Postad 07 november 2011 - 13:50

Postad 07 november 2011 - 14:11

Postad 07 november 2011 - 16:55
Först: Verkligen kul att du är så nöjd med duken!!!
Och att du upplever att den uppfyller det jag försökt beskriva i tråden.
Jag var lite nervös eftersom du köpte den osedd -dvs att du inte visste 100% hur den levererade.
Men eftersom du är nöjd är jag nöjd!
Slutet gott -allting gott

Sen: Tusen tack för en underbar rescension! Trevligt att du tagit dig tid att så omsorgsfullt beskriva dina intryck.
Detta gjorde min dag!
Tack Patrick!
PS: Karamasha:-du är synsk! Satt faktiskt med ett brett leende och läste Patricks inlägg om och om igen.
Kanske oproffsigt -men icke desto mindre sant

Edit: Patrick -du har inga bilder? Skulle vara kul att se...
Redigerat av Unregistered1791125b, 07 november 2011 - 17:06.
Postad 07 november 2011 - 17:46

Å oproffsigt är det då inte, du har ju lagt ner hela din själ det senaste året/åren, och nu när du lyckats så ska du passa på att njuta. Fanns ett "årets hembio award" så skulle du nog ligga bra till.

Får se om vi kan samlas i nån stad framåt våren och jämföra. Men det blir ju lite krångligt med transporten. Vi kanske kan hyra in hos oss hembiobutiken i stockholm, dom har väl alla dukar utom din?
Postad 07 november 2011 - 19:50
Postad 07 november 2011 - 20:07
Har också läst den tråden plus många andra om samma sak.läste i tråden "kurvad duk eller inte", då blir man ju avskräckt från att köpa en kurvad duk. Blir det sämre bild med en kurvad duk om man kör vanlig 16:9?
Jag kurvar duken därför att jag upplever bilden som mer jämnt upplyst + att du stänger ute sidoljus mer effektivt.
Jag upplever absolut inte att bilden blir sämre eller mer oskarp på något sätt. Möjligt att det är mätbart så, men inte för mina ögon i alla fall.
Om man hänger en kurvad duk i rätt höjd i förhållande till ögonhöjden i soffan upplever åtminstone inte jag kurvningen som störande. Detta är en typisk detalj som man nog skall konstatera själv om man störs av eller inte och inte gå efter andras tycke och smak.
Postad 07 november 2011 - 20:24

Postad 07 november 2011 - 20:57

Postad 12 november 2011 - 10:22
tack för positivt inlägg

Angående kurvad duk:
Ramlade över ett dokument som Dennis Erskine skrivit om kurvade dukar.
Dokumentet handlar om större kurvade 2:35:1 dukar tillsammans med anamorphiska linser samt ljudtransparenta dukar.
Men inne i dokumentet säger han också -imho rent generellt-om kurvning:
"Because of the curvature of the screen, the light is now reflected back into the seating
locations (not on to the walls) which increases foot lamberts to the seating locations and
improves picture uniformity!"
Läs gärna hela dokumentet. Pedagogiskt, enkelt och intressant.
http://www.stewartfi...derskine_wp.pdf
Postad 12 november 2011 - 10:53
Först och främst måste jag verkligen gratulera till ditt första sälj av BS.
För det andra .... vad var det som gjorde att den dära tidningen inte var intresserad av ett test av duken?
Mycket dumt tycker jag när det gäller en svensk produkt som är så bra som den är, men de kanske är rädda att de inte ska få prov-ex av andra tillverkare om den är för bra till ett bättre pris

Lycka till i fortsättningen också.
Mvh/Christian
Postad 13 november 2011 - 10:47

Det var bara en allmän stortest med jämförelse av högkontrastdukar som inte var intressant i nuläget.
Enskilda duktester kan nog förekomma som tidigare.
Postad 13 november 2011 - 22:25
Får du till ett 3D test mot duken så måste du höra av dig lecvip! Har inte överdrivet lång iväg till ängelsholm så man kanske kunde fått sig en kik nån dag när det passarl Lycka till till vad som verkar bli en kanonprodukt!
Postad 13 november 2011 - 23:28
Tack för härligt inlägg.
Gillar positiva människor.
Svar på din fråga:
Det enda jag inte testat ännu vad gäller min duk är just 3D.
Många frågar om det -men jag har ännu inget svar.
Ledsen att säga det nu i 3D-tider.
Har varit helt fokuserad på 2D.
Dessutom var det inte aktuellt med 3D när jag började att bygga mitt dukmaterial.
Jag har länge tänkt att jag skall försöka kontakta min favorithembiobutik (the rock) som har 3D projektorer uppe för visning och höra om jag får komma med min duk och göra lite tester (hallå Marcus

Jag TROR utan att veta säkert att den kommer att fungera utmärkt med tekniken för aktiva glasögon.
Men jag har mina tvivel när det kommer till den passiva glasögon-tekniken.
Vet inte hur den reagerar med polariserade bilder. Kan tänka mig att bilden kan kännas "grusig" med tanke på att det är en högkontrastduk. Men innan jag provat vet jag alltså inte.
Jag kommer (som vanligt) att referera ett sådant test oavsett hur det går här i tråden.
Många tack för ditt inlägg!
Postad 14 november 2011 - 04:36
Postad 22 november 2011 - 20:17
(Byggbilder kommer i ett eget album i min profil så småningom.)
Ville bara visa hur det ser ut just nu vad gäller BS i mitt vardagsrum.
Inte mycket till ljus ute nu i november, men plåtade ändå en bild i morse med vår Philips plattTV som referens.
Tre fönster längs högerväggen, öppet 2,40m (halvfärdiga pardörrar i glas) in mot matrummet mittemot duken -i matrummet finns två fönster + öppet ut till köket. Till vänster om mig finns ett valv som är 130cm brett ut mot hallen.
Kör min Epson TW2900 i ecomode (570cm från duken) samt justerat vardagsrumsläge.
Mycket intressant.
(PS. Ursäkta byggröran. Fel möbler också...)
Bifogad fil(er)
Postad 25 november 2011 - 16:35

Postad 28 november 2011 - 00:10
Taget i flykten utan att pausa bilden (därför är den lite oskarp). TVbilden (Äntligen Hemma, TV4) var så där lite utfrätt -det är alltså inte någon hotspotting man ser.
Ska bli trevligt när man är färdig och alla sladdar är osynliga...
Bifogad fil(er)
Postad 11 december 2011 - 14:10
Körde upp Epsons testmönster på min duk.
Bilden fotograferad i ungefärlig titthöjd.
Snacket om att tex textningsband mm liknar "glada munnar" är starkt överdrivet.
VIsst finns en förändring av de horisontella linjerna -speciellt uppe och nere - men den är mycket mycket liten.
Påverkar i princip inte bilden alls om jag skall säga vad jag tycker personligen.
(OBS...projektorn/duken behöver justeras någon millimeter för att vara 100% rak...)
Bifogad fil(er)
Postad 11 december 2011 - 16:55
Postad 14 december 2011 - 18:05
Ang raka linjer, skulle du kunna kolla hur många cm det skiljer från nollpunkt i mitten där nere till ytterkant på din duk?
Hoppas du förstod min klumpiga formulering...
Fortfarande supernöjd med duken, din försäljning släpper vad det lider, synd på en så bra produkt annars....
Skulle sätta in min nya lampa häromdan, snabbt... jag vet=) , men det fanns tydligen 2 olika sorters lampor till min projje. Naturligtvis hade jag fått den som var fel.... så efter snabbt och trevligt åtgärdande av Kalle på belys.se så kom min nya lampa med Dhl idag så det blir nytt försök till helgen...
Får se vad som händer med mina problem som jag försökte visa dig... Nu är de där i princip hela tiden... Hoppas nästan det är projjen det e fel på så en ny kan införskaffas=)=)=)
Redigerat av Unregistered7e32cf62, 14 december 2011 - 18:07.
Postad 14 december 2011 - 19:50
Jag förstår inte riktigt vad du menar...menar du måttet på Epsons testmönster från mitten och ner och likadant ute vid kanten och ner?
Du får gärna PMa/maila mig så att jag förstår.
Tack för din goda smak angående fondväggen

Problemen med plötslig utfrätning av bilden som kommer och går har jag ingen förklaring på.
Låter nästan som någon slags utmattning av moderkortet/videokortet i projektorn (kanske som har med tex kontrasten att göra), om det inte är lampan som "svajar"nu på ålderns höst.
Duken kan ju inte ha med det att göra eftersom fenomenet kommer och går..
Hoppas att det ger anledning att övertala din bättre hälft att låta tomten komma med en fullHD 3D monstermaskin till jul

Postad 18 december 2011 - 17:44
Säg att duken är 2 m bred, borde den skilja ca 1,5 cm om man räknar från mitten och ut till kant..
Bytte lampa i fredags och problemen var som bortblåsta, måste varit den gamla lampan som spöka....
Men jag tyckte inte bilden var dålig på något sätt bara i högdagrar det "kröp".
Nu är bilden helt stabil och jag forsätter att vara supernöjd, både med duk och projje.
Postad 18 december 2011 - 22:06
Det är alldeles korrekt uträknat.
Har mätt och det skiljer 1,5cm på 1 m både uppe och nere -räknat från mitten och ut till kanten.
I mitten (horisontellt) bara ca 0,5cm.
Detta kan ändra sig i föhållande till hur högt man monterar duken.
Ju högre upp duken kommer desto mer märkbar blir kurvningen.
Min sitter monterad 60cm från golv till underkant på duken.
Skönt att höra att flimret löste sig med nya lampan.
Då har du kanonbild igen med andra ord.
Postad 03 februari 2012 - 19:52
Har under en längre tid följt diskussionerna på diverse storbildsforum gällande högkontrastdukar.
Jag tycker ibland att man verkar ha missuppfattat hela idén med en högkontrastduk och vad det är den gör.
Både från frågeställarna och från de som ger svaren.
Trist när man jämför äpplen och päron och svarar banan...
OBS! Följande är helt och hållet mina egna funderingar och tycke och smak:
En högkontrastduk kan användas, precis som en vit duk, om det är kolmörkt i rummet men visar sin styrka om det finns lampor tända –eller för den delen ett svagt dagsljus i rummet.
Skillnaden är att den vita duken är känslig för inkommande ljus och bilden fräter ut ganska snabbt och blir grå, platt och tråkig. Högkontrastduken är mindre känslig för allmänljus (lampor) i rummet eller svagt ljus in från fönster och öppningar dagtid och behåller mer svärta, kontrast och färg i bilden under sådana förhållanden.
En vit duk är enligt mig gjord mer eller mindre enbart för svarta/mörka rum utan ljus.
En vit duk av hög kvalitet ger i en batcave en exceptionellt bra bild under förutsättning att projektorn kan släcka ner sitt eget ljus i de mörka partierna.
I en batcave kan man även få en helt rätt kalibrerad bild.
Man får även en bred betraktningsvinkel och superskarp bild.
En högkontrastduk ger en något mindre perfekt bild (shine, mindre skarp. mindre färgkorrekt), men är å andra sidan väldigt allround och kan enligt mig användas i alla miljöer –mörka som ljusa-med i stort sett samma resultat inom dukens bredd +.
En högkontrastduk presterar bäst från halvljust ner till kolmörkt.
Blir det för ljust i rummet (tex dagtid på sommaren utan persienner neddragna) blir bilden grå och dassig även på en högkontrastduk.
Även betraktningsvinkeln krymper med graden av ljus som finns i rummet.
Å andra sidan, i ett kolmörkt rum, ger den en bild med fin lyster, superb svärta och dessutom reflekterar den tillbaka minimalt med ljus i rummet.
Edit: Sen vill jag poängtera att uppsättning av en vardagsrumsbio med högkontrastduk kräver planering av utrymmet. Vad gäller åtminstone Black Screen skall projektorn helst sitta på ett avstånd av (minst) 2 ggr dukens bredd (hemma har jag 2,8 ggr för en 90tum) för att ge en snyggt upplyst duk utan hotspot och betraktningsavståndet bör vara minst 3,5-4m (2x dukens bredd enligt mina egna uträkningar).
Dessutom är placeringen höjdledes i förhållande till sittposition viktig för bästa resultat beroende på hur projektorn är placerad.
Edit: Med tanke på hur Per reagerade nedan är det kanske på sin plats att påpeka att det ju är personligt hur man upplever hotspotting mm. Måtten ovan är helt och hållet efter mina förutsättningar och mätningar...
Så i min lilla skalle ser det ut så här:
Vit duk = Batcave eller rum som går att göra helt mörkt utan reflekterande ytor.
Högkontrastduk= övriga biorum, vardagsrum eller lokaler –både nedsläckta och upptända.
Har fotograferat min duk jag har hemma i några olika ljus-situationer för att visa hur en högkontrastduk –i detta fallet min egen Black Screen -fungerar/presterar för alla dom som inte sett en sådan duk live.
Jag har ljusa rågfärgade väggar och ljust gråbeigt tak i rummet.
Man ser att bilden inte förändras drastiskt (förutom mittpådagen-bilden där det börjar bli urvattnat) trots olika förutsättningarna i omgivande ljus.
Samma inställningar på projektor och kamera har använts vid alla tillfällen.
Jag har även fotograferat samtliga bilder från sweetspot.
Hoppas att detta hjälper till att klargöra lite mer vad gäller högkontrastdukar och deras funktion.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered1791125b, 04 februari 2012 - 08:56.
Postad 03 februari 2012 - 20:54
Annars tycker jag dina bilder på duken ser fruktansvärt bra ut med tanke på ljuset, men även när det är mörkt.
Bra resultat tycker jag och lycka till.
Redigerat av Per P, 15 december 2012 - 11:06.
Postad 03 februari 2012 - 21:02
Jag har 5.70m från lins till en 90" duk (2m) och det är perfekt.
Säg att det skulle kunna klara sig från 5 m. Det har nog med projektorn också att göra.
Edit: BS är mer extrem än FH och kanske är det därför jag känner att minst 2ggdukbredden är försvarbart.
Men jag är säker på att du kommer att få "hotspotkänning" på både Firehawk och BD med mindre avstånd mellan projektor och duk.
Tack för ditt inlägg och lycka till själv!
Edit: Stewart rekommenderar MINST 1.6 x dukbredd kastavstånd för sin Firehawk .
Redigerat av Unregistered1791125b, 04 februari 2012 - 09:04.
Postad 03 februari 2012 - 22:20
Postad 20 april 2012 - 19:50
Återkommer...
Redigerat av Unregistered1791125b, 21 april 2012 - 08:39.
Postad 21 april 2012 - 12:47
Edit:tagit bort inlägg som inte tillför något.
Återkommer...
Mäh!! Skulle ju kolla klippet igen, inte fasen är det onödigt med lite info och klipp. Jag ser gärna att du lägger ut nått klipp på en mörk film i ditt ljusa rum. Det är extremt tufft för en firehawk iaf, åtminstone tar det inte mer än 5 minuter för mig innan jag börjat mörklägga, även nu med jvc x30 som är mycket ljusstarkare än min gamla panna-ae4000. Satt och kollade family guy en stund härom dagen innan jag skulle se film, och det ser riktigt bra ut dagtid, utan mörkläggning. Men så fort man slår på en film så är det en helt annan saga, då behövs rullgardiner. De flesta filmer innehåller ju mörka scener, förutom nån enstaka komedi. Sedan beror det ju på hur kinkig man är, men jag blir då inte nöjd om det inte är fördraget (vilket tjejen hatar!). Vore kul att testa din duk som sagt och inte bara läsa om den. Du har inte sålt nån i norr som man kan kontakta?
Om du gör ett nytt klipp så ha gärna kameran lite närmare, dock kanske inte det ger en rättvis bild och då är det ju inte så roligt. Du vill väl visa upp dess bästa sida

När räknar du med att ha en rullduk i produktion då?
mvh/karra
Postad 21 april 2012 - 19:42

Nja -igår verkade det som en bra idé att lägga upp klippet.
Idag tyckte jag att det var onödigt eftersom det inte fyllde någon egentlig funktion...
Annorlunda om du vill att jag skall visa något specifikt:
Och eftersom du alltid har varit positiv och full av stöd, så har jag självklart tagit ett par snuttar på mörka scenerier bla från Batman Begins i eftermiddags -samt ett klipp från Transformers tidigare i år (februari/mars).
Det svarta blir såklart grått även på min duk om det är mitt på dagen...men jag vill gärna säga att det upplevs bättre i verkligheten än på video
http://www.youtube.c...eature=youtu.be
Postad 21 april 2012 - 22:06
Postad 21 april 2012 - 22:13
Ingen annan som gjort...
Jag har filmat med min ganska enkla digitalkamera -och det är inte sådär jättebra reklam...
Tyvärr så försöker den göra det bästa av motivet eftersom jag inte kan stänga av autofunktionen -men scenerna jag valt ut ligger ganska nära sanningen. Ligger lite lågt med kameran på Batman bara.
Jag har laddat upp Mpg4-film 720p men tror att YT tar det mesta och konverterar till flash...
Edit: glömde säga att jag gillar din nya avatar, Karra...
Redigerat av Unregistered1791125b, 21 april 2012 - 22:23.
Postad 21 april 2012 - 23:03

edit: 1,5 timme senare och fortfarande inte lyckats få en enda bra film. Missade fokus i början och började sedan latja med inställningarna, och nu är bilden i det närmaste svart.

Kanske får testa iphone och se om det blir bättre

Redigerat av Karamasha, 22 april 2012 - 00:35.
Postad 22 april 2012 - 10:46
Postad 22 april 2012 - 20:20
Tack för dina filmer!!
Håller med -det är väldigt svårt att filma den projicerade bilden/duken in action.
Det är därför jag brukar filma från lite håll -då ställer inte kameran in efter duken utan efter ljusförhållandena i rummet och då blir allting så nära verkligheten som möjligt.
Tycker att du har en toppenduk. Ser snarlikt ut min, tycker jag, om man dömer efter dina filmer.
Mitt högerfönster sitter knappt en meter framför duken och träffar den snett in på ett avstånd av ca 1,5 m.
Så BS trycker undan sidoljuset mycket bra. Delvis beroende på kurvningen.
Skulle vara jätteintressant att se hur din duk hanterar fönstret som sitter närmast duken, trots att du själv säger att det blir otittbart. Ingen vill väl ändå sitta och titta på en efterlängtad film i blagande dagsljus i vilket fall -men det är trots det intressant att se hur duken påverkas/klarar utmaningen.
Om du har tid och lust, vill säga.
Postad 22 april 2012 - 21:53

Postad 27 april 2012 - 18:24
Har du fått till någon videosnutt med fönstret öppet?
Är jättenyfiken...
Postad 28 april 2012 - 07:28
hur går det med rulllduken?
känns som de e dax för uppgraderong i form av större duk vad det lider....
Postad 28 april 2012 - 08:49
Halo Karra!
Har du fått till någon videosnutt med fönstret öppet?
Är jättenyfiken...
Nu har jag lagt upp en ny film. Filmad med iphone denna gång, och resultatet blev bättre

Dock ser jag nu när jag tittat på den att den är lite för ljus. Bilden är något tydligare än vad filmen visar, men hyffsat nära iaf. Den första filmen jag la upp i ljust rum är på tok för mörk. Rummet i den filmen är i stort sett lika ljust som i den senaste.
edit: la till ännu en film där jag dragit för närmaste fönstret och det rakt bakom mig som lyser rakt på duken. Fortfarande 2 fönster som inte är fördragna. Länk andra filmen. Det blir skillnad men svårt att se på youtubefilmerna, men helt klart mer detaljer och djup.
ny fråga:
Satt och kollade på dina filmer på youtube och fastnade på bs50 i uterummet. Du har inte funderat på att göra en duk med riktigt mörk botten för sådana förhållanden? Där man medvetet sänker vitnivån lite till för att öka svärtan?
Redigerat av Karamasha, 28 april 2012 - 12:55.
Postad 28 april 2012 - 20:55
Tusen tack för dina senaste filmer!!!!
Mycket matnyttigt tycker jag.
Åtminstone för mig.
Speciellt den senaste filmen är i "hästväg"" tycker jag.
Inga problem att kolla TV eller annat "oviktigt" i det ljuset.
Som sagt tidigare är detta dagsjus ingenting att kolla film i.
Däremot ger det en hint om hur BRA duken återger den projicerade bilden.
Och tänker man då lite mörkare omgivningsljus så VÄXER dukens reproducering av en film även i icke helt mörklagda rum.
Dvs -ju bättre duken är i allmänljus -desto bättre är den att optimera bilden från en projektor i mörkare omgivningar.
Alltså -jag är helt och hållet med på att i batcave är en vit duk "the shit" men i rum med allmänljus är en HC överlägsen.
Jag är jättelycklig att konstatera att min "himmagjorda" duk verkar kunna mäta sig med din duk på alla sätt!
Karra! Får jag ännu en gång gratulera till en fantastisk duk och en önskan om massor av härlig film i ditt mörka/ljusa vardagsrum!!!!
Känner att jag skule vilja träffa dig in person och diskutera vidare.
Kanske kan det bli verklighet vid en ev shootout som vi diskuterat tidigare

Postad 28 april 2012 - 21:07
tjena uffe
hur går det med rulllduken?
känns som de e dax för uppgraderong i form av större duk vad det lider....
Hej min gode vän Rogopogo!
Min senaste rullduk ligger just nu i min husbil och skall monteras i min lokal i ängelhom å det snaraste.
J-gt tyst motor. J-gt styv bärare (tror inte att den böjer sig över tid UTAN dyrbar tabtension) Fjärrkontroll som liknar en ipod nano, start/stopp via skruvar. Skall montera den så fort som möjligt. Kommer att lägga upp liten videosnutt så fort som möjligt. Dock ej säljbar inom överskådlig tid. Vill vara säker på att den är "kanon" innan jag börjar sälja.
Postad 28 april 2012 - 21:17
Har inte lyckats "mörka" bilden ytterligare.
Har funderat på hur öka betraktningsvinkel samt göra botten mörkare.
Har några ideer men vet ej om dom är genomförbara ännu.
Avvaktar patentet på detta första material.
Kostar multum att få fram ett material som går att "serieproducera"...
Varje prototyp kostar ett antal tusenlappar -och jag har gjort ett antal...
Men drömmer om duken som kan ersätta vanlig lcdTV...i alla situationer -även med en ganska ljusfattig projektor (LED).
Förmodligen en utopi...men det är drömmarna som håller en levande...och gör att man har svårt att sova

Edit: ändrat i mening. Ovidkommande uppgift.
Redigerat av Unregistered1791125b, 29 april 2012 - 06:15.
Postad 28 april 2012 - 21:27
Postad 28 april 2012 - 21:49
Tack så mycket för ditt inlägg!!!
Jo, en våt dröm är det allt.!
Önskar dig lycka till med ditt nya filmrum.
Edit: ändrat löjlig mening.
Redigerat av Unregistered1791125b, 29 april 2012 - 06:14.
Postad 30 april 2012 - 19:45

Önskar dig all lycka nu, och nästa gång jag jag ska ha duk så får det bli en bs helt klart.
PS tyckte inte din mening var löjlig.
Får även önska en trevlig valborgsmässoafton,
Mvh
Postad 30 april 2012 - 23:19
Hej igen Karra!
Tusen tack för dina senaste filmer!!!!
Mycket matnyttigt tycker jag.
Åtminstone för mig.
Speciellt den senaste filmen är i "hästväg"" tycker jag.
Inga problem att kolla TV eller annat "oviktigt" i det ljuset.
Som sagt tidigare är detta dagsjus ingenting att kolla film i.
Däremot ger det en hint om hur BRA duken återger den projicerade bilden.
Och tänker man då lite mörkare omgivningsljus så VÄXER dukens reproducering av en film även i icke helt mörklagda rum.
Dvs -ju bättre duken är i allmänljus -desto bättre är den att optimera bilden från en projektor i mörkare omgivningar.
Alltså -jag är helt och hållet med på att i batcave är en vit duk "the shit" men i rum med allmänljus är en HC överlägsen.
Jag är jättelycklig att konstatera att min "himmagjorda" duk verkar kunna mäta sig med din duk på alla sätt!
Karra! Får jag ännu en gång gratulera till en fantastisk duk och en önskan om massor av härlig film i ditt mörka/ljusa vardagsrum!!!!
Känner att jag skule vilja träffa dig in person och diskutera vidare.
Kanske kan det bli verklighet vid en ev shootout som vi diskuterat tidigare
Ja din är onekligen riktigt bra, man får gratulera. Jag ska dock inte ha någon ära för min duk, men tackar herr stewart för ett bra jobb

Känns fantastiskt att ha möjligheten att kunna matcha duken med en X30, det blev ett härligt kliv upp från panasonicen, Man tror att rummet ska sätta begränsningen, men dessa HK dukar är helt fantastiska. Jag har tittat på panasonicen och sony hw15 i batcaves och får ut mer svärta en dessa i mitt ljusa rum, helt sjukt

Längtar till den dagen jag har mitt eget biorum och denna projje. Är också sugen att jämföra vit duk mot firehawken i en batcave. Då kommer ju nackdelarna kanske väga över, men kan inte låta bli att tänka på hur djupt i svärta man skulle kunna komma. De flesta batcaves har ju också reflektioner även om de är minimala.
Ett möte och en shootout vore absolut trevligt, är ju dock inte så sugen på att packa ner duken och resa med den. Men att prata med någon butik som har stewart och kunna få göra ett test där vore ju inte fel. Eller så kommer du till ume

Vi har även bra kontakt med en lokal hifi butik som ordnat testkväll och kanske kan tänka sig en shootout. Dom har ett ljust biorum och en vit duk, så helt perfekt att jämföra med. Dock kanske dom inte är så sugen på att visa hur "dålig" bild deras duk ger i ett sådant rum, jämfört med BS. Eller så blir dom återförsäljare i norr

/karra
Postad 04 maj 2012 - 16:45

Tyckte att det kunde vara roligt att visa bild på Riverside Hotels monter på företagsmässan i Ängelholm. Dom har valt att visa sitt bildspel på en BlackScreen (90" 16:9) istället för på en TV som hade synts mycket mindre-och väckt mindre uppmärksamhet. Mässan pågår i Röglerinken (Lindab Arena i Ängelholm) med alla ljusrör igång -dvs oerhört mycket ljus ovanifrån -det är som att stå ute i idel solsken. Plus en massa spotlights från de andra montrarna. Men duken klarar sig hyfsat ändå, måste jag säga.
Tyvärr måste dom projicera underifrån samt att projektorn måste stå ett par meter för nära duken jämfört med rekommendationen.
Det innebär en tydligare hotspot än om projektorn varit ett par meter längre bak (projektionsavstånd i montern ca 2,90-3,00m)- rekommenderat avstånd ca 4,5-5,5.
Ville bara visa hur det ser ut.

Edit:räcker med en bild
Redigerat av Unregistered1791125b, 05 maj 2012 - 07:19.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar