Det här kommer att ta tid... behöver nog ta ut mätkurvor för en mångd olika iställningar i cr80es:en och se hur det påverkar slutresultatet. Det är så många frihetsgrader att det i princip övergår från teknik till konstform...
Ny DAC från DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core & room correction
DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core
(Studio Outboard & Signalförädlare)
|
2
|
(14)
|
7 895:- |
Postad 17 September 2014 - 10:44
Det här kommer att ta tid... behöver nog ta ut mätkurvor för en mångd olika iställningar i cr80es:en och se hur det påverkar slutresultatet. Det är så många frihetsgrader att det i princip övergår från teknik till konstform...
Postad 17 September 2014 - 10:50
Får lägga örat på ytterdörren för att kunna märka utifrån att den kör.
Du bor i hus?
Teknik till konstform, haha
Ja, det är en del att pilla på om man vill. Jag har också fått en ny parameter att pilla på, bc60
Så det är en del skruvande där, och i antimoden. Och på högtalarplacering och.....ja du förstår
Redigerat av genstruktur, 17 September 2014 - 10:51.
Postad 17 September 2014 - 13:18
Får lägga örat på ytterdörren för att kunna märka utifrån att den kör.
Hur kopplar du? Jag föreställer mig att när det är dags för mig att ha ett cr80(e)s med basmoduler från herr Öhman, så kommer rummet vara akustikfixat till den grad att en kalibrering inte behövs. Men jag är nyfiken på hur din setup ser ut med antimoden och filter från IÖ.
Postad 17 September 2014 - 13:31
Hur kopplar du? Jag föreställer mig att när det är dags för mig att ha ett cr80(e)s med basmoduler från herr Öhman, så kommer rummet vara akustikfixat till den grad att en kalibrering inte behövs. Men jag är nyfiken på hur din setup ser ut med antimoden och filter från IÖ.
Finns inget som inte kan finputsas mer.
Receiver (Denon 2807) -> Anti-mode -> (möjligen en Benchmark DAC1 här) -> cr80es -> NAD 208 -> InfraY-6
........................................................................................................-> Rotel 1090 -> i32s
Postad 17 September 2014 - 13:39
Receiver (Denon 2807) -> Anti-mode -> (möjligen en Benchmark DAC1 här) -> cr80es -> NAD 208 -> InfraY-6
........................................................................................................-> Rotel 1090 -> i32s
Har du kört analogt eller digitalt mellan Denon 2807 och antimode nu?
Skall bli intressant att höra vad du tycker om analog/digitalt med antimoden
Postad 17 September 2014 - 13:44
Har du kört analogt eller digitalt mellan Denon 2807 och antimode nu?
Skall bli intressant att höra vad du tycker om analog/digitalt med antimoden.
Analogt självklart (Hur skulle det gå till att skicka bioljud för frontarna digitalt?
Postad 17 September 2014 - 13:44
Analogt självklart (Hur skulle det gå till att skicka bioljud för frontarna digitalt?
)
Tänkte om du kanske bara testat 2-kanalsljud än
Edit: Tänkte helt fel
Det skulle snarare vara om du hade testat att köra digital från någon källa direkt till antimoden, 2kanals då.
Jag får skylla på att jag är sjukskriven
Redigerat av genstruktur, 17 September 2014 - 13:51.
Postad 17 September 2014 - 13:51
Inte mycket att ha åsikter om. Det lät bra innan, det låter bra nu med. Det är mest det mättekniska jag vill satisfiera också.
Postad 17 September 2014 - 13:54
Nej, det är ju inte min huvudsakliga målsättning, så det vore dumt att måla in mig i ett hörn och sedan behöva göra om det när det skulle till film. Har huvudsakligen kört inledningen prologen på Quantum of Solace samt småbitar i början av Sagan om Ringen, även om jag kört lite blandad favoritmusik också.
Inte mycket att ha åsikter om. Det lät bra innan, det låter bra nu med. Det är mest det mättekniska jag vill satisfiera också.
Mkay, låter ju bra
En annan hade lite brus när jag körde analogt, inget du märkt?
Redigerat av genstruktur, 17 September 2014 - 13:54.
