![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 04 november 2013 - 23:35
Postad 04 november 2013 - 23:40
Behöver inget värsta värsting, bara ett bra normalt fungerade nätverk.
Postad 05 november 2013 - 13:31
Har precis beställt mig en Dune Base HD 3D spelare
jag tror den passar mig bra.. trots de negativa skrivningarna tidigare
Jag som nu har intresset och viljan att sätta upp tex Zappiti, yaDIS eller liknande så är min fråga
vad ska man köra?
undertexter är dock viktigt inte för mig men det finns andra som behöver

kommer köra den mot ett SAN

tips tankar idér för/nackdelar mottages tacksamt!
Detta är min första mediaspelare så det ska bli mycket spännande.
Valet föll främst på att den klarar "allt" 3D är dock inte intressant idag men man ska ju iaf vara förbered.
//Johan
Redigerat av lindqvist_jkb, 05 november 2013 - 13:58.
Postad 05 november 2013 - 17:17
Efter att läst denna forum tråd så blev jag väldigt nyfiken på denna spelare men blev givetvis orolig över DTS-HD MA dropouts som jag nu har tampats med i ca 3 år hos min Boxee där Boxee teamet gav samma indikation, vi vet att det är ett mjukvaru relaterat fel men vi vet inte HUR vi ska åtgärda det. Efter mycket sökningar och research kring detta så verkar det som att problemet, hos i alla fall Boxee ter sig kring förstärkaren där Onkyo verkar vara den som har mest problem med dropouts och speciellt dessa som har high-end (30XX, 50XX serien) förstärkarna. Dolby True HD är omöjligt att titta på, vid otroligt påfrestande scener så låter det som att förstärkaren ska explodera av allt klickande...
Så min fråga är ganska enkel, är problemet löst med dropouts? Någon som testat med en high-end Onkyo och märkt av dropouts oftare?
Setup:
Onkyo TX-NR3008
Panasonic 50VT60
Postad 05 november 2013 - 17:24
Tror inte alls problemet var beroende på avr:en utan mjukvaran i Boxee Boxen.
Många spelare har haft problem med dropouts men fixat det med ny mjukvara.
Dune hade problemet i första & ev. andra betan men fixade till det. Inga problem sedan dess.
Kör inte Onkyo längre men hade problem med dropouts på min Yamaha men inte längre.
Postad 05 november 2013 - 20:45
Hade en Boxee i ca 6 mån men gav upp eftersom Boxee inte ville/kunde lösa problemet.
Tror inte alls problemet var beroende på avr:en utan mjukvaran i Boxee Boxen.
Många spelare har haft problem med dropouts men fixat det med ny mjukvara.
Dune hade problemet i första & ev. andra betan men fixade till det. Inga problem sedan dess.
Kör inte Onkyo längre men hade problem med dropouts på min Yamaha men inte längre.
Nej tror faktiskt problemet låg någonstans kring prollens mjukvara om jag inte minns fel och att det uppmärksammades mest hos Onkyos high-end förstärkare men kan ha fel, länge sen jag var insatt...
Men skönt att den fungerar ypperligt nu, läst igenom hela tråden och många verkar klaga på konstigheter och osynk efter paus/spolning, något som blivit åtgärdat eller är det något som du ens märkt av? På boxeen har detta varit ett problem, den är ju seg i gränanittet och det påverkar ju även spolningen.
Skulle du rekommendera Dunen före Boxeen i alla aspekter eller är det något som är plus/minus för respektive enhet (förutom dropoutsen på boxeen)? Vill ha en spelare som spelar hd-ljud utan några problem, snyggt gränssnitt och inget krångel och då tycker jag Dunen verkar vettig, ge gärna lite synpunkter.
Postad 05 november 2013 - 22:34
Nej tror faktiskt problemet låg någonstans kring prollens mjukvara om jag inte minns fel och att det uppmärksammades mest hos Onkyos high-end förstärkare men kan ha fel, länge sen jag var insatt...
Men skönt att den fungerar ypperligt nu, läst igenom hela tråden och många verkar klaga på konstigheter och osynk efter paus/spolning, något som blivit åtgärdat eller är det något som du ens märkt av? På boxeen har detta varit ett problem, den är ju seg i gränanittet och det påverkar ju även spolningen.
Skulle du rekommendera Dunen före Boxeen i alla aspekter eller är det något som är plus/minus för respektive enhet (förutom dropoutsen på boxeen)? Vill ha en spelare som spelar hd-ljud utan några problem, snyggt gränssnitt och inget krångel och då tycker jag Dunen verkar vettig, ge gärna lite synpunkter.
Låter ju rätt osannolikt att det är stärkaren det är fel på då du i så fall skulle få samma problem när du spelar upp en BD-skiva.
Har själv kört min Dune Base HD 3D med remuxade BD på 25+ gig och med DTS-HD MA 7.1 utan några som helst problem med ljud och bild. Så på den fronten är det lugnt.
Postad 05 november 2013 - 23:50
Låter ju rätt osannolikt att det är stärkaren det är fel på då du i så fall skulle få samma problem när du spelar upp en BD-skiva.
Har själv kört min Dune Base HD 3D med remuxade BD på 25+ gig och med DTS-HD MA 7.1 utan några som helst problem med ljud och bild. Så på den fronten är det lugnt.
Härligt att höra, vill att det ska flyta på som det faktiskt för med Boxeen i film men stör mig så innerligt på dropoutsen...
Någon som haft och ägt en Boxee och kan jämföra bildkvalité vid 1080p??
Postad 10 november 2013 - 11:49
Postad 13 november 2013 - 16:16
Har satt ihop Yadis och programmet funkar bra (förutom att scrapingen är extremt känslig för punkter i filnamn osv.) Men vart och hur har ni exporterat Yadis till Dune spelaren?
Jag la den i en mapp som jag delar i SMB och jag får såklart upp programmet i spelaren men när jag skall spela en film så måste Dune koppla upp en till länk mot SMB och det klarar den inte av. Vart och hur har ni delat Yadis för att kunna öppna SMB länkar från programmet?
Spelaren funkar SUPER annars. Klart den bästa mediaspelaren jag har haft.
Redigerat av COTN88, 13 november 2013 - 16:17.
Postad 13 november 2013 - 17:28
Postad 13 november 2013 - 23:17
Har provat med de senaste 4st firmware med samma resultat, med eller utan nätverkskabel/system minne/usb. Har ingen intern hårddisk.
Några förslag?
Postad 14 november 2013 - 12:51
Det har jag gjort men lika bra som produkterna är, lika dålig är deras kommunikation med kunder.Skicka en ticket. http://dune-hd.com/e...chnical_support
Postad 17 november 2013 - 15:41
Jag har min på samma server & share som alla filmer & serier. Kör med SMB.
Som jag skrev så har jag samma. Jag använder jus nu min dator som "server" och har Yadis på samma hårddisk som alla filmer. Men ändå säger den att den inte hittar url. Oavsett vilken film jag provar.
Postad 18 november 2013 - 14:01
Väljer jag power off (ej stanby) så kan jag inte få igång spelaren utan att först slå av/på huvudbrytaren på baksidan?!
Har provat med de senaste 4st firmware med samma resultat, med eller utan nätverkskabel/system minne/usb. Har ingen intern hårddisk.
Några förslag?
DuneSupport 2013-11-18 12:15:57
Hello!
Thank you for report. It's known issue. Please, contact service center.
Postad 18 november 2013 - 22:57
Postad 19 november 2013 - 22:58
Postad 20 november 2013 - 09:24
Postad 20 november 2013 - 15:51
Dune HD 3D har äkta gigabit och jag får upp 23mb/sek över SMB och 38mb/sek över NFS.Låter ju som du bara kommer upp i 100 Mbit/s. Fungerar det som det ska med Gbit Ethernet på dessa spelare? Vet att det var lite si och så med HD Max, som skulle ha en "experimental" variant på Gbit....
Postad 20 november 2013 - 16:45
Postad 21 november 2013 - 10:04
Ja, äkta var väl att ta i :-)Äkta och äkta det är ju rätt dåligt med 23MB i sekunden borde ju får runt 100MB om den hade haft bra prestanda på gigabit anslutningen ...
Vad jag menade är att på Base 3.0, Max osv så var det "chans" till gigabit men det var bara i teorin, nu finns det ett officiellt stöd åtminstone.
Sedan har jag inte trimmat in med jumboframes så det kan ha sin påverkan men jag streamar allt och behöver inte högre hastighet så det får vara.
Postad 02 december 2013 - 13:05
Om man köper en Sata disk och sätter i Dune:n kan man spela Yadis ifrån den direkt då ? eller lär jag ha Yadis på datorn och komma åt det via nätverket ? Får lite lagg ibland nu när jag kör via wifi och kabel, så funderar på att köpa en Sata disk och sätta i Dune:n ist.
/Ding
Postad 10 december 2013 - 18:18

Men... Igår när jag kollade på en mkv med DTS-HD MA så såg jag hela filmen helt utan problem framtill 1h 53min där den helt plötsligt började lagga ur och bilden flöt på i slow motion, kollar då info och ser "Bitrate underruns: 6"... Kollat runt lite här och på andra forum och verkar som det eventuellt kan ha något att göra med hdd:s, stämmer det? HDD:s stänger aldrig av sig utan är alltid påslagna och jag kör Windows 7 via SMB. Har sett andra filmer, tom Elysium BD-iso och det blev inte så... Försökte spola tillbaka för att åtgärda felet men blev samma, stängde ner och startade om och då var det bra igen. Känns väldigt störande då filmen var i upplösningen och känns som man förstör stämningen om man ska stoppa/spela upp filmen igen.
Men men, någon med erfarenhet av detta?
Postad 10 december 2013 - 19:27
Postad 10 december 2013 - 20:23
Jag kör SMB från min server (WHS 2011) till en Dune HD Max och har varit med om liknande med ett fåtal filmer (BD-iso), i första hand flera avsnitt av Game of Thrones. Jag har tänkt att jag ska testa att byta från SMB till NFS för att se om det blir någon skillnad. Även om SMB ska klara den bitrate som behövs så kan det tydligen bli toppar som går över gränsen. I en tråd på Component har det diskuterats lite, det börjar ungefär här.
Ska kolla men tackar!! Blir så trött bara, Avatar 3D BD-iso fungerar klockrent och den når toppar på 85 m/bits så då tycker man att den ska klara en mkv men men...
Postad 10 december 2013 - 21:00
Är du säker på att det inte är ison det är fel på?
Egentligen inte, har bara stött på det på denna mkv hittills och då kanske jag hunnit kolla 10 mkvs och 2st bd-isos men visst kan det vara fel på mkvn. Dock borde väl felet återkomma på exakt samma ställe om det skulle vara fel på mkvn?
Postad 10 december 2013 - 21:24
Jag lagrar alla mina filmer som ISO, både BD och DVD. Har bara testat lite med mappar och MKV, men har inte så mycket erfarenhet av detta. I tråden som jag länkade till hade skribenten samma problem oavsett vilket format han sparade den aktuella filmen i.
Postad 10 december 2013 - 23:28
Nu är inte jag så väldigt bra på det här, men.... Om filmen ligger i en MKV-container så betyder det väl inte att den har en lägre bitrate? När man lägger filmen i en MKV så ska det väl ske en förlustfri komprimering? Sen har jag förstått att man kan komprimera olika mycket också.
Jag lagrar alla mina filmer som ISO, både BD och DVD. Har bara testat lite med mappar och MKV, men har inte så mycket erfarenhet av detta. I tråden som jag länkade till hade skribenten samma problem oavsett vilket format han sparade den aktuella filmen i.
Samma här, inte inne på det där men jag tror och tycker att mkv borde vara en förlustfri komprimering.
Hur som helst så kollade jag på Avatar 3D igen och med samma goda, bufferfria resultat. Kanske bara var något tillfälligt att hdd gick ner i viloläga eld liknande

Postad 11 december 2013 - 04:06
Postad 11 december 2013 - 17:24
Postad 11 december 2013 - 17:47

Postad 11 december 2013 - 19:42
Du säger att du fick problem efter 1h 53min i din MKV-fil, Jellyfish@120Mbps är ju bara 30 sekunder lång. Det känns inte som att du kan dra några fullständiga slutsatser av att Jellyfish@120Mbps funkar bra.Drog hem Jellyfish och testade, tog 120mbps och det fungerade klockrent med samma setup som när jag såg mkv filen... Kanske var något fel med den alt. något tillfälligt
Postad 11 december 2013 - 20:59
Jellyfishen gav iaf i mina ögon goda resultat, jag vet att streamingen fungerar som den ska.
Postad 12 december 2013 - 21:47
Ja, låt den gå och se om felet återkommer. Det känns ju inte alls som att det är något fel på positionen 1h53 i din fil, utan det känns snarare som att det du råkar ut för är något slags utmattningsproblem eller överhettningsproblem.Så sant så sant, om jag nu startar om mkv som strulade och spolar fram till 1h53m så borde det bli exakt samma fel om det nu är fel på mkvn, inte sant? Hur som helst blir det inte det, det fungerar felfritt men ska testa titta om den och låta den gå istället för att spola och se om det återkommer då.
Postad 14 december 2013 - 17:01
Jag har en Dune HD Smart D1. Vid spelande av musik så kan man bara bakåt browsa till själva mappen som spelas. Vill man backa längre så måste man stänga av musiken. Någon som har en lösning på detta ?
Kanske finns det nå nyare firmware ? eller nån programvara ? Hm ....
Postad 27 december 2013 - 20:32
Postad 31 december 2013 - 01:18
Postad 07 januari 2014 - 09:10
När jag ska spela upp Remux filer (Bluray 3D - MKV utan kvalitéförlust) i 3D så får jag bara igång ljudet men får ingen bild. Däremot går likadana filer i "vanlig" 1080P utmärkt att spela upp. Har testat ett flertal filer. Någon som stött på liknande problem?
Postad 09 januari 2014 - 19:32
Postad 09 januari 2014 - 19:58
Det funkar automatiskt om filen har samma filnamn som filmfilen den hör ihop med (men annan filändelse då), men det kanske inte var det du menade med "externa undertexter"?Finns det någon inställning som gör att man kan få externa undertexter att fungera?
Postad 09 januari 2014 - 21:14
Jag kan lägga till att undertexterna fungerar på Playstation, tvix 6500 och datorn men inte på dune.
Postad 09 januari 2014 - 21:18
Redigerat av ktd, 09 januari 2014 - 21:19.
Postad 09 januari 2014 - 22:45
Jag får inte det att fungera om jag har en srt, sub eller sub/idx fil som heter samma som filmnamnet. Det står i specifikationen att denna spelare ska klara det men den hittar bara undertexter som finns i filmen. jag kan inte hitta någon inställning som kan fixa detta. Går jag in på mediaspelaren och väljer inställningar i undertexter så står det externa undertexter och det är markerat som ja. Det är allt som jag hittar.
Jag kan lägga till att undertexterna fungerar på Playstation, tvix 6500 och datorn men inte på dune.
Du kan inte ha filändelsen .srt/.sub i filnamnet på textfilen. Alltså, ta bort .srt/.sub och testa igen.

Postad 09 januari 2014 - 23:28
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar