Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är skillnaden i ljud om man går upp i pris?

1144 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ 99.22 (Surroundhögtalare) 1 8.833332 (5) Inga priser
Quad 12L Classic (Surroundhögtalare) 1 9 (4) Inga priser
System Audio Mantra 60 (Golvhögtalare) 9 9.375 (7) Inga priser
System Audio Ranger Master (Golvhögtalare) 1 9.214284 (13) Inga priser
Klipsch Reference RF-82 II (Golvhögtalare) 8 9.296296 (26) Inga priser
Klipsch Reference RF-62 II (Golvhögtalare) 4 9.363636 (10) Inga priser
Trust Mica 2.1 (Datorhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
System Audio Saxo 30 (Golvhögtalare) 4 8.333332 (2) Inga priser
System Audio Aura 1 (Surroundhögtalare) 3 (0) Inga priser
System Audio Aura 50 (Golvhögtalare) 2 8.5 (5) Inga priser
Swans F1.1A (Golvhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
41 relaterade trådar
KLIPSCH-klubben (2368 inlägg) 14 dagar sedan
* Officiell Tråd - XTZ 99.25/26/36 * (1922 inlägg) 3 år sedan
SA-klubben! (System Audio). (653 inlägg) 3 år sedan
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 3 år sedan
Köpa Swans högtalare? (83 inlägg) 5 år sedan
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg) 6 år sedan
System Audio Aura 50 limited edition (68 inlägg) 8 år sedan
Uppgradering utav mina RF-82 II (14 inlägg) 9 år sedan
* Officiell Tråd - SwanSpeakers * (978 inlägg) 9 år sedan
Vilken receiver driver ni era klipsch med? (11 inlägg) 10 år sedan
B&W 683 S2 vs Klipsch RF-82 II (32 inlägg) 10 år sedan
B&W 685s2 eller Klipsch RP-150M för ett 5.1 system? (24 inlägg) 10 år sedan
dls r66 vs klipsch rf 82 (12 inlägg) 10 år sedan
Stativare till sovrummet (13 inlägg) 10 år sedan
Ska jag byta ner till mindre högtalare? (5 inlägg) 10 år sedan
Nya monitor Audio silver 10 vs Wharfedale Jade 7 mfl (19 inlägg) 11 år sedan
Vill ha tips på golv-högtalare för max 20k där diskanten inte går att mosa. (175 inlägg) 11 år sedan
Externa förstärkare (10 inlägg) 11 år sedan
bra stativhögtalare under 5000kr.. höjt budgeten till 7000kr (73 inlägg) 12 år sedan
Klipsch RF 82 II vs KEF Q900 vs Canton Ergo 695 DC (30 inlägg) 12 år sedan
Klipsch Reference RF-82 II vs. Monitor Audio Silver RX8 (10 inlägg) 12 år sedan
System audio Mantra 60 (207 inlägg) 12 år sedan
Högtalare för lägenhet, behövs det ta speciell hänsyn? (18 inlägg) 12 år sedan
Denon X4000 + DM683 VS Marantz Sr7008 + Klipsch RF82-II (10 inlägg) 12 år sedan
Saxo 30 eller Dali Zensor 5. Vilka av dessa högtalare skulle ni köpt och va (6 inlägg) 12 år sedan
System Audio - Ljudkaraktär (168 inlägg) 13 år sedan
Sub för musiklyssning till Quad12L? (13 inlägg) 13 år sedan
Klipsch vs Heco (24 inlägg) 13 år sedan
Klipsch RF-62 II (15 inlägg) 13 år sedan
Fötter/Spikes till System Audio Ranger Master? (10 inlägg) 13 år sedan
Uppgradering från Dynavoice M-65 (19 inlägg) 13 år sedan
Bas och dynamik mellan XTZ 99.36 och Canton Chrono 509.2 (17 inlägg) 13 år sedan
Saxo 30 (13 inlägg) 13 år sedan
Bästa högtalare till onkyo 809 max 10000:- (9 inlägg) 14 år sedan
Orkar den driva? (17 inlägg) 14 år sedan
* Officiell tråd - Klipsch RF serien * (642 inlägg) 14 år sedan
gå över till 2-kanal (24 inlägg) 14 år sedan
hjälp med val av högtalare (9 inlägg) 14 år sedan
Tips på Pianolackade stativare, Ca 5k (23 inlägg) 16 år sedan
XTZ 99 W8.16 VS XTZ 99 W10.16 (6 inlägg) 17 år sedan
2-kanal - budget 10k (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 08 July 2012 - 10:27

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Leif B Har inte du XTZ högtalare?

Jo visst ett par XTZ 99,36 och ett par System Audio Saxo 30.inkl. sub.

Lite olika typer av ljud. Men båda låter helt ok.

Redigerat av Leif B, 08 July 2012 - 10:29.

Postad 08 July 2012 - 10:46

Veckans
  • Veckans
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

Så om en sportbil är byggd av kolfiber så är det bara lyx. Det hade fungerat lika bra med plast.

Såklart inte. Tyckte bara att summorna var lite komiska. Kostar högtalare mer än 10-15000kr är det bara lyx och trams, men där under läggs pengarna alltid på maximalt välljud :rolleyes:

Var exakt i en högtalare behöver du såna mängder av exklusiva material så att det driver iväg kostnaderna upp till säg 100k? Dom små mängder som behövs för att armera ett pappersmembran är ingen kostnad att tala om.
Ditt andra påstående är ju bara för komiskt. Det är väl ingen som har sagt att under 10-15k så läggs alltid pengarna på maximalt välljud, i alla fall inte jag. Däremot så är konkurrensen enormt mycket hårdare under 15k än över 15k, så du får mycket mer för pengarna här.

När du skriver så här vad har du för referens, vilken gör denna högtalare som kan skapa denna realism för 15k? Vem har konstruerat denna högtalare? Du gör mig otroligt nyfiken.
Vad har denna högtalare för egenskaper, spelar den 20-20khz så bra att högtalare som är dyrare bara har skillnad i ljudkaraktär?

Det här blir jag mycket frågande till, vad är det som gör en flerkanalsförstärkare mer avancerad än en högtalare?

Sen är vi inne på cpu, vilka jämförelser.. vi måste väl försöka hålla oss till ämnet.

Du säger stenåldersteknik.. Men allt förfinas hela tiden och utvecklas precis som man satt med sin 286 för 20år sedan, tekniken går framåt när det gäller allt. Utveckling av bättre element sker ju fortlöpande.
Samt det är så ofantligt avancerat att konstruera en högtalare för perfekt återgivning av hela registret och på konsumentmarknaden för 15k hittar du inte den högtalaren. Helt klart är att, skulle det inte bli bättre med dyrare grejer skulle det heller inte finnas en marknad för det.
Tillverkarna vill tjäna pengar så de kan väl inte sälja det bästa dom har för 15k och sen bara justera ljudkaraktärer på de dyrare och fixa ett snyggare yttre.

Du är välkommen på demo för att lyssna på lite dyrare högtalare och vad det innebär.

Det finns ingen referenshögtalare då alla har olika preferenser om hur det ska låta. Vissa kommer kalla den skräp och oljud medans andra höjer den till skyarna. Men det går att få fram en högtalare för 15k som spelar så pass bra att ingen kan avgöra skillnaden i kvalitet mellan den och en som kostar 200k. Det är alltför många som tror att de hör skillnad men när det kommer till korrekt utförda blindtester så blir resultatet alltid slumpmässigt. Man kan lära sig känna igen en högtalares karaktär men när du står inför 2 helt nya högtalare så är det ingen som egentligen klarar att avgöra skillnaden så länge högtalarna ser någotsånär lika ut.

Att tillverkare vill tjäna pengar är jag fullt medveten om, varför skulle det annars finnas kablar som kostar mer än 20kr /meter? Ljudupplevelser är så enormt subjektivt och omöjligt att mäta eftersom du aldrig kan veta hur olika personer upplever det. Människor ser i grund och botten på samma sätt, och där kan du inte på alls samma sätt påstå att en sak är bra om den inte ser ut att vara det. Inom ljud är det dock fritt fram att lura folk.

Jag jobbar delvis som säljare och intill säljare för ett stort multi-nationellt företag. När man lyckas sälja dyra grejer så handlar det inte längre om att den har såpass bra specifikationer utan att man säljer in en upplevelse hos kunden. Man får dom att tro att att deras upplevelse stiger i takt med prislappen fastän någonting hälften så dyrt hade gjort jobbet precis lika bra.
Jag tänker inte nämna några fabrikat men dyra ("exklusiva") produkterna är ofta likadana som de billiga på insidan. Man sätter innehållet i ett exklusivt skal och tar ut det dubbla priset. I HiFi produkter över 15k så är detta nästan mer än regel än ett undantag.

Till sist så undrar jag varför CPU liknelsen inte var gångbar? För att du saknade argument emot det? För bil-liknelser finns det gott om här på MHB och de accepteras. Kan ju i och för sig bero på den höga medelåldern bland forumbesökarna.
Passar på att posta en video som mest bara är "for show". Men den ger en ett hum om varför jag kallar högtalare stenåldersteknik, och här ser vi bara saker från produktionen och inte utvecklingen.

http://www.youtube.c...h?v=SeGqCl3YAaQ

Postad 08 July 2012 - 11:02

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Var exakt i en högtalare behöver du såna mängder av exklusiva material så att det driver iväg kostnaderna upp till säg 100k? Dom små mängder som behövs för att armera ett pappersmembran är ingen kostnad att tala om.
Ditt andra påstående är ju bara för komiskt. Det är väl ingen som har sagt att under 10-15k så läggs alltid pengarna på maximalt välljud, i alla fall inte jag. Däremot så är konkurrensen enormt mycket hårdare under 15k än över 15k, så du får mycket mer för pengarna här.

Det finns ingen referenshögtalare då alla har olika preferenser om hur det ska låta. Vissa kommer kalla den skräp och oljud medans andra höjer den till skyarna. Men det går att få fram en högtalare för 15k som spelar så pass bra att ingen kan avgöra skillnaden i kvalitet mellan den och en som kostar 200k. Det är alltför många som tror att de hör skillnad men när det kommer till korrekt utförda blindtester så blir resultatet alltid slumpmässigt. Man kan lära sig känna igen en högtalares karaktär men när du står inför 2 helt nya högtalare så är det ingen som egentligen klarar att avgöra skillnaden så länge högtalarna ser någotsånär lika ut.

Att tillverkare vill tjäna pengar är jag fullt medveten om, varför skulle det annars finnas kablar som kostar mer än 20kr /meter? Ljudupplevelser är så enormt subjektivt och omöjligt att mäta eftersom du aldrig kan veta hur olika personer upplever det. Människor ser i grund och botten på samma sätt, och där kan du inte på alls samma sätt påstå att en sak är bra om den inte ser ut att vara det. Inom ljud är det dock fritt fram att lura folk.

Jag jobbar delvis som säljare och intill säljare för ett stort multi-nationellt företag. När man lyckas sälja dyra grejer så handlar det inte längre om att den har såpass bra specifikationer utan att man säljer in en upplevelse hos kunden. Man får dom att tro att att deras upplevelse stiger i takt med prislappen fastän någonting hälften så dyrt hade gjort jobbet precis lika bra.
Jag tänker inte nämna några fabrikat men dyra ("exklusiva") produkterna är ofta likadana som de billiga på insidan. Man sätter innehållet i ett exklusivt skal och tar ut det dubbla priset. I HiFi produkter över 15k så är detta nästan mer än regel än ett undantag.

Till sist så undrar jag varför CPU liknelsen inte var gångbar? För att du saknade argument emot det? För bil-liknelser finns det gott om här på MHB och de accepteras. Kan ju i och för sig bero på den höga medelåldern bland forumbesökarna.
Passar på att posta en video som mest bara är "for show". Men den ger en ett hum om varför jag kallar högtalare stenåldersteknik, och här ser vi bara saker från produktionen och inte utvecklingen.

http://www.youtube.com/watch?v=SeGqCl3YAaQ

Visst är högtalare en stenåldersteknik jämfört med cpu:er t.e.x.
Högtalare ser ju trots allt ut som på 80 talet.
Man undrar om det skull kunna komma en ny teknik att frambringa ljuvågor.

Nu för tiden får man bra högtalare för lite pengar.
Som du nämner så är det stenhård konkurrens på dom som kostar under 15 tusen.
Sen om man vill ha lite extra fint hantverk som t.e.x. från Sonus Faber är en annan sak.
Men då kostar det.

Postad 08 July 2012 - 11:18

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Det skulle vara kul att dissekera en högtalare för 100 tusen och se vad dom ingående komponenterna har för inköpspris för en privatperson. Min gissning är att man inte kommer över 15 tusen, och högtalartillverkarna får säkert dom för halva det priset.

Den stora skillnaden mot en CPU t ex är att man själv faktiskt relativt enkelt kan bygga samma högtalare, så där får ju priset en annan betydelse. Att kunna bygga en egen CPU eller bil är få förunnat :)

Redigerat av megagurka, 08 July 2012 - 11:23.

Postad 08 July 2012 - 11:40

kalenen
  • kalenen
  • Forumräv

• 555 inlägg
  • 0

Jag håller fullständigt med att 10-15 tusen räcker gott för den gemene man att hitta en riktigt bra högtalare.
Letar man så finner man. MEN alla tillverkare har olika preferenser om hur en bra (kostsam) högtalare ska låta.
Det betyder att vi konsumenter får hålla oss nöjda med det som presenteras framför våra fötter.

Är man inte superkräsen på högtalare så finns det riktigt bra högtalare även mellan 5-10 tusen.
Men här får leta längre för att hitta den.

Jag håller till stor del med dig här, man hittar mycket bra högtalare för 10-15k. Man får väldigt mycket för pengarna men man ska inte tro att det inte kan bli bättre.

Postad 08 July 2012 - 11:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 1

Den stora skillnaden mot en CPU t ex är att man själv faktiskt relativt enkelt kan bygga samma högtalare, så där får ju priset en annan betydelse. Att kunna bygga en egen CPU eller bil är få förunnat :)

Jag håller helt mig dig om CPUer. Brukar själv köra med det argumentet när folk försvarar extrema prislappar på t ex CD-spelare osv ;)

Fast att högtalare är simpla att tillverka stämmer inte, och många högtalare går inte att bygga hemma i garaget som du skrev. Se bara här t ex:

http://www.youtube.com/watch?v=6mNgYU-3ULc
http://www.youtube.com/watch?v=8UzqJJOiVVc&feature=relmfu

Redigerat av Ageve, 08 July 2012 - 12:14.

Postad 08 July 2012 - 12:00

kalenen
  • kalenen
  • Forumräv

• 555 inlägg
  • 0

http://www.youtube.com/watch?v=SeGqCl3YAaQ

Det är helt självklart att det blir mer marginaler på en dyrare produkt.
Som ett exempel tjänar man 2000:- för en högtalare som kostar 10k är det ganska naturligt att du har mer i marginal när du säljer den för 50k. De kostar mer att köpa in och du binder upp en hel del kapital och sen säljs inte dyrare produkter lika frekvent. Det är kostsamt för hela kedjan från tillverkare till återförsäljare att hantera en säg referenshögtalare. Priset blir att skena och prestandan följs inte åt lika väl som en högtalare för 10k
För att inte glömma våran kära moms, på en högtalare för 50k betalar du hela 10k i moms.

Nej jag har väl inga riktigt argument när vi pratar CPUer då jag är för dåligt insatt men i jämförelse så är det en otroligt mycket större marknad, det finns en enorm kundkrets och man kan massproducera vilket kapar kostnader rejält.
Sen är väl människan inte så inblandad utan maskinerna spottar ut färdigproducerade kretsar.

Postad 08 July 2012 - 12:28

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Och ändå så låter B&W 805D som en pytteliten datorhögtalare dynamikmässigt sett. Kanske ett litet uns renhet bättre än mina Elac 203 som jag har nu. Men på dynamikfronten så kommer de tillkorta. Ändå var volymen uppe på 85db enligt ljudmätaren. Reservation dock för hifiklubbens lyssningsrum.

Postad 08 July 2012 - 12:34

Unregistered6dec62d4
  • Unregistered6dec62d4
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Jag håller helt mig dig om CPUer. Brukar själv köra med det argumentet när folk försvarar extrema prislappar på t ex CD-spelare osv ;)

Fast att högtalare är simpla att tillverka stämmer inte, och många högtalare går inte att bygga hemma i garaget som du skrev. Se bara här t ex:

http://www.youtube.com/watch?v=6mNgYU-3ULc
http://www.youtube.com/watch?v=8UzqJJOiVVc&feature=relmfu

Äsch, fixar man lätt på en eftermiddag ;)

Redigerat av Unregistered6dec62d4, 08 July 2012 - 12:40.

Postad 08 July 2012 - 12:36

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Intressanta videor, men här pratar vi mer design än rent ljudmässiga egenskaper även om lådform etc. har viss påverkan. Diamantelement är dyra, ja :)

Postad 08 July 2012 - 12:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Men på dynamikfronten så kommer de tillkorta. Ändå var volymen uppe på 85db enligt ljudmätaren. Reservation dock för hifiklubbens lyssningsrum.

Nu ska jag inte dra förhastade slutsatser, men folk i allmänhet verkar inte förstå vad dynamik är. Tvärtom tycker många att dynamiska inspelningar / äldre utgåvor låter "tyst och tunt". Vad är det egentligen du menar med dynamik här? Du skriver att dB-mätaren visade 85dB - och det är inte särskilt högt. Om det dessutom gäller peakarna så ä den genomsnittliga nivån på en dynamisk inspelning väldigt låg.

Förväntade du dig att det skulle låta högre, eller förväntade du dig mer/mulligare bas vilket man ofta får med komprimerad dynamik?

Sen kan jag hålla med om att 805D är dyr, och inte prisvärd om man jämför med golvaren 804D.

Äsch, fixar man lätt på en eftermiddag ;)

Ja, det är bara att ta fram fogsvansen och såga lite ;)

Redigerat av Ageve, 08 July 2012 - 12:40.

Postad 08 July 2012 - 12:42

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Nu känner jag en sådan frustration jag tror andra på forumet kan känna när de pratar DAC:ar och slutsteg med mig. :D

Känner lite :blink: över rätt många av inläggen. Flera verkar tro att skillnaden mellan ett system på 15k och ett för 200k endast är kosmetik? Jo tjena ("Jo tjena" är ett uselt argument, eller, det är inget, men hmm, vet inte var jag ska börja riktigt).

Postad 08 July 2012 - 12:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Känner lite :blink: över rätt många av inläggen. Flera verkar tro att skillnaden mellan ett system på 15k och ett för 200k endast är kosmetik? Jo tjena ("Jo tjena" är ett uselt argument, eller, det är inget, men hmm, vet inte var jag ska börja riktigt).

De verkar också glömma bort att det kostar tid/pengar att utveckla bra högtalare. Att jämföra materialkostnaderna med produktens prislapp till kund blir ungefär som att jämföra priset på metall, plast, tyg osv med priset på en ny bil.

Liknelsen haltar inte, eftersom det i båda fallen handlar om stora tillverkningsvolymer (för det mesta).

Att sen en högtalare som ser enkel ut ändå kan låta utmärkt är en helt annan sak. Utseendet behöver inte betyda att det låter dåligt, eller att den utvecklades på en kafferast, och det behöver framförallt inte betyda att den är billig ;)

Jag har själv ett par Dali Zensor 1 som är betydligt snyggare än Ino piP. Ser man till rena materialkostnader är de säkert minst lika dyra, men de är inte ens i närheten ljudmässigt.

Redigerat av Ageve, 08 July 2012 - 12:53.

Postad 08 July 2012 - 12:52

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 1
Nej, priset skiljer oxå ;)

Nej, allvarligt, du får gärna upplysa oss om vad det är som utmärker en högtalare för 200k och varför man inte kan sälja en med likadana ljudegenskaper för 15k. Kostnad för material är en möjlig förklaring, men den finner jag högst osannolik. Att det skulle behövas väldigt komplicerade tillverkningsprocesser för att få bra ljud finner jag också högst osannolikt (vilket är fallet för CPUer och bilar).

Redigerat av megagurka, 08 July 2012 - 12:58.

Postad 08 July 2012 - 13:00

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Nej, allvarligt, du får gärna upplysa oss om vad det är som utmärker en högtalare för 200k och varför man inte kan sälja en likadan för 15k.

Då är det bara för dig att starta produktion. Du kommer att revolutionera branschen om du lyckas, så det är bara att köra på.

Om du använder samma procentsatser ska du sälja en högtalare som är likvärdig med 800 Diamond (den i filmklippet ovan) för ca 14200kr.

Det var ett tag sedan jag kollade prislistan för Ino, men vill minnas att pi60s kostar runt 50000kr. De ska du med andra ord sälja för 3750kr :P

Redigerat av Ageve, 08 July 2012 - 13:03.

Postad 08 July 2012 - 13:06

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Pratar vi endast två par högtalare här, eller inkluderar vi ett helt frontsystem (och utesluter surround- och centerhögtalare) och kan jämföra det med endast två högtalare? Ja, då är det framför allt låg distorsion vid sanslösa nivåer som jag skulle säga vore det första jag själv tänker på. Med ett väl utbyggt frontsystem med separerbara basmoduler kan du också lyckas undertrycka flera elakartade rumsresonanser och öka artikulationen i basområdet.

Postad 08 July 2012 - 13:07

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Nej, priset skiljer oxå ;)

Nej, allvarligt, du får gärna upplysa oss om vad det är som utmärker en högtalare för 200k och varför man inte kan sälja en likadan för 15k. Kostnad för material är en möjlig förklaring, men den finner jag högst osannolik. Att det skulle behövas väldigt komplicerade tillverkningsprocesser för att få bra ljud finner jag också högst osannolikt (vilket är fallet för CPUer och bilar).

Så länge du inte bara betalar för ett specifikt märke så finns det väldigt liten chans att du kan hitta någon tillverkare som säljer en högtalare för 200k som lika gärna hade kunnat sälja samma för 15k utan att gå med brakförlust.

Du har flera faktorer att ta hänsyn till som bl.a. meterialval (många exotiska/experimentella material kostar groteska summor att både ta fram och arbeta med), arbetskostnader (svårarbetade material samt vilken finnish man har på grejerna), utvecklingskostnader, marknadsföring, transporter/logistik. Lägg ihop allt detta plus att du skall ha ut en vinst i slutändan.

Jag tror att ljudet är långt ifrån 100% av det man betalar för när man närmar sig dessa summor.
Bara en sån sak som att en högtalare har ett faner från en sällsynt utrotningshotad rot från afrikas urskogar som måste hendskäras med valpenishud på händerna och ligga och torka i rymden i 14år... då är det klart att det måste få kosta lite. ;)

Postad 08 July 2012 - 13:10

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Vad kostar elementen, elektroniken och byggmaterialet i pi60 att köpa löst på nätet?

Postad 08 July 2012 - 13:15

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Jag tror att ljudet är långt ifrån 100% av det man betalar för när man närmar sig dessa summor.
Bara en sån sak som att en högtalare har ett faner från en sällsynt utrotningshotad rot från afrikas urskogar som måste hendskäras med valpenishud på händerna och ligga och torka i rymden i 14år... då är det klart att det måste få kosta lite. ;)

Håller med, jag tror snarare att det handlar om design och unik ljudkaraktär. Är en högtalare tillräckligt unik i dessa egenskaper finns det folk som är villiga att betala i princip vad som helst för den. Man kan dra liknelsen till att köpa en tavla för 100 miljoner.

Postad 08 July 2012 - 13:15

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Vad kostar elementen, elektroniken och byggmaterialet i pi60 att köpa löst på nätet?

Det kan du inte, då de inte är produkter från hyllan, utan tillverkade efter Inos specifikationer. Du kan köpa dem som löselement från honom och de är inte direkt billiga. Mina diskanter till Inos modell i14 går på kring 5000 kr stycket.

Postad 08 July 2012 - 13:24

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Håller fullständigt med där.
Dom som INTE är lite hififreaks går efter utseendet väldigt ofta. (tjejer?) Fördomsfull?! Ja kanske.
Priset är också mycket viktigt för väldigt många. En budget är lagd.

Många köper även säljarnas argument. Dvs totalt omedvetna om produkterna.

Vill nog påstå att de som främst går efter utseende/märke/status är de sk audiofiler. Hur kan man annars tolka alla junkprylar som säljs för enorma överpriser?

Min åsikt är att materialen, produktionskostnad och tekniken till ett högtalarpar behöver ca. 10000-15000kr för att vara av toppklass, efter det så börjar lyxen och de stora marginalerna. Sen att man hittar en högtalare som passar perfekt för ens ljudideal för 80000kr är en annan sak. Tekniskt sett är ljudkvaliteten på topp redan vid 10000-15000kr, efter det handlar det om personliga preferenser.

Topklass och ljudkvalite på topp, enligt vem? :)

Postad 08 July 2012 - 13:29

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Men det går att få fram en högtalare för 15k som spelar så pass bra att ingen kan avgöra skillnaden i kvalitet mellan den och en som kostar 200k. Det är alltför många som tror att de hör skillnad men när det kommer till korrekt utförda blindtester så blir resultatet alltid slumpmässigt.

Då föreslår jag att du går till valfri hifiaffär, köper högtalare för max 15K (vanliga massproducerade högtalare) och kommer hit och testa dem, blint, mot mina som "bara" kostar 140K.

Postad 08 July 2012 - 15:08

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Då föreslår jag att du går till valfri hifiaffär, köper högtalare för max 15K (vanliga massproducerade högtalare) och kommer hit och testa dem, blint, mot mina som "bara" kostar 140K.

140K? Nu förstår jag varför de köps på plats. Ingvar Öhman är hypnotisör! "När du vaknar tycker du detta är prisvärt" :)

Postad 08 July 2012 - 15:13

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
140 tusen, nja det har jag inte råd med och jag tror inte jag skulle köpa om jag hade pengarna ändå. Men det beror ju på inkomst och hur mycket man nyttjar de. Jag är nog måttligt intresserad. Allt handlar om prioriteringar.
Fast jag tror att det låter rätt bra.

Postad 08 July 2012 - 15:23

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Inos högtalare är ju överprissatta.
Blir ju så i mindre serier.
Tänk en 17cm bas och en diskant, ino 60 se för typ 50 tusen. Jovisst..

Postad 08 July 2012 - 15:26

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

140 tusen, nja det har jag inte råd med och jag tror inte jag skulle köpa om jag hade pengarna ändå. Men det beror ju på inkomst och hur mycket man nyttjar de. Jag är nog måttligt intresserad. Allt handlar om prioriteringar.
Fast jag tror att det låter rätt bra.

Det tror jag också att det gör. De måste helt enkelt vara jävligt bra. Jämfört med dessa distar nämligen allt annat kraftigt. Särskilt allt från SA av någon märklig anledning. :)

Postad 08 July 2012 - 15:35

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Det är de bara för de som inte vill ha dem. :) Som alla andra produkter.

Det tror jag också att det gör. De måste helt enkelt vara jävligt bra. Jämfört med dessa distar nämligen allt annat kraftigt.

Nej, gör nu inte det där till någon allmän sanning bland folk som äger Ino. Jag är inte av den uppfattningen. Gå helst inte dit.

Redigerat av shifts, 08 July 2012 - 15:36.

Postad 08 July 2012 - 15:44

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Det är de bara för de som inte vill ha dem. :) Som alla andra produkter.

Nej, gör nu inte det där till någon allmän sanning bland folk som äger Ino. Jag är inte av den uppfattningen. Gå helst inte dit.

Adressen var väl klar som korvspad :) Och helt klart kan 50000 vara prisvärt. Det kan ju givetvis även 140000 vara. Lite märkligt upplever jag det dock närr det framstår som om allt utom Ino distar kraftigt. Bara en forumdeltagare som verkar tycka så skall tilläggas.

Postad 08 July 2012 - 16:40

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Varken "finare konstruktioner", "bättre anpassade kabinett", mer påkostade NNN som leder till bättre återgivning eller något annat du beskriver i rosaskimrande fraser som platsat i vilken broschyr som helst är något man faktiskt kan räkna med, oavsett hur mycket stålar man hostar upp.

Men vi skulle nog alla vilja att det förhöll sig så som du beskriver...

Mår du inte bra? inser du inte och förstår att det FAKTISKT ligger till just så som jag beskrev, i stora lag.

Att du sedan vill vrida och vända på allt som folk skriver kommer bara tillbaks till dig själv i slutändan.

Snälla förstå att allt inte är så invecklat som du tror.

Postad 08 July 2012 - 16:50

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Gott om tramsinlägg här från wannabe-förståsigpåare som vill visa sig på styva linan och hävda att "välljud" startar vid specifika summor.

För de mer förståndiga är det uppenbart att det visserligen "finns större möjlighet" att bygga bra grejor om material och konstruktion får kosta mer, men att absolut ingenting säger att det per automatik blir så.

Jo i låt mig säga 95% så blir det per automatik så!

Dom övriga 5% som du väljer att dividera om är ju bara onödigt och ytterst oförstående från din sida.

Bra högtalare kostar mer än dåliga, bra bilar kostar mer än dåliga, bra bindor kostar mer än dåliga (Frugan hävdar det)... osv osv.

Varför försöker du med flit att inte förstå en sådan enkel sak som detta?

Postad 08 July 2012 - 16:57

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Skulle du tro att du kan skilja på låt oss säga 5st olika högtalarpar i 50 00kr klassen och ner till 10 000kr klassen i ett blindtest?.

Hade du inte hört ngn utav högtalarna sen innan så hade du med största sannolikhet inte kunnat urskilja den dyraste mot den mellersta eller den billigaste.

Absolut! IÖ:s/Ino högtalare är nog bland det absolut sämsta i förhållande till krona som finns att tillgå i Sverige.

Snacka om överprissatta enligt mig rent ut sagt dåliga produkter.

Postad 08 July 2012 - 17:02

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Absolut! IÖ:s/Ino högtalare är nog bland det absolut sämsta i förhållande till krona som finns att tillgå i Sverige.

Inte för att jag själv nånsin har hört ett par Ino eller ens har tagit ställning för eller emot Ino här på forumet, men man undrar ju om du hört ett par själv?

Med tanke på ditt mycket kategoriska svar.

Varför tar du helt enkelt inte och träffar Karlsson så ni kan mäta er "utrustning" och lägga detta bakom er?

För jag tycker inte argumenten är direkt sakliga, speciellt inte från motståndarlägret (alltså ej Karlsson i just detta exempel.)

Redigerat av masse70, 08 July 2012 - 17:05.

Postad 08 July 2012 - 17:03

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Okej, så mängden/storleken på elementen berättar hur mycket de bör kosta?

Skulle du tro att du kan skilja på låt oss säga 5st olika högtalarpar i 50 00kr klassen och ner till 10 000kr klassen i ett blindtest?.

Ja, absolut om de är högtalare som skiljer sig åt. Att man inte kan skilja högtalare som är väldigt nära varandra i ljudkvalité är ju inte speciellt konstigt.

Postad 08 July 2012 - 17:04

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Vill nog påstå att de som främst går efter utseende/märke/status är de sk audiofiler. Hur kan man annars tolka alla junkprylar som säljs för enorma överpriser?

Topklass och ljudkvalite på topp, enligt vem? :)

Alla tycker olika.

Enligt mig personligen så är just Inos högtalare det absolut sämsta och överprissatta "junket" som finns där ute på marknaden idag.

Så tänk dig för när du påstår saker, att alla tycker inte som dig och det måste du respektera.

Du får gärna tycka att dina Inojunkshögtalare är bra för den sjuka summan 140K, men du kan inte tro att så många andra tycker och anser som dig.

Inte för att jag själv nånsin har hört ett par Ino eller ens har tagit ställning för eller emot Ino här på forumet så undrar jag då om du hört ett par själv?

Med tanke på ditt mycket kategoriska svar.

Varför tar du helt enkelt inte och träffar Karlsson så ni kan mäta er "utrustning" och lägga detta bakom er?

För jag tycker inte argumenten är direkt sakliga, speciellt inte från motståndarlägret (alltså ej Karlsson i just detta exempel.)

??

Kan du förklara vad du pratar om.

Postad 08 July 2012 - 17:07

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

??

Kan du förklara vad du pratar om.

Tja jag vet inte vad du inte förstod med "har du lyssnat på ett par Ino själv?"?

Och sen vet jag inte vad du inte förstod med det övriga jag beskrev iom att du själv skrev att Ino är det mest "överprisssatta junket" som finns därute?

Det var ju dina egna ord, och dessa tyckte jag inte lät så speciellt sakliga i mina öron.

Därav att det var jag som bad dig förklara vad du pratade om och inte tvärtom.

Redigerat av masse70, 08 July 2012 - 17:09.

Postad 08 July 2012 - 17:09

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Okej, så mängden/storleken på elementen berättar hur mycket de bör kosta?

Ja, absolut om de är högtalare som skiljer sig åt. Att man inte kan skilja högtalare som är väldigt nära varandra i ljudkvalité är ju inte speciellt konstigt.

"Ja absolut om de är högtalare som skiljer sig åt", haha :) om dom inte skiljer sig åt nämnvärt då?

Så då håller du med om att en högtalare för ca 25K kan lätt utmana tex ett par i56? (alltså "låta" väldigt lika)

Tja jag vet inte vad du inte förstod med "har du lyssnat på ett par Ino själv?"?

Och sen vet jag inte vad du inte förstod med det övriga jag beskrev iom att du själv skrev att Ino är det mest "överprisssatta junket" som finns därute?

Det var ju dina egna ord, och dessa tyckte jag inte lät så speciellt sakliga i mina öron.

Därav att det var jag som bad dig förklara vad du pratade om och inte tvärtom.

Ok.

1. Ja givetvis har jag det.

2. Du är välkommen att tro och tycka vad du vill.

Redigerat av EtageMedia, 08 July 2012 - 17:08.

Postad 08 July 2012 - 17:13

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Alla tycker olika.

Det handlar inte om tyckande om vi snackar återgivning.
Sen kan man fråga sig hur en med 28 inlägg verkar veta vilka knappar han ska trycka på. Antagligen en gammal medlem kanske.

"Ja absolut om de är högtalare som skiljer sig åt", haha :) om dom inte skiljer sig åt nämnvärt då?

Ja, det är bra att förklara ganska klart när man har med folk som har svårt att läsa det som skrivs. För det finns ju högtalare som låter väldigt lika, vilket skulle vara svårt att skilja i blindtest. På samma sätt som det finns många som låter väldigt olika, vilket gör det mycket lättare.

Postad 08 July 2012 - 17:18

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

1. Ja givetvis har jag det.

2. Du är välkommen att tro och tycka vad du vill.

1. Ok, då det inte alls var givet att du lyssnat på dessa så frågade och nu vet jag.

2. Javisst är jag fri att tycka precis vad jag vill om allt här i livet precis som du är. Men frågan var inte vad JAG tyckte, utan VARFÖR DU tyckte som du gjorde. Något du inte lyckats ge nåt nyanserat svar på mer än dom är "junk" och "överprsissatta".

Postad 08 July 2012 - 17:44

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Små serier ger överpris.
Enkelt, det kostar mer per element att få specialtillverkade.
Tänk på att snickeriet görs i sverige med på kabinetten.
Det blir väldigt höga priser / väljudande db.

Postad 08 July 2012 - 18:10

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Det handlar inte om tyckande om vi snackar återgivning.
Sen kan man fråga sig hur en med 28 inlägg verkar veta vilka knappar han ska trycka på. Antagligen en gammal medlem kanske.

Ja, det är bra att förklara ganska klart när man har med folk som har svårt att läsa det som skrivs. För det finns ju högtalare som låter väldigt lika, vilket skulle vara svårt att skilja i blindtest. På samma sätt som det finns många som låter väldigt olika, vilket gör det mycket lättare.

Så du dömer mig pga att jag skrivit 28 inlägg på forumet, då kan jag berätta för dig att antal inlägg på ett specifikt forum inte berättar eller betyder ngt alls, av tyngd.

1. Ok, då det inte alls var givet att du lyssnat på dessa så frågade och nu vet jag.

2. Javisst är jag fri att tycka precis vad jag vill om allt här i livet precis som du är. Men frågan var inte vad JAG tyckte, utan VARFÖR DU tyckte som du gjorde. Något du inte lyckats ge nåt nyanserat svar på mer än dom är "junk" och "överprsissatta".

1. Trodde du förstod eller åtminstone tänkte dig att jag har lyssnat på Ino, eftersom jag uttryckte mig som jag gjorde, jag hade varit en ytterst obetänksam människa annars.

2. Du skrev att du tyckte att mina ord inte var sakliga i dina öron, därav så kontrade jag som ovan.

Postad 08 July 2012 - 19:20

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

1. Trodde du förstod eller åtminstone tänkte dig att jag har lyssnat på Ino, eftersom jag uttryckte mig som jag gjorde, jag hade varit en ytterst obetänksam människa annars.

2. Du skrev att du tyckte att mina ord inte var sakliga i dina öron, därav så kontrade jag som ovan.

1. Att man lyssnat på något själv är knappast en självklarhet på detta forumet, därav min fråga, vilket nu också dras till absurdum genom ditt svar.

2. Nä dina ord var alla annat än sakliga därav min fråga. Din kontring har heller inte lyckats förtydliga någonting alls varför jag ställer frågan igen.

Postad 08 July 2012 - 19:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Gäsp...

Postad 08 July 2012 - 19:24

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Gäsp...

Ja, gäsp....

Postad 08 July 2012 - 19:46

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Små serier ger överpris.
Enkelt, det kostar mer per element att få specialtillverkade.
Tänk på att snickeriet görs i sverige med på kabinetten.
Det blir väldigt höga priser / väljudande db.

Ja, små serier kostar mer, det är inte samma sak som överpris. Överpris är när ett pris sätts som är svårmotiverad på grund av t ex kostnaden för att tillverka eller för kvalitén. Ganska elementära saker att förstå utan att blanda ihop kan man tycka.
Men det finns även fördelar, som mindre led, ingen/liten kostnad för kontor/lager, reklam etc.
Vad som är bäst är upp till var och en att välja.

Så du dömer mig pga att jag skrivit 28 inlägg på forumet, då kan jag berätta för dig att antal inlägg på ett specifikt forum inte berättar eller betyder ngt alls, av tyngd.

Ja, det är inte ovanligt att folk kommer tillbaka med nytt nick. Jag valde att anmäla dig så de kan kolla upp det. Jag ber om ursäkt om jag har fel.

Postad 08 July 2012 - 19:52

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Ja, små serier kostar mer, det är inte samma sak som överpris. Överpris är när ett pris sätts som är svårmotiverad på grund av t ex kostnaden för att tillverka eller för kvalitén. Ganska elementära saker att förstå utan att blanda ihop kan man tycka.
Men det finns även fördelar, som mindre led, ingen/liten kostnad för kontor/lager, reklam etc.
Vad som är bäst är upp till var och en att välja.

Jag tycker det är ett överpris när något kostar mer än det låter om du nu inte missuppfattar detta med.
Varför betala något mycket som man kan få billigare från någon annan? Eller hur ?

Men som du säger det är upp till var och en avgöra om det är värt det.
Jag själv tycker det inte.

Postad 08 July 2012 - 19:57

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0

Jag har inte lyssnat på allt för många olika ino modeller men tycker att pi60 låter bättre än mina gamla s3 super. De ligger i samma prisklass.

Postad 08 July 2012 - 20:02

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Jag har inte lyssnat på allt för många olika ino modeller men tycker att pi60 låter bättre än mina gamla s3 super. De ligger i samma prisklass.

Vad kostade dina gamla S3 super? Vilket märke?

Postad 08 July 2012 - 20:04

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0

Vad kostade dina gamla S3 super? Vilket märke?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=249232

Postad 08 July 2012 - 20:20

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

https://www.prisjakt...t.php?pu=249232

På vilket sätt tycker du att pi60 låter bättre än dina super?

Postad 08 July 2012 - 20:26

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag tycker det är ett överpris när något kostar mer än det låter om du nu inte missuppfattar detta med.
Varför betala något mycket som man kan få billigare från någon annan? Eller hur ?

Men som du säger det är upp till var och en avgöra om det är värt det.
Jag själv tycker det inte.

öhhh, nu blir det förvirrat.
1. Vem säger man kan få lika bra/bättre från något annat ställe billigare?
2. På vilket sätt bestämmer du vad folk värderar?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.