Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4965 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

Postad 23 februari 2010 - 16:47

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Ja, den där uppgraderingsdjävulen, Kronkan....

På tal om Jazz på vinyl så är jag ärligt talat mer intresserad av musikhistorian
än själva musiken. Det gick en väldigt bra dokumentärserie på Axxess-Tv om jazzens
historia. Tyvärr togs kanalen bort ur mitt utbud 1a februari när de kommit till 50-talet.
En stor del av det decenniet kastades bort av många av de stora, då de gick ner
sig i heroinmissbruk. Och att Charlie Parker, Dizzie Gillespie och Miles Davis spelade
tillsammans!! Under en period av min gymnasietid snöade jag in på Bebop och Charlie
Parker. Spelade tom i ett punkjazzband ett tag. Sen tog intresset för vin och kvinnor över...

Men jag har väl några år till i livet så jazzen får vänta. Det finns mycket att ösa ur
där om man börjar gräva.

Tills dess sätter jag på mig denna och sätter mig i tänkarens position:

Bifogad fil  yhst_18656478439615_2092_53640069.gif   10,83K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Bongo_Mongo, 23 februari 2010 - 16:59.

Postad 23 februari 2010 - 17:21

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Mongo-liet verkar vara en trevlig plats där man utan direkta grannar kan spela så högt som man vill. Jag bor ju i en köpt lägenhet med har egentligen bara en granne. Ett äldre något lomhört par.
Jazz för mig är bara en musikvariant som jag lyssnar på. Då också oftast lite lugnare och det blir ofta utan saxofon. Men på sista tiden har jag köpt på mig lite ny jazz. Söker musik från alla håll. Vårt musikintresse har väl också ökat - kommit tillbaka när barnen flyttat hemmifrån.

Under min period på konstskola och som nakenmodell blev det lite jazzklubb och även en del extrem fri formjazz. Ändå på något sätt präglat en. Sedan träffade hustru och mera ordning och reda inklusive rock och pop.

Postad 23 februari 2010 - 19:57

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Det är mycket min tid i Göteborg på 80-talet med flickvännen som jobbade
på klubben Nefertiti som präglat mig. Vi blev oftast osams när vi såg
jazzband tillsammans. Jag var musikfascist då och hade svårt att
ta till mig annat än min "egen" musik.

Men när fan blir gammal blir han som sagt..... Så jag kommer att ta
till mig den musiken också. Jag har lite svårt för modern jazz typ E.S.T,
Stade mm. Men gamla standards tycker jag är njutbara. Gärna med
en kvinnlig vokalist. Och vi är lika på ett sätt. Sax: nej tack.
Trumpet: ja tack, gärna! Klarinett: Hatar Hatar Hatar.
Jag ångrar att jag inte köpte T-shirten med "Stoppa Klarinetteländet"
Vi är många i den klubben :)

Jag ska börja med Chet Baker. Har för mig att jag gillade det också
på gymnasiet.

Hur låter jazzplattor från säg 50-60-talen orginal? Nypressarna
är oftast väldig dyra.

Bifogad fil  chet.jpg   3,24K   0 Antal nerladdningar

PS. När man blir gammal så blir man också tankspridd. Nu kom jag på vad
som inte stämde ikväll. Tränade efter jobbet - duschade - åkte hem -åt
och duschade igen. Nåväl nu är man väl ren även i kröken DS.

Redigerat av Bongo_Mongo, 23 februari 2010 - 20:21.

Postad 23 februari 2010 - 22:09

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Nerfettit, där har man varit några gånger åren efter1970 vill jag minnas.

Skivorna jag köpt som är inspelade/pressade på 50,60 och 60 tal kan vara chockerande bra även om de är i mono. Är fortfarande enbart glad amatör i utveckling. Men etiketten "Pablo records" har jag enbart goda erfarenhter. Paplogrundades 1973 av den tidigare ägaren till Verve. Verve som kan vara lysande men också mera ordinär. Men den tidiga MJQ at the Opera House är riktigt bra trots en del inspelat brus. Lyssnar nu på en japanpress av en Billie Holliday-skiva från 1955 (Verve) och inte i bild. Fortfarande lyssningsvärt om man gillar henne. Har uppfattningen att omdet står någon kvalitetsbeteckning om inspelningen typ "a panoramic true high fidelity record" så verkar det vara en verklig kvalitetbeteckning. Åtminstone på tidiga Verve. Verve såldes och den tidigare ägaren kom att grunda Pablo. Sedan finns det utmärkta inspelningar från Atlantic som "european concert".Men har för få skivor för att kunna uttala mig. Har något på exempelvisCBS. OK men når inte upp till Pablo-kvalitet. Och med Pablo-kvalite menar jag riktigt riktigt bra.

Bifogad fil  Pablo.jpg   73,09K   2 Antal nerladdningar

Här inköp idag på Dirty Records. Verkar ha en del punk mm. Omslaget till Jimi Hendrix-skivan lär inte finns inte i produktion idag. Passade väl inte in på den stora amerikanska marknaden? Så passade på att köpa en av de sista gamla nypress. Min hustru skall få en skivsamling av vinyl mera inriktat på pop,rock och annat från 50-90-tal.

Bifogad fil  jimi_hendrix.jpg   61,39K   3 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 23 februari 2010 - 23:21.

Postad 24 februari 2010 - 10:31

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Bra tips! Jag ska memorera inför letandet i skivbackarna.

Synd du bor på västkusten. En vinyl-clinic hade vart trevligt.

Postad 24 februari 2010 - 23:28

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
BongoMongo, verkligen trevligt hade det varit att idka vinylism. Men dettaär braockså. Inser min begränsade horisont vad det gäller kunskap äldre skivor och alla de räckor av nypressningar som finns. Men Pablo, Pablo har ett enastående ljud. Men ikväll har det varit Verve. Bland annat min älsta stereoinpelning (se bilden). Självklart har jag inte så tur att jag kommit över orginalpressningen på en loppis utan den ären så kallad Japan-press. Denär inspelad 1958. Lester Young spelar saxofon men mjukt och behagligt. Låter bra. Sedan lyssna lite annan amerikansk jazz. Sedan över till ett europeiskt exempel Keith Jarett m fl Beloning och Facing you. Båda inspelade i Oslo i början på 70-talet. Ljudet dör tyvärr i jämförelse med vad som kunde åstadkommas tidigare och samtida fast i amerika. Det hade i och för sig intressant att veta om det gick att rätta till ljudet via ett riaasteg för mc-pickupper som tidigare skildrats i denna tråd. Åsså jämförde jag med en moderna inspelning som E.S.T. Den senare skivan står sig i jämförelse med de äldre amerikanska. Men lyssnar jag på Ella F utgiven av PAblo från 1974 då tycker jag att Pablo nog slår det mesta.
Bifogad fil  Stereo_58.jpg   36,77K   0 Antal nerladdningar

P.s. De första massproducerade stereoskivorna gavs ut 1957. Lester Young dog 59 efter ett hårt liv med för mycket alkohol. Titeln är passande Laughin´to keep from cryin´.

Redigerat av Kronkan, 24 februari 2010 - 23:45.

Postad 25 februari 2010 - 13:56

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Uppgraderings-djävuls-bloggnotering:

Jag har kollat upp mer om att skicka Riaa´t på modifiering. Det blir
för mycket krångel med frakt tor USA mm.. Vi glömmer det.

Väldigt sugen på en Manley Steelhead. Men alldeles för mkt pengar. :unsure:

Ett försteg framstår som alltmer vettigt. Ger mig flexibilitet i val av framtida
Riaa. (Det jag har idag har volymkontroll --> Slutsteget).

Hade jag bott i Norge hade jag gett ett bud på en begagnad Parasound JC-2
som ligger ute på bruktmarknaden för 17 TNOK. (4000 USD nytt. )

Bifogad fil  halo.jpg   1,51K   0 Antal nerladdningar

Postad 25 februari 2010 - 21:36

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Två dygn helt utan TV.
Till för ett tag sedan hade jag inte en tanke på att av nöjeslyssna på gamla monoinspelad musik från 50-60-tal. Nu har det blivit en realitet. Har köpt och lyssnat på två relativt tidiga 50-tals inspelningar. Lyssnar och njuter. Django kommer inte bli min favoritskiva av MJG men duger. Segovia har något högt brus men vilken musik. Inspelat 1952 men det är intesista gången den kommer att rulla runt hemma. Bra att äta till. Bra ljud . 10 kr!!!!

Hade jag möjlighet att ha två tonarmar på min skivpelare skulle jag på sikt skaffat mig en tonarm till och sätta på en pickupp speciellt avsedd för monoskivor typ den nedan avbildade.

Bifogad fil  zyxairy_mono.jpg   7,03K   0 Antal nerladdningar

Spelade monoskivor
Bifogad fil  Mono_003.jpg   54,45K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 25 februari 2010 - 21:39.

Postad 26 februari 2010 - 11:17

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Ang armar, så blir det en uppgradering av arm på min Hyperspace, idag sitter det en Acespace arm på, som gjør
en meget god jobb Symetri! Så efter litt research ang passende armer så blir nog valet en Anna arm, Nottinghams
egen topp mod, har vært i kontakt med forhandlare i UK som solgt Nottingham i årevis, Anna arm 12" rek starkt
ett annat alt er Graham Phantom men till den dubbla prisen, har fått ett bra tilbud av en UK forhandler med inbytte
av min arm, (svårsåld som sep arm) så førhoppningsvis en ny arm før sommarn.
Sitter insnøad på vest- kusten (swe) inte så långt från Gbh, en biltur ner og leta vinyl frestar!
http://www.signals.u...ttinghaman.html

Postad 26 februari 2010 - 12:24

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Walrus Hifi i London antar jag. Bra att du kan byta in den gamla armen!

Jag är numer hälftenägare av släktgården i Finland. På pappret är jag
sålunda miljonär.Farmor är frisk som en nötkärna och kan leva minst
10 år till. Men jag känner att jag kan inteckna ca 30 - 40 TKR
för steron i år. Vad ska jag satsa på, S.R?

Postad 26 februari 2010 - 13:26

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
SR!
Om man är i närheten av Göteborg kan jag tipsa om att besöka:

Akkelis Audio - en himla mängd trevlig hifi med grammofoner och rör men också annat.
Bengans på Stigbergsliden. Det är därifrån några 100 meter till två andra handlare i begagnad vinyl. Man går över gatan och sen österut.

Dirty rekords på Andra Långgatan har både nytt och gammalt. Tror att det finns punk och annat där. Avslappnad stil. Det finns en skivhandel till på Andra långgatan som jag inte besöker. Säkert bra men inte min typ av musik.

Vinylium i Majorna har jag handlat en och annat skiva på. Sortimentet både nytt och gammalt finns på nätet.

BongoMongo. Vore inte rör något att kanske lyssna på.

Postad 26 februari 2010 - 16:31

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Akkelis har jag hört ska vara riktigt trevliga på många sätt.
Det är nog Andra Långgatans Skivhandel du menar. Jag har
köpt en del Chemical Brothers där. Det köpvärda finns bakom
disken.

Rör? Jorå, jag ska börja springa lite på Audio Concept igen.
En demo med Manley Steelhead och Dynavector XV-1s ska
väl gå att få till. Men måste boka tid med dom så man får
lyssna i det akustikbehandlade lilla rummet. På mässhelgen
körde dom Dynaudio Confidence med McIntoch rörblock
där. Lät fruktansvärt bra även på måttlig volym.

Nu smälter snön i Mongoliet. Fiskestövlar på.

Postad 26 februari 2010 - 16:33

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Helloy
Jag läser denna tråden varje dag och börjar bli lite ivrig på att få tillbaka min pickup som är på trimmning sedan vi var i stockholm på mässan. Det finns en hel del nya skivor i backarna som man inte har lyssnat på, så ordspråket
att den som väntar på något gått alltid väntar förlänge börjar kännas bekant.
Ha en trevlig helg gubbar o gummor så läser jag era inlägg medans ni kan lira era vinyler.

mvh Jas

Postad 26 februari 2010 - 17:15

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Det finns olika grader av ****t. Jag var utan i 5 månader.
Håll ut, Jas!

Riggen behövde en stunds mer värmning, så jag roade mig
med att ta en bild av "The Usual Suspects". Dvs, de plattor som
åker på när nåt är ändrat i stereon. Då man sätter sig i tänkarens
position och utvärderar....

Bifogad fil  cc_002.jpg   309,24K   0 Antal nerladdningar

Postad 26 februari 2010 - 17:42

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Gudars skymmning. Så började jag leka med fas-vändningen
på Riaa´t. Med en enkel tryckning på fjärren :)

Jag citerar ett test:

As I quickly discovered, the phase switch is, for many though not all LPs, a “must-have” feature that can spell the difference between a recording that sounds tightly focused and three-dimensional or an LP that sounds somewhat muddled, diffuse, and flat.

PS Audio GCPH framstår mer och mer för mig som det bästa sedan
skivat bröd.....

Postad 26 februari 2010 - 23:30

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Mina kära vänner, hoppas att allt är bra.

Jag var på Audio Concept och kollade efter spelare. Butiken ligger i Stockholm vid Rådhuset och det är lätt att ta sig dit med t-bana. Det är en nästan renodlad High-End butik med de mest extrema riggar som jag någonsin sett. En av de billigare vinylspelarna kostade 30 000:- som var uppställda i butiken.

Jag har även varit en del på Veteran Hifi med anledning av Simply Black spelaren som jag även startat upp en ny tråd om.

- Och nej, jag kommer inte att måla om den om jag köper den!

Jag har resonerat med försäljaren och till min lycka kan man lägga in en specialbeställning för en annan kulör om man önskar det. Det kostar då 500: - extra, men man kan då få en heltäckande färg om man så önskar. Jag skulle hemskt ogärna axla ansvaret att ge en vinylspelare för 8000: - en ny finish, utan föredrar att överlämna det åt yrkesfolk.

Min jakt efter en ny spelare går vidare och vad som intresserar mig nu är: Simply Black och Hanss. Men det återstår att se hur ekonomin ser ut efter sommaren.

När jag var på Audio Concept provlyssnade jag en "Well Tempered - Amadeus" som kostade 30 000:- den hade inte ett fast tonarmsfäste utan armen var förankrad i en golfboll som vilade i en behållare av flytande silicon. Jag hade just varit och handlat Chick Corea på vinyl och bad om en dammborste vid lyssningstillfället. Men istället tog de fram en VPI-skivtvätt. Det var ett ganska enkelt handhavande, och skivorna blev verkligen rena och ljudet fick en bättre lyster det med.

Men skivtvätten kostar 7000:- vilket är en hel del pengar, det finns mycket annat man kan göra för dessa pengar.

Bästa vinylspelar-kickar jag haft denna vecka har varit: Simply Black och Rega P5. Den sistnämnda lyssnade jag till med senaste Special Edition från Marantz PM KI Pearl.

Redigerat av Glidtassen, 26 februari 2010 - 23:35.

Postad 27 februari 2010 - 09:21

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Jo, skivtvätt för man väl skaffa sig någon gång i framtiden. Har i stort sett avslutat mitt senaste akustikprojekt. Får rätta till ett tyg men senare. Det är relativt noga framlyssnat. Alltså provat och det blev så att jag gillade ljudet mera när jag fick absorbenterna närmare TV.n. Även absortionen under tv:n var en framgång. Lite olika tjocklekar där den är tunnast (5 cm) under tv:n. Detta för att få plats med luftspalt. Nu provlyssnas "Over en by" av Kari Bremnes. Tror att det BongoMongo som satte mig på detta spår. Mkt bra ljud och bra musik. En riktigt fullträff. Bra ljud beroendeframkallande och det blir skivor som man inte lyssnar på trots att de innehåller bra musik.

Jag kan leva med "mitt" ljud men det går självklart att förbättra betydlgt fortfarande. Men då börjar det kosta pengar. Lite småtweak gårväl att göra men det mesta är nu gjort som jag kan göra själv.

Bifogad fil  Bremnes.jpg   43,64K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 27 februari 2010 - 09:28.

Postad 27 februari 2010 - 12:05

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Glidtassen; Audio Concept är en "galen" butik. Jag undrar i mitt stilla sinne
hur dom får ekonomin att gå ihop. Det liknar mer en High End Mässa tycker
jag. Men det räcker väl med att nån riking köper nåt för 6-siffrigt belopp
då och då...Väl värt ett besök. Mina tre senaste pickupper är köpta där.

Kronkan; Over en By är balsam för själen. Jag är alltid i Göteborg
några dagar på somrarna. Jag kanske kan bjuda in mig själv på en demo?

Mina egna uppgraderingsplaner är som vanligt beroende på dagsformen.
Jag är vad norrmän kallar en vingelgutt. Upptäckten av fasvändningen
igår gjorde att Riaat för tillfället är ohotat. Av dom plattor jag spelade
igår var det 3 av 10 som vann på en fasvändning. Bland annat Kate Bush
"Aerial" som lyfte nåt enormt. Jag har alltid haft lite bekymmer med
ljudet på den. Vad som hände var att ljudbilden växte åt alla håll,
basen blev fastare i köttet och att Kate klev fram en meter på
scenen.

Jag tror jag stillar köpbehovet tills vidare med digitaltrummor. Jag
har pressat min grannar för mkt genom att öva trummor i gäststugan :)

Postad 27 februari 2010 - 12:33

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Intresset växer för Rega igen.

Efter att ha titta länge på Simply Black så blir jag mer och mer övertygad om att man betalar för höga produktionskostnader i relation till hur många som tillverkas. Vid 8000:- får man inte ens med en tonarm.

Jag blev såld efter att ha hört Regas Planar 5 och med denna spelare medföljer: extern motorstyrning, skivtallrik av glas, förbättrad plint i relation till min P2 och en bättre tonarm. Allt detta för priset 8990:- på Refernce Audio.
Samtidigt har man mer inflytande över vilken finish man vill ha.

Postad 27 februari 2010 - 12:37

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Enig med dig där, Tassen! Jag trodde P5án med extern styrning var
dyrare.

Postad 27 februari 2010 - 13:05

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Fel av mig där, läste tokigt på Reference Audios hemsida.

Den externa motorstyrningen bli dyrare.

Postad 27 februari 2010 - 16:51

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
lagt in lite bilder på min budget instegsspelare i galleriet.
Inte direkt ngt fotogeni men men.

Postad 27 februari 2010 - 20:28

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Hmm.. Måste låna/skaffa en kamera tror jag.. Lade upp lite halvfabrikatbilder så länge. Att det ska va så svårt att ta sig i kragen å ta lite bilder, står inte högst på prioriteringslistan.

Bättre bilder kommer, måste bara skaffa kamera först...

Redigerat av Unregistered1593, 28 februari 2010 - 15:32.

Postad 28 februari 2010 - 10:59

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Välkommen BongoMongo om jag är hemma!
Men innehåller vätskorna till skivtvätten en massa kemi som kan torka in i spåret?
Var ute på begagnatjakt igår. Kom hem med 15 skivor. Några köptes på Bengan som släppte några tusen begnade. Några skivor förvånar mig. Bland annat den nedan avbildade som köptes för 40kr. Priset var väl satt i förhållande till en något lägre kvalite. Bedömmer helt klart att den är från 1954 och insplningarna är från 1952 och 1953. Basisten kom sent till något tillfälle och därför är är det lite lir med ensamt piano eller med trummor och saxofon (mjuk).

Men skivan är röd och genomskinlig. Trodde att sånt kom senare. Visst knastrar det men det låter faktiskt bra.

Bifogad fil  R_d_Brubeck.jpg   44,58K   0 Antal nerladdningar

En grön Pink Floyd från 1968 från en BBC radioinspelning. Innehåller inte bara musiken utan också förvånande nog viss del av det som sades mellan låtarna. Gårdagens dyring.

Bifogad fil  Gr_n_Pink.jpg   47,87K   0 Antal nerladdningar

Här mera lyssnat på. Kingstone Trio förvånar inte. Leverar hyggligt ljud och musik med rötterna i amerikansk folkmusik. Men BechBoys köpte jag snabbt i en förväntan att detskulle vara en ren Bech Boy.men de spelar allt möjligt ink Beatles och med Party menas att de sjungerpå ett party med festande folk som sjunger falskt och ber varandra dra hemåt. Så en sjuk Ella F som 1974! sjuk spelar in en monoskiva. Få äldre kan sjunga somhon men mono 74? 20kr är dock inget att bråka om.

Så är det R.E.M. vars skiva är inspelad 1991. Förvåningen är väl att det låter hyggligt rent ljudmässigt. Riktigt nöjd med köpet åsså en gratis singel som bonus. Men den lyssnar vi på senare. Kvinnan sätter just på Bremnes sjungandes "han är en katastrofe".Så bäst att laga lite mat. Man får ta de signaler som kommer.

Bifogad fil  Blandad_f_rv_ning.jpg   66,95K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 28 februari 2010 - 17:52.

Postad 01 mars 2010 - 17:19

Unregistereddb0f65ed
  • Unregistereddb0f65ed
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Om man skulle jämföra Vincent PHO 8 RIAA med exempelvis Pro-Jects Tube-Box II hur står sig Vincent mot denna?
Värt att tillägga är att Tube-Box är 1000:- dyrare.
Tips på bra och estetiskt tilltalande skivspelare mottages mer än gärna :)

Vinyl är helt nytt för mig och jag är väldigt nyfiken och intresserad av att komma in i vinylvärlden!

/Andreas

Postad 01 mars 2010 - 17:25

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Du är givetvis varmt välkommen och här lär man sig mycket om grunderna genom att fråga.

Inga frågor är dumma utan vi har alla ett öppet sinnelag.

Jag har inte kritiskt lyssnat på det RIAA som du nämner, utan mest i förbigående på Veteran Hifi.
Men det var inkopplat till en finare SME-rigg så jag gissar att det håller måttet. Det finns RIAA-steg i alla klasser, men det absolut bästa är att låna hem ett eller två ex och jämnföra. Mellan mitt Vincent PHO-111 och mitt HEED Questar är det stora skilader, både i pris och ljud.

Postad 01 mars 2010 - 18:30

PEH61
  • PEH61
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
Har någon tips på ett ställe att köpa en granit eller marmorskiva till vettigt pris bör vara i storlek ca 40x50 cm och 3-4 cm tjock. Ska ha den under skivspelaren för att få en stadig grund (Frågade i Järnhandeln men dom skulle ha minst 2500:-) Eller finns det något annat alternativ? Bör vara i mörkbrun färg

Postad 01 mars 2010 - 18:40

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
PEH61!

Det finns på många orter en firmor som säljer sten. Ibland till gravar. Men det är inte ovantligt att man har bänksivor av sten i köket. Köpte mina på en sådan firma. Tror jag inte betalde 1000 kr för den stora. De tar betalt i m2. Sedan skffar du bimuten på Bilexa (eller liknande) och limmar på det under stenen. Det gör den mera motståndskraftig mot vibrationer. Kolla eventullet tidigare i tråden.

Bästa hälsningar

Redigerat av Kronkan, 01 mars 2010 - 18:40.

Postad 01 mars 2010 - 22:20

Unregistereddb0f65ed
  • Unregistereddb0f65ed
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Du är givetvis varmt välkommen och här lär man sig mycket om grunderna genom att fråga.

Inga frågor är dumma utan vi har alla ett öppet sinnelag.

Jag har inte kritiskt lyssnat på det RIAA som du nämner, utan mest i förbigående på Veteran Hifi.
Men det var inkopplat till en finare SME-rigg så jag gissar att det håller måttet. Det finns RIAA-steg i alla klasser, men det absolut bästa är att låna hem ett eller två ex och jämnföra. Mellan mitt Vincent PHO-111 och mitt HEED Questar är det stora skilader, både i pris och ljud.

Okej :) Så man kan dra slutsatsen och säga att det är minst lika viktigt att provlyssna ett RIAA-steg som det är att provlyssna en förstärkare innan man köper? Kan RIAA-steg "färga" ljudet, dvs kanske ha en dov klang, en väldigt klar diskant, en lite mer tillbakalutande tex?

Postad 01 mars 2010 - 22:44

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Okej :) Så man kan dra slutsatsen och säga att det är minst lika viktigt att provlyssna ett RIAA-steg som det är att provlyssna en förstärkare innan man köper? Kan RIAA-steg "färga" ljudet, dvs kanske ha en dov klang, en väldigt klar diskant, en lite mer tillbakalutande tex?

Jag kan inte svära på att enskilda RIAA accentuerar olika register av musiken. Men jag kan däremot berätta att mitt gamla Vincent PHO-111 hade ett högre brusförhållande än mitt nya HEED. Bruset från mitt Vincent var ingenting jag
direkt kunde peka på under en lyssningssession, men det blev däremot uppenbart vid en jämförelse med mitt HEED.

När jag kopplade in mitt HEED, med ett lägre brusförhållande blev det påtagligt i hur många mer nyanser som kom fram. Det var först när inte bruset fanns längre som jag insåg hur mycket det hade stört med det föregående RIAAT.

Med HEED får jag en nattsvart, tyst bakgrund i musikens pauser. Så var det inte med Vincent på samma sätt. Men det tog också ett tag innan mitt HEED Questar började släppa. Första timmarna direkt ur förpackningen lät det visserligen bra, men det levererade en helt annan närvaro i ljudbilden när det hade gått varmt ett dygn.

Mitt HEED lyfter fram fler detaljer, mer närvaro i musiken och melodier får en mer tydlig konturskärpa.
Men det är bara att kolla på storlekarna på nätdelen på respektiva RIAA, så förstår man varför.

Redigerat av Glidtassen, 02 mars 2010 - 09:57.

