Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canton reference serie

616 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Vento Reference 1 DC (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Canton Reference 5.2 DC (Golvhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
Canton Vento Reference 7 DC (Golvhögtalare) 1 9.166666 (5) Inga priser
Canton Reference 3.2 DC (Golvhögtalare) 1 9.375 (7) Inga priser
Canton Reference 9.2 DC (Surroundhögtalare) 1 9.416666 (11) Inga priser
Canton Reference 7.2 DC (Golvhögtalare) 4 9.166666 (5) Inga priser
Canton Vento Reference 9 DC (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Canton Reference 1.2 DC (Golvhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
Canton Reference 50.2 Rear (Surroundhögtalare) 3 (0) Inga priser
Canton Vento Reference 5 DC (Golvhögtalare) 1 9 (4) Inga priser
Canton Reference 55.2 (Centerhögtalare) 1 (0) Inga priser
Canton Reference 50.2 Center (Centerhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
Canton Vento Reference 3 DC (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Canton Reference 2.2 DC (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
15 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 3 år sedan
Canton Vento 890 vs Canton Reference 5.2 (78 inlägg) 4 år sedan
Canton-klubben (364 inlägg) 7 år sedan
Kampanjer Högtalare. (37 inlägg) 8 år sedan
Valet och kvalet. Nya golvare. 16-40 000 (101 inlägg) 8 år sedan
Stativare runt 30 000 kr som låter bra på låg volym? (41 inlägg) 11 år sedan
Canton Vento Reference 5 DC + Emotiva UPA-2 (0 inlägg) 11 år sedan
Bästa golvhögtalarna till Harman Kardon AVR 365. (19 inlägg) 11 år sedan
Förstärkare spontanbeställdes!? (14 inlägg) 12 år sedan
Sunfire XT & HRS Högtalare, små men High-End klass (78 inlägg) 13 år sedan
Tar upp jakten igen på nya högtalare. LÄS! (56 inlägg) 13 år sedan
Canton Vento 890DC med Onkyo 807/876? (293 inlägg) 15 år sedan
HECO The Statement VS Canton Reference 7.2 (49 inlägg) 15 år sedan
Jag är så fruktansvärt besviken just nu! (25 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 16 år sedan

Postad 06 August 2012 - 16:26

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1113 inlägg
  • 0
Nu har jag ett par Reference 7.2 på väg hem till mig. Fundrar nu på om min receiver en Denon AVR-A100 orkar driva ett par 7.2, center 50.2 och resterande surrounder har ett 9.1 system.
Har haft ett par Reference 9.2 med samma uppsättning och då var det inga problem med att driva alla högtalarna med min receiver. Äger en SVS sub och delar vid 80Hz i receivern.
Får fundera på om det är läge att köpa ett slutsteg som iallafall driver några av surroundkanalerna. Bor i lägenhet och ser mest på film och har inget behov att behöva dra på full ös.

Tips på billigt slutsteg som kan driva 4 st Canton 410?

Postad 06 August 2012 - 17:28

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Nu har jag ett par Reference 7.2 på väg hem till mig. Fundrar nu på om min receiver en Denon AVR-A100 orkar driva ett par 7.2, center 50.2 och resterande surrounder har ett 9.1 system.
Har haft ett par Reference 9.2 med samma uppsättning och då var det inga problem med att driva alla högtalarna med min receiver. Äger en SVS sub och delar vid 80Hz i receivern.
Får fundera på om det är läge att köpa ett slutsteg som iallafall driver några av surroundkanalerna. Bor i lägenhet och ser mest på film och har inget behov att behöva dra på full ös.

Tips på billigt slutsteg som kan driva 4 st Canton 410?

Den receivern kommer garanterat räcka.. Referenceseriens högtalare är inte på något sätt trögdrivna. Om det blir lite bättre med en kraftigare stärkare, det kanske det blir, men tror inte det blir några enorma skillnader.

Postad 06 August 2012 - 17:57

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1113 inlägg
  • 0
Tack för svaret.
Provar att köra utan ett slutsteg och skulle det börja låta distat så får jag köpa ett...

Postad 18 September 2012 - 20:01

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0
Gör ett nytt försök att uppgradera till 7.2 och 50.2 för dom som är intresserad.

http://www.hifimagas...?annonsID=59699

Postad 24 September 2012 - 02:50

Magnusstein
  • Magnusstein
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hallå!

Jag tänkte införskaffa mig ett par Canton reference 3.2 inom en snar framtid. Efter att ha provlyssnat den högtalaren så blev jag helt fast. Det var nog det bästa jag har hört. Men jag har dock inte en aning om vad man skulle kunna tänka sig ha för receiver till. Funderade på om en Onkyo TX-NR3009 skulle funka, eller skulle den vara för klen? Såg att den fanns till väldigt bra pris.

Tacksam för svar

MVH Magnus

Postad 25 September 2012 - 09:55

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Funderade på om en Onkyo TX-NR3009 skulle funka, eller skulle den vara för klen? Såg att den fanns till väldigt bra pris.

Den funkar säkert ok men du lär inte utnyttja den högtalaren fullt ut med en sådan integrerad surround förstärkare.

Postad 25 September 2012 - 10:03

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Instämmer. Hade en 5008 till mina Ref 7.2 ett tag men då lät högtalarna långt ifrån sin fulla kapacitet. Skulle faktiskt hellre spela på ett par billigare högtalare tillsammans med en dyrare förstärkare om det är en budgetfråga!

Postad 25 September 2012 - 20:45

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Dock är försteget väldigt kompetent i Onkyos 5xxx modeller, så börja där, och köp sedan till ett 2 eller 3-kanaligt slutsteg till fronten/center.

Och så kan Reciverns inbyggda steg användas till att driva surround, highs, wides osv, och det klarar den med bravur.

Postad 26 September 2012 - 02:01

Magnusstein
  • Magnusstein
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tackar så mycket för svar!

Då får jag helt enkelt söka efter något annat som skulle kunna tänkas funka bra. :>

Postad 28 September 2012 - 22:42

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Ngn som lyssnat på den platta "surround/vägghögtalaren" i Reference serien? och isåfall hur presterade den?

Mvh

EM

Postad 09 October 2012 - 16:21

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Jag har 3.2 och kan rekommendera ett slutsteg till dom för att dom ska spela allra bäst. Klart som tusan att ljudet fortfarande är bra även om du endast väljer att driva via en reciever. Men det känns som att man har råd med slutsteg när man ändå är uppe på den prisnivån.

Lycka till!

Postad 09 October 2012 - 20:02

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0
Min Onkyo 5008 kan bli till salu snart då jag ändå kör externt slutsteg och tänkte satsa på en processor. Förmodligen Onkyo 5509 så man får tillgång till Audyssey pro.

5008 :an gör ett bra jobb med ref-serien. Möjligen att jag fick lite bättre dynamik samt förmåga att dra på högt med Emotiva men det är inga magiska skillnader. Bra konstruktioner båda två.

Har för övrigt haft vita 7.2 samt 50.2 centern i en vecka nu. Står på inspelning än, ska köra kalibrering samt slänga upp lite nya bilder när jag får tid.

Postad 09 October 2012 - 20:48

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Min Onkyo 5008 kan bli till salu snart då jag ändå kör externt slutsteg och tänkte satsa på en processor. Förmodligen Onkyo 5509 så man får tillgång till Audyssey pro.

5008 :an gör ett bra jobb med ref-serien. Möjligen att jag fick lite bättre dynamik samt förmåga att dra på högt med Emotiva men det är inga magiska skillnader. Bra konstruktioner båda två.

Har för övrigt haft vita 7.2 samt 50.2 centern i en vecka nu. Står på inspelning än, ska köra kalibrering samt slänga upp lite nya bilder när jag får tid.

I vitt, läckert!

Postad 09 October 2012 - 21:07

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Ok, så det blev ett par 7.2or till slut, kul att höra =) Hur upplever du skillnaden mellan 7.2 och 9.2?

Postad 09 October 2012 - 22:30

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 1
Någon som har koll på vad en Ref center 55.2 kan tänkas gå på från Tyskland börjar bli sugen på att byta ut min 50.2 :)

Postad 09 October 2012 - 22:52

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Ok, så det blev ett par 7.2or till slut, kul att höra =) Hur upplever du skillnaden mellan 7.2 och 9.2?

Ja, tanken var att byta till ref-centern men slängde med stativarna i annonsen och det tog bara ett par dar så var dom borta. Rätt glad att jag gjorde det för ref-centern är ganska mycket maffigare än venton så 7.2 blir ju lite mer passande utseendemässigt tycker jag.

Ventocentern finns kvar än dock om någon är intresserad.

Skillnaden då. 7.2 känns mer lättplacerad tack vare nedåtriktad port, något jag upplevde med vento 890 också. Möjligen att dom spelar med ännu lite större ljudbild samt betydligt lättare att få lite volym med dom. Kör dom fullrange för tillfället och det känns som dom inte behöver anstränga sig märkvärt fast man drar på lite.

Kommer dela dom mot mina subbar sen när dom gått ett tag men antar att inspelningen går snabbare om man kör fullrange.

Postad 21 October 2012 - 23:13

Unregisteredb6d74234
  • Unregisteredb6d74234
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Hur står sig gamla canton reference vento 9dc mot nya 9.2? Går ju att få tag på hyfsat billigt nu... (10k mindre än 9.2)

Postad 22 October 2012 - 19:33

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Hur står sig gamla canton reference vento 9dc mot nya 9.2? Går ju att få tag på hyfsat billigt nu... (10k mindre än 9.2)

Det är en jätte bra högtalare..., men 9.2 är bättre, främst pga sin keramiska diskant (om man nu föredrar dennes ljud mer, och det gör dom flesta)

Men vill man komma billigare undan och ändå få en väldigt bra stativhögtalare för en billig peng så är den gamla versionen ett kap.

Postad 27 January 2013 - 17:22

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Har velat fram och tillbaka nu en månad men idag bestämde jag mig hela min ref rigg åker ut till förmån till något nytt(kolla blocket) frågan är bra vad ska man byta till tänkte börja att lyssna på focal

Postad 29 January 2013 - 18:03

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Har velat fram och tillbaka nu en månad men idag bestämde jag mig hela min ref rigg åker ut till förmån till något nytt(kolla blocket) frågan är bra vad ska man byta till tänkte börja att lyssna på focal

Såg det häromdagen. Men vore det inte smartare att lyssna runt först och sedan bestämma om man ska byta eller inte?

Postad 29 January 2013 - 21:26

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Såg det häromdagen. Men vore det inte smartare att lyssna runt först och sedan bestämma om man ska byta eller inte?

Det just det som är grejen köpte nyligen ett par Focal Chorus 706 V till sovrummet jag kände det nästa direkt när jag började lyssna på dem att dom hade något som ref serien saknade något som jag trodde hade med olika förstärkare att göra nämligen att få mer attack i ljudet.Så nu har jag lyssnat en månad av och till med Focal burkarna sånt jäkla skönt driv i dom jämfört med Ref.Visst Ref har en väldigt bra upplösning men alldeles för laidback för min smak så Focal electra ska jag lyssna på nästa vecka jag menar tycker man att Focals sämsta serie låter så här bra bör ju electra serien låta hyfsat den med (:

Postad 30 January 2013 - 11:21

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0
Har du provat Focalburkarna där Canton står? Akustiken kan har stor förödelse på ljudet.

Inte för att jag tvivlar på din upplevelse men det vore ju lite snopet om du sålde och kommer hem med nya burkar och det inte blev bättre.

Postad 30 January 2013 - 21:10

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Har du provat Focalburkarna där Canton står? Akustiken kan har stor förödelse på ljudet.

Inte för att jag tvivlar på din upplevelse men det vore ju lite snopet om du sålde och kommer hem med nya burkar och det inte blev bättre.

Japp det har jag har provat Focal burkarna i 3 olika rum har även absorbenter från akustikmiljö så det är inte rummet men hur upplever du ref serien tycker du att det är något drag i dom men du kanske inte letar efter det ljudet ??. Focal låter väldigt olik Canton mycket rappare passar mig mycket bättre.Just nu har jag inga högtalare i mitt sovrum Focal har stannat i mitt hembiorum (:

Postad 31 January 2013 - 10:12

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0
Canton reference spelar ju väldigt ofärgat, vilket väldigt många mätningar bekräftat. Inget register som sticker iväg utan en mycket jämn frekvenskurva. Har sett mätningar på högtalare som klassas som "världens bästa" där det är betydligt mer bergochdalbana.

MEN man ska ju gilla det man hör och inte vad man ser på en mätning. Dock så tycker iaf jag när man sitter med rumskorrigering och grejer som ska släta ut frekvenskurvan så är det ju en bra grund att börja med en frekvensrak högtalare.

Förmodligen vill du ha lite färgning och en mild puckel i de nedre registren för att få lite drag.

Vad har du för förstärkeri och hur ser ditt rum ut i övrigt? Med den där uppsättningen borde du ordna lite bilder i ditt galleri ;)

Har tidigare upplevt dom som lite tunna i nedre mellanregistret/övre basen. Framförallt hårdrock svängde inte riktigt. Nu kan ju mycket hårdrock vara dåligt mastrat så det blir allmänt slamrigt. Lugnare musik som Allan Taylor, Mark Knopfler etc. har låtit mycket bra och stort på alla ledder.

Dock har jag efter de senaste akustikförbättringarna (två tavlor från desenio samt en 10cm tjock 180x60) fått ett klart trevligare ljud på all musik tycker jag. Har bara kört snabbkorrigeringen än så länge med min Onkyo-processor då jag är i färd med att köpa nytt slutsteg men rackarns vad bra det blev.

EDIT:
Ett litet tillägg, Focals finare serier låter förmodligen mer korrekta de också än de billiga du har. Så det kanske blir lite samma sak där, jag vet inte. Bästa vore kanske att låna hem ett par och testa mot Canton.

Vad lyssnar du på för musik?

Redigerat av walle_1, 31 January 2013 - 12:43.

Postad 31 January 2013 - 17:21

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Jag lyssnar mest på hårdrock men lyssnar även på modern pop och hiphop men som du säger så låter inte hårdrock inte jättekul.Jag har förnärvarande en Onkyo 3009 och ett Emotiva XPA-2 så kraft har jag så det räcker.Det är Cantons ljudkaraktär jag inte tycker om riktigt har lyssnat på min fars Ergo 695 tycker dom har samma karaktär dom kommer inte igång riktigt upplever samma när man ska kolla film.

Postad 31 January 2013 - 18:56

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
De Focal jag lyssnat på har som du säger mer "attack" i ljudet är Canton Reference har. Till en början så kan man lätt bli mer imponerad av just den där attacken i ljudet, men frågan är om man gillar det i längden? Nu har ju bra ljud något väldigt subjektivt, så om du gillar den där attacken i ljudet så kan ju inte någon säga att det är fel att du tycker så =) Personligen så tycker jag högtalare som är mer "in your face" oftast varit imponerande till en början, men som man efter längre tids lyssning tröttnat lite på. Den lyssningströttheten får jag inte med Canton Reference.

Postad 01 February 2013 - 17:03

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

De Focal jag lyssnat på har som du säger mer "attack" i ljudet är Canton Reference har. Till en början så kan man lätt bli mer imponerad av just den där attacken i ljudet, men frågan är om man gillar det i längden? Nu har ju bra ljud något väldigt subjektivt, så om du gillar den där attacken i ljudet så kan ju inte någon säga att det är fel att du tycker så =) Personligen så tycker jag högtalare som är mer "in your face" oftast varit imponerande till en början, men som man efter längre tids lyssning tröttnat lite på. Den lyssningströttheten får jag inte med Canton Reference.

Visst så är allt med ljud subjektivt då tycker jag snarare att man blir trött/uttråkad på att Canton högtalare aldrig riktigt släpper lös.Tycker faktiskt inte att mina focal spelar så mycket in your face dom är med hela tiden vilket jag tycker är jäkligt skönt särskilt när man lyssnar på så mycket rock som jag gör så ett par focal electra 1038 be hoppas jag att det står hemma hos mig ganska snart måste bara få sålt mina ref 3.2 först.
Mvh Martin

Postad 04 February 2013 - 20:38

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0
Vad menas med attack? Det spontana jag härleder det till är dynamisk förmåga. Nu har jag inte hört någon annan högtalare i reference-serien än 1.2 som jag har. De är de mest dynamiska av mig upplevda högtalarna i mitt rum. Är det "attack" eller dynamik i signalen som ska återges så lämnar 1.2 det. Andra högtalare som har stått i mitt rum är B&W 801D, B&W 802N, B&W 803S, Sonus Faber Cremona, Sonus Faber Grand Piano Domus, Sonus Faber Guarneri Memento, Krell Resolution 1 och Monitor Audio GS20.

Sen angående släpper lös: Ljudbilden hos mig är stor och sitter jag i sweetspot "försvinner" högtalrna helt och en naturtrogen och högupplöst ljudbild målas upp. B&W 801D hade också liknande ljudbildsförmåga men hade mindre dynamisk förmåga än ref 1.2 som jag upplevde det för att ta ett ex.

Nu är ju 1.2 förvisso en helt annan högtalare än 3.2, men jag känner inte igen reference-serien i det som Tool-Aenima beskriver men alla är, uppfattar och gillar vi olika :)

Postad 05 February 2013 - 09:03

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Vad menas med attack? Det spontana jag härleder det till är dynamisk förmåga. Nu har jag inte hört någon annan högtalare i reference-serien än 1.2 som jag har. De är de mest dynamiska av mig upplevda högtalarna i mitt rum. Är det "attack" eller dynamik i signalen som ska återges så lämnar 1.2 det. Andra högtalare som har stått i mitt rum är B&W 801D, B&W 802N, B&W 803S, Sonus Faber Cremona, Sonus Faber Grand Piano Domus, Sonus Faber Guarneri Memento, Krell Resolution 1 och Monitor Audio GS20.

Sen angående släpper lös: Ljudbilden hos mig är stor och sitter jag i sweetspot "försvinner" högtalrna helt och en naturtrogen och högupplöst ljudbild målas upp. B&W 801D hade också liknande ljudbildsförmåga men hade mindre dynamisk förmåga än ref 1.2 som jag upplevde det för att ta ett ex.

Nu är ju 1.2 förvisso en helt annan högtalare än 3.2, men jag känner inte igen reference-serien i det som Tool-Aenima beskriver men alla är, uppfattar och gillar vi olika :)

Nu är visserligen de enda Focal jag lyssnat på Utopiaserien, men just Focal Scala Utopia upplevde jag som extremt dynamiska, men samtidigt har jag lyssnat på Canton Ref 1.2 också, och dem upplever jag som minst lika dynamiska. Den stora skillnaden jag upplevde vid lyssningstillfället, vilket egentligen inte är en rättvis jämförelse, är att Focal var mer "in your face" än Canton, det är väl det jag benämnde som attack i ljudet.

Det jag gillar främst med Referenceserien är att dom, precis som du säger, totalt försvinner, och att ljudbilden som målas upp är riktigt stor och detaljerad. Just att högtalarna "försvinner" helt är väl just det jag gillar mest med dom. Sedan så är dom verkligen inte "in your face" och det är något som åtminstone jag verkligen uppskattar, men andra kanske föredrar ett sådant ljud, smaken är ju som baken =)

Postad 13 February 2013 - 18:48

gixxerpsyco
  • gixxerpsyco
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Tja!

Tänkte kolla lite vad ni tror.
Ska flytta till lite större ytor, och skulle vilja uppdatera Hemmabion.
Och har kollat på följande 5.1 setup:

3.2dc som frontar
9.2dc som surround
50.2dc Center
Vento 850R Sub

Frågan är om min Pioneer LX70 funkar som reciver till detta set?!
Kör nu med ett Audio Pro set. (Blue diamond, black vector, black pearl + B3 Sub)
Eller om den blir alldeles för klen.
Och blir det Bättre av att t.ex I så fall Biampa frontarna, då dem kräver mest?!

Tacksam för svar/hjälp.

Mvh

Postad 13 February 2013 - 20:40

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Tja!

Tänkte kolla lite vad ni tror.
Ska flytta till lite större ytor, och skulle vilja uppdatera Hemmabion.
Och har kollat på följande 5.1 setup:

3.2dc som frontar
9.2dc som surround
50.2dc Center
Vento 850R Sub

Frågan är om min Pioneer LX70 funkar som reciver till detta set?!
Kör nu med ett Audio Pro set. (Blue diamond, black vector, black pearl + B3 Sub)
Eller om den blir alldeles för klen.
Och blir det Bättre av att t.ex I så fall Biampa frontarna, då dem kräver mest?!

Tacksam för svar/hjälp.

Mvh

Tjena tror att kan driva det med din förstärkare sen att det kommer att låta bra mycket bättre med ett slutsteg till frontarna för att avlasta förstärkaren,Kör själv med en Onkyo 3009 och ett Emotiva XPA-2 till frontarna du kan köpa min ref anläggning har ref 3.2 och 9.2 samt centern 50.2 i svart piano till salu kan vi fixa ett paket pris om du är intresserad
mvh Martin

Postad 14 February 2013 - 16:24

gixxerpsyco
  • gixxerpsyco
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Ok. Hade det varit Piano vitt så hade jag klippt det direkt ;)
Men tack ändå för förfrågan!!!

ja, om inte annat så provar vi med stärkaren först, och kompliterar med ett slutsteg sen.

har någon nån annan input, så säg gärna till.
tacksam för tips och råd!!!

mvh

Postad 14 February 2013 - 16:59

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Ok. Hade det varit Piano vitt så hade jag klippt det direkt ;)
Men tack ändå för förfrågan!!!

ja, om inte annat så provar vi med stärkaren först, och kompliterar med ett slutsteg sen.

har någon nån annan input, så säg gärna till.
tacksam för tips och råd!!!

mvh

Det var ju synd att jag inte hade vita högtalare du hade kunnat göra en jäklig bra affär om man jämför nu om du ska köpa allt nytt

Redigerat av Tool-AENIMA, 14 February 2013 - 17:03.

Postad 14 February 2013 - 19:17

gixxerpsyco
  • gixxerpsyco
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Det var ju synd att jag inte hade vita högtalare du hade kunnat göra en jäklig bra affär om man jämför nu om du ska köpa allt nytt

Vad skulle du släppt det för?!

Postad 25 March 2013 - 20:33

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Det blev ett par Focal electra 1038 BE nu har jag hittat mitt ljud så jäkla nöjd låter helt tvärtemot vad Canton ref låter en ruggig skillnad

Postad 26 March 2013 - 14:57

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Det blev ett par Focal electra 1038 BE nu har jag hittat mitt ljud så jäkla nöjd låter helt tvärtemot vad Canton ref låter en ruggig skillnad

Lyssnade du även på några andra Focal modeller när du valde dessa? Jämförde du 1038 mot 1028?

Postad 26 March 2013 - 15:57

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Lyssnade du även på några andra Focal modeller när du valde dessa? Jämförde du 1038 mot 1028?

Japp lyssnade på 1028 och 1038an vid samma tillfälle var en ganska stor skillnad tyckte jag större ljudbild mer tryck i 1038an fantastisk högtalare får fram var enda liten detalj det är just diskanten (beryllium) som sticker ut sjukt nöjd.

Postad 28 March 2013 - 21:15

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0
Har själv mycket av Reference serien låter enormt bra.
front högtalare 3.2
center 55.2
surround 50.2

Postad 28 March 2013 - 21:29

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0

Skulle vara skoj att höra ett sånt high end system, men jag har inte vägarna förbi Borlänge inom överskådlig framtid :)

Har du vägarna förbi Borås någon gång så hör av dig, har en just Canton uppsättning.
Kylmander

Postad 28 March 2013 - 21:49

Unregistered2020
  • Unregistered2020
  • Lärjunge

• 486 inlägg
  • 0

Gör ett nytt försök att uppgradera till 7.2 och 50.2 för dom som är intresserad.

http://www.hifimagas...?annonsID=59699

Vad tror du om detta
ref 3.2
ref 55.2
ref 50.2
Och vad är grejen med Focal jag tycker Canton är grymma
Kylmander

Postad 29 March 2013 - 14:02

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Vad tror du om detta
ref 3.2
ref 55.2
ref 50.2
Och vad är grejen med Focal jag tycker Canton är grymma
Kylmander

Tycker att Focal lirar mycket tajtare och med mer detaljer än Canton men alla tycker vi olika Focal passar mig mycket bättre

Redigerat av Tool-AENIMA, 29 March 2013 - 14:02.

Postad 29 March 2013 - 22:12

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Tycker att Focal lirar mycket tajtare och med mer detaljer än Canton men alla tycker vi olika Focal passar mig mycket bättre

Hittade ett test från stereophile på Focal Electra 1037. Jag citerar från testet:
"There is a slight excess of energy at the bottom of the tweeter's passband, but that will be heard as enhanced detail rather than as a tonal imbalance."
1038:an kanske har samma karaktär? Jag har jämfört canton reference med flera högtalare hemma i mitt vardagsrum och jag tycker att reference'n är väldigt neutrala.

Postad 29 March 2013 - 22:56

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
Focal är bra skit..... den enda floppen de gjort enl mig är tyvärr diablon......skräp om man ser till pengarna enl mig...blev mkt besviken på dessa men som tur va fick jag höra i samma veva scala utopia och då lugnade jag ner mig som ett litet barn som fick nappen av mamma :wub:

subbarna är/var? däremot av oerhört kaliber.... jag är sjukt imponerad av min gamla jmlab harv och håller denna högst av allt jag provat hittils (trots att den ej fixar 100db vid 15hz) den låter istället bara...musikaliskt.

Redigerat av robert293, 29 March 2013 - 22:59.

Postad 23 October 2013 - 18:16

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Snabb fråga.
vart köper man ett mellanregister till canton ref 9.2 dc?
Och vad kostar dom?

Postad 23 October 2013 - 18:18

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Snabb fråga.
vart köper man ett mellanregister till canton ref 9.2 dc?
Och vad kostar dom?

Varför inte kolla med distributören till att börja med?

Postad 23 October 2013 - 18:42

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Tackar för länken!.
Jag har bara min mobil att söka på har inget internet hemma.

Jag tänkte om man kunde hitta lite billigare i Tyskland.

Postad 12 November 2013 - 20:13

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Jag kom hem idag efter jobbet och upptäckte att mina härliga små barn misshandlat bas/mellanreg elementen på mina ref 9.2... Som tur är upplever jag inte några direkt missljud, tycker det låter mer eller mindre som innan, men dom är lite tillknögglade, vilket stör mig något enormt!

Finns det något sätt att fixa till elementen?

Postad 12 November 2013 - 21:47

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Jag kom hem idag efter jobbet och upptäckte att mina härliga små barn misshandlat bas/mellanreg elementen på mina ref 9.2... Som tur är upplever jag inte några direkt missljud, tycker det låter mer eller mindre som innan, men dom är lite tillknögglade, vilket stör mig något enormt!

Finns det något sätt att fixa till elementen?

På vilket sätt är de tillknölade? Bild?

Postad 12 November 2013 - 22:21

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

På vilket sätt är de tillknölade? Bild?

Svårt att få en exakt bild av hur det ser ut, men lite såhär.

Bifogad fil(er)

Postad 12 November 2013 - 22:53

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Svårt att få en exakt bild av hur det ser ut, men lite såhär.

Ojdå, dom måste ha gått hårt åt elementen... Låter det som det ska utan skrap eller så, så borde det inte ge några hörbara ljudmässiga skillnader tror jag, men det ser ju inte så snyggt ut med lite "vinda" membran.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.