Troligen så blir det K-5 för mig då jag tycker formatet är perfekt! Men det är riktigt intressant nu vad Pentax ska göra!
Postad 22 January 2011 - 11:11
Troligen så blir det K-5 för mig då jag tycker formatet är perfekt! Men det är riktigt intressant nu vad Pentax ska göra!
Postad 22 January 2011 - 18:05
Jag tror du kan ha några rätt där. Ingen aning om vad dockFå se då vem de slår sina påsar samman med… eller om de bygger eget. Man kan ju fantisera att det kunde vara NX mount då det bara skiljer en bokstav.
Eller kanske de byggt NiCons nya EVIL?
NC-1:
- Vädertätad
- SR
- FF
- ISO 102400
- 12 fps
- 3" vridbar skärm
- EVF
- Motoriserad K-mount adapter
- $999,99
… man kan ju drömma![]()
Skulle allt stämma skulle jag gå igång lika mkt som Lacken gör på rotmos i MNK: http://www.youtube.c...w...78B&index=4
Postad 23 January 2011 - 11:14
Jag tror du kan ha några rätt där. Ingen aning om vad dock
Skulle allt stämma skulle jag gå igång lika mkt som Lacken gör på rotmos i MNK: http://www.youtube.c...w...78B&index=4
Kameran kanske går att bygga men har svårt att se huset har en prislapp på 999 usd. lägg till en 1 framför kanske ni har rätt riktpris
Edit: Lägg till en två istället ;D. Skämt men lite sanning också =).
Redigerat av liath, 23 January 2011 - 11:16.
Postad 25 January 2011 - 09:37
http://camera.downlo...as-preview.html
Det är bara denna lilla textrad som är intressant:
"If the rumors we heard the last months are correct the NC-1 will be a camera featuring a smaller than APS-C sensor."
.....eller väldigt ointressant
Redigerat av Mikael_R, 25 January 2011 - 09:39.
Postad 25 January 2011 - 10:59
Som jag skriver på PF hoppas jag på 2 fattninger i framtiden. Ett litet, kanske crop 3 för mkt små objektiv och liten kamera. En som kan ta upp kampen (och krossa) segmentet avancerade kompakter (typ Canon G12 och nya Oly XZ-1). Några små pannkakor (riktigt små alltså, tänk DA40 nerskalat) och kanske ett par zoomar med kollapsbar konstruktion så de är rimligt nätta i ihopfällt läge. Ett begränsat objektivutbud skulle inte kräva mkt kraft att få fattningen att gå runt och underhållas. Det skulle ändå vara överlägset sina rivaler (G12 osv).
Sedan ett FF-kompatibelt format som kan axla k-fattningen i framtiden. För avancerade kameror. Kan börja med att ha aps-c sensor som NEX (verkar ju vara FF i grunden). Konkurrerar rakt av med NEX (eller vad nu sony tänkt för NEX).
Redigerat av Supernaut77, 25 January 2011 - 11:03.
Postad 25 January 2011 - 11:10
Jag hoppas verkligen att de inte ansluter till m43-gänget..
Som jag skriver på PF hoppas jag på 2 fattninger i framtiden. Ett litet, kanske crop 3 för mkt små objektiv och liten kamera. En som kan ta upp kampen (och krossa) segmentet avancerade kompakter (typ Canon G12 och nya Oly XZ-1). Några små pannkakor (riktigt små alltså, tänk DA40 nerskalat) och kanske ett par zoomar med kollapsbar konstruktion så de är rimligt nätta i ihopfällt läge. Ett begränsat objektivutbud skulle inte kräva mkt kraft att få fattningen att gå runt och underhållas. Det skulle ändå vara överlägset sina rivaler (G12 osv).
Sedan ett FF-kompatibelt format som kan axla k-fattningen i framtiden. För avancerade kameror. Kan börja med att ha aps-c sensor som NEX (verkar ju vara FF i grunden). Konkurrerar rakt av med NEX (eller vad nu sony tänkt för NEX).
Skulle det övre stycket bli sant så kan jag mycket väl diskutera Pentax med dig i framtiden
Postad 25 January 2011 - 12:34
Ja, som det är nu har vi ju inget att säga varandraSkulle det övre stycket bli sant så kan jag mycket väl diskutera Pentax med dig i framtiden
.
Jag tror att den som vågar vara annorlunda i detta skede har mkt att vinna. Kameror har följt samma mall långe. Mkt som arv från filmtiden. m43 bröt det och även NEX, men ännu finns utrymme att komma med något unikt.
Kommer vara spännande att se vad C/N kommer med också.
Postad 25 January 2011 - 12:40
Ja, som det är nu har vi ju inget att säga varandra
![]()
Jag tror att den som vågar vara annorlunda i detta skede har mkt att vinna. Kameror har följt samma mall långe. Mkt som arv från filmtiden. m43 bröt det och även NEX, men ännu finns utrymme att komma med något unikt.
Kommer vara spännande att se vad C/N kommer med också.
Ytterst lite är det om det överhuvudtaget är något
Ja jag tror också att Pentax måste komma med något annat för att utmärka sig. Jag fruktar även för m4/3 när C/N ger sig in i leken och ändå har m4/3 ett rejält försprång gentemot Pentax om de nu skulle hoppa in så att säga
Postad 25 January 2011 - 12:43
Postad 25 January 2011 - 14:16
fuji.PNG 179.81K
0 Antal nerladdningarhttp://www.dpreview....mx100/page4.asp
Postad 25 January 2011 - 14:55
Bara de nya modellerna får de grymma kontrollerna som Fuji X100 har:
Jag är inte riktigt lika lyrisk över X100 som många andra är. Antar att jag inte tillhör den gamla skaran fotografer ;(.
Postad 25 January 2011 - 15:11
Jag tycker om retrolooken, men skule inte ha något emot en gummiklädd tållig sak. Saker med alltför mkt design kan bli tråkiga efter ett tag.Jag är inte riktigt lika lyrisk över X100 som många andra är. Antar att jag inte tillhör den gamla skaran fotografer ;(.
Men... kontrollerna kan ju inte bli tydligare. Välj ett värde eller lämna ratten på "A". PASM behövs ju inte med denna layout
Tydligare för nybörjare kan det knappast bli, samtidigt som de som vet vad de gör också blir nöjda.
Postad 03 February 2011 - 12:21
http://www.mirrorlessrumors.com/
Att dom INTE går med m4/3 är tydligen redan klart.
Postad 03 February 2011 - 12:59
Postad 03 February 2011 - 15:36
Postad 03 February 2011 - 15:49
Ryktet om ryktet är att de blandat ihop specsen med en annan kamera.
Vart läser du? Tycker sånt här är roligt!
Postad 03 February 2011 - 17:38
På PentaxForums.
Vi får väl se hur det blir med det hela. Det blir väl officiellt den 8;e eller har jag förstått det fel?
Postad 03 February 2011 - 17:52
Postad 03 February 2011 - 17:55
Postad 03 February 2011 - 20:47
Eller varför inte en 12-240/1.6-2.8 med motoriserad zoom blir rätt tele det med 5,56 beskärningsfaktor.
Postad 04 February 2011 - 12:29
Postad 05 February 2011 - 19:21
Postad 05 February 2011 - 19:37
Optiken är inte så billig heller......Verkar vara roligt med rykten då det nu går ett om en bantad version av 645D för oss vanliga dödliga… om man som dödlig då har några 10 tusen extra på banken.
Postad 05 February 2011 - 19:51
Inte för att jag har intresse eller råd att skaffa MF system, men skulle vara roligt om Pentax släppte lite nya DFA objektiv till 645-systemet. Ska ju komma en 25/4 men några zoomar och fasta telen vore ju inte helt fel. Finns ju en del FA* 645 att bygga på.
Postad 05 February 2011 - 20:02
Inte så lite heller!!!!Beror ju lite på vad man jämför med. Fixar de en MF kropp som är billigare eller i klass med Canikons proffshus samt optik som är i samma prisklass som Canikons dyrgripar så är de med i spelet på riktigt.
Postad 06 February 2011 - 10:31
En viss Zackspeed säger: "Maybe we will see more in march
Poängen med detta då? Han är väl en av de få på PF som brukar ha något seriöst bakom sina gliringar.
Redigerat av Mikael_R, 06 February 2011 - 10:31.
Postad 06 February 2011 - 13:30
Postad 07 February 2011 - 01:08
En DA* 12-35 skulle vara intressant. Lite skeptisk dock då den inte har fast bländare. En 12-35/2,8 vore ju utomordentlig men skulle säkerligen bli både stor och tung samt dyr som tusan.
Den skulle inte behöva vara tyngre än DA* 16-50:an och det skulle inte vara ett problem! Jag tror inte DA 12-35 f3,5-4,5 WR SDM kommer att vara så billig heller det är bara att se vad Pentax tidigare SDM gluggar haft för prisspann.
Jag skulle vara fullt nöjd med en 12-35/4 med samma objektivglas som DA 15/4 har med kanonegenskaper speciellt då solen är med i bilden.
Redigerat av RedMarathon, 07 February 2011 - 01:12.
Postad 07 February 2011 - 08:54
Men trots allt en liten klick mkt seriösa amatörer. Den stora massan skulle föredra FF, mig inkluderad. FF i ett hus liknande K-5 är inte omöjligt rent fysiskt.Inte så lite heller!!!!
De flesta Pentax enusiaster idag trånar och drömmer om FF enbart för bränvidden och skärpedjupet. Dom skulle bli otroligt glada om dom fick MF för samma pris som Canikons FF!!!!
Zackspeed är bra. När han slutar att skriva spekulationer på PF kan man räkna med att han vet nåt sm han inte får sägaAngående ryktade DA 12-35 f3,5-4,5 WR SDM.
En viss Zackspeed säger: "Maybe we will see more in march"
Poängen med detta då? Han är väl en av de få på PF som brukar ha något seriöst bakom sina gliringar.
Postad 07 February 2011 - 11:09
Men trots allt en liten klick mkt seriösa amatörer. Den stora massan skulle föredra FF, mig inkluderad. FF i ett hus liknande K-5 är inte omöjligt rent fysiskt.
Zackspeed är bra. När han slutar att skriva spekulationer på PF kan man räkna med att han vet nåt sm han inte får säga
Rätt intressant det Falconeye (Falk Lumo) skriver:
"Ok, here we go again
It's a new year. In 2011, my statement regarding FF is this:
As soon as Sony Microelectronics offers the full frame version of the IMX071 sensor to Nikon and Pentax, they both will have a very hard time to resist.
The full frame IMX071 (i.e. same process) would have 36 MPixel and more than 15 EV dynamic range! It should be offered for about $300 to Nikon and Pentax, leaving $200 profit to Sony Microelectronics. There have been messages that Sony will indeed do another FF chip in the foreseeable future.
I expect this offer to emerge late 2011 and a new full frame generation would be due for Photokina 2012 This round would include Pentax.
I've no insight info but that's my best guess predicting various events."
och sen Zackspeed igen:
"I think the K-3 middle of next year is using the same Sensor like the K-5,but improved and new processor,new AF System and Design,more speed and a tack bigger Body."
Postad 07 February 2011 - 11:14
Ska jag satsa på K-5??? Eller behålla K-7 och avvakta? Det där med vänta vet jag sedan länge är tråkigt....bättre köpa det man vill ha och fota på. Men är skillnaden mellan K-7 och K-5 värt de pengar det kostar att byta?
Jag får räkna med max 4000kr för min K-7. Det lämnar ca 6000kr kvar att punga ut. Hmmm det är klart....det är inte farligt.....
Dessa funderingar brukar ta fart i mig när det krånglar med objektiv och sånt, som det gör nu... DA 40....
blaaaahhhhh
Postad 07 February 2011 - 11:34
Postad 07 February 2011 - 13:17
ja visst, håna mig baraÄven om det frestar att uppgradera huset (CBA) så är det väl en av de sämre investeringarna då de blir gamla så fort. Skulle väl vara vettigare att investera i någon normaloptik som är FF kompatibel i så fall, FA 43 Limited that is, så har du något att skjuta med så länge DA 40:an är på reparation.
Postad 07 February 2011 - 13:23
Postad 07 February 2011 - 13:44
det skulle vara en svart en i så fall...hmmm....Jag hånar inte. Jag ger dig bara en chans att köpa en FA 43 Limited.
Nej...jag har fullt upp med mitt nuvarande bökande och stökande!
Mycket funderingar nu kan jag säga....
Redigerat av Mikael_R, 07 February 2011 - 13:45.
Postad 07 February 2011 - 16:41

100 exemplar! KÖP MIKAEL_R!
Postad 07 February 2011 - 16:44
100 exemplar! KÖP MIKAEL_R!
Postad 09 February 2011 - 12:52
http://forums.dprevi...thread=37684374
Postad 09 February 2011 - 13:09
Verkar som Hoya fått fart på Pentax och det ska komma lite ny optik till 645D; en fast och två zoomar. Det finns tydligen också en GPS-enhet under utvecklig… något för x-country.
http://forums.dprevi...thread=37684374
Ahh. Det rör på sig.
Samsung visade upp en prototyp till ett batterigrepp för några år sedan till deras GX20.

Jag tycker och har faktiskt meddelat Pentax i Japan att det vore grymt om de kunde utveckla ett alternativt grepp i metall med bättre ergonomi och med Wi-Fi, GPS och SIM-kort. Tänk er att kunna skicka bilderna direkt från kameran istället för att behöva plocka ut SD-kortet och skicka dem via telefonen.
Postad 15 February 2011 - 09:46
http://pentaxdslrs.b...-its-right.htmlSomething new is coming. DSLRs will never be the same...
Pentax K-5/ K-7 will get it first, but Nikon, Canon, Sony and Olympus will get it next.
Yvon skriver också:
I will open up a little everyday, as I don't quite have the goods in-hand yet. It's in the manufacturing process.
Postad 15 February 2011 - 10:30
Postad 15 February 2011 - 10:38
Edit: Ny "information":
There's a new kid in Town...we are not Pentax, nor are we sponsored by Pentax, we just love Pentax more, hence the releases for Pentax first. We will have more than one surprise.
Redigerat av Supernaut77, 15 February 2011 - 22:15.
Postad 15 February 2011 - 22:29
Det är just det att alla ska få det som gör det ännu konstigare.
Edit: Ny "information":
Jag tror att detta ämne redan blivit en "hype", vad det än är så tror jag inte det lever upp till de förhoppningar folk får av hemlighetsmakerier som denna. Jag är skeptisk när man går ut på detta vis, tyder på ett mindre känt tredjeparts företag som vill göra väsen av sig.
Nu är jag lite neggo.... men det känns som att dom vill röra om i grytan, och om verkligen gör det återstår väl att se
Redigerat av Mikael_R, 15 February 2011 - 22:31.
Postad 15 February 2011 - 22:44
Jag tänker nog lite som du trots allt. Kommer säkert sluta med ett meh! och så går vardagen vidareNu är jag lite neggo.... men det känns som att dom vill röra om i grytan, och om verkligen gör det återstår väl att se
Postad 16 February 2011 - 00:23
Jag tycker och har faktiskt meddelat Pentax i Japan att det vore grymt om de kunde utveckla ett alternativt grepp i metall med bättre ergonomi och med Wi-Fi, GPS och SIM-kort. Tänk er att kunna skicka bilderna direkt från kameran istället för att behöva plocka ut SD-kortet och skicka dem via telefonen.
Med Eye-Fi Pro SDHC-kort kan du ju skicka bilderna direkt över WLAN.
Postad 16 February 2011 - 09:20
Läser man kommentarerna till blogginläggen föreställer bilderna bara logotypen till hennes företag, Aletta Photographic. Tvivlar på att det är ett batterigrepp då hon säger att "DSLR users will wonder how they managed without one for so long"
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7 bilder

16 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?