Postad 17 September 2014 - 14:11
Postad 17 September 2014 - 14:25
Nej det tycker jag inte. Men jag är som sagt ovan beredd att peta in en kanonDAC efter om det skulle kännas som den skulle kunna göra ännu lite bättre.
Fan vad gött!
Ja du, det där med dacar har jag testat för få att ha någon åsikt om. Men som du säger så är det väl bara att prova och se om det låter bättre
Redigerat av genstruktur, 17 September 2014 - 14:26.
Postad 17 September 2014 - 14:50
Det kan jag förståJa, fast inte nu. Det räcker med inkopplade burkar just nu.
Postad 17 September 2014 - 15:23
Tja det borde ju funka
Postad 17 September 2014 - 17:28
Tja det borde ju funka
Då antar jag att du låter receivern hålla koll på delays som anti-moden introducerar?
Ja, om de nu är så stora att de når in på regleringsskalan för receivern. Det har inte varit något jättenoterbart när jag provsett lite - centern är ju opåverkad.
Postad 17 September 2014 - 17:35
Ja, om de nu är så stora att de når in på regleringsskalan för receivern. Det har inte varit något jättenoterbart när jag provsett lite - centern är ju opåverkad.
Min receiver vill ställa frontkanalerna cirka 1.3m längre bort när man har antimoden i signalvägen. Låter subjektivt rätt i alla fall.
Redigerat av genstruktur, 17 September 2014 - 17:38.
Postad 17 September 2014 - 18:11
Om det är konstant så vore det definitivt läge att mäta om receivern även innan jag är klar.
Postad 17 September 2014 - 18:15
Okej. Har du koll på om det är ungefär fixt, eller det beror på hur mycket reglering man gör?
Om det är konstant så vore det definitivt läge att mäta om receivern även innan jag är klar.
Ööööö, bra fråga. Sen jag bytte högtalare har de stått på samma plats. Och utan antimoden i signalvägen mätte Receivern upp att frontarna stod 2.72m från sweetspot, med antimoden blev den 4.02m tror jag. Receiverkalibreringen har jag gjort ett par gånger sista veckorna och det blir samma med antimoden inkopplat. Jag sitter inte 4.02m från högtalarna kan jag säga
Jag har kalibrerat upp till 80hz. Men jag tror att fördröjningen är samma hela tiden oberoende hur mycket/lite man korrigerar med antimoden, men här bara tror jag
Jag skulle mäta om med receivern i alla fall om jag tänkte spela mutlikanal.
Redigerat av genstruktur, 17 September 2014 - 18:18.
Postad 17 September 2014 - 18:51
Postad 17 September 2014 - 19:11
Ok, så petar jag in 1-1.3m extra i avstånd så kan jag kanske undvika kalibrera om just nu. Är ju inte så svårt och har det god effekt så...
Jo prova i alla fall. 1m brukar göra stor skillnad annars hur tight ljudet blir tycker jag. Men, ja jag skall inte säga för mycket
Vilken volym kalibrerar ni på ?
Ja antimoden säger till när volymen är OK. Eller vad menar du?
Postad 17 September 2014 - 19:36
Japp det märkte jag när jag hade den hemma för demo, men hade inteJa antimoden säger till när volymen är OK. Eller vad menar du?
Tid att prova den så mycket, tänkte att kan man få bätter resultat om man skruvar upp
Ljudet till tex den nivå som man lyssna på musik i hög nivå.
Alltså inte finlyssnings volym.
Postad 17 September 2014 - 20:00
Nackdelen med att skruva upp för mycket är att du aktiverar alla föremål som har en tendens att vibrera.
Postad 17 September 2014 - 20:09
Jo det är ju sant, det vill man ju inte.Skulle säga att jag ligger 3/4 upp på skalan som den visar.
Nackdelen med att skruva upp för mycket är att du aktiverar alla föremål som har en tendens att vibrera.
Postad 17 September 2014 - 20:14
För att få mer kraft, kommer jag kunna anv
Antimoden som kalibrerare, försteg & dac
Samtidigt?
Startar alltid Antimoden på lägsta volymen?
Går det att välja vilken volym den skall starta på?
Postad 17 September 2014 - 20:28
Men efter att fått detta resultatet vid den 11:e kombinationen... vågar jag ens nysa på kablarna?
Postad 17 September 2014 - 20:48
Ok, så petar jag in 1-1.3m extra i avstånd så kan jag kanske undvika kalibrera om just nu. Är ju inte så svårt och har det god effekt så...
Du skulle kunna ställa frågan direkt till dspeaker för att få reda på hur mycket lagg den introducerar när den applicerar sina filter. Sen är det bara att räkna om det till antal meter
Postad 17 September 2014 - 21:29
Postad 17 September 2014 - 22:12
Jaså? Då skall jag konsulta manualerna igen. Men jag lade på c:a 1.3 meter och den svaga oron jag haft om att den inte lät helt bra i övre registren är borta. Kan kanske tune:as ytterligare något, men ett stort kliv.
Lät det bättre i det övre registren efter att du kompensera i receivern?
Shit vilken snygg kurva Nattlorden!
Redigerat av genstruktur, 17 September 2014 - 22:18.
Postad 17 September 2014 - 22:17
Japp det märkte jag när jag hade den hemma för demo, men hade inte
Tid att prova den så mycket, tänkte att kan man få bätter resultat om man skruvar upp
Ljudet till tex den nivå som man lyssna på musik i hög nivå.
Alltså inte finlyssnings volym.
Det är rätt högt när den kalibrerar, i alla fall hos mig. Jag står inte gärna kvar i rummet
En annan fråga om jag köper ett slutsteg
För att få mer kraft, kommer jag kunna anv
Antimoden som kalibrerare, försteg & dac
Samtidigt?
Startar alltid Antimoden på lägsta volymen?
Går det att välja vilken volym den skall starta på?
Japp, allt det går att göra.
Jag stänger aldrig av mig faktiskt, men tror den startar på den volymen du hade den sista på.
Postad 18 September 2014 - 04:50
Lät det bättre i det övre registren efter att du kompensera i receivern?
Shit vilken snygg kurva Nattlorden!Hur långt upp korrigerar du?
Ja, det tycker jag att det gjorde.
Körde bara till 250 denna gången. Lämnade rummet efter första svepet och satte sen timern på 11 minuter så var det lagom.
Postad 18 September 2014 - 12:16
Ja, det tycker jag att det gjorde.
Körde bara till 250 denna gången. Lämnade rummet efter första svepet och satte sen timern på 11 minuter så var det lagom.
Härligt att det verkar gå så bra
Postad 18 September 2014 - 12:59
Postad 18 September 2014 - 13:53
Måste ju vara en dröm att lyssna på musik hemma hos dig, riktigt fin kurva.Tack. Lite peq skall lekas med och så få en bra lutning på kurvan, men det kan ju vara en fördel att använda infra-kortet i cr80es till det snarare än att göra det i antimoden. Testas skall det i alla fall.
Postad 18 September 2014 - 15:34
Måste ju vara en dröm att lyssna på musik hemma hos dig, riktigt fin kurva.
Tack. Ja, det är det verkligen. Både att kunna bygga rum utan vanliga begränsningar och att kunna sätta de högtalarna som betraktades som en ouppnåelig dröm bara för några år sedan.
Börjar få till tiltningen jag vill ha nu... ( Och den kanske en del av er tycker är sämre, men då är det ju att komma ihåg att det är avstängningsbart med en dip-switch inuti mitt delningsfilter. )
Postad 18 September 2014 - 19:11

Det är så jag vill ha det.
Redigerat av Nattlorden, 18 September 2014 - 19:12.
Postad 19 September 2014 - 00:09
Dom andra blir nog nöjd i vilket fall.
Postad 19 September 2014 - 09:41
Viktigast att du är nöjd, det är ju du som skall lyssna i den positionen
Dom andra blir nog nöjd i vilket fall.
Jag blir själv fortfarande nöjd om jag skulle glömma slå över på B när jag sitter där. Kurvan är fortfarande mycket trevlig då - platå på djupbasen upp strax förbi 30 och sedan ett brantare och lite mindre slätt fall. Mer än så skiljer inte. Jag lär inte kunna avgöra vilken som är igång själv ens.
Den största frågan är nog om lutningen är lagom.
( Och sen kommer det ju att blir tillbaka i ruta ett när duken byts i framtiden. )
Postad 19 September 2014 - 13:58
Position B - bakre högra stolen, där jag ofta kommer att sitta. Tiltningen gjord med infra-tillsatsen enbart.
Det är så jag vill ha det.
Har man resurser att applicera en housecurve på det där sättet tror jag säkerligen att det låter bra, och resurser verkar du ha
Redigerat av genstruktur, 19 September 2014 - 14:14.
Postad 21 September 2014 - 12:32
Overkill är alltid trevligt. Finns dock dem där inte mina resurser räckt speciellt långt, så allt är relativt.
Postad 21 September 2014 - 14:23
Tack.
Overkill är alltid trevligt. Finns dock dem där inte mina resurser räckt speciellt långt, så allt är relativt.
Vad tycker du om handhavandet och resulltatet än så länge ?
Eftersom jag har köpt min för länge sedan och ska använda den till Bastornen när dom är klara så blir man liten nyfiken vad du tycker
Redigerat av cobra-427, 21 September 2014 - 14:36.
Postad 21 September 2014 - 15:37
Postad 22 September 2014 - 07:53
Postad 22 September 2014 - 21:42
Har kört Forza 3 på Xbox med ratt och pedaler idag. Mumma!
Postad 22 September 2014 - 21:59
Tack.
Jo men så är det alltid
Tyckte mig sänka bruset när jag satte ned den digitala overheaden, men om jag sen anpassade mig och hörde en lägre nivå likfullt eller jag hörde fel när den gick ned vågar jag vara osagt. Men med allt pillrande jag gjort nu så är det faktiskt något lägre brus än i centerkanalen, så jag känner ingen specifik panik just nu. Centerkanalen kanske kan tystas lite med bättre kabel, där sitter 5 meter lakritssnodd just nu. I vilket fall som helst är det inga höga nivåer vi pratar, från lyssningsposition hörs projektorn mer och då sitter den väl gömd inne i bakväggen. Men jagar man optimum så gör man...
Har kört Forza 3 på Xbox med ratt och pedaler idag. Mumma!
Japp det jag har funnit hjälpa mot brus är att sänka digital headroom och/eller sänka volymen på antimoden.
Redigerat av genstruktur, 22 September 2014 - 21:59.
Postad 24 September 2014 - 15:01
Om det inte går hur kommer jag fram till bästa placering av min golvhögtalare?
Postad 24 September 2014 - 20:12
Om du vet var du skall sitta och ungefär hur långt bort du vill ha högtalarna, så skall avståndet från där du sitter till mitten av linjen mellan diskanterna vara 18% längre än avståndet mellan diskanterna, så får du en lämplig vinkel. Därefter kan du prova att vinkla in högtalarna så du precis ser utsidan. Det brukar vara en god placering, eller i alla fall en mycket god startposition att börja testa ifrån. (Sök på faktiskt.se om T-kvot om du vill veta mer.)
Postad 24 September 2014 - 21:16
Tack så mycket får prova flytta runt när jag läst på mer & får tid med om placering.Nej, inte om du inte vet att tolka mätningar bra mycket mer än de flesta.
Om du vet var du skall sitta och ungefär hur långt bort du vill ha högtalarna, så skall avståndet från där du sitter till mitten av linjen mellan diskanterna vara 18% längre än avståndet mellan diskanterna, så får du en lämplig vinkel. Därefter kan du prova att vinkla in högtalarna så du precis ser utsidan. Det brukar vara en god placering, eller i alla fall en mycket god startposition att börja testa ifrån. (Sök på faktiskt.se om T-kvot om du vill veta mer.)
Postad 27 September 2014 - 22:07
Du som har kalibrerat både upp till 500 och 250 hz. Vad har du fått för intryck om att kalibrera så, förhållandevis, högt upp i frekvens? Några för, och/eller nackdelar?
Postad 28 September 2014 - 10:01
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Rumskorrektion typ Lyngdorf, DDRC-22A mfl för 2 kanal
67 bilder
99 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?