Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N97 *

1176 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nokia N97 128MB RAM 32GB (Mobiltelefoner) 6 7.156248 (31) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 05 August 2009 - 22:29

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Nu när vi ändå är igång och pratar om kvalitetsproblem, min och alla andra n97or (4st) jag har klämt på har ett litet glapp. Säkert ni som har den har också märkt det. Om ni fäller upp skärmen så ni ser tagentbordet och sedan vänder ni på skärmen så ni ser själva fästanordningen som håller skärmen på plats. Då ser ni att ena sidan har två stycken "armar" som håller skärmen fast, medans den andra sidan har bara en arm.

Om du provar att vicka/knuffa lite på skärmen där det bara finns en arm så ser du att hela paketet glappar och glider mot tagentbordetstopp lite. Det ger mig dålig smak i munnen av en sådan kvalitetsbrist. Min kollega som störs mest på detta försökte få sin bytt idag på Telenor i borås. Fast de sa bara att det ska vara så, efter att vi fick testklämma på en annan som hade exakt samma klena konstruktion.

Postad 05 August 2009 - 23:59

Murre R
  • Murre R
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Nu när vi ändå är igång och pratar om kvalitetsproblem, min och alla andra n97or (4st) jag har klämt på har ett litet glapp. Säkert ni som har den har också märkt det. Om ni fäller upp skärmen så ni ser tagentbordet och sedan vänder ni på skärmen så ni ser själva fästanordningen som håller skärmen på plats. Då ser ni att ena sidan har två stycken "armar" som håller skärmen fast, medans den andra sidan har bara en arm.

Om du provar att vicka/knuffa lite på skärmen där det bara finns en arm så ser du att hela paketet glappar och glider mot tagentbordetstopp lite. Det ger mig dålig smak i munnen av en sådan kvalitetsbrist. Min kollega som störs mest på detta försökte få sin bytt idag på Telenor i borås. Fast de sa bara att det ska vara så, efter att vi fick testklämma på en annan som hade exakt samma klena konstruktion.

Förstår inte riktigt vad du menar. Menar du att när du trycker ner skärmen mot tangentbordet i uppfällt läge så tar skärmen i? Har vickat åt alla håll på min men det glapp jag har på min beror inte på taskig kvalitet utan snarare pga att telefonen är gjord i plast (som alla andra) och inte titan med mikrometer precision :) Att plast flexar om den påfrestas är inget nytt.

Till Infotizer: Sådär gjorde min också innan jag uppdaterade mjukvaran. Har du redan gjort det så prova igen :)

Postad 06 August 2009 - 15:59

donpa
  • donpa
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag funderar lite på en sak angående skärmen i n97an. Jag sitter just nu i valet och kvalet mellan en 97a och iPhone 3gs och la märke till de vitt skilda upplösningarna på skärmarna. Formaten ser ut som följande:
iPhone 320x480 pixlar
n97 640x360 pixlar
Det jag undrar som mest är ifall man laddar ner en säsong av entourage som är iPhone ripp så kommer de ju vara anpassade för storleken 320x480pix. Hur agerar då dessa i en n97a? Stretchas de över hela skärmen eller fylls tomrummen med svart?

Detta kan faktiskt vara det som fäller avgörande då, vad jag vet, det inte direkt svämmar över av n97 ripp på nätet och att jag ska konvertera själv är ganska uteslutet då det av erfarenhet är väldigt tidskrävande...

Väldigt tacksam för svar.

Postad 06 August 2009 - 17:04

Sjõbbe
  • Sjõbbe
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Jag funderar lite på en sak angående skärmen i n97an. Jag sitter just nu i valet och kvalet mellan en 97a och iPhone 3gs och la märke till de vitt skilda upplösningarna på skärmarna. Formaten ser ut som följande:
iPhone 320x480 pixlar
n97 640x360 pixlar
Det jag undrar som mest är ifall man laddar ner en säsong av entourage som är iPhone ripp så kommer de ju vara anpassade för storleken 320x480pix. Hur agerar då dessa i en n97a? Stretchas de över hela skärmen eller fylls tomrummen med svart?

Detta kan faktiskt vara det som fäller avgörande då, vad jag vet, det inte direkt svämmar över av n97 ripp på nätet och att jag ska konvertera själv är ganska uteslutet då det av erfarenhet är väldigt tidskrävande...

Väldigt tacksam för svar.

Ripp hit eller dit de är ju olagligt !!!
Före du slänger in de i nokian så konverterar du filen med nokias egna programvara så de funkar fint att se på vilken "rip" som helst. Och orkar du inte konvertera så installerar du smartmovie på telefonen och ser vanliga xvid med mera direkt i telefonen. Kvaliten med smartmovie ser riktigt bra ut det jag har testat.

Postad 06 August 2009 - 17:28

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0
Bara att välja "Utdraget" så skalas klippet upp och fyller hela skärmen. Ingen vidare mening att konvertera om ett litet 320x480 klipp till ett större då kan man ju lika gärna köra helskärm direkt i luren.

Däremot om du rippar från en dvd eller liknande så kan du ju välja N97:ans bättre upplösning och njuta av filmen.

Skönt att vi kan köra det "riktiga youtube" då kvalite´n verkligen suger på de klipp man kommer åt via den mobila varianten. Jag har iaf inte hittat någon inställning i den "mobila varianten" för att köra i bättre kvalité . Men en riktig fröjd att kika på den riktiga sidan. Går lätt några timmar innan man skall sova :)

Iphonen är självklart ett bra val med många applikationer men jag valde n97 för jag tycker man får mer för pengen. "Riktiga youtube", bättre kamera med iaf ledblixt och linsskydd, Fm-sändaren och ett tangentbord som iaf jag trivs ganska bra med. Det roliga är att jag såg fm-sändaren som en fjantig grej men jag använder den hela tiden. Jag bor på landet så man har ganska glest mellan radiostationerna och jag har inga problem med att hitta en ledig ganska ostörd frekvens att sända på.

Postad 06 August 2009 - 18:13

eddgge
  • eddgge
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Vart får man tag på Invisible Shield till N97n? NetOnNet ska ha den men är restnoterad både i butiken och på nätet...

Postad 06 August 2009 - 20:09

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0
Finns på Katshing.se i lager. Personligen föredrar jag det billigare som skalshop.se säljer. 99 kr för 2 st. Fingret glider mkt lättare och det känns inte "klistrigt" som invisibles.

Postad 06 August 2009 - 20:46

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Förstår inte riktigt vad du menar. Menar du att när du trycker ner skärmen mot tangentbordet i uppfällt läge så tar skärmen i? Har vickat åt alla håll på min men det glapp jag har på min beror inte på taskig kvalitet utan snarare pga att telefonen är gjord i plast (som alla andra) och inte titan med mikrometer precision :) Att plast flexar om den påfrestas är inget nytt.

Nja inte så jag menar. Om du när du har skärmen i uppfält läge trycker lite lätt på toppen av skärmen på vardera sida så lär du märka att på ena sidan kan du inte rubba skärmpaketet alls.. medans på andra sidan så ser du hur hela skärmpaketet glider liksom iväg 1-1,5mm ungefär. Avståndet varierar lite på n97or som jag har klämt på.

Hoppas de blev lite klarare nu. Och nej jag förväntar mig inte mikrometer precision.. begär bara att bägge sidor skall vara likvärdiga och de är de inte eftersom de bara är en arm på ena sidan och två på den stabila sidan. ;)

Postad 06 August 2009 - 21:11

Unregistereddf947b5b
  • Unregistereddf947b5b
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Nja inte så jag menar. Om du när du har skärmen i uppfält läge trycker lite lätt på toppen av skärmen på vardera sida så lär du märka att på ena sidan kan du inte rubba skärmpaketet alls.. medans på andra sidan så ser du hur hela skärmpaketet glider liksom iväg 1-1,5mm ungefär. Avståndet varierar lite på n97or som jag har klämt på.

Hoppas de blev lite klarare nu. Och nej jag förväntar mig inte mikrometer precision.. begär bara att bägge sidor skall vara likvärdiga och de är de inte eftersom de bara är en arm på ena sidan och två på den stabila sidan. ;)

Hej alla. Är ny på forumet. Tog ett tag innan man fattade vf man inte kunde skriva på tråden eller pm:)
Man skulle tydligen aktivera konton.

Till radx. Jag vet exakt vad du menar. Ska berätta nu om min nokia.

Köpte Nokia N97 som jag har väntat på länge. Blev riktig nöjd me den. Den är liksom perfekt på allt förutom 2 saker.
Ljuden genom högtalarna. Inte i närheten av min N95. Men med in ear hörlurar funkar det riktig bra. då äre grymm ljud. Den andra saken var glappet som radz har. Den var hur irriterande som helst. Jag slutade använda mobilen pga den. Eftersom när du har tangentborde uppfält så behöver du ibland trycka på Val,Avsluta eller nått option på högra sidan av skärmen. Och där ligger glappen. På vänsta sidan är det stabilt som fan medans högra sidan instabil och käns som om den ska av.

Hur som helst. Jag gick efter 3 dagar tillbaka till telenor och förklarade mitt problem. Förresten headseten fungerade inte heller. Så jag fick ny N97. Jag bad mannen att öppna paketet så jag kunde testa den nya N97 innan jag går hem med den. Men den va precis som min första, och manen sa att de ska vara så tydligen.

Jag tog iaf den andra och åkte hem. Fixade uppdateringar program och sånt.Sen efter en stund lekande så ville jag bara grina pga den dryga glappet som den nya också hade. Jag satt mig 10 minuter utan mobilen och tänkte hur jag kunde fixa glappet själv. Jag kom på en sak till slut och testade det.

JAG SÄGER BARA MOBILEN ÄR GULD NU. STABIL SOM BERG.

sorry caps men är så ###### glad nu. Nu är mobilen verkligen perfekt. Nu kan jag använda mobilen även vid uppfält läge:)

jag kan visa er bild och berätta hur jag fixade glappet. Försök skjut upp tangentbordet,men inte helt. så du kan se armarna. Som radgz sa, så har den högra bara en arm. Längs nere vid armen eller va jag ska kalla det för finns det lite plats åt papper. stoppa in lite papper där. Försök så att pappret inte fastnar på armen . För att när du skjuter fram och tillbaka tangentbordet så kan pappret hänga med armen. Säg till att pappret fastnar i den där lilla ställen där armen börjar. Svårt att förklara;) Men med bild kanske blir lätt för er att förstå.