Postad 02 mars 2010 - 16:19

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Någon som har 49 000 kr som bränner i fickan? :rolleyes:

Bifogad fil  RavenWarm2.png   206,01K   0 Antal nerladdningar

TW Acustic Raven One med Phantom B44 Arm. Nypris 85 000 Kr

Såg den till salu hos Skönt Ljud i Umeå

Ouuffh!! Den skulle inte sitta fel i racket.....

Postad 03 mars 2010 - 15:51

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Schizofren musiksmak?? ;)

Min senaste vinylbeställning:

050103 Ashanti "Collectables by Ashanti"
( 2005 / US / The INC ) 2LP FREE 1 FREE

168508 Black Crowes "Southern Harmony & Musical"
( 2009 / US / Plain ) LP 19.95 € 1 19.95 €

167613 Dead Weather, The "Horehound"( 2009 / US / Warner ) 2LP 25.95 € 1 25.95 €

115276 Diana Krall "The very best of"
( 2007 / EU / Verve ) 2LP 22.95 € 1 22.95 €

118705 Kari Bremnes "Reise"( 2007 / EU / Strange Ways ) LP 21.95 € 1 21.95 €

Redigerat av Bongo_Mongo, 03 mars 2010 - 15:52.

Postad 03 mars 2010 - 21:47

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Litt Happieness kan inte skada, som Kari B uttrycker seg.
Har nu spelat ca 40h med nya Zyx'en og den har vart stabil hela vegen, men gjør små førbedringer på vegen.
Basen og dynamiken har blitt renare/kraftfullare, men man glømmer fort også hur det var tidligare, men som ikvell
lyssna på Roxy music "Avalon" har nog inte lyssnat på den med nya pu'en, men det er også vid sådana tilfellen man blir klar øver vad som skjedd med 4D ;) ska ha en 20h till i spåren, så ska den vara mer eller mindre inspillt.
førøvrigt tror jag matchingen med Nottinghams stora fylliga ljud, med en tanke øver på den varma sidan passar bra
till Zyx neutrala signatur.
Happieness nr.2 UK pundet sjunker som en gråsten mot vår Norska krona 8.80, det gagnar handel av vinyl från Amazon, ett tips Sade "Lovers Rock" har blitt återutgiven igen på vinyl, bestillte igår.
The Smiths, plattor håller også høg kvalitet på ny press, fick ett par førra veckan, Strangeway here we come, Rek

Postad 03 mars 2010 - 22:19

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Litt happiness kan ische skade, sa han o duppe den i chokolade...

23.3 var datumet för Sade på HHV.de. Tar den då + Massive Attack
som släpps ungefär samtidigt.

Jag har "tjuvlyssnat" på Massive i Flac. Riktigt bra och gymnastik för
subben av det grövsta slaget.

Dubbelkollar alla köp Amazon vs Tyskland och växelkurserna. Rätt
mkt billigare från tyskland idag.
HHV.de levererar dessutom snabbt som blixten.

ps. Man får en "bonuspeng" för varje Euro. Brukar ta en T-shirt.
Men nu fanns det bara XXXL. Därav Ashanti. Så jalla okig är
jag inte så jag köper sånt skräp.

Postad 04 mars 2010 - 11:07

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hejsan! Här köpt beg i Göteborg och lyssnat nu på morgonen. Roliga rariteter och får man säga bra ljud på samtliga. Peter Green varju FleetwoodMacs gitarist. Riktigt bra skiva! Bra morgon!

Bifogad fil  lyssnat.jpg   72,75K   0 Antal nerladdningar

Postad 04 mars 2010 - 11:23

isopaistiainen
  • isopaistiainen
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Schizofren musiksmak?? :)

Min senaste vinylbeställning:

050103 Ashanti "Collectables by Ashanti"
( 2005 / US / The INC ) 2LP FREE 1 FREE

168508 Black Crowes "Southern Harmony & Musical"
( 2009 / US / Plain ) LP 19.95 € 1 19.95 €

167613 Dead Weather, The "Horehound"( 2009 / US / Warner ) 2LP 25.95 € 1 25.95 €

115276 Diana Krall "The very best of"
( 2007 / EU / Verve ) 2LP 22.95 € 1 22.95 €

118705 Kari Bremnes "Reise"( 2007 / EU / Strange Ways ) LP 21.95 € 1 21.95 €

Dead Weather är en riktigt bra platta! Hela albumet har en härlig psykadelisk ton över sig med förunderliga ljud och här och där, samtidigt som jag verkligen gillar att singsongwriting´en är grymt bra inklämd i den överlag rockiga tonen. I cut like a Buffalo är min absoluta favorit på skivan!
Tyvärr har jag inte hunnit beställa den på vinyl än, har hamnat lite längre ner i priolistan över "måste ha"-plattor :)
Om du skulle digga det albumet så kan jag rekommendera "Yellow #5" ungefär samma stuk men inte fullt så lika skruvad musik. Bandet var ett kompisprojekt mellan Brant Bjork (Kyuss, Fu Manchu) Molly Mcguire (the Spores).

Själv har jag haft fullt upp med att införskaffa ny vinyl, passerar snart 50-strecket sen jag startade i november, så strax blir det till att montera ihop skivback TRISSA numero 2.

Av en ren slump häromdagen så tog jag bakvägen hem från Marieberg köpcenter i Örebro och vad får jag syn på? Jo handskrivna skyltar till musik- och skivmässa! 40 minuter senare och 800 spänn fattigare så satt jag och avnjöt ett helt gäng med Kyuss-plattor! Så alla som har vägarna förbi Örebro den 4e september, passa på att åka till Brunnsparken när nästa mässa kommer hållas.

Mina senaste favoriter bortsett från Kyuss-plattorna är följande:

Gang Starr - Daily Operation
Transplants -Transplants
QOTSA - Songs for the Death (ja det ska vara death, och inte deaf; denna version saknar mellansnacket men istället så är alla låter annorlunda på ett eller annat sätt från originalen.
the Company Band - the Company Band (Superstar band med bl.a. medlemmar från Clutch, Fu Manchu och CKY)
Clutch - Strange Cousins from the West
High on Fire - Snakes får the Divine
Unida - Coping with the Urban Coyote
Alicia Keys - the Element of Freedom

så du är nog inte ensam om att ha schizofren musiksmak :)

förhoppningsvis så har jag bytt ut min Pio PL4 mot en Pio PL15R till nästa vecka, men man vet ju aldrig med budgivningar varde hamnar nånstans.

Hur som haver, ha en riktigt trevlig dag alla!

Linus

Postad 04 mars 2010 - 12:36

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Tack för strålande skivtips!! Såna kan man aldrig få nog av.

Kyuss känner jag bara igen till namnet. Men jag känner på mig att det är
nåt jag gillar.

Postad 04 mars 2010 - 13:55

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0
En av mina favoriter. Led Zeppelin II, köpt ny 1969.

Bifogad fil  pd264_from_above.jpg   173,84K   0 Antal nerladdningar

Postad 04 mars 2010 - 14:22

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Kronkan: Helgen 23-24/4 ska vi i Oslo vinyl klubb till Gøteborg med siktet instellt på Gbh beg vinyl butiker, kom
gjerne med noen fine tips, Andra långgatan + några andra stellen kjenner vi till. Kvellen tenkte vi tillbringa på nån
jazz/blues klubb? Nefertiti er notert sen tidligare, nån andra blues bar/pub som kan besøkas?

Postad 04 mars 2010 - 22:32

isopaistiainen
  • isopaistiainen
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Jag tror garanterat att du kommer att att digga Kyuss,jag tycker det gör sig alldeles ypperligt på vinyl med sina elgitarrer inkopplade i elbas-förstärkare, det blir ett skönt "fuzzigt" ljud i riffen. Och gillar du Queens of the Stone Age eller vilken stoner-rock som helst så är genrens "grundare" Kyuss ett givet lyssningsval! Josh Homme som spelar gitarr och sjunger i det grymma allstarbandet Them Crooked Vultures har sitt ursprung som gitarrist i Kyuss om det skulle hjälpa till att placera soundet, eller så följer du länken här bara, en av mina absoluta favoritlåtar!

Kyuss - Gardenia

Postad 04 mars 2010 - 22:50

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hej Svensk Roger! Välkommen till Göteborg.

Kan säker vara med som guide på lördagen om det passar och ni vill ha hjälp med logistiken . Ärdet bara begagnat ni är intresserade eller kan provlyssning av lite rör passa?

På centralstationen finns det en butik med relativt stort sortiment av begagnat.

På Dirty Records stannar man till och tar en kopp kaffe.

Sedan lunch på Deli. Där äter jag varje lördag under vintern.

Provlyssna rör och lite skivspelare på Akkelis kan ju vara en möjlighet.

Och Vinylium får man ju inte missa. Musik jag ofta inte vet något om men kvaliten är oomtvistad. Finns på nätet.

Bengans har både nytt och gammalt. Har de något skivsläpp av begagnat på denna helg? Denna helg missar jag lördagens skivsläpp eftersom jagär i Skåne. De har nya skivor på nätet men inte begagnat.Bra öppetider både på lördagar och söndagar.

Sedan är det Amarillo, Mynt och Musik samt Andra Långgatans Skivhandel.

Men välkomna!

Har svårt att ge vinylismens Göteborgsperspektiv en djupare bild.Men håll till godo med nedan:
Bifogad fil  Ullevi.jpg   68,12K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 05 mars 2010 - 08:54.

Postad 04 mars 2010 - 22:50

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Har påbörjat ett bygga av en bottenplatta till min Rega P2.

Den är huvudsak i trä och innehåller: MDF, björkplywood, furu och dämpmaterial från Biltema. Just nu har jag bara lagt samman bitarna utan att fixera någonting. Jag har prövat att ställa skivspelaren ovanpå på min enkla lagerkonstruktion och spelat lite skivor, och är förvånad.

De träplattor som jag använt mellan vinylspelare och de ursprungliga underlaget är så pass stumma så man hör skillnad.

När jag byggt färdigt denna bas till vinylspelare så lägger jag upp redovisningsbilder.

:D

Redigerat av Glidtassen, 04 mars 2010 - 22:51.

Postad 04 mars 2010 - 22:59

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Gliodtassen! F.. så roligt. Har man inte pengar tillräckligt får man fixa själv. Eller enbart för nöjet att fixa själv. Finns inget bättresätt att lära sig.

Redigerat av Kronkan, 04 mars 2010 - 22:59.

Postad 04 mars 2010 - 23:10

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Även om detta är ett tämligen billigt bygge så kommer det att bli vackert.

Man kommer att se olika nyanser och valörer mellan de limmade träslagen, vilket blir fint. Men jag skall också se till
att denna tjocka platta ligger i ordentlig press vid limmning. Men vi har bra verkstäder på skolan så det skall nog
gå bra. Avslutningsvis kommer jag använda "Soundcare Basic Spikes" under plattan om det behövs.

Men jag märker redan nu att plattan reducerar återkopplig mot underlaget, det märks mest när jag spelar musik där artister sjunger i stämmor. Saker i bakgrunden framträder bättre.

Redigerat av Glidtassen, 04 mars 2010 - 23:18.

Postad 05 mars 2010 - 07:07

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Tack för tipset om bengans skivsläpp Kronkan. Var nere igår. Jag vet sent, men fanns en del köpvärt ändå kvaliten på skivorna var riktigt bra, vissa nyskick.

Ska ner imorgon igen tidigt!
:D

Postad 05 mars 2010 - 08:59

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

Hej Svensk Roger! Välkommen till Göteborg.

Kan säker vara med som guide på lördagen om det passar och ni vill ha hjälp med logistiken . Ärdet bara begagnat ni är intresserade eller kan provlyssning av lite rör passa?

På centralstationen finns det en butik med relativt stort sortiment av begagnat.

På Dirty Records stannar man till och tar en kopp kaffe.

Sedan lunch på Deli. Där äter jag varje lördag under vintern.

Provlyssna rör och lite skivspelare på Akkelis kan ju vara en möjlighet.

Och Vinylium får man ju inte missa. Musik jag ofta inte vet något om men kvaliten är oomtvistad. Finns på nätet.

Bengans har både nytt och gammalt. Har de något skivsläpp av begagnat på denna helg? Denna helg missar jag lördagens skivsläpp eftersom jagär i Skåne. De har nya skivor på nätet men inte begagnat.Bra öppetider både på lördagar och söndagar.

Sedan är det Amarillo, Mynt och Musik samt Andra Långgatans Skivhandel.

Men välkomna

Tack før det Kronkan, først og fremst blir det vinyl leting, men denne turen er ju også socialt samvær, så mellan butikerna slinker vel også ner nån Øl, midag på fredag kvellen og kanske nått besøk på en musikbar.
Akkelies kommer vi nog att besøka på Lørdagen, verkar vara ett trevligt stelle, selger Nottingham der :D
reser upp till Oslo igen på kvellen.
(ska bo på scandic crown)

Postad 05 mars 2010 - 09:18

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Tips till Osloskäggen:

http://www.stickyfin...ail.asp?id=2101

MVH/Broman. Ordförande i IVK

Bifogad fil  sten.jpg   9,37K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  broman.bmp   284,29K   5 Antal nerladdningar

Redigerat av Bongo_Mongo, 05 mars 2010 - 09:53.

Postad 05 mars 2010 - 10:07

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Stickyfingers blir nog bra før oss, consept stelle, mat øl musik til alla :D

Postad 05 mars 2010 - 10:23

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Antex, jag sprang förbi samma skivback pån Bengans igår och hustrun köpte några R.E.M. Bengans säljer ut i delar en skivsamlig på ca 4000 skivor. Så det är klart att jag är olycklig att jag är i Skåne under lördagen. Sist jag var där slutade det i en liten katastrof med hustru på akuten i Lund och jag helt utan plånbok kl 5.00 i samma stad ca 5 mil från boendet. Nu förhoppningsvis mera städad fest.

Glidtassen. Låter riktigt trevligt. Så här resonerar jag själv kring spikes (soundcare). Har sådana under högtalarna av två skäl. Dels tillhör de massa till högtalarna dels kopplar de också dem bra till underlaget. Om man skall koppla något till underlaget beror väl på om underlaget är stabilt.

Postad 05 mars 2010 - 11:26

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Hej Svensk Roger. Scandic Crown ligger centralt. Hur många kommer och närpå fredagen.

Tror att Centralens skivhandel är öppet till 18.30 på fredagar. Den ligger väl 200 meter från hotellet och är väl inget man bör missa i jakt på begagnat. Relativt stor mängd av begagnat. Köper då och då något där.

Dirty records ligger på Andra Långgatan 300 meter från Andra Långgatans skivhandel.

Sedan finns det ett kluster med musikrelaterade butiker kring Bengans. Generösa öppettider och kan svälja en stor mängd norrmän om det behövs. Stort utbud av cd. Specialavdelning med jazz. Åsså en växande del med gammal och ny vinyl. Ibland har de skivsläp av begangat och levande musik.

Ca 200 meter från Bengans finns Amarillo samt Mynt och musik.

Vinylium ligger i närheten (1km) från Bengans. Butikslokalen liten. Sortimentet begagnat och nytt framgår av hemsidan.

Akkelis liggeri en helt annan del av staden. Men värt ett besök tycker jag om man har sitt hjärta vid det analoga.
De säljer också Michells skivspelare.

Bengans säljer också lite böcker. Böckerna är köpta där men skivorna är från Dirty Records. !0 i topp vinylen låg i 10-kr backen till hustrun såg den. Usel kvalté men för henne ett känslomässigt fynd.
Bifogad fil  B_cker_och_skivor.jpg   73,32K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 05 mars 2010 - 11:27.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.