Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Humax BXR-HD

2479 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Humax BXR-HD (Digitalboxar) 3 7.307692 (12) Inga priser
Humax BXR-HD+ 500GB (Digitalboxar) 2 7.394736 (37) Inga priser
Humax BXR-HD2 (Digitalboxar) 2 3.416666 (11) Inga priser
Humax BXR-HD+2 500GB (Digitalboxar) 1 7.299998 (9) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 09 May 2011 - 11:46

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Så du tror att det är en slump att jag vid två tillfällen igår lyckades få bort ryckningarna genom att starta om boxen.

Om inlägg 481 i den här tråden stämmer så ja.

Postad 09 May 2011 - 19:07

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Så du tror att det är en slump att jag vid två tillfällen igår lyckades få bort ryckningarna genom att starta om boxen.

Om inlägg 481 i den här tråden stämmer så ja.

.. eller så har HTPC:n samma grundproblem (som visar sig med visst material).

Postad 09 May 2011 - 19:50

Michael08
  • Michael08
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Mitt 24 månaders Boxer max abbonemang går ut i februari 2012 - ringde dit förra veckan för att kolla om det var möjligt att får en Humax XXR HD+ med 500gb hårdisk rabbaterat eftersom man blev pålurad en (framtidsäker i tre veckor 2010) Dilog DT655HD förra året. Var väldigt tydlig med att jag inte var intresserad av Sagem boxen som slått värdsrekord i missnöjdhet. Skulle få en Humax mot att jag förlängde abbonemangen från dagens datum och 24 månader framåt för 1500:- tyckte det lät bra, för att vara på säkra sidan frågade jag hon på boxer det är väl en Humax box nu den som har 500Gb hårdisk - javisst svarade hon den kommer nästa vecka.... Hämtade ut boxen i lördags och vad hade jag fått, en Humax box not..... var en Sagem RT90-160 ringde till boxer och dom svarade att det var konstigt att dom hade lovat mig en sådan för Humax boxen har dom inte fått in ännu utan kommer snart.... Skall skicka tillbaka Sagem boxen och sedan drar dom 150:- från nästa boxer hyra för kompensation av frakten.... massa jobb för ingenting.

Fick dock ett nytt Boxer kort och när jag satte i det så tyckte jag att bilden blev ordentligt mkt bättre på min nuvarnde Dilog DT655HD - DVR jämfört med innan kan det vara möjligt jämfört med mitt gamla kort som var 3-4 år gammalt.

/Michael

Redigerat av Michael08, 09 May 2011 - 19:58.

Postad 09 May 2011 - 21:44

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Kan någon bekräfta om bxr-hd+ boxen funkar ihop med cardcaster?

Har nu testat Cardcastern och den funkar med båda mina boxar:

Mycket smidig liten pryl!

Postad 09 May 2011 - 22:10

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Mitt 24 månaders Boxer max abbonemang går ut i februari 2012 - ringde dit förra veckan för att kolla om det var möjligt att får en Humax XXR HD+ med 500gb hårdisk rabbaterat eftersom man blev pålurad en (framtidsäker i tre veckor 2010) Dilog DT655HD förra året. Var väldigt tydlig med att jag inte var intresserad av Sagem boxen som slått värdsrekord i missnöjdhet. Skulle få en Humax mot att jag förlängde abbonemangen från dagens datum och 24 månader framåt för 1500:- tyckte det lät bra, för att vara på säkra sidan frågade jag hon på boxer det är väl en Humax box nu den som har 500Gb hårdisk - javisst svarade hon den kommer nästa vecka.... Hämtade ut boxen i lördags och vad hade jag fått, en Humax box not..... var en Sagem RT90-160 ringde till boxer och dom svarade att det var konstigt att dom hade lovat mig en sådan för Humax boxen har dom inte fått in ännu utan kommer snart.... Skall skicka tillbaka Sagem boxen och sedan drar dom 150:- från nästa boxer hyra för kompensation av frakten.... massa jobb för ingenting.

Fick dock ett nytt Boxer kort och när jag satte i det så tyckte jag att bilden blev ordentligt mkt bättre på min nuvarnde Dilog DT655HD - DVR jämfört med innan kan det vara möjligt jämfört med mitt gamla kort som var 3-4 år gammalt.

/Michael

Du måste ha haft oflyt, killen på lagret var väl bakis eller nåt :) Jag fick min box förra veckan nämligen. Kolla bara så att du verkligen får 500 GB-modellen, förra veckan var det endast uppsägningsavdelningen som har den modellen. De vanliga säljarna på kundtjänsten kunde endast erbjuda en kommande variant med ynka 160 GB.

Det beteendet märkte jag av på vissa LGmodeller innan och på dessa modeller så gick tv igång med vilken knapptryckning som helst på vilken fjärr som helst...

Låter lite som att jag fått en sån LG på halsen ;)

Postad 10 May 2011 - 08:07

lek2481
  • lek2481
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Har nu testat Cardcastern och den funkar med båda mina boxar:

Mycket smidig liten pryl!

Kanon. Tack!

Vilken firmware har du i dina cardcaster-kort?

Postad 10 May 2011 - 08:32

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Om du inte hade bildstörningar tidigare som blockningar och frysningar så är det inte ens teoretiskt möjligt att bilden blir bättre med ett nytt kort. Inte i det system som används här.
Kortet har noll och intet att göra med bildkodningen, det serverar bara dekrypteringsnycklar till boxen.

Postad 10 May 2011 - 08:33

Unregistered508e5cf4
  • Unregistered508e5cf4
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Om du inte hade bildstörningar tidigare som blockningar och frysningar så är det inte ens teoretiskt möjligt att bilden blir bättre med ett nytt kort. Inte i det system som används här.
Kortet har noll och intet att göra med bildkodningen, det serverar bara dekrypteringsnycklar till boxen.

Placeboeffekten skall aldrig underskattas.

Postad 10 May 2011 - 08:45

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Kanon. Tack!

Vilken firmware har du i dina cardcaster-kort?

Inte en susning, hur kollar man det?

Postad 10 May 2011 - 09:25

lek2481
  • lek2481
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Inte en susning, hur kollar man det?

Du kan se det om du kör SplitWorks uppdateringsprogram, http://www.splitwork.../cardcaster.exe
och sen kopplar in cardcaster-läsaren till datorn via USB.

Fast det är inte så viktigt egentligen, att det funkar för dig innebär att det förmodligen kommer att funka för mig också, eventuellt efter en uppgradering till senaste versionen.

Cardcastern är verkligen bra, kör den i min dreambox, i en gammal Hyro och i en CA-modul i teven.
Fast nu är det dags att uppgradera till HD. ;)

Postad 10 May 2011 - 13:32

Unregisteredc41c7708
  • Unregisteredc41c7708
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Hittade en skitbra funktion idag på min Humax box, Jag pausade ett program och satte mig vid datorn och när jag kom tillbaka så hade en skärmsläckare aktiverats, kanon om man har en plasma.

Postad 10 May 2011 - 15:56

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Hittade en skitbra funktion idag på min Humax box, Jag pausade ett program och satte mig vid datorn och när jag kom tillbaka så hade en skärmsläckare aktiverats, kanon om man har en plasma.

Det kan min 5 år gamla Samsung med :P

Men jag håller med dig, det är en vettig funktion!

Postad 10 May 2011 - 21:18

hajon23
  • hajon23
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Efter att ha följt denna tråd ett tag var det inte svårt att åka och köpa en BXR-HD+ 500GB. Har installerat den, något som gick väldigt smidigt. Nu kommer det roliga jobbet med att lära känna den. Jag har testat den på en 23 tums Samsung men huvud-TV:n är en 28 tums 4:3 tjock-TV så det blir nog till att snart göra ännu ett inköp. Första intrycket har varit jättebra.

Postad 11 May 2011 - 08:02

Unregistered508e5cf4
  • Unregistered508e5cf4
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Hur är det med Era boxar (bxr-hd+). Är de helt ljudlösa? Min är knäpptyst för det mesta, dock surrar en fläkt igång ibland och den hörs, inte så att det stör direkt men den hörs i alla fall från 4 m. Tänkte bara höra då boxen av vissa beskrivits som knäpptyst och även M3´s test uttryckte att den skulle vara helt tyst.

Postad 11 May 2011 - 08:32

marpeto
  • marpeto
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Fick min Humax BXR-HD+ idag med ett nytt Boxer-kort (version 4 - då mina gamla kort var version 3 o 3.5 och de skulle inte funka med MPEG-4). Laddade ner firmware version 2.52 r91 01/05/2011, uppdaterade korten, laddade in ATR i dem och allt funkade perfekt direkt!

Har haft ett tvillingkort innan (plus SmartWI) då en Philips-TV tappat bilden ibland med SmartWI, men nu med nya Boxer-kortet och nya firmware på SmartWI så funkar allt perfekt verkar det som. Därför blev jag inte sur då Boxer missade att skicka med ett nytt tvillingkort.

Har blandat SmartWI klientkort från V3 till V8 - och 4 kort (skall nu köpa 2 kort till)

Postad 11 May 2011 - 11:56

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Hur är det med Era boxar (bxr-hd+). Är de helt ljudlösa? Min är knäpptyst för det mesta, dock surrar en fläkt igång ibland och den hörs, inte så att det stör direkt men den hörs i alla fall från 4 m. Tänkte bara höra då boxen av vissa beskrivits som knäpptyst och även M3´s test uttryckte att den skulle vara helt tyst.

Min är helt tyst, inte hört ett pip från den än, värken fläkt eller hård disk. haft den snart i 3 veckor.

tar en fråga med, tidsaxlen som kommer fram när en spolar fram eller pausar, tar det ca 15 sec för er med innan den försvinner, nu trycker man på exit. tycker det är lite extrem lång tid för den att försvinna.
bxr hd+ är det som gäller på.

Postad 11 May 2011 - 12:19

aljons
  • aljons
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Jag har haft boxen ca en vecka och har noterat att fläkten går igång ibland, det verkar vara speciellt i de fall som jag har hållit på och mixtrat lite med den t.ex zappat mellan kanalerna och/eller spelar in samtidigt. Fläkten hörs tydligt från ca 4 m. Jag har försökt höja upp boxen från underlaget och gjort mer plats för den ovanför (ca 10 cm) i Tv-hyllan och detta verkar ha hjälpt lite men jag är fortfarande inte nöjd. Min gamla Sagem 6280 80GB lät faktiskt mindre.

Postad 11 May 2011 - 12:24

Unregistered508e5cf4
  • Unregistered508e5cf4
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Jag har haft boxen ca en vecka och har noterat att fläkten går igång ibland, det verkar vara speciellt i de fall som jag har hållit på och mixtrat lite med den t.ex zappat mellan kanalerna och/eller spelar in samtidigt. Fläkten hörs tydligt från ca 4 m. Jag har försökt höja upp boxen från underlaget och gjort mer plats för den ovanför (ca 10 cm) i Tv-hyllan och detta verkar ha hjälpt lite men jag är fortfarande inte nöjd. Min gamla Sagem 6280 80GB lät faktiskt mindre.

Precis som min då, den går också igång "när boxen har haft mycket att göra"

Redigerat av Unregistered508e5cf4, 11 May 2011 - 12:24.

Postad 12 May 2011 - 14:02

JackBlack
  • JackBlack
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Ingen som har problem med "spela in alla avsnitt" på humax hd+, det funkar ibland och ibland inte..?

Postad 12 May 2011 - 17:48

Unregisterede8729a39
  • Unregisterede8729a39
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Ingen som har problem med "spela in alla avsnitt" på humax hd+, det funkar ibland och ibland inte..?

Jo, är samma för mig. Vet inte om felet ligger i boxen eller Boxers EPG.

Postad 13 May 2011 - 08:03

dalle
  • dalle
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0

Här också. När den missat en serieinspelning hamnade boxen till på köpet i något läge där den ville den inte spela kommande avsnitt heller :)

Jag kör bara timer-inspelning efter den incidenten. Tyvärr blir det ofta fel namn på inspelningarna.

Postad 13 May 2011 - 09:32

spicata
  • spicata
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Ringde Boxer kundtjänst eftersom jag har läst tråden här om Humax lådan som har hårddisk och var intresserad av förlängning av mitt abb. som löperut till vintern.

Kundtjänst påstår att de inte säljer Humax med hårddisk, bara Sagem 160gb, däremot Humax HD för 495kr vid förlängning 24mån.

Är det sant? Finns Humax lådan med hårddisk inte längre, eller är det ett slugt försök att kränga Sagem 160gb ?

De påstod också att jag skulle kunna byta modul i TV´n ( Philips 8404 ) och via den och ett nytt kort ta emot HD kanaler för 19 spänn i månaden.
Men masten i min närhet är uppgraderad först i Juni, så än så länge är det ingen brådska med ev. beslut, lite kul bara och fråga runt om alternativen, tyckte det var skumt med Humaxen dock.

Postad 13 May 2011 - 09:54

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Ringde Boxer kundtjänst eftersom jag har läst tråden här om Humax lådan som har hårddisk och var intresserad av förlängning av mitt abb. som löperut till vintern.

Kundtjänst påstår att de inte säljer Humax med hårddisk, bara Sagem 160gb, däremot Humax HD för 495kr vid förlängning 24mån.

Är det sant? Finns Humax lådan med hårddisk inte längre, eller är det ett slugt försök att kränga Sagem 160gb ?

De påstod också att jag skulle kunna byta modul i TV´n ( Philips 8404 ) och via den och ett nytt kort ta emot HD kanaler för 19 spänn i månaden.
Men masten i min närhet är uppgraderad först i Juni, så än så länge är det ingen brådska med ev. beslut, lite kul bara och fråga runt om alternativen, tyckte det var skumt med Humaxen dock.

Du måste säga till kundtjänsten att du vill säga upp abonnemanget. Då blir du kopplad till Uppsägningsavdelningen, som åtminstone för två veckor erbjöd Humaxboxen med 500 GB hårddisk om man stannar kvar som kund och förlänger avtalet 24 månader.

Postad 13 May 2011 - 10:19

Gblenn
  • Gblenn
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Nä, det ska inte gå att kopiera ut inspelat material från Boxergodkända boxar, så det är helt korrekt.
Man kan bara göra backup via USB, som man sen måste lägga tillbaks igen innan det kan spelas upp.

Det är krypterat, och kan bara spelas upp på en och samma box igen, alltså inte ens på en annan box av samma modell.

Hur är det med material som spelats in från en krypterad kanal om man vill "arkivera" en bra film för att titta på i framtiden. Om man då inte längre har ngt abonnemang, kan man ändå titta på filmen eller lagras den krypterad och alltså kräver ett Boxerkort varje gång man ska titta på den??

Postad 13 May 2011 - 10:22

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Hur är det med material som spelats in från en krypterad kanal om man vill "arkivera" en bra film för att titta på i framtiden. Om man då inte längre har ngt abonnemang, kan man ändå titta på filmen eller lagras den krypterad och alltså kräver ett Boxerkort varje gång man ska titta på den??

Jag tror det ska funka utan abonnemang. Det inspelade datat kodas om med en nyckel som är unik för varje box. Därför går det bara att spela upp på samma box som det spelades in.
Du kan prova. Spela in några minuter från en krypterad kanal som du har abonnemang på. Ta ut kortet ur boxen och försök sen spela upp det du nyss spelade in.

Postad 14 May 2011 - 21:01

Unregistered65d26440
  • Unregistered65d26440
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Neeeej!

Självklart packar HD-bilden ihop lagom till Eurovision ... har funkat klockrent hela veckan. Gaaah! Är det boxen eller sändningen? Suck ... tokmycket störningar på 1:an och 2:an får jag inte in alls ... Vanliga SD-sändningar funkar dock ...

Postad 15 May 2011 - 09:48

Surte_Syd
  • Surte_Syd
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Ringde Boxer kundtjänst ..........
.....

Om inte TV:n är byggd för DVB-T2 från början kan man inte se HD-sändningar via denna teknik, oavsett modul (DVB-T duger alltså inte).
Din Philips klarar inte DVB-T2. Vad jag vet finns INGA TV-apparater ännu med denna teknik, så du blir sannolikt lurad om du hoppar på detta.

Postad 15 May 2011 - 10:04

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0

Om inte TV:n är byggd för DVB-T2 från början kan man inte se HD-sändningar via denna teknik, oavsett modul (DVB-T duger alltså inte).
Din Philips klarar inte DVB-T2. Vad jag vet finns INGA TV-apparater ännu med denna teknik, så du blir sannolikt lurad om du hoppar på detta.

Jodå finns ett helt gäng från Panasonic och Sony som boxer har med sin lista över godkända Tv med mottagare.

Fr.o.m halvårskiftet så kommer boxer inte längre att godkänna Tv med mottagare utan DVB-T2 och CI+.

Postad 15 May 2011 - 11:01

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Självklart packar HD-bilden ihop lagom till Eurovision ... har funkat klockrent hela veckan. Gaaah! Är det boxen eller sändningen?

Den HD-sändningen verkar vara OK i Göteborg i alla fall (spelade in den så jag har inte sett hela via marknätet).

Redigerat av janb, 15 May 2011 - 11:09.

Postad 15 May 2011 - 19:54

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
Hade nyss ryckighet på tv3hd. Hockeyn sve-fin. Någon mer? (ca 9 min in i första per)

Provade att spela in någon minut när det ryckte. Inspelning flöt utan hack så tyvärr verkar det vara boxen ändå.
Kan någon mer testa att spela in när det rycker?
Det försvann också när jag avslutade inspelningen. Ytterligare en sak som tyder på mjukvarubugg i boxen.
Ju fler som testar desto bättre slutsatser går att dra.

Postad 16 May 2011 - 08:06

janro
  • janro
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Neeeej!

Självklart packar HD-bilden ihop lagom till Eurovision ... har funkat klockrent hela veckan. Gaaah! Är det boxen eller sändningen? Suck ... tokmycket störningar på 1:an och 2:an får jag inte in alls ... Vanliga SD-sändningar funkar dock ...

Exakt samma här. Funkat klockrent både innan och efter. Även Eurovision funkade fint första timmen, sen blev det en massa störningar. Spelade in också, boxen sa "inspelningen misslyckades" när jag spelade upp filen som låg där så fint. Och det gick bra att spela upp hela. Dock inkl bildstörningar.
Jag som trodde det berodde på min gamla dåliga antennkabel, men då var det nog nåt med sändningen.

Jag noterade som du att SD funkade finfint under tiden. (Följde andra halvan av eurovision i SD, och förfasades över den gryniga bilden :D )

Signalstyrka visar SVT1 (SD) ligger på 100%, medans SVT 1 HD ligger runt 85%.
De bör komma från samma mast. Eller kan det vara så att HD sändningarna har plockats upp från en annan mast längre bort??

Hade nyss ryckighet på tv3hd. Hockeyn sve-fin. Någon mer? (ca 9 min in i första per)

Jag hade kalasbild i 2 perioder. Sen vet jag inte vad som hände. :P (Sorry för OT)

Postad 16 May 2011 - 09:00

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Signalstyrka visar SVT1 (SD) ligger på 100%, medans SVT 1 HD ligger runt 85%.
De bör komma från samma mast. Eller kan det vara så att HD sändningarna har plockats upp från en annan mast längre bort??

Vilka sändare din ort använder för olika kanaler ser du ju på första sidan hos http://teracom.se , så titta där.

"Frekvenstabeller: 1) Välj tv eller radio 2) Välj län"

Redigerat av anderswillhelmsson, 16 May 2011 - 10:01.

Postad 16 May 2011 - 12:53

janro
  • janro
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Vilka sändare din ort använder för olika kanaler ser du ju på första sidan hos http://teracom.se , så titta där.

"Frekvenstabeller: 1) Välj tv eller radio 2) Välj län"

Vet inte om det säger så mycket då jag bor mittemellan 2 master som sänder på samma kanaler och frekvenser. Men det är ju klart, min antenn är riktad mot en av dem. Men jag tycker det är konstigt att just SVT HD hade mkt sämre signalstyrka.
Den ena masten (Motala) är klassad som "stor sändare" 27 km bort enl Boxer. Den andra (Linköping) som "mindre", 12 km bort.
Har antennen mot den mindre. Båda är UHF och sänder HD på samma kanaler.
Antar att man i detta fall, kan få in signaler från båda?

Förhoppningsvis var det bara nåt mickel med sändningen just då.

Postad 16 May 2011 - 17:28

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Vet inte om det säger så mycket då jag bor mittemellan 2 master som sänder på samma kanaler och frekvenser. Men det är ju klart, min antenn är riktad mot en av dem. Men jag tycker det är konstigt att just SVT HD hade mkt sämre signalstyrka.
Den ena masten (Motala) är klassad som "stor sändare" 27 km bort enl Boxer. Den andra (Linköping) som "mindre", 12 km bort.
Har antennen mot den mindre. Båda är UHF och sänder HD på samma kanaler.
Antar att man i detta fall, kan få in signaler från båda?

Förhoppningsvis var det bara nåt mickel med sändningen just då.

Jag bor nästan exakt på samma ställe som du (gissar jag baserat på avstånden) och tar också in linköping. Det var absolut inga problem med HD-sändningen i lördags på eurovision. Jag kollade hela i HD.

Postad 16 May 2011 - 19:58

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0

Man kan ju koppla ihop två antenner och ta emot från två olika sändare, något som inte funkade med analog tv.

LÄS mer här: http://www.kjell.com...l/antennfilter/

Postad 17 May 2011 - 11:54

PatrikBlix
  • PatrikBlix
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Medialistan över inspelningar (MEDIA)
  • När man listar inspelningarna som är gjorda (Medialistan), så visas ibland ett gult + i övre vänstra hörnet på ikonen. Vad betyder det?
  • På vissa inspelningar visas en Preview på inspelningen, men på andra visas bara en filmikon. Varför? Kan man manuellt skapa en Preview? Kan man ändra en Preview?
  • Hur kan man se i listan vilken fil man senast höll på att titta på. Om man tittar på en film och trycker på STOPP så hamnar man automatiskt i Medialistan och den aktuella filen är markerad. Men om man sedan stänger av apparaten eller tittar LIVE på någon kanal. Hur kan man då hitta tillbaka till den senast spelade filen i Medialistan?
/Patrik
Humax BXR-HD+, v1.00.03

Postad 17 May 2011 - 12:05

PatrikBlix
  • PatrikBlix
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Standby
Kan man stänga av apparaten utan risk? Spelar det någon roll om det pågår en inspelning, slutförs den i så fall?

/Patrik
Humax BXR-HD+, v1.00.03

Postad 17 May 2011 - 12:15

PatrikBlix
  • PatrikBlix
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Strömhantering
MENU->Inställningar->System->Strömhantering->Energispar i standby
Vad betyder: "Välj PÅ för att avaktivera vissa funktioner och minimera strömförbrukningen."? (Sid 53 i manualen.)
Vadå "...vissa funktioner..."?
Vad är det egentligen för skillnad på AV och PÅ?

/Patrik
Humax BXR-HD+, v1.00.03

Postad 17 May 2011 - 12:32

PatrikBlix
  • PatrikBlix
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Schemalagda inspelningar (SCHEDULE)
När jag vill se vilka inspelningar som kommer att göras, känns det naturligt att göra det via Schema/Schedule. Men tyvärr är den listan lite hipp som happ. Den verkar inte alltid sorterad i tidsordning. Vissa delar verkar istället vara sorterad efter den ordning de skapades. Med andra ord så vet man aldrig riktigt säkert vilka inspelnigar som kommer göras en kväll.

Finns det något sätt så att man kan få en sorterad inspelningslista, sorterad efter inspelningsdatum och klockslag?
Självklart syns ju alla kommande inspelningar i Guiden, men det är väldigt omständigt.

/Patrik
Humax BXR-HD+, v1.00.03

Postad 17 May 2011 - 12:34

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3945 inlägg
  • 0
Sitt inte och skriv fyra olika inlägg i onödan, lägg istället in all den där texten i ETT enda inlägg, kanske uppradat med numrering per fråga så går det sen lätt att svara.

Postad 17 May 2011 - 12:39

PatrikBlix
  • PatrikBlix
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Sitt inte och skriv fyra olika inlägg i onödan, lägg istället in all den där texten i ETT enda inlägg, kanske uppradat med numrering per fråga så går det sen lätt att svara.

OK! Handlade om olika saker, men jag ska tänka på det i framtiden.
/Patrik

Postad 17 May 2011 - 15:02

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Paniiiiiik!

Jag tror jag blir knäpp, plötsligt får jag upp följande "lilla" felmeddelande som projektorbild:

"Programmet kan inte visas via HDMI-anslutning eftersom din TV inte stöder digitalt innehållsskydd (HDCP). Koppla ifrån HDMI-kabeln och anslut scarth- eller komposit-videoanslutning för att titta på programmet i standardupplösning."

Tidigare har jag konstaterat att jag inte får bild om jag kopplar boxen direkt till projektorn, men när jag går via HDMI-växeln i recievern har det funkat. Fram tills nu dvs.

Projektorn:

Recievern:

Någon annnan som råkat ut för något liknande?

Postad 17 May 2011 - 17:56

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Paniiiiiik!

Jag tror jag blir knäpp, plötsligt får jag upp följande "lilla" felmeddelande som projektorbild:

"Programmet kan inte visas via HDMI-anslutning eftersom din TV inte stöder digitalt innehållsskydd (HDCP). Koppla ifrån HDMI-kabeln och anslut scarth- eller komposit-videoanslutning för att titta på programmet i standardupplösning."

Tidigare har jag konstaterat att jag inte får bild om jag kopplar boxen direkt till projektorn, men när jag går via HDMI-växeln i recievern har det funkat. Fram tills nu dvs.

Projektorn:

Recievern:

Hmm, undrar om jag fått ett måndagsexemplar, jag kopplade boxen till min hederliga LCD-TV och boxen producerar endast myrornas krig på TV:n via HDMI. Via scarten blir det dock bild.

Postad 18 May 2011 - 10:04

dalle
  • dalle
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0

Standby
Kan man stänga av apparaten utan risk? Spelar det någon roll om det pågår en inspelning, slutförs den i så fall?

Ja.

Strömhantering
Vad betyder: "Välj PÅ för att avaktivera vissa funktioner och minimera strömförbrukningen."? (Sid 53 i manualen.)

Om du inte har aktiverat energisparläget skall boxen komma igång fortare från standby. Dock verkar det som boxen har ett inbyggt miljösamvete och går ner i energisparläget efter ett tag. Hur lång tid det tar vet jag inte, men den går ner i energisparläget över natten.

Postad 18 May 2011 - 10:06

Unregistered508e5cf4
  • Unregistered508e5cf4
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Ja.

Om du inte har aktiverat energisparläget skall boxen komma igång fortare från standby. Dock verkar det som boxen har ett inbyggt miljösamvete och går ner i energisparläget efter ett tag. Hur lång tid det tar vet jag inte, men den går ner i energisparläget över natten.

3 timmar

Redigerat av Unregistered508e5cf4, 18 May 2011 - 10:07.

Postad 18 May 2011 - 11:28

Hellberg
  • Hellberg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Strömhantering

Personligen har jag framförallt märkt dessa skillnader på min box:
- Med energisparläge PÅ så fungerar inte passthrough på antennutgången, så jag får ingen mottagning på tvns inbyggda box som är inkopplad efter Humaxboxen (detta efter att boxen varit avslagen en stund och gått ner i verkligt energisparläge dvs). Detta fungerar hela tiden med energisparläge AV.
- Med energisparläge AV visas en klocka i displayen när boxen är avstängd. Så är inte fallet när energisparläge är PÅ.

Jag har mestadels kört med energisparläget avslaget, men har också vid flertalet tillfällen (två gånger de senaste tre dagarna t.ex.) råkat ut för att boxen hängt sig vid timerinspelningar. Detta behöver förstås inte ha något med energisparläge av/på att göra alls, jag har dock inte råkat ut för det någon gång då jag har haft energisparläget på. Men det kan förstås också ha att göra med att jag till största delen kört med det avslaget, jag ska dock låta boxen ha energisparläget på framöver och se om det skulle göra någon skillnad (vilket jag tvivlar på förstås).

Postad 18 May 2011 - 21:52

marpeto
  • marpeto
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Saknar från min Topfield att man kan se endast en kanal. Det enda som finns (som jag hittat) är Guide som visar ett gäng kanaler för en kortare tidsperiod.

Har jag missat det - eller är det så illa?

Ser även Englands motsvarighet har fått en hel del godis i sina programuppdateringar. Är det någon som tror att det kan hamna hos oss också?

Kanske finns det någon möjlighet att "tvinga" in Englands firmware? Skulle den funka i Sverige?

Postad 19 May 2011 - 14:32

Unregistereddceea937
  • Unregistereddceea937
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Saknar från min Topfield att man kan se endast en kanal. Det enda som finns (som jag hittat) är Guide som visar ett gäng kanaler för en kortare tidsperiod.

Har jag missat det - eller är det så illa?

Ser även Englands motsvarighet har fått en hel del godis i sina programuppdateringar. Är det någon som tror att det kan hamna hos oss också?

Kanske finns det någon möjlighet att "tvinga" in Englands firmware? Skulle den funka i Sverige?

På fråga: ett får du nog förtydliga dej.

fråga två: tror jag inte, när dom inte har lärt sig att skicka ut en signal på hd kanalerna, utan läppsynks fel.
senaste hockey finalen på tv3. e-mailat dom men inget svar än så länge.

fråga tre: Nej England sänder inte helt samma som oss + att dom inte har kortläsare i sina boxar, om jag uppfatta saken rätt.

Postad 19 May 2011 - 16:49

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

På fråga: ett får du nog förtydliga dej.

Jag tror han undrar om EPG-visningen går att ställa om till "List-vy" (som en programtablå) istället för "Grid-vy med horisontell tidsaxel". Jag tror att svaret är Nej!
(Jag föredrar också List-vy, och i Sagemcom RT90 går det att växla).

Postad 20 May 2011 - 06:34

tamias
  • tamias
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Paniiiiiik!

Projektorn:

Recievern:

Tror jag hittat en lösning. Jag startar projektorn och boxen och låter dem komma igång, sen slår jag på recievern. Då funkar det! Lattjo.

Redigerat av tamias, 20 May 2011 - 06:34.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.