Postad bild

Redigerat av Unregistereddf947b5b, 06 August 2009 - 21:14.

Postad 06 August 2009 - 21:56

Murre R
  • Murre R
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Aha, nu är jag med på noterna! Jo jag har nog samma "glapp" på min som du har på din, inte direkt något jag tänkt eller stört mig på men nu vet jag vad du menar iaf :)

Postad 06 August 2009 - 22:01

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0
Är det bara jag som retar mig något oerhört på att Nokia insisterar på att ha en helt egen USB kontakt på telefonerna där inga vanliga USB laddare eller USB sladdar passar, och att man därmed eg inte har någon som helst nytta av den USB standard som tillverkarna enats om?

Postad 06 August 2009 - 22:12

m1cke
  • m1cke
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0
Nokias "helt egna USB kontakt" kallas Micro USB och är den standard som numera gäller.

Postad 06 August 2009 - 22:26

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Nokias "helt egna USB kontakt" kallas Micro USB och är den standard som numera gäller.

Där ser man! Man lär sig något varje dag ;)

Postad 07 August 2009 - 01:18

Castel
  • Castel
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Här kan ni beställa Invisible Shield direkt från USA.
Mitt skickades i Tisdags med lite tur kommer det idag ;)

http://www.zagg.com/...ins-shields.php

Postad 07 August 2009 - 09:06

donpa
  • donpa
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Bara att välja "Utdraget" så skalas klippet upp och fyller hela skärmen. Ingen vidare mening att konvertera om ett litet 320x480 klipp till ett större då kan man ju lika gärna köra helskärm direkt i luren.

Däremot om du rippar från en dvd eller liknande så kan du ju välja N97:ans bättre upplösning och njuta av filmen.

Skönt att vi kan köra det "riktiga youtube" då kvalite´n verkligen suger på de klipp man kommer åt via den mobila varianten. Jag har iaf inte hittat någon inställning i den "mobila varianten" för att köra i bättre kvalité . Men en riktig fröjd att kika på den riktiga sidan. Går lätt några timmar innan man skall sova ;)

Iphonen är självklart ett bra val med många applikationer men jag valde n97 för jag tycker man får mer för pengen. "Riktiga youtube", bättre kamera med iaf ledblixt och linsskydd, Fm-sändaren och ett tangentbord som iaf jag trivs ganska bra med. Det roliga är att jag såg fm-sändaren som en fjantig grej men jag använder den hela tiden. Jag bor på landet så man har ganska glest mellan radiostationerna och jag har inga problem med att hitta en ledig ganska ostörd frekvens att sända på.

Tack för ditt svar Micke! Saken är dena tt jag inte vill stretcha det då upplösningarna är så olika och bilden då kommer se skev ut. Men kan man spela ett iPhone ripp på n97an och få tomrummet runt om med svart färg?

Som du ser på min bifogade bild så är n97ans display mycket bredare än iphonens och då höjden bara skiljer lite grann gör det att en eventuell stretchning skulle göra filmerna väldigt breda. Att lägga in riktiga div-x är alltid ett alternativ men känns lite som slöseri på plats. Eller? Plus att dessa klipp bör bli väldigt höga om spelarna inte kan fylla ut tomrummen med "black bars".

Bifogad fil  ex.gif   7.9K   0 Antal nerladdningar

Postad 07 August 2009 - 11:54

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0
Ja det går att välja "Naturligt-Utdraget eller Zoom" så väljer du naturligt så visas klippet med svart ram runtom.

Bifogar några snabba bilder på de olika.. Tycker det är en fröjd o titta på film på n97:an

*Jag hade förresten fel där ang "utdraget" det var vid "zoom" som jag fick helskärm.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Micke prylgalen, 07 August 2009 - 11:56.

Postad 07 August 2009 - 12:51

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Som du ser på min bifogade bild så är n97ans display mycket bredare än iphonens och då höjden bara skiljer lite grann gör det att en eventuell stretchning skulle göra filmerna väldigt breda. Att lägga in riktiga div-x är alltid ett alternativ men känns lite som slöseri på plats. Eller? Plus att dessa klipp bör bli väldigt höga om spelarna inte kan fylla ut tomrummen med "black bars".

Jag antar att du menar att displayens upplösning är högre på bredden av N97an än iPhonen, för både har väl 3,5" skärm?

Postad 07 August 2009 - 13:38

rocky77
  • rocky77
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
För den som är intresserad finns N97:an hos tre nu. Länk

Postad 07 August 2009 - 20:59

m1cke
  • m1cke
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0
N97 har ju en 16:9 skärm, så en "vanlig" 1,85:1 film (alltså det som fyller er widescreen TV) fyller hela skärmen här. På en Iphone så borde det bli svarta ränder uppe och nere (ungefär som det var på er gamla 4:3 TV med Widescreen matreal fast inte så mycket)
Kan hända att folk croppar blid för att den skall passa en Iphone, men det låter ju sanslöst dumt..

Postad 08 August 2009 - 22:31

Peppeuppsala
  • Peppeuppsala
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Skönt att vi kan köra det "riktiga youtube" då kvalite´n verkligen suger på de klipp man kommer åt via den mobila varianten. Jag har iaf inte hittat någon inställning i den "mobila varianten" för att köra i bättre kvalité . Men en riktig fröjd att kika på den riktiga sidan. Går lätt några timmar innan man skall sova :)

Får verkligen inte bra ljud på hemmabiorecievern med min men i bilen är det bra ljud.. märkligt..

Postad 09 August 2009 - 17:31

Bumpa Berra
  • Bumpa Berra
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Rapport efter 1 vecka med luren.

!. Omstart av luren krävs allt som oftast när jag använder facebook för att lada upp bilder (script error)
2. Går bra att surfa och använda N97 som bluetoth modem med HP2510p.
3. Surfning i N97 går hjälpligt men varför cachar den inte sidor??????
4. Vart försiktig som tusan men idag vid fotografering hördes scratch när luckan öppnades. Repa i ena kanten.
Kan man montera skyddsplast där med?
5.Har skyddsplasten kvar på displayen, och plasten har två fina repor, jo ytan under är nog tåligare men vågar inte chansa på det. Skydd kommer att monteras.
6. återkommer med mer...

Redigerat av Bumpa Berra, 09 August 2009 - 20:47.

Postad 10 August 2009 - 10:29

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
någon som vet hur man tar bilder utan fotoljudet? Vill smygfota polarna lite men knasar på ljudet :)

script error med facebook är jävligt irriterande. De går inte heller att avsluta appen i menyn. Finns det en bra app som kan döda buggiga processer så man slipper starta om hela telefonen? Eller kan kan stänga program på ett fungerande sätt?

Postad 10 August 2009 - 11:59

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0
1. Sätt bara telefonen i ljudlös profil så är den tyst

2. Har med fått "scriptfel" där någon gång men bara valt "ok" och sen har det strax funkat igen utan att behöva starta om luren.

Postad 10 August 2009 - 12:07

donpa
  • donpa
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Ja det går att välja "Naturligt-Utdraget eller Zoom" så väljer du naturligt så visas klippet med svart ram runtom.

Bifogar några snabba bilder på de olika.. Tycker det är en fröjd o titta på film på n97:an

*Jag hade förresten fel där ang "utdraget" det var vid "zoom" som jag fick helskärm.

Tusen tack för dina snabba svar Micke! Det ser grymt ut och jag funderar på om jag precis vart en idiot som beställt iPhone :/ Kan iofs nog ändra beställningen men. Vafan. Att det ska vara så svårt! Tack för all din hjälp iaf Micke!

Postad 11 August 2009 - 22:48

kajjanbrajjan
  • kajjanbrajjan
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Någon som fått avi eller divx filer att fungera på telefonen?
Jag har testat ett par olika program, bla. DivX mobile och Smartmovie. Inget av dom fungerade bra. Jag tog nästan för givet att det skulle gå att kolla på nedladdade TV-serier och filmer på luren innan jag beställde... Det var liksom halv poängen för mig.

Postad 11 August 2009 - 23:16

Sjõbbe
  • Sjõbbe
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Någon som fått avi eller divx filer att fungera på telefonen?
Jag har testat ett par olika program, bla. DivX mobile och Smartmovie. Inget av dom fungerade bra. Jag tog nästan för givet att det skulle gå att kolla på nedladdade TV-serier och filmer på luren innan jag beställde... Det var liksom halv poängen för mig.

Jag har inte tittat mycket på xvid/divx filer men när jag har gjort de har de fungerat bra med Lonely.Cat.Games.SmartMovie.v4.10.S60v3.SymbianOS9.1
Annars kan man väl konvertera dom o då ska de väl fungera utan problem. de har jag dock inte testat än.

Postad 12 August 2009 - 08:20

Peter233
  • Peter233
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Var och klämde på N97:an på mediamarkt igår, det som slog mig mest var att tangentbordet kändes extremt "svampigt" samt att man inte kände att man tryckte ner knapparna. Är detta något som man vänjer sig vid? Hur är det att skriva med? Blev ganska avskräckt då jag i princip nästan hade bestämt mig för att köpa en.

Postad 12 August 2009 - 09:00

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Var och klämde på N97:an på mediamarkt igår, det som slog mig mest var att tangentbordet kändes extremt "svampigt" samt att man inte kände att man tryckte ner knapparna. Är detta något som man vänjer sig vid? Hur är det att skriva med? Blev ganska avskräckt då jag i princip nästan hade bestämt mig för att köpa en.

Har haft en N97a i typ 2 veckor och kan bara hålla med, upplever tangentbordet som en klar besvikelse, både avseende känslan och att det har på tok för få tangenter. T.ex. måste man ju alternativklicka för att ens få ett kommatecken. Just tangentbordet var ett skäl att jag återuppväckte min X1a från sin rätt långa dvala, för tangentbordet på den är klasser bättre. (ett av de bästa jag provat faktiskt, speciellt som det har svenska tecken på egna knappar).

Redigerat av Unregistered1413, 12 August 2009 - 09:01.

Postad 12 August 2009 - 11:26

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
tack för svar, ljudlös gjorde tricket ;)

En annan fråga, något som gör mig galen.

Varje gång jag startar upp min telefon (ifrån att den har varit avstängd) så ser man alla ikoner på startvyn när de laddar osv. Allt enligt vad man förväntar sig, fast efter en stund så kommer en fråga om jag vill konfigurera ett e-post konto. Om jag går igenom guiden och skapar ett konto eller om jag klickar bort de så kommer guiden _ALLTID_ vid varje omstart av telefonen. Sjukt irriterande. Hur rensar man upp autostarten på telefonen? För de måste väl vara där i som epostguiden startas ifrån?

Redigerat av radx, 12 August 2009 - 11:29.

Postad 12 August 2009 - 11:53

Murre R
  • Murre R
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Man behöver inte ha telefonen i ljudlös, det räcker med att stänga av varningsljud inuti profilen.

Postad 12 August 2009 - 12:50

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Här är en kopia på ett mail jag skickat till Nokias support. De ska bli intressant att få se vad för svar man får ;)

Hej!

> Nokia N97 finns inte med i skrolllistan på er supportsida? <

Min fråga:
Jag har en Nokia N97 och har lite strul med den. Jag har uppdaterat firmware till den senaste och ändå visar telefonen flera problem varje dag. Här är ett par av problemen som jag hoppas ni kanske kan skicka lite ljus över.

1. Ibland går det inte att låsa upp telefonen och man får lossa batteriet för att få den ur standby.

2. Varje gång jag startar om min N97 uppmanas jag att gå igenom epostguiden för att sätta upp ett nytt epostkonto på telefonen. Jag har redan skapat 2st konton men ändå kommer guiden varje gång jag startar om telefonen.

3. Efter att låta telefonen ligga ett par timmar är den ofta "buggig". Jag får ofta exempelvis "Script error" på facebook appen. Försöker jag döda facebook-appen i VAL->Visa Öppna Program->[markera Facebook håll inne, välj avsluta], så stängs inte programmet av. Varför inte? Finns det något annat sätt att starta om buggiga apps utan att behöva starta om hela telefonen?

4. allt som oftast när telefonensknapplås är på och jag öppnar kamera linsensskydd så startar inte kameran. Den förbli låst telefonen. Ibland blinkar rutan som säger att knapplåset är på förbi, men kameran startar inte likväl. Väljer jag då att vänta 10sek och sedan upprepar linsskyddet så startar kameran.

5. Jag läste på Skype's nätsida att det skulle komma skype för n97 i en firmware uppdatering. När kommer denna? Artikeln var ifrån april i år på skypes nätsida.

6. Varför sitter det bara en arm på ena sidan och två armar på andra sidan av telefonen som håller uppe skärmpartiet? Det ger uppskov till ett dåligt intryck och inte fullt så gedigen kvalitet som jag brukar förvänta mig av er på Nokia då jag köper en telefon i de högre segmentet. Testa exempelvis att knuffa lite på skärmkanten när skärmen är i uppfällt läge. På ena sidan är den fast och solid medans på den andra sidan så glider hela skärmpartiet iväg 1-1,5mm.

Tackar!

Postad 12 August 2009 - 15:05

Sjõbbe
  • Sjõbbe
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Här är en kopia på ett mail jag skickat till Nokias support. De ska bli intressant att få se vad för svar man får ;)

Skype har du ju iaf andra program för. Fring använder jag. O kommer nog fortsätta med det även fast skype släpper en version för n97 då skype tar betalt för samtal mellan mobiltelefon (skype) - mobiltelefon (skype). Däremot skall det vara gratis att ringa mellan mobiltelefoner om båda två har fring, fast ringer du till telefoner utan fring så används skype out.

Postad 12 August 2009 - 16:22

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Och precis som jag misstänkte fick jag ett iqbefriat svar på mitt mail.. Fan va trött jag blir.

Tack för att du kontaktat Nokia Care kundsupport.

Du kan prova att göra en återställning av telefonens mjukvara, tänk då på att först göra en backup då all information du lagt in i telefonen kommer att försvinna. Du gör återställningen genom att trycka in *#7370# i telefonen, det kommer att efterfrågas en säkerhetskod oich den är 12345 om den inte blivit ändrad.

Annars får du lämna in telefonen på service, i första hand till din återförsäljare, i andra hand till en servicebutik. Du kan söka efter närmaste servicebutik här: http://www.nokia.se/...servicebutik-o2
Och om du har långt till en servicebutik kan du lämna telefonen till en av våra auktoriserade återförsäljare, du hittar dom här: http://www.nokia.se/...-aterforsaljare

Om det är något annat du undrar över så tveka inte att kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar, Christer.

Nokia Service Professional
Swedish Team
Nokia Care

Postad 12 August 2009 - 18:59

boltis
  • boltis
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Alright, även jag har varit i kontakt med kundservice angående ett otroligt enerverande problem.

Jag kan inte installera usb drivrutinerna för pc suite / Ovi suite. Hemma fungerar det alldeles utmärkt (Vista home) men på jobbet där jag har mest användning för det är det lögn i helsicke att få det att fungera (XP Professional SP3). Har googlat osv och insett att jag är långt ifrån ensam om detta bekymmer men inte hittat något bra tips på att lösa detta. Tips mottages mer än gärna!

Klistrar in min konversation med supporten, där jag beskriver mitt fenomen:

Mail 1
Original Message-----> >

N95] [IMEI: obs! Är en N97]> [Contact topic: PC Suite eller annan programvara]> [Message:

Hej!> Har en Nokia N97, den fanns ej med som alternativ i produktlistan.Mjukvaruversion 11.0.021 (den nyaste för min operatör 3)Serienummer: xxxxxxxx. Operativsystem PC Windows XP Professional SP3> >
Jag har stora problem med att installera drivrutinerna för att synkronisera med OVI Pc Suite. Usb Phone och Usb Phone Parent går ej att installera. Masslagringsläge o.s.v fungerar bra, så kontakten med datorn är det inga problem med. > Provat både med Ovi, "vanliga" pc suite, avinstallerat allt flera gånger och använt Pc suite cleaner utan framgång. Även försökt installera äldre nokia connectivity cable driver. Har sökt en del på internet och upptäckt att jag är långt ifrån ensam om detta fenomen, men jag lyckas inte lösa det. > > Hjälp tack!> Med vänliga hälsningar> Johan Broström]>

Svar 1
> Rekommenderar dig att avinstallera allt som har med nokia att göra från din dator.> Sedan avaktiverar du din brandvägg och virus skydd, samt internetsecurity om du har något sådant installerat.> Nu kan du ladda ner pc suite från våran europa sida : http://europe.nokia.......ia-pc-suite> > När det är installerat så ansluter du telefonen till datorn. Är det en stationär dator rekommenderar jag dig att testa USB portarna på baksidan.> > Om det är något annat du undrar över så tveka inte att kontakta oss igen.> > Med vänliga hälsningar,> > xxxxx

Mail 2
-----Original Message-----
Hej xxxxxx! Tack för ditt svar, tyvärr är det ingenting som fungerar. Avinstallerade allt igår kväll, allt jag kan hitta. Gick även in och tog bort restmapparna manuellt efter att ha kört PC Suite cleaner. Kontrollerade även installerade enheter i system från kontrollpanelen så att ingenting låg kvar där och blockerade. Avaktiverade både brandvägg och antivirusprogram. Provat ett antal olika usbportar utan framgång. Bifogar en bild för att illustrera det jag sett nu ett 30 tal ggr. Det är bara PC suite läget som inte vill fungera. Bildöverföring och masslagring osv fungerar bra. Då hittar datorn telefonen och jag kan t.ex. gå in i enheten och bläddra i mappar o.s.v. Men som sagt, PC Suit fungerar inte. Tycker jag har provat det mesta nu utan framgång. Mvh Johan

Svar 2
Hej Johan. Tack för att du kontaktat Nokia Care kundsupport.
Med tanke på att det fungerar i andra usb lägen och att det är drivrutinen som ej kan installeras så har det inget med telefonen att göra. Det jag rekommenderar dig i detta läget är faktiskt att testa en annan dator, för att kunna utesluta vad som är felet då allt vi på supporten kan hjälpa dig med har gjorts. Såg bilden och känner igen det. Detta brukar lösas genom den felsökning och steg jag skrivit. Men kvarstår problem även på en annan dator så rekommenderar jag att du skickar telefonen på service. Om det är något annat du undrar över så tveka inte att kontakta oss igen. Med vänliga hälsningar, xxxxxxxxx

Bild på hur det sett ut:

Postad bild

Har sökt inom tråden men kan inte hitta något nyttigt...

Postad 12 August 2009 - 19:05

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Alright, även jag har varit i kontakt med kundservice angående ett otroligt enerverande problem.

Jag kan inte installera usb drivrutinerna för pc suite / Ovi suite. Hemma fungerar det alldeles utmärkt (Vista home) men på jobbet där jag har mest användning för det är det lögn i helsicke att få det att fungera (XP Professional SP3). Har googlat osv och insett att jag är långt ifrån ensam om detta bekymmer men inte hittat något bra tips på att lösa detta. Tips mottages mer än gärna!

Är väl medveten om att Nokia PC suite har problem med anslutningarna, när det fungerar är det underbart, när det inte gör det är det en mardröm. Ofta på arbetsplatser, iaf de lite större, har användarna begränsade behörigheter och möjligheter på datorerna, antar att du vet att det inte är det som ställer till det? Blåtand är ju annars en lösning, om du nu har det på din dator, jag kör alltid med blåtand själv (oavsett telefonmärke) för då kan synkningen ske automatiskt och inte bara när jag kommer ihåg att koppla in USB sladden. Finns ju även online alternativ för detta numera om det är vad du vill uppnå.

Har tyvärr inga konkreta tips att ge dig, men är spontant beredd att hålla med svaret du fått från deras support, dvs att det nog är något på datorn snarare än telefonen. Men jag förstår att det är frustrerande. I vissa fall kan det vara värt att prova flera USB portar, de kan ibland vara olika även på samma dator (beror lite på vad du har för dator så klart).

Postad 12 August 2009 - 20:18

boltis
  • boltis
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Tackar för svaret!

Jag synkar den med blåtand för tillfället. Men personligen föredrar jag faktiskt kabeln då jag slipper springa runt med blåtanden igång. (har väl ingen jättestor betydelse kanske men inbillar mig att den försämrar batteritiden)

Flera olika usbportar är testade, och gällande begränsningar på datorn finns det inga "spärrar" i systemet.

Nåja, får bli ett nytt försök imorgon, annars får jag nöja mig med blåtandsalternativet.

Postad 13 August 2009 - 11:08

SonnyF
  • SonnyF
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Jag hittade intressant info om hur man förbättrar GPS-precisionen genom en antenn-fix.
Har själv inte testat det.

Se Youtubeklippet nedan.
http://www.youtube.c...player_embedded

Länk:
http://www.symbian-f...ntenna_hack.htm

/Sonny

Postad 13 August 2009 - 12:42

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
nån som jämfört n97 med HTC TP2 ? velar mellan dom 2 just nu.

Postad 13 August 2009 - 13:40

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Jag måste fråga en sak. Är det någon mer än jag som hör ett "klick" lite då och då när jag pratar med någon i mobilen? Det är ungefär som en GSM-störning..fast ändå inte. Den jag pratar med verkar inte höra den.

Jag har provat ringa ifrån min kontorstelefon till mobilen och varit helt tyst och lyssnat i mobilen. Helt plötsligt hör man det där klicket eller knäppet.. Det är bara någon sekund och sedan är de okej igen.

Har stört mig på detta ett tag men glömt fråga er andra varje gång jag suttit framför en dator :)

Postad 13 August 2009 - 18:36

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
om ni fick byta er n97 mot en ny nalle gratis skulle ni ta en n97 igen då ? är inte ex htc tp2 ett bättre val med 5 radigt qwerty? eller en X1:a ? eller en Samsung Omnia HD ?

Postad 14 August 2009 - 10:51

eddgge
  • eddgge
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Jag börjar tröttna, min N97a skramlar bara värre och värre. Den sista jag fick knarrar dessutom när man låser upp enheten. Det värsta är att alla N97or som kommer in till min lokala Telia butik verkar ha precis samma fel, kan Telia möjligen fått en dålig batch? Jag är inne på min tredje nu...

Är det något serie eller batch som avsöljar när/var just min enhet är tillverkad? Kan vi kanske jämföra lite här på forumet? Vilka skramlar eller inte?

Postad 14 August 2009 - 11:02

Peppeuppsala
  • Peppeuppsala
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Jag börjar tröttna, min N97a skramlar bara värre och värre. Den sista jag fick knarrar dessutom när man låser upp enheten. Det värsta är att alla N97or som kommer in till min lokala Telia butik verkar ha precis samma fel, kan Telia möjligen fått en dålig batch? Jag är inne på min tredje nu...

Är det något serie eller batch som avsöljar när/var just min enhet är tillverkad? Kan vi kanske jämföra lite här på forumet? Vilka skramlar eller inte?

Min låter lite lite när jag ruskar den, men eftersom jag inte sitter och gör det hela dagarna så känns det som ett i-landsprobelm.

HUr mycket låter/skramlar din egentligen?

Postad 14 August 2009 - 11:24

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0
Jag är ruskigt nöjd med min. Inget som skramlar i den när det vibrerar eller så men man kan höra ett litet "klickande" ljud om man skakar den kraftigt och lägger örat tll. Det gör jag ju aldrig så det stör mig ju ingenting.

Antar att mekanismen därinne är lite "lösare" när den är ihopfälld eller liknande. Har med ett ynkligt litet glapp på högersidan när luren är uppfälld men det stör mig inte heller alls. Känns mest löjligt i jämförelse med många andra mobiler man har känt på. Ta tex en c905:a eller n86/n85 och kläm lite på den när den t.o.m är stängd så kan vi snacka glapp sen. n97:an känns som ett kassaskåp i stängt läge.

Tangentbordet tycker jag som sagt att man vänjer sig snabbt vid och jag gillar det skarpt, efter några minuter så slinker fingret automatiskt till funktionsknappen innan man slår ett ÅÄÖ så det går som en dans. Jag har tjocka feta fingrar men det går ändå bra. Spec nice är det när man har den framför sig på soffbordet och knapprar lite i reklampauserna, funkar ypperligt. Det känns toppen för mig iaf men alla känner väl olika.

En annan sak man märkt är att man faktiskt kan se skärmen hyggligt i solljus ute, det är ju typ godnatt med Xperian, 5800 och n85/n86 bland annt i solljus. Skönt att det funkar hyfsat med n97

Postad 14 August 2009 - 13:28

Murre R
  • Murre R
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

om ni fick byta er n97 mot en ny nalle gratis skulle ni ta en n97 igen då ? är inte ex htc tp2 ett bättre val med 5 radigt qwerty? eller en X1:a ? eller en Samsung Omnia HD ?

Både HTC och X1'an har ju WM så dom går ju bort bara pga det. Omnia HD'n är ju rätt fin men alldeles för stor. Nä, den enda lur jag skulle kunna tänka mig att byta till är nya 3GS 32GB, men då tappar jag tangentbordet + att 3GS blir en hel del dyrare. Nä du, jag behåller nog min N97 som jag är toknöjd med.

Postad 14 August 2009 - 13:55

hence_
  • hence_
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Både HTC och X1'an har ju WM så dom går ju bort bara pga det. Omnia HD'n är ju rätt fin men alldeles för stor. Nä, den enda lur jag skulle kunna tänka mig att byta till är nya 3GS 32GB, men då tappar jag tangentbordet + att 3GS blir en hel del dyrare. Nä du, jag behåller nog min N97 som jag är toknöjd med.

Eller HTC Hero, värt att kollas upp. Har j***** svårt att bestämma mig mellan den och N97!

Postad 14 August 2009 - 14:00

Sjõbbe
  • Sjõbbe
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

De är samma här, skulle jag byta till en omnia hd skulle de vara för att den ser riktigt stilren ut o har bra kamera, men den väger nog inte lika tungt som en n97:a. Enda ja skulle kunna tänka mig byta till är en iphone 3gs o de är då inte pga att den är bättre som telefon utan för applestore med alla program. Även då när en telefon är så populär som en iphone så har man ju lätt för att få support med mjukvara genom enkla googlingar. Men n97 känns fortfarande som det bästa valet hittills.

Postad 15 August 2009 - 05:56

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0
Såg en jämförelse på youtube med htc 2 och n97

Blev lite vilse när de kom till multimediadelen där de visade filmer, på htc gick filmen hela tiden, men på n97 var det något med inte stödjer application, man nämnde något om massa olika kodecs

Samt n97 int stöjder coreplayer? Finns det något liknande till n97 här?

Min mobil har gått sönder och utgått så jag har rätt att byta till liknande i samma prisklass

Postad 15 August 2009 - 11:09

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0
n97:an kan ju inte spela allt men det följer med konverteringsprogram där man enkelt gör om filmer så de passar till luren. OM det nu inte går. Själv väntar jag på en bra flv-player då allt jag sparar ner från Youtube m.m på vanliga datorn sparas i .flv Finns en mängd gratisprogram med där man kan konvertera filmer m.m

Programutbudet kan vara lite begränsat iom att många program inte stödjer nokias Touchversion av symbian, många program kan man starta men sen inte styra då programmet inte fattar vad du trycker på. Men det kommer väl mer och mer prog då 5800 och n97 är mkt populära.

Det viktigaste för mig är att man kan köra "riktiga" Youtubesidan och se filmerna i bra kvalité istället för den "mobila" varianten där kvalitén är mkt sämre. Vet inte om den HTC:n klarar det. Vet ju inte heller vad du menar med HTC 2 då det finns en massa olika "Touch Diamond 2, Touch Pro 2, TYTN 2 osv.. De kör väl oftast Windows Mobile och vad jag förstått så kan det vara lite meckigt att få till det som man vill ha det medans Nokians Symbian är lite enklare och man kan inte göra så mkt. I windows kan man nog justera sig till oändlighet men jag vet faktiskt inte riktigt hur det funkar mer än att man läst en massa om Xperian och all huvudvärk folk haft där.

Drog ner "SMS preview" från OVI-store gratis, det funkar toppen och man får en liten pratbubbla som visar upp sms:et på startskärmen när det kommit ett nytt. Tyckte jag var en kul funktion.

Postad 15 August 2009 - 11:16

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
Tyvärr grabbar, efter mycket läsande och provande i butik har jag insett att N97 inte är så bra som det först verkade, det blev en HTC TP2 till slut. Att TP2 skulle gå bort pga av VM köper jag inte, N97 föll på 3 radigt qwerty + att många skriver att känslan i det är kass, TP2 har tvärtom fått kred för att ha det bästa qwerty på marknaden. tyvärr blir kameran i TP2 något sämre men det kan jag leva med, har en "riktig" kamera när jag ska ta viktiga foton och till det man använder mobilkameran till duger nog TP2:ans.
Dessutom verkar N97 ha kvalitetsproblem med skrammel å dyl, och TP2 känns grymt välbyggd + att man kan vinkla displayen på ett bättre sätt på TP2 än med N97. Kom på en sak till som gjorde att N97 gick bort, ingen plats i mobilen för stylus pennan, riktigt dåligt faktiskt.

Redigerat av Unregisteredfec72d49, 15 August 2009 - 11:38.

Postad 15 August 2009 - 12:06

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0
Säkert en utmärkt lur och den skall ju ha bättre tangentbord men... http://www.datormaga...ticle489952.ece

*512 mb minne jämfört med 32 GB i n97?? Kan det verkligen stämma?
*Mkt sämre kamera och inte ens en ledblixt
*180 gram istället för 150 ( Borde ju kännas gedignare då) n97:an känns ganska ok i fickan men en ännu tyngre lur vill jag nog inte ha.
*FM-sändare finns inte
*Nokia Maps som inte nämns alls funkar ypperligt och man har kartorna på telefonens minne.
*Pekpenna har jag faktiskt aldrig känt att jag varit i behov av.
*Vinkeln på skärmen känns kanon i uppfällt läge, aldrig känt att jag vill vinkla den mindre eller annorlunda. Betraktningsvinkeln är aldeles utmärkt och man ser perfekt även i lite vinkel om man skulle sitta lite konstigt.
*Inget 3,5mm hörlursuttag så man kan köra sina favorithörlurar

Det är egenskaper som jag värderar mer och n97 verkar vara lite mer för pengen och lite mer Allround med den bättre kameran. Självklart har den med sina brister och HTC:n är säkert bättre som sagt på vissa områden men för mig passar n97:an helt perfekt. Skärmen verkar ju bättre med men jag måste ju få säga att jag tycker skärmen är underbar i n97:an och duger aldeles utmärkt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.