Anti-skakningsläge (utöver SSS)
Panoramafunktion fast i hög upplösning
10 bilder i sekunder seriebildtagning, fast med större buffer
Tack på förhand Sony!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Spekulationer om Sonys kommande fotoprodukter
Startad av
Unregistered31768
, Dec 25 2008 17:21
1481 svar till detta ämne
Postad 24 June 2009 - 22:39
Lite requests som HX1-veteran.
Anti-skakningsläge (utöver SSS) Panoramafunktion fast i hög upplösning 10 bilder i sekunder seriebildtagning, fast med större buffer Tack på förhand Sony! Postad 24 June 2009 - 22:47
Vad är skillnaden på
och den vanliga SSS? Panoramaläget vore helskoj, härliga resultat från de tester jag sett från H1X! Postad 24 June 2009 - 23:04
I anti-skakläget tar kameran en serie bilder som den sedan staplar på varandra och plockar bort allt "skak", fungerar faktiskt riktigt bra. Twilight mode fungerar på samma sätt, fast med resultatet att den plockar bort brus. Panoraman till HX1 fungerar bra, men jag tycker de är något för lågupplösta. Max 1080 pixlar i höjd. Fungerar dock utmärkt för webpublicering. Postad 25 June 2009 - 09:42 Drömmen! Fast nackdelen med så fruktansvärt snabb kamera är ju att man kommer få rensa en heeel del bilder.. "Efter två sekunder av samma motiv: Suuuck.." Postad 09 July 2009 - 20:19
Märkligt att Sony inte är mer på offensiven. Okej att det är en stor ekonomisk kris men att 1. släppa samma kameror i ny förpackning och 2. sätta ett 50% högre pris än "föregångarna" får verkligen alla att vända blickarna ifrån produkterna.
De väntar kanske tills de sålt ut lagren av föregångarna, men sedan får man hoppas för allas skull att de sänkerna priserna. Och inte minst lanserar nya kameror i mellanklassen Postad 10 July 2009 - 11:13 Det är de inte heller. Designen är ny, kamerorna är mindre och de har fått ett betydligt bättre användargränssnitt för nybörjare. Man kan jämföra det med Nikon när de släppte D40x efter D40. Sen att de är dyrare tycker jag också är konstigt men det kommer förmodligen ändras rätt snart. Postad 10 July 2009 - 11:43
Det är de väl visst
Mellan D40 och D40x (om vi ska ta det som exempel) skiljer i alla fall en väsentlig del av hårdvaran: ny sensor, 6mp vs 10mp, och snabbare sekvenstagning + större buffert. Jag menar inte att diskutera värdet i den nya serien eller de små skillnaderna, de är säkert bra för sin målgrupp, utan jag är mer konfunderad över prissättningen - särskilt med tanke på att det i princip är samma hårdvara i nytt skal. Vanligen släpper man ny, bättre presterande hårdvara, till samma eller något högre pris än tidigare; eller så släpper man gammal hårdvara i uppdaterad förpackning till samma eller lägre pris än tidigare. Sony gör i det här fallet det senare, men till ett just nu 50% högre pris istället. Postad 10 July 2009 - 11:45
Nu ska vi ju inte heller glömma att du får ett nytt kitobjektiv som är bra mycket bättre än det gamla till de nya kamerorna. Så istället för att höja antalet mp så får du bättre optik. Men jag håller med om att prissättningen känns aningen tveksam..
Postad 10 July 2009 - 12:16
Det är sant, och det är väldigt bra även om det inte kan förklara hela det stora gapet.
Men som sagt, de vill kanske få ut den gamla serien ur alla lager och sedan blir de mer offensiv i prissättningen av den nya serien! Postad 10 July 2009 - 15:00
Där har du nog rätt. Något bör komma emellan dessa startseriekameror och semi.. För Sony kan aldrig få en A380 att bli en mellankamera. Och jag kan nog tycka dom lite märkligt släppte dessa "nya" (Nya..? ) som dom gjorde.. men jag gissar.. Obs gissar.... Att man insåg att dessa nya var inte sååå "nya" så nån extra superkampanj runt dom skulle tillföra nått speciellt plus. Samtidigt så.. Fokus trading är väl inte kända för att "visa upp" sina märken dom marknadsför direkt... Jag minns deras flathet till o med då A900 släpptes. Jag personligen anser dom rent kassa på marknadsföring av det jag sett ifrån dom..DVS jag har sett ingenting som ens kan missförstås såsom försök till marknadsföring.... "Fonus trading" vore ett bättre namn än "Fokus trading" anser jag... Jag hajar inte att Sony med sin storlek samt andra saker dom säljer ens behåller denna firma som marknadsförare även om Sverige är en liten marknad ..... Att Pentax däremot använder dom är mer förståerligt.. Dom har väl som jag vet inte eget kontor i Sverige för andra saker såsom Sony har...men Sony?? ja oförklarligt kan då jag tycka...... Postad 11 July 2009 - 00:52
Haha, medhåll. Mycket dåligt skött. Man ser annonser från de flesta förutom Sony när man sitter och bläddrar igenom fotorelaterade tidningar. Mest Canon, Nikon, en del Samsung och Pentax har jag också sett. Sony får se till att skjuta till mer pengar för att finansiera reklamen. Jag tror bestämt att Cyber-shot får mer reklam än Alpha. Ta lite från Bravia som har mycket påkostade reklamkampanjer, men som antagligen säljer 1000 ggr mer än DSLR-kameror. Men ändå är de tredje störst, så på något sätt får de sakerna att falla på plats. Postad 11 July 2009 - 06:59
Jag kan håll amed om att fokus inte är ngt företag som är ledande på marknadsföring.
Jag har svårt att förstå att de inte använder sig mer av forum/blogg/community sfären. JAg förstår inte heller varför de har så fantastikskt mkt reklam i t ex kamera och bild. Är det inte bättre att nischa ut sig med t ex Pentax som är en liten egen kmaera och ha reklam i t ex "Gravida mammor" för t ex Pentax k-m + nya sony kamerorna. Eller varför inte ha reklam och försöka få in reportage om k-7 i Moore, Slitz, King mm livsstilstidningar istället. Det är svårt att sälja in nya system till de gamla gubbarna som sitter och läser fototidningar de sitter redan med sina canon och nikon och skiter i att det kommer en ny Pentax. Vi yngre och potentiella köpare läser ju inte tidningarna utan läser ju på internet eller i andra medier än just fototidningar. Postad 11 July 2009 - 11:30
Kan inte mer än hålla med! Postad 11 July 2009 - 11:52
Och även Sony bör haja att denna totala tystnad är lite trist.... Man är ju nyfiken som attan vad dom hittar på... Speciellt nu då man förstår att nått bör väl komma i mellanklassen snart då dom så tydligt gjort om instegarna till mer instegare än det mer 2/3 dels semiliknande dom var på nått sätt i förra serien med A200 A300 och A350.... Samt även i semiklassen som ersättare för A700án lär nått va på lut i alla fall......
Fast lite verkar det stå stilla här o var i kamerabranchen.. Som att det inväntas bättre tider så där finns också köpare utav produkterna..... fast samtidigt tappar växande märken ju fart då man väntar.... Svårt detta med denna kris som givetvis försvårar för alla tillverkare i deras beslut hur man tacklar den på bästa sätt.. För hur dom än gör så svider det nog i plånböckerna för aktieägarna. Det kostar att inget göra. Och det kostar kortsiktigt ännu mer att göra något.... Tur man inte sitter med beslutsfattande krav som dessa om dagarna... Postad 13 July 2009 - 22:58
Ni kanske redan har sett detta. Arikel som publicerades kring lanseringen av nya 3-serien. Har en intressant kommentar om video och DSLR, Sony som officiellt kommenterar.
http://asia.cnet.com...ssity-in-dslrs/
Denna delen var också intressant. Verkar som om ryktet att Sony vill göra saker och ting rätt från början bär en del vatten.
Postad 14 July 2009 - 06:23
Dom gör helt rätt, dagens nybörjare är morgondagens avancerade användare.
Att inte heller fastna i frestelsen att göra video halv hjärtat är bra. Postad 14 July 2009 - 10:02
Jag kände lite på en Sony a230 ute på Mediamarkt i Bäckebol igår då jag testade ett Tamron 17-50 2,8. Dock gjorde jag själva "provskjutningen" med en a350.
Jag hade nog inte köpt Sony om jag varit spekulant just nu på en ny systemkamera. 30:an passade inte alls min hand. Den är alldeles för liten. Fast för en tjej passar den nog bättre och menyer mm var smart placerade. Hoppas verkligen att den nya a700:an har samma mått som den nuvarande för den är helt magisk i mina händer Oftast är det väl rätt vana fotografer och kanske mest män i medelåldern som köper en semiprokamera så kameran får ju inte vara för liten. Postad 14 July 2009 - 20:57
Ahhh.. jag njöt idag då vi var i Karlskrona och hade Kameran med... A700 är så jäkla "rätt" helt enkelt... Greppet är grymt ... Så sabbar Sony det greppet på efterträdaren så bör deras designchef få sparken..
Föresten. Det borde han/hon få i alla fall efter ändrat startseriens kameror till vad flera säger det sämre......För säkerhets skull i alla fall så inte mer förstörelse tillkommer.... ut mee han/hon bara Postad 15 July 2009 - 06:30
Jag har testat a330 och den ligger verkligen inte bra i handen.
Det känns som samma kamera som a300 fast med sämre ergonomi. Postad 15 July 2009 - 09:09
Hoppas inte att den sämre ergonomin följer med upp i segmentet. Sony a700 är ju vansinnigt go att hålla och att fota med. Finns det verkligen inga rykten om nya Sonykameror i semipro-klassen?? Tycker att man hör massor av rykten kring Nikon mm men inte Sony
Postad 15 July 2009 - 13:44
Kan bara instämma i kören om att Sony har misslyckats med greppet på nya A230, var inne och kände på den på Media Markt igår och kunde inte förstå hur Sony har tänkt att man ska kunna hålla i kameran ordentligt. Detta är lite synd för just greppet var en stor anledning till att jag valde min A200 före Nikon och Canons respektive. Vi får hoppas att de skärper sig till de kommande modellerna, annars får nästa uppgradering bli en begagnad A700..
Postad 15 July 2009 - 17:47
Man kan ju undra varför Sony snackar riktig filmfunktion .. Och så kommer detta...... Fingervisning om vartåt det lutar kanske??
http://www.dpreview....bprohgduohx.asp Redigerat av mayro, 15 July 2009 - 17:47. Postad 15 July 2009 - 19:49
Svaret...
och ev senare då kommande kanske filmande systemare? Slump eller inte så snackades det ju om att Sony inte nöjde sig med halvmesyrer om dom skulle /skall bygga filmande systemare.... Och lägligt kom detta minneskort farande... Och vi skall ju spekulera här. Så..... Redigerat av mayro, 15 July 2009 - 19:51. Postad 15 July 2009 - 20:04
Jojo, men andra minnesformat har ju redan 32GB. Jag ser det inte som ett tecken på att det blir film i nästa dslr.
Det bästa tecknet på det är däremot att alla andra kameramärken erbjuder det redan Nu vill vi ha lite riktiga rykten. Knäpptyst här ju! Postad 15 July 2009 - 21:59
Sony skall ju komma med en filmande DSLR inom någon månad. Iallafall om man skall tro den danska tidning som skall komma med recension av den i september nummret. Det är för övrigt samma danska tidning som gick ut med att en A900 skulle komma innan det blev officiellt. Jag tror inte vi får vänta speciellt länge till.
Postad 18 July 2009 - 17:42
Nu har jag även känt ordentligt på en a380 på MM.
På tok för liten kamera. Värdelös ergonomi..vad håller Sony på med??? Jag börjar bli rätt orolig för den nya serien men jag hoppas att nya semipro-serien mer rejäla grepp Postad 18 July 2009 - 20:20
Har nog mer med Secure Digital att göra. SD annonserade att 32GB-kort skulle komma runt CES, Sony svarade att deras MSPD också klarar 32GB och nu dyker korten upp. Men visst kommer dessa bli användbara i en DSLR med video. Förresten, vilka format sparar nuvarande "film-DSLR" i? Är det AVC?
Man sa vid annonseringen av nya 3-serien att många nybörjade hade klagat på att dåvarande A200-A350 var för stora. Tror inte vi kommer få återse detta grepp i A500 och uppåt. Postad 18 July 2009 - 21:37
Synd att inte folk överallt på forum samt "testare" i tester o tidningar "lär" nya vad som är rätt och vad som är "fel" då det gäller grepp..
Hade verit klart bättre det än gynna vad jag anser vara idiotin att kamerorna skall bli så små så tyngre ofta dessutom längre objektiv är uteslutet att det skall bli balans... Saker nya inget hajar ett smack om alls..... Man tror att ""kläm och är det smått så är det bra""... Postad 18 July 2009 - 21:58
Det märkliga är att lilla Nikon D40 passar min hand bättre än a380 även om den också är för liten.
Dessutom tyckte jag inte om placeringen av vissa knappar mm men det är ju en personlig smaksak oftast. Jag är iofs säker på att dom semipro-kameror som kommer är betydligt bättre men lite orolig är jag allt. Jag gillar att kunna få ett stadigt grepp redan med en hand såsom jag får med a300, a700 och även med dom större Pentaxhusen och Nikon D700 mm Nåväl..idag har jag varit ute och skjutit ca 300 bilder med a300 och Tamron 17-50 2,8 Känns som om jag kommer att ha kvar det huset i säkert två generationer till Postad 18 July 2009 - 22:09 Kan bara hålla med. Klämde på Sonys nya modeller på Media Markt för någon vecka sedan och de har infört ett nytt "low" i kameravärlden. Både Olympus E-410 och Canon 350D/400D har bättre grepp!!! (vilket inte säger lite). Fattar inte vad Sony håller på med som hade riktigt bra grepp på sina instegsmodeller tidigare. Vill marknaden verkligen ha pimpade systemkameror ? Saknar bara påmålad kolfiber på deras nya serie Själv valde jag Nikon D40 pga att den INTE är pimpad och trots allt har bättre grepp än ovan nämnda kameror (Canon/Olympus). Postad 18 July 2009 - 23:21
Skall i morgon till Media markt då vi skall till Växjö.. Då skall jag kolla på dessa nya Sonykameror om dom finns där.. Blir lite skoj det efter läst kritiken dom fått om grepp.....
Skall även om Pentax finns inne kolla på den lite.. Postad 19 July 2009 - 17:33
Nu har jag kollat in Sonys senaste "förbättring"
Postad 19 July 2009 - 18:18
Ja greppet är sorgligt .... Någon måste fått bra betalt för detta som måste betraktas såsom internt sabotage på Sony ... men för en kvinna med små små händer kan detta kanske passa bättre..Eller för ett barn.. Men för en man med normalhänder är det rena löjan... Asså. Kamerahuset försvann i nävarna.. Hjulet gick inte sköta utan byta grepp med högerhanden och hålla kameran med vänster hand.. Enhandsgrepp är bara att glömma.. Sikket skit helt enkelt jämfört med den gamla serien.. Men skall då man får mer tid ta en längre stund med kamerahusen och klämma. Be dom koppla loss ett kamerahus så man kan hålla i det mer riktigt..Ev kan man då "förstå" tanken bakom designen bättre... Men att komma från A700 med dessa grepp som är mycket bra till dessa nya instegare känns som gå från en fet hoj till trampcyckel med påhängsmotor... Däremot verkar den nya kitobjektiven trevliga . Som tur är för dessa nya startseriekameror så är dom smidiga samt lätta... Skulle va skoj att testa ett sådant på sin egen kamera en sväng... Klämde också lite på Nikon D700.. Det är en kamera med rätt size för min smak... Och en tyngd som gör att det går att ha tyngre objektiv på kamerahuset... Bara gratta Drey till en fin kamera... Pentax nya fanns tyvärr som Drey påpekat inte på MM i Växjö.. trist. hade varit skoj att tittat lite på.. Men som sagt var. Tiden var knapp.. Så det blev mest en snabbkoll och inget mer noga kollande... Redigerat av mayro, 19 July 2009 - 18:59. Postad 19 July 2009 - 19:01
Precis samma upplevelse som dig mayro...
Jag tror nog inte att Sony är så dumma att dom använder samma ergonomi och "grepp" (jag fick inget grepp om den..) i dom nya a700-900 modellerna som kommer. Hoppas jag i alla fall..... Postad 19 July 2009 - 19:14
Hissnande rungande nej... För gör dom det är dom stendöda på entusiastmarknaden... Dessa nya kameror är som jag ser dom enbart numera för nybörjare och inte som dom tidigare dom mer 2/3 dels semi som dom var... men jag är rätt säker på att Sony var tvungna helt enkelt att "bygga ner" dessa instegare därför dom var alldeles för stora konkurenter till Sonys egna Semikamera .. Dom var som sagt för mycket "riktig kamera" egentligen.. Däremot så verkar Sony kanske trimmat bildkvaliteten en del i dessa nya .. Fast jag ögnade bara snabbt igenom lite ytligt här...men det ser rätt trevligt ut får man nog säga.... http://www.alphamoun.....view?page=0,2 Postad 19 July 2009 - 19:38
Tycker dock att Sony ska vara försiktiga med att nedgradera vissa modeller för att locka över kunder till att köpa de dyrare modellerna.
Vill Sony vinna fler entusiaster så kan de inte bara tänka design som de gör så ofta på andra produktområden, utan här måste man tänka prestanda och prisvärdhet (som gjorde den första instegsserien så populär). Tar man som konsument väl steget till systemkamera så har man gjort avkall på designtänket väldigt mycket, eftersom att systemkameror trots allt är ganska klumpiga, och det är svårt att göra det till en statuspryl som folk betalar extra för bara för designens skull (som marknadsföringen vill ge intryck av). Nä, konkurrensen är för stor och glamouren över systemkameror för liten för att Sony ska komma långt med den strategin. Hoppas för allas skull att prisgapet till mellanklassen, som förhoppningsvis får äran att bära vidare på det som gjorde den första serien omtyckt, inte är allt för stor - annars kommer intresset svalna! Postad 19 July 2009 - 21:30
Joakim..
Då det gäller prestanda samt prisvärdhet i förhållande till andras startseriekameror har nog inte Sony nått att vara rädd för.. Där är nog fortfarande andra som är mer nergraderade om du tittar... men givetvis så blir det för oss som sett dom tidigare modellerna just nu en del fundersamhet då vi ser att kamerorna nu blivit "lite mer" startseriekameror .. Men man får inte glömma att ännu är dom långt ifrån urvattnade.. Långt ifrån... Postad 19 July 2009 - 21:51
Nja, jag håller inte riktigt med där.
Vad har Sonys billigaste kamera i den nya serien (A230 + 18-55 för ~6000 kr) att sätta emot konkurrenternas kameror i samma prisklass? Samtliga konkurrenters kameror (och då jämför jag bara de som har inbyggd bildstabilisering eller stabiliserat objektiv) har både mycket bättre grepp, bättre prestanda och mer avancerade funktioner - särskilt de från Pentax och Olympus som dessutom är tusenlappar billigare! Nu pratar vi instegskameror för nybörjarfotografer som skaffar 1-2 objektiv, och då är bildstabiliseringen inget dilemma eftersom att det medföljer till samtliga kit. Det enda Sonys nya serie kan tänkas vara bättre på är menysystemet/gränssnittet i kameran. Jag blir bara lite fundersam över vad Sony har för motiv, men det klarnar kanske när mellanserien presenteras. Den nya instegsserien verkar, finurligt nog, vara en början på ett större helhetskoncept. Postad 19 July 2009 - 22:55
Priserna lär snart ramlat ner som dom alltid gör efter en stund.. Så den biten är inget onormalt..Även andra blir först dyrare för sedan bli billigare..
Men ärligt så hade jag inte tittat på priserna heller . Utan förutsatte dom var lite som dom gamla nånting..Tittade inte ens på priserna på MM idag.... Men dryga 6000 spänn för en A230 anser jag inte prisvärt...Jisses.. För en inte ens en tusing till får man en K20D.. och den jämförelsen blir larvig till K20D´s favör......Och om jag säljer min A700 kommer jag begära 7000 spänn för den. Och även den jämförelsen med en välskött extremt lite använd A700 blir larvig... Nä med dom priserna har du nog rätt..Den är inte prisvärd... Där backar jag direkt nu då jag sett prisbilden som den ser ut för tillfället.. Jisses.. över 6000 var fasiken magstarkt det för den billigaste instegaren...... Postad 20 July 2009 - 09:31
Jag tror tyvärr inte Sony prissatt den fel utan jag tror att detta är de nya priserna vi kommer att få se.
Priserna på fotoutrustning är på väg upp IGEN. Samma sak med Nikon D5000 som man kan undra vad de tänkte på när de prissatte den. Men jag tror helt enkelt att det kommer att bli dyrare med utrustning helt enkelt vi har inte sätt det än mer än på Pentax som höjde alla sina objektiv och tillbehör med 50%. Nu kommer Nikon mm med nya modeller och då prisätter de dem efter den nya standarden. Jag hoppas verkligen jag har fel men tyvärr tror jag inte det. Jag har hört att D700 kommer att stiga i pris till 29 000kr i rek. pris när nya D300s utannonseras för att den inte skall prissättas för nära den när den kommer ut. Nya Canon EOS 5D mkii hoppade precis i dagarna upp några tusen i inköpspris. Postad 20 July 2009 - 12:42
Urk, ingen rolig utveckling. Tur att man har sitt på det torra, kan rida ut stormen som förhoppningsvis är över när man börjar fundera på att uppdatera sig. Eller tror du att det blir en mer eller mindre permanent storm? :/ Postad 20 July 2009 - 16:25
ja jag tror Drey123 satte fokus på "rätt sak" här... Tänk att detta hade jag glömt att flera förutspått redan före jul ju.... DVS att priserna skulle stiga till nivåer man inte var van vid...Och att det just sker nu tydligen.. Jag börjar nog även jag känna att jag skall sitta still i båten med min klart bra A700á... Hmm. kanske sälja av nått /några objektiv och köpa ett Tamron 70-200 f2,8 i stället..........Så har man nått nytt i alla fall att leka med... Fast klart... Tror inte man får nått egentligt bättre egentligen förutom ljuskänsligheten än "Big Beercan" redan ger iofs.... Postad 21 July 2009 - 12:29
Hmm, mysigt.
A850, uppföljaren till A700, A500 blir mellanklassen. ELLER A850, ny FF-kamera med lägre upplösning än A900, Sonys motsvarighet till D700, A500 blir A700ans uppföljare. ELLER A850, Full Frame med lägre upplösning, A500 blir mellanklassen och A700s uppföljare får vänta på dig. En "D700" hade inte varit helt fel. Postad 21 July 2009 - 13:09
Jag tycker du underskattar d700.
Den är fortfarande mer avancerad än alla Sonys modeller trotts att den har hälften med pixlar. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |