Jag har f.ö. gett upp försöken att få igång nummerpresentationen, de hade väl inga kablar att skicka ut som kunde lösa mina problem...
Företagstråd: Tele 2 (fd Com Hem AB) - Tv-relaterade frågor
Postad 16 november 2010 - 11:03
Jag har f.ö. gett upp försöken att få igång nummerpresentationen, de hade väl inga kablar att skicka ut som kunde lösa mina problem...
Postad 16 november 2010 - 19:44
Jag kan ju inte låta bli att spinna vidare här när man ser detta i http://www.comhem.se...lplatslista.pdf (revideringen 101112):Går er kanalplanerare på droger?

68 ????

Redigerat av hakanh65, 16 november 2010 - 19:46.
Postad 16 november 2010 - 19:51
Jag kan ju inte låta bli att spinna vidare här när man ser detta i http://www.comhem.se...lplatslista.pdf (revideringen 101112):
SVT2HD.JPG 3,4K 0 Antal nerladdningar
68 ????
de får ha vilka nr som hällst bara man får möjlighet att numrera om kanalerna så skulle det va bättre
Postad 16 november 2010 - 19:53
Ok, jag kanske skulle ha förklarat för dem som inte är Comhem-kunder: SVT2 HD finns på 86 och inte 68.de får ha vilka nr som hällst bara man får möjlighet att numrera om kanalerna så skulle det va bättre

Postad 16 november 2010 - 19:54
Men det kommer aldrig hända säger dom ju om denna boxen så enda sättet är att dom numrerar om dom till en ny box kommer... o vi vet hur snabbt comhem jobbar hahade får ha vilka nr som hällst bara man får möjlighet att numrera om kanalerna så skulle det va bättre
Postad 17 november 2010 - 10:40
Haha, jag har tre stycken nya antennkablar liggande hos mig, antar att det är ett sätt för support-personalen att "lösa" ett ärende och pss uppfylla uppställda mål. Efter nästan ett år av störningar på vissa kanaler, kom äntligen en tekniker, mätte uttaget, bytte det, och konstaterade att det blev t.o.m. sämre. Utlovades att det skulle komma en tekniker veckan därpå och fixa byte av förstärkare. Igår dök han upp, sex veckor efter förra teknikerbesöket. Har påringt support ett flertal gånger under tiden, och de har inte kunnat ge besked, och skyllt på förra teknikern, och avsaknad av nycklar till elskåpet. Allt humbug, eftersom förra teknikern nogsamt antecknade telefonnummer till förvaltare, och verkade hyfsat kompetent. (Ska tillägga att all personal iofs har varit trevlig, det verkar vara ett ledningsproblem)
Hej,
Tråkigt att läsa om din upplevelse, beklagar verkligen att det hela drog ut på tiden.
Att skicka en antennkabel eller be kunden köpa en ny kan mycket väl vara ett sätt för oss att lösa ett problem. Vi föreskriver dubbelskärmade antennkablar vilket långt från alla hushåll har. Har man bytt antennkabel men återkommer inom rimlig tid och har samma problem så ska man inte bli ombedd att byta antennkabel igen, då skall felsökningen gå vidare. Pekar felsökning på signalfel i nätet så skall en tekniker bokas, om teknikern inte kan lösa felet utan det behövs ett nytt besök och detta redan konstateras av teknikern på plats så skall man inte behöva vänta sex veckor förutsatt att vi kan påverka det hela. Saker vi inte kan påverka är bortresta grannar eller lås till centraler som blivit bytta utan vår kännedom. Sex veckor mellan besöken som i ditt fall är dock väldigt lång tid oavsett orsak och vi beklagar detta.
Gällande nummerpresentation så finns det i grova drag bara tre felkällor, nummerpresentatören är felaktigt inkopplad eller trasig eller så ligger tjänsten fel i vårt system, så detta borde vara lätt att lösa.
Med vänlig Hälsning
Michael Hansson
Kundservice
Postad 17 november 2010 - 10:52
Hej
Först och främst en eloge till ComHem som deltar mer öppet i detta forum!
Min fråga rör digitalboxen Humax CXHD-5000C och dess EPG funktion. Allt som oftast när man klickar på Guide knappen så är det antingen helt tomt eller bara något enstaka program som visas. Ibland utan att veta varför så laddas det på en massa program för att senare utan förvarning försvinna igen. Ibland "töms" programmen i EPG bara genom att man bläddrar runt mellan kanalerna.
Är det fler som upplevt detta och stört sig på det? Kan man göra något åt detta själv? Jag har iallafall stört mig på detta sedan jag skaffade Large paketet med denna HD box (som inte går att beställa längre btw). Varför är den borttagen? Var den för dålig? Kan man få byta in den mot en annan box?
Tacksam för svar, Patrik
Hej,
Vi tackar och bockar, passar på att rikta ett tack till alla er som ser till att vår närvaro blir givande i detta forum
Detta ska inte vara någon generell problematik. Ett första alternativ kan vara att dra ur strömmen till boxen under en längre tid, exempelvis på natten, för att se om detta ger någon förändring. Kvarstår problematiken får jag hänvisa dig att kontakta vår tekniska support för vidare felsökning.
Det stämmer att vi inte längre säljer Humax CXHD-5000C, sedan lansering av On Demand har vi en annan box som kan fungera som zapper HD-box men även med möjlighet till On Demand, nämligen Motorola VIP 1920-9C. Är du intresserad av denna box får jag hänvisa dig att kontakta vår kundservice för att se över vad vi kan erbjuda dig för pris på boxen med hänsyn till abonnemangsform och bindningstider.
Med vänlig hälsning
Magnus Hansson
Kundservice
Postad 17 november 2010 - 12:52
Postad 18 november 2010 - 09:16
SVTHD 2 funkar fortfarande inte. Står ingen eller svag signal. Bor i Hägersten
det låter inte som de vanliga feletmed pulserande kvalitet .. kollat din antenn kabel kanske

Postad 18 november 2010 - 12:12
Postad 18 november 2010 - 16:40
Konstigt att alla andra HD kanaler funkar bra om nu felet ligger i huset?
frekvensmässigt fel svt2HD ligger ju på en tidigare oanvänd frekvens
Postad 18 november 2010 - 22:30
det låter inte som de vanliga feletmed pulserande kvalitet .. kollat din antenn kabel kanske
skämt åt sido låter mer som felet ligger i huset hos dig
Undrar var felet ligger.
Det är ju sådan stor skilnad kvalitetsmässigt mellan BBC-HD och tex den via hyran pröjsade TV3.
Å TV3 får jag inte in i burken med hårddisken, tvärkört.
Kan det möjligen vara antennsladden det är fel på, tro. Kanske.
Postad 19 november 2010 - 11:59
Undrar var felet ligger.
Det är ju sådan stor skilnad kvalitetsmässigt mellan BBC-HD och tex den via hyran pröjsade TV3.
Å TV3 får jag inte in i burken med hårddisken, tvärkört.
Kan det möjligen vara antennsladden det är fel på, tro. Kanske.

Postad 21 november 2010 - 11:59
Kan jag ställa in på något sätt så det oxå blir 16:9?
Jag har en OnDemand box som jag matar min Fujitsu Myrica PQ42-1 via HDMI.
Redigerat av Unregisteredd8f31aef, 21 november 2010 - 12:31.
Postad 21 november 2010 - 17:16
Kan jag ställa in på något sätt så det oxå blir 16:9?
Du ändrar bildskärmsformat till 4:3,och
bildformat till Pan&Scan.
Har en Humax CXHD-5000C iofs,men du har säkert någon liknande inställning på din Motorola.
Postad 22 november 2010 - 07:47
Har en Humax CXHD-5000C iofs,men du har säkert någon liknande inställning på din Motorola.
är inte det där lite missvisande varför ska han byta till 4:3 tror inte han har en 4:3 tv han ska köra 16:9 om han har en widescreen tv
Redigerat av Duckface21, 22 november 2010 - 08:17.
Postad 22 november 2010 - 08:29
Jag går in via min box Guide -> Mina Sidor -> Inställningar -> Boxinställningar -> Bild och Ljud
och under Bildskärmsformat så kan jag välja 16:9 eller 4:3
När jag väljer 16:9 så kan jag under Bildformat välja: Pillarbox eller Automatiskt
När jag väljer 4:3 så kan jag välja unnder Bildformat: Letterbox eller Centrerad eller Automatiskt
Inget av dessa inställningar "verkar" göra någon direkt skillnad på mitt problem, eller är det någon kombination som det "ska" vara?
Resten av inställnings möjligheterna är:
Bildutgång: och där kan jag bara välja HDTV + SCART (Komposit), annars får jag ingen bild alls.
HDTV-format: Är nu inställt på 1080i, valbara 576p, 720p (verkar heller inta vara någon skillnad på 720p och 1080i)
Dolby Digital prioritering: Av eller På, står på Av annars får jag inget ljud.
Det verkar inte heller hjälpa och det var det jag hade inställt från början.är inte det där lite missvisande varför ska han byta till 4:3 tror inte han har en 4:3 tv han ska köra 16:9
Postad 22 november 2010 - 08:45
Jag går in via min box Guide -> Mina Sidor -> Inställningar -> Boxinställningar -> Bild och Ljud
och under Bildskärmsformat så kan jag välja 16:9 eller 4:3
När jag väljer 16:9 så kan jag under Bildformat välja: Pillarbox eller Automatiskt
När jag väljer 4:3 så kan jag välja unnder Bildformat: Letterbox eller Centrerad eller Automatiskt
Inget av dessa inställningar "verkar" göra någon direkt skillnad på mitt problem, eller är det någon kombination som det "ska" vara?
Resten av inställnings möjligheterna är:
Bildutgång: och där kan jag bara välja HDTV + SCART (Komposit), annars får jag ingen bild alls.
HDTV-format: Är nu inställt på 1080i, valbara 576p, 720p (verkar heller inta vara någon skillnad på 720p och 1080i)
Dolby Digital prioritering: Av eller På, står på Av annars får jag inget ljud.
Det verkar inte heller hjälpa och det var det jag hade inställt från början.
16:9 ska du ha då du har en Widescreen tv sen ska du aktivera pilarbox om inte det funkar kolla din tv du kanske ställt in nått fel där
Postad 22 november 2010 - 14:50
Hej,OM det nu är så att Humax HDPVR-1000c tar emot YCbCr, konverterar det till RGB för grafik-overlay och sen
konverterar det tillbaka till YCbCr igen (jag antar att Kundservice fått delvis felaktig info ovan...) så
vore en feature request att ha ett ytterligare video-format alternativ: "YCbCr-Through" för
de som vill ha oförvanskad bildkvalitet och inte vill ha text/menyer etc.
Dvs bara skicka vidare den YCbCr som tas emot utan tillägg eller konverteringar.
Och vill man ha det för för Guiden/menyer etc så kan man väl ställa om det till det till YCbCr->RGB->YCbCr just då.
Men åtminstone borde samma variant av valalternativ finnas som finns i den äldre
Com Hem's Humax CXHD-1000C för HDMI Colourspace: "YCbCr", "RGB Full" och "RGB Limited".
Då kan man i alla fall välja bort den sista konverteringen tillbaka till YCbCr om man vill.
Okej, nu blir vi tekniska. OSD-planet (Grafik) kodas med färgmodellen RGB8888. Videoplanet kodas med YCbCr.
All blandning görs med RGB-modellen där YCbCr material omvandlas med ITU_601 eller ITU_709 matris (ITU_601 för SD, ITU_709 för HD). Sedan görs en rad checkar med TV:n. Om YCbCr444 stöds så väljs det, annars så kontrolleras det om YCbCr422 stöds och i så fall så väljs det, om inget av dessa stöds så väljs RGB888. Genom dessa ”checkar” ska det inte behövas ett manuellt byte av färgrymd.
Att lägga in funktionen YCbCr-Through som skulle innebära att menyerna försvinner ser vi inte som en bra lösning utan komplikationer. Vi vill inte lägga in en funktion som kan ge våra kunder ett ”fel”, i detta fall att menyerna försvinner.
Vi gillar verkligen att våra kunder engagerar sig i våra produkter och samtidigt visar att det finns oerhört mycket kunskap där ute. Men vi ser detta som ett litet sidospår och vi försöker generellt att inte grotta ner oss i tekniken på det här sättet.
Med vänlig hälsning
Kundservice
Michael Hansson
Redigerat av Tele2 Sverige, 22 november 2010 - 15:06.
Postad 22 november 2010 - 15:08
är inte det där lite missvisande varför ska han byta till 4:3 tror inte han har en 4:3 tv han ska köra 16:9 om han har en widescreen tv
Jag uppfatade att han vill fylla upp hela bildskärmen,dvs dra ut 4:3 sändning till 16:9,och det gör man på det sättet som jag beskrivit tidigare (om man vill)
Kanske inte det optimala lösningen,bilden blir ju förvrängd om bredden eller höjden ändras,men det är en annan diskussion.
Redigerat av Noah06, 22 november 2010 - 15:09.
Postad 22 november 2010 - 16:30
Jag uppfatade att han vill fylla upp hela bildskärmen,dvs dra ut 4:3 sändning till 16:9,och det gör man på det sättet som jag beskrivit tidigare (om man vill)
Kanske inte det optimala lösningen,bilden blir ju förvrängd om bredden eller höjden ändras,men det är en annan diskussion.
jo men hur tror du 16:9 kommer se ut? de kommer få en utdragen effekt med balkar upptill och ner till blir riktigt illa att kolla på dem
då är det bättre att välja 16:9 och sen välja automatisk eller zoom då kommer 4:3 sändningar att dras ut men 16:9 kommer va normala
Redigerat av Duckface21, 22 november 2010 - 16:32.
Postad 22 november 2010 - 19:33
Är det svårt att förstå?
Vi är alla olika,jag själv skulle aldrig göra så pga att bilden blir skit,men han och alla andra har möjlighet att jämföra själva och sedan välja det som passar en själv bäst.
Postad 22 november 2010 - 21:13
jo men hur tror du 16:9 kommer se ut? de kommer få en utdragen effekt med balkar upptill och ner till blir riktigt illa att kolla på dem
då är det bättre att välja 16:9 och sen välja automatisk eller zoom då kommer 4:3 sändningar att dras ut men 16:9 kommer va normala
Jag tittar oftast på tv stående på huvudet och skulle vilja att bilden levererades uppåner. Det blir lite ansträngande i längden om inte det finns möjlighet till uppåner-bild. Eller gör det det va.
Var trycker man på för ena knapp tro...den gröna kanske.
Postad 23 november 2010 - 13:48
Postad 23 november 2010 - 15:54
OSD-planet (Grafik) kodas med färgmodellen RGB8888. Videoplanet kodas med YCbCr.
All blandning görs med RGB-modellen där YCbCr material omvandlas med ITU_601 eller ITU_709 matris (ITU_601 för SD, ITU_709 för HD). Sedan görs en rad checkar med TV:n. Om YCbCr444 stöds så väljs det, annars så kontrolleras det om YCbCr422 stöds och i så fall så väljs det, om inget av dessa stöds så väljs RGB888. Genom dessa ”checkar” ska det inte behövas ett manuellt byte av färgrymd.
Så boxen tar emot YCbCr420 (antar jag?), konverterar det till RGB för att lägga på OSD och sen konvertar till YCbCr444
i första hand, YCbCr422 i andra hand och det är bara om TVn inte understödjer YCbCr444 eller YCbCr422 som boxen väljer att skicka RGB och därmed skippar den den sista konverteringen?
En annan fråga: för SD-kanaler, om boxen är inställd på att skala till 1080i, görs det en ommappning från ITU_601 till ITU_709? Den borde göra det men om ni har definitiv info om det sker så berätta gärna det.
En variant är att göra så inställningen YCbCr-Through bara gäller tills nästa power off/standby och påAtt lägga in funktionen YCbCr-Through som skulle innebära att menyerna försvinner ser vi inte som en bra lösning utan komplikationer. Vi vill inte lägga in en funktion som kan ge våra kunder ett ”fel”, i detta fall att menyerna försvinner.
så sätt ha ett garanterat sätt att få "tillbaka" menyerna för dem som anser sig ha tappat bort dem...
Då det inte finns så mycket teknisk dokumentation över boxen så uppskattas det att ni försöker gräva fram lite teknisk info!Vi gillar verkligen att våra kunder engagerar sig i våra produkter och samtidigt visar att det finns oerhört mycket kunskap där ute. Men vi ser detta som ett litet sidospår och vi försöker generellt att inte grotta ner oss i tekniken på det här sättet.
Redigerat av rickardl, 23 november 2010 - 15:56.
Postad 24 november 2010 - 23:07
Tycker att det är dags för Com Hem att ta tag i utvecklingen av On Demand boxen Motorola VIP-1920C, eller erbjuda ett bättre alternativ. Har en känsla att Com Hem's rykte som leverantör av On Demand-tjänster är undermåligt mycket på grund av denna eländiga box.
I dagsläget undviker jag att utnyttja On Demand tjänsterna trots att jag har boxen, detta på grund av det krångliga och långsamma menysystemet. Följande exempel är de värsta svagheterna med boxen:
1.Tjänsten Play. Om jag ska leta ett program via menyn A-Ö går det inte att välja en enskild bokstav. Söker jag t.ex. efter programserien "Sveriges historia" måste jag välja "PQRS". Sedan följer ett oändligt scrollande där bl.a. flera sidor med olika "Rapport"-sändningar måste passeras.
1a. Det borde gå att välja en enskild bokstav.
1b. Program som ingår i en serie borde ligga i en undermeny, exempelvis "Rapport" som ett enda val med en undermeny där alla Rapportsändningar ligger.
1c. Listan över serier ligger i fel kronologisk ordning. Det senaste programmet borde ligga överst i listan.
1d. När man väl valt en serie, t.ex. "Sveriges historia", borde det gå att spara serien som en favorit, så att det är lätt att hitta övriga avsnitt.
1e. Om man börjar titta på ett program och avbryter uppspelningen borde det gå att, vid ett senare tillfälle, fortsätta titta där man senast avbröt, samt att programmet skulle kunna nås utan det ovan beskrivna letandet.
2. TV-guiden. Det krävs flera tryckningar för att nå TV-guiden. Borde vara en tryckning.
3. Det är lönlöst att göra en personlig kanalsortering. Boxen tappar bort sparad kanalordning "spontant", ibland mitt under sorterandet, ibland efter någon dag, ibland efter någon vecka. Detta trots att boxen är kontinuerligt spänningssatt.
4. Det finns enbart en favoritlista. Det borde finnas flera favoritlistor, vilka man dessutom borde kunna namnge, exempelvis "Nyheter", "Sport", "Film" och liknande.
Med hopp om bättring
Hasse
Redigerat av hlundin, 25 november 2010 - 15:15.
Postad 26 november 2010 - 09:47
Postad 28 november 2010 - 09:55
Datorn fungerar utmärkt när jag byter mot en linksys-router men inte mot er 3100 gateway. Jag skulle kunna plocka bort NAT ur den och köra den som ett rent modem, men då vägrar den leverera mer än 60Mbit mot 95 när jag kör den i NAT läge.
Kör med 11b/g/n inställt och provat såväl 10 som 20Mhz band - utan resultat. Jag har blivit "kompenserad" med ett par månaders gratis bredband då tjänsten inte fungerat korrekt, att jag har haft dålig bild på mitt tv-utbud men jag anser fortfarande att det är i minsta laget då ni även lyckats gräva upp min dränering på huset utan mitt tillstånd, spänt en coaxkabel i ankelhöjd utanför dörren så svärmor trillade och skadade sig, klampat in utan att ta av er skorna så jag fick tvätta mattorna i min hemmabio samt rivit ett dvd-skåp för att ni inte hittade jacket och därmed tagit sönder 4 stycken dvd samt 6 blu-rayskivor.
Tydligen är denna kompensation allt enligt er kundtjänst så jag måste fråga er hur ni ser på nöjda kunder och sociala medier?
Postad 29 november 2010 - 14:32
Har ert bredband XXL med tillhörande netgear 3100 gateway men får märkliga fel. Mina bärbara datorer rapporterar aldrig lägre än 3-4 staplar och oftast ~ 140 Mbit i anslutningshastighet, men ändå tappar de signalen till nätverket och står och tuggar ett par minuter innan det visas ett rött kryss över anslutningen. Disable / enable funkar och sen är man igång i ca 10 minuter innan det händer igen.
Datorn fungerar utmärkt när jag byter mot en linksys-router men inte mot er 3100 gateway. Jag skulle kunna plocka bort NAT ur den och köra den som ett rent modem, men då vägrar den leverera mer än 60Mbit mot 95 när jag kör den i NAT läge.
Kör med 11b/g/n inställt och provat såväl 10 som 20Mhz band - utan resultat. Jag har blivit "kompenserad" med ett par månaders gratis bredband då tjänsten inte fungerat korrekt, att jag har haft dålig bild på mitt tv-utbud men jag anser fortfarande att det är i minsta laget då ni även lyckats gräva upp min dränering på huset utan mitt tillstånd, spänt en coaxkabel i ankelhöjd utanför dörren så svärmor trillade och skadade sig, klampat in utan att ta av er skorna så jag fick tvätta mattorna i min hemmabio samt rivit ett dvd-skåp för att ni inte hittade jacket och därmed tagit sönder 4 stycken dvd samt 6 blu-rayskivor.
Tydligen är denna kompensation allt enligt er kundtjänst så jag måste fråga er hur ni ser på nöjda kunder och sociala medier?
Hej,
Din upplevelse låter inte alls rolig men som vi tidigare skrivit så bemöter vi inte specifika kundärenden här på forumet.
Om du är missnöjd med de beslut man tagit i ärendet så kan du göra en reklamation på http://www.comhem.se/reklamera och därigenom få en omprövning på ditt ärende. Vi vill inte ge dig felaktiga förväntningar och påpekar därför att en omprövning av tidigare beslut inte är en garanti för att beslutet/besluten i sig kommer att ändras.
Med vänlig hälsning
Fredrik Söderlund
Kundservice
Redigerat av Tele2 Sverige, 29 november 2010 - 15:23.
Postad 29 november 2010 - 17:42
Eftersom ni inte svarar på enskilda ärenden kanske ni kan tala om vad som är fel på min 3100 och även ta en funderare på att era konkurrenter löser enskilda ärenden, då via pm.
Postad 29 november 2010 - 23:11
I och med att ni ansåg att plåster på såren var ett par gratismånader med en tjänst som ändå inte fungerar tror jag inte att en omprövning via reklamation kommer att leda någonstans.
Eftersom ni inte svarar på enskilda ärenden kanske ni kan tala om vad som är fel på min 3100 och även ta en funderare på att era konkurrenter löser enskilda ärenden, då via pm.
Kasst av ett så stort bolag som Com hem och komma med ett såt skit bud för förstörda prylar . Bra att sånt kommer fram på såna här ställen ..
Postad 30 november 2010 - 09:00
Ni efterlyste tidigare i tråden synpunkter på mjukvaran till HDPVR-1000C.
Boxen fungerar på det stora hela lysande men just nu har jag följande två ljudproblem:
1. Efter snabbspolning är inte alltid läppsynken påkopplad, det verkar som att boxen glömt bort att den skall fördröja. Det räcker att gå in i Ljud och bild menyn, bläddra ner till läppsynksraden och klicka på den för att boxen skall utföra den läppsynk som är inställd.
2. Ett nytt fenomen har uppstått efter snabbspolning, ljudet blir väldigt lågt, genom att trycka på i-knappen blir allt normalt igen, vet inte ännu om det beror på ljudformatbyte eller något annat.
Tar ljudet via optisk kabel.
Postad 30 november 2010 - 13:36
I och med att ni ansåg att plåster på såren var ett par gratismånader med en tjänst som ändå inte fungerar tror jag inte att en omprövning via reklamation kommer att leda någonstans.
Hej Dreadlock,
Vi är aktiva på sweclockers.se för att bemöta bredbandsfrågor. Här på minhembio.com försöker vi hålla det hela inom våra tv-produkter.
Vi tror att de som surfar in på minhembio.com främst letar svar på tv-frågor och syftet med vår närvaro är främst att ta reda på vilka problem ni har med dessa tjänster samt försöka hjälpa er genom att ge generella svar som fler än en användare kan ha nytta av. De som har privat frågor eller problem som kanske inte har med Tv att göra hänvisar till vår Kundservice på telefonnummer 0771-55 00 00 eller till vår Twitter-kanal http://twitter.com/ComHemAB.
Vi löser inte enskilda ärenden via PM för närvarande, men vi kanske ändrar detta framöver.
Tack för bra synpunkt.
Med vänlig hälsning
Fredrik Söderlund
Kundservice
Postad 30 november 2010 - 18:06
Tack Comhem för att ni är med öppet i denna tråd!
Ni efterlyste tidigare i tråden synpunkter på mjukvaran till HDPVR-1000C.
Boxen fungerar på det stora hela lysande men just nu har jag följande två ljudproblem:
2. Ett nytt fenomen har uppstått efter snabbspolning, ljudet blir väldigt lågt, genom att trycka på i-knappen blir allt normalt igen, vet inte ännu om det beror på ljudformatbyte eller något annat.
Tar ljudet via optisk kabel.
Om du höjer volumen på boxen till max så ska du nog slippa det problemet? Jag fick samma problem när inte ljudet var på max och det även fast ljudet är kopplat optiskt och den analoga volume kontrollen i boxen inte borde ha något med den optiska digitala ljudet att göra. Jag har inte uppdaterat till senaste mjukvaran men problemet finns i den gamla. Det är mycket möjligt att när du uppdaterade mjukvaran att volume inställningen ändrades och det var då du upptäckte problemet.
Thomas
Postad 30 november 2010 - 18:34
Om du höjer volumen på boxen till max så ska du nog slippa det problemet? Jag fick samma problem när inte ljudet var på max och det även fast ljudet är kopplat optiskt och den analoga volume kontrollen i boxen inte borde ha något med den optiska digitala ljudet att göra. Jag har inte uppdaterat till senaste mjukvaran men problemet finns i den gamla. Det är mycket möjligt att när du uppdaterade mjukvaran att volume inställningen ändrades och det var då du upptäckte problemet.
Thomas
Tack Tumme det löste ljudnivåproblemet.
Problemet verkar bara finnas på PCM-kodat material. Ej på Dolby Digital.
Om ljudnivån inte är på max med volymkontrollen verkar följande hända:
Volymen är alltid på max på den optiska utgången förutom efter snabbspolning. Då blir volymen den låga tills jag trycker på i-knabben eller volymkontrollsknappen. Så fort jag trycker på någon av dessa knappar studsar ljudet upp till den höga nivån.
Kvarstår nu läppsynksfenomenet där boxen ibland glömt bort att den skall synka.
Postad 30 november 2010 - 21:49
Postad 01 december 2010 - 17:47
Hej!
Tycker att det är dags för Com Hem att ta tag i utvecklingen av On Demand boxen Motorola VIP-1920C, eller erbjuda ett bättre alternativ. Har en känsla att Com Hem's rykte som leverantör av On Demand-tjänster är undermåligt mycket på grund av denna eländiga box.
I dagsläget undviker jag att utnyttja On Demand tjänsterna trots att jag har boxen, detta på grund av det krångliga och långsamma menysystemet. Följande exempel är de värsta svagheterna med boxen:
1.Tjänsten Play. Om jag ska leta ett program via menyn A-Ö går det inte att välja en enskild bokstav. Söker jag t.ex. efter programserien "Sveriges historia" måste jag välja "PQRS". Sedan följer ett oändligt scrollande där bl.a. flera sidor med olika "Rapport"-sändningar måste passeras.
1a. Det borde gå att välja en enskild bokstav.
1b. Program som ingår i en serie borde ligga i en undermeny, exempelvis "Rapport" som ett enda val med en undermeny där alla Rapportsändningar ligger.
1c. Listan över serier ligger i fel kronologisk ordning. Det senaste programmet borde ligga överst i listan.
1d. När man väl valt en serie, t.ex. "Sveriges historia", borde det gå att spara serien som en favorit, så att det är lätt att hitta övriga avsnitt.
1e. Om man börjar titta på ett program och avbryter uppspelningen borde det gå att, vid ett senare tillfälle, fortsätta titta där man senast avbröt, samt att programmet skulle kunna nås utan det ovan beskrivna letandet.
2. TV-guiden. Det krävs flera tryckningar för att nå TV-guiden. Borde vara en tryckning.
3. Det är lönlöst att göra en personlig kanalsortering. Boxen tappar bort sparad kanalordning "spontant", ibland mitt under sorterandet, ibland efter någon dag, ibland efter någon vecka. Detta trots att boxen är kontinuerligt spänningssatt.
4. Det finns enbart en favoritlista. Det borde finnas flera favoritlistor, vilka man dessutom borde kunna namnge, exempelvis "Nyheter", "Sport", "Film" och liknande.
Med hopp om bättring
Hasse
Någon på Com Hem som tar detta på allvar, eller? Tänker ni tiga ihjäl problemet?
Postad 02 december 2010 - 15:17
jag har på sistone haft små korta avbrott i DD ljudet på Tv4 HD, korta hack på kanske 0,5s..
men känns som det bara blir oftare o oftare...
är det hos Com Hem felet sitter eller hos tv4?
var ju liknande fel på Tv4 HD för 1-2 år sedan med DD ljudet...
Postad 02 december 2010 - 16:02
Någon på Com Hem som tar detta på allvar, eller? Tänker ni tiga ihjäl problemet?
Hej,
Vi har tagit dessa punkter vidare till ansvariga för tv-produkten och återkommer när vi fått svar.
Med vänlig hälsning
Fredrik Söderlund
Kundservice
Postad 02 december 2010 - 21:35
Jag testade en som gav bättre styrka på en SD kanal men på den nyligen problematiska SVT2 HD
så blev det sämre med kvalitet under 100 och ingen bild alls.
Just nu funkar det bra men jag undersöker möjligheterna att ha en längre antennkabel
pga annan möblering.
Jag har Humax HDPVRn men inte med orginalkabeln utan en vanlig som jag fick av Com Hem
då orginalet inte gav tillräcklig styrka/kvalitet.
Postad 03 december 2010 - 10:18
Jepp, jag har samma hack på TV4 HD. Gällde även icke-DD.TV4 HD
jag har på sistone haft små korta avbrott i DD ljudet på Tv4 HD, korta hack på kanske 0,5s..
men känns som det bara blir oftare o oftare...
är det hos Com Hem felet sitter eller hos tv4?
var ju liknande fel på Tv4 HD för 1-2 år sedan med DD ljudet...
Redigerat av distortion2, 03 december 2010 - 10:19.
Postad 03 december 2010 - 17:17
Finns det någon antennförstärkare som Com Hem kan rekommendera?
Jag testade en som gav bättre styrka på en SD kanal men på den nyligen problematiska SVT2 HD
Just nu funkar det bra men jag undersöker möjligheterna att ha en längre antennkabel
pga annan möblering.
Jag har Humax HDPVRn men inte med orginalkabeln utan en vanlig som jag fick av Com Hem
Hade också varit intresserad av ett svar på den här frågan.
Har problem med svt2 HD. Inte samma problem som i början då bild o ljud hackade. Nu är det "digitala störningar", fyrkanter och stora block av bilden som släpar efter eller före. Troligtvis dålig signal. Har testat med annan kabel, och en gammal-gammal antennförstärkare. Hjälper föga. Alla andra kanaler fungerar bra. Svt1HD kan nån enstaka gång, störa på samma sätt, men inte alls i närheten av svt2 HD. svt1 HD kan hända en gång i timmen högst medan svt2HD händer en gång i minuten.
Postad 03 december 2010 - 19:00
Hej!
Tycker att det är dags för Com Hem att ta tag i utvecklingen av On Demand boxen Motorola VIP-1920C, eller erbjuda ett bättre alternativ... och texten fortsätter.
Hasse
Bra att ni tar upp boxen och dess funktioner. Jag är också intresserad av att se en förbättring i mjukvaran vilket borde inte vara allt för svårt att ordna till för Com Hem, om intresse finns för produkten som sådan och om kunderna i allmänhet.Dessutom borde de lägga till en sökfunktion i Play.. Har lagt ner Play till det blir en förbättring, alldeles för segt att hitta det man letar efter..
Här är också en viktig fråga som Com Hem borde kunna svara på, kan man tycka?Finns det någon antennförstärkare som Com Hem kan rekommendera?
pga annan möblering.
Jag har just nu mindre bra erfarenhet från kundtjänst i det ämnet. Jag ämnar ha en ny/kommande TV:n i en annan del av bostaden där TV-uttaget finns idag och jag skrev en förfrågan om tekniken, om kablar man kan behöva med mera via hemsidan och efter några dagar ringer en tjej upp mig... men hon kunde inte ge mig några konkreta svar på mina frågor och försökte komma med några standardsvar (hon läser nog ur en manual gissar jag på) som i praktiken betyder att man inte kan använda andra kablar än de som medföljer TV-box + modem, varpå jag säger varför läser du inte mina frågor och det blir tyst i telefon en stund och hon avslutar sedan samtalet med att jag återkommer... vilket hon naturligtvis inte gör det. Så man blir lite stött av ett sådant (oproffsigt) bemötande - bättre upp i fortsättningen kan ni försöka med Com Hem, tack!
I brist på ordentliga svar från Com Hem och deras kundtjänst, ställer jag nu mina frågor här i den här tråden istället och jag har b.la. frågat tidigare:
- vad använder Com Hem för kablar till Motorolan + modemet?
- vad kan man ersätta eller använda för kablar istället för de som medföljer TV-box + modem förslagsvis, vid olika längre längder t.ex. 10-15-20-25-30 meter från huvuduttaget och med olika förslag på uppkopplingar?
- om det också kan behövas en antennförstärkare, som Rickard skriver i sitt inlägg med en förfrågan, vid användandet av längre kablar, borde det finnas några goda tips eller förslag på en sådan apparat som ger en möjlighet till god signal för era kanaler i ert nät med er utrustning. Den här problematiken borde vid det här laget vara en väl känd fråga sedan lång tid tillbaka där kunder till er önskar flytta sin TV-utrustning till en annan del av bostaden eller hur?
Jag har i mitt tidigare brev till Com Hem förslagit att i informationsbladet för produkterna de tillhandahåller till sina kunder eller på sin hemsida, lägga upp allmänna svar på t.ex. vad som åtgår för att flytta en TV-utrustning med andra kablar än vad som medföljer i kartongerna ut till era kunder. Ni på Com Hem har på er sida redan lagt upp svar på en del frågor som era kunder och nya kunder kan tänkas ha med TV:n att göra men då borde det här lika väl ingå kan man tycka. Detta borde också vara tidsbesparande inte minst för er Com Hem om olika allmänna och ofta förekomna tekniska frågor redan finns svar på nedskriva någonstans i er organisation eller på er sida att visa upp för era kunder som frågar om det här - än att gång på gång behöva besvara snarlika frågor eller hur?
Avslutningsvis, tack också för att ni trots allt finns till på en del forum för olika specifika intressen inom olika tekniska områden som b.la. berör datorer, bild och ljud.
Jag ser fram emot ert svar Com Hem, om b.la. TV-box + modem med mina ställda frågor om t.ex. kablaget.
Postad 06 december 2010 - 10:08
Jag ber om ursäkt för dubbelpostningen i denna och en annan tråd men idag börjar vi sälja vår Tv-modul för HD som gör att alla våra kunder kan se på HDTV utan extern box. Läs mer på Com Hem-bloggen: http://www.comhemblo...v-modul-for-hd/
Hälsningar,
Ola Eriksson
ansvarig sociala medier
Com Hem.
Postad 06 december 2010 - 13:57
På er blogg står det: "Till att börja med finns stöd för Samsung och Sonys tv-apparater men vi jobbar på att snabbt kunna godkänna apparater från andra tillverkare också."
På hemsidan står det: "Kommer tv-modulen att fungera med alla tv-apparater med inbyggd digitalbox som är godkända av Com Hem?
Nej, inledningsvis kommer vi bara att godkänna att den används med tv-apparater från Samsung och Sony som har stöd för CI+ (Common Interface)."
På Twitter svarar ni: "Vi kan inte garantera funktionalitet med modeller som inte är godkända. Kortet pairas med modulen."
Postad 06 december 2010 - 15:30
Postad 06 december 2010 - 15:58
Jag har en Philips 37PFL8404/12 som har stöd för DVB-C MPEG 4 / CI+ och som redan är godkänd av ComHem för SDTV. Om jag har tolkat all information rätt som finns på comhembloggen, minhembio.com etc..så kan jag redan idag köpa den nya CA-modulen och paira mitt programkort till den, men då ni inte testat min specifika model så får jag ingen support om det strular? dvs. jag gör det på egen risk? Eller ska jag tolka informationen som att ni spärrat alla tv-modeller som inte är godkända och jag måste vänta tills ni godkänt min specifika modell??
På er blogg står det: "Till att börja med finns stöd för Samsung och Sonys tv-apparater men vi jobbar på att snabbt kunna godkänna apparater från andra tillverkare också."
På hemsidan står det: "Kommer tv-modulen att fungera med alla tv-apparater med inbyggd digitalbox som är godkända av Com Hem?
Nej, inledningsvis kommer vi bara att godkänna att den används med tv-apparater från Samsung och Sony som har stöd för CI+ (Common Interface)."
På Twitter svarar ni: "Vi kan inte garantera funktionalitet med modeller som inte är godkända. Kortet pairas med modulen."
Hej,
I dagsläget är det enbart tv-apparater från Samsung och Sony med stöd för CI+ som vi kan garantera att de fungerar med modulen. Senare under året hoppas vi kunna godkänna fler tv-apparater.
MVH
Stefan Wallman
Com Hem AB
Postad 06 december 2010 - 16:02
Om jag har en pvr box som redan är pairad och sedan har en tv i ett annat rum som jag köper modulen till, kan jag då paira den också med samma kort?
Hej,
Det går bra att paira upp till 3 st digitalboxar/CI moduler mot samma kort.
MVH
Stefan Wallman
Com Hem AB
Postad 06 december 2010 - 20:20
Hej,
I dagsläget är det enbart tv-apparater från Samsung och Sony med stöd för CI+ som vi kan garantera att de fungerar med modulen. Senare under året hoppas vi kunna godkänna fler tv-apparater.
MVH
Stefan Wallman
Com Hem AB
Det jag vill få förtydligat är - kan jag fortfarande köpa modulen, paira den mot mitt programkort och använda den till min Philips-tv även om inte ni inte garanterar funktionen? dvs. om man är medveten om att detta.
Ni är ju inte tydliga om detta då ni svarar olika/formulerar er på olika sätt här på minhembio, på twitter, comhembloggen etc.. dvs. godkänner ni inte att man använder den till andra modeller än Samsung/Sony eller är det funktionaliteten ni inte garanterar?
Och här säger ni: "I dagsläget är det enbart tv-apparater från Samsung och Sony med stöd för CI+ som vi kan garantera att de fungerar med modulen."
Om jag ska vänta tills min Philipsmodell blivit godkänd trots att jag redan vet att den fungerar med HDTV kan jag ju få vänta till nästa jul om just den modellen hamnar långt ner i kön.
Postad 06 december 2010 - 20:59
Varför gynnar ni bara dessa modeller just nu, alla vi andra då ? Vi vill inte vänt tills nästa år...
Vi vill veta HUR ni jobbar för att godkänna andra modeller och fabrikat
1 . vilka står på tur o varför just dessa och inte andra?
2. hur lång tid tar det för er att bestämma detta?
3. vad är det som görs för att det skall fungera?
4. vad är det som bromsar och tar tid?
5. Vilka måste vara med och bestämma om detta och varför?
Detta har jag och säkert många väntat på, hatar boxar, kanaler skall väljas i TVn
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar