Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX 6600 *

925 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 April 2010 - 19:40

kristoffer85
  • kristoffer85
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Kör en felsökning med att testa att plugga in extern USB HDD direkt till TVIX, och se om det fortfarande laggar. Om lagget är borta, så är det något med nätverket. Ifall det fortfarande laggar så är det någon inställning i TVIX.

Jag ska testa det, har hdd'n på jobbet så jag får kolla imorgon. Återkommer och berättar hur det gick ^_^

Postad 29 April 2010 - 13:09

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Jag ska testa det, har hdd'n på jobbet så jag får kolla imorgon. Återkommer och berättar hur det gick ^_^

Om du har installerat patchen för HD ljud (Bluecore), testa även FW utan denna patch.

Postad 29 April 2010 - 20:25

kristoffer85
  • kristoffer85
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Om du har installerat patchen för HD ljud (Bluecore), testa även FW utan denna patch.

Nu har jag testat att spela direkt genom en extern hdd och allt fungerar utmärkt! Jag har alltså något problem med nätverket eftersom den inte streamar i tillräckligt hög hastighet. Då återstår alltså att hitta rätt inställningar, troligtvis i routern? Jag kör en D-link DIR-655. Har inte pillat så mycket med avancerade inställningar, testade att ändra från auto(10/100/1000 mbit/s) till 1000 utan att det blev någon skillnad.

Ska kolla upp så att min nätverkskort (integrerat i moderkortet) verkligen stödjer gigabit eftersom datorn har några år på nacken. Några andra tipps på inställningar som kan göras?

Postad 30 April 2010 - 08:07

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Nu har jag testat att spela direkt genom en extern hdd och allt fungerar utmärkt! Jag har alltså något problem med nätverket eftersom den inte streamar i tillräckligt hög hastighet. Då återstår alltså att hitta rätt inställningar, troligtvis i routern? Jag kör en D-link DIR-655. Har inte pillat så mycket med avancerade inställningar, testade att ändra från auto(10/100/1000 mbit/s) till 1000 utan att det blev någon skillnad.

Ska kolla upp så att min nätverkskort (integrerat i moderkortet) verkligen stödjer gigabit eftersom datorn har några år på nacken. Några andra tipps på inställningar som kan göras?

Testa att ställa ned från gigabit till 100 mbit.

Postad 30 April 2010 - 10:56

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Låter som en makalöst bra idé eftersom M6600N inte har Gbit-interface. :(

/BC

Postad 30 April 2010 - 11:47

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Låter som en makalöst bra idé eftersom M6600N inte har Gbit-interface. :(

/BC

:D

Postad 30 April 2010 - 14:04

kristoffer85
  • kristoffer85
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jag har testat och det blev ingen skillnad. Eftersom den står på auto vanligtvis så borde den ju känna av hastigheten själv. Några fler förslag? B) Måste ju vara något som stryper hastigheten över nätverket. Har bland annat märkt att om jag kör utorrent och tar ner flera filer sammtidigt, ligger jag på ca 30-50% av min bandbredd. Tar jag däremot ner en fil/rararkiv åt gången ligger jag i 100% (har 100/100). Detta kanske har med samma sak att göra när jag inte får upp hastigheten mellan tvix och dator?

För er som inte läst mitt problem i tidigare inlägg:
Min tvix streamar inte i tillräckligt hög hastighet över nätverket så mina mkv i 1920 x 1080 samt M2TS Blueray filer laggar konstant. Flyter fint om jag kör extern disk direkt till tvixen så problemet ligger i nätverket. Routern är en D-link Dir-655.

Postad 01 May 2010 - 05:47

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0
De nya 6600 har uppdaterade chip och kommer med HD Audio.

http://www.mpcclub.c...h...3720&page=3
http://digitalconnec...tvixM6620NP.asp

Antar att detta inte annonseras särskilt högt här hemma ännu, då det kan bli svårt att bli av med de "gamla" i lager med det felaktiga chipet.. B)

Postad 07 May 2010 - 11:56

Unregistered6f585bed
  • Unregistered6f585bed
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Min tvix hittar inte de externa hårddiskarna? Någon som vet hur jag formaterar en ext3 disk som nu sitter i tvixen, min dator hittar inte den.

Jag får bild men inget ljud när jag använder ext3 disken i tvixen.

En sak till, varenda gång jag startar den så blir upplösningen 480p. Det är väldigt irriterande att behöva gå in och ändra hela tiden.

Postad 07 May 2010 - 12:49

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

De nya 6600 har uppdaterade chip och kommer med HD Audio.

http://www.mpcclub.c...h...3720&page=3
http://digitalconnec...tvixM6620NP.asp

Antar att detta inte annonseras särskilt högt här hemma ännu, då det kan bli svårt att bli av med de "gamla" i lager med det felaktiga chipet.. :)

Är 6620/40 bara med tv-tuner eller finns den även utan tv-tuner?

Postad 07 May 2010 - 21:40

arvtheshark
  • arvtheshark
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hejsan alla kloka forumrävar!

Efter många års läsande är det äntligen dags för mitt fösta inlägg. Har nyligen köpt en 6600N och en Samsung spinpoint F3 1TB. Det var enkelt att installera hårddisken och låta Tvixen formatera den, men nu till mitt bekymmer.

Jag är tyvärr inte speciellt duktig på nätverk och har tänkt köra allt trådat genom en D-link 655 router. Har installerat netshare (versionen med 4 mappar att dela ut) och delat ut en mapp, men datorn hittar inte Tvixen och vice versa. När jag anger datorns ip i setupen och pingar den så verkar det fungera. Tycker att manualen är till lite hjälp om man inte är van med nätverk.

Måste jag först ha ett lokalt nätverk eller? Kan tilläggas att jag har en äldre HP-dator med snart 6 år på nacken.
Finns det något operativsystem som fungerar bättre än andra tillsammans med Tvixen?

Kan någon vänlig själ skriva hur ni fick Tvixen att lira med en anna dator via trådat nätverk.

Tack på förhand!

/arvtheshark

Postad 10 May 2010 - 13:18

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Är 6620/40 bara med tv-tuner eller finns den även utan tv-tuner?

6620/40 är en 6600 med TV-tuner. M.a.o. ja, den finns utan tv-tuner och den heter då 6600.

Har dock ingen aning om när modellerna med det uppdaterade chipet börja säljas i Sverige.
Såvitt jag förstod det så produceras alla nya med nya chipet, så det beror antagligen på hur många de har i lager i Sverige av den äldre modellen.

Kollade CANMANs hemsida, men ingen info. Det enda som hänt där är att de inte längre säger att den stödjer HD Audio så som de gjorde i början. Inte heller någon info om möjligt inbyte eller liknande, som xtreamer erbjuder sina kunder för samma hårdvarufel.

Postad 12 May 2010 - 08:36

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Hejsan alla kloka forumrävar!

Efter många års läsande är det äntligen dags för mitt fösta inlägg. Har nyligen köpt en 6600N och en Samsung spinpoint F3 1TB. Det var enkelt att installera hårddisken och låta Tvixen formatera den, men nu till mitt bekymmer.

Jag är tyvärr inte speciellt duktig på nätverk och har tänkt köra allt trådat genom en D-link 655 router. Har installerat netshare (versionen med 4 mappar att dela ut) och delat ut en mapp, men datorn hittar inte Tvixen och vice versa. När jag anger datorns ip i setupen och pingar den så verkar det fungera. Tycker att manualen är till lite hjälp om man inte är van med nätverk.

Måste jag först ha ett lokalt nätverk eller? Kan tilläggas att jag har en äldre HP-dator med snart 6 år på nacken.
Finns det något operativsystem som fungerar bättre än andra tillsammans med Tvixen?

Kan någon vänlig själ skriva hur ni fick Tvixen att lira med en anna dator via trådat nätverk.

Tack på förhand!

/arvtheshark

Tänkte försöka mig på en liten förklaring.

Netshare används för att dela ut mappar på datorn. Det har alltså inget att göra med om du vill komma åt TViX från datorn.

Vill du komma åt TViX'ens hårddisk från datorn så är det SMB eller FTP som gäller.

SMB (SAMBA) - TViX => Dator
För SMB (utforskaren) skriver du helt enkelt in "\\xxx.xxx.xxx.xxx" i internet explorers adressfält. (där xxx ersätts med TViX'ens IP-nummer)

FTP - TViX => Dator
För FTP använder du valfri FTP-klient och skriver in TViX'ens IP-nummer som server.
Lösenord och användarnamn hittar du under nätverksinställningarna i TViX'ens setup meny.

För att spela upp material som ligger på din dator använder du antingen SMB (windows vanliga fil-/mapputdelning) eller NFS (Netshare).
Netshare är något snabbare, men i praktiken är det väldigt sällan prestandan i SMB är för dålig.

SMB (SAMBA) - Dator => TViX
1. Dela ut valfri mapp i datorn med windows vanliga fildelningsfunktion.
2. I TViX nätverksinställningar väljer du "setup network disk"
3. Välj SAMBA som "Server type"
4. Vid "Shared dir" fyller du i namnet på den mapp du delat ut. (utan slashar, sökvägar och annat fluff)
5. "Server IP" ska (inte helt oväntat) vara din dators IP-nummer.
6. Fyll i ett ID och Password motsvarande ditt vanliga användarkonto på datorn (eller ett speciellt konto som du laggt up i datorn bara för TViX'en)
7. Pinga datorn för att se att fysisk kontakt finns
8. Done!

NFS (Netshare) - Dator => TViX
1. Installera Netshare
2. i Netshare väljer du en mapp som ska delas ut.
3. I TViX nätverksinställningar väljer du "setup network disk"
4. Välj NFS som "Server type"
5. Du bör nu få upp en lista med de fyra mapparna som Netshare delar ut från din dator.
6. Välj den mapp (1-4) som du aktiverat i Netshare
7. Pinga datorn för att se att fysisk kontakt finns
8. Done

Hoppas att det förklarade någorlunda enkelt hur du ska gå tillväga.

//BC

Postad 12 May 2010 - 09:58

arvtheshark
  • arvtheshark
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tusen tack för informationen BoneCutter! :blush:

Då blev det genast mer begripligt vad/hur jag ska göra. Ska tillägga att jag även provat med XMBC men jag fick inte det att fungera heller, misstänker skit bakom spakarna!

Är det stor prestandaskillnad på SMB och ftp (via explorer, eller alt. något vassare program?), när man vill flytta stora filer relativt snabbt till hårddisken?

mvh arvtheshark

Postad 12 May 2010 - 19:29

Wixner
  • Wixner
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Tänkte bara säga att jag också har problem med wlan på denna halvtaskiga maskin.

Jag köpte en Netgear WNDR3700 häromdagen och har svurit i omgångar över wlan-funktionen på 6600:an:
* 9 gånger av 10 får den ingen ip-adress (Den hittar mitt broadcastade SSID och kan ansluta till det, men får ingen ip-adress) - dock så funkar det på -alla- andra maskiner (3 bärbara, wii och ps3)
* den där 1 av 10 så klarar den inte ens av att strömma en 480p dvd-rip (Ljudet strömmas inte alls och bilden laggar)

Postad 15 May 2010 - 21:52

M Kraft
  • M Kraft
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hejsan!

Har köpt en TVIX 6600N till grabben.Sitter och försöker att föra över lite dvdfilmer till honnom,men får det inte att fungera.

Hur gör man??, har försökt att hita något i manualen,men hittar inget!

Mvh Martin

Postad 16 May 2010 - 09:45

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hejsan!

Har köpt en TVIX 6600N till grabben.Sitter och försöker att föra över lite dvdfilmer till honnom,men får det inte att fungera.

Hur gör man??, har försökt att hita något i manualen,men hittar inget!

Mvh Martin

Hej Martin!

Du måste utveckla mer vad du försöker att göra. Jag förstår inte alls vad du menar. :unsure:

Menar du att du har rippat DVD-filmer så att de har filändelsen/formatet ".iso" t.ex. "filmens namn.iso" så bör allt fungera. Är de rippade i formatet och heter "filmens namn.img", så kan du prova att döpa om dem till "filmens namn.iso" istället.

Har du problem med själva överföringen? Tja, du vet - skriv lite mer - vi är inga tankeläsare. :)

Postad 16 May 2010 - 20:28

M Kraft
  • M Kraft
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej!

jag har kört över filen från datorn en VIDEO_TS fil,döpt om den till namnet_på_filmen.ISO.
Men när jag kör igång filmen så är det konstiga färger, och som hela bilden är tilt stora fytkanter av bilden??

Mvh Martin

Postad 17 May 2010 - 12:17

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Hej!

jag har kört över filen från datorn en VIDEO_TS fil,döpt om den till namnet_på_filmen.ISO.
Men när jag kör igång filmen så är det konstiga färger, och som hela bilden är tilt stora fytkanter av bilden??

Mvh Martin

Hej. När du kopierar en DVD (rakt av) med filhanterare så får du en mapp som heter VIDEO_TS som innehåller flera filer. (Detta fungerar på filmer utan kopieringsskydd.)

t.ex. D:/Film A/VIDEO_TS/

Denna typ av DVD kopia startar du upp i TVIX med att gå in i folder Film A, och tryck play. De går själv in och väljer rätt filer i VIDEO_TS mappen.

Om du använder ett kopieringsprogram för att göra en exakt kopia av en DVD så får du en enda fil som oftast slutar på .img eller .iso. En .img kan döpas om till .iso (vilket krävs om du kör äldre FW på TVIX eftersom den i början endast stödde .iso) däremot kan du inte döpa om andra filer till .iso och få dem att fungera.

Postad 17 May 2010 - 17:58

M Kraft
  • M Kraft
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Vad rekomenderar ni för koperingsporgram?

Mvh Martin

Postad 17 May 2010 - 20:17

urandom
  • urandom
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hejsan,

Jag är jäkligt sugen på en TVIX HD M-6600A/N.
Men jag har en fundering runt hur bra maskinen är på spela upp videoklipp t ex via youtube?
Inte minst fungerar det bara på vissa videoklipps-sajter eller kan jag köra SVT-play t ex?

Postad 18 May 2010 - 14:10

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Hejsan,

Jag är jäkligt sugen på en TVIX HD M-6600A/N.
Men jag har en fundering runt hur bra maskinen är på spela upp videoklipp t ex via youtube?
Inte minst fungerar det bara på vissa videoklipps-sajter eller kan jag köra SVT-play t ex?

Youtube funktionen är ganska rutten tycker jag.
Den fungerar förståss, men inte mer än så. Sökning och layout är minst sagt yxig.
Det spelar iofs inte någon större roll eftersom videokvalitén är så usel på Youtube ändå.
Andra varianter, som SVT play funkar inte.

//BC

Postad 20 May 2010 - 06:06

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Vad rekomenderar ni för koperingsporgram?

Mvh Martin

Själv har jag använt en Freeware som heter DVD DECRYPTER. (Finns att ladda ned på nätet.)
Den ger en backup kopia rakt av från DVDn. Saknar krusiduller som att plocka bort div. innehåll från DVD o.s.v.
men det passar mina behov då jag vill ha min backup intakt precis som orginalet.

Postad 20 May 2010 - 09:15

arvtheshark
  • arvtheshark
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hejsan igen.

Efter att ha följt BoneCutters lysande och pedagogiska inlägg så har jag fått det mesta att fungera. Men när man är på topp så börjar givetvis nya problem dyka upp. Har kikat lite i tråden men inte hittat någon med samma problem (tror jag).

problem 1. Ibland blir det inget ljud, gäller alla filmer. Löser sig ofta med en omstart av tvixen. Jag har givetvis inte pillat i inställningarna mellan gångerna.

problem 2. Efter att ha tankat upp ca 100GB till den interna disken (Samsung Spinpoint F3 1TB) så upptäcker jag att den stannar filmer efter ca 27-28min och går tillbaka till mappen där filmen ligger. Detta händer på i stort sett alla flimer jag testat, efter att felet visade sig.

Har testa att köra lite filmer via NFS och då fungerar det som det ska...

Vad F..N kan detta bero på? Kör med 1.9.9 som firmware. Finns det fler som har/haft dessa problem och vad gjortde ni i så fall för att lösa dem?

mvh arvtheshark

Postad 21 May 2010 - 00:22

Gallimatias
  • Gallimatias
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Tänkte bara säga att jag också har problem med wlan på denna halvtaskiga maskin.

Jag köpte en Netgear WNDR3700 häromdagen och har svurit i omgångar över wlan-funktionen på 6600:an:
* 9 gånger av 10 får den ingen ip-adress (Den hittar mitt broadcastade SSID och kan ansluta till det, men får ingen ip-adress) - dock så funkar det på -alla- andra maskiner (3 bärbara, wii och ps3)
* den där 1 av 10 så klarar den inte ens av att strömma en 480p dvd-rip (Ljudet strömmas inte alls och bilden laggar)

Har du ställt in WNDR3700 att köra över N-nätverket ("upp till 300 Mbit/s")? Den är förinställd på att använda G ("upp till 130 Mbit/s"), oklart varför.

Jag har i var fall samma router och liknande fast inte lika allvarliga problem. Jag får en fungerande anslutning kanske 9 ggr 10 (fortfarande alldeles för sällan för att vara acceptabelt) och kan typiskt strömma 720p problemfritt men ibland, uppskattningsvis någon gång per 10-20 brukstimmar, så börjar allt lagga (upplösning spelar ingen roll) och det går segt. Vid dessa tillfällen går till och med mappnavigering långsamt. Maskinen svarar långsamt över huvud taget. Då startar jag om den frenetiskt och efter ett par tio omstarter brukar streamingen börja fungera igen.

Jag har bestämt mig för att införskaffa en D-Link DAP-1522 (brygga) och köra trådat från den. Då kan man köra dualband också. Sämre kan det knappast bli.

Postad 21 May 2010 - 08:28

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Hejsan igen.

Efter att ha följt BoneCutters lysande och pedagogiska inlägg så har jag fått det mesta att fungera. Men när man är på topp så börjar givetvis nya problem dyka upp. Har kikat lite i tråden men inte hittat någon med samma problem (tror jag).

problem 1. Ibland blir det inget ljud, gäller alla filmer. Löser sig ofta med en omstart av tvixen. Jag har givetvis inte pillat i inställningarna mellan gångerna.

problem 2. Efter att ha tankat upp ca 100GB till den interna disken (Samsung Spinpoint F3 1TB) så upptäcker jag att den stannar filmer efter ca 27-28min och går tillbaka till mappen där filmen ligger. Detta händer på i stort sett alla flimer jag testat, efter att felet visade sig.

Har testa att köra lite filmer via NFS och då fungerar det som det ska...

Vad F..N kan detta bero på? Kör med 1.9.9 som firmware. Finns det fler som har/haft dessa problem och vad gjortde ni i så fall för att lösa dem?

mvh arvtheshark

Skönt att det börjar ordna upp sig! :)
Testa att koppla spelaren till datorn via USB och kör windows egna "felkontroll" på disken.
Det kommer förhoppningsvis att lösa båda dina problem.

//BC

Redigerat av Unregistered2431065f, 21 May 2010 - 08:29.

Postad 21 May 2010 - 20:18

arvtheshark
  • arvtheshark
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Skönt att det börjar ordna upp sig! :angry:
Testa att koppla spelaren till datorn via USB och kör windows egna "felkontroll" på disken.
Det kommer förhoppningsvis att lösa båda dina problem.

//BC

Hej igen Bonecutter!

Det ska tilläggas att jag för någon vecka sedan helt plötsligt tappade all kontakt med den interna hårddisken. Prövade att ändra till olika firmwares mm. men utan resultat. Så jag tog disken till jobbet där IT-killarna blåste ur den och formaterade om den till NTFS, samma som tvixen vill ha. Då testade vi även att felsöka den men allt verkade vara som det ska.

Idag har jag provat med två Pippi filmer som fungerade utan fel, men så när jag kör se7en (720p) så stannar den exakt på samma ställe som tidigare (När Sommerset är i biblioteket och lånar lite böcker), ca 28min in i filmen.

hmm...kan det fortfarande vara något knas med disken?

Borde kanske kolla upp så att inte filerna är korrupta iofs.

mvh Arvid

Postad 21 May 2010 - 20:44

Unregistered6f585bed
  • Unregistered6f585bed
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Mina externa hårdiskar vill inte fungera korrekt. De syns i tvixen men inte mapparna, så jag kan inte komma åt innehållet.

Några tips?

Postad 22 May 2010 - 13:29

Zugar
  • Zugar
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0
Går de inte spela blu-ray med 6600?

Postad 22 May 2010 - 13:48

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

• 1007 inlägg
  • 0

Går de inte spela blu-ray med 6600?

spela bluray?
img eller iso eller mkv??
min tar rena bluray avbilder hur bra som helst.

Postad 22 May 2010 - 21:43

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Hej igen Bonecutter!

Det ska tilläggas att jag för någon vecka sedan helt plötsligt tappade all kontakt med den interna hårddisken. Prövade att ändra till olika firmwares mm. men utan resultat. Så jag tog disken till jobbet där IT-killarna blåste ur den och formaterade om den till NTFS, samma som tvixen vill ha. Då testade vi även att felsöka den men allt verkade vara som det ska.

Idag har jag provat med två Pippi filmer som fungerade utan fel, men så när jag kör se7en (720p) så stannar den exakt på samma ställe som tidigare (När Sommerset är i biblioteket och lånar lite böcker), ca 28min in i filmen.

hmm...kan det fortfarande vara något knas med disken?

Borde kanske kolla upp så att inte filerna är korrupta iofs.

mvh Arvid

Låter ju onekligen som att filerna är paj.
-Eftersom det är på samma ställe de får spader.

Mediaspelare är betydligt kinkigare än tex VLC och andra mjukvarubaserade uppspelare av filer.
Minsta fel gör att de börjar stamma.

//BC

Postad 25 May 2010 - 15:14

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0
Finns det någon från CANMAN som läser denna tråd ?

Jag tycker att det vore korrekt om ni upplyser om när de nya spelarna med chip som stödjer HD ljud kommer att börja säljas i Sverige. Tror inte att någon ny köpare uppskattar att i dagsläget köpa den med det felaktiga chipet för att nästa vecka upptäcka samma maskin med HD chip för samma pris.

http://www.mpcclub.c...ead.php?t=24169

Det skulle även uppskattas ett svar på hur ni tänker hantera de kunder som köpte sin TVIX medan ni fortfarande lovade stöd för HD ljud på er hemsida ?

Den hemsida som idag säger..
Video i full HD-upplösning ackompanjeras av digitalt multikanalsljud och ger en otrolig upplevelse i hemmabiosoffan.

och förra året sa..
Video i full HD-upplösning ackompanjeras av de nya HD-ljudformaten och ger en otrolig upplevelse i hemmabiosoffan

Xstreamer har hanterat det, så varför denna tystnad från er sida ?

Postad 26 May 2010 - 09:48

Canman Distribution AB
  • Canman Distribution AB
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Hej!

Visst håller vi koll på diskussionerna kring TViX, och alla brister och kommentarer vidarebefordras till DViCo för att om möjligt uppdatera och förbättra produkterna.

När det gäller byten från M6600N till M6600N+ (med passthrough av HD-ljud )så har har vi tyvärr inte något klart besked från DViCo.
M6600N+ som den kallas med den nya revisionen av Realteks chip, kommer att levereras från och med nästa batch.
Det innebär att de bör finnas ute i butik om någon månad.

Som många här känner till, så går det redan att koda av HD-ljuden internt i M6600 för att sedan skicka ut dem som multikanal PCM.

Vi är i nära kontakt med DViCO för att få till en lösning på problemet och vi hoppas kunna presentera denna inom någon/några veckor.

MVH
Canman Distribution AB

Postad 26 May 2010 - 15:30

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Hej!

Visst håller vi koll på diskussionerna kring TViX, och alla brister och kommentarer vidarebefordras till DViCo för att om möjligt uppdatera och förbättra produkterna.

När det gäller byten från M6600N till M6600N+ (med passthrough av HD-ljud )så har har vi tyvärr inte något klart besked från DViCo.
M6600N+ som den kallas med den nya revisionen av Realteks chip, kommer att levereras från och med nästa batch.
Det innebär att de bör finnas ute i butik om någon månad.

Som många här känner till, så går det redan att koda av HD-ljuden internt i M6600 för att sedan skicka ut dem som multikanal PCM.

Vi är i nära kontakt med DViCO för att få till en lösning på problemet och vi hoppas kunna presentera denna inom någon/några veckor.

MVH
Canman Distribution AB

Hej och tack för svar. Ser fram emot en lösning på HD-ljudet.

Det stämmer att man med den inofficiella bluecore patchen kan koda om/konvertera/nedgradera HD ljud till LPCM 48khz/16bit (Motsvarande DTS ljud). Den ger dock ej HD ljud LPCM format 96khz/ 24bit. Patchen tar även en del processorkraft i anspråk och jag upplevde bildstörningar vid krävande 1080P filmer när patchen var installerad, och avlägsnade den då ljudet i 48/16 ändå ej ligger i nivå över vanlig DTS.

Postad 31 May 2010 - 15:10

bluenaz
  • bluenaz
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag har en tvix 6600n och jag begriper inte hur jag ska koppla in det i mitt nätverk. Jag är oerhört oteknisk och manualen är ngt av det mest opedagogiska jag sett.

Jag har googlat och gått igenom denna tråden och förstått att om jag ska köra ftp trådlöst måste jag använda netshare och det gör jag. Vidare ska jag använda en ftp klient och jag har använt mig av en som heter "core ftp".

Jag har gjort precis som manualen beskriver dvs, jag har lagt in datorns ip adress (där jag har netshare och ftp installerad) och även anslutit tvixen till min router. Jag har lyckats mata in ip adress och lösen och användarnamn i ftp men spelaren hittar inte datorn. ftp klienten hittar dock tvixen och jag kan navigera i dess undermappar (movie, music ims etc..). I netshare har jag delat ut en mapp och den verkar fungera som den ska. kan det vara så att jag måste tillåta min brandvägg att öppna portar? Har dock ingen aning om hur. Använder kaspersky internet security 2010.

Jag får under inga omständigheter spelaren att identifiera datorn (den mapp jag har utdelat i netshare).

Tack på förhand

Redigerat av bluenaz, 31 May 2010 - 15:23.

Postad 01 June 2010 - 08:04

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Jag har en tvix 6600n och jag begriper inte hur jag ska koppla in det i mitt nätverk. Jag är oerhört oteknisk och manualen är ngt av det mest opedagogiska jag sett.

Jag har googlat och gått igenom denna tråden och förstått att om jag ska köra ftp trådlöst måste jag använda netshare och det gör jag. Vidare ska jag använda en ftp klient och jag har använt mig av en som heter "core ftp".

Jag har gjort precis som manualen beskriver dvs, jag har lagt in datorns ip adress (där jag har netshare och ftp installerad) och även anslutit tvixen till min router. Jag har lyckats mata in ip adress och lösen och användarnamn i ftp men spelaren hittar inte datorn. ftp klienten hittar dock tvixen och jag kan navigera i dess undermappar (movie, music ims etc..). I netshare har jag delat ut en mapp och den verkar fungera som den ska. kan det vara så att jag måste tillåta min brandvägg att öppna portar? Har dock ingen aning om hur. Använder kaspersky internet security 2010.

Jag får under inga omständigheter spelaren att identifiera datorn (den mapp jag har utdelat i netshare).

Tack på förhand

Jag skulle rekomendera att du börjar med att försöka koppla ihop via nätverkskabel, så att du vet att ev. brandväggar etc. är som de ska. (Eliminera eventuella felkällor.)
Detta eftersom det är ett antal saker att tänka på när det gäller det trådlösa nätverket.

Så om du får det att fungera via nätverkskabel, kan du om du fortfarande inte får det att fungera via trådlöst börja kolla kryptering och mottagning.

Postad 01 June 2010 - 10:56

bluenaz
  • bluenaz
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Stort tack!

Kopplade med kabel o allt fungerade klockrent, även när jag tgit bort sladden!

Försöker koppla in cover art, då gränssnittet är riktigt gräsligt men får inte heller den att funka. Får den att funka på enstaka mappar på filerna på datorn men inte på filerna jag har i tvixens hd.

Postad 03 June 2010 - 13:16

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Stort tack!

Kopplade med kabel o allt fungerade klockrent, även när jag tgit bort sladden!

Försöker koppla in cover art, då gränssnittet är riktigt gräsligt men får inte heller den att funka. Får den att funka på enstaka mappar på filerna på datorn men inte på filerna jag har i tvixens hd.

Låter som ett likande problem som jag hade i början med covertart.
För mig låg problemen i templates som jag använde i Tvixie. Vissa fungerade, vissa inte.

1.) Börja med att kolla att du i foldrarna med filmerna har en fil som heter folder.jpg (omslagsbild) och tvixie.jpg (bakgrundsbild med filminformation.)
2.) Det får EJ finnas subfolder i filmfoldrarna om det ska fungera. (Förutom standard subfoldrar för DVD eller BD.)
ex:
TVIXHD1/Movies/DVD/Avatar/ (subfolder video_ts) plus folder.jpg och tvixie.jpg - fungerar
TVIXHD1/Movies/DVD/Avatar/ (subfolder video_ts OCH subfolder sample) plus folder.jpg och tvixie.jpg - fungerar EJ.
TVIXHD1/Movies/Series/Lost/Season 1/ alla avsnitt plus folder.jpg och tvixie.jpg - fungerar
TVIXHD1/Movies/Series/Lost/ (subfolder Season 1, subfolder Season 2 etc.) plus folder.jpg och tvixie.jpg - fungerar ej.

Redigerat av Unregistered04df7d78, 03 June 2010 - 13:17.

Postad 10 June 2010 - 16:25

Thomassouth
  • Thomassouth
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Hej! Har nu införskaffat en 6600N med 500GB hårddisk. Jag har tänkt köra trådat till en D-link router. Tvixen får ipadress och så, men hur får jag upp den i min MAC så jag kan föra över filer!? HJÄLP!!

Postad 10 June 2010 - 16:32

Pascoe
  • Pascoe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Hej! Har nu införskaffat en 6600N med 500GB hårddisk. Jag har tänkt köra trådat till en D-link router. Tvixen får ipadress och så, men hur får jag upp den i min MAC så jag kan föra över filer!? HJÄLP!!

NFS share, googla

Postad 10 June 2010 - 19:10

Thomassouth
  • Thomassouth
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Jag skriver nfs://192.168.000.001/tvixhd1 men det händer ingenting, den står bara och tuggar?

EDIT: smb:// funkade jävligt mycket bättre.

Redigerat av Thomassouth, 10 June 2010 - 19:28.

Postad 10 June 2010 - 19:30

Pascoe
  • Pascoe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Jag skriver nfs://192.168.000.001/tvixhd1 men det händer ingenting, den står bara och tuggar?

är din macs ip 192.168.000.001? och har du en mapp som heter tvixhd1 på den?

Bifogar en bild på hur nfs ska se ut när det är rätt inställningar, kolla under kolumnen option så ditt är lika inställt, annars får du ändra till det är.Bifogad fil  NFS_INST_LLNINGAR.png   48.46K   0 Antal nerladdningar

du måste skriva hela sökvägen till den utdelade mappen i tvix inställningR

Postad 10 June 2010 - 19:42

Thomassouth
  • Thomassouth
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
när jag skrev SMB fungerade det mycket bättre, men det går ganska segt att föra över. går NFS fortare? 24 minuter för en 9 gb fil med SMB.

Postad 10 June 2010 - 19:49

Pascoe
  • Pascoe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

när jag skrev SMB fungerade det mycket bättre, men det går ganska segt att föra över. går NFS fortare? 24 minuter för en 9 gb fil med SMB.

NFS e mycket snabbare

Postad 15 June 2010 - 07:59

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0
Ny beta FW finns nu ute. 2.0.1 B3.
Från ett kinesiskt forum och finns upplagt för nedladdning på en fransk site.

http://dl.free.fr/ge...?file=/9ndacRtD
(klicka på "Télécharger ce fichier")

Väntar på komplett lista över vad som uppdaterats, men vad som diskuteras är åtminstone följande:

automatic refresh rate,
better play of xvid
modifications to the PVR (osd changes, channel order).

Postad 15 June 2010 - 08:33

Pascoe
  • Pascoe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Wow, verkar lovande! Haft problem med xvid!

Postad 15 June 2010 - 18:47

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Ny beta FW finns nu ute. 2.0.1 B3.
Från ett kinesiskt forum och finns upplagt för nedladdning på en fransk site.

http://dl.free.fr/ge...?file=/9ndacRtD
(klicka på "Télécharger ce fichier")

Väntar på komplett lista över vad som uppdaterats, men vad som diskuteras är åtminstone följande:

automatic refresh rate,
better play of xvid
modifications to the PVR (osd changes, channel order).

Den fungerar bra.
Tycker bilden känns bättre. (kan ju förstås inbilla mig.) Ställde in den på native resolution.
Även ytterligare en inställning för bildstorlek, 16:10.

Postad 15 June 2010 - 19:30

Pascoe
  • Pascoe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Hur funkar det med nativ resolution, fick aldrig det att funka på min 6500

Postad 15 June 2010 - 20:04

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Hur funkar det med nativ resolution, fick aldrig det att funka på min 6500

Man kan ställa in i en meny, per upplösning, om den skall vara native eller inte.
Jag skickar just nu samtliga som native och samtliga fungerar. Kanske även beror på vilken TV man har.
Det fanns någon varningstext om det. Men min SONY verkar fixa samtliga.

Kommer även fram ett meddelande (OSD) när man startar en ny film, vilken upplösning det är.
Tex. 1080i 50HZ, eller 720p 60Hz, etc. etc.

Postad 15 June 2010 - 20:17

Pascoe
  • Pascoe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Jah har sony med, samma OSD. Men vad tjänar man egentligen på att köra nativ gentemot 1080p@24Hz på allt, alltså så det skalar upp ex 720p

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.