PS3 Mediaserver - PMS
2831 svar till detta ämne
109 relaterade trådar
.-*- Min Hembio Clan -*-. (8045 inlägg)
|
6 år sedan
|
Playstation Store (2597 inlägg)
|
8 år sedan
|
Blu-ray för 2:35:1 (2D & 3D) med subtitle shift (19 inlägg)
|
8 år sedan
|
HDMI CEC/Bravia Sync kabelberoende? (1 inlägg)
|
8 år sedan
|
* Officiell tråd - Playstation 3* (8507 inlägg)
|
10 år sedan
|
Officiella FIRMWARE-tråden [PS3] (1979 inlägg)
|
11 år sedan
|
Min ps3a dog, YLOD! (443 inlägg)
|
11 år sedan
|
PS3 Information (120 inlägg)
|
11 år sedan
|
1080p/24 (575 inlägg)
|
12 år sedan
|
Hur mycket låter era PS3:or? (4857 inlägg)
|
12 år sedan
|
Sony 55W905A 3D som spökar? (inte ghosting) (5 inlägg)
|
12 år sedan
|
Hjälp en amatör att fixa vardagsrummet! (16 inlägg)
|
14 år sedan
|
HDMI CEC/Bravia Sync hjälp (1 inlägg)
|
14 år sedan
|
DualShock 3 (469 inlägg)
|
14 år sedan
|
Blu-ray från PS3 till förstärkare till projektor ger vita prickar (1 inlägg)
|
14 år sedan
|
EPSON TW3500 och PS3 (4 inlägg)
|
14 år sedan
|
PS3 som Blu-ray spelare (1237 inlägg)
|
14 år sedan
|
Är PS3 40 GB tystare? (550 inlägg)
|
14 år sedan
|
Köpa ny PS3 eller laga (17 inlägg)
|
15 år sedan
|
Ny på PS3 (26 inlägg)
|
15 år sedan
|
PS3+3D tv (46 inlägg)
|
15 år sedan
|
PS3 Slim med oljud i fläkten (354 inlägg)
|
15 år sedan
|
Inget blacker-than-black (18 inlägg)
|
15 år sedan
|
Ska min receiver eller TV koda av bild? (5 inlägg)
|
15 år sedan
|
Call of Duty 5 (1976 inlägg)
|
15 år sedan
|
Xbox 360 eller PS3 (1171 inlägg)
|
15 år sedan
|
Vilken modell av PS3 har Du? (62 inlägg)
|
15 år sedan
|
PS3-uppdatering ger 3D-möjligheter (51 inlägg)
|
15 år sedan
|
Tipstråd/Bildtråd- Renovering vardagsrum (7 inlägg)
|
15 år sedan
|
Hjälp en idiot! Koppla Pc, ps3, tv & receiver. (4 inlägg)
|
15 år sedan
|
PS3 via HDMI till Panasonic PX80 -> Flimmer (2 inlägg)
|
15 år sedan
|
Ny PS3 revision släppt (129 inlägg)
|
15 år sedan
|
Lackskada på Playstation 3 (9 inlägg)
|
15 år sedan
|
Erbjudanden på PS3 (384 inlägg)
|
15 år sedan
|
PS3 slim 120GB pris (916 inlägg)
|
16 år sedan
|
Bästa stället att importera ps3? (424 inlägg)
|
16 år sedan
|
PS3 Media Server - Filmomslag (4 inlägg)
|
16 år sedan
|
Onkyo TX-sr607 HDMI Problem (6 inlägg)
|
16 år sedan
|
Bildproblem med Denon AVR-1610 och PS3? (9 inlägg)
|
16 år sedan
|
GTA 4 online PS3 (2 inlägg)
|
16 år sedan
|
Smalare Blurayspelare? (4 inlägg)
|
16 år sedan
|
Hjälp: Val av DVD-spelare till Samsung LE40B755 (14 inlägg)
|
16 år sedan
|
FPS-kontroll med mus och "frag-chuck"... (171 inlägg)
|
16 år sedan
|
DTS via PS3 Media Server (3 inlägg)
|
16 år sedan
|
Reciever/Förstärkare med växlare för multipla bild-/ljudkällor - möjligt (5 inlägg)
|
16 år sedan
|
[Hilfe] Prisvärt minisystem för spel och filmbruk (0 inlägg)
|
16 år sedan
|
PS3 Slim (CECH-2000) (1021 inlägg)
|
16 år sedan
|
PS3 slim och bravia sync (13 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung BD-P1500 vs Panasonic DMP-BD35 vs PS3 (36 inlägg)
|
16 år sedan
|
En PS3 två TV-apparater (12 inlägg)
|
16 år sedan
|
Playstation 3 - från annat land (50 inlägg)
|
16 år sedan
|
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlägg)
|
16 år sedan
|
Sony sänker priset på Ps3 (95 inlägg)
|
16 år sedan
|
Yellow Dog Linux (379 inlägg)
|
16 år sedan
|
Yamaha RX-V463, några frågor (17 inlägg)
|
16 år sedan
|
Tips: Formatera USB-hårddisk större än 32GB med FAT32. (6 inlägg)
|
17 år sedan
|
Nybliven XBOX 360 ägare (55 inlägg)
|
17 år sedan
|
Playstation 3 som DVD spelare @ 1080p via HDMI (55 inlägg)
|
17 år sedan
|
Panasonic Pv60 ingen bild på hdmi (8 inlägg)
|
17 år sedan
|
24p med Samsung LE46A656 och PS3 (58 inlägg)
|
17 år sedan
|
Billigaste PS3an? (12 inlägg)
|
17 år sedan
|
Streama trådlöst med mediaplayer 11 till PS3:an (3 inlägg)
|
17 år sedan
|
10 orsaker varför PS3 kommer bli ledande (1040 inlägg)
|
17 år sedan
|
PS3 - Bästa ljud system (30 inlägg)
|
17 år sedan
|
Nya 160GB Limited (6 inlägg)
|
17 år sedan
|
Varför kostar "gamla" PS3 nära 9000:-? (12 inlägg)
|
17 år sedan
|
PS2 emulering på 40GB i kommande FW? (56 inlägg)
|
17 år sedan
|
Bästa Blu-ray spelarna (21 inlägg)
|
17 år sedan
|
PS3 80Gb (330 inlägg)
|
17 år sedan
|
Ps3 160g + 4 spel Elgiganten (18 inlägg)
|
17 år sedan
|
Bra hemmabiopaket till PS3? (2 inlägg)
|
17 år sedan
|
2-kanalsljud via PS3 (2 inlägg)
|
17 år sedan
|
TVersity för PS3 (24 inlägg)
|
17 år sedan
|
Konvertera video för Playstation 3 (38 inlägg)
|
17 år sedan
|
Onkyo 606 och PS3:a (21 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung LE32S71B problem (2 inlägg)
|
17 år sedan
|
Hur mycket för en Playstation 3 60gb? (21 inlägg)
|
17 år sedan
|
ps3 (12 inlägg)
|
17 år sedan
|
Import från England (1 inlägg)
|
17 år sedan
|
Pris/erbjudanden PS3 40GB (1316 inlägg)
|
17 år sedan
|
ps3: usa vs europa? (158 inlägg)
|
18 år sedan
|
Sony 40D3500 problem, grynighet samt flimmer vid Blu-Ray (9 inlägg)
|
18 år sedan
|
Elgiganten säljer PS3 med GT5Prolouge för 3499! (4 inlägg)
|
18 år sedan
|
Koppla PS3 till Phlips HT-3115 (0 inlägg)
|
18 år sedan
|
PS3 ser ut att bli den ledande konsolen år 2011 (118 inlägg)
|
18 år sedan
|
Importera PS3 från USA (5 inlägg)
|
18 år sedan
|
PS3-ljud till både tv och förstärkare? (32 inlägg)
|
18 år sedan
|
Nya ps3 versioner (19 inlägg)
|
18 år sedan
|
Formatkriget över: Blu-ray segrade över HD DVD? (104 inlägg)
|
18 år sedan
|
Ny Hembio Förstärkare (2 inlägg)
|
18 år sedan
|
PS3 spelar inte nästa låt (6 inlägg)
|
18 år sedan
|
Ny TV (LCD,F-HD) samt Blu-Ray spelare (22 inlägg)
|
18 år sedan
|
Dimensioner på kartongen + vikt (2 inlägg)
|
18 år sedan
|
Play Station 3's prestanda. (125 inlägg)
|
18 år sedan
|
PS3 med 65nm! När? (43 inlägg)
|
18 år sedan
|
PS3 - 40gb eller 60 gb? (5 inlägg)
|
18 år sedan
|
Playstation 3 för 5690 kr på Media Markt! (83 inlägg)
|
18 år sedan
|
Söka bland mediafiler (0 inlägg)
|
18 år sedan
|
PS3-priset, kommer det sjunka (298 inlägg)
|
18 år sedan
|
TX-SR605 + PS3 + LE-40M87 + Cinema XL + DV6515 (3 inlägg)
|
18 år sedan
|
Vilken TV är bäst för Playstation 3 (9 inlägg)
|
18 år sedan
|
Playstation 3 erbjudande (4 inlägg)
|
18 år sedan
|
Onkyo TX-SR674E eller TX-SR605 (65 inlägg)
|
18 år sedan
|
PS3 firmware update 1.80 (216 inlägg)
|
18 år sedan
|
Så billig kan Playstation 3 bli (235 inlägg)
|
18 år sedan
|
Denon 2807 eller vänta på 3808? (5 inlägg)
|
18 år sedan
|
PS3 Priser i USA (29 inlägg)
|
19 år sedan
|
PS3 som cd-spelare? (4 inlägg)
|
19 år sedan
|
Blu-ray-spelare (38 inlägg)
|
19 år sedan
|
Postad 13 January 2009 - 13:24
vandahl9
-
vandahl9
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hade Bredbandsbolaget fiber innan, dom fick man ringa ibland och be dom tömma cachen på deras server blev så om man greja mycker med nätverket.
Vet du om det är samma sak för ADSL? Jag har 24/1 från BBB.
Postad 13 January 2009 - 13:26
endumen
-
endumen
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Ps3 Mediaserver fungerar endast genom att streama från datorn?
Jag tänkte köpa en Nas hårddisk (Netgear readyNas duo). Den är kompatibel med PS3 men den har inga codecs inbyggda i sig. Vilket innebär att det endast går att streama de format som PS3:an klarar. Eller tänker jag fel?
Kontentan blir då att det inte går att streama högupplöst film eller ISO från Nas disken. För att kunna det måste jag alltså ha en dator igång och streama därifrån.
Går det att göra på något annat sätt för att kunna spela fler format?
Nä, det stämmer precis som du säger. Även om du teoretiskt hade kunnat få in PMS i NASen så hade du inte haft äns en gnutta av den processorkraft som behövs för att transcoda. Så du kan enbart streama sånt som PS3 klarar med en NAS. Vanlig filförflyttning mao...
Postad 13 January 2009 - 13:47
Parika
-
Parika
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Ursäkta en dum fråga kanske....men har det verkligen någon betydelse vilket bredband man har (fiber, kabel eller ADSL)?
Är det inte det interna nätverket som avgör, dvs Router -> Dator -> PS3
Postad 13 January 2009 - 13:47
Unregisteredcb205f2c
-
Unregisteredcb205f2c
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Nä, det stämmer precis som du säger. Även om du teoretiskt hade kunnat få in PMS i NASen så hade du inte haft äns en gnutta av den processorkraft som behövs för att transcoda. Så du kan enbart streama sånt som PS3 klarar med en NAS. Vanlig filförflyttning mao... 
Tack för svaret! Lite synd. Men det står att PS3 ska klara AVI och de flesta serier är i AVI format. Så det får bli serier, musik och bilder från NAS och diverse högupplöst från datorn.
Postad 13 January 2009 - 13:50
Unregistered1384
-
Unregistered1384
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Väldigt trevligt initiativ. Nu hoppas vi att dom tillåter codecs som kan avkoda med hjälp av grafikkortet för oss med för klena processorer för 1080p-material.
En annan lösning jag gärna hade sett var en on-the-fly konvertering till VOB som sedan streamades till PS3:an så PS3:an stod för avkodningen istället. Alltså gällande MKV-filer. Borde ju inte vara direkt omöjligt.
Postad 13 January 2009 - 14:44
patrik_zidane
-
patrik_zidane
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Ursäkta en dum fråga kanske....men har det verkligen någon betydelse vilket bredband man har (fiber, kabel eller ADSL)? Är det inte det interna nätverket som avgör, dvs Router -> Dator -> PS3
det stämmer.. bredbandet har inget med PMS att göra.. har inte följt exakt vad dom pratar om men det ska inte spela någon roll.. om det inte på något sätt sabbar för routern med cache eller vad dom pratade om.. men då känns det som att det bara är att reboota routern..
Redigerat av patrik_zidane, 13 January 2009 - 14:45.
Postad 13 January 2009 - 15:05
Carpe Noctem
-
Carpe Noctem
-
Rookie
-
1 inlägg
Måste tacka för sånna underbara trådar här på sidan, om allt möjligt intressant och nyttigt! Har flitigt läst om trådarna här om PS3:an ett tag men tog först nu steget och blev medlem! 
Testade Media Servern här för några minuter sedan och allt verkade fungera klockrent - super tack!
Återkommer om det dyker upp något  Keep up the good work!
Edit:
Laggar för mig när jag kör filer med undertexter till (.srt) och ibland på vissa andra filmer. Musik fungerar dock prima! Kör iofs trådlöst nu, kan säkert avhjälpas om jag drar en sladd men har nog inte lust med det atm iaf. För det hänger väl troligtvis på det va, inte att datorn inte orkar med? Vi talar alltså inte om högupplösta filmer nu. Tack!
Redigerat av Carpe Noctem, 13 January 2009 - 15:25.
Postad 13 January 2009 - 15:50
vandahl9
-
vandahl9
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
det stämmer.. bredbandet har inget med PMS att göra.. har inte följt exakt vad dom pratar om men det ska inte spela någon roll.. om det inte på något sätt sabbar för routern med cache eller vad dom pratade om.. men då känns det som att det bara är att reboota routern..
Tidigare har jag kopplat in både dator, PS3 och router direkt via mitt BBB modem och det har fungerat kanon hela tiden! Testat att starta om den, testat att koppla via routern. Som sagt, PS3 hittas och det går snabbt och smidigt att bläddra bland filerna jag delar ut. När man ska spela upp tar det tvärstopp! Inget händer! Kom gärna med fler förslag vad det kan vara.
Postad 13 January 2009 - 16:15
Unregistered817d25f9
-
Unregistered817d25f9
-
Användare
-
-
198 inlägg
klockren server.
till er som har problem med hackade filmer.
1: Kör trådat
2: Avvakta tills nya pms kommer - med nya ffdshow - som stödjer dual cores.
Postad 13 January 2009 - 19:07
patrik_zidane
-
patrik_zidane
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Tidigare har jag kopplat in både dator, PS3 och router direkt via mitt BBB modem och det har fungerat kanon hela tiden! Testat att starta om den, testat att koppla via routern. Som sagt, PS3 hittas och det går snabbt och smidigt att bläddra bland filerna jag delar ut. När man ska spela upp tar det tvärstopp! Inget händer! Kom gärna med fler förslag vad det kan vara.
Är det när du ska transcoda filer eller är det hela tiden, även på vanliga xvid utan undertexter? Om jag förstått det rätt så har du modemet i jacket, den kopplad till routern, sen har du ps3 och datorn i routern.. om det stämmer så ska inte adsl:et inte påverka någonting.. det är något annat som inte stämmer isåfall..
Postad 13 January 2009 - 21:43
Fifty
-
Fifty
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Först och främst vill jag tacka för tipset, underbar server i de flesta fall. En fråga bara, hur får man undertexter på nerladdade filmer i isoformat? Måste man ladda hem en srt för det eller kan den nyttja undertexterna som finns på dvdn på något vis?
Postad 13 January 2009 - 22:19
Dogie
-
Dogie
-
Användare
-
-
170 inlägg
Vad använder man för program för att göra om .mkv till mkv2vob och baka in texter ?
Om jag förtsått det rätt så har man en liten kvalitets förlust om man streamar .mkv till ps3.an men inte om man gör om dom till mkv2vob filer ?
Måste man baka in texter i både .mkv file om man spear den och mkv2vob om man spelar den ?
När man kollar i transcoding settings och sen under Avisynth/ffmpeg så står det engine not loaded, måste man installera något mer eller den kanske startar när man kör en film ? Det står lika dant på Avisynth/MEncoder.
Jag kan säga att jag inte har några extra codecs installerade på datorn alls. Det kanske man ska ha ?
Nu har jag testat lite och jag upplever det som att det tar lite tid i låt byta på mina mp3or det kanske det ska ?
När jag testat att köra en mkv så laggar det jätte mycket. Jag har ändrat så det är 650mb istället.
Det finns ju något som heter Mpeg2 video quality sttings vad ska man ha där ? Jag vill ju inte dr ner på kvalliteten.
Jag har en core 2 duo E8400 4 gig i ram och ett 8800gts bord ju inte vara det som är problemet.
Redigerat av Dogie, 13 January 2009 - 22:47.
Postad 13 January 2009 - 23:03
patrik_zidane
-
patrik_zidane
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Vad använder man för program för att göra om .mkv till mkv2vob och baka in texter ? Om jag förtsått det rätt så har man en liten kvalitets förlust om man streamar .mkv till ps3.an men inte om man gör om dom till mkv2vob filer ? Måste man baka in texter i både .mkv file om man spear den och mkv2vob om man spelar den ?
det är själva programmet som heter mkv2vob.. den gör om .mkv till .vob (eller .mpg som är ett bättre alternativ)... du får kvalitetsförlust både vid mkv streaming direkt via PMS och vid körning av mkv2vob.. Skillnaden är att mkv2vob har all tid i världen på sig att göra det på ett så bra sätt som möjligt medans PMS måste göra det "on-the-fly" vilket innebär att den möjligtvis måste skära ner på kvalite för att hinna med.. sen om det är jättestor skillnad vet jag inte men kan med all sannolikhet säga att mkv2vob ger ett lika bra - eller bättre resultat som PMS.. Ett stort plus är ju att efter man kört mkv2vob så är ju filen klar.. alltså är det bara ren filöverföring när man sedan streamar den till ps3an, alltså kommer start och spolning gå mycket snabbare.. Förstod inte det sista du skrev om texter men mkv2vob konverterar både texter inbakade i .mkv containern och från fristående .srt.. när konverteringen är klar har man en .mpg med inbränd text..
Postad 13 January 2009 - 23:17
Dogie
-
Dogie
-
Användare
-
-
170 inlägg
det är själva programmet som heter mkv2vob.. den gör om .mkv till .vob (eller .mpg som är ett bättre alternativ)... du får kvalitetsförlust både vid mkv streaming direkt via PMS och vid körning av mkv2vob.. Skillnaden är att mkv2vob har all tid i världen på sig att göra det på ett så bra sätt som möjligt medans PMS måste göra det "on-the-fly" vilket innebär att den möjligtvis måste skära ner på kvalite för att hinna med.. sen om det är jättestor skillnad vet jag inte men kan med all sannolikhet säga att mkv2vob ger ett lika bra - eller bättre resultat som PMS.. Ett stort plus är ju att efter man kört mkv2vob så är ju filen klar.. alltså är det bara ren filöverföring när man sedan streamar den till ps3an, alltså kommer start och spolning gå mycket snabbare..
Förstod inte det sista du skrev om texter men mkv2vob konverterar både texter inbakade i .mkv containern och från fristående .srt.. när konverteringen är klar har man en .mpg med inbränd text..
Hehe jag som var lite trögfattad =) Då kan man ju använda det programet när man vet att man ska kolla på en film senare och stunta i det när man har lite mindre tid. Kan mitt lagg bero på att jag inte sitter bakom en router utan allt är kopplat direkt mot internet ?
Postad 13 January 2009 - 23:22
patrik_zidane
-
patrik_zidane
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Hehe jag som var lite trögfattad =) Då kan man ju använda det programet när man vet att man ska kolla på en film senare och stunta i det när man har lite mindre tid.
Precis så gör jag.. jag behöver aldrig se filmer så på direkten utan laddar alltid ner i förväg och kör mkv2vob direkt så när jag vill kolla senare så är det bara o köra.. Kan mitt lagg bero på att jag inte sitter bakom en router utan allt är kopplat direkt mot internet ?
Hur menar du direkt kopplat mot internet?.. hur är datorn kopplad med ps3an om du inte har en router? har du en korsad kabel emellan?
Postad 13 January 2009 - 23:24
Dogie
-
Dogie
-
Användare
-
-
170 inlägg
Precis så gör jag.. jag behöver aldrig se filmer så på direkten utan laddar alltid ner i förväg och kör mkv2vob direkt så när jag vill kolla senare så är det bara o köra..
Hur menar du direkt kopplat mot internet?.. hur är datorn kopplad med ps3an om du inte har en router? har du en korsad kabel emellan?
Jag har bara en switch. Blir väll att jag ska göra om den andra datorn jag har till en router men i nuläget så har jag inte det. Jag har ju 5 ip adresser jag får använda har jag för mig.
Redigerat av Dogie, 13 January 2009 - 23:26.
Postad 13 January 2009 - 23:37
patrik_zidane
-
patrik_zidane
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Jag har bara en switch. Blir väll att jag ska göra om den andra datorn jag har till en router men i nuläget så har jag inte det. Jag har ju 5 ip adresser jag får använda har jag för mig.
är dålig på switchar och hubbar men det kan vara ditt problem.. jag kör(de) router med trådat PC->router->PS3 och jag kunde transcoda 1080p utan något som helst problem.. flöt på perfekt,, har ungefär samma specs som dig: E8500, 8800gts, 4GB ram
Postad 13 January 2009 - 23:39
Dogie
-
Dogie
-
Användare
-
-
170 inlägg
är dålig på switchar och hubbar men det kan vara ditt problem.. jag kör(de) router med trådat PC->router->PS3 och jag kunde transcoda 1080p utan något som helst problem.. flöt på perfekt,, har ungefär samma specs som dig: E8500, 8800gts, 4GB ram
Jag tycker inte själva switchen borde vara ett problem då den bara skickar igenom all trafik. Och med denna datorn tycker jag inte det borde vara något problem att köra 1080p eller ? Jag får väll installera ffdshow och avisynth och coreavc och kolla om det blir bättre.
Redigerat av Dogie, 13 January 2009 - 23:44.
Postad 13 January 2009 - 23:45
Gubbas83
-
Gubbas83
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Vill tips om en ny mediaserver (1.00 släpptes 14 december) som verkar mycket lovande. http://ps3mediaserver.blogspot.com/
Finns för PC, Linux och efter två dagars test måste jag säga att den spöar TVersity rejält. För det första är det baserat på Java istället för flash och betydligt snabbare och stabilare. Den uppdaterar det man sharare on-the-fly. Tversity behövde 20 min att gå igenom min MP3 folder, den här fixar det på stört.
Och det strömmar allt du kan tänka dig direkt från defaultinstallationen. Den fixar MKV med subtitles och även DVD-image med subtitles (Tversity kan bara stream DVD-VOB filerna direkt utan sub). Vi vet ju redan hur många 100-tals problem och guide trådar det finns om just Tversity, men denna verkar funka direkt.
Ganska snyggt att den fixar ikoner för filmfilerna också 
Testa gärna och kom med synpunkter. Jag tycker detta verkar mycket lovande.
Finns även en guide om det mot förmodan skulle strula  http://code.google.c...server/wiki/FAQ
Många frågor finns besvarade i FAQ/Help fliken inne i programmet
Den verkar mycket lovande har kört med denna under Mac OS sedan V1.0. Det enda jag kan säga är att den hänger sig ibland Vid spolning och byte av film fram och tillbaka.
Postad 13 January 2009 - 23:46
patrik_zidane
-
patrik_zidane
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Jag tycker inte själva switchen borde vara ett problem då den bara skickar igenom all trafik.
Och med denna datorn tycker jag inte det borde vara något problem att köra 1080p eller ?
som sagt är dålig på det men någon skillnad är det mellan router och switch.. och det kanske är den skillnaden som sabbar.. men eftersom ps3an hittar mediaservern o allt så känns det som att det funkar... din dator ska det inte vara något problem med att köra 1080p.. sålänge du kör trådat..
Redigerat av patrik_zidane, 13 January 2009 - 23:46.
Postad 13 January 2009 - 23:49
Dogie
-
Dogie
-
Användare
-
-
170 inlägg
När du kör om .mkv filerna i mk2vob vad har du för inställningar då ?
vilket filformat ska man ha den till för minimal förlust och vilken transcoding code ska man ha ?
Postad 14 January 2009 - 00:02
patrik_zidane
-
patrik_zidane
-
Amatör
-
-
64 inlägg
När du kör om .mkv filerna i mk2vob vad har du för inställningar då ?
vilket filformat ska man ha den till för minimal förlust och vilken transcoding code ska man ha ?
* för bästa resultat ska du köra x264 på transcoding codec, sen Xvid och sist MPEG-2. Jag kör MPEG-2 och tycker kvaliten är riktigt bra.. tror inte det är värt den tiden o köra x264.. * output file extension: mpg. filformat tror jag inte spelar någon roll.. kör med .mpg * video transcoding: auto * preffered subtitle language: swedish * till höger är allt ikryssat förutom Large Subtitles en lite note: jag kör fortfarande version 2.2.4 av mkv2vob.. vet inte om jag inbillade mig men tyckte att den senaste versionen påverkade synken av ljudet.. det var någon annan här som påpekade det när jag inte höll med, men nu har jag nog oxå sett det, eller så var den redan osync innan.. jag bytte tillbaka till version 2.2.4 iallafall och nu funkar allt som det ska.. de nya versionerna har inga viktiga uppdateringar ändå.. för att "stänga av" auto-update så starta mkv2vob.exe instället för loader.exe
Redigerat av patrik_zidane, 14 January 2009 - 00:03.
Postad 14 January 2009 - 00:06
Dogie
-
Dogie
-
Användare
-
-
170 inlägg
Nu har jag med laddat hem version 2.2.4 =)
Och nu har jag installerat alla codec saker. det blev ffdshow, coreavc och avisynth så får vi se om det funkar bättre.
Tackar för den snabba hjälpen. Blir säkert att jag behöver med =)
Redigerat av Dogie, 14 January 2009 - 00:07.
Postad 14 January 2009 - 00:22
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Först och främst vill jag tacka för tipset, underbar server i de flesta fall. En fråga bara, hur får man undertexter på nerladdade filmer i isoformat? Måste man ladda hem en srt för det eller kan den nyttja undertexterna som finns på dvdn på något vis?
Den läser det som finns på DVDn direkt. Se till att du skriver in "swe, sve", i subtitles priority
Postad 14 January 2009 - 00:24
Dogie
-
Dogie
-
Användare
-
-
170 inlägg
Nu har jag testat lite igen och nu när jag startar en .mkv fil så krashar FFmpg.
Redigerat av Dogie, 14 January 2009 - 19:39.
Postad 14 January 2009 - 07:20
vandahl9
-
vandahl9
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Är det när du ska transcoda filer eller är det hela tiden, även på vanliga xvid utan undertexter?
Om jag förstått det rätt så har du modemet i jacket, den kopplad till routern, sen har du ps3 och datorn i routern.. om det stämmer så ska inte adsl:et inte påverka någonting.. det är något annat som inte stämmer isåfall..
Tyvärr är det så oavsett vilken sorts fil jag ska spela upp, musik, film you name it! PS3 och dator är inkopplad direkt på modemet och det har fungerat perfekt innan utan att jag ändrat någonting förutom det att jag som sagt koppla ur och sedan i nätverkskabeln i PS3. Det ansluter till Playstation Network så den får Internet och hittar Mediaserver hur lätt som helst. Det verkar vara något slags nätverksfel iallafall...
Postad 14 January 2009 - 19:40
Dogie
-
Dogie
-
Användare
-
-
170 inlägg
Nu har jag slut på ider vad det kan vara jag har nu avinstallerat alla codecs igen och försökt lite till men det laggar fortfarande.
Att skicka en vanlig avi fil funkar utan problem.
Min bitrate är ca: 9500 eller något tror jag det stod.
Postad 14 January 2009 - 20:09
renato
-
renato
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Hehe jag som var lite trögfattad =) Då kan man ju använda det programet när man vet att man ska kolla på en film senare och stunta i det när man har lite mindre tid.
Kan mitt lagg bero på att jag inte sitter bakom en router utan allt är kopplat direkt mot internet ?
Du har nog bbb modem.. visst?? Det har jag också.. Har samma problem med denna server jätte bra kvalitet på stream.. men blir för hög belastning för vår modem.. går bra med tversity men inte denna.. Det gick bra förut när jag kopplade ps3 till internet genom min dator.. (Min dator har 2nätverks ansl. på 1G).. Blev bra resultat. filmerna såg bra ut utan hack.. Så jag ska köpa sen en router med giga switch.. tror att det löser saken.. Men jag kan ha fel och kastat bort nån tusen lapp i onödan..  hehhee
Postad 14 January 2009 - 20:20
Dogie
-
Dogie
-
Användare
-
-
170 inlägg
Nepp jag har inget modem, jag har fiber ansluting.
Men jag har kollat lite och testade kopiera en 150 mb fil till ps3an och det verkade bara gå i 7mb sek och dett är kanske lite väl slött ?
Postad 14 January 2009 - 20:23
Unregisteredcb205f2c
-
Unregisteredcb205f2c
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Är det någon som får musiken att flyta på utan fördröjning? Vid byte av låt eller när man ska starta en låt så går det seegt. Även när man kör trådat.
Finns det någon inställning som fixar detta eller ska det vara så
Postad 14 January 2009 - 21:55
patrik_zidane
-
patrik_zidane
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Nepp jag har inget modem, jag har fiber ansluting.
Men jag har kollat lite och testade kopiera en 150 mb fil till ps3an och det verkade bara gå i 7mb sek och dett är kanske lite väl slött ?
det är inte slött... 7 MB/s är ju ca 70 mbit... trådat är 100 mbit.. om du inte har 1000 mbit då... 7 MB/s räcker till 720p transcoding
Postad 14 January 2009 - 22:10
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Nu har jag med laddat hem version 2.2.4 =)
Och nu har jag installerat alla codec saker. det blev ffdshow, coreavc och avisynth så får vi se om det funkar bättre.
Tackar för den snabba hjälpen. Blir säkert att jag behöver med =)
2.2.4? 1.02.1 är väl ändå den senaste PMS versionen?
Redigerat av e3henri, 14 January 2009 - 22:10.
Postad 14 January 2009 - 22:26
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Du har nog bbb modem.. visst?? Det har jag också.. Har samma problem med denna server jätte bra kvalitet på stream.. men blir för hög belastning för vår modem.. går bra med tversity men inte denna..
Det gick bra förut när jag kopplade ps3 till internet genom min dator.. (Min dator har 2nätverks ansl. på 1G).. Blev bra resultat. filmerna såg bra ut utan hack..
Så jag ska köpa sen en router med giga switch.. tror att det löser saken..
Men jag kan ha fel och kastat bort nån tusen lapp i onödan.. hehhee
Problemet är oftast att modemet alternativt routern måste förstå att trafiken ska gå direkt mellan PS3 och PCn. Om man kör utan router (allt direkt in i modemet eller endast switchar efter modemet) så ligger router funktionen i bredbandsnätet (IP adresserna delas ut från nätet hos operatören). Detta funkar ju bara hos BBB som ger ut 5 IP. Normalt så ska modemet fixa detta, men det kan hända att trafiken går ut på internet och vänder. För att säkert undvika detta så ska man se till att PCn och PS3 hamnar på samma gateway / subnät. Det blir oftast så om man starta PCn och PS3 ungefär samtidigt. Om PCn varit på länge och du vill se till att den får en färsk (samma som PS3an) gateway så skriver man från CMD prompt ipconfig -release net stop "dhcp client" net start "dhcp client" ipconfig -renew motsvarande om PS3 stått på en stund får man genom att gå in i nätverksinställningarna och avaktivera/aktiver internet. SKillnaden som jag upplever är att min PS3 hittar PMS oavsett om de ligger på samma gateway elelr inte, men är de olika så blir anslutningen slö. För tversity så hittar PS3an inte mediaservern alls om de inte har samma gateway. Det kan förklara skillnanden att vissa upplever TVersity som bättre just eftersom den inte visas på prestandan är dålig. Om du däremot kör en egen router så får du lokala IP hemma och all trafik går garanterat direkt mellan enheterna utan omvägar. Dock så krånglar det ju till en del med bradnväggar och portar som ska öppnas rätt för att få igång saker. Själv har jag kopplat så här. BBB ADSL-modem till LAN uttag på WLAN router (OBS ett av LAN uttagen inte WAN) PC+PS3 trådlöst mot WLAN routern. Detta gör att WLAN routern inte fungerar som router utan switch och jag får "riktiga" IP adresser både i PS3an och PCn OBS. Kan hända att jag snurrat till något av alla begreppen, men hoppas det hjälper lite...
Postad 15 January 2009 - 00:20
Dogie
-
Dogie
-
Användare
-
-
170 inlägg
2.2.4? 1.02.1 är väl ändå den senaste PMS versionen?
Det var versionen på mkv2vob Ok ska kolla detta imorgon inatt orkar jag inte.
Redigerat av Dogie, 15 January 2009 - 00:21.
Postad 15 January 2009 - 08:58
vandahl9
-
vandahl9
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Problemet är oftast att modemet alternativt routern måste förstå att trafiken ska gå direkt mellan PS3 och PCn.
Om man kör utan router (allt direkt in i modemet eller endast switchar efter modemet) så ligger router funktionen i bredbandsnätet (IP adresserna delas ut från nätet hos operatören). Detta funkar ju bara hos BBB som ger ut 5 IP. Normalt så ska modemet fixa detta, men det kan hända att trafiken går ut på internet och vänder. För att säkert undvika detta så ska man se till att PCn och PS3 hamnar på samma gateway / subnät. Det blir oftast så om man starta PCn och PS3 ungefär samtidigt. Om PCn varit på länge och du vill se till att den får en färsk (samma som PS3an) gateway så skriver man från CMD prompt ipconfig -release net stop "dhcp client" net start "dhcp client" ipconfig -renew
motsvarande om PS3 stått på en stund får man genom att gå in i nätverksinställningarna och avaktivera/aktiver internet.
SKillnaden som jag upplever är att min PS3 hittar PMS oavsett om de ligger på samma gateway elelr inte, men är de olika så blir anslutningen slö. För tversity så hittar PS3an inte mediaservern alls om de inte har samma gateway. Det kan förklara skillnanden att vissa upplever TVersity som bättre just eftersom den inte visas på prestandan är dålig.
Om du däremot kör en egen router så får du lokala IP hemma och all trafik går garanterat direkt mellan enheterna utan omvägar. Dock så krånglar det ju till en del med bradnväggar och portar som ska öppnas rätt för att få igång saker.
Själv har jag kopplat så här.
BBB ADSL-modem till LAN uttag på WLAN router (OBS ett av LAN uttagen inte WAN) PC+PS3 trådlöst mot WLAN routern. Detta gör att WLAN routern inte fungerar som router utan switch och jag får "riktiga" IP adresser både i PS3an och PCn
OBS. Kan hända att jag snurrat till något av alla begreppen, men hoppas det hjälper lite...
Detta var en superbra förklaring tycker jag. Dock kvarstår mitt problem oavsett om jag kör dator, PS3 via routern istället för modemet. Kan det ändå vara så att man behöver få till samma Gateway?
Postad 15 January 2009 - 09:07
Dogie
-
Dogie
-
Användare
-
-
170 inlägg
det är inte slött... 7 MB/s är ju ca 70 mbit... trådat är 100 mbit.. om du inte har 1000 mbit då... 7 MB/s räcker till 720p transcoding
Men det hackar även när jag försöker spela en tv serie som är i hd =(. Måste vara något annat också som inte är som det borde ?
Postad 15 January 2009 - 09:16
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Är det någon som får musiken att flyta på utan fördröjning? Vid byte av låt eller när man ska starta en låt så går det seegt. Även när man kör trådat.
Finns det någon inställning som fixar detta eller ska det vara så
Det går lite segt för mig också vid låtbyte skall erkännas, kör också trådat... har dock en jättegammaldator... Misstänker att en ny snabb dator kommer att göra det går betydligt snabbare... Testa att stäng av alla onödiga program osv.. kan ju vara en början ... Men det hackar även när jag försöker spela en tv serie som är i hd =(. Måste vara något annat också som inte är som det borde ?
Testa att stäng av alla onödiga program, kanske har du en seg dator med lite internminne.
Postad 15 January 2009 - 09:30
endumen
-
endumen
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Men det hackar även när jag försöker spela en tv serie som är i hd =(. Måste vara något annat också som inte är som det borde ?
För 720p krävs åtminstone en P4 3Ghz. Dualcore är att rekommendera.
Postad 15 January 2009 - 09:41
Unregisteredcb205f2c
-
Unregisteredcb205f2c
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Det går lite segt för mig också vid låtbyte skall erkännas, kör också trådat... har dock en jättegammaldator... Misstänker att en ny snabb dator kommer att göra det går betydligt snabbare...
Testa att stäng av alla onödiga program osv.. kan ju vara en början ...
Tack för tipset. Har en ny bärbar dator så den har rätt bra processor. Ska testa att stänga av onödiga program. Har nästan alltid ett gäng program igång så jag ska se om det fungerar bättre då. Annars får jag testa att streama från min stationära dator..
Postad 15 January 2009 - 09:54
Dogie
-
Dogie
-
Användare
-
-
170 inlägg
Testa att stäng av alla onödiga program, kanske har du en seg dator med lite internminne.
För 720p krävs åtminstone en P4 3Ghz. Dualcore är att rekommendera.
Jag har en core 2 duo E8400 4 gig i ram och vista 64 så det borde funka att köra 1080p på den. Så dator kraften tror jag inte är problemet. Har testat även när det varit Nystartad emn samma.
Redigerat av Dogie, 15 January 2009 - 09:56.
Postad 15 January 2009 - 09:57
casv
-
casv
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Med risk för att låta lite som miljökramare här, men man spar en hel del CPU kraft och ström samt pengar genom så här: Om man konverterar sina mkv filer mha mkv2vob programmet till mpeg-2, och sedan låter PS3 Media Server strömma den konveterade filen och det utan någon som helst transcoding, vilket genererar sig i en mycket låg CPU kraft då. Så slipper man hack och släp i filmen i PS3 t o m trådlöst. Kör ifrån min laptop med mina 1080p källor trådlöst (54mbit) utan någon som helst hack eller osynk i bilden. Funkar kanon.
Postad 15 January 2009 - 10:05
endumen
-
endumen
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Med risk för att låta lite som miljökramare här, men man spar en hel del CPU kraft och ström samt pengar genom så här: Om man konverterar sina mkv filer mha mkv2vob programmet till mpeg-2, och sedan låter PS3 Media Server strömma den konveterade filen och det utan någon som helst transcoding, vilket genererar sig i en mycket låg CPU kraft då. Så slipper man hack och släp i filmen i PS3 t o m trådlöst. Kör ifrån min laptop med mina 1080p källor trådlöst (54mbit) utan någon som helst hack eller osynk i bilden. Funkar kanon.
Att processorn jobbar hårt resp nästan idle lär inte göra speciellt mycket på den totala strömförbrukningen på datorn. Du har ju nätagg, hårddiskar, grafikkort och fläktar som kräver sitt oxå. En processor är bara en liten del av förbrukningen. intressant läsning om detta: http://www.complang....onsumption.htmlinte direkt jämförbart med just transcoding, men ändå... Men visst, vill man sitta och konvertera sina filmer så går ju det bra.  Jag tycker bara det är onödigt, när man inte behöver göra det....
Redigerat av endumen, 15 January 2009 - 10:09.
Postad 15 January 2009 - 10:13
patrik_zidane
-
patrik_zidane
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Jag har en core 2 duo E8400 4 gig i ram och vista 64 så det borde funka att köra 1080p på den. Så dator kraften tror jag inte är problemet. Har testat även när det varit Nystartad emn samma.
Detta låter ytterst konstigt! Kanske ett desperat försök men har du ställt in "Maximum bandwith in Mbits/s"? Med risk för att låta lite som miljökramare här, men man spar en hel del CPU kraft och ström samt pengar genom så här: Om man konverterar sina mkv filer mha mkv2vob programmet till mpeg-2, och sedan låter PS3 Media Server strömma den konveterade filen och det utan någon som helst transcoding, vilket genererar sig i en mycket låg CPU kraft då. Så slipper man hack och släp i filmen i PS3 t o m trådlöst. Kör ifrån min laptop med mina 1080p källor trådlöst (54mbit) utan någon som helst hack eller osynk i bilden. Funkar kanon.
Ok, så när du kör PMS så jobbar CPUn i ca 2 timmar, alltså filmens längd.. När du kör mkv2vob så jobbar ju CPUn nästan lika länge så det känns som att dom tar ut varandra.. PMS kanske drar lite mer eftersom den gör det on-the-fly-- Det jag försöker säga är att när man kör mkv2vob så är det inte som att ha datorn i idle eftersom mkv2vob oxå måste transcoda.. Men visst, vill man sitta och konvertera sina filmer så går ju det bra.  Jag tycker bara det är onödigt, när man inte behöver göra det....
Vill man kunna spola i 120x så behöver man det.. Vill man kunna kopiera över filmerna till sin ps3 så snabbt som möjligt (dvs bara ren filöverföring utan transcoding on-the-fly) så behöver man det.. Behöver man inte detta så är det PMS som gäller enligt mig.. Eller om man helt enkelt inte har några problem med att köra mkv2vob utan man gillar det plus att man har en annan mediaserver som man gillar så är det PMS som man inte behöver  note: kör Twonky
Redigerat av patrik_zidane, 15 January 2009 - 10:22.
Postad 15 January 2009 - 10:35
Dogie
-
Dogie
-
Användare
-
-
170 inlägg
Detta låter ytterst konstigt!
Kanske ett desperat försök men har du ställt in "Maximum bandwith in Mbits/s"? När jag kollade i PMS så stod det att det man skulle ha 0 för unlimited. Men man kanske måste ändra detta ?
Postad 15 January 2009 - 10:45
endumen
-
endumen
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
När jag kollade i PMS så stod det att det man skulle ha 0 för unlimited. Men man kanske måste ändra detta ?
nä, du ska ha 0. Har du provat den nya betan, 1.02.5? http://www.playstati...rum/t11182.html
Redigerat av endumen, 15 January 2009 - 10:45.
Postad 15 January 2009 - 10:57
patrik_zidane
-
patrik_zidane
-
Amatör
-
-
64 inlägg
När jag kollade i PMS så stod det att det man skulle ha 0 för unlimited. Men man kanske måste ändra detta ?
nä, du ska ha 0.
Har du provat den nya betan, 1.02.5? http://www.playstati...rum/t11182.html
Nej han ska inte ha 0 eftersom han inte har unlimited... Han har trådat vilket är 100 mbit.. så skriv in 100.. När jag installerade PMS för första gången hade jag 0 där och 1080p småhackade ibland.. ändrade till 100 och då slutade det...
Postad 15 January 2009 - 11:07
endumen
-
endumen
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Nej han ska inte ha 0 eftersom han inte har unlimited... Han har trådat vilket är 100 mbit.. så skriv in 100..
När jag installerade PMS för första gången hade jag 0 där och 1080p småhackade ibland.. ändrade till 100 och då slutade det...
Det beror ju på om det är ens dator som gör att det hackar eller ens nätverk. Är det datorn som inte klarar riktigt så blir det värre att sätta 100, då du lägger mer på datorn att hålla sig inom den gränsen. 100mbit lina kan klara peakar över 100mbit.
Postad 15 January 2009 - 11:16
patrik_zidane
-
patrik_zidane
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Det beror ju på om det är ens dator som gör att det hackar eller ens nätverk. Är det datorn som inte klarar riktigt så blir det värre att sätta 100, då du lägger mer på datorn att hålla sig inom den gränsen. 100mbit lina kan klara peakar över 100mbit.
peakar ja, men om man satt det till unlimited så kommer datorn inte peaka utan den kommer outputa så mycket som möjligt.. och eftersom hans datorn är ganska bra så kommer den antagligen putta ut så mycket på nätverket att hans 100 mbit inte hinner med, därav hackandet.. Det är ungefär som köer.. om du kör ut miljoner bilar på E6an så kommer det bli kö.. om du däremot skickar ut precis så mycket som det får plats på vägarna utan att det blir köer så har du optimerat allt.. antalet bilar och hastigheten.. Med miljoner bilar så får du inte fram mer bilar i slutet eftersom alla ändå bara sitter i kö..
Postad 15 January 2009 - 11:19
endumen
-
endumen
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
peakar ja, men om man satt det till unlimited så kommer datorn inte peaka utan den kommer outputa så mycket som möjligt.. och eftersom hans datorn är ganska bra så kommer den antagligen putta ut så mycket på nätverket att hans 100 mbit inte hinner med, därav hackandet..
Det är ungefär som köer.. om du kör ut miljoner bilar på E6an så kommer det bli kö.. om du däremot skickar ut precis så mycket som det får plats på vägarna utan att det blir köer så har du optimerat allt.. antalet bilar och hastigheten.. Med miljoner bilar så får du inte fram mer bilar i slutet eftersom alla ändå bara sitter i kö..
Nä PMS skickar ut så mycket som behövs. Och 1080p ligger generellt runt 80-90mbit. ibland mer ibland mindre.
Postad 15 January 2009 - 11:43
patrik_zidane
-
patrik_zidane
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Nä PMS skickar ut så mycket som behövs. Och 1080p ligger generellt runt 80-90mbit. ibland mer ibland mindre.
Det är möjligt men det skadar inte att sätta dit vad man har i mbit när man har en bra dator.. Det löste mitt problem med 1080p och det kan säkert lösa Dogies problem med 720p
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Playstation
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|