Någon som får det att funka? Vad har ni för inställningar?
Tror det kan var DD-ljud som tv:n inte klarar trots att det är en DD-logga på den.
16 relaterade trådar
Postad 19 januari 2010 - 22:32 Någon som får det att funka? Vad har ni för inställningar? Tror det kan var DD-ljud som tv:n inte klarar trots att det är en DD-logga på den. Postad 20 januari 2010 - 08:53 Då provade jag lite mer igår. 1. Körde med interna DVB-T tunern utan att det blev någon förbättring. Var konståkning på SVT och när de åker runt där och åskådarplatserna(som är rätt mörka) tar upp en stor del av bildytan så ser man klart dessa blinkningar. 2. Testade I am legend på BD och i de mörka scenerna när hunden jag in hjorten i huset och Will går efter syns det också väldigt tydligt, kopplad via HDMI3. 3. Spelade också lite MW2 på xboxen och där ser jag inga konstigheter, kopplad via komponent. Har testat att ändra bildinställningarn enligt era och andras förslag utan förbättring, har nu beslutat mig för att skicka tillbaka min TV eller ev. få den utbytt och hoppas på att det skall bli bättre eftersom inte alla verkar har detta fenomen. Då jag var väldigt snabb med att kasta originalemballaget så får vi se hur det skall lösas. Jag tackar så länge för er hjälp! / zaKKi Postad 20 januari 2010 - 09:14
Testade du med tv:n i standard-läge och ej i film-läge? Postad 20 januari 2010 - 12:23 Jo, jag provade alla lägen med diverse inställningar och tyckte inte jag kom till något läge jag kunde acceptera. Ställde frågan i något tidigare inlägg utan att få svar men försöker igen. Tror ni detta är något som skulle kunna åtgärdas med att Samsung släpper någon ny firmware? / zaKKi Postad 20 januari 2010 - 12:45 Det kan nog lösas med FW men det är nog inte så troligt om inte extremt många klagar över detta problem. Säkert mer troligt att de vill förhindra att vi kan aktivera saker i servicemenyn. Vilken Hz har du när du tittar på "I am legend"? (tryck på infoknappen när du spelar filmen) Jag har aldrig sett några blinkningar och då har jag även kollat på en gammal reggaefilm från 1977 med dålg kvalité.. iof enbart i 60Hz och detta fenomen verkar bara dyka upp i 50Hz. Jag ska ta med en antennsladd och titta på tv tills jag ser detta skit och även El Orfanato i 25 fps via dvd-scart. Postad 20 januari 2010 - 13:23 När jag byter till HDMI så står det 60Hz men när filmen rullar så står det 24p. Är ju lite det jag vill ta reda på, hur många är det som har detta problem, 2-5% ? I såfall är det ju värt att kanske få tv:n utbytt för det är ju rätt liten chans att man skulle råka ut för en med samma fel igen. / zaKKi Postad 20 januari 2010 - 13:24
Tråkigt. Jag kollade på tv i standardläge igår och kunde inte se det blinka, men bilden kanske inte hade de förutsättningarna. I helgen ska jag slänga på en dvd-film och hitta en scen där det binkar i filmläget och sen byta till standard och se om det blev någon skillnad. Om det kvarstår går jag till en kompis som har en likadan tv och testar där. Han är inte lika kräsen och tittar inte så mycket film så det är kanske därför han inte märkt något (han kör standardläge). Postad 20 januari 2010 - 15:06 http://www.avforums....ml#post10994412 Hur många av er som läser tråden har dessa problem med sin B5xx? Jag hade just valt bort B650 p.g.a tearing och buzzing-problem och siktat in mig på en B555 och så får man läsa detta! ![]() Panasonic (G10) har jag tidigare valt bort p.g.a pris, utseende och att den enligt expertrapporter har lite orolig bild och sämre färger än t.ex. Samsung. LG (PS8000) har jag också valt bort tidigare p.g.a.inbränningsproblem samt, enligt både experter och användare, snäppet sämre bild (framför allt svärta) än Samsung och Panasonic i samma prisklass. FINNS det någon vettig 50-tums plasma för vettig peng UTAN någon irriterande bugg? Vad som är irriterande är förstås individuellt men i mitt fall kvalificerar i alla fall inbränningar, buzzande oljud, blinkande skärmar och orolig bild in på detta. Vettig peng i mitt fall är runt 10 000 kr. Postad 20 januari 2010 - 17:57 Hur mycket surrar era apparater? Börjar undra om jag har något fel på min. Postad 20 januari 2010 - 18:12
Skulle nog säga att min ligger där någonstans med, börjar höra det vid volym 14-15 på kvällstid, annars är det inte något problem för mina öron i alla fall. Dock har jag ett annat problem, tvn har nu senaste 2 dagarna, när den varit avstängd helt plötsligt startat upp så man märker att skärmen går igång, men innan bilden kommer så slår den av igen, helt själv. Läst några trådar om det, någon mer som haft samma symptom på denna modell ? Postad 20 januari 2010 - 18:40 Menu -> Support -> Software upgrade -> Standby mode upgrade : OFF Okej, då kanske våra är på samma surrnivå, nu när jag dubbelkollar börjar jag höra det vid 19-20. Lägger jag örat ovanpå tv:n så surrar det riktigt högt. Hur är det med er andra, när börjar ni höra surret? Jag sitter vid 2,5-3 meters avstånd från tv:n. Redigerat av Hassezilla, 20 januari 2010 - 18:43. Postad 20 januari 2010 - 21:24 Jag har tidigare haft hemma flera Samsung plasmor och alltid valt bort dem pga surr från nätagg så jag var lite orolig även denna gång. Jag tror att det har lite att göra med vilken kvalitet på strömmen hemma, både kabel i väggar och uttag så prova det enkla att bara vända kontakten 180 grader i ert uttag för att se om detta gör skillnad. /Micke Postad 20 januari 2010 - 21:29 Kör ni med extern box då och i så fall vilken nivå har ni på denna? Min surrar svagt men inget jag stör mig på. Surrar betydligt mindre än min gamla panna som det också susade om flänkarna på. Har samsungen fläktar? Om ja, så hör jag dem inte alls. Postad 20 januari 2010 - 23:36 Hmm, jag har nybytt el i min lägenhet, dom satte in jordade kontakter. Testade just att vända kontakten, gjorde ingen skillnad alls. Blev glad där ett tag och trodde det skulle vara enkelt åtgärdat! när jag först sa att jag började höra surret vid 15-16 så menade jag volymen på själva tv:n, kan du testa du också vid vilken volymnivå du börjar höra det? Edit: jag måste upp på volym 25 för att volymen ska överrösta surret på 2,5 meter. Redigerat av Hassezilla, 21 januari 2010 - 02:52. Postad 21 januari 2010 - 07:15
Kollade nu på morgonen. Nyheterna på svt och kan höja till volym 8-10 . Tycker den är ganska tyst nu på morgonen. Inget direkt surrande, men bara att den är igång, lite crt-typ. Kan ingen kolla om ni får ut ljud ut tv:n från extern box, svt1 och svt2? Postad 22 januari 2010 - 11:10
Jag är precis inne i samma funderingar som dig men blir så trött nu när man är inne i detta i-landsångestproblem med att välja tv igen där det minsann inte underlättar när var och varannan får måndagsexemplar genom t ex problem med buzzing mm. Själv köpte jag min förra Sharp LCD för 2,5 år sen rätt dyrt i en lokal butik men det kändes djävligt skönt att de hämtade den på plats pga buzzing mm. (jag fick byta två st innan det blev ok, suck)Nackdelen med att köpa från lokal butik med bättre service är förstås priset som kan skilja många tusenlappar samt att det är mindre utbud. Komplett har ju 551 för 8990 kr men jag har inte blivit klok om de är en bra firma att ha att göra med eller inte vid problem och om jag istället ska sikta in på mig någon LG PS2000 eller dyrare LG PS8000 modell? Postad 22 januari 2010 - 11:32
Nu har jag läst igenon denna tråd från inlägg #1...puh. Det lutar starkt åt en B551, den är ju trots allt snyggare än de röda. Men jag är lite föundrad över att den jämförs med B650 och inget nämns om att man går miste om både DLNA Wireless och Internet@TV om man framför den väljer B551. Är dessa funktioner helt värdelösa eller väger bilden på B551 upp att den saknar dessa funktioner? Dom kostar trots allt lika mycket och på pappret bör är B650 en bättre tv, inte sant? OCh nästa fråga, jag hittar inte B650 på samsung svenska sida. Är även denna gråimport? Postad 22 januari 2010 - 12:07 Har testat den lite och inte upptäckt några problem alls med tearing . Ska hårdköra den ikväll så får vi se. Och är SJUKT nöjd hittils med köpet, fy fan vilken bra bild <3 Ångrar mig inte någonstans. Postad 22 januari 2010 - 13:11 Om man bortser från tearing- och buzzingproblemen så är B650 en bättre TV, åtminstone när det gäller bildkvalité - den har samma bildmotor och färgteknik som 850:an. Å andra sidan verkar ju 55x-serien har problem med blinkningar samt en del buzzing även den. Min teori till att priset plöstligt sänkts dramatiskt på 650:an är att det beror på problemen som finns med denna TV... de har väl fått tillbaka många och vill bli av med dem.
Så här är det vad jag har förstått: - Alla som slutar på 50 är gråimport, d.v.s. 550, 650, 850. - Alla som slutar på 51 är också gråimport, samma TV som 50 fast grå "kant" istället för röd. - Alla som slutar på 55 är avsedda för nordiska marknaden vilket innefattar Samsungs "hämta/lämna i hemmet-service". Här slutar de med grå kant på 56. Redigerat av joli01, 22 januari 2010 - 13:13. Postad 22 januari 2010 - 18:02 Frågan är vad man ska köpa nu, kanske testa en 550/551 igen och hoppas på mindre buzzing, finns ju inga andra alternativ inom samma prisklass. Postad 22 januari 2010 - 21:40 Återkommer med kommentarer när jag sett några fler program och svärta och flickande. Postad 23 januari 2010 - 00:19 http://www.samsung.c...amp;tab=support Original firmware er 2007.0, mens hos samsung er det en 2008.0 fra oktober og en 2004.0 fra desember? Help ![]() Postad 23 januari 2010 - 13:15 Bättre svärta. Grym bild i hd. Bättre bild på övriga kanaler (HDMI). Fortfarande flickande ![]() Någon på av-forum att han hade flickande via hdmi men att det försvann med komponentkoppling. Är väldigt tveksam men det kan vara värt att testa....eller om någon här redan testat det? Postad 23 januari 2010 - 17:43 Även i standardläget? Postad 24 januari 2010 - 01:31
PS50B565 är mer lik PS50b650 än PS50b551.. dsv motionplus mm. Har själv kollat in den varianten som expert säljer och den verkar riktigt lovande. När du pratar tearing, syftar du på 50hz buggen då? är det något du sett nåt av? se exemplet i länken: http://www.avforums....DTV-Review.html Postad 24 januari 2010 - 13:47
Jo det jag menade med tearing. Jag har inte märkt av det alls än iallafall. Jag tittar dock inte på TV vidare mycket, men flickan gör det och hon har inte märkt av det. Material i HD har jag verkligen inte sett några problem med. Är ruskigt nöjd med köpet. Riktigt bra bild efter kalibrerat med DVE-BD versionen. Postad 24 januari 2010 - 15:40
Har du lust att skriva ner vilka bildinställningar du använder efter kalibreringen? Jag har nu kopplat både box och dvd med hdmi. Box till hdmi1 och dvd till hdmi2/dvi. Inte på någon av hdmiingångarna kan jag sälla hdmi-svärta. Är det någon mer inställning man måste göra för att komma åt den inställningen? Kan inte läsa mig till det i manualen i alla fall. Tacksam om någon kunde hjälpa mig. Redigerat av bo_man, 24 januari 2010 - 19:19. Postad 24 januari 2010 - 22:04
* Cell Light : 8 * Contrast : 100 * Brightness : 52 * Sharpness : 15 * Color : 44 * Tint : G51/R49 * Black Adjust : Off * Dynamic Contrast : Off * Gamma : 0 * Color Space : Auto * Fleshtone : Off * Edge Enhancement : Off * XVYCC Color : Off * Color Tone : Warm 2 * Size : 16:9 * Digital NR : Off * DNIE : Off * HDMI Black Level : Low * Film Mode : On * Blue Mode : Off -- Håller dock fortfarande på att tweaka dom lite smått . Postad 24 januari 2010 - 22:50
Vilken källa använder du? I vilket "läge" tittar du i? Standard, film, eco, dynamisk? Har du upplevt någon blinkande brightness? Postad 24 januari 2010 - 22:57
Oj, glömde skriva det.. Jag kör med "Movie" Kör allting igenom min receiver som är kopplad till HDMI 3. Nope, har inte lagt märke till blinkande brightness faktiskt. Postad 25 januari 2010 - 10:27 Tipset var att ställa tv:n i filmläge och testa att aktivera energisparläge. Ni som har problemet kan ju testa och utvärdera alt. även ni ta kontakt med supporten så kanske ni får andra förslag på åtgärder. Om det är många som frågar kanske de tar fram en firmware som fixar detta? Postad 25 januari 2010 - 10:59 Min förra tv fick jag byta tre ggr innan jag fick ett hyfsat exemplar och det är ju rätt sjukt att även om tekniken går framåt så fick man alla fall hemelektronik förr som inte hade en massa fel!! Samsungs på platsen service låter ju bra men 9 av 10 av deras modeller känns ju som import där den inte gäller... Postad 25 januari 2010 - 13:19
Vad hade du för tv tidigare? Postad 25 januari 2010 - 14:05
Är det bara jag eller ser det ut att vara helt sjukt långt fram till TVn? Postad 25 januari 2010 - 14:22
En Sharp LCD XD1E 40 tums som jag har nu men suktar efter större tv nu. De första två hade buzzing och lite andra problem och min nuvarande har också lite buzzande tjutljud men inget som jag märker av. Den tv:n hade jag köpt lokalt vilket var djäkligt skönt när det blev massa strul och därför känns det viktigt med vart jag handlar tv:n nästa gång och om jag väljer Samsung så lär jag försöka få koll på vad som gäller vid fel, garanti etc. Även om min budget låg på 10 000 kr så är jag väldigt intresserad PS-50 B555 modellen för ca 12 000 kr men beslutsångesten fortsätter ... ![]() Redigerat av Unregistered9b117a23, 25 januari 2010 - 14:27. Postad 25 januari 2010 - 14:28
Allt är relativt..... Lojt tillbakalutad i soffan så är det 422,56 cm mellan hornhinna och frontglaset på Samsungen..... Om det sen är sjukt långt eller inte beror ju på vad man prioriterar. Rummet är ju inte enbart ett TV/filmrum så då får det bli lite kompromissande. Som det är nu så har jag en 42" Plasma i sovrummet med ca 3 meter tittaravstånd. Tanken är att denna PS50B555 ska in i sovrummet framöver, när andra skärmtekniker mognat och sansat sig i pris. Då kan det bli en LED eller kanske OLED på ca 60-70" i rummet. Hur som helst så trivs jag rätt bra nu med då jag nyligen bytte till denna 50" Plasma från en gammal 36" tjockTV, vilken då bara har ca 34" synlig bildyta. Dr Tinnitus Redigerat av Dr Tinnitus, 25 januari 2010 - 14:34. Postad 25 januari 2010 - 15:20
Buzzing verkar inte ha något med priset på tv:n att göra utan mer vilket ex av tv man får. Tidigare hade jag en dubbelt så dyr tv som buzzade mer än min nuvarande Samsung. Postad 25 januari 2010 - 15:36 Om du brukar störa dig på buzzing så finns risken att du kan störa dig på Samsungs plasmor också, jag har buzzing på min B550, men jag kanske fått ett dåligt exemplar. På 2,5-3 meters avstånd hör jag surrandet vid normal ljudvolym på högtalarna. Har jag mute på ljudet hörs det väldigt tydligt, och speciellt tydligt när jag sitter mitt framför. Jag bestämde mig för att skicka tillbaka min pga detta. Vissa här nämner att de hör buzzing, andra inte. Nån clouding har jag inte sett, detta brukar inte vara ett problem på plasma, utan snarare på LCD. Nu har jag som pricken över I börjat få problem med att ha PC:n inkopplad, tv:n tappar signalen hela tiden och igår kväll funkade det inte alls. Detta kan ju förstås vara ett fel på PC:ns HDMI-utgång också, men jag tvivlar. Sen har vi ju det här med blinkandet också som definitivt finns där. Såg ett par inlägg upp att nån snackat med Samsungs support där de gett det briljanta förslaget att aktivera energisparläge, bilden blir helt kass, det är som att köra brightness i botten. Edit: Nu ser jag en klart lysande röd pixel också. ![]() Redigerat av Hassezilla, 25 januari 2010 - 15:51. Postad 25 januari 2010 - 16:23 Visst är det väl djävligt konstigt att det ska vara så många som får problem med sina tv-apparater numera? Postad 25 januari 2010 - 16:30 Resonerar som du, vill också se OS på en större tv. Jag kommer skicka tillbaka min och antagligen prova beställa en likadan, alternativt pungar jag ut lite till och tar en Panasonic. Dock så vill jag verkligen ha en 550/551 utan buzzing då SD bilden är så sjukt bra, har comhems nysläppta gratisutbud(ettan, tvåan och fyran), Samsungen levererar verkligen en kanonbild på digitaltv, perfekt till OS! Postad 26 januari 2010 - 01:50
Fan vilken glad nyhet, tack för det! Blir mycket bättre bild med digitala sändningen! Sitter nu och försöker få ordning på kanallistan i min 551:a. Hur blandar jag analoga och digitala kanaler i en kanallista så att allt ligger i ordning? Har försökt genom att flytta alla analoga och digitala kanaler till favoritlistan men de lägger sig automatiskt så alla de digitala kanalerna kommer först. Man får alltså gå igenom de 7 gratis digitalkanalerna för att komma till analoga TV3. Ett riktigt I-landsproblem alltså ![]() Hur har du löst detta? Postad 26 januari 2010 - 03:05 7 gratis kanaler? Jag trodde det bara var ettan, tvåan och fyran? Har inte orkat sortera, dom hamnar ju rätt nära varandra. Edit: såg nu vilka de andra kanalerna var. Redigerat av Hassezilla, 26 januari 2010 - 03:23. Postad 26 januari 2010 - 08:03
Man behöver alltså inget kort för att se kanalerna, bara box eller inbygd box? Postad 26 januari 2010 - 08:05 Klippt från comhem.se: Com Hem släpper sju digitala kanaler fritt Alla i Com Hem-hus får tillgång till digital-tv från och med den 20 januari De som bor i ett Com Hem-hus får idag, 20 januari, tillgång till sju fria digitala kanaler. Det enda som behövs är en godkänd digitalbox eller en tv med inbyggd digitalbox godkänd av Com Hem. (Om du har en gammal digitalmottagare av märket Sagem eller Macab kommer du inte kunna ta emot de fria digitala kanalerna utan programkort.) Kunder som hittills enbart har tagit emot analoga tv-signaler kan nu alltså även få tillgång till digital-tv utan några extra abonnemangskostnader. Kanalerna som numera visas fritt är: ![]() (SVT24 och SVT Barnkanalen delar kanalplats) För de kunder som vill få tillgång till Com Hems stora utbud med cirka 140 Tillvalskanaler, HDTV och Premiumpaket som CANAL+ och TV1000 krävs fortfarande ett digital-tv-abonnemang. Vill du läsa mer om våra Digital-tv-abonnemang hittar du all information här. Lanseringen av sju fria digitala kanaler till 1,8 miljoner Com Hem-hushåll är en mycket efterlängtad och efterfrågad nyhet och ytterligare ett steg i Com Hems resa mot digitalisering. Postad 26 januari 2010 - 09:06 Postad 26 januari 2010 - 12:42 Enligt det första inlägget finns funktionen men den är låst efter överenskommelse mellan Samsung/Sony och Comhem: https://www.minhembi...p;#entry2754214 Philips verkar dock kunna sortera kanaler samt digitala boxar. Min 10 år gamla Sagem gör det tex.. För övrigt existerar inte dessa blinkningar på min tv och jag har alltid kört utan allt som har med dynamiskt att göra. Buzzing hör jag inte vid volym 14 på 2,5 meters sittavstånd. Redigerat av Chippe, 26 januari 2010 - 13:12. Postad 26 januari 2010 - 13:00
Ah tack för det! Men fan vad kasst att de har utelåst sorteringsfunktionen som finns i tvn. Finns det kanske möjlighet att aktivera funktionen via servicemenyn? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |