Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sunfire, Velodyne, Earthquake, SVS, REL, Kreisel m.m. (Diskussionstråd)

674 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 17 October 2012 - 17:46

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Inte för att vara sån men du är ju exakt likadan fast med annat märke :)

Va, hur menar du?

Om du tänker på det gamla tjatet om Sunfire EQ 12? så var det ju bara så att jag stod upp för den subben gentemot alla som påstod att den spelar dåligt...(bara för att dom lyssnat på den gamla modellen som inte alls är lika bra som den senaste)

Ngt annat har jag aldrig hävdat.

Och att SVS står med på min subwoofer-lista tänkte du inte på eller?

Postad 17 October 2012 - 18:21

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Är det ingen förutom mig som kör REL ?, Jag är inne på min tredje och är sjukt nöjd REL T1, T2 och nu Gibraltar G1.
Väldigt musikaliska och lätta att integrera. T1 & T2 var dom bästa sett ur rent musiksyfte medan G1 är väldigt mycke fläskigare i både ljud och storlek. Tycker pulvret är riktigt bra i G1:an. Men den kanske i era ögon inte är nått att ha vad vet jag....

Postad 17 October 2012 - 18:22

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Är det ingen förutom mig som kör REL ?, Jag är inne på min tredje och är sjukt nöjd REL T1, T2 och nu Gibraltar G1.
Väldigt musikaliska och lätta att integrera. T1 & T2 var dom bästa sett ur rent musiksyfte medan G1 är väldigt mycke fläskigare i både ljud och storlek. Tycker pulvret är riktigt bra i G1:an. Men den kanske i era ögon inte är nått att ha vad vet jag....

Jodå, jag har varit på demo av G1:an och även lyssnat på den när den släpptes på mässa.

Helt klart en bra subwoofer!

Postad 17 October 2012 - 18:43

Unregistered27d7f146
  • Unregistered27d7f146
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Det Mikael stämmer självfallet. Väljer man främst beroende på utseendet, så är det svårt att argumentera emot något val överhuvudtaget. Men om vi ska snacka prestanda så är det lite annorlunda.
För samma pris som en DD 18+ så får man:
-ca 3 st svs pb-13ultra
-ca 4 st ino profundus y (monteringssats) + delningsfilter/slutsteg.
-ca 2 (3?) LMS 5400 + lådmatrial + delningsfilter/slutsteg.

Finns det verkligen någon som tror att en DD 18+ skulle ha en chans mot någon av dessa val om vi snackar prestanda?

Nej det tror jag inte, självfallet.

Och det har jag även själv sagt, att pratar vi prestanda så är givetvis en DD18+ ett dyrare val än 3st PB13U. (Om 3st PB13 LÅTER i ton och kvalitetsmässigt bättre vet jag inte, men dom låter absolut mer, och har mer headroom)

Dock hade jag personligen ÄNDÅ hellre valt att ha en st DD18+ hemma än dina andra alternativ.

Har du någongång hört lms eller ino profundus y? och pb13u i ett bra rum förövrigt..

Redigerat av Unregistered27d7f146, 17 October 2012 - 18:45.

Postad 17 October 2012 - 18:43

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Du får tänka på att personen/personerna ifråga inte ens har hört eller lyssnat på en DD15, utan utgår bara efter vad dom tror, och eftersom denna person "portshuffade" (spelade mer än basen klarar av) sin PB13 ,så tror han iom att Velodyne DD15 enligt tester inte mäktar med lika mkt som PB13 gör, att resultatet med två st sådana subbar inte skulle göra han nöjd.

Det han inte vet då han inte ens testat dessa, är ju att dom kanske spelar lika starkt eller minimalt lägre, men baskvaliteten isig kanske levererat bra mkt bättre än SVS:en, inga portshuffs-missljud, mer nyanser i basen osv osv..

Detta tänker "sådana personer" inte på, utan eftersom SVS (i detta fallet) är "godkänt" i umgängeskretsen och enligt flertalet tester presterar "bäst" dvs klarar av att spela ett par db högre än motståndarna, så tror man blint att den subben är bäst.

Jag skulle tippa på att om vederbörande folk verkligen fått lyssna på en eller ett par bra inställda Velodyne tex, så hade uppfattningen ändrats ganska markant. (dock säkerligen inte erkänts...)

Lugna ner dig lite nu hörru. :) För det första, lägg av med smådryga kommentarer som "sådana personer" etc. Det är bara löjligt.

Alltså, den enda värderingen jag kan uttyda ifrån Jonas__Ws inlägg var att en (1) DD15 inte har kraft nog hemma hos honom. Ingenting om varesig ljudkvalité eller att SVS skulle vara "bäst" (han har ju till och med sålt sin egen SVS nyss). Du jämför till och med 2st DD15, vad fick du det ifrån?

Jag tycker att det är ett väldigt rimligt antagande ifrån Jonas__W. Det var <20Hz som han hade problem med om jag inte missförstått det hela. Där har inte en ensam DD15 någonting att säga till om mot en PB13. Ergo - en DD15 skulle inte fungera tillfredställande hos honom.

Jag tycker förövrigt att man fick ut rätt mycket mer info av testerna/mätningarna än enbart att SVS spelar några dB starkare. :)

Postad 17 October 2012 - 18:52

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Det märks vilka som tar åt sig iaf :)

Jag vet att inlägget jag skrev stämmer bra, det räcker väl med att säga detta.

Har du någongång hört lms eller ino profundus y? och pb13u i ett bra rum förövrigt..

Nej aldrig, förutom PB13 då, har jag påstått ngt annat eller?

Postad 17 October 2012 - 19:02

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Det låter på dig Brallsson som att du tror att alla basar låter likadant, det enda man behöver bry sig om är vilken som går djupast med högst spl.

Det du inte verkar tänka på är KVALITET, timing, ton, detaljeringsgrad i djupbasen osv.

En PB13 spelar väl inte direkt ngn kvalitetsbas, utan mer krut är lagt på djup och spl förmåga, men bra jämförelsevis mot dom andra nämnda tycker jag inte att den låter.

SVS PB13 - mer kvantitet, mindre kvalitet, enligt mig då..

Hoppas att SB13 låter trevligare.

Postad 17 October 2012 - 19:04

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Det låter på dig Brallsson som att du tror att alla basar låter likadant, det enda man behöver bry sig om är vilken som går djupast med högst spl.

Det du inte verkar tänka på är KVALITET, timing, ton, detaljeringsgrad i djupbasen osv.

En PB13 spelar väl inte direkt ngn kvalitetsbas, utan mer krut är lagt på djup och spl förmåga, men bra jämförelsevis mot dom andra nämnda tycker jag inte att den låter.

SVS PB13 - mer kvantitet, mindre kvalitet, enligt mig då..

Hoppas att SB13 låter trevligare.

Vad får dig att tro att jag tycker det? :)

Postad 17 October 2012 - 19:19

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Detta, och dina allmänna beskrivningar om PB13U i denna tråden och i alla andra trådar du nämnt den i.
Du utger dig indirekt för att tro att SVS PB13U är den bästa subben gentemot andra subbar, om dom inte kan spela högre eller djupare än den.

Kom inte och påstå ngt annat.

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Alltså, den enda värderingen jag kan uttyda ifrån Jonas__Ws inlägg var att en (1) DD15 inte har kraft nog hemma hos honom. Ingenting om varesig ljudkvalité eller att SVS skulle vara "bäst" (han har ju till och med sålt sin egen SVS nyss). Du jämför till och med 2st DD15, vad fick du det ifrån?

Jag tycker att det är ett väldigt rimligt antagande ifrån Jonas__W. Det var <20Hz som han hade problem med om jag inte missförstått det hela. Där har inte en ensam DD15 någonting att säga till om mot en PB13. Ergo - en DD15 skulle inte fungera tillfredställande hos honom.

Jag tycker förövrigt att man fick ut rätt mycket mer info av testerna/mätningarna än enbart att SVS spelar några dB starkare. :)

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Hmmmpz:

Väntar på svar från dig :)

Redigerat av EtageMedia, 17 October 2012 - 19:20.

Postad 17 October 2012 - 19:23

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Sen så undrar jag Brallsson hur du vet att en DD15 inte hade fungerat bra eller bättre än en PB13 i Jonas rum?

Postad 17 October 2012 - 19:24

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Men om du läser det som citeras så ser du att jag jämför SPL för att det var enbart det Jonas första inlägg handlade om. Vilket du helt hade missförstått, det var ju det jag påpekade för dig.

Jag har aldrig sagt att PB13 är bäst. Enda gången jag har sagt att jag föredragit den var ju när jag jämförde den mot Sunfire EQ12 i samma rum men det betyder ju naturligtvis inte att den är bäst av alla. Du läser in massa saker som jag inte har skrivit är jag rädd.

Postad 17 October 2012 - 19:25

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Och snälla sluta med dina småsarkastiska meningar som tex "lugna ner dig lite nu hörru :) "

Det är bara löjligt..

Postad 17 October 2012 - 19:25

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Sen så undrar jag Brallsson hur du vet att en DD15 inte hade fungerat bra eller bättre än en PB13 i Jonas rum?

Du måste läsa det jag skrivit igen, du har uppenbarligen inte förstått. :)

Postad 17 October 2012 - 19:26

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Men om du läser det som citeras så ser du att jag jämför SPL för att det var enbart det Jonas första inlägg handlade om. Vilket du helt hade missförstått, det var ju det jag påpekade för dig.

Jag har aldrig sagt att PB13 är bäst. Enda gången jag har sagt att jag föredragit den var ju när jag jämförde den mot Sunfire EQ12 i samma rum men det betyder ju naturligtvis inte att den är bäst av alla. Du läser in massa saker som jag inte har skrivit är jag rädd.

Nedu, du väljer att inte förstå här, eftersom du kommer närmare hörnet denna gången.

Och då är det väl lika bra att vi lägger ner denna tråkiga diskussion?

Postad 17 October 2012 - 19:27

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Skitsamma, den som läser igenom den här diskussionen kommer att förstå vad jag menar. :)

Vad är det jag väljer att inte förstå förresten?

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 17 October 2012 - 19:29.

Postad 17 October 2012 - 19:28

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Hur vet du att en DD15 inte skulle prestera bättre än en PB13U i -20hz området då i hans rum?

Skitsamma, den som läser igenom den här diskussionen kommer att förstå vad jag menar. :)

Jag säger detsamma :)

Postad 17 October 2012 - 19:32

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Hur vet du att en DD15 inte skulle prestera bättre än en PB13U i -20hz området då i hans rum?

Det är ju inte precis någon nyhet att just pb13 kan spela starkare i dom lägre registren än dd15. Precis som att det inte är någon nyhet att dd15 kan spela starkare längre upp i registret.

Det här håller ju Daniel_75 med om också och har påpekat tidigare på forumet.

Postad 17 October 2012 - 19:36

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Det är ju inte precis någon nyhet att just pb13 kan spela starkare i dom lägre registren än dd15. Precis som att det inte är någon nyhet att dd15 kan spela starkare längre upp i registret.

Det här håller ju Daniel_75 med om också och har påpekat tidigare på forumet.

Starkare ett par db ja...

...men har den bättre koppling till rummet än en DD15, har den mer nyanser i basen än DD15, går den att få lika välintegrerad som DD15...

Sådana här saker måste oxå vägas in, och dessa saker gör oxå väldigt mkt för helhetsintrycket på ljudåtergivningen.

Högsta spl är inte allt.

Postad 17 October 2012 - 19:43

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
En enligt mig öppen och intressant fråga:

Undra om man tog låt säga 3st personer som kör med PB13U och är nöjda som fanken, och plockade bort deras subbar, kopplade in dubbla DD15 istället och kalibrerade allt.

Sen lät dessa personer köra med Velodynerna istället under tex en månad, och sen frågade dom vilka subbar tycker du presterar bäst?

Dom skulle även få möjligheten att behålla Velodynerna (om dom ville) och betala mellanskillnaden som blir i pris från en dubbel uppsättning PB13U.

Undrar hur många som skulle köra på Velodyne eller hur många som skulle behålla sina SVS?

:)

Postad 17 October 2012 - 19:47

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Priset tror jag är en väldigt stor "sak" när vi pratar SVS?

Velodyne, JL-Audio, osv är helt enkelt för dyra för dom flesta, dock presterar dom jefligt bra oxå.

Postad 17 October 2012 - 19:49

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Starkare ett par db ja...

...men har den bättre koppling till rummet än en DD15, har den mer nyanser i basen än DD15, går den att få lika välintegrerad som DD15...

Sådana här saker måste oxå vägas in, och dessa saker gör oxå väldigt mkt för helhetsintrycket på ljudåtergivningen.

Högsta spl är inte allt.

Nä, och jag har aldrig sagt att SPL är allt heller. Eller hur? :)

Men varför envisas du med att dra in en massa andra egenskaper i ekvationen? Det enda som jag och Jonas__W har kommenterat är att han bytte bort pb13 för att den inte kunde spela tillräckligt starkt i dom lägsta oktaverna efter hans ombyggnation utav rummet. En DD15 som du själv säger inte fixar samma output är då rätt meningslöst i hans fall. Eller hur?

Sen kan man diskutera massa andra subjektiva parametrar hur mycket man vill, men det var inte poängen och det var det jag ville ha sagt till dig. För du förstår uppenbarligen inte det.

Postad 17 October 2012 - 19:52

Unregistered27d7f146
  • Unregistered27d7f146
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Det märks vilka som tar åt sig iaf :)

Jag vet att inlägget jag skrev stämmer bra, det räcker väl med att säga detta.

Nej aldrig, förutom PB13 då, har jag påstått ngt annat eller?

Du skriver ju alltid att folk inte kan säga något för att dom inte har lyssnat. Sen så skriver du att du skulle välja bort något som du inte har lyssnat på?

Postad 17 October 2012 - 19:56

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Nä, och jag har aldrig sagt att SPL är allt heller. Eller hur? :)

Men varför envisas du med att dra in en massa andra egenskaper i ekvationen? Det enda som jag och Jonas__W har kommenterat är att han bytte bort pb13 för att den inte kunde spela tillräckligt starkt i dom lägsta oktaverna efter hans ombyggnation utav rummet. En DD15 som du själv säger inte fixar samma output är då rätt meningslöst i hans fall. Eller hur?

Sen kan man diskutera massa andra subjektiva parametrar hur mycket man vill, men det var inte poängen och det var det jag ville ha sagt till dig. För du förstår uppenbarligen inte det.

Jo men det jag säger är att ANDRA subbar helt praktiskt skulle kunna fungera bättre i djupbasen i hans rum än vad en PB13U förmådde.

Allting sitter inte i de teoretiska paragraferna på ett papper, eller hur.

Olika subbar har ju olika förmågor i olika rum, detta vet väl dom flesta...

Tex hade kanske den betydligt billigare (än en DD15) Earthquake MKVI 15 presterat helt sinnessjukt bra i lågbasen (för denna subb går djuupt) i hans rum?

Du skriver ju alltid att folk inte kan säga något för att dom inte har lyssnat. Sen så skriver du att du skulle välja bort något som du inte har lyssnat på?

Ja av estetiska själ, detta kanske du hade missat?

Sen att jag lyssnat på dom jag hellre valt, är ju för att jag även vet hur bra dessa presterar, och att jag hade suttit väldigt nöjd med deras prestanda.

Postad 17 October 2012 - 19:59

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Jo men det jag säger är att ANDRA subbar helt praktiskt skulle kunna fungera bättre i djupbasen i hans rum än vad en PB13U förmådde.

Tex hade kanske den betydligt billigare (än en DD15) Earthquake MKVI 15 presterat helt sinnessjukt bra i lågbasen (för denna subb går djuupt) i hans rum?

Men du missar ju fortfarande poängen. Det där hade ju ingenting med Jonas kommentar att göra överhuvudtaget. Men självklart så finns det andra subbar som kan spela djupare och starkare i hans rum, varför tror du han bytte? ;) :rolleyes:

Postad 17 October 2012 - 20:00

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Hur tänker du nu...?
Det handlar om att flytta luft. Ju mer luft man kan flytta, desto djupare kan man spela.
Den som kan flytta mest luft kan spela djupast.
Detta vet väl dom flesta..

Postad 17 October 2012 - 20:02

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Sen vill jag bara skiva ner lite info till allmänna beskådare angående Velodyne och deras DD-serie mot den nya DD+-serien.

Den "nya" DD+-serien har långt mer bättre prestanda än den äldre DD-serien.

Detta tänker inte alla på, utan utgår bara ifrån den gamla serien..

Men du missar ju fortfarande poängen. Det där hade ju ingenting med Jonas kommentar att göra överhuvudtaget. Men självklart så finns det andra subbar som kan spela djupare och starkare i hans rum, varför tror du han bytte? ;) :rolleyes:

Precis, har han testat dom nya i hans egna rum då? :)

Postad 17 October 2012 - 20:03

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Precis, det handlar ju som Bakerman säger om att flytta luft. Räcker inte en PB13 så räcker inte en DD15, så är det bara.

Därav mitt bygge nu med 4st Dayton Audio 15".

Postad 17 October 2012 - 20:11

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Hur tänker du nu...?
Det handlar om att flytta luft. Ju mer luft man kan flytta, desto djupare kan man spela.
Den som kan flytta mest luft kan spela djupast.
Detta vet väl dom flesta..

Nja riktigt så enkelt är det inte.

En viss subb som har lite lägre förmåga enligt papperet i tex 18hz området, än en annan subb med bättre förmåga enligt papperet i 18hz området, kan ändå prestera bättre i ett rum som den passar rent fysiskt i.

Varför kan tex en person vantrivas med en stor PB13 och få en starkare och renare och djupare bas med den lilla subben du hatar... Sunfire EQ signature tex?

Jo för att den senare passar/kopplar rummet bättre och undviker basproblemen bättre överlag än vad den större PB13 gjorde.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hur mkt kommer Jonas__W:s nya bassystem att kosta i pengar, komplett färdigt, finnish, steg osv?

Ja om detta nu är officiellt då.

Redigerat av EtageMedia, 17 October 2012 - 20:12.

Postad 17 October 2012 - 20:18

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Ngt sånt här....?

http://www.youtube.c...&feature=relmfu

Postad 17 October 2012 - 20:20

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 1

Nja riktigt så enkelt är det inte.

En viss subb som har lite lägre förmåga enligt papperet i tex 18hz området, än en annan subb med bättre förmåga enligt papperet i 18hz området, kan ändå prestera bättre i ett rum som den passar rent fysiskt i.

Varför kan tex en person vantrivas med en stor PB13 och få en starkare och renare och djupare bas med den lilla subben du hatar... Sunfire EQ signature tex?

Jo för att den senare passar/kopplar rummet bättre och undviker basproblemen bättre överlag än vad den större PB13 gjorde.

Det här hoppas jag att alla som läser tråden tar som ett bevis på din totala okunnighet.
Det är direkt felaktigt. Det finns INGET belägg för det du skriver.
Att en baslåda som inte kan gå lika djup som en annan skulle spela djupare om den placerades på exakt samma ställe i exakt samma rum.
Rummet tar ingen som helst hänsyn till en låda.

Det du kan ha råkat ut för om du har råkat ut för detta är att baslådorna har olika frekvensgång, och att dom därmed triggar olika resonanser i rummet, och att det därmed låter annorlunda. Absolut.
Men du kan absolut inte få en i frifält mätt låda som har ett F3 vid t.ex 25 Hz att spela djupare än en som i frifält har ett uppmätt F3 vid t.ex 20Hz.
Det handlar om att flytta luft. Så enkelt är det.
Den som flyttar mest luft spelar djupast. Inget annat.

Postad 17 October 2012 - 20:26

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Det här hoppas jag att alla som läser tråden tar som ett bevis på din totala okunnighet.
Det är direkt felaktigt. Det finns INGET belägg för det du skriver.
Att en baslåda som inte kan gå lika djup som en annan skulle spela djupare om den placerades på exakt samma ställe i exakt samma rum.
Rummet tar ingen som helst hänsyn till en låda.

Det du kan ha råkat ut för om du har råkat ut för detta är att baslådorna har olika frekvensgång, och att dom därmed triggar olika resonanser i rummet, och att det därmed låter annorlunda. Absolut.
Men du kan absolut inte få en i frifält mätt låda som har ett F3 vid t.ex 25 Hz att spela djupare än en som i frifält har ett uppmätt F3 vid t.ex 20Hz.
Det handlar om att flytta luft. Så enkelt är det.
Den som flyttar mest luft spelar djupast. Inget annat.

Nej subbarna kunde ju båda givetvis spela lika djupt, men med olika db-förmåga, där den svagare ändå presterade bäst i rummet.

Bakerman: Jag vet att du är kunnig på BAS!

Jag är intresserad utav Earthquake MKVI 15 som du kanske vet, vad tror du om denna subbs prestanda, element, kapacitet, db, osv?

Bra eller Anus?

Postad 17 October 2012 - 20:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Quad svs pb13 alt två pb13 och två pc13 baktill i hörnen är min drömuppsättning. Lägg till att denna lösning kostar under 75' så blr det jättekul :D

Postad 17 October 2012 - 20:52

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0
Här diskuteras det ju relativt dyra subbar, är detta skräp i sammanhanget? http://www.hifiklubb...t-pianolack.htm

Postad 17 October 2012 - 21:18

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0
Inte så att man kan få för mycket bas så man missar andra detaljer vid film/musik lyssning?! Verkar inte så i denna tråden iallafall :P Hursomhelst verkar jag inte få ner priset så mycket på min G2 (Demo) som jag var sugen på... Väntar även pris på en demo DD12 plus, men hevitte va pengar de kostar...

Kanske blir till att tänka om igen, vill ju som sagt ha två st till... Två Bk har jag, man kanske skall gå ner på R serien å kika lite?!?
Någon som har nått att säga om dessa innan jag lyssnar själv?

Postad 17 October 2012 - 21:38

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Här diskuteras det ju relativt dyra subbar, är detta skräp i sammanhanget? http://www.hifiklubb...t-pianolack.htm

skräp är det nog inte, men jag tror inte att den håller klassen av vad det talas om här, då skulle bw (eller dalis euphoriasub) nämnas någon gång. dessa subbar är säkert bra, men jag tror inte att dom klår en av svs bättre tolvor i tryck. det är som sagt lite för tyst på bw's subbar för att dom ska vara bra eller prisvärda. deras boll har diskuterats och den är värdelös

Postad 17 October 2012 - 21:46

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

skräp är det nog inte, men jag tror inte att den håller klassen av vad det talas om här, då skulle bw (eller dalis euphoriasub) nämnas någon gång. dessa subbar är säkert bra, men jag tror inte att dom klår en av svs bättre tolvor i tryck. det är som sagt lite för tyst på bw's subbar för att dom ska vara bra eller prisvärda. deras boll har diskuterats och den är värdelös

Zartok........ :rolleyes:

Godnatt, Torsdagen kallar :)

Ska drömma om en svart, blank, DD18+ B)

Postad 18 October 2012 - 05:19

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Dd15+ har några fler dB under 20 Hz och några dB mindre över 30-40 Hz om jag minns rätt.
Långt mycket bättre vet jag inte om de är.

Precis som du är inne på Etage så kikar många bara på spl under 20 Hz. Välljud, kvalitet etc verkar inte vägas in.
Ta t ex servon som gör underverk för musikbasen som jag anser är lite snabbare och torrare än en explosion t ex. Men oftast kör jag max servo på film med då jag över lag anser den göra nytta i alla situationer.

Jag är inte imponerad av de svs jag hört i välljud mätt.

Det var någon rel som jag lyssnade på som lät rätt bra. En jag inte hört men som folk gillat är Rythmik. Skulle vara kul att höra en ED också då den ser ut att vara ett monster på pappret.

Postad 18 October 2012 - 05:22

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Såg just citatet som Bakerman svarat på. Koppla bättre till rummet och undvika basproblem?

Först & främst så har ju jag ett väldigt behandlat rum idag, där mina basproblem idag är i princip noll. Sedan så har ju jag kört ett 4-tal subbar vid det här laget och ingen har "kopplat" bättre eller sämre till det.... De har flyttat olika mycket luft dock och triggat olika rumsresonanser.

PB13 är den enda som på riktigt triggat 25Hz-noden i mitt rum, de övriga har haft så lite output där så då var det inte lika stora problem med muller/bumlig bas som jag fick med PB13. Nu på slutet dock, med behandlat rum så lät den fantastiskt bra. Men då är efterklangen under 0.5s vid 25Hz också.

PB13 skakade på soffan och fick dörren att vibrera i sina gångjärn innan jag behandlade min nod (18dB peak....), så nog flyttade den en del luft alltid. En DD15+ hade säkert också flyttat hyffsat bra med luft, men inte för mina krav.

Nu blir det som sagt 4st Dayton i 2st stora slutna lådor på 300 liter styck (yttermått). Kostar lika mycket som jag fick för SVS:en inkl allt material och arbete. DIY är alltid mest prisvärt, dock inte alla som kan ha det hemma.

Postad 18 October 2012 - 06:21

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Nu blir det som sagt 4st Dayton i 2st stora slutna lådor på 300 liter styck (yttermått). Kostar lika mycket som jag fick för SVS:en inkl allt material och arbete. DIY är alltid mest prisvärt, dock inte alla som kan ha det hemma.

Blir det reference 15 Hf elementet? Jag kommer bygga två moduler med två i varje med det elementet framöver. Slutna med ca 320 liter innervolym.

Postad 18 October 2012 - 06:21

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Ja, HF.

Postad 18 October 2012 - 06:46

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Åh nej inte HF elementet, det är ju heeeelt värdelöst säger ju sig självt.
High Frequency, DOH! ;)

Postad 18 October 2012 - 07:02

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Ja, HF.

Ok. Min uppfattning är att det verkar potentiellt. F3db vid 30hz utan eq i sluten låda på 150-160 liter, ca -8,5db vid 20 hz, och det utan rumsstöd. Borde bli bra och man behöver inte eq:a så hårt för att få ner det dit man vill.

Postad 18 October 2012 - 07:27

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Edit: Tar bort min kommentar då den inte var i favör för SVS gänget och jag fick synpunkter kring detta.

Redigerat av Daniel_75, 18 October 2012 - 09:34.

Postad 18 October 2012 - 07:47

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Portsus på SVS?
Har läst om det på ett ex där innre porten var lös, men aldrig annars.

Portshuffing med två pb13u i mittre avstämingen blir nästan bara löjligt om man nu inte har ett rum som är fullt akustikfixat i botten så det käkar bas.

Vi spelade "ganska" starkt här då jag hade träff här i sommras, var det någon av er som hörde portshuffing?
Så som vi spelade då gör ju ingen normalt funtad person längre stunder heller.

Postad 18 October 2012 - 08:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Zartok........ :rolleyes:

Godnatt, Torsdagen kallar :)

Ska drömma om en svart, blank, DD18+ B)

om du nu är så duktig, hitta en bra mätning på subben och påvisa att jag har fel istället för att skriva mitt namn och få en massa insinueringar med i punkterna. finns inte en enda person som jag set som pratat om bw eller dalis dubbla tolvor, i prisklasserna talar man om svs och velodyne. det talar väl för att subben är undermålig, ungefär som kreisel eller trollsubben sunfire los dist från 55 db i 30hz.

Postad 18 October 2012 - 08:24

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Varför måste du alltid försöka försvara ditt val av DD15 Daniel_75?

Ingen har sagt att du valt fel, du är nöjd med din output & hur de passar in i ditt boende. Great, var nöjd.

Vi andra, som jag som portshuffar min PB13, behöver mer och säger att DIY är bättre & billigare men passar inte alltid andra.

2st LMS-R 15" i 125l lådor skulle smiska det mesta du ställer upp dom mot och 2st sådana, snickare & klara med steg & allt kostar under 20k. Men, alla vill inte ha ett löst steg eller lådor utan ett märke på t.ex.

Vi respekterar ditt val, vi säger bara att det inte hade räckt för oss. Kan du inte nöja dig med det utan att alltid dra upp att vi vill spela 160dB vid DC?

Postad 18 October 2012 - 08:26

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

om du nu är så duktig, hitta en bra mätning på subben och påvisa att jag har fel istället för att skriva mitt namn och få en massa insinueringar med i punkterna. finns inte en enda person som jag set som pratat om bw eller dalis dubbla tolvor, i prisklasserna talar man om svs och velodyne. det talar väl för att subben är undermålig, ungefär som kreisel eller trollsubben sunfire los dist från 55 db i 30hz.

Haha va!?

Vad pratar du om nu?

Postad 18 October 2012 - 09:33

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 1
Jag vill bara nyansera diskussionen då alla i detta forum säger SVS PB13U på alla svar eller DIY med just 130 dB ned till DC.

Det finns mer produkter som är bra och det finns skäl till att folk väljer de, jag ville bara redovisa hur jag resonerade när jag valde för att få er att förstå hur en "svensson" ser på det, då allt handlar inte om prestanda på pappret för alla.

Men jag kan säga SVS PB13U är bättre än allt och alla som jag sagt tidigare för att få er nöjda, så stänger vi diskussionen ännu en gång. Förvånande bara att de inte har 100% av marknaden i så fall och att man kan köpa de överallt.

Observera att när jag säger att de låter sämre baserat på mina erfarenheter eller att jag hört portsus eller liknande så blir det direkt försvarsställning på en del så det är rätt "biased" när det gäller SVS i detta forum helt klart och är man inte religöst övertygad så blir man hackad på.

Aja jag skippar väl att följa denna tråd eller säga mer ännu en gång, då det slutar på samma sätt jämt. Trist bara för forumet är bra i övrigt.

Postad 18 October 2012 - 09:47

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Perfekt, då behöver vi inte prata mer om det då.

Vi vet ju hur en svensson tänker, jag har själv köpt "svensson"-produkter i många år då man bott i lägenhet. Men nu har vi inte samma förutsättningar när det gäller rum & nivå att spela på, och då räcker helt enkelt inte "svensson"-produkter visade det sig.

Ska bli sjukt spännande att prova ett slutet system med denna kapacitet. Sen får man bara hoppas att det räcker, annars får det bli 2 lådor/4 element till.

Postad 18 October 2012 - 09:55

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Ja lyckas du inte få putsen att lossna från väggarna så är det bara att öka på, minst 16 element på 3kW+ styck. ;-) (kunde inte låta bli)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.