![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 02 mars 2010 - 23:33
Hur väljer man "Sweden" på Emotivas hemsida när man skapar en användare (hade tänkt att beställa XPA-2)? Får bara fram "United States".
Drar de pengarna från kontot även om varan är tillfälligt slut vid beställning?
När kommer XPA-2 in på lager igen?
Postad 02 mars 2010 - 23:41
Du kan inte handa på det sättet, du får skicka efter en offert på deras International Orders sida och klicka på "GET A QUOTE NOW"Tre snabba frågor:
Hur väljer man "Sweden" på Emotivas hemsida när man skapar en användare (hade tänkt att beställa XPA-2)? Får bara fram "United States".
Du får betala via PayPal.
Det står inte att dom inte har Xpa-2 på lager nu, så dom borde finnas hemma, annars brukar det stå vad som gäller.
Postad 03 mars 2010 - 01:56
hade tänkt att beställa XPA-2
Ni skall använda [email protected] både vid förfrågningar och order
Har ni bestämt er, så be om en Paypal invoice direkt
Se bara till att ni reggat er för paypal och att ni har ett giltigt kort reggat
Maveric
Tänk på att de är 7 timmar efter oss
Det kan ta en dag innan de svarar enligt andra, jag har dock fått svar inom 2 timmar varje gång
Du får veta när de kan leverera om varan inte finns i lager
Det tar betalt direkt, men du får varan du har beställt. Det är ett amerikanskt företag
och de luras inte

Se till att du har koll på var din leverans befinner sig när den är på väg och det gör du genom
det tracking nummer du får. Ring FedEx (0200 252 252) när du ser att den är i Paris eller på Arlanda
och betal moms och tull med ditt kort över telefon, så får du hem varan i tid.
Fler frågor så skicka ett pm så skall jag hjälpa dig
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 03 mars 2010 - 02:03.
Postad 03 mars 2010 - 02:52

Jag bestämde mig efter att ha talat med Mac Audio, Vincents generalagent. Han hyllade SP-994 som världens bästa slutsteg för rimliga pengar, dvs under 50.000 kr. Se:
http://www.vincent-t...ine/sp-994.html
Det har i princip samma specar som XPA-2 men kostar 20.000 kr. Och då är ändå Vincents produkter väldigt prisvärda!!!
Redigerat av Audiovector, 03 mars 2010 - 07:32.
Postad 03 mars 2010 - 05:50
Det säger mycket för mig så det blir att beställa en XPA-2 till stativarnaLite mer mätningar finns här.
Lite roligt då han drar paralleller med sitt egna POA-A1HDCI
men tack för länken GhostX.
Postad 03 mars 2010 - 08:31
Ja, det verkar vara ett riktigt I landsproblem du står inför ..
Tyvärr tror jag inte att någon annan än du själv kan bestämma om du skall
byta ut din ikeamöbel för att ta det första problemet.
Vad gäller om du skall ha deras processor eller ej, så skall jag ge dig ett svar
som jag kommit fram till efter en del funderande
Deras UMC processor hade jag inte satsat på
Den kostar dig ca 8000 kr att ta hem
Köp istället en Marantz 6400 som kan mycket mer och som är musikalisk
Komplettera med de steg som du anser att du vill ha för 2 kanal
Jag hade kört ett XPA-2
Men du har alternativet XPA-3 om du vill avlasta förstärkaren även med centern
och du har UPA-1 x 2 eller UPA-2
Du får fundera på vad som blir bäst för dig .. och läs gärna vad de säger på
emotivas forum om repektive slutsteg ..
Det är mitt bidrag till ditt beslut ...
Maveric
Hej.
jag har köpt ett UPA-7 slutsteg och tänkte att komplettera med UMC-1.
Men jag ser att du är tveksam till den vad har fått dig att komma till den slutsatsen är den inte värd pengarna eller vad grundar du det på.
Vh Jimmy
Postad 03 mars 2010 - 09:41
"Not only does Emotiva have a winner on their hands with the XPA-2 two channel amplifier, but they’ve literally hit the ball out of the park with this creation rewriting the rule book on high performance amplifiers on the cheap. The XPA-2 is not only the most powerful amplifier that has come across my test bench, but it represents the best value in consumer two-channel amplification that I’ve ever seen. Its closest competitor is their very own RPA-2 which cannot compete dynamically to this amplifier nor does it offer the bridging feature capabilities of the XPA-2. Quite frankly, when I think about it, the XPA-2 is a lone wolf in a pasture of sheepish amplifiers. The XPA-2 can pump out ungodly power without ever breaking a sweat and its also very friendly installable, thanks to its cool running operation. My only caution is to make sure you feed this baby plenty of juice. Emotiva recommends at least 10A of reserve on your 120V line so don’t go plugging this into the same outlet you’re running your lights and hair dryer on. In fact, I always recommend 1 or 2 dedicated 20A lines run specifically for you’re A/V gear.
No, the XPA-2 doesn’t treat my music with the kid gloves that my much more expensive $7k Denon POA-A1HDCI amplifier is able to do, but it shares many of its sonic virtues while also besting it in sheer output power. The XPA-2 is the best antidote for the common receiver which often tend to be power shy, especially when driving 4 ohm speakers. The fact that I would even compare far more expensive amplifiers in this review speaks volumes for just how good the XPA-2 really is.
Emotiva was very clever in the roadmap of their products of the XPA family of amplifiers. A typical user can purchase an XPA-2 for the front channels and an XPA-5 for the rest of their 7.1 setup, or purchase an XPA-3 for the three front channels using the internal amplifiers of their receiver for the remaining channels, ensuring clean high power amplification for their entire setup for less cost than a mid priced A/V receiver. I am fearful for the competition once Emotiva launches their highly anticipated UMC-1 pre/pro for $699 which will empower fellow Audioholics with a high performance separates solution at less than ½ the price of a flagship receiver and certainly less expensive than competitor separates solutions. The only question that remaining is, are you ready to drink some fine wine at beer prices or do you prefer to continue paying for beer at wine prices?"
Postad 03 mars 2010 - 11:56
Postad 03 mars 2010 - 12:24
Postad 03 mars 2010 - 12:36
Jag anser inte att man ännu kommit så långt med sina processorer att det känns motiveratHej.
jag har köpt ett UPA-7 slutsteg och tänkte att komplettera med UMC-1.
Men jag ser att du är tveksam till den vad har fått dig att komma till den slutsatsen är den inte värd pengarna eller vad grundar du det på.
Vh Jimmy
att köpa en processor för 8000 kr när man får en Marantz 6004 för 9900 kr som kan mycket mer
eller varför inte en Denon 3310 eller 2310.
Specen på kommande XMC-1 ser dock betydligt bättre ut och skall man ta hem en processor
från emotiva så är det den som gäller .. tycker jag.
Men om UMC-1 motsvarar dina behov och du vill ha den pga att det är en processor och eller
att den kommer från emotiva ...så skall du så klart köpa den.
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 03 mars 2010 - 12:37.
Postad 03 mars 2010 - 13:00
Många verkar tro att det är en undermålig maskin baserat på de buggar som maskinen släpar på just nu. Lonnie och hans team är i full färd med att gå igenom allt som är rapporterat och ska släppa ännu en uppdatering om 1-2 veckor.
Ser inte uppsidan med XMC-1 baserat på dom specs som finns ute. Väntar hellre på XSP-1 för att lyfta 2-kanals biten senare.
Postad 03 mars 2010 - 13:28
Ser inte uppsidan med XMC-1 baserat på dom specs som finns ute. Väntar hellre på XSP-1 för att lyfta 2-kanals biten senare.
Där är många bitar som kommer att förbättras med XMC-1 men inte med det sagt att man bifinner sig i toppen
för övriga tillverkare av denna delen av en hembio.
Jag är fullständigt övertygad om Emotivas förträfflighet vad gäller slutsteg. Men det innebär inte
att man sitter på samma kompetens vad gäller processorer.
Och när jag läser på forumet och de som skriver om sina UMC-1 så är inte kunskapsnivån så
speciellt hög där heller.
Men men .. det funkar kanske för de flesta .. men är inte det optimala ens i prisklassen.
och då pratar jag prisklassen för Flerkanalare, då det inte finns några processorer att
tala om för 8000 kr (som jag sett)
Det är 2 kanal som fått mig att få upp ögonen för emotiva, men så även att de har mycket finaVäntar hellre på XSP-1 för att lyfta 2-kanals biten senare.
och billiga flerkanalssteg.
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 03 mars 2010 - 13:57.
Postad 03 mars 2010 - 13:32
Titta bara på Sherbourn PT-7020A....
Postad 03 mars 2010 - 13:38
HK990 och NAD C275BEE för att ta några exempel har ju ställbar gain vilket är en riktigt bra egenskap.
Postad 03 mars 2010 - 13:49
Det säger nog inte så mycket för den breda allmänheten och inte för mig hellerMed tanke på tidigare processorer och de företag som använder Emotivas plattform så är jag beredd att inte hålla med dig där. Titta bara på Sherbourn PT-7020A....
då jag alrig kommit i kontakt med detta märke någonsin.
Finns bara att köpa på ett ställe i Sverige och finns inte upptaget på AVSForum
annat än i UMC-1 tråden i en liknande diskussion som den du och jag har.
UMC-1 är en budget processor och den fyller sin funktion i den kategorin.
Men .. som jag säger .. för samma pengar .. får man en fullt kompetent
flerkanalare från både Marantz och Denon som dessutom kan mer
Maveric
Hmmm... Blev lite tveksam till XPA-2 nu. Läste på Audioholics att steget har en grymt hög gain, +32 dB. .
Jonas .. du läser och tänker förmycket ..

Köp hem ett steg och testa i Verkligheten ,,,
Blir du mot förmodan inte nöjd, så finns det säkert 100 st som vill köpa steget av dig i sverige
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 03 mars 2010 - 13:57.
Postad 03 mars 2010 - 14:33
Jag tror att du har missförstått lite. Normalt är gainen runt 29-32 dB på allra flesta slutsteg så detta steget är inte så avvikande.Hmmm... Blev lite tveksam till XPA-2 nu. Läste på Audioholics att steget har en grymt hög gain, +32 dB. Normalt är -3 - +3 någonstans.
Edit: mitt slutsteg (Bryston 4B SST) har en gain på 29 dB.
Redigerat av joakim99, 03 mars 2010 - 14:39.
Postad 03 mars 2010 - 17:48

Redigerat av Meller, 03 mars 2010 - 17:49.
Postad 03 mars 2010 - 18:21
Speciellt Onkyo min ställde ner mina frontar -7.5, det är bara att gå in efteråt och höja om man vill.
Postad 03 mars 2010 - 19:38
Det skulle det inte göra med dom nya recivrarna och den nya AudyseyJo men Audysey brukar ställa ner högtalarna ganska mycket.
Speciellt Onkyo min ställde ner mina frontar -7.5, det är bara att gå in efteråt och höja om man vill.
fortsättning här>https://www.minhembi...t=390&start=390
Postad 03 mars 2010 - 20:00
Audiovector
Har du beställt din XPA-2 ?
Maveric
Postad 03 mars 2010 - 20:24
Skulle gärna se en med liknande teknisk spec som UMC-1, tror du måste läsa på lite mer om den Mav.
Sen kan jag medge att funktionsmässigt så kan det saknas lite krims, men det spelar ingen roll för mig jag fokuserar på ljudet och bilden. För mig skulle dom gärna få kasta bort tex EMO-Q. Alla liknande program är skit, en hederlig SPL mätare och rumsmätningar genom ett riktigt mätprogram är vägen man bör ta.
Jag kan förstå att folk som vill ha 9.1 och liknande funktioner ryggar.
Postad 03 mars 2010 - 21:01
Jag har läst om UMC-1Skulle gärna se en med liknande teknisk spec som UMC-1, tror du måste läsa på lite mer om den Mav.
Men om du förstår det bättre, får du gärna berätta för mig/oss vad det är som gör att
en UMC-1 skulle vara en bättre processor än givna alternativ ..
Man rekommenderar ju dessutom att man skall komplettera med USP-1 för att man anser
att UMC-1 inte håller måttet vad gäller den analoga biten ( som är viktigast för mig )
Vad der sedan gäller annat lull lull som du säger .. så pratar jag bara om det som är
nödändigt för ett bra filmljud
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 03 mars 2010 - 21:02.
Postad 03 mars 2010 - 21:13
Okey .. det var det om Adyssey
Audiovector
Har du beställt din XPA-2 ?
Maveric
Jag mailade dem för ett dygn sedan men har ännu inte fått svar. Jag väntar tålmodigt...
Postad 03 mars 2010 - 21:17
Dubbla Cirrus DC 32bit
Genesis motorn med DCDi fullt implementerad, ingen snål variant av DCDi som det i de flesta fall rör sig om.
EQn och bas hanteringen skulle jag vilja säga ligger en bra bit från prisklassen i stort.
Allt finns att läsa om på emotivas sida, Lonnie vet jag ställer gärna upp och diskuterar gärna om den.
Vad jag vet så finns det ingen rekommendation för att man ska köpa USP-1 för att UMC-1 inte håller måttet på den analoga biten. Däremot att USP-1 gör ett bättre jobb, men det vore väll konstigt annars?
Köpte inte du Nuforce 83a för analoga delen?
Nog om det, får min i nästa vecka och då kan jag lämna ett omdöme baserat på verkligheten inte på vad jag läst.
Men på pappret handlar det inte om någon enheten som kan jämföras med en budget flerkanalare
Postad 03 mars 2010 - 21:18
Dagen är inte slut ännuJag mailade dem för ett dygn sedan men har ännu inte fått svar. Jag väntar tålmodigt...
Klockan är bara 14.20 i Nashville

Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 03 mars 2010 - 21:19.
Postad 03 mars 2010 - 21:22
Tre snabba frågor:
Fick svar nyss att de kommer ha allt utom ERC-1 hemma för leverans fr.o.m. nästa vecka
Postad 03 mars 2010 - 21:24
Det säger inte ett dugg om du inte direkt jämför med vad som sitter i det jagDubbla Cirrus DC 32bit ... Genesis motorn med DCDi....
lade som alternativ
Nä, varför skulle det vara konstigt. De jag jämför med spelar ypperligtDäremot att USP-1 gör ett bättre jobb, men det vore väll konstigt annars?
när det gäller det analoga.
Jo jag har en Oppo 83 Nuforce ..Köpte inte du Nuforce 83a för analoga delen?
Varför undrar du ?
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 03 mars 2010 - 23:38.
Postad 03 mars 2010 - 21:54
Dagen är inte slut ännu
Klockan är bara 14.20 i Nashville
Maveric
Fick invoicen nu och har betalt!!! Detta känns hur bra som helst!!!
7200 kr för XPA-2 inkl frakt. Hur mkt kan jag förvänta mig i tull+moms?
Postad 03 mars 2010 - 21:56
Fick invoicen nu och har betalt!!! Detta känns hur bra som helst!!!
7200 kr för XPA-2 inkl frakt. Hur mkt kan jag förvänta mig i tull+moms?
25% Moms ink frakt priset, själva tullavgiften runt 200kr sen adm avgift 125kr
För XPA-2 och XPA-3 som jag beställde blev det totalt 3471kr
Redigerat av Meller, 03 mars 2010 - 21:57.
Postad 03 mars 2010 - 21:58
Du gör väldigt konstiga antaganden baserade på en produkt du aldrig kunnat använda. Att SR6004 skulle mäta sig på den analoga delen med USP-1 tvivlar jag på. Vad jag vet så finns inget som tyder på att UMC-1 är så dålig som du gärna vill få den till att vara. Att det finns buggar är en helt annan sak, och där jobbar Lonnie föredömligt hittills med uppdateringar och kommunikationen med kunderna.
Hur kan specen på en produkt inte säga dig nånting när du i nästa andetag sågar samma produkt baserat på samma förutsättningar? Du sågar väll inte en produkt baserat på andras uttalanden?
Postad 03 mars 2010 - 22:14
Nu tycker att du tar och lugnar ner dig lite och slutar göra påståenden och EGNA meningar av vad jag har
skrivit ..
För det första
Nej .. och jag har inte sagt att något är värdelöstSå då kan du direkt säga att CA's 640R har en värdelös analog del bara genom att titta på papperet?
Kan du ?
Nej . jag säger att det finns alternativ för samma pengar som kan merDu gör väldigt konstiga antaganden baserade på en produkt du aldrig kunnat använda.
Den som däremot på ditt vis Hypar en produkt HAN aldrig använt ... är ju du !
Hur kan du säga det bara genom att "anta" detta ?Att SR6004 skulle mäta sig på den analoga delen med USP-1 tvivlar jag på.
Upprepar .. jag har inte sagt att någonting är dåligt och ingen annan hellerVad jag vet så finns inget som tyder på att UMC-1 är så dålig som du gärna vill få den till att vara.
Kan du utveckla detta till något jag kan förstå och svara på ...Hur kan specen på en produkt inte säga dig nånting när du i nästa andetag sågar samma produkt baserat på samma förutsättningar?
- Upprepar igen .. ingen har sågat något ..
Sedan undrar jag fortfarande .. varför du frågade om jag har en Oppo 83 Nuforce ..
Maveric
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Redigerat av Unregistered1103, 03 mars 2010 - 22:42.
Postad 03 mars 2010 - 22:43
Jag för min del .. en XPA-2 som spelar kanon och inte minst för sitt pris
Ett par ERM-1 surroundhögtare som också spelar kanon för sitt pris
Samt högtalarkablar som genom sin enkardel ledare har samma uppbyggnad som EKK och
till viss del AQ gör att jag känner en trygghet av dess enkelhet. Kostnad 950 kr färdigterminderade
och med ett snyggt "skal" ..
Så innebär det inte att detta är bättre än allt annat som finns att uppbringa på marknaden.
Det är fantasiskt bra grejor FÖR SITT PRIS och jag kan klart rekomendera slutsteget
till alla som funderat på ett slutsteg. Ni får slutsteg för minst det dubbla ( för pengarna )
Men bara för att Emotiva är otroligt duktiga på att tillverka slutsteg .. så innebär det inte att
man är världsledande på allt man tillverkar. Känner man att det de har passar er och att det är
en hygglig peng .. så fine ..
Maveric
Postad 04 mars 2010 - 00:00

Det jag vill få fram är att sakerna i UMC-1 på pappret är riktigt bra saker och att bilda sig en uppfattning innan man testat den inte är det smartaste man kan göra. Att videodelen och ljuddelen ligger en bra bit över vad priset skvallrar om.
Som jag sa förr jag har inte testat den än utan kommer att göra det när mitt ex kommer nästa vecka så jag tycker inte att jag försöker hypa en produkt. När jag skriver att jag inte hunnit testa produkten än antar jag att alla har förstånd nog till att läsa mellan raderna ibland. Jag ser fram emot när Dellasala får ett ex för recension.
Vad gäller min fråga om oppon var bara för att jag inte riktigt förstår "oron", i brist på bättre ord, över den analoga delen då oppon bevisligen har en extremt kompetent sådan.
Eftersom att Emotiva har haft ett par riktigt bra processorer tidigare tycker jag inte att det är helt orimligt att ha höga förhoppningar.
Skrev egentligen ett mer utförligt svar men det sa pang på stationära, tror PSUn for... luktade riktigt bränt.
Postad 04 mars 2010 - 00:15
Det kan jag hålla med om. Men hur det blir när man satt ihop alla bitar, vet man inte förränDet jag vill få fram är att sakerna i UMC-1 på pappret är riktigt bra saker
att man hårdtestat varan. UMC har inte varit helt utan problem även om de flesta verkar
vara lösta i dagsläget. Det tyder på att man inte har fullt så stor erfarenhet av denna teknik
när man släpper ut en processor med brister som borde ha upptäckts på testbordet.
OBS: Jag säger inte att det är så .. jag talar bara om vad jag känner, när jag läser på emotivas forum
På pappert är det inget fel på Marantz 6004. Men vad jag däremot vet, är att de som jag har stort
förtroende för, är mycket nöjda med sina och det jag själv har hunnit "höra" av denna .. så låter det
mycket bra .. Går vi sedan upp ett snäpp på Denon 4310 som förmodligen ligger på samma pris som
XCM-1 kommer att kosta .. Så kan jag garantera att det är en mycket bra flerkanalare för sitt pris
och som jag med gott samvete kan rekomendera alla som söker något i den prisklassen.
Men .. Med ett slutsteg tillkopplat för 2 kanal ..
Så i dagsläget .. kan varken du eller jag rekomendera någon, att köpa varesig UMC eller XMC.
Däremot är jag mycket intresserad av XMC-1 pga av de förbättringar som utlovats och då man
säger att analogdelen skall vara av hög klass och förhoppningsvis i klass med nya XSP-1
Det spelar ingen roll om jag så har en CD spelare för 100.000Vad gäller min fråga om oppon var bara för att jag inte riktigt förstår "oron", i brist på bättre ord, över den analoga delen då oppon bevisligen har en extremt kompetent sådan.
om försteget ( processorn ) inte håller måttet.
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 04 mars 2010 - 00:25.
Postad 04 mars 2010 - 00:43
Hej Martin ..
Många av oss har varit med länge och har både en bred och gedigen erfarenhet av HiFi
.. så vi har nog testat det mesta .. och så även förbättringar av akustiken
Du har säkert goda intensioner med din frågeställning, men snälla du och snälla ni andra
låt det stanna vid frågan. Diskuterar vi detta i denna tråden, så kommer den att "läggas ner" OMG
Det finns redan 100 trådar om detta på detta forum. Håll allt sådant utanför och låt oss vara
ifred med våra Emotiva med eller utan blindtester.
Därför får ni som har intresse i dessa frågor fortsätta ev diskussioner i dessa trådar...
Här har du tråden man diskuterar om din länk
https://www.minhembi...s...=257503&hl=
Inte så stort intresse .. men om du är intresserad kan du ju dra igång den igen
Här kan du prata Akustik
https://www.minhembi...s...=257206&hl=
https://www.minhembi...s...=257220&hl=
Det finns ett forum hos Emotiva där man kan läsa recensioner från folk som haft slutstegen
i många år .. så det saknas absolut inte dokumentation.
http://emotivalounge...oard=ampreviews
Audiovector ... Hoppas du ser till att hålla tråden ren och radera allt som på minsta sätt
skulle förstöra denna RENA och mycket TREVLIGA tråd
Maveric
Jag tror säkert att du har en bred erfarenhet, men det kan ju faktiskt inte jag veta då jag inte känner dig. Hur som helst så ställde jag en fråga och du behöver inte tala om för mig vart jag ska ställa mina frågor i forumet, det kan jag sköta själv. Forumet är till för alla och det är väl meningen att vi ska diskutera?
Anledningen till att jag ställde frågan var för att se om det är någon som gjort samma upptäckt som i testet. Jag hoppas verkligen att det finns bättre och sämre slutsteg annars blir det ju skittråkigt om det är samma sak vad än man köper. Då blir det ju svårt att utveckla elektronikdelen i sin anläggning.
Sedan vad dom skriver i amerikanska forum tar jag med en grävskopa salt, dom hyllar ju allt till skyarna.
Tro inte att jag klankar ner utan vill bara veta fakta. Och som du såg att jag skrev så är jag grymt sugen att prova emotiva själv då det verkar vara rejäla, välbyggda och dessutom snygga saker. Får dock fundera vidare och se vad jag slutligen bestämmer mig för. Är ju lite sugen på rör också.
Men vi lämnar den frågeställningen så jag inte förstör din fina tråd. Ve och fasa om nån skulle skriva något negativt om emotiva, hoppas moderatorna plockar bort det så tråden hålls "trevlig"

Fick ett mycket trevligt PM angående denna fråga iaf, kul att se att det finns användare som engagerar sig och vill hjälpa. Tummen upp!
MVH Martin
PS. Ta inte det ovan så allvarligt, jag störde mig lite på ditt sätt att försöka styra tråden bara. Peace out!

Postad 04 mars 2010 - 00:50
Kanske kan hjälpa dig lite i ditt funderande
Redigerat av GhostX, 04 mars 2010 - 00:58.
Postad 04 mars 2010 - 01:06
Om du inte sett det redan så postade jag 2 recensioner av XPA-2 på sida 16 eller 17. Finns riktiga mätningar på steget.
Kanske kan hjälpa dig lite i ditt funderande
Tvivlar inte på att dom mäter bra med den biffiga insidan

Fast det måste ju inte låta bra för det, vilket jag är säker på att det gör

Ska kolla på dom när jag är lite piggare, nu väntar sängen.
MVH Martin
Postad 04 mars 2010 - 01:13
Forumet är till för alla och det är väl meningen att vi ska diskutera?
Helt riktigt : )

Därför har forumet olika delar för olika diskussioner
Om man diskuterar alla ämnen i alla trådar, kan det bli lite rörigt.

Var det dumt av mig att ge dig några länktips,

om blindtester och annat hokuspokus som alltid upprör ..

det så .. det vara bara en vink om att lägga ner innan ****t bröt lös även i denna tråden ..
Det borde väl du veta som varit medlem sedan 2003

Anledningen till att jag ställde frågan var för att se om det är någon som gjort samma upptäckt som i testet.
Testet du länkade till hade väl inget med Emotiva att göra ... ?

Men vi lämnar den frågeställningen så jag inte förstör din fina tråd. Ve och fasa om nån skulle skriva något negativt om emotiva, hoppas moderatorna plockar bort det så tråden hålls "trevlig"
![]()
Vad trevlig du är .. ( sådana man aldrig skall vända ryggen emot i korvkiosken )
Som att jag skulle säga att dina canton högtalare är sämsta skiten som finns och att de skriker
lika mycket som de kostar .. "men vi lämnar det nu .. så att du inte blir ledsen" ..
Förstår du hur dumt det låter ?
Varför påstår du att jag inte kan ta kritik emot emotiva.
Läser du inte tråden ?

PS. Ta inte det ovan så allvarligt, jag störde mig lite på ditt sätt att försöka styra tråden bara. Peace out!
DS.
Du kan ju komma in och ge lite info .. istället för att tala om för andra att inte göra det.

Maveric
Ps .. smilisarna lade jag dit för att det är så trevligt med smilisar och att vara trevlig, för då kan
man säga precis vad man vill till andra

OBS mycket IRONI
Audiovector .. Ta bort den här skiten sen är du snäll .. Var bara tvungen att svara för mig

Redigerat av Unregistered1103, 04 mars 2010 - 01:37.
Postad 04 mars 2010 - 05:48
Postad 04 mars 2010 - 07:02
Postad 04 mars 2010 - 17:18
Ljudmässigt så blev det ett lyft mer detaljrikedom bättre bas och mer kontrollerat ljud.
Jag behöver inte vrida på volymen så mycket som innan för en tillfredställande ljudnivå och även på höga volymer så låter det ändå inte illa.
Jag kan bara tänka mig vad bra det kommer att låta med ett bra försteg

Postad 04 mars 2010 - 17:36
Nu har jag kopplat in mitt mitt UPA-7 slutsteg och använder min Yamaha AX1 som försteg.
Ljudmässigt så blev det ett lyft mer detaljrikedom bättre bas och mer kontrollerat ljud.
Jag behöver inte vrida på volymen så mycket som innan för en tillfredställande ljudnivå och även på höga volymer så låter det ändå inte illa.
Jag kan bara tänka mig vad bra det kommer att låta med ett bra försteg
Får man fråga vad du använder för kablar?
Postad 04 mars 2010 - 23:30
Helt riktigt : )
![]()
Därför har forumet olika delar för olika diskussioner
Om man diskuterar alla ämnen i alla trådar, kan det bli lite rörigt.
Var det dumt av mig att ge dig några länktips,där du kunde fortsätta diskussionen
om blindtester och annat hokuspokus som alltid upprör ..så var det inte meningen att du skulle ta
det så .. det vara bara en vink om att lägga ner innan ****t bröt lös även i denna tråden ..
Det borde väl du veta som varit medlem sedan 2003
Testet du länkade till hade väl inget med Emotiva att göra ... ?
Vad trevlig du är .. ( sådana man aldrig skall vända ryggen emot i korvkiosken )
Som att jag skulle säga att dina canton högtalare är sämsta skiten som finns och att de skriker
lika mycket som de kostar .. "men vi lämnar det nu .. så att du inte blir ledsen" ..
Förstår du hur dumt det låter ?
Varför påstår du att jag inte kan ta kritik emot emotiva.
Läser du inte tråden ?har precis fått kritik själv för att jag "kritiserat" emotiva ..
Du kan ju komma in och ge lite info .. istället för att tala om för andra att inte göra det.![]()
![]()
![]()
![]()
Maveric
Ps .. smilisarna lade jag dit för att det är så trevligt med smilisar och att vara trevlig, för då kan
man säga precis vad man vill till andra
OBS mycket IRONI
Audiovector .. Ta bort den här skiten sen är du snäll .. Var bara tvungen att svara för mig
Visst ska man ta diskussioner i den del av forumet dom hör hemma. Det jag ville få fram är OM det verkligen är sådan jätteskillnad på slutsteg (vilket det förhoppningsvis är) så ni inte lurar Kalle 17 att slänga ut alla sina pengar på ett slutsteg som han sen inte är nöjd med. När han förmodligen skulle få ut mycket mer med lite akustikfix om han inte provat det. Men alla verkar ju hittils vara nöjda så det bör ju vara grymt prisvärda slutsteg. Jag själv har på tok för dålig erfarenhet av olika slutsteg så jag kan inte svara på vad som är bäst eller hur olika märken låter, därav ställde jag frågan till er som kanske testat mer. Men det behöver det inte ältas i här, har ju sett hur många trådar spårat ur som sagt

Du får tycka precis vad du vill om canton för mig, inte blir jag ledsen för det. Huvudsaken är väl att vi själva är nöjda.
Och, jo jag har sett att du kritiserat emotivas processor så jag får väl ta tillbaka det jag sa. Det är bra att både positivt och negativt kommer fram såklart.
Tyvärr kan jag inte komma med så mycket info, men lovar att skriva vad jag tycker om jag skulle plocka hem ett emotiva-steg.
Hoppas du förstår att jag inte vill bråka, men lite mothugg får man allt räkna med ibland. Hehe

MVH Martin
Redigerat av walle_1, 04 mars 2010 - 23:38.
Postad 05 mars 2010 - 00:28
Audioholics mätvärden säger ju en del. En kubmätning vore dock trevlig! BTW: Är det någon som sett vilken strömstyrka samt dämpfaktor XPA-2 har?
Maila Emotiva och fråga.
Postad 05 mars 2010 - 05:30
Vet man utgångs impedansen så är det bara att räknaMaila Emotiva och fråga.
Postad 05 mars 2010 - 17:58
Utgångsimpedansen för en högtalare måste alltid mätas upp för att därefter korrekt kunna bedöma hur svår last den ger förstärkaren. Ofta uppges ett nominellt impedansvärde som utgör ett medelvärde för högtalaren.
P=U x I och U=R x I vilket ger alternativen
P=U2 / R eller P= R x I2
där P= Effekt [Watt], U=Spänning [Volt], R=Z=Impedans [Ohm], I=strömstyrka [Ampere]
Impedans är en frekvensberoende resistans, som för högtalare normalt mäts mellan 20Hz och 20kHz.
Om lasten istället utgörs av induktanser och kapacitanser från högtalarelement och delningsfilter så kommer spänning och ström att förskjutas i tiden till varandra, vilket definieras som fasläget φ och som variera med frekvensen [Hz]. Detta påverkar förstärkarens avgivna effekt som då istället beräknas som
P=U x I x cos(φ),
där, φ=fasvinkel mellan spänning och ström. För en resistiv last är φ=0°, dvs cos(φ=0)=1 => P=U x I.
Ex1. U=40V, Z=8Ohm, φ=0° => P=40x40/8=200W
Ex2. U=40V, Z=8Ohm, φ=30° => P=(40x40/8)x cos(30)=173W
Om högtalaren skulle ha en låg impedansdipp vid någon frekvens, så ställer det större krav på förstärkaren, säg att högtalaren dippar ner till 2 Ohm vid tex 60Hz då erhåller vi
Ex2. U=40V, Z=2Ohm, φ=30° => P=(40x40/2)x cos(30)=693W. Om förstärkarens kraftförsörjning inte är dimensionerad för detta så sjunker spänningen, vilket syns i kubmätningarna.
I HiFi&Musik nr.3 mars 2010 sid 40-42 finns en bra beskrivning av kubmätning och hur man läser av mätningar och matchar förstärkare och högtalare.Vissa förstärkare har även skyddskretsar som aktivt stryper vid låga belastningar ner mot 1 Ohm.
En högtalares känslighet anges som det ljudtryck [dB] som mäts på avståndet 1 meter vid 1 Watt. 3 dB ökning av ljudtrycket motsvarar en effektfördubbling. Tex 87 dB vid 1 Watts känslighet kräver 256 Watt för att erhålla 111 dB ljudtryck.
Det bör också beaktas att en högtalarspoles magnetfält alstras av den ström som förstärkaren kan leverera.
Efter att ha läst inlägg i detta forum och Emotivas forum plus en massa googling under december 2009 så beställde jag både en Emotiva XPA-2 och en XPA-5 som levererades under jan och feb. Jag har sedan 1973 bara haft separata slutsteg och förförstärkare, som jag till en början var tvungen att bygga själv. Har en NAD T173 + NAD T973 på 7 x 140W som jag är jätte nöjd med, men önskade att bygga upp ytterligare en anläggning för projektorn. Har också kört NAD 2600 slutsteg + NAD 2400 med aktiv delning.
Frågade därför Lonnie på Emotiva om råd med att köra bi-amping där XPA-2 driver frontarnas basar och XPA-5 driver frontarnas diskant&mellanregister samt låter de övriga stegen i XPA-5 driva center och surrarna (alltså bara en 5.1-konfig). Skulle det bli skillnad med två olika steg för att driva frontarna? Lonnie svarade att detta var en perfekt lösning. Så jag beställde XPA 2&5! Jag har ett par Canton Ergo 611 som kan mata på bra med bas och det låter förträffligt. När inte övriga familjen är hemma brukar jag spela ganska högt så att rätt många LEDar lyser upp på XPA-2:an. Diskant och mellanregister är fortfarande klara och distinkta. Jag har några CD och SACD från Stockfisch Records med mycket bra inspelningskvalitét. Och det låter inte glaskross i diskanten vid höga effekter.
För er som funderar, så har jag alltid gått runt och lyssnat i olika butiker, gått på HiFi-mässor och läst tidningar och recensioner samt snackat med folk. Det gäller att filtrera vad som sägs och lita till sin magkänsla, samt våga att slå till. Forum som detta är en förträfflig tillgång!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar