Dali Hemmabio (4 inlägg) 9 år sedan
LG 55LB870 DTS Problem med Plex, Optisk (0 inlägg) 9 år sedan
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg) 10 år sedan
Köpråd av begagnad surroundförstärkare (3 inlägg) 10 år sedan
Subwoofer nybörjare. (15 inlägg) 11 år sedan
Autokalibrering HK Avr-255 som gör det sämre (1 inlägg) 12 år sedan
Harman Kardon AVR 255 HDMI problem med projektor (3 inlägg) 12 år sedan
Harman kardon avr 255 vs yamaha rx v 671 (9 inlägg) 12 år sedan
Behålla H/K AVR255 eller köpa ny Denon AVR-1912?? (22 inlägg) 12 år sedan
Bara 2,1 i H/K AVR255 (2 inlägg) 13 år sedan
Byta H/K 255 mot Samsung Galaxy S? (3 inlägg) 13 år sedan
Coaxial kabel samt optisk kabel , hjälp fort! (0 inlägg) 13 år sedan
H/K avr 255 hängt sig (1 inlägg) 13 år sedan
Reciever med HDMI som funkar bra med projektor (1 inlägg) 13 år sedan
Köpt mig hk avr 255 men får inget ljud? (2 inlägg) 13 år sedan
AVR255 ljudformat (2 inlägg) 13 år sedan
Problem med AVR 255 (0 inlägg) 14 år sedan
Canton Chrono SL580 och H/K AVR255 (2 inlägg) 14 år sedan
Val av förstärkare inte lätt... HK AVR255 vs V767 vs 608 vs 920? (17 inlägg) 14 år sedan
Hembiobutiken kör en fuling (7 inlägg) 14 år sedan
Snälla hjälp mig! Vilken? (5 inlägg) 14 år sedan
Vilken receiver: Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 till mitt Canton-system (21 inlägg) 14 år sedan
Onkyo TX-SR607 eller HK AVR 255? (8 inlägg) 15 år sedan
Bra Ljudpaket under 10 000Kr ? (16 inlägg) 15 år sedan
H/K 980 vs. H/K AVR 255 (1 inlägg) 15 år sedan
DTS via PS3 Media Server (3 inlägg) 15 år sedan
Uppgradera reciver (15 inlägg) 15 år sedan
Harman Kardon AVR 255 för 4990:- (2 inlägg) 15 år sedan
Vilken AV-receiver rekommenderar du? (16 inlägg) 15 år sedan
Harman Kardon AVR 255 Front + sub? (5 inlägg) 15 år sedan
Förslag på ersättningshögtalare (8 inlägg) 15 år sedan
Nytt från Harman/kardon (848 inlägg) 15 år sedan
Onkyo TX-SR606 mot Harman Kardon AVR 255 (169 inlägg) 15 år sedan
tips och tankar runt Surroundförstärkare (14 inlägg) 15 år sedan
Ny förstärkare tips & råd (3 inlägg) 15 år sedan
Surroundförstärkare (1 inlägg) 15 år sedan
hur påverkas ljudkaraktären av att hänga på externt slutsteg (5 inlägg) 15 år sedan
Skall köpa en hembioförstärkare - vilken? (3 inlägg) 16 år sedan
Problem med HTPC och AVR-255 (4 inlägg) 16 år sedan
Hur långt kommer man med H/K AVR 255? (12 inlägg) 16 år sedan
Prisutveckling H/K AVR 355 (3 inlägg) 16 år sedan
Golvare till H/K AVR 255. Max 7000:- (19 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsrunda, Nya frontar och center (12 inlägg) 16 år sedan
Uppgradera systemet - funderingar (2 inlägg) 16 år sedan
Mätningar på h/k, Denon, Yamaha och Onkyo. (24 inlägg) 16 år sedan
AVR 255 och Xbox 360 (3 inlägg) 16 år sedan
HK avr 255 till dynavoice m-65? (4 inlägg) 16 år sedan
HK AVR255 + System One VH3, VH3S/C, VAS-10B - Bra/prisvärd kombination? (1 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR606, Marantz SR6003, H/K 355 + Black Diamond V.2 (5 inlägg) 16 år sedan
Hk avr 255 (30 inlägg) 16 år sedan
Harman Kardon avr 355 eller onkyo 805an? (5 inlägg) 16 år sedan
Bildproblem AVR 255 (5 inlägg) 16 år sedan
H/K Avr 355 vs Onkyo 875 (2 inlägg) 16 år sedan
Harman Kardon AVR445 / AVR255 (6 inlägg) 16 år sedan
Min Onkyo - Dåligt köp? (30 inlägg) 16 år sedan
hjälp mig välja mellan följande recivrar (8 inlägg) 16 år sedan

Postad 11 februari 2009 - 21:26

citroenC1
  • citroenC1
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Min verkar fungera felfritt såhär långt :) Grymt nöjd.

Samma här, känner inte till några problem med min 355:a. Film DVD/BluRay, spel, musik fungerar felfritt.

Postad 12 februari 2009 - 08:25

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Samma här, känner inte till några problem med min 355:a. Film DVD/BluRay, spel, musik fungerar felfritt.

Du och Xooz, det är ju glädjande att ni sluppit problem.

Frågan är ju då (för att ringa in allt), vad för setup kör ni?

Vilka Bluray-spelare, CD-spelare, konsoler kör ni?
Använder ni HDMI för ljudet, kör ni LPCM eller Bitstream, kanske Toslink?

När ni byter låtar på CDspelaren hör ni inget konstigt i ljudet? Har ni testat SACD?

Är det HDMI eller DVI på tv´n? Kanske kör ni component till projektor?

Postad 12 februari 2009 - 09:30

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

Jag har heller inga bekymmer. Har en 255:a.
Setup: PS3 och Canal Digitals inspelningsbara HD box.
Kör allt via HDMI och LPCM från PS3an.

Använder mig av PS3 mediaserver för att streama musik, mest FLAC.

Postad 12 februari 2009 - 09:48

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jag har heller inga bekymmer. Har en 255:a.
Setup: PS3 och Canal Digitals inspelningsbara HD box.
Kör allt via HDMI och LPCM från PS3an.

Använder mig av PS3 mediaserver för att streama musik, mest FLAC.

Vad är PS3 mediaserver? (har gått och funderat på hur jag skall få in FLAC i systemet, men TVersity fungerar lite kass anser jag)

Postad 12 februari 2009 - 14:54

Unregistered9ec9eb84
  • Unregistered9ec9eb84
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

När ni byter låtar på CDspelaren hör ni inget konstigt i ljudet? Har ni testat SACD?

Kör inte så avancerad setup iofs, dvd/cd-spelare Audio Pro AVD-303. Analogt ljud för cd. DVI-HDMI bild från datorn, optisk för ljud från datorn.

Postad 12 februari 2009 - 15:28

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Kör inte så avancerad setup iofs, dvd/cd-spelare Audio Pro AVD-303. Analogt ljud för cd. DVI-HDMI bild från datorn, optisk för ljud från datorn.

Det förklarar nog varför du sluppit problem, kör du bilden till AVR? (eller direkt till TV/proj?)

Analoga ljudkällor och optiska har mig veterligen inte inneburit något problem. Det är när man kör HDMIljud jag fått mina problem, och vad jag läst så också många andra.

Postad 12 februari 2009 - 16:10

POi2
  • POi2
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Just Xbox 360 har haft något problem med ljud över HDMI som åtgärdades i förra veckan. Koppla upp maskinen mot Live så bör uppdateringen installeras. Kankse hjälper till viss del.

Postad 12 februari 2009 - 16:29

Unregistered9ec9eb84
  • Unregistered9ec9eb84
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

Det förklarar nog varför du sluppit problem, kör du bilden till AVR? (eller direkt till TV/proj?)

Analoga ljudkällor och optiska har mig veterligen inte inneburit något problem. Det är när man kör HDMIljud jag fått mina problem, och vad jag läst så också många andra.

Ja bilden går till AVR'en, använder oftast datorn som uppspelare så DVI-HDMI.

Postad 12 februari 2009 - 18:09

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Är det någon som inte har problem med sin nya H/K? Jag gillar nämligen hk sen innan och är sugen på en 355a, fast det väger väldigt mycket åt tex onkyo 806 eller Marantz istället pågrund av alla buggar H/K verkar ha nu.

Jag hade ju lite udda problem med min 355 men efter fv-uppgradering så går den klockrent. Om du ska köpa den så försäkra dig om att senaste fv sitter i den. Lita inte på att säljaren säger "självklart" för de jag köpte min av var övertygade om att den skulle ha det.

Postad 12 februari 2009 - 18:29

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Jag undrar hur ni justerat er 355:a? Automatiskt med mic eller manuellt?

Det är nämligen så att jag aldrig var riktigt nöjd med den automatiska kalibreringen, finjusterade nivåer & grejade men tyckte att det låg som en slöja över ljudet. Vid en kalibrering så kom jag på det, eländet ställer ju självfallet in EQ på ett antal frekvenser. En EQ som man dessutom inte kan gå in & finjustera, ja inte ens ser!

Har hållit på mycket med Equalizers & hifi under 90-talet & har den erfarenheten att en sån där autokalibrering sällan blir bra. Ok, det har hänt lite sen dess men till saken hör att EQ:n jag använde då kostade i sig dubbelt så mkt som en 355:a. Dessutom så är det ju alltid bäst att försöka få ordning på akustiken & högtalarplacering i stället för att elektroniskt korrigera ljudet.

I vilket fall som helst så nollställde jag recievern på allt. Det enda jag sedan justerade var crossovern för övrigt så lät jag allt vara. Såååå underbart! Allt öppnade sig & man kände att nu är det ingen osynlig EQ som varit inne & förstört!

Det enda jag gjort sedan är att finjustera nivåerna lite lätt, 1db ner på surrarna samt 2 upp på centern & det känns som att jag fått en helt ny reciever! Ang. avståndsinställningen så testade jag att ändra det efter att ha mätt ut högtalarna men kan inte säga att jag märkte nån skillnad så jag ställde tillbaks allt på 3m igen som är grundinställning.

Jag skäms nästan lite, så mkt hifi som jag grejat med under årens lopp & jag förstod inte detta med EQ:ns inverkan.

Ni som inte gjort det, testa detta & kom med utlåtanden om vad ni tycker. En liten sak bara, med autokalibreringen så drogs min sub ned 6db vilket också var behövligt. Nu har jag flyttat den & då behövs ingen neddragning men om man har subben på ett olämpligt ställe så är det mkt troligt att den behöver dämpas alt. kanske ökas. Bäst är dock alltid att optimera dess placering då en EQ alltid är en sämre kompromiss...

Postad 12 februari 2009 - 19:31

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

Vad är PS3 mediaserver? (har gått och funderat på hur jag skall få in FLAC i systemet, men TVersity fungerar lite kass anser jag)

PS3 mediaserver är fantastiskt! Körde också med TVersity innan, men PMS är så mycket enklare och bättre.

http://ps3mediaserver.blogspot.com/
Varsågod!

Postad 12 februari 2009 - 19:43

Streten
  • Streten
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Det är nämligen så att jag aldrig var riktigt nöjd med den automatiska kalibreringen, finjusterade nivåer & grejade men tyckte att det låg som en slöja över ljudet. Vid en kalibrering så kom jag på det, eländet ställer ju självfallet in EQ på ett antal frekvenser. En EQ som man dessutom inte kan gå in & finjustera, ja inte ens ser!

Har hållit på mycket med Equalizers & hifi under 90-talet & har den erfarenheten att en sån där autokalibrering sällan blir bra. Ok, det har hänt lite sen dess men till saken hör att EQ:n jag använde då kostade i sig dubbelt så mkt som en 355:a. Dessutom så är det ju alltid bäst att försöka få ordning på akustiken & högtalarplacering i stället för att elektroniskt korrigera ljudet.

I vilket fall som helst så nollställde jag recievern på allt. Det enda jag sedan justerade var crossovern för övrigt så lät jag allt vara. Såååå underbart! Allt öppnade sig & man kände att nu är det ingen osynlig EQ som varit inne & förstört!

Det enda jag gjort sedan är att finjustera nivåerna lite lätt, 1db ner på surrarna samt 2 upp på centern & det känns som att jag fått en helt ny reciever! Ang. avståndsinställningen så testade jag att ändra det efter att ha mätt ut högtalarna men kan inte säga att jag märkte nån skillnad så jag ställde tillbaks allt på 3m igen som är grundinställning.

Jag skäms nästan lite, så mkt hifi som jag grejat med under årens lopp & jag förstod inte detta med EQ:ns inverkan.

Ni som inte gjort det, testa detta & kom med utlåtanden om vad ni tycker. En liten sak bara, med autokalibreringen så drogs min sub ned 6db vilket också var behövligt. Nu har jag flyttat den & då behövs ingen neddragning men om man har subben på ett olämpligt ställe så är det mkt troligt att den behöver dämpas alt. kanske ökas. Bäst är dock alltid att optimera dess placering då en EQ alltid är en sämre kompromiss...

Jag kör också med manuell setup. Har testat att ställa in den med micen men det blev aldrig speciellt bra, precis som att det var en slöja över ljudet som du beskriver.

Postad 12 februari 2009 - 19:45

citroenC1
  • citroenC1
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Kör en ganska enkel setup. Systemet består av förstärkare, TV, PS3 och digitalbox.

Boxer video = Composite 1 och ljud = Analog 3.
PS3 video och ljud = HDMI 1 inställt som LPCM på PS3.
TV = HDMI out.
PC laptop är mediaserver kopplad via trådlöst nätverk till PS3 vidare via HDMI LPCM till AVR355.

Testat att köra både DVD, BluRay, MusikCD och mp3 utan klick eller andra problem. Dock inte testat SACD.

PS3:an har även Yellow Dog Linux installerat, men har inte testat att köra musik/video under Linux ännu.

Redigerat av citroenC1, 12 februari 2009 - 19:53.

Postad 13 februari 2009 - 09:45

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

PS3 mediaserver är fantastiskt! Körde också med TVersity innan, men PMS är så mycket enklare och bättre.

Varsågod!

Underbart, hoppas jag kan köra denna via laptopen då. Tversity var ju ganska krävande, men jag hoppas jag kan köra .MKV filer till ps3an nu då? (inte värsting men kanska snabb laptop)

FLAC är också något jag vill kunna spela upp, dock vet jag inte hur det skulle gå till att få ps3an spela upp filen... Där åker jag väl på en twix eller popcorn hour.

Postad 13 februari 2009 - 10:27

kott
  • kott
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Underbart, hoppas jag kan köra denna via laptopen då. Tversity var ju ganska krävande, men jag hoppas jag kan köra .MKV filer till ps3an nu då? (inte värsting men kanska snabb laptop)

FLAC är också något jag vill kunna spela upp, dock vet jag inte hur det skulle gå till att få ps3an spela upp filen... Där åker jag väl på en twix eller popcorn hour.

Bör gå lite OT för topic så håller mig kortfattad: Ja, du kan spela upp .MKV via PMS (via transcoding), du kan även spela FLAC via PMS.

Postad 13 februari 2009 - 12:53

than
  • than
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

För att förtydliga lite så menar du att det är skillnad även om man har "EzSET/EQ" satt till "OFF" under "Audio Effects"?

Postad 13 februari 2009 - 15:28

nyh
  • nyh
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Varsågod!

Fungerar det att köra .img filer med denna mediaserver ?

Postad 13 februari 2009 - 16:05

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

För att förtydliga lite så menar du att det är skillnad även om man har "EzSET/EQ" satt till "OFF" under "Audio Effects"?

Vet faktiskt inte. Den funktionen hade jag faktiskt inte på min innan uppgraderingen av fv, såg att den dykt upp efteråt... Skulle dock tro att den stänger av equalizern...

Men det är inte bara EQ:n som är problemet vid autokalibrering utan den ställer ju även nivåerna lite hipp som happ, man måste ändå peta & dona på nivåerna i efterhand så jag ser det som lika bra att skippa autoinställningen & skruva från utgångsläget i stället, om det ens behövs...

Postad 14 februari 2009 - 17:11

than
  • than
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Enligt HK Support Sverige så ser det i nuläget ut som att nästa mjukvaruuppdatering kommer i slutet av februari.

Postad 14 februari 2009 - 17:58

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
jag är lite av en idiot...

I all hast hade jag strulat till det med bakkanalerna, som någon sa.... skyll inte grejorna när du kopplat fel.

Till mitt försvar får jag säga att det inte var helt självklart när man växlade och stängde av kanaler, då stängs även det andra två av. Men hursom så lyckades jag koppla 5.1 högtalare till det 2 extra för 7.1

Det jag EGENTLIGEN ville göra var ju att testa köra utan AutoEQ och kalibrering, detta har jag nu gjort och JISSES vilken skillnad.

Nu spelar BlackDiamond på några nivåer högre och enligt mig, makalös upplösning jämnfört med innan!

Jag är lite smått lyrisk efter att ha spelat Money for Nothing på SACD nyss. Ok klockan är sent och huset har slutat skaka, får väl lyssna på stackaren som gömmer sig under kudden och gå och lägga mig nu..... =)

Redigerat av sunscreen, 16 februari 2009 - 00:14.

Postad 15 februari 2009 - 13:22

tonpaa
  • tonpaa
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Har du kopplat in sina surround högtalare till SBR och SBL? Det är ju de två kanalerna som gör 7.1. Du ska ju koppla dina surroundhögtalare till SR och SL. Det är de som är de två surround i 5.1 systemet.

Eller är det så att du vill köra 5.1 med SBL och SBR kanalerna? Isåfall vet jag inte om det går.

Redigerat av tonpaa, 15 februari 2009 - 13:23.

Postad 15 februari 2009 - 21:40

Unregistered9ec9eb84
  • Unregistered9ec9eb84
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

******** j***a sk*t rent ut sagt, nu är det skamligt!

Jag skall förklara varför humöret svängt som det gjort:

Glad i hågen slog jag mig ner för att stänga av EQ och kolla hurvida jag kunde få bra ljud genom att själv ställa in allt.

Kunde varit skoj, och se om EQn påverkar trots att den är "av".

MEN, jag körde reset/restore to factory default... och näärjag ställt in att jag har 5.1 så får jag ändå ingen test-ton i bakre högtalarna?

Vad tusan, jag kollar så allt är ok, men inget. Endast OM jag väljer 7.1 kan jag få ljud i det bakre. (JA dom är kopplade till SBR & SBL)

Dom är alltså inte kopplade till Surround, vilket hade varit "part-of-7.1-setup".

Hur som helst, om jag nu går in och stänger av Surroundarna förr att få en 5.1 setup, så tystnar dom igen!

JAG var ganska GALEN på allt detta men vad FAN! Jag har stått ut med tillräckligt som det är, accepterat mindre brister och strul, och då dyker NYA problem upp!

Detta ser heller inte ut som något jag kan göra något åt. Har redan testat en reset och avstängning och nya inställningar med mera. Fanskapet ger bara ljud i bakre kanalerna OM jag kör 7.1

Det kan jag självklart inte leva med, då jag missar allt det ljudet från filmer med mera som hade hamnat i surroundkanalerna. (och vid 5.1 hade skickats bak istället)

Kanske inte ska beskylla förstärkaren för en felkoppling från din sida? :) det är väll att ta i. Som sagt 5.1 = SL & SR, inte SBL & SBR

Postad 16 februari 2009 - 00:14

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Kanske inte ska beskylla förstärkaren för en felkoppling från din sida? :) det är väll att ta i. Som sagt 5.1 = SL & SR, inte SBL & SBR

I all hast hade jag strulat till det med bakkanalerna, som någon sa.... skyll inte grejorna när du kopplat fel.

Till mitt försvar får jag säga att det inte var helt självklart när man växlade och stängde av kanaler, då stängs även det andra två av. Men hursom så lyckades jag koppla 5.1 högtalare till det 2 extra för 7.1

Det jag EGENTLIGEN ville göra var ju att testa köra utan AutoEQ och kalibrering, detta har jag nu gjort och JISSES vilken skillnad.

Nu spelar BlackDiamond på några nivåer högre och enligt mig, makalös upplösning jämnfört med innan!

Jag är lite smått lyrisk efter att ha spelat Money for Nothing på SACD nyss. Ok klockan är sent och huset har slutat skaka, får väl lyssna på stackaren som gömmer sig under kudden och gå och lägga mig nu..... =)

Postad 16 februari 2009 - 00:46

Unregistered9ec9eb84
  • Unregistered9ec9eb84
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

Så kan det gå :) Skönt att du fick ordning på det, och att det blev bättre än innan iallafall då :)

Postad 16 februari 2009 - 09:55

loop75
  • loop75
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Jag gjorde samma misstag när jag kopplade in 255 första gången... :)

Postad 16 februari 2009 - 11:54

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Det som jag tror gjorde största skillnaden för ljudbilden, när jag kalibrerade manuellt... Var helt klart en självklar sak. Men som jag inte reflekterade över innan.

Frontarna blev registrerade på så vis att förstärkaren klippte av vid 60hz. (märkligt nog tillät den dom betydligt mindre Surrarna att spela till 40hz?)

När jag istället valde högsta "Large" (vet ej vad den tillåter då?) så skickar den troligen iväg allt och filtren i högtalarna tar vid och bestämmer?

Massivt mera bas blev resultatet, någon EQ är inte aktiv. Men det skall jag labba med senare.
(samt kontrollera mer noggrant vad Audio Pro själva säger att Centern och frontarna skall kunna köra till för Hz-tal)

Postad 16 februari 2009 - 18:39

lrehnberg
  • lrehnberg
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tjena! Innan jag läste denna tråd var jag verkligen inne på att köpa en 255:a. Nu måste jag som många andra dock säga att jag tvekar.

Den viktigaste frågan för mig är ändå om min Samsung Bdp-1500 kommer fungera med 24fps genom 255:an. Ni som har de senaste firware på både 255:an och 1500:an, fungerar allt nu eller har ni problem?

Postad 16 februari 2009 - 19:48

Janoz
  • Janoz
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Jag har nyligen köpt och installerat en AVR 255 och är rätt så nöjd (efter manuell inställning av högtalarna så låter det väldigt bra ;) ). Men nu till mitt problem: jag får inte Zon 2 att fungera som jag vill, dvs inte alls :blink:
Jag har ett 5.1 högtalarsystem inkopplat i "biorummet" och sedan har jag ett par andra högtalare placerade i ett annat rum som då är inkopplade till högtalarutgångarna för Bakre surround, enligt anvisningarna. Som ljudkälla för Zon 2 har jag min mediadator (Mac Mini) som är inkopplad på analog ljudingång. när jag lyssnar på ljud från mediadatorn i "biorummet" låter det som det ska i det rummet. Men om jag väljer en annan källa, säg DVD, får jag inget ljud i Zon 2 trots att Zon 2 är tillslagen. Jag tycker att jag har gjort allt rätt, men jag måste väl ha missat något. Någon mer som har erfarenhet av detta och som kan ge lite användbara tips.

Postad 16 februari 2009 - 21:04

Unregistered43975
  • Unregistered43975
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Tjena! Innan jag läste denna tråd var jag verkligen inne på att köpa en 255:a. Nu måste jag som många andra dock säga att jag tvekar.

Den viktigaste frågan för mig är ändå om min Samsung Bdp-1500 kommer fungera med 24fps genom 255:an. Ni som har de senaste firware på både 255:an och 1500:an, fungerar allt nu eller har ni problem?

Jag får inte ut 1080p/24 från min Bdp-1500 via 255:an. :blink:

Postad 16 februari 2009 - 23:15

Unregistered43749
  • Unregistered43749
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Hej!

Till Janoz
För att få ljud i zon 2 ska man använda en analog källa. Anslut dvdspelaren analogt till en annan ingång så kommer det fungera:

AVR-255 är fullt kompatibel med 1080p/24 signal. Man går in i receiverns menynoch aktivera 1080p/24. Där kan man också se vilken insignal receivern får.

Mvh
Joakim
Harman Consumer Nordic

Postad 17 februari 2009 - 07:43

Janoz
  • Janoz
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Hej!

Till Janoz
För att få ljud i zon 2 ska man använda en analog källa. Anslut dvdspelaren analogt till en annan ingång så kommer det fungera:

Mvh
Joakim
Harman Consumer Nordic

Så du menar att för att få ut det ljud jag vill ha i Zon 2 (musik från min mediadator som är analogt ansluten i detta fallet) måste jag även ha en annan källa t ex DVD ansluten till analog ingång :blink:

Postad 17 februari 2009 - 08:12

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Så du menar att för att få ut det ljud jag vill ha i Zon 2 (musik från min mediadator som är analogt ansluten i detta fallet) måste jag även ha en annan källa t ex DVD ansluten till analog ingång :blink:

Korrekt.

Du kan ju utan problem köra både HDMI från DVD´n (eller om du kör Toslink), men även koppla den via analog signal. Så kan du välja och vraka beroende på vilket rum du är i.

Postad 17 februari 2009 - 08:47

Janoz
  • Janoz
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Korrekt.

Du kan ju utan problem köra både HDMI från DVD´n (eller om du kör Toslink), men även koppla den via analog signal. Så kan du välja och vraka beroende på vilket rum du är i.

OK, tack! Jag skall testa detta. Men spontant tycker jag det verkar "krångligt". Återkommer när jag testat.

Postad 17 februari 2009 - 18:43

Unregistered3fc500b8
  • Unregistered3fc500b8
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

OK, tack! Jag skall testa detta. Men spontant tycker jag det verkar "krångligt". Återkommer när jag testat.

Jag tror att du får gå in i "source setup" välja "dvd" och sedan stega ner till "zon2" och välja de analoga ingångarna som
datorn är inkopplad till. Om du alltid använder samma analoga ingång till din externa utrustning så får du lägga in den på zon2 på alla källor. Annars kan du göra så här: Välj t.ex AUX i "source setup" och tilldela den din analoga ingång. Sedan ställer du om din fjärr till zon2 och väljer AUX. Nu kan du ställa tillbaka fjärren till zon1 och välja vilken källa du vill i biorummet utan att påverka zon2. För att ändra volymen i zon2, ställ om fjärren till zon2 och ändra som vanligt.
Mvh Fritten

Postad 17 februari 2009 - 20:03

lrehnberg
  • lrehnberg
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

AVR-255 är fullt kompatibel med 1080p/24 signal. Man går in i receiverns menynoch aktivera 1080p/24. Där kan man också se vilken insignal receivern får.

Mvh
Joakim
Harman Consumer Nordic

Hej Joakim! Jag har hört flera ägare av just blu-ray spelaren samsung bdp-1500 kombinerad med 255:an som säger att de inte får ut 1080p/24. Det är uppenbarligen ett fel i 255:ans mjukvara. Kommer detta fixas i nästa firmware?

Postad 17 februari 2009 - 22:24

Janoz
  • Janoz
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Jag tror att du får gå in i "source setup" välja "dvd" och sedan stega ner till "zon2" och välja de analoga ingångarna som
datorn är inkopplad till. Om du alltid använder samma analoga ingång till din externa utrustning så får du lägga in den på zon2 på alla källor. Annars kan du göra så här: Välj t.ex AUX i "source setup" och tilldela den din analoga ingång. Sedan ställer du om din fjärr till zon2 och väljer AUX. Nu kan du ställa tillbaka fjärren till zon1 och välja vilken källa du vill i biorummet utan att påverka zon2. För att ändra volymen i zon2, ställ om fjärren till zon2 och ändra som vanligt.
Mvh Fritten

Tack för tipsen! Nu har jag lyckats få ut ljud från en analog källa till Zon 2, så jag vet att den fungerar. Tyvärr har jag inte lyckats med ljud från mediadatorn till Zon 2, trots att den är rätt inkopplad. Detta gör mig lite ledsen då detta fungerade utmärkt med min förra receiver (Pioneer). Den enda ledtråd jag har är att jag får skruva upp volymen väldigt mycket när jag lyssnar på musik från mediadatorn i biorummet. Jag har dock skruvat upp ljudnivån rejält på Zon 2 inställningen så det borde fungera, men det är så tyst så tyst :P

Postad 18 februari 2009 - 00:14

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Ja det är inga små skillnader vi pratar om! Med autokalibreringen så lät det rent ut sagt mediokert hemma hos mig & jag undrade faktiskt vad HK sysslat med men samtidigt så visste jag ju inte vad mitt nya högtalarpaket kunde prestera så jag visste inte riktigt vad jag skulle skylla på.

Efter total nollställning & småjusteringar av crossovern för att skona mina högtalare så blev det rent gudomligt! Helt klart är ju att det är AutoEQ:n som ställer till det...

Postad 18 februari 2009 - 00:25

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Har läst igenom hela tråden tidigare men undrar om ni har några buggproblem med era 355:or nu? Det enda jag har märkt är ett svagt knäppande ljud i mina surrar när jag byter kapitel på DVD:n samt när den gör lagerbyte. Detta verkar vara helt oberoende av volym & hörs endast när man har lågt eller om det är ett mkt tyst parti vid exempelvis ett lagerbyte...

Som sagt så är det det enda jag märkt & det är inget egentligt problem & jag har inga som helst planer på att köra in nån ny fv om inget annat problem dyker upp...

Jo förresten. styrkan på fjärren är kass. Måste verkligen rikta den & det verkar inte sitta i fjärren utan i fjärrmottagaren i recievern då det även fungerar dåligt med min Harmony One som går klockrent på mina övriga grejor. Blev ngt bättre med harmonyn jämfört med originalet men inte bra.

Redigerat av Unregistered29af8ed6, 18 februari 2009 - 00:27.

Postad 18 februari 2009 - 17:21

Unregisterede69b995e
  • Unregisterede69b995e
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
hej, behöver hjälp lite brådskande för en wii kväll :)

sitter här och försöker få bild via compoent, jag har kopplat in mitt WII till component 1 och sen projektor via component ut. Jag får bild på TV med HDMI fast ingen bild till projektorn, kopplar jag direkt till den får jag bild.

Var gör jag fel? Har haft bild på båda två samtidigt förut.

Postad 18 februari 2009 - 18:40

Supen
  • Supen
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Är det bara 255 som strular. är det någon som har 355 med problem?
funderar på att byta min 255a mot en 355 om den nu är problemfri

Postad 18 februari 2009 - 22:29

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Är det bara 255 som strular. är det någon som har 355 med problem?
funderar på att byta min 255a mot en 355 om den nu är problemfri

Den har buggat också vet dock inte hur mkt jämfört med 255.

Min hade mysko saker för sig innan jag uppgraderade fv men nu går den som tåget! Se till att den du köper har senaste fv & lita inte bara på säljaren när denne säger att den har det, det gör dom alltid...

Postad 18 februari 2009 - 22:46

Larry2k
  • Larry2k
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Nu har ytterliggare ett problem uppstått med denna skitburk (355) för min del.
Jag har länge kört bd-filmer med 1080p/24 tills jag nu ikväll skulle köra en dvdfilm. Tyvärr så funkade den inte i ps3:an så då damma jag av min dvdspelare och koppla in. Ställde in att dvd-spelaren skulle skicka 720p och förstärkaren skulle skicka 720p. Detta funka fint och inga problem. När jag sedan skulle spela upp en bd-film från p3:an så spelades den helt plötsligt upp i 720p den med.
Jag trycker "info" och det står att den tar emot 1080p/24 men skickar 720p till tv'n, det går inte att ändra till någon annan upplösning.
Jag har rätt inställningar i ps3:an. Kör jag ps3-Tv så får jag 1080p.
Detta händer bara med BD-filmer, kör jag dvd, spel, divx m.m så funkar det. Dock måste jag ändra tillbaka till 1080p/60 efter att ha spelat upp en BD-film (355:an ställer alltså om sig helt och går inte tillbaka till 1080p efter att en BD-film spelats upp)

Jag tror inte jag har senaste uppdateringen inlagd (uppdaterade när den första fw kom ut).
Jag har testat att byta hdmisladd, hdmiuttag och startat om samtliga maskiner.

Det får bli till att skicka tillbaka den och hoppas på pengar tillbaka för jag är så jäkla trött på den. Att den har fläktproblemet och surrar ikapp med ps3:an är ju också något man har rejält tröttnat på. Den genererar dessutom väldigt mycket värme trots att den står relativt fritt.

Postad 20 februari 2009 - 20:59

than
  • than
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Har en kanske dum fråga som jag ruvat på ett tag, hoppas nån kan svara på den:
'
Om man som jag inte har en sub utan kör 5.0, spelas centerns bas-signal i frontarna om man delar centern vid säg 60 Hz eller går man miste om lägre center-frekvenser? I så fall är det väl bättre att ställa in large runt om och låta högtalarna spela så gott dom kan?

Postad 21 februari 2009 - 22:18

Unregisteredb94672ca
  • Unregisteredb94672ca
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Provat att köra autokallibrering på min avr 355 och upptäcker att ljudet blir sämre med än utan och då menar jag att det låter som om du tar upp en tjock duk framför alla högtalare, tar jag bort autoläget och kör manuellt låter det klart och rent igen.
det står ju att man ska kunna justera samma saker manuellt men varför skiljer det massor på ljudkvalitén med och utan autokallibrerings läget när man ligger väldigt nära i setup manuellt som i auto.
Verkar otroligt!!

såg nu att detta varit uppe innan men glömde citera, förlåt.

Redigerat av Unregisteredb94672ca, 21 februari 2009 - 22:40.

Postad 22 februari 2009 - 07:14

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

det står ju att man ska kunna justera samma saker manuellt men varför skiljer det massor på ljudkvalitén med och utan autokallibrerings läget när man ligger väldigt nära i setup manuellt som i auto.
Verkar otroligt!!

Som sagt så tog jag upp det tidigare men det beror på att autokalibreringen lägger till en equalizer som förstör nåt sanslöst mycket & som dessutom ej går att finjustera manuellt. Vad den gör vet man ju inte då det ej går att se, däremot så hör man ju...

Jag har ingen anig om vad andra tillverkares recivrar hittar på i autokalibrering men rent allmänt så litar jag aldrig på en kalibrering som går in & ändrar frekvensgången med en eq, sånt kan förstöra så mycket. Ang nivåjusteringarna så tycker jag personligen att man kan utgå från nollställning & därifrån justera efter öronen, finns överhuvudtaget ingen anledning att köra auto & crossover ställer man efter högtalarnas spec. för att finjustera efteråt.

Jag tycker att det känns billigt att lägga in en sån här dålig autokalibrering som förstör så mycket i en så fin reciever, den måste ju vara det absolut sämsta ljudmässigt i alla klasser om man autokalibrerar! Ni kan inte tro hur missnöjd jag var i början när jag lagt över 25 papp på en ljudanläggning & det lät så oerhört dåligt, trodde ju först att högtalarna inte var bättre...

En fråga från mig. Jag satt igår & justerade avståndsinställningarna. Standard är ju 3 meter & jag mätte upp avstånden till högtalarna & ställde in det men jag måste säga att jag inte märker nån skillnad, nån som har en uppfattning om detta gör nån nämnvärd skillnad?

Redigerat av Unregistered29af8ed6, 22 februari 2009 - 07:24.

Postad 22 februari 2009 - 08:06

Supen
  • Supen
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Avståndsinställningen är till för att ljudet från varje högtalare ska nå dig vid rätt tid vad jag förstått

ang autokalibrering så är det något som jag aldrig använt mig av på någon av de biostärkare jag haft (Denon,Yamma H/K), eftersom jag liksom du tycker att det försämrar istället för att förbättra.
jag ställer in allt manuelt, crossover ,avstånd, ljudnivåerna ställer jag in med en ludmätare funkar kanon.

Redigerat av Supen, 22 februari 2009 - 08:07.

Postad 22 februari 2009 - 08:21

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Avståndsinställningen är till för att ljudet från varje högtalare ska nå dig vid rätt tid vad jag förstått

Jo jag har förstått det men jag satt i går & ändrade mella nändlägena & kunde inte höra någon skillnad.

Jag kör väl med de värden jag mätt upp, kan ju vara så att det kan märkas vid vissa tillfällen...

ang autokalibrering så är det något som jag aldrig använt mig av på någon av de biostärkare jag haft (Denon,Yamma H/K), eftersom jag liksom du tycker att det försämrar istället för att förbättra.
jag ställer in allt manuelt, crossover ,avstånd, ljudnivåerna ställer jag in med en ludmätare funkar kanon.

Ska kolla om jag kan få låna en db-mätare på jobbet & kolla upp ljudnivåerna. Tycker du att det blir optimalt när du ställer in så att mätaren visar exakt jämn ljudnivå mellan kanalerna? Ibland så hänger ju inte alltid teori & praktik ihop tänkte jag...

Postad 22 februari 2009 - 08:53

Supen
  • Supen
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Jo jag har förstått det men jag satt i går & ändrade mella nändlägena & kunde inte höra någon skillnad.

Jag kör väl med de värden jag mätt upp, kan ju vara så att det kan märkas vid vissa tillfällen...

Ska kolla om jag kan få låna en db-mätare på jobbet & kolla upp ljudnivåerna. Tycker du att det blir optimalt när du ställer in så att mätaren visar exakt jämn ljudnivå mellan kanalerna? Ibland så hänger ju inte alltid teori & praktik ihop tänkte jag...

Jag tycker det blir mycket bra , MEN ibland gör jag vissa små shysteringar kan kanske bero på hur filmerna är mixade? ?.

Postad 22 februari 2009 - 10:06

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

kan kanske bero på hur filmerna är mixade? ?.

Visst är det så, är ju inte alltid som man vill & det mest irriterande tycker jag är när dom lagt åt skogen för mycket i bakkanalerna, typ musik & sånt...

Postad 22 februari 2009 - 13:11

Unregisteredb94672ca
  • Unregisteredb94672ca
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Som sagt så tog jag upp det tidigare men det beror på att autokalibreringen lägger till en equalizer som förstör nåt sanslöst mycket & som dessutom ej går att finjustera manuellt. Vad den gör vet man ju inte då det ej går att se, däremot så hör man ju...

Jag har ingen anig om vad andra tillverkares recivrar hittar på i autokalibrering men rent allmänt så litar jag aldrig på en kalibrering som går in & ändrar frekvensgången med en eq, sånt kan förstöra så mycket. Ang nivåjusteringarna så tycker jag personligen att man kan utgå från nollställning & därifrån justera efter öronen, finns överhuvudtaget ingen anledning att köra auto & crossover ställer man efter högtalarnas spec. för att finjustera efteråt.

Jag tycker att det känns billigt att lägga in en sån här dålig autokalibrering som förstör så mycket i en så fin reciever, den måste ju vara det absolut sämsta ljudmässigt i alla klasser om man autokalibrerar! Ni kan inte tro hur missnöjd jag var i början när jag lagt över 25 papp på en ljudanläggning & det lät så oerhört dåligt, trodde ju först att högtalarna inte var bättre...

En fråga från mig. Jag satt igår & justerade avståndsinställningarna. Standard är ju 3 meter & jag mätte upp avstånden till högtalarna & ställde in det men jag måste säga att jag inte märker nån skillnad, nån som har en uppfattning om detta gör nån nämnvärd skillnad?

Jo vilket skit alltså med auto kal.,synd som sagt.
Nu håller jag på med att försöka få ljud till alla högtalare så jag kan spela in dom utan att ha en film med 7.1 ljud igång. Finns det någon inställning så man får ut ljudet i alla högtalare. det borde ju finnas.
letat som en idiot efter det men ej hitat. någon som vet???

Sen hur fort brukar fläkten hoppa igång?
Jag har även ett litet svagt surrande från förstärkaren som man hör om man är ca 20cm från förstärkaren, inte fläkten , alltså inget som stör men undrar om det är så för andra.

Redigerat av Unregisteredb94672ca, 22 februari 2009 - 13:25.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.