Finns det nåt som heter "vegansk"?Den är vegansk.
Hitta inte på wikipedia men hitta vegetarisk.
Vegetarisk avser sådant som härstammar från växtriket och är synonymt med vegetabilisk
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 18 April 2011 - 18:18 Finns det nåt som heter "vegansk"? Hitta inte på wikipedia men hitta vegetarisk. Vegetarisk avser sådant som härstammar från växtriket och är synonymt med vegetabilisk Postad 18 April 2011 - 18:43 Att vara vegan är alltså mer hållbart än vegetarian, det är det du menar? Kalorierna duger väl endast till förbränning, jag tänkte mer på näringen som bygger kroppen, skapar nya celler, hår, hud, reglerar hormoner, reparerar skador mm. Från livsmedelverkets sida: Vegankosten innehåller varken mjölk eller fisk. Det är därför svårt för veganer att få i sig tillräckligt med kalcium och D-vitamin. Utan D-vitamin kan kroppen inte ta upp kalcium. Veganer kan få i sig D-vitamin genom olika produkter där man har tillsatt vitamin D. D-vitamin bildas även i kroppen genom dagsljuset, men det räcker inte. B12 finns inte i vegetabilisk mat. Den som äter helt vegetariskt måste därför äta kosttillskott eller mat med tillsatt B12 I vegankost kan det finnas för litet jod. Välj bordssalt med jod. Annars kan man ha tångmjöl eller havsalger Omega-3 fettsyror Fettsyrorna EPA och DHA finns inte i vegankosten. Den som äter vegankost behöver även äta extra vitaminer. Postad 18 April 2011 - 19:43
Får i mig det mesta jag behöver från frukt. I den kost jag håller på med nu så tar jag en del vitaminer. Återigen, så är det många som äter en "vanlig" kost och inte får i sig B12, så ja, tillskott är bra. Äter man LFRV så får man i sig nog med Omega-3 och Omega-6. Postad 18 April 2011 - 19:49
Men att du pratar om resultat när du endast provat 1 vecka blir ju väldigt komiskt. Det räcker inte på långa vägar för att märka vare sig fördelar eller nackdelar fullt ut. Postad 18 April 2011 - 19:51 Men det stod ju klart och tydlig där vad som saknas i vegankost, vilka produkter äter du som täcker dessa? Postad 18 April 2011 - 19:58
lite roligt är det att oavsett vad folk säger till dig eller länkar till fakta där vissa saker bevisar motsatsen av det du säger så skriver du ändå bara "jag får i mig allt från frukt" du verkar leva i en liten sluten bubbla helt för dig själv. Postad 18 April 2011 - 20:01
Rekommenderad dagligt intag (RDI) * Män och kvinnor 2 µg (ammande 2,6 µg) * Barn 0,3-1,4 µg 1 ägg (mellanstort nära 100g) ger B12: 1.5mcg Hela dagsbehovet med 1 ägg! Innan pratades det om ett ev behov av tillskott för B12, nja... lite onödigt?? Redigerat av Unregistered1734, 18 April 2011 - 20:01. Postad 18 April 2011 - 20:11
Fakta och fakta? Jag tycker det viktigaste är bevis att det faktiskt funkar, och det gör det ju. Hakuna - Folket i USA åt nog inte ägg isåfall, under studien som bevisade att 40% av befolkningen hade B12-brist. Kanske var 40% som var veganer då. Lactoferrin - Jag äter ett antal olika tillskott, som jag inte orkar gå och kolla vad dessa heter. Men jag får i mig B12 genom dessa, samt O-3 och O-6. Redigerat av Unregistered9282241e, 18 April 2011 - 20:15. Postad 18 April 2011 - 20:16
Hur vet du det? Postad 18 April 2011 - 20:20
Det är en del som börjar med denna kost just för att de har hälsoproblem innan, det kan vara svåra problem som cancer, eller lite mindre problem som tex acne, magbesvär osv - och dessa blir botade. Men det finns folk som går över till denna kost av andra anledningar, vill prestera bättre idrott, ja... finns många anledningar. Redigerat av Unregistered9282241e, 18 April 2011 - 20:21. Postad 18 April 2011 - 20:23 Ja men om vi förutsätter att du äter en 100% strikt LRFV, vilka produkter i dieten är det då som täcker behovet av näringsämnena? Postad 18 April 2011 - 20:25
Du kommer långt på apelsiner och bananer, samt lite grönt som tex spenat. För att få i sig ännu mer kalorier brukar jag käka en del dadlar. Bra ute på cykeln! Postad 18 April 2011 - 20:27 Ingen av dessa du tar upp innehåller några av dom ämnena som SLV säger en vegan får brist på. Postad 18 April 2011 - 20:28
Och vilka kan dessa ämnen vara? Postad 18 April 2011 - 20:34 D-vitamin Omega 3 Omega 6 B12 Dessa var det 0 (noll) av i dom produkterna du nämnde. Zink och selen var det spår av. Postad 18 April 2011 - 20:37
Får i mig både Omega 3 och Omega 6. Samt Zink och selen. Är du trög? Jag har nämnt ETT ANTAL gånger i denna tråd att jag -INTE- får i mig B12 genom denna kost. Kan du sluta jämföra "Vegan-kost" och LFRV, det är en jättestor skillnad. Redigerat av Unregistered9282241e, 18 April 2011 - 20:39. Postad 18 April 2011 - 20:48
Jasså? Ja via tillskott, men du sa att man får i sig allt man behöver med fruktdieten så jag undrar vilka frukter som täcker bristerna. Jag nämnde bara dom ämnena som saknades i din måltid. Postad 18 April 2011 - 20:54
Haha, ja den är mer vegansk än "vegetarisk" i alla fall. Men snälla någon, jag får i mig Omega-3, Omega-6, Zink och Selen från denna LFRV-kost UTAN tillskott. Ha lite kul, gå in på Cron-O-Meters hemsida, det finns en webversion som du kan pröva. Postad 18 April 2011 - 21:00 Jaha, hur ska du ha det? Och vad har det med mina inlägg att göra? Ja men vilka matvaror är det du äter som täcker en eventuell brist, du vet att du får i dig dessa och du borde även veta vart ifrån dom kommer oxå. Postad 18 April 2011 - 21:02
Du får i dig omega 3 och omega 6, ja.
omega 3-fettsyrorna EPA och DHA får du dock inte i dig via grönsaker, där får du bara i dig omega3-fettsyran ALA som vi inte har jättestor nytta av. Vi kan omvandla en del ALA till EPA och DHA, men bara en ytterst liten del i. Alltså tillgodogör du dig inte den mängd omega3 du tror. Å andra sidan är det ju en extremt fettsnål kost, så balansen mellan omega3 och omega6 kanske inte blir så haltande ändå. Postad 18 April 2011 - 21:12
Jag får inga brister om jag äter nog. Ett dagsintag kan se ut såhär: 20 Apelsiner 20 Bananer 6 Mango 800g Dadlar 100g Selleri 400g Spenat Jag får i mig nog B1, B2, B3, B5, B6, folat, Vitamin A, Vitamin C, Vitamin D, Vitamin E, Vitamin K, Kalcium, Koppar, Järn, Magnesium, (Manganese? på svenska?), Fosfor, Kalium, Selen, Sodium, Zink, Omega-3 och Omega-6. Sedan alla Aminosyror orkar jag inte rabbla upp, men dessa är också kanon. Postad 18 April 2011 - 21:16
Så du tror på allt du läser på internet? Då förstår jag och inser att argumentera med dig saknar mening. 19 år, har inte provat själv och litar på nätinfo. Det går liksom inte ihop för en nyanserad debatt. Redigerat av Unregistered7444adce, 18 April 2011 - 21:17. Postad 18 April 2011 - 21:20
Ovanstående kost ser lika fånig ut som en cykel utan hjul....
Är du ute efter att bygga muskler eller att dränera kroppen helt och hållet? Oavsett vilket så är ovanstående inte att rekomenderar förutsatt att man inte får i sig en bra dos med protein vid sidan om. Beträffande alla vitaminer så kommer ändå kroppen att skita ut det mesta... Såg vidare att ngn refererade till hur man åt förr i tiden? Och hur hög var medellivslängden förr i tiden? Ni som läser om LCHF, lägg ner detta påfund. Det kommer garanterat inte att få er att må bättre. Är man däremot smällfet kan det möjligtvis vara bra med ngt som LCHF, men det enda syftet skulle vara att personen ifråga byter livsstil från skräpmat till ngt bättre. Och då, endast då, skulle jag kunna rekomendera den här sorgligt sjuka kosten. Sicka pöjkar.... G Postad 18 April 2011 - 21:22
Jag tror på allt som står i Bibeln! Aftonbladet också! Finns en bok som handlar om att bota diabetes med en kost som innehåller mycket, mycket mycket kolhydrater. Mer än 80/10/10 tror jag. Verkar intressant, kanske något att beställa! Kommer inte ihåg exakt vad den heter just nu. http://ezinearticles...r...&id=4046627 Jag tror att jag har gjort min poäng nu, och det verkar meningslöst att försöka påverka er fett-ätare. GAES - Om jag äter tillräckligt med kalorier från frukt och grönt så får -jag- i mig runt 70-90g protein per dag. Redigerat av Unregistered9282241e, 18 April 2011 - 21:25. Postad 18 April 2011 - 21:26 Fortfarande noll på vitamin-D, omega 3 och 6. B12 oxå men det visste du men även noll på retinol. Jag kolla på livsmedelsverkets databas. Aminosyror? Inte alla essentiella (dom viktiga) eftersom dom varorna du nämnt inte innehåller dessa. Mycket frukt, mycket pengar och mycket socker. Men socker is the shit eller hur Postad 18 April 2011 - 21:29
Jaha, då visar väl Cron-O-Meter fel då? Kika själv får du se. Jag har kikat på de essentiella aminosyrorna och de verkar stämma. Postad 18 April 2011 - 21:42 Jaha, så dom dog av maten de åt? Har du testat och du mådde fortfarande skit efter ett tag? Så "ngt bättre" är sorglig sjuk kost och "skräpmat" glad och frisk kost, eller? Verkar konstigt när diabetikerna ofta är överviktiga, ska dom äta mer kolhydrater då och bli ännu fetare? Närå, ge inte upp men du behöver komma med lite bra argument och gärna lite studier och referenser som backar upp det nyttiga med en kost baserad på socker, jag kolla en del på 30bananer och kunde inte hitta en enda referens, är det ingen som ifrågasätter nån annan där, aldrig? Det var mycket nojiga personer där som fått hudförändringar och magsmärtor mm och det verkar vara ett jäkla meck att hålla koll så man inte överdosera vissa vitaminer efter som det är skadligt och även dödligt. Ja undrar om inte cro är nåt önsketänkande från 30 bananer. Använd en riktig livsmedelsdatabas i fortsättningen. http://www7.slv.se/Naringssok/ Redigerat av Lactoferrin, 18 April 2011 - 21:44. Postad 21 April 2011 - 19:11
Jag har spanat runt lite på 30 Bananer, det är mycket snack där, tyvärr orkar jag inte diskutera på engelska men vore ändå kul att se vad man skulle få för reaktion på vissa punkter.
Det verkar som dom har nån läkare där som lurat i dom en hel del och har denna bild som ett bra underlag fast mycket är felaktigt, känns som 30 bananer och dess anhängare lever kvar på 80 talet. http://api.ning.com/...emswithMeat.PNG Postad 21 April 2011 - 20:24 Hur ser dina tänder ut efter all syra och socker som finns i frukt ? Det sliter som fan så inom 5 år har du inte en gadd i käften. Postad 21 April 2011 - 20:41
+1 Postad 21 April 2011 - 21:13
Surface
Hur klarar du äta 800g dadlar, det motsvarar nästan 7hg gelegodis i sockerhalt. Måste ju bli helt fel i kroppen, snacka om sockershock. Sen tillkommer en jäkla massa socker från resten. Postad 21 April 2011 - 22:18
1 vecka var vad han körde på ren fruktdiet, därav den massiva erfarenheten Postad 21 April 2011 - 22:41
JA... alltså jag kör mer GI med lite mer kolisar nu ... Alla som har provat LCHF vet ju att man kan ju typ kan bli hög på en knäckemacka 800 g dadlar ... ja ... som ett småbarn på lördagsgodis .... Postad 21 April 2011 - 23:12 Jo en fördel med Macdonalds är ju att det är lätt tuggat och det kan ju vara bra när tänderna är borta Postad 22 April 2011 - 08:13
Att påstå att det botar cancer kanske är att "ta i" en smula kanske? Fettdoktorn har för övrigt också flummat runt med liknande uttalanden om LCHF. Postad 22 April 2011 - 09:42
JA, det är ju det stora problemet med dessa dieter. Dom som inte kan behålla huvudet på plats utan måste börja med sektbeteende. Postad 22 April 2011 - 22:38
Dåliga tänder? Man får borsta lite med vatten bara.
Dadlar har ganska högt GI, ja. Använder det mest när jag tränar. Postad 22 April 2011 - 22:50
Ha ha ha ha, jag håller på att smäller av av skratt. Är det inte bara att säga att du är vegetarian istället för en flummig LCHF diet, ha ha ha. Varför göra allt så komplicerat, he he he. G Postad 22 April 2011 - 22:53
Jo, det vore väl enklast! Dock så är LFRV ypperligt för dem som vill ha ett aktivt liv, med mycket energi. - Men fortsätt nu med erat LCHF-snack som verkar -så- intressant! Postad 22 April 2011 - 23:12 Mycket energi var väl en underdrift nästan, du måste ju springa ett par maratonlopp om dagen för att bränna så mycket socker Postad 22 April 2011 - 23:26
"Konstigt" nog så blir jag inte tjock på frukt. Är inte LFRV idag, men jag äter fortfarande mycket frukt, samt mycket kolhydrater från annat håll. Har faktiskt gått ned i vikt lite sedan jag slutat äta så mycket fett. Postad 23 April 2011 - 06:43 GI't spelar ju inte så stor roll utan det är ju sockret som är en hälsobov. "Fruktos är en naturligt förekommande monosackarid. Fruktos kan endast metaboliseras i levern och kan vid överdriven konsumtion öka risken för fettlever". http://sv.wikipedia....iki/Fruktsocker Det är överätningen som gör en fet oavsett om man överäter på socker, fett eller protein. En lista med sockrets farlighet samt referenser. http://nancyappleton...ns-your-health/ Surface Du har tidigare skrivit att man inte kan gå upp i vikt på fruktdieten, du har själv inte ätit efter dieten en längre tid så hur vet du att man inte kan bli tjock? Redigerat av Lactoferrin, 23 April 2011 - 07:30. Postad 23 April 2011 - 10:58
Sluta kalla det diet. Man kan visst gå upp i vikt på denna kost, men det är naturligt, speciellt om man underätit tidigare. Men efter ett par år så är vikten stabil. Sitter och läser ett intressant dokument om kost och näringslära inom idrotten. Det rekommenderas att man käkar runt 6-10g kolhydrater/kg/dag. Det är ca 70% av det totala kaloriintaget som kommer från carbs. Från LFRV får man lite mer. Wikipedia, jo, det litar man oftast på. Redigerat av Unregistered9282241e, 23 April 2011 - 10:59. Postad 23 April 2011 - 11:56 Men det är ju en diet. Vad är det för dokument? Jonas Colting: "Han hävdar att svenska idrottare luras till ett ”fanatiskt ätande av flingor, gryn, bröd, pasta och andra raffinerade produkter av i bästa fall tveksam till i värsta fall usel kvalitet”. http://www.kostdokto...lhydratsbluffen Ja du ska inte underskatta wikipedia, speciellt när du tror på det som sägs på 30 bananer utan en enda referens. Postad 23 April 2011 - 12:05
Nej, det är inte en diet. http://www.rf.se/Ima...ultHandler.aspx Vi lägger LFRV åt sidan, eftersom ni blir tjocka på den. Förstår fortfarande inte hur man kan prestera genom att bara äta fett och protein. Känns inte optimalt. Tror knappast att det är bra att äta uppåt 10-12tusen kcal från fett, men vad vet jag. Postad 23 April 2011 - 12:18 Du vet nog inte vad ordet "Diet" betyder. Man blir tjock av socker så därför bör man väl inte överäta socker. Varför skulle man inte kunna det? Både fett och protein kan användas och används konstant även i dig just nu som enegi. Det beror på tidsperioden, på en dag är det nog omöjligt men på en vecka inga problem. Men det finns ingen människa som har ett sånt stort dagsbehov av kalorier. Postad 23 April 2011 - 12:23
Även det är 5-6tusen kalorier, så är det väldigt mycket fett.
Ja, man blir tjock av socker, men inte av frukt. Om vi säger såhär, hur stor mängd frukt tror du man blir tjock på, per dag? 10 bananer? Postad 23 April 2011 - 12:26
Du vet att frukt innehåller socker va? Men du kanske tror att kroppen funkar på detta sätt: "Socker, det blir jag ju tjock av. Men det var visst 30 bananer som landade i magen, även fast det är socker så hanterar jag det annorlunda" Den kroppen vill gärna jag ha, en kropp som kan trolla med näringsintaget. Postad 23 April 2011 - 12:30
Som jag sagt ett antal gånger innan, pröva dig fram. Kolla på Harley Johnstone aka Durianrider, som äter enorma mängder frukt. Varför är inte han tjock? Fruit makes you fat. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |