* Officiell tråd Sagemcom RT90-160 HD *
1406 svar till detta ämne
Postad 04 januari 2011 - 02:36
Fredrik01
-
Fredrik01
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hej, jag har haft min box i en vecka lite drygt. Och jag kan säga att jag är rätt så missnöjd. Har inga tekniska problem egentligen. Har visserligen inte provat att spela in ännu.
Men det det som irriterar mig mest är att boxen skalar upp SD-sändningarna mycket sämre än min nya Samsung UE55C8705. Jag har provat alla möjliga inställningar på boxen och teven utan någon större skillnad. Bäst verkar det vara att ställa in boxen på 1080P. Oavsett hur jag ställer in så blir det tydligt judder kring texter framförallt och så blir det naggigt i kanterna som när man zoomar in en jpeg för mycket (vad det nu kallas i teve-världen).
Att den skalar upp SD-Sändningar dåligt kan väl inte bero så mycket på mjukvaran väl gissar jag? Det är väl inget att man kan hoppas på ska bli bättre med nya uppdateringar? Vad tror ni?
En annan sak som stör mig mycket är designen på fjärrkontrollen. Jag begriper inte hur det kan vara så svårt att göra en fjärrkontroll där man inte måste flytta handen stup i ett när man bläddrar melln kanalerna. Infoknappen sitter alldeles förlångt bort från pil-knapparna. Och som någon redan nämde, varför kan man inte använd pil-knapparna för att byta kanal? Idotiskt. Min första box från Nokia daterad 1998 har haft den bästa fjärrkontrollen hittills. Sagem-fjärrisen är inte zap-vänlig där dom viktigaste knapparna borde vara tillgänliga med tumman med ett och samma grepp.
När man trycket på info-knappen är det väl meningen att jag ska kunna växla mellan olika kanaler för att se vad som pågår på andra kanaler utan att byta kanal så att säga?! Det fungerar inte på min box. Pil-upp och pil-ned har ingen effekt. Det har fungerat på mina tidigare boxar i vilket fall.
Förövrigt så tycker jag att det går segt att växla kanal. Designen på inforutan känns inte heller speciellt lyckad.
SD-kvaliteten på min teve är inte långt ifrån HD-kvaliteten på boxen i vissa sändningar på SVT1 och 2 åtminstone. Jag funderar starkt på att ångra mitt köp och köpa en TV-modul till teven istället och vänta tills det kommer en box som skalar bättre.
Postad 04 januari 2011 - 08:37
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Oavsett hur jag ställer in så blir det tydligt judder kring texter framförallt och så blir det naggigt i kanterna som när man zoomar in en jpeg för mycket (vad det nu kallas i teve-världen).
Det där kan ju mycket väl bero på din Tv - att du har en massa 'bildförbättrare' påslagna, så slå av allt sånt skit i TVn, och utgå från bara Färg, Ljus, Kontrast och Skärpa istället, när du ställer in TVn.
Redigerat av anderswillhelmsson, 04 januari 2011 - 08:38.
Postad 04 januari 2011 - 08:59
Ian_Superfly
-
Ian_Superfly
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Klart du kan använda den, TVn har ju HDMI ingång, så det är inga problem.
TVn kommer att konvertera upp signalen till 1920x1080i, men eftersom TVn i sig bara är HD-Ready, så är det 'fusk'-upplösning, dvs du får aldrig äkta HD med annat än en Äkta-HD Tv, dvs en Tv som i sig klarar 1920x1080p.
Hej, Det är jag som uttrycker mig under läsbarhetsgränsen. Vad jag försökte kommentera/fråga ang var det som "reknyl" skrev: Det beror på vad du har för TV. Har du en Philips så krävs det nog en uppdatering av mjukvaran i TV:n och den får du i så fall hämta på Interner och föra över via USB till TV:nJag har ju ingen USB på min Philips så jag kommer inte kunna uppdatera firmwaren på detta sätt. Så, min fråga är egentligen: " hade en sådan firmwareuppdatering behövts för att kunna använda boxen? OCH hur ska jag i så fall kunna uppdatera min philips ( 37" Philips 5522D, som inte har USB)?".
Redigerat av Ian_Superfly, 04 januari 2011 - 09:11.
Postad 04 januari 2011 - 09:06
stafli
-
stafli
-
Användare
-
-
158 inlägg
"hade en sådan firmwareuppdatering beövts för att kunna använda boxen? OCH hur ska jag kunna uppdatera min philips (som inte har USB)?".
Vad är det för Philips?
Postad 04 januari 2011 - 09:28
Ian_Superfly
-
Ian_Superfly
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Vad är det för Philips?
Hej, det är en 37" Philips 5522D. Det är en LCD-TV med 720 HD (ej full HD). Två HDMI men ingen USB. Kom 2008.
Postad 04 januari 2011 - 10:42
Fredrik01
-
Fredrik01
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Det där kan ju mycket väl bero på din Tv - att du har en massa 'bildförbättrare' påslagna, så slå av allt sånt skit i TVn, och utgå från bara Färg, Ljus, Kontrast och Skärpa istället, när du ställer in TVn.
Så kan det säkert vara för somliga, men inte denna gång. Juddret finns ju bara där med Sagemboxen (via hdmi) och INTE med tevens inbyggda digitalmottagare. Dessutom har jag en ett par år gammal Sony PVR med digitalmottagare som skalar SD-bilden bättre än Sagemboxen, faktiskt lika bra som teven.
Postad 04 januari 2011 - 12:25
stafli
-
stafli
-
Användare
-
-
158 inlägg
Hej, det är en 37" Philips 5522D. Det är en LCD-TV med 720 HD (ej full HD). Två HDMI men ingen USB. Kom 2008.
Har kollat lite på modellen. Det finns ingen info om hur man uppdaterar firmware (vilket är ovanligt på en så relativt ny TV), så jag gissar att du får kontakta Philips support.
Postad 04 januari 2011 - 13:55
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Jag är nu inne på min andra sagemcom rt90. Jag kan inte annat en varna för denna box, den är INTE färdigutvecklad. Efter klagomål hos Sagemcom fick jag en ny box, naturligtvis med samma fel som den första. Sega menyer, ibland, helt tomma EPG:s, osynk mellan text och bild vid inspelning, spelar ibland in tre timmar i. st. f. inprogrammerade 50 minuter. Jag kan fortsätta länge med felaktigheter. En sak som hände var att uppdateringen som kom i dec. gav ett underligt ljud, det låter som en felaktigt inställd kompressor arbetar hela tiden! Den uppdateringen fick jag på min första box, och uppdateringen låter lika illa på den nya. När det gäller HD-kvaliten är jag mycket besviken. Innan jag hade dessa två HD boxar hade jag en Sagem DTR94-HD. Svt hade ju tidigare HD provsändningar över Mälardalen under ett par år. Det är en otrolig skillnad i HD kvalite, då kunde man utan tvekan se vad som var HD och vad som var SD. Med den nya boxen ser man visserligen en liten skillnad men man är aldrig säker, är det HD? Har man komprimerat så mycket med det nya T2 för att få plats med flera kanaler, kvantitet före kvalitet? Jag har arbetat på SVT och var en av de första att vara med om reguljära HD sändningar i Sverige, man gråter nu när man ser resultatet till tittarna som använder marknätet. Skaffa parabol om ni kan!
Jag tror inte det är sändningarna utan boxen som förstör HD-bilden. Har rapporterats om det tidigare i tråden också. Jag har en dvb-t2 mottagare till datorn (pctv nanostick t2 290e) och har visserligen inte detaljgranskat, men visst ser HD-sändningarna bättre ut än SD när jag kollar där. Det fläskas för närvarande på med ganska bra bitrate också. Ska se om jag kan detaljgranska lite snart. Så som sagt, troligtvis mer ett box-problem än ett sändningsproblem, vi får förmodligen svaret när humax-boxen kommer ut i handeln. Men SVT's deinterlacning av SD-content till HD-sändning kunde varit bättre...
Postad 04 januari 2011 - 19:21
JJson
-
JJson
-
Rookie
-
3 inlägg
Som den forumräv man är...  (senast inloggad 2007) tillbringade jag halva natten med att läsa tråden.... Man får tacka alla som bidragit med sina erfarenheter!
Jag ringde Boxer tidigare igår för att MPEG4-kanalerna inte visades på vår halvnya TV med tvillingkort i sovrummet. (Inskaffad i somras men har inte orkat ta tag i det...). Blev då säljattakerad med HD-kampanjen (1399kr box, 12 fria månader sedan 59kr, bundet 24 mån.) och högg till. Detta var nog kl.18 igår kväll alltså.
Ringde idag kl.10 för att avbeställa - men icke! Boxen är redan levererad sa killen, troligt? Tja kanske... Hur som helst, hans tips var att inte lösa ut paketet, då returneras det och mitt HD-abonnemang går inte igång. Vi får väl se hur det fungerar...
Kanske tråden hinner berätta bättre saker innan den skall returneras och jag löser ut paketet...
Var tänkt att gå ihop med en HK AVR355. Någon med erfarenhet av denna kombination?
Postad 04 januari 2011 - 20:00
Unregistered6e02676c
-
Unregistered6e02676c
-
Användare
-
-
121 inlägg
Ringde idag kl.10 för att avbeställa - men icke! Boxen är redan levererad sa killen, troligt? Tja kanske... Hur som helst, hans tips var att inte lösa ut paketet, då returneras det och mitt HD-abonnemang går inte igång. Vi får väl se hur det fungerar...
Borde inte vara några problem att använda dig av ångerrätten (14 dagar) enligt §13 distansavtalslagen. http://www.notisum.s...ag/20000274.HTM
Postad 05 januari 2011 - 00:09
JJson
-
JJson
-
Rookie
-
3 inlägg
Nej det så klart, för mig lät det bara otroligt ATT leveransen verkligen hunnit gå iväg. Men stora företag är väl inte heller så flexibla i dessa situationer. Bara så jag inte missförstått; gäller ångerrätten även efter att man packat upp och provat boxen? För övrigt har vi idag en Samsung DTB-P850V som fungerat bra en 3-4 år nu, men är seg som kola. Bild/ljud tycker jag är bra och av tidigare inlägg verkar ju RT90's SD-bild vara sämre vid jämförelse. Hur är det med nya uppdateringar då? På Boxers hemsida finns följande info om RT90: "SagemCom har tagit fram en uppdatering som kommer att lösa problemet med ljudstörningar vid uppspelning från hårddisken som drabbar vissa kanaler. Mjukvaran är klar, men just nu väntar man på en testprocess som alla uppdateringar måste gå igenom. Så fort detta är klart återkommer SagemCom med datum när uppdateringen kan skickas ut till boxarna. Publicerad: 2010-12-09" Den kom väl 2010-12-20 enligt nedan? Jag fick uppdateringen idag. Det var ett meddelande när jag startade boxen om jag ville uppdatera den nu eller senare. Har inte spelat in något efter det så jag vet inte om det blev bättre.
...och nu väntar vi på nästa? I fredags sa Boxer support att den nya uppgraderingen kommer 3/1-11
Sett nått, hört nått..?
Postad 05 januari 2011 - 08:54
Unregistered6e02676c
-
Unregistered6e02676c
-
Användare
-
-
121 inlägg
Nej det så klart, för mig lät det bara otroligt ATT leveransen verkligen hunnit gå iväg. Men stora företag är väl inte heller så flexibla i dessa situationer.
Bara så jag inte missförstått; gäller ångerrätten även efter att man packat upp och provat boxen?
Det är väl där §14 kommer in, vilket inte är helt enkelt att tolkas, men av egen erfarenhet med mobilt bredband från 3 så provade jag i 10 dagar och sen skickade tillbaka. Inget snack, självklart kunde jag bryta avtalet mm. Hur boxer ställer sig till detta vet jag inte, men om lådan inte är förseglad och du packar ner allt igen lika fint som när det skickades till dig så borde det väl vara svårt för dom att se att du använt boxen, och därmed inga problem att skicka tillbaka den. Men jag kan inte lova något. Dina 14 dagars ångerrätt börjar gälla från det att du hämtat ut paketet. Ring boxer och fråga om du får testa den.......troligtvis säger dom nej, men man vet aldrig.
Postad 05 januari 2011 - 14:01
osvanberg
-
osvanberg
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Det är väl där §14 kommer in, vilket inte är helt enkelt att tolkas, men av egen erfarenhet med mobilt bredband från 3 så provade jag i 10 dagar och sen skickade tillbaka. Inget snack, självklart kunde jag bryta avtalet mm.
Hur boxer ställer sig till detta vet jag inte, men om lådan inte är förseglad och du packar ner allt igen lika fint som när det skickades till dig så borde det väl vara svårt för dom att se att du använt boxen, och därmed inga problem att skicka tillbaka den. Men jag kan inte lova något. Dina 14 dagars ångerrätt börjar gälla från det att du hämtat ut paketet.
Ring boxer och fråga om du får testa den.......troligtvis säger dom nej, men man vet aldrig.
14 dagarns ångerrätt GÄLLER fast du provat produkten. Det är hela poängen med lagen; eftersom du köpt på distans och inte kunnat prova i butik får du chansen att prova hemma. Men ALLT måste returneras i 100% skick, inkl orginalembalage, etc etc. Ibland försöker butiker slingra sig; men det är bara att be dom "fara.....". Kräv er rätt och ni får rätt 100% av gångerna.
Postad 05 januari 2011 - 16:20
sambaman
-
sambaman
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Har kört TV via dator senaste 5 åren, den börjar dock bli trött och högljudd nu och av ren bekvämlighet beställde jag RT90 i tron att hanteringen av TV skulle vara minst lika bra som på min HTPC, plus att jag ville testa HD sändningar.
Kvaliteten på HD-kanalerna är väl inte överväldigande, men OK.
Boxen hänger sig stup i kvarten utan någon form av logik gällande tid eller kanalval, ibland kan man dra ur strömmen och starta om den omgående utan problem, andra gånger måste strömmen vara ur minst en kvart för att den inte skall fortsätta hänga strax efter omstart, hyggligt värdelöst.
Timeshifthanteringen stör jag mig dock mest på. Vid kanalbyte töms timeshiftbuffern och börjar om på nytt, är det generellt så på inspelningsbara digitalboxar? Helt sjukt i så fall...
Samma sak vid aktivering av TV-guiden, då hoppar den fram till slutet av timeshiftbuffern så man får spola tillbaka till var man nu var, då man stängt TV-guiden igen.
Blir nog till att börja kolla in datorkomponenter igen...
Postad 05 januari 2011 - 16:34
Clob
-
Clob
-
Användare
-
-
151 inlägg
Jag har öppnat min box och det sitter en Hitachi Cinemastar 2,5" i den.
Dessa diskar är bara 7mm höga och har bara en "platta" i sig. Är det trångt höjdmässigt vid disken, dvs går en normal 9.5mm in (har ej själv öppnat än)? Har inte hittat några 2.5"'s Cinemastar i Sveriges butiker (på nätet).... Om någon får för sig att testa byte till större disk, svara inte ja på nästa uppdatering innan!
Postad 05 januari 2011 - 17:56
Unregistered6e02676c
-
Unregistered6e02676c
-
Användare
-
-
121 inlägg
Hämtade precis ut min box......spännande att se vilken skit man fått ;-)
Inga problem att ångra sig, man får testa den, det finns ett ångerformulär med i boxen och där står att den ska vara i väsentligt oförändrat skick. Inga problem att testa den med andra ord.
Postad 05 januari 2011 - 18:18
pemala
-
pemala
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Inga problem att ångra sig, man får testa den, det finns ett ångerformulär med i boxen och där står att den ska vara i väsentligt oförändrat skick. Inga problem att testa den med andra ord.
Kan man då ångra även abbonemanget? Man har ju inte nån användning av åtminstone HD-delen i det utan boxen.
Postad 05 januari 2011 - 18:26
Unregistered6e02676c
-
Unregistered6e02676c
-
Användare
-
-
121 inlägg
Kan man då ångra även abbonemanget? Man har ju inte nån användning av åtminstone HD-delen i det utan boxen.
Gäller även abonnemanget.
Postad 05 januari 2011 - 20:00
Unregistered73839f66
-
Unregistered73839f66
-
Rookie
-
5 inlägg
Har denna box Text-TV funktion? Om den har det, fungerar då denna även för inspelade program, så att man kan se textning av program då man spelar upp dem?
Postad 06 januari 2011 - 01:35
mats_b
-
mats_b
-
Användare
-
-
174 inlägg
Var kan man ladda hem uppdateringar till den här boxen?
Postad 06 januari 2011 - 07:42
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Var kan man ladda hem uppdateringar till den här boxen?
Kommer via luften automatiskt, som för alla Boxer-godkända boxar.
Postad 07 januari 2011 - 21:53
Unregisteredc506ce07
-
Unregisteredc506ce07
-
Rookie
-
6 inlägg
Har denna box Text-TV funktion? Om den har det, fungerar då denna även för inspelade program, så att man kan se textning av program då man spelar upp dem?
Jag har titta på SVT med text från text tv på inspelat material.
Postad 08 januari 2011 - 04:32
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Jag har titta på SVT med text från text tv på inspelat material.
Nu menar du ett program som var textat, va, för inte kan du trycka på text-tv knappen under uppspelning av ett inspelat prg, och då läsa vad som sändes på text-tv den dan? Undertexter som sänds ut även via text-tv, är en helt annan sak är 'ren' text-tv såsom t ex Nyheter och Väder osv.
Postad 08 januari 2011 - 06:05
stafli
-
stafli
-
Användare
-
-
158 inlägg
Nu menar du ett program som var textat, va, för inte kan du trycka på text-tv knappen under uppspelning av ett inspelat prg, och då läsa vad som sändes på text-tv den dan?
Jo, det går faktiskt alldeles utmärkt eftersom boxen spelar in hela dataströmmen, inklusive Text-TV-informationen.
Postad 08 januari 2011 - 06:44
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Jo, det går faktiskt alldeles utmärkt eftersom boxen spelar in hela dataströmmen, inklusive Text-TV-informationen.
Mycket intressant! Vilken box är det som lyckas med detta mästerstycke som jag varit ute efter i åratal, men som enl. Expertisen inte finns, eller ens ska gå att få att fungera? Menar du Sagemcom RT90-160HD? Det funkar definitivt inte på min dvd/hårddisk-inspelare med DVB-T mottagare och Text-Tv knapp, iaf. Ändå kan jag se text-tv när man tittar direkt. Inte heller på nån av Comhems boxar som jag provat, fast man även där kan se text-tv när man tittar live. Kanske är skillnad på HD-boxar och andra boxar, för HD kanske tar med ett större 'frekvensomfång' än de gamla icke-HD boxarna.
Redigerat av anderswillhelmsson, 08 januari 2011 - 06:45.
Postad 08 januari 2011 - 06:58
stafli
-
stafli
-
Användare
-
-
158 inlägg
Mycket intressant!
Vilken box är det som lyckas med detta mästerstycke som jag varit ute efter i åratal, men som enl. Expertisen inte finns, eller ens ska gå att få att fungera? Menar du Sagemcom RT90-160HD?
Det funkar definitivt inte på min dvd/hårddisk-inspelare med DVB-T mottagare och Text-Tv knapp, iaf. Ändå kan jag se text-tv när man tittar direkt.
Inte heller på nån av Comhems boxar som jag provat, fast man även där kan se text-tv när man tittar live.
Kanske är skillnad på HD-boxar och andra boxar, för HD kanske tar med ett större 'frekvensomfång' än de gamla icke-HD boxarna.
Att spela in Text-TV kunde redan den gamla Sagem 64250 DVR. "Expertisen" som sagt att det är omöjligt i detta fall har dessvärre tänkt i gamla banor; Många DVB-T-HD-inspelare lagrar det inspelade materialet i standardiserade MPEG-filer (lätt att snabbkopiera över till t ex DVD). Detta format innehåller dock ingen text-tv-information. Sagem lagrar däremot den "råa" dataströmmen som den kommer från muxen, och därmed ligger text-datat inbakat. Givetvis förutsätter detta att man tittar på text-tv via boxen och dess fjärrkontroll (och inte via TV:n text-knapp). Jag hade för många år sedan en gammal VHS-video som också kunde spela in text-tv, om än oftast korrupt.
Postad 08 januari 2011 - 14:39
ank9
-
ank9
-
Rookie
-
9 inlägg
Någon som har hört om det är någon ny mjukvara på gång? Pratades det inte om början av januari för den andra uppdateringen? Nu när det har gått lite tid sedan den första uppdateringen släpptes vill jag ytterligare en gång höra mig för om hur det har blivit med missade inspelningar sedan dess? Det är att boxen hänger sig t.ex vid kanalbyten och missade inspelningar jag oroar mig mest för och som i första hand gör att jag drar mig för ett köp... Så gärna någon eller några kommentar kring det så vore jag tacksam... Mycket intressant!
Vilken box är det som lyckas med detta mästerstycke som jag varit ute efter i åratal, men som enl. Expertisen inte finns, eller ens ska gå att få att fungera? Menar du Sagemcom RT90-160HD?
Min Dilog 550 spelar också in text-tv...
Postad 08 januari 2011 - 14:54
hasuse
-
hasuse
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Inspelningar fungerar utmärkt för min del iaf. Det enda som stör är starten vid uppspelning (en kort bildstörning ett par sekunder, ingen big deal)
Postad 08 januari 2011 - 16:43
pemala
-
pemala
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Installerade min 320 GB-box igår kväll. Hittills hyfsat nöjd. Användargränssnittet är iofs som hämtat från Windows på tidigt 90tal men bildkvaliten och funktionaliteten har hittills varit godkänd. Tex kan jag inte med bästa vilja se nån skillnad av betydelse på den danska HD-kanal som jag kunnat ta emot redan tidigare på min Pioneer LX5090H. Testat en inspelning som funkade ok. Korta bildstörningar vid uppspelningsstart, pausning och snabbspolning men annars inga problem. Antennsignal-pass-through verkar fortsatt dålig vid stand-by men tycker jag spelar mindre roll - tänker programmera min fjärr så att boxen alltid går igång när jag startar TVn. Ska testa fler inspelningar, time-delay osv.
Postad 09 januari 2011 - 02:09
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1 314 inlägg
Jag känner mej lite blåst av Boxer även om det inte var några problem med att ångra sej... ...Anledningen är att jag fick betala returfrakten, när jag ångrade köpet på grund av att Boxer inte kunde leverera vad dom lovat... Dom skickade en box som inte fungerade fungerade fullt med ett abbonemang som inte heller fungerade full ut (tv4 HD hade inte släppts) som levererade undermålig SD-kvalite och HD-kvalite som knappt kunde mäta sej med vanlig sd-upplöst DVD. Som tack för flera veckors bekymmer fick jag betala lite över hundralappen för returfrakten. Alternativet hade varit att häva köpet med stöd av vanlig konsumenträtt, driva ärendet, kanske t.o.m. längre än till ARN (som inte alltid har alla hemma heller) för att så småningom KANSKE få lov att häva köpet och returnera boxen utan extra kostnad... När det kommer till kritan så kan den där hundralappen för returfrakten kosta, alla timmar som jag ägnat åt att försöka lösa problemen är däremot värda mycket mer. Jag är missnöjd, för att i grund och botten anser jag att man som konsument har rätt att begära att varor man köpt fungerar så som utlovat... ...Även om jag är medveten om att ny teknik kan ha barnsjukdomar, så tycker jag inte att det är riktigt tillämpbart i detta fallet. HD-upplösta utsändningar har funnits i många år vid det här laget... Vad jag inte kan förstå är varför Boxer släpper en produkt som inte är färdig. De är ju redan sist ut i rejset om HD-intresserade kunder!!! HD via satellit och kabel har funnits länge och t.o.m. IP-baserad HDtv har funnits ett tag. Så Boxer behöver ju inte lansera en halvfärdig produkt i förhoppningen om att vara först ut på något sätt.. När dom nu ändå är sist ut på marknaden med att lansera HD-upplöst material, så kunde dom väl för b-velen åtminstone blivit klara med alla beta-testning först... Vi kunder med mindre lyckade erfarenheter av Boxers HD-satsning borde ju egentligen fakturera boxer för vårt "buggtestande"... ...Om rätt ska vara rätt alltså!
Postad 09 januari 2011 - 12:56
Unregistered6e02676c
-
Unregistered6e02676c
-
Användare
-
-
121 inlägg
Installerade min 320 GB-box igår kväll. Hittills hyfsat nöjd. Användargränssnittet är iofs som hämtat från Windows på tidigt 90tal men bildkvaliten och funktionaliteten har hittills varit godkänd. Tex kan jag inte med bästa vilja se nån skillnad av betydelse på den danska HD-kanal som jag kunnat ta emot redan tidigare på min Pioneer LX5090H. Testat en inspelning som funkade ok. Korta bildstörningar vid uppspelningsstart, pausning och snabbspolning men annars inga problem. Antennsignal-pass-through verkar fortsatt dålig vid stand-by men tycker jag spelar mindre roll - tänker programmera min fjärr så att boxen alltid går igång när jag startar TVn. Ska testa fler inspelningar, time-delay osv.
Håller med helt och hållet. Har testat ett par dagar med ett antal inspelningar, paus mm. Inga problem med ljud eller bild, dock är den väldigt seg i epg:n. Gränssnittet är fruktansvärt fult.....hur f*n tänkte dom där??? Utöver det funkar den ok.
Postad 09 januari 2011 - 23:53
h02dansu
-
h02dansu
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jaha, dags att joina in i kritiken av denna box. Negativt1. Stora problem med HDMI-koppling via Pioneer VSX-920 förstärkare. Om jag byter HDMI-källa i ca 5 min så får jag bara en blinkande rosa(!) bild när jag växlar tillbaka till Sagemboxen, och omstart blir ett måste. Hade tidigare boxen direkt kopplad till min Panasonic TH42-PX80 plasma och hade då aldrig några sådana problem. Blir väl bara att byta tillbaka då  2. Tidvis ryckig bild på ishockey och fotboll på Canal+ HD. 3. Generellt seg, både menyer och kanalbyten. Min 5 år gamla Pioneer-recorder med DVB-T mottagare har ljusets hastighet jämfört med denna (och faktiskt också bättre bild på SD-kanalerna). Positivt1. Rätt bra bild på HD-kanalerna (första HD-boxen  ) 2. Designen är ganska OK (passar väl till min maskinpark) 3. Relativt tystgående Efter ha läst tråden och lite omdömen på prisjakt verkar ju HDMI-utgången vara ett skämt på denna box. Koppla via receiver verkar ju vara som att köra in huvudet i väggen. Har jag uppfattat det rätt att väldigt många har genomkopplingsproblemet?
Postad 10 januari 2011 - 08:37
Ian_Superfly
-
Ian_Superfly
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Att spela in Text-TV kunde redan den gamla Sagem 64250 DVR. "Expertisen" som sagt att det är omöjligt i detta fall har dessvärre tänkt i gamla banor; Många DVB-T-HD-inspelare lagrar det inspelade materialet i standardiserade MPEG-filer (lätt att snabbkopiera över till t ex DVD). Detta format innehåller dock ingen text-tv-information. Sagem lagrar däremot den "råa" dataströmmen som den kommer från muxen, och därmed ligger text-datat inbakat. Givetvis förutsätter detta att man tittar på text-tv via boxen och dess fjärrkontroll (och inte via TV:n text-knapp).
Jag hade för många år sedan en gammal VHS-video som också kunde spela in text-tv, om än oftast korrupt.
Är detta orsaken till att det inte går att kopiera ut filer via USB-kontakten (SD borde ju funkat)? OM detta är orsaken, då kan man sluta hoppas på en uppdatering som gör att man kan tanka över filmer via usb-kontakten? 160GB fyller man ju snabbt (efter fem dagar har jag fyllt den till ca25%)...
Postad 10 januari 2011 - 08:59
Unregisteredf0eef193
-
Unregisteredf0eef193
-
Rookie
-
6 inlägg
Hej!
Någon som vet vad som hände med TV4 HD, den skulle väl vara igång nu. På boxers hemsida står det bara att lanseringen skjutits upp! Tills när och varför undrar jag?
Postad 10 januari 2011 - 10:53
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Är detta orsaken till att det inte går att kopiera ut filer via USB-kontakten (SD borde ju funkat)?
Nej, det i sig innebär inget hinder att implementera den funktionen. Däremot innebär det att filerna troligen behövt konverteras till något känt format innan de kunnat spelas upp utanför boxen, samt att program för kodade kanaler sannolikt inte fungerat då jag inte tror den kodar av programmen innan de lagras. OM detta är orsaken, då kan man sluta hoppas på en uppdatering som gör att man kan tanka över filmer via usb-kontakten? 160GB fyller man ju snabbt (efter fem dagar har jag fyllt den till ca25%)...
Det kan du nog sluta hoppas på ändå. Har inte hör talas om att Sagem i något fall gett den möjligheten.
Postad 10 januari 2011 - 11:04
Ian_Superfly
-
Ian_Superfly
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Nej, det i sig innebär inget hinder att implementera den funktionen. Däremot innebär det att filerna troligen behövt konverteras till något känt format innan de kunnat spelas upp utanför boxen, samt att program för kodade kanaler sannolikt inte fungerat då jag inte tror den kodar av programmen innan de lagras.
Det kan du nog sluta hoppas på ändå. Har inte hör talas om att Sagem i något fall gett den möjligheten.
Hm, betyder det att man inte kommer kunna se filmer som man spelar in från Boxer om man i framtiden inte vill betala för alla kanalerna? (i.e. kan man bara se filmer som är inspelade från kanaler som man fortfarande betalar för, även om man TIDIGARE vid själva inspelningstillfället, betalde för kanalen?). OM så är fallet så tycker jag detta verkar synnerligen skruvat!
Postad 10 januari 2011 - 11:43
Ian_Superfly
-
Ian_Superfly
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
En kort recension av box och boxer. För er som funderar på denna HD-lösning. Har haft Sagemcom RT90-160 HD i 5 dagar (tidigare TV med boxermodul, Fribox för Boxer, TV-tuner (PC) för Boxer samt lånad inspelningsbar Boxer SD-box). Funna buggar:1. Då man tittar på inspelad film. Boxen tappar sync efter återstart av pausad film. Man måste stänga av och sen starta om filmen för att texten ska synka rätt (ibland räcker det att spola lite bakåt och sen framåt). Pausfunktionen är därmed ganska oanvändbar. 2. Ingen usb-funktion. Lånade tidigare en box som kunde exportera SD-inspelningar. Trodde detta var standard och är missnöjd med att funktionen fattas. 3. Boxen har låst sig (fortsätetr spela in och "fungera" men skickar ingen bild via HDMI) då jag bytt ingång på TV'n vid inspelning. Verkar som om boxen ibland inte skickar handskakning via HDMI under INSPELNING (fungerar annars). 4. Bilden fryser några sekunder efter uppstart av inspelad film. Annat dåligt:1. Uppstarten av boxen är seg. 2. Boxen är seg vi kanalbyte (dock, kan detta vara ett Boxerproblem ?!!). Min TV (Philips PFL 5520D) är seg med boxers CA-modul men väldigt snabb och om jag kör utan modul och bara tittar på fria kanaler. 3. Ful kortläsare! varför måste man ha ett vitt, fult, kort hängandes halvvägs intryckt på framsidan av boxen?? 4. När man använder “filter” i ERP-menyn så filtreras bara programinnehåll och inte kanaler. Filterfunktionen ger därmed inte något reellt funktionsvärde. Bra:1. HD bilden ÄR bra. Jag ser stor skillnad mellan HD och SD (även om jag jämför med den box som är inbyggd i TV’n, en extern Thomson box samt TV-tunerkort och dator med HDMI. En tanke, min TV är bara 720P, kan det vara så att en 720P TV, “pixelmappar” bättre än en 1080P TV? 2. Boxen är mycket snyggare i verkligheten än på bild (förutom det fula boxerkortet som sticker fram). Övrigt:Var efter att ha läst om alla problem som folk har väldigt orolig för att boxen skulle vara i det närmaste oanvändbar. Men, den fungerar faktiskt någorlunda bra. Basfunktionerna är där (men de är sega). Den hänger sig inte (ännu i alla fall) vid basanvändning. Kommer behålla boxen de 12 månader jag låst för (basfunktionerna och HD är där). Efter mina 12 månader blir det sannolikt parabol. Boxer/Sagemcom har mycket att bevisa för att jag ska vara kvar som kund. Cheers!
Redigerat av Ian_Superfly, 10 januari 2011 - 21:21.
Postad 10 januari 2011 - 12:11
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Hm, betyder det att man inte kommer kunna se filmer som man spelar in från Boxer om man i framtiden inte vill betala för alla kanalerna? (i.e. kan man bara se filmer som är inspelade från kanaler som man fortfarande betalar för, även om man TIDIGARE vid själva inspelningstillfället, betalde för kanalen?).
Kan vara så, vet inte hur det funkar på just denna box, men någon som köpt den kanske kan göra ett kvickt test? Går det att se inspelningar från kodade kanaler om ni dragit ut programkortet?
Postad 10 januari 2011 - 15:55
cool61
-
cool61
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Fick hem min box i fredags, har nu testat den i helgen tycker den fungerar rätt så bra, men har synk problem med min tv varje gång jag byter kanal m.m har en Samsung PS42C450 som jag köpte i okt. Testade boxen med en LG 42PJ350N
och då fungerade boxen utan problem. Vad skall man göra??
Postad 10 januari 2011 - 18:38
GuessWho
-
GuessWho
-
Beroende
-
-
1 314 inlägg
Bra: 1. HD bilden ÄR bra. Jag ser stor skillnad mellan HD och SD (även om jag jämför med den box som är inbyggd i TV’n, en extern Thomson box samt TV-tunerkort och dator med HDMI. En tanke, min TV är bara 720P, kan det vara så att en 720P TV, “pixelmappar” bättre än en 1080P TV?
Jag känner att jag kanske var otydligt vad det gäller hur jag upplevde bildkvaliten ifrån boxen... Jag kunde också se skillnad mellan HD och SD-material på denna boxen, men jag upptäckte två problem. Det ena var att allt material som sänds på HD-kanalerna mest troligt inte var HD-upplöst från början. D.v.s. att jag misstänker att en del material som sändes på HD-kanalerna faktiskt bara var "uppskalat" SD-upplöst material. Det blir ju liksom inte HD-kvalite även om man skalar om SD-material och skickar det HD-upplöst. Det andra problemet som jag upplevde det var att HD-upplöst material (det som verkligen var HD-upplöst redan från början alltså) ändå inte gav bättre detaljerings-grad och upplevd upplösning än vad en vanlig dvd-film ifrån min PS3'a gav. Den högsta bildkvaliten som denna boxen levererade MED HD-upplöst material, via HDMI till min projje, motsvarade trots allt ändå inte mycket bättre kvalite än en bra dvd-film... ...Vilket betyder att SD-sändningar visade med denna boxen var ÄNNU sämre! Faktum är att SD-sändningar ifrån sagem-boxen var klart sämre än SD-sändningar mottagna av min gamla Samsung-box. SD-material ifrån sagem-boxen upplevde jag som suddigare och mer urvattnat än med min gamla Samsung-box och om sagem-boxen "lägger till" dessa brister på SD-material, så misstänker jag att boxen lägger till samma brister på HD-material vilket förklarar varför HD-material inte klarar av en jämförelse med vanlig dvd-film bättre, även om HD-materialet ser bättre ut än SD-material med samma box. Hm... ...Blev min åsikt ännu otydligare nu? Sammanfattat: Jag förväntar mej en bildkvalite motsvarande mediokra Bluray-filmer ifrån HD-upplösta boxer-sändningar, men får en bildkvalite motsvarande DVD-kvalit när boxen presterar som bäst. När boxen presterar som sämst (med SD-material) så är kvaliten inte mycket bättre än vhs-kvalite, m.a.o. långt ifrån dvd-kvalite. Detta är jag inte beredd att betala extra för. Ska jag betala extra för HD-kvalite och HD-box så ska boxen fungera som utlovat och levererad bildkvalite ska vara klart bättre än dvd och helst motsvarande bluray. Som det är nu så byter jag tillbaka till min gamla samsung box med fungerande PVR-funktioner och klart bättre bildkvalite på SD-material och sparar en massa pengar varje månad... Hoppas att min ståndpunkt blev lite klarare nu... ...För övrigt så hoppas jag att Boxer får rätsida på problemen som jag upplevt, för jag ÄR synnerligen intresserad av HDTV trots allt...
Postad 10 januari 2011 - 20:33
discomega
-
discomega
-
Forumräv
-
-
715 inlägg
Kollade precis på The Pacific avsnitt ett som jag spelade in för ett tag sen. Tycker faktiskt att det blir riktigt bra och att man verkligen ser att det är HD. Jag har dessutom en gammal LG plasma från 2006 som enbart klarar 1024*768. Det blir givetvis inte lika bra som en Bluray från min PS3 men jag tycker det är klart godkänt. Sen att SVT producerat HD material inte blir lika bra kan vi nog vara överens om.
Sen kvarstår problemet med HDMI-synk via förstärkare och vissa tv-apparater. Tveksam att Sagem kommer att fixa det då de skyller på tillverkarna och på Boxers krav. Om det nu går att fixa...
Postad 10 januari 2011 - 21:20
Ian_Superfly
-
Ian_Superfly
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Kan vara så, vet inte hur det funkar på just denna box, men någon som köpt den kanske kan göra ett kvickt test? Går det att se inspelningar från kodade kanaler om ni dragit ut programkortet?
Har nu testat att kolla på kodade filmer UTAN kortet i boxen. Fungerar! Phuew!
Postad 10 januari 2011 - 23:31
Fredrik01
-
Fredrik01
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Nu har jag också testat att spela in lite material... Och det är förstås problem med även detta. Filmerna hackar ungefär varannan sekund, både ljud och bild samtidigt. Felet är konstant och försvinner inte. Är det någoin annan som upplevt detta problem?
Jag skrev tidigare att SD-material ser mycket bättre ut på min teves -Samsung UE55C8705
- inbyggda mottagare än det som kommer från Sagemboxen. Dvs, teven skalar upp bilden bättre/annorlunda än boxen. Men om jag ställer in boxen på 576P och låter teven skala upp till full-HD så blir det inte lika bra som tevens inbyggda. Vad kan det bero på? Det borde väl bli lika bra som den inbyggda kan man tycka?!
Postad 11 januari 2011 - 01:56
Unregisteredc41c7708
-
Unregisteredc41c7708
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Kan man stänga av funktionen att den spelar in hela tiden?
Postad 11 januari 2011 - 09:49
tso54
-
tso54
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Efter en snabb scanning av tråden verkar det som att det bara är jag som upplever problem med att i princip inga titlar anges i timerlistan, endast kanal och tid. Eftersom boxen har den idiotiska egenheten att begränsa antalet timerinspelningar så måste jag allt som oftast omprioritera och ta bort tidigare satta inspelningstimers, vilket är helt hopplöst när jag måste gissa mig fram till vilka program/filmer jag (eller någon annan i familjen) satt på inspelning. Så av ren nyfikenhet undrar jag om det bara är min box som inte visar titlarna på inspelningarna i timerlistan eller är det bara jag som upplever detta som ett problem?
Redigerat av tso54, 11 januari 2011 - 09:50.
Postad 11 januari 2011 - 11:00
matbl
-
matbl
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Hm, betyder det att man inte kommer kunna se filmer som man spelar in från Boxer om man i framtiden inte vill betala för alla kanalerna? (i.e. kan man bara se filmer som är inspelade från kanaler som man fortfarande betalar för, även om man TIDIGARE vid själva inspelningstillfället, betalde för kanalen?).
OM så är fallet så tycker jag detta verkar synnerligen skruvat!
Nu vet jag såklart inte exakt hur det är i denna box. Men det som brukar ske i sådanna här boxar är att man använder något som kallas för lokal omkryptering. Det betyder att programet avkrypteras med hjälp av kortet och krypteras sen om innan det lagras på hårddisken. Den nya krypteringen kommer då förmodligen att vara med box-unika krypteringsnycklar. Det gör att man kan inte avkryptera programmen annat än i boxen det spelats in. Så att läsa ur dem genom att koppla hårddisken till datorn går inte. Det gör också att kortet inte behövs för att spela upp inspelat material. Detta är oftast ett krav för att få certifiera en box.
Redigerat av matbl, 11 januari 2011 - 11:01.
Postad 11 januari 2011 - 11:36
Ian_Superfly
-
Ian_Superfly
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Nu vet jag såklart inte exakt hur det är i denna box. Men det som brukar ske i sådanna här boxar är att man använder något som kallas för lokal omkryptering. Det betyder att programet avkrypteras med hjälp av kortet och krypteras sen om innan det lagras på hårddisken. Den nya krypteringen kommer då förmodligen att vara med box-unika krypteringsnycklar. Det gör att man kan inte avkryptera programmen annat än i boxen det spelats in. Så att läsa ur dem genom att koppla hårddisken till datorn går inte. Det gör också att kortet inte behövs för att spela upp inspelat material. Detta är oftast ett krav för att få certifiera en box.
Jepp, så förefaller det funka. Jag testade igår att spela upp kodat material utan något kort i boxen. Det fungerade. Dock, ang att kopiera över till dator. Jag lånade tidigare en inspelningsbar boxer-box (SD) från en kompis (_tror_ det var Samsung). På den kunde jag kopiera ut filmer på USB-sticka och sen föra över filmerna till min dator. Menar du att detta egentligen inte "ska" fungera på boxer-boxar?
Postad 11 januari 2011 - 15:32
Hyzac
-
Hyzac
-
Rookie
-
6 inlägg
Vill göra en sista koll innan jag beslutar mig för om jag ska lämna tillbaka denna box. Hade innan en Dilog 550 som började småstrula en del och därför drog jag till MediaMarkt och fick köpa denna box för 1990:- vid förlängning av boxer mix. Hade fått den för 1490:- om jag valt till HD-paketet men känner inget större behov av HDkanaler utan tänkte mest införskaffa mig en box som är framtidskompatibel. Kopplat den till en LG 42PC1R men drabbas antagligen av handskakningsproblemet. Har jag TV:n på och sätter igång boxen så kommer en fryst bild av det senaste som var på när jag stängde av den upp med massa grönt flimmer på. Jag får inte upp splashbilden men ljudet kommer igång. Det enda som löser det är att stänga av TV:n och sätta på den igen. Den funkar visserligen bra via scart men vill ju köra den via hdmi om det nu finns. Vidare har jag även för hög signalstyrka vilket känns surt att man ska behöva gå och köpa dämpsats för 150 spänn vilket inte behövts innan. Har inte heller läst på kring HD-TV men om jag fattat det rätt som måste jag även byta antenn då min nuvarande DAT-45:a bara stöder UHF för att få in eventuella HD-kanaler. Detta kommer jag väl inte undan i slutändan ändå den dagen jag väljer att skaffa HD-kanalerna men ändå. Vet inte hur bra en sådan här antenn kan funka då den verkar dämpa för kraftiga signaler. Men åter till min fundering Finns det en chans att de kommer rätta till handskakningsproblemet och är det överhuvudtaget en box att satsa på för framtida HD kompatabilitet eller ska man försöka avvakta nån annan? Har ju en någorlunda fungerande Dilog 550 hemma som kanske har lite livskraft kvar.
Postad 11 januari 2011 - 15:35
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Har inte heller läst på kring HD-TV men om jag fattat det rätt som måste jag även byta antenn då min nuvarande DAT-45:a bara stöder UHF för att få in eventuella HD-kanaler.
Beror (åtminstone i nuläget) på var du bor. Kolla frekvenstabellerna hos Teracom.
Postad 11 januari 2011 - 16:23
cool61
-
cool61
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Har pratat med Sagem nu på e.m och dom jobbar på att släppa en ny uppdatering angående synk problemen som jag och en del andra har med hdmi kabel.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|