Audeze LCD-2 Over-ear
(Hörlurar)
|
9
|
(8)
|
13 690:- |
Postad 11 January 2012 - 02:15
Postad 12 January 2012 - 07:47
Men har själv inte testat.
Postad 12 January 2012 - 19:34
Blev till slut en demo kabel av Norse Audios norn 4-wire serie.
Postad 13 January 2012 - 01:31
Postad 18 January 2012 - 12:05
Jag undar om man blir varm om öronen med dessa lurar vid längre lyssning.
Hur är Audeze jämfört m Denon D5000?
Jag har ett par D5000 som jag inte kan använda vid en längre lyssning.
Postad 18 January 2012 - 12:24
Tror du kommer uppleva skillnaden mot D5000 som stor, på de flesta plan! Det förutsätter att du har en bra strömstark förstärkare vid låga impedanser.
Postad 18 January 2012 - 16:50
Ska ut och jämföra Audeze med mina D5000. Men jag misstänker att jag kommer gilla Audeze mer
Snart är det Hi-fi mässa på Sheraton och det skall även ha en Can Jam avdelning iår, om jag inte har uppfattat fel. Hoppas alla nyheter finns på plats.
WireWorld USB
Postad 19 January 2012 - 01:20
Postad 19 January 2012 - 14:58
Postad 15 February 2012 - 09:38
När släppte dom Rev2?
Var det ett år emellan Rev1 och Rev2?
Postad 15 February 2012 - 10:49
Det går alltså inte att köpa rev1 idag, utan det är rev2 eller LCD-3 som gäller. Ljudet är inte samma mellan rev1 och rev2 utan det är uppdaterade drivare. Tror oqvist kanske kan fylla i lite mer om skillnader i ljudet, då han äger båda.
Postad 26 April 2013 - 15:18
Postad 26 April 2013 - 20:55
Postad 27 April 2013 - 10:28
Tyvärr tror jag bara det är KDM fidelity i Stockholm som säljer Audeze's lurar i Sverige för tillfället
Ja, jag anade nästan det :-(
Synd att jag inte har någon resa till Sveriges baksida planerad de närmaste månaderna.
Postad 10 May 2013 - 22:30
Det gjorde flera mindre förändringar på LCD-2 som alla fortfarande går under benämningen "rev 1", bla ändrades utseendet på grillen, kabeln ändrades och även själva kuddarna ändrades. Mina rev1 tex har samma kuddar som rev2 har idag och även den "nyare" kabeln. Sedan har dom bytt kabeln ännu en gång sedan dess en bit in i rev2-cykeln.
Det går alltså inte att köpa rev1 idag, utan det är rev2 eller LCD-3 som gäller. Ljudet är inte samma mellan rev1 och rev2 utan det är uppdaterade drivare. Tror oqvist kanske kan fylla i lite mer om skillnader i ljudet, då han äger båda.
Det sägs ju att rev1 skall låta mörkare än rev2, men det finns folk som inte hör någon skillnad alls, så det borde vara i stort sett hugget som stucket vilken man får tag på. Har dock inte hört rev1 själv så jag skall inte säga för mycket
Jag har ett par rev2 medan en kompis har rev2 med senare tillverkningsdatum. Det som skiljer är infästningen av mini-xlr i luren som är förstärkt i den senare och så är det en annan kabel (känns som att de har använt ett gäng olika), han har en platt, jag har en rund (som jag iof inte använder, kör med en Toxic koppar/silver).
Inga avgörande skillnader m.a.o.
Mina stackars Audeze har dock inte fått så mycket head-time sista tiden efter att jag köpte ett par moddade JVC DX1000 av hammer65 här på forumet, inte för att de egentligen låter "sämre" än JVC-lurarna, det är nog mest att ljudet i JVC-lurarna passar mig som handen i handsken, lite som ett par fullstora Sennheiser IE8
Men kommer att behålla mina LCD-2, de har en förmåga att blåsa liv i musiken som få andra lurar, de kan få många studioinspelningar att låta nästan som livemusik
Ps. Jag fick precis som msninja böja ut huvudbandet på Audeze lite för att stå ut med dem någon längre stund.
Postad 10 May 2013 - 22:58
Skilde tillräckligt mycket för att förstärkarpreferenser ska ändras lite för min del. Kablarna är identiska bara olika design ADZ6 vs lakrits.
Lyssnar också mer än gärna på mina DX 1000 även om det tog ett par vändor för att jag skulle inse att jag är värd dem. Fantastiskt behagliga lurar att lyssna på även om de inte går att pressa lika hårt som LCD-2orna.
Postad 11 May 2013 - 01:14
Då är vi åtminstone två JVC DX 1000/Audeze LCD-2 Rev2 ägare i Sverige då. Jag har sålt av mina Rev1or. Mina var som sagt lite mörkare i ton men fortfarande LCD-2. Nu kan det ju skilja en del även mellan lurar av samma design visserligen.
Skilde tillräckligt mycket för att förstärkarpreferenser ska ändras lite för min del. Kablarna är identiska bara olika design ADZ6 vs lakrits.
Lyssnar också mer än gärna på mina DX 1000 även om det tog ett par vändor för att jag skulle inse att jag är värd dem. Fantastiskt behagliga lurar att lyssna på även om de inte går att pressa lika hårt som LCD-2orna.
Hehe, jag tror att vi gillar samma typ av lurar. Visst har du haft Ultrasone Pro 900 också? Kanske någon Denon till och med?
Jag gillar lurar som har rätt mycket bas och funkar med (nästan) all musik
Jag har ju aldrig hört ett par orginal DX1000 (de växer ju inte på träd precis, iaf inte hela luren
Det är för övrigt rätt trevligt att kunna alternera mellan DX1000 och LCD-2, de låter ju ändå rätt olika
Det man kan sakna i DX1000 är som du säger volymen. Det går inte alls att köra med samma ljudtryck som Audeze om man är på det humöret, men å andra sidan behövs inte lika hög volym för att få fram detaljer i ljudet ^^
Postad 11 May 2013 - 10:21
Postad 11 May 2013 - 12:45
Du bor inte i Umeå?
Ibland tror man hammer, bladerunner och pimp är samma person :-)
Postad 11 May 2013 - 14:36
den är nog inte värd sitt skyhöga pris dock...
Postad 11 May 2013 - 15:54
De på mediamarkt är inga bra lyssnare.
Utveckla
Jo Det är svårt få tag på dem nya under 1000$ och så blir det ju tull på det. Fick tag på den sista HA-DX 1000 för europa marknaden de var typ halva priset och ingen tull då och europeisk garanti
Lite svårt att jämföra med öppna lurar som LCD-2 också. LCD-2 är den sämsta hörlur jag någonsin ägt om vi tar hur mycket ljud de läcker som kriterie. Och ljudbilden är ingenting som direkt övertygar fortfarande. Men givetvis i ren ljudkvalitet så är det ingen tvekan vilken lur som är objektivt bättre
Postad 11 May 2013 - 17:25
Kan du så testa ta bort. Skulle vara intressant att testa. Själv vill jag inte ta bort dessa karaktär :-)
Du bor inte i Umeå?
Ibland tror man hammer, bladerunner och pimp är samma person :-)
Jag känner både Bladerunnerman och Pimp, men att vi skulle vara samma person
Postad 11 May 2013 - 17:33
Jag känner både Bladerunnerman och Pimp, men att vi skulle vara samma person
Det jag menar är att ni tenderar tycker exakt lika och postar samma åsikter därav
Redigerat av oqvist, 11 May 2013 - 17:35.
Postad 11 May 2013 - 21:54
Ultrasone och dx1000 går inte att lyssna på
Jag har iof aldrig hört en omoddad DX1000, jag tror inte att det är så mycket kvar i "reverb-effekten" i mina + att de har tightare bas (väldigt nära Audeze, iaf i min rigg).
Jag vet inte vilken jag gillar bäst, båda har sina för och nackdelar.
DX1000 låter mer som en hifi-anläggning med fylligare bas, större ljudbild och bättre utplacering av instrument. Att de är slutna är dessutom ett stort plus för mig, sambon har ofta TVn på i rummet bredvid.
LCD-2 å sin sida låter väldigt levande och har nästan obegränsade volym-resurser om man vill lyssna på lite arg musik (hiphop, metal), utan att de tappar i ljudkvalitet eller börjar dista på hög volym
Skulle som sagt vara kul att höra ett par original DX1000 för att jämföra, men det är ju lättare sagt än gjort att hitta ett par att jämföra med
När det gäller Ultrasone Pro 900 så är de lite knepiga. Tack vare sin speciella konstruktion så ändras ljudet något brutalt beroende på hur man sätter dem på huvudet.
Det allra roligaste är att sätta dem alldeles för långt fram på öronen så att kuddarna ligger uppe på bakdelen av örat och sedan sätta på något i stil med The Prodigy eller Infected Mushroom. Man får en helt galen bas (!), typ dubbelt så mycket som LCD-2, kul som f-n
Men någon finlyssningslur är det ju definitivt inte..
Postad 11 May 2013 - 22:07
Kan du så testa ta bort. Skulle vara intressant att testa. Själv vill jag inte ta bort dessa karaktär :-)
Du bor inte i Umeå?
Är lite sugen på att ta bort dämpningen bakom drivern, då borde den berömda "reverb-effekten" uppträda igen
Inte för att jag tror att jag vill ha den, mest för att höra skillnaden
Sedan har ju hammer65 målat träet runt med dämpfärg, men det skall ju bara påverka basen i.o.m. att drivern har sin egen lilla kammare.
Och för lite bas är det definitivt inte i mina DX1000, men det är väldigt bra bas.
Vi får se om jag vågar. Till skillnad från Denon så kan man vad jag har förstått inte vrida loss kuddarna utan man måste typ slita loss dem mer eller mindre
Bor tyvärr 65 mil söder om Umeå (Huddinge), men om du har vägarna förbi Sthlm så är du välkommen att provlyssna DX1000 i moddat utförande
Postad 06 August 2013 - 11:36
Redigerat av oqvist, 06 August 2013 - 11:36.
Postad 06 August 2013 - 17:29
Postad 07 August 2013 - 10:11
samma här, och det vart faktiskt lite hörlursinköp i hongkong på vägen hem från filippinerna...
Bra tips på var i HK man köper lurar?
Postad 07 August 2013 - 10:49
Postad 07 August 2013 - 21:58
msninja, vad vart det för roliga lurarna då? =) Nu väntar vi ju med spänning!
Ett par röda Beats Solo måhända?
Postad 07 August 2013 - 23:05
återkommer med bild lite senare när jag hinner, och det är väl inte high-end direkt men ni får väl gissa så länge om jag säger att det är amerikanska icke-customs utan svensk dist och stärkare+spelare från kina
Postad 07 August 2013 - 23:13
Bra tips på var i HK man köper lurar?
jag hade några timmar i HK stad medan jag väntade på flygtransfern så hann inte med mycket (skulle gärna stannat en vecka bara i HK, det verkar vara en fantastisk stad!), men jag åkte till Causeway bay och jag tror att shoppingskrapan jag vandrade in på hette Sogo. De hade några hörlursbutiker där med märken som Astell&Kern (AK120 var otrolig, men kostade 10 lakan för en mp3/flac-spelare!), Final audio, de vanligare europeiska o de jag köpte då. Inte så kunnig personal överallt, men jag fick testa det mesta så det gick bra. Sen hann jag tyvärr inte mer hifi-shopping då sambon var med och blev otålig
jag antar att det finns många hörlursbutiker och entusiaster just runt causeway bay, vilket var enormt och varierande shoppingdistrikt för det var extremt mycket människor på gatorna med dyra hörlurar på sig, och inte alls så många var Beats
edit: hittade faktiskt butiken i Sogo-skrapan. De har dock inte listat märket jag köpte...
http://www.sogo.com....&id=846&lang=en
Redigerat av Unregisteredfd74f397, 07 August 2013 - 23:16.
Postad 08 August 2013 - 09:57
jag hade några timmar i HK stad medan jag väntade på flygtransfern så hann inte med mycket (skulle gärna stannat en vecka bara i HK, det verkar vara en fantastisk stad!), men jag åkte till Causeway bay och jag tror att shoppingskrapan jag vandrade in på hette Sogo. De hade några hörlursbutiker där med märken som Astell&Kern (AK120 var otrolig, men kostade 10 lakan för en mp3/flac-spelare!), Final audio, de vanligare europeiska o de jag köpte då. Inte så kunnig personal överallt, men jag fick testa det mesta så det gick bra. Sen hann jag tyvärr inte mer hifi-shopping då sambon var med och blev otålig
jag antar att det finns många hörlursbutiker och entusiaster just runt causeway bay, vilket var enormt och varierande shoppingdistrikt för det var extremt mycket människor på gatorna med dyra hörlurar på sig, och inte alls så många var Beats
edit: hittade faktiskt butiken i Sogo-skrapan. De har dock inte listat märket jag köpte...
http://www.sogo.com....&id=846&lang=en
Låter som det är värt ett besök. Tack för redogörelsen. Ska försöka klämma in HK på nästa Asienresa.
Postad 08 August 2013 - 10:10
konstigt nog vart det in-ear, som jag aldrig varit mycket för tidigare men behöver för att pendla med till jobbet. Använt QC15 ett år ungefär och de dämpar bra, men låter tråkigt så jag vill ha variation. Ska ta nån bild, för jag råkade köpa en portabel stärkare också och en ny spelare med så det blev en härlig klump elektronik
återkommer med bild lite senare när jag hinner, och det är väl inte high-end direkt men ni får väl gissa så länge om jag säger att det är amerikanska icke-customs utan svensk dist och stärkare+spelare från kina
Jag gissar iBasso på stärkaren?
Lurarna ett mysterium. Westone tänkte jag först men de har ju svensk dist.
Postad 08 August 2013 - 19:53
Jag gissar Fiio på stärkaren och Etymotic på lurarna
Edit: Just, en spelare åxå
Drar till med Cowon! (som iofs är från Korea, men kommer inte på nåt bättre just nu
Redigerat av ChriG, 08 August 2013 - 20:11.
Postad 09 August 2013 - 08:24
det är ju faktiskt westone, jag trodde inte de fanns i sverige?
Postad 09 August 2013 - 11:48
det är ju faktiskt westone, jag trodde inte de fanns i sverige?
Dom verkar ha dist men kanske inte fokuserar på konsumentlurarna. Vilka blev det och hur låter det? Kikade faktiskt på Westone i USA senast men lyssnade inte.
Postad 09 August 2013 - 22:14
Byt tråd grabbar
Hrrrrmm....och hur låter Westone-lurarna jämfört med LCD-2 då msninja?
Postad 20 August 2013 - 11:55
Det känns som om jag upptäcker nya detaljer i musiken varje gång jag lyssnar, detaljer som jag tidigare inte har haft en aning om att de existerar. Senast igår var det i "Silence and I" från Eye in the Sky av The Alan Parsons Project - jag upptäckte en väldigt svag men distinkt basgång (knappt bas förresten, mer som om någon tappar med fingret på bordet) i bakgrunden efter drygt halva låten som jag aldrig har hört förut. Kanske fånigt, men jag blev helt till mig
Med tanke på hur bra ljud de ger nu (utan en riktig DAC) så längtar jag tills jag har byggt klar min DAC och kan ge dem ännu bättre förutsättning för ett bra ljud.
Det här är utan tvekan de bästa lurarna jag har provat!
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
Review - HifiMAN HE-500 vs. Audeze LCD-2r2
56 bilder
87 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?