Då hade du dessutom haft fler kanaler, nu kan du ju bara koda om två stycken. Men du kanske bara lirar stereo?
Varför skulle det inte skilja så mycket? 4310 kostar ju mer än det dubbla så jag tycker det vore rimligt att dom lagt krut på fina komponenter som lyfter ljudet snäppet upp från 2310-nivå till 4310/DacMagic-nivå.
Det var faktiskt så jag tänkte när jag köpte DacMagic:en, att kanske man skulle lägga pengarna på att uppgradera till en 4310 istället.... och det kanske inte hade varit så dumt egentligen.
* Officiell tråd - Cambridge DacMagic *
Cambridge Audio DacMagic
(DAC & hörlursförstärkare)
|
2
|
(106)
|
Inga priser |
DAC (Externa) (732 inlägg)
|
7 år sedan |
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg)
|
11 år sedan |
Dags att köpa en DAC. (340 inlägg)
|
12 år sedan |
Cambridge DacMagic Plus (39 inlägg)
|
13 år sedan |
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg)
|
13 år sedan |
Stereo/Surroundförstärkare 2-5k (3 inlägg)
|
15 år sedan |
H/K HD990 vs CAMBRIDGE Azur 840C (269 inlägg)
|
15 år sedan |
Akustikråd i knepigt rum (9 inlägg)
|
15 år sedan |
Hur får jag bra ljud ut från dator till förstärkare? (32 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 31 March 2010 - 10:15
Postad 31 March 2010 - 10:19
Jo, att många upplever en stor skillnad är jag med på. Frågan jag ställer mig är mer bara hur fasen det går till.Tror detta beror mycket på resten i kedjan för att inte tala om lyssnaren själv. Många upplever en markant förbättring, andra ingen alls. Jag testade att köra min Panna BD60 som CD-transport via en DacMagic till HK980 och ut till ett par B&W602S3. Hade tyvärr inte tid att göra någon rejäl test men kort sagt så var (i mina öron) skillnaden väldigt liten. Ljudbilden blev dock något större med mera rymd (alltså inte platt som en del andra tycker) än om jag kopplade BD60 via analog ut. Däremot tycker jag den gör ett mycket bra jobb när man kör från datorn.
Det jag tycker om DacMagic är att den är väldigt korrekt. Ingen trams. Och är man van vid "trams" så kanske den låter tråkigt i jämförelse. Det är väl ungefär min tolkning.
Har flera vänner som hellre har kraftig bas och definierar detta som välljud snarare än en korrekt helhet. Well well.
Postad 31 March 2010 - 10:35
Är ju det jag inte gör :/ Värderar surround och stereo lika högt! Så en 4310 hade inte varit fel. Men nu funderar jag på en NAD T175HD eftersom jag har ett 5-kanalssteg. Förra veckan funderade jag på Rotel-1570... osvDå hade du dessutom haft fler kanaler, nu kan du ju bara koda om två stycken. Men du kanske bara lirar stereo?
Postad 31 March 2010 - 12:28
Missförstå mig inte. Jag gillade skarpt vad den åstadkom men för min personliga del så framstod skillnaden som så pass marginell att jag inte tycker det är värt pengarna. Har i nuläget ren två-kanal och inget nätbundet ljud. Så småningom blir det väl någon form av mediaspelare och då lär den göra bättre nytta. Nu är ju inte D/A i BD60 av världsklass men i min anläggning och med mina öron så var det inte frågan om någon dramatisk förbättring.Jo, att många upplever en stor skillnad är jag med på. Frågan jag ställer mig är mer bara hur fasen det går till.
Det jag tycker om DacMagic är att den är väldigt korrekt. Ingen trams. Och är man van vid "trams" så kanske den låter tråkigt i jämförelse. Det är väl ungefär min tolkning.
Har flera vänner som hellre har kraftig bas och definierar detta som välljud snarare än en korrekt helhet. Well well.
Postad 31 March 2010 - 20:20
Du kommer att sitta med Hegel till slut, som oss coola snubbar. Alla vägar bär till Norge!Är ju det jag inte gör :/ Värderar surround och stereo lika högt! Så en 4310 hade inte varit fel. Men nu funderar jag på en NAD T175HD eftersom jag har ett 5-kanalssteg. Förra veckan funderade jag på Rotel-1570... osv
Postad 02 April 2010 - 10:19
Kommer dacmagicen göra någon nytta (fungera öht) om jag köper tex en LG BD390? Min tanke är att tex dolby trueHD ljud stödjer samplerates på upp till 192khz medan dacmagicen bara stödjer indata på upp till 96khz.
Själklart förutsätter det att man i menyerna eller på något sätt kan ändra till stereoljud efter som inte dacmagic klarar av surround.
Så vad skulle vara bäst? Koppla BD390 -> Dacmagic -> (stereo)förstärkare eller BD390 direkt till stärkaren analogt?
Som sagt så är jag inte insatt i Blue-ray världen än. Men det hade varit roligt att höra era kommentarer kring mina funderingar.
Postad 02 April 2010 - 10:38
Det är väldigt svårt att få bättre ljud enbart genom att byta D/A i sitt system. De D/A som sitter i hembioreceivers är väldigt kompetenta idag, och är det så att ljudbilden ändras markant av att byta D/A så är det förmodligen fel någonstans.
Som sagt som lyssnade vi nu senast hemma hos Mr Välljud med en DacMagic och det lät ju knappast dåligt. Jag utmanar alla som vill komma och hälsa på att höra skillnad mellan olika CD-spelare med och utan DacMagic. Det är ganska svårt.
Allt snack om att den spelar platt osv. Nja.
Det är en kompetent manick och den gör absolut inte bort sig. Men det gör heller inte V-DAC, eller valfri innbyggd D/A i en Denon, Marantz etc. Kan väl vara så att en Yamaha-receiver för 1300 kronor åker på smisk men knappast i prisklasser över det.
Är jag tråkig nu?
DU är välkommen tillbaka så kan vi köra dels Wadia 12 dac mot samt rakt av att du rippar en CD från min samling och jämföra den diret med Bladeius Syn. Då kommer du att få direkta kvitton på ljudet.
Postad 02 April 2010 - 11:21
Mer än gärna. Då kanske vi kan köra Hegel HD10 också.DU är välkommen tillbaka så kan vi köra dels Wadia 12 dac mot samt rakt av att du rippar en CD från min samling och jämföra den diret med Bladeius Syn. Då kommer du att få direkta kvitton på ljudet.
Mumma.
Postad 02 April 2010 - 11:48
Mer än gärna. Då kanske vi kan köra Hegel HD10 också.
Mumma.
När kör vi då? Vi rapporterar så klart direkt in i denna tråd med bildbevis samt konkreta lyssningsintryck.
Postad 02 April 2010 - 13:24
Postad 02 April 2010 - 14:28
Mina intryck hitintills är mycket bra och jag ångrar inte mitt köp det minsta. Kopplat min Cd-spelare och Squeezebox till dacen och tycker den gör sitt jobb utmärkt, som pricken över i:et i anläggningen.
Postad 02 April 2010 - 18:38
Inte alls omöjligt, verkar vara att väldigt bra märke. Har blivit rekommenderad en H/K 660 med Hegel-steg som framtida uppgradering för 2-kanalslyssningen. I butik visserligen, men en bra sådan tycker jag. Känns som att jag borde köpa det dom rekommenderar egentligen för det verkar som att dom alltid har rättDu kommer att sitta med Hegel till slut, som oss coola snubbar. Alla vägar bär till Norge!
Postad 02 April 2010 - 18:41
Jag vet inte. Är gör man ? Nägon?Å snälla, går det att få till nivåjustering tro? Jag vet inte hur man gör, men det ska ju tydligen inte vara så svårt om man vet det. Skulle vara värt mycket, iaf för mig.
Postad 03 April 2010 - 10:12
Kanske måste koppla in LTS på den här?Jag vet inte. Är gör man ? Nägon?
Postad 03 April 2010 - 17:02
Kanske måste koppla in LTS på den här?
Hehe.. Vi kan la lösa det medels lyssnign om itne annat.
Postad 04 April 2010 - 10:48
en lien fråga om cambridgen... läste att den hade pass-trough funktion på toslinken.
jag kör mycket film från datorn och vill ha kvar min optiska förbindelse till receivern.
går det att koppla in dacen mellan och ta ut analogt o byta ingång på receivern när man vill lyssna på musik mm (stereo)
alltså dator ->optisk-> dac och sen
->optisk->receiver (från dacen)
->rca-> receiver (från dacen)
och bara byta ingång på receivern beroende av va man ska lyssna på.
då menar ja givetvis att bitstreamen ska behållas när ja kör digitalt rakt genom dacen
går detta????
Redigerat av tangsta, 04 April 2010 - 10:49.
Postad 06 April 2010 - 21:06
Att bara använda Hegel som slutsteg innebär att man går miste om en hel del. Det magiska försteget.Inte alls omöjligt, verkar vara att väldigt bra märke. Har blivit rekommenderad en H/K 660 med Hegel-steg som framtida uppgradering för 2-kanalslyssningen. I butik visserligen, men en bra sådan tycker jag. Känns som att jag borde köpa det dom rekommenderar egentligen för det verkar som att dom alltid har rätt
Postad 11 April 2010 - 21:13
Har funderat på det här ett tag eftersom jag går och funderar på att köpa en bd-spelare. Än så länge kan jag inte mycket om blue-ray, så rätta mig gärna.
Kommer dacmagicen göra någon nytta (fungera öht) om jag köper tex en LG BD390? Min tanke är att tex dolby trueHD ljud stödjer samplerates på upp till 192khz medan dacmagicen bara stödjer indata på upp till 96khz.
Själklart förutsätter det att man i menyerna eller på något sätt kan ändra till stereoljud efter som inte dacmagic klarar av surround.
Så vad skulle vara bäst? Koppla BD390 -> Dacmagic -> (stereo)förstärkare eller BD390 direkt till stärkaren analogt?
Som sagt så är jag inte insatt i Blue-ray världen än. Men det hade varit roligt att höra era kommentarer kring mina funderingar.
Ingen som har några funderingar kring detta?
Postad 12 April 2010 - 06:33
Det är rätt omöjligt att svara på, dvs. vad som kommer att låta bäst. Lyssna och jämför själv först.Ingen som har några funderingar kring detta?
Det ska man alltid göra innan inköp!
Postad 12 April 2010 - 08:20
Det är rätt omöjligt att svara på, dvs. vad som kommer att låta bäst. Lyssna och jämför själv först.
Det ska man alltid göra innan inköp!
Jo det håller jag absolut med om, men vad händer om man matar dacen med trueHD ljud eller något liknande?
Postad 12 April 2010 - 18:37
Det fungerar inte. Endast PCM fungerar.Jo det håller jag absolut med om, men vad händer om man matar dacen med trueHD ljud eller något liknande?
DTS, Dolby Digital med flera fungerar inte heller. Det sitter ingen avkodare i den.
Postad 26 April 2010 - 22:31
Kommentera gärna och berätta vad ni har hittat ni som kör med vista/xp.
Postad 27 April 2010 - 09:22
Fin maskin Dacmagic. Har dock märkt att den inte spelar på sin fulla kapacitet i windows 7. Man måste gå in i kontrollpanelens ljudinställningar för att få Dacmagicen att köra på 48khz istället för 44.1khz, som är det maximala som man kan få ut från USB porten. Eller så är iaf fallet för mig. Tänkte bara upplysa andra människor som kanske lever ovetandes om detta "problem". Har nämligen sett i gallerier att väldigt många kör på 44.1khz, så därför tänkte jag dela med mig om detta och förhoppningsvis är det någon som upplever en förbättring. Vet inte om det är samma problem med vista och XP.
Kommentera gärna och berätta vad ni har hittat ni som kör med vista/xp.
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Jag kör 44.1 eftersom mina ljudfiler är 44.1 och jag vill inte att windows ska in och ändra till 48. Anses det inte allmännt att man ska köra 44.1 (för 44.1-ljudfiler) för bäst ljud? Trodde att windows försämrade ljuden när det går in och petar i ljudfilerna.
Postad 27 April 2010 - 09:43
Redigerat av Unregistered7fb84d09, 27 April 2010 - 09:48.
Postad 27 April 2010 - 16:14
Postad 06 June 2010 - 18:33
Men icke sa Nicke.
Är det någon som vet någon USB-DAC som fungerar bra som HiFi-DAC, men även har digital pass-through för 5.1 ljud?
Vore så underbart skönt att kunna ersätta det halvdanna ljudkortet i min MacMini som jag kör som mediacenter.
Det blir visserligen mest musik (2-kanals) som spelas, men vill även kunna njuta av en film då och då. Givetvis då med 5.1 ljud.
Tacksam för svar från någon som VET, egentligen någon som faktiskt provat och lyckats.
Postad 14 June 2010 - 08:41
Flyttar inom kort till hus med Telias bredbands TV där de nu lanserat Spotify direkt i TV:n. I vardagsrummet vill jag ha en mycket diskret anläggning avseed enbart för musik (med en mindre TV för att styra Spotify).
Min tanke är att ta ljudet direkt från dekodern (Motorola VIP 1003) via S/PDIF och använda denna DAC för att spela upp direkt till aktiva högtalare, ex Audio Pro Addon One eller Tangent Evo E5 Active.
Är detta en bra lösning?
//Biff
Postad 15 June 2010 - 17:13
Har dina aktiva högtalare även försteg, dvs. volymkontroll? I så fall kommer det att vara en riktigt bra idé. Annars är det en mycket dålig idé.Hej!
Flyttar inom kort till hus med Telias bredbands TV där de nu lanserat Spotify direkt i TV:n. I vardagsrummet vill jag ha en mycket diskret anläggning avseed enbart för musik (med en mindre TV för att styra Spotify).
Min tanke är att ta ljudet direkt från dekodern (Motorola VIP 1003) via S/PDIF och använda denna DAC för att spela upp direkt till aktiva högtalare, ex Audio Pro Addon One eller Tangent Evo E5 Active.
Är detta en bra lösning?
//Biff
Postad 16 June 2010 - 08:59
Postad 16 June 2010 - 15:52
Ja, det finns ingen dekoder i DacMagic.Tack! Tangenten har volymkontroll men däremot har jag upptäckt att dekodern inte skickar ut någon PCM-signal vilket väl stjälper hela min idé?
Postad 07 July 2010 - 01:08
Postad 30 August 2010 - 11:48
Redigerat av Malbo, 30 August 2010 - 11:50.
Postad 30 August 2010 - 16:15
Ja det var det! Är den ett bättre alternativ än HRT music streamer II i samma prisklass?Bra pris på DacMagic nu, 1998 kr
(Hifi-Klubben)
Postad 30 August 2010 - 16:38
Beror lite på till vad du skall ha den. HRT har ju bara 1xUSB in medan DacMagic har 3 ingångar (USB samt 2xOptisk/Coax)Ja det var det! Är den ett bättre alternativ än HRT music streamer II i samma prisklass?
Postad 30 August 2010 - 17:09
Beror lite på till vad du skall ha den. HRT har ju bara 1xUSB in medan DacMagic har 3 ingångar (USB samt 2xOptisk/Coax)
Först och främst från dator till förstärkare, men såg nu också att den har fler ingångar vilket gör att både BD och cd kan kopplas in.
Men om man bara tänker välljud?
Redigerat av wictor, 30 August 2010 - 17:10.
Postad 31 August 2010 - 06:47
Först och främst från dator till förstärkare, men såg nu också att den har fler ingångar vilket gör att både BD och cd kan kopplas in.
Men om man bara tänker välljud?
En kollega på mitt jobb har lånat hem och jämför dessa två och han hade svårt att höra någon större skillnad,
han upplevde dock något större dynamik i DacMagic.
Han valde till slut DacMagic pga fler ingångar, efter någon månads användning är han väldigt nöjd, speciellt när han
kör Spotify Premium från sin PC. Systemet han har består av Rotel/Dynaudio.
Postad 02 September 2010 - 19:40
Skall läsa om manualen nu..
"Incoming sample rate" lyser ej på dacen. "edit" den släcks när drivrutinen har installerats...
Problem löst, fick ladda ner en ny drivrutin från cambridge hemsida.
Redigerat av wictor, 02 September 2010 - 20:17.
Postad 03 September 2010 - 05:23
Sitter med en dacmagic nu, men måste vara helt korkad? Kommer inget ljud ur högtalarna, har kopplat dator----usb---dac----analog ut-- --nad förstärkare. Drivrutinerna är installerade, och jag har valt "2-usb Pnp sound device" bland ljudenheter?
Skall läsa om manualen nu..
"Incoming sample rate" lyser ej på dacen. "edit" den släcks när drivrutinen har installerats...
Problem löst, fick ladda ner en ny drivrutin från cambridge hemsida.
Återkom gärna med lyssningsintryck
Postad 04 September 2010 - 10:46
Finns på cambridge's hemsida!
Mvh Peter
Postad 04 September 2010 - 12:10
Tänk på att Win7 användare måste ladda hem en annan drivrutin än den windows föreslår!
Mvh Peter
Vad är det för drivrutin? Jag har win7 och har inte laddat hem något och det funkar fint.
Postad 04 September 2010 - 14:07
Jag har lite funderingar kring hur man ska kunna koppla mitt xbox till dacmagic?
Har ett lite äldre xbox 360 så det finns inte så mycket utgångar på den.
Ska man göra så att man kör en digital optical kabel från tv:en till dacen för att man ska få bästa ljud?
Hur har ni andra gjort?
Mvh
Postad 04 September 2010 - 15:47
Samma här har inte behövt ladda hem någon drivrutin till Win 7
Kanske bara jag som råkat ut för detta.. Här är en länk iaf!
http://support.cambr.....th Windows 7?
mvh Peter
Postad 04 September 2010 - 17:38
Redigerat av wictor, 04 September 2010 - 17:38.
Postad 04 September 2010 - 17:41
Kanske bara jag som råkat ut för detta.. Här är en länk iaf!
http://support.cambr.....th Windows 7?
mvh Peter
Ahh... Men jag kör optiskt. Vilket jag för övrigt rekommenderar istället för usb då jag tycker att det låter bättre. Usb använder 16-bit och optiskt 24-bit om jag minns rätt. Jag blev lyssningstrött då jag använde usb.
Postad 04 September 2010 - 18:47
Det finns en nyare (och fungerande) Win7-drivrutin att hämta här:Tänk på att Win7 användare måste ladda hem en annan drivrutin än den windows föreslår!
http://www.x-drivers...-108/17037.html
Postad 05 September 2010 - 11:34
Det ska inte vara någon större skillnad på dessa. USB använder dock datorns klocka, så det kan teoretiskt bli lite sämre.Ahh... Men jag kör optiskt. Vilket jag för övrigt rekommenderar istället för usb då jag tycker att det låter bättre. Usb använder 16-bit och optiskt 24-bit om jag minns rätt. Jag blev lyssningstrött då jag använde usb.
Postad 05 September 2010 - 13:43
Det finns en nyare (och fungerande) Win7-drivrutin att hämta här:
http://www.x-drivers...-108/17037.html
Tack för tipset
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
DAC (Externa)
34 bilder
57 filmer