hur länge brukar du köra projektorn. hur många timmar åt gången.Igår hämtade posten upp min projje då den skall på service. Kontaktade Epson för ett tag sedan då jag upplevde att bilden så "röd/lila" ut i ena hörnet. Dom bad mig ta lite bilder och maila. Mailade bilderna och i tisdags fick jag ett mail att jag skulle packa projjen väl och att posten kommer och hämtar. Ingen aning om vad det kan vara för fel och hur lång tid detta kommer ta. Lite surt att vara utan projje när man tokspelar black ops för tillfället.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 20 november 2010 - 11:57
Postad 20 november 2010 - 14:26
hur länge brukar du köra projektorn. hur många timmar åt gången.
Lite olika, allt från 30min till 4-5 timmar.
Skall tillägga att jag endast ser det röda när det är mörkt/svart på duken.
Postad 20 november 2010 - 14:41
dom borde ju klara av att vara på 4-5 timmar åt gången tycker man.Lite olika, allt från 30min till 4-5 timmar.
Skall tillägga att jag endast ser det röda när det är mörkt/svart på duken.
Postad 20 november 2010 - 14:52
Postad 29 november 2010 - 19:26
Fantastiskt. Idag kom utbyteslampan.Japp, där gick lampan sönder innan ens 500 timmar. Visserligen kör jag nästan jämt full power, inte eco, men ändå?! Har någon annan råkat ut för att den pajar så fort? Sitter bra till en bit från taket så den har bra ventilation och utsätts inte för den varmaste luften vid taket.
Någon som vet hur en reklamation av lampan går till? Hur lång tid det tar att få en ny?
Den gick till och med sönder under drift, inte då den stängdes av eller startades.
Projektorn lutar uppenbarligen framåt/nedåt.
Så ni som råkar ut för att lampan går sönder får räkna med att ställa undan projektorn i 5 veckor!!! FEM veckor. Fem ruskiga veckor. En månad och sju dagar. Nästan fyrtio dagar!!! Tack Epson.
Hade jag inte gått och köpt en egen reserv hade jag nog tagit livet av mig.
Dock fanns det inte ett spår av dokument eller krav på motprestation i paketet med nya lampan.
Postad 30 november 2010 - 09:38
Undra då hur länge jag måste vänta på att få tillbaka min projje från England?
Postad 30 november 2010 - 11:20
Skulle vara intressant att få veta vad felet var och vad dom har gjort för åtgärder. Satt endest en lapp fastklistrad på kartongen "Order item request". Längst ner kan man läsa:
Part Number: 40069 / V11H33614RS
Description: ESPON EH-TW3500 GRADED PROJECTOR
Försökt leta upp vad "V11H33614RS" står för. På Espon's sida hittar jag endast "V11H33614LW" Undra om RS står för refurbished?
Jag skickade inte med orginalkartongen, fick dock tillbaka den med en orginalkartong med gamla adresslappar till AVShop och en privatperson i Lillehammer....
Hoppas det inte är en "Refurbished"... Har dom verkligen rätt att skicka en helt annan beg projje? Vem vet hur länge den gått och vad den har stått ut med, rök, hundhår...
Postad 30 november 2010 - 13:35
Postad 30 november 2010 - 16:06
Är det någon fler som har haft problem med Epson?
Postad 01 december 2010 - 10:11
Packar upp projjen som ligger helt löst i sin låda. Linsskyddet och det gula skyddet ligger löst i lådan. Linsskyddet är dessutom lite skadat. Undersidan av projjen är fuktig?!?! Detta trotts att den legat i en låda som legat i en annan låda och har skyddsplast runt om!!! Sedan är det en repa på undersidan.
Ringde Epson och förklarade det hela. Dom ville att jag skulle ta hem projjen och testköra den så att allt funkar och sedan hämta upp den och bara byta undersidan mot en repfri. Frågade även varför dom skickade en "refurbished" och inte lagade min gamla. Fick svar att dom jobbar så för att det skall gå fortare, dock skulle jag blivit informerad detta vilket jag inte blev. Man kan få sin gamla lagad men då handlar det om flera veckor ev månader. Den hamnar sist i kön.... Vad händer då om man skall skicka tillbaka denna för att byta ut den repade delen? Borde inte även den hamna sist i kön då dom måste fixa istället för att bara skicka en "refurbished"?
Hade hoppats på att få skicka tillbaka direkt. Har haft leverans till och från jobbet då jag inte vill ta ledigt en dag (eller två) för att sitta hemma och vänta på posten. Nu måste jag släpa hem den kolla så den funkar och sedan släpa tillbaka den till jobbet igen för att bli hämtad.
Får se om jag orkar skicka in den igen. Funkar den som den skall så kanske jag behåller den, får leva med en repa på undersidan.
Passade även på att fråga om dom hade någon info om den "nya" projjen jag fått. Min gamla hade gått 180timmar och ville veta hur länge den "nya" gått innan den kom in för reparation hos Epson. Den "nya" skall ha gått 150timmar enligt Epson. Frågade även varför den "nya" åkt in på reparation från första början, den informationen såg han men han fick inte lämna ut den informationen. Kopplade in den lite snabbt på jobbet igår för att se lamptimmarna och det står 0timmar. Förmodar att det då sitter en ny lampa i?
Har lånat bil idag och kommer köra hem och testa projjen ikväll.
Postad 01 december 2010 - 10:35
Postad 02 december 2010 - 05:28
i servicemenyn står dom riktiga timmarna. där kan du inte nollställa.Räknaren för lampan nollställer man hur lätt som helst via menyssystemet så det är inget bevis.
Postad 01 januari 2011 - 19:29

BTW: körde den minst i 95% ECO mode.
Redigerat av TODA, 01 januari 2011 - 19:38.
Postad 01 januari 2011 - 20:51
Postad 01 januari 2011 - 21:40
Tror nog det var dom sista 20 timmarna jag tänkte på det.det var tråkigt, när du började märka att bilden blev mörkare hur många timmar hade du då på projektorn. det måste vara väldigt dålig kvalite på epsons lampor. spännande och se hur många timmar min lampa klarar.
Verkar som om jag ligger i toppen. dem andras lampor har gått vid 500-800
Det skall väll ändå täcka deras 4000h till 3år garanti hoppas jag.
Redigerat av TODA, 01 januari 2011 - 21:42.
Postad 02 januari 2011 - 12:49
Jag har 560h på min och kring 500h så upptäckte jag att det finns ett rosa/lila fält på två centimeter utmed den nedre högra halvan av bilden. Detta syns mest vid ljusa scener, och det är bara jag som tänker på det. Är jag tillräckligt inne i filmen så stör det inte.

Vad man har läst om servicen så är detta inget som jag vill göra ett garantiärende av ännu...
Postad 02 januari 2011 - 15:53
Postad 02 januari 2011 - 22:19
Där gick min lampa sönder med en smäll, 1050h och dem sista timmarna blev bilden helt fadd ingen ljusstyrka alls
BTW: körde den minst i 95% ECO mode.
Och där la min lampa av efter 450h...!
Dock inte med en smäll men ack så smärtsamt i själen.
Postad 03 januari 2011 - 06:35
detta med hållbarheten på epsons lampor tycks bara bli värre och värre 450 timmar . man kan undra vad det är för smäck med epson. spännade och se vad jag kommer upp till i timmar.Och där la min lampa av efter 450h...!
Dock inte med en smäll men ack så smärtsamt i själen.
Postad 05 januari 2011 - 16:09
Postad 05 januari 2011 - 17:02
Postad 16 januari 2011 - 15:31
Edit: är det optimala avståndet 4.31m för en 106" duk?
Redigerat av Unregistered68eeb4be, 16 januari 2011 - 15:34.
Postad 17 januari 2011 - 07:18
när man kollar på projector central och projector calculator ska man då helst ha zoomen i mitten(1.56x) för att få optimalt avstånd proj till duk vid en viss duk storlek.....vill sätta projen så perfekt som möjligt för att då få så bäst bild som möjligt
Edit: är det optimala avståndet 4.31m för en 106" duk?
Ja precis, det är ju bara att slå in på sidan du var inne på så får du fram det.

Det mest optimala är ju att inte behöva zooma, men måste du zooma lite så blir det nog inte sån skillnad så du märker det nåt nämnvärt.
Postad 21 januari 2011 - 13:25
har min projektor i taket, linsen sitter ca 4,48 från duken. vad är det optimala vid montering, kan jag sätta den ännu närmare duken jag har en 112 tums 16:9. ska man zooma ut bilden så bilden max stor och flytta den närmare duken . det blir väl mest ljus på bilden då eller. man kanske inte ska vara så långt ut i ändläget. hur är detta med lenshift egentligen. ju närmare duken då får man väl använda lenshiften ännu mer. tycker det är rätt svårt att få bilden rak när den är takmonterad, tror det är lenshiften som är orsaken,Ja precis, det är ju bara att slå in på sidan du var inne på så får du fram det.
Det mest optimala är ju att inte behöva zooma, men måste du zooma lite så blir det nog inte sån skillnad så du märker det nåt nämnvärt.
Postad 23 januari 2011 - 17:31
Postad 23 januari 2011 - 19:53
Är denna att rekomendera?
Har läst om lampor som pajjar efter ca 400h
Eller finns det någon vettigare projje för max 15 000:-?
Är ute efter en lcd.
Postad 23 januari 2011 - 20:31
ska man zooma ut bilden så bilden max stor och flytta den närmare duken . det blir väl mest ljus på bilden då eller. man kanske inte ska vara så långt ut i ändläget. hur är detta med lenshift egentligen. ju närmare duken då får man väl använda lenshiften ännu mer.
Ja du får mer ljus om du flyttar projektorn närmre och zoomar därefter. Kan vara önskvärt om man är ute efter mer ljus. Å andra sidan blir ju svärtan sämre då. Det rekommenderas att undvika ändlägena så gott det går. Oftast (inte alltid) där begränsningarna i optiken ger sig tillkänna och introducerar fel i bilden. Om det nu är synbart.
tycker det är rätt svårt att få bilden rak när den är takmonterad, tror det är lenshiften som är orsaken,
Njae, lensshiften är ju suverän när det gäller att placera bilden rätt. Är bilden inte rak så är det för att projektorn inte hänger rakt på alla ledder.
Har ett problem jag inte lyckats lösa. Det är som att bilden är inzoomad så att hela bilden inte kommer med. Detta trots att aspect står på "full". Nån som vet vad som kan ha hänt?
Låter som att du har på reglaget för overscan. Leta upp overscan i menyn och stäng av den.
Jag skall uppgradera till full-hd projje från min Panasonic PT-AX100.
Är denna att rekomendera?
Har läst om lampor som pajjar efter ca 400h
Eller finns det någon vettigare projje för max 15 000:-?
Är ute efter en lcd.
Lampor kan hålla många tusen timmar eller gå sönder efter 40 om man har riktig otur. Epson har dock en generös lampgaranti på 3 år eller 2000 timmar (vad som kommer först).
Ett vettigare alternativ för max 15k skulle ju till att börja med vara den nyare ersättaren till 3500, Epson TW 3600, såklart.

Postad 23 januari 2011 - 22:44
Postad 24 januari 2011 - 14:01
Låter som att du har på reglaget för overscan. Leta upp overscan i menyn och stäng av den.
Har gått igenom menyn och hittar inget om "overscan" nånstans. Grejen är att det har funkat fint förut men nu har någon lyckats komma åt nån knapp eller nåt så att det har ändrats. Ingen har varit in och ändrat i några inställningar så vitt jag vet. Kan det vara nåt med bildkällan (digitalbox)? Kan inte öppna manualen jag får ner från Epson.
/jesper
Postad 24 januari 2011 - 14:22
Postad 24 januari 2011 - 14:27
Postad 24 januari 2011 - 17:47
aspektläget vad är det för skillnad på full och normal. har aldrig lyckats ändra aspektläget min står på normal.
Om jag minns rätt så är full någon slags stretchfunktion av 4:3-material som drar ut det för att täcka hela bilden. Förvanskar proportionerna med andra ord. Behåll på normal du.

Har samma på min, på vissa kanaler fyller inte bilden hela ytan. Olika vart den "svarta kanten" hamnar på dom olika kanalerna. Ibland på en sida, ibland på båda sidor och även på en sida och ovanför!?!
Inte riktigt samma "fel" som jeppeknaster. Han hade delar av bilden utanför bild, såg inte hela bilden med andra ord. Vad du beskriver låter först som det ska vara med olika typer av bildförhållande på materialet. Svarta kanter på sidorna om man tittar på 4:3-material, svarta kanter uppe och nere om det är 2.40:1 eller 2.35:1-material. Fast om du däremot har bild ut hela vägen ner och bild ut på hela ena sidan, men inte andra och inte ovanför, då är det något som är allvarligt knasigt. Var det så du menade?
Postad 24 januari 2011 - 18:56
Inte riktigt samma "fel" som jeppeknaster. Han hade delar av bilden utanför bild, såg inte hela bilden med andra ord. Vad du beskriver låter först som det ska vara med olika typer av bildförhållande på materialet. Svarta kanter på sidorna om man tittar på 4:3-material, svarta kanter uppe och nere om det är 2.40:1 eller 2.35:1-material. Fast om du däremot har bild ut hela vägen ner och bild ut på hela ena sidan, men inte andra och inte ovanför, då är det något som är allvarligt knasigt. Var det så du menade?
Japp, menar det du skriver i dom sista meningarna. Det handlar om att bilden inte fylls ut och det kan vara allt ifrån nån cm till 10-15cm.
Skit samma. Projen skall tillbaka till Epson och den skall reklameras (för annat fel).
Postad 24 januari 2011 - 22:46

Postad 24 januari 2011 - 22:48

Lycka till med att hitta felet på din 3800 då istället. Skulle ju fortfarande vara någon form av overscan, men det kanske heter något annat på den (om det ens finns).
Postad 30 januari 2011 - 19:03
Redigerat av mr richards, 30 januari 2011 - 23:40.
Postad 09 februari 2011 - 20:48
Japp, menar det du skriver i dom sista meningarna. Det handlar om att bilden inte fylls ut och det kan vara allt ifrån nån cm till 10-15cm.
Skit samma. Projen skall tillbaka till Epson och den skall reklameras (för annat fel).
Hur har det gått för dig Dennis? Ska du få tillbaka "din" projje, eller blir det nått annat?
Jag håller tummarna för att det inte ska hända något med min projj när man läser så här tråkiga historier.
Hur har det gått för alla med trasiga lampor? Skickar dom ny utan bråk?
En annan sak, vänder ni er direkt till Epson eller där ni köpte projjen.
Jag unviker mer än gärna att gå till Elgigantens service-avd. då jag tycker grabbarna som jobbar där saknar service-minde. (Uppsala) Kan visserligen förstå att det inte är det softaste jobbet som finns...
/Niklas
Postad 09 februari 2011 - 21:57
Postad 12 februari 2011 - 08:50
Inget snicksnack om timmar eller så, dom ville bara ha ett kvitto.
Postad 25 februari 2011 - 10:27
Redigerat av mr richards, 04 mars 2011 - 21:32.
Postad 05 mars 2011 - 22:16
Hur gör man på bästa sätt för att få projen helt rak i förhållande till duken, har min i en egenbyggd hylla i taket och den är väl inte helt rak och inte 100% rakt uppsatt heller......
Postad 05 mars 2011 - 22:19
Postad 06 mars 2011 - 17:47
Postad 06 mars 2011 - 18:59
Ja jag antar att det är enda sättet, hade hoppats på att det fanns något smart tips som jag inte tänkt på.Du får ställa in den med framfötterna och vrida på den tills kanterna är vågräta resp i lod. Har du en ramspänd duk som sitter korrekt uppsatt kan du ju följa ramen.
svårt att bestämma sig vilket avstånd man ska ha projektorn på. har flyttat fram den till 3,70 från lins till duken, blev ju väldigt mycket ljus i bilden . det blev ju ett väldigt tryck i bilden, men tycker det försvann lite kontrast.
Undrar oxå på vilket avstånd man får bäst bil egentligen, kör själv på ca:3,50 lins>duk och har inte provat ngt annat......ngn som provat ett gäng avstånd och kan säga vad som verkar bäst?
Postad 06 mars 2011 - 21:45

1. Hur har ni andra gått tillväga för att få en ny på garantin. Har ni kontaktat återförsäljaren (i mitt fall Hembiobutiken) eller Epson?
2. Skickar de en ny lampa eller ska hela projektorn in? Hoppas på det förstnämnda, men antar att de måste vara säkra på dels tiden man använt den och/eller att den faktiskt är sönder (så man inte plockar ut reservlampor hur som helst).
Postad 06 mars 2011 - 21:50
2 Kvitto+serienummer
Dom har ingen koll alls så att så länge din projektor inte är för gammal så tycks dom skicka lampor på begäran. Ibland går det på ett par dagar och ibland på fem veckor.
Postad 06 mars 2011 - 22:43
Jag hoppas att ett skannat kvitto fungerar - så snabbar man upp det lite.
Postad 08 mars 2011 - 20:59
Min lampa slocknade ganska precis på 500 h.
Postad 08 mars 2011 - 21:11
Ni andra, som inte har smällda lampor, hur många timmar har ni kört och hur stor andel Eco?